Emigrarea cetatenilor romani
Text preluat de la Directia Generala de Pasapoarte: www.pasapoarte.mai.gov.ro. Pentru informatii actualizate va recomandam vizitarea acestui site.
In conformitate cu dispozitiile art.34 din Hotararea Guvernului nr.94/2006 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, aprobata prin Legea nr.248/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, cetatenii romani carora autoritatile statului pe teritoriul caruia se afla le-au aprobat stabilirea domiciliului, pot depune cereri pentru eliberarea pasapoartelor simple in care sa se mentioneze tara de domiciliu.
Cererile tip model 5, pentru eliberarea pasapoartelor simple in care se aplica mentiunea respectiva se pot depune, cand acestia se afla temporar in tara, la serviciul public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple pe a caror raza au avut ultimul domiciliu sau la sediul Directiei Generale de Pasapoarte. Aceste cereri se solutioneaza, dupa caz, de catre serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple sau de catre Directia Generala de Pasapoarte.
Cetatenii romani carora autoritatile statului pe teritoriul caruia se afla le-au aprobat stabilirea domiciliului se solutioneaza, dupa caz, de catre serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple sau de catre Directia Generala de Pasapoarte. Acestia pot depune cererile prin mandatar, cu procura speciala autentificata in strainatate de misiunea diplomatica ori oficiul consular, iar cand se afla temporar in tara, de catre notarul public.
Potrivit dispozitiilor art.43 alin.(3) din Legea nr.119/1996 privind actele de stare civila, cu modificarile si completarile ulterioare, actele de stare civila ale cetatenilor romani intocmite la autoritatile straine au putere doveditoare in tara numai daca sunt transcrise in registrele de stare civila romane. Hotararile straine privind desfacerea casatoriei trebuie sa fie investite cu formula executorie de catre instanta judecatoreasca din Romania, prilej cu care va fi clarificat numele ce urmeaza sa-l poarte fostii soti, dupa caz.
In cazul schimbarii numelui, prenumelui sau ambele, in strainatate ca efect al naturalizarii, persoana in cauza trebuie sa procedeze la efectuarea acestor mentiuni la autoritatile romane, dupa cum urmeaza:
In situatia in care solicitantul se gaseste atat in posesia pasaportului emis de autoritatile straine pe noul nume, cat si a actului administrativ (notarial, judecatoresc, dupa caz) prin care s-a aprobat schimbarea numelui si/sau prenumelui in strainatate sunt aplicabile prevederile privind insusirea mentiunilor primite din strainatate de art. 43, alin. (3) teza a-II-a din Legea nr. 119/1996 cu privire la datele de stare civila, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul in care solicitantul(a) detine numai pasaportul emis de catre autoritatile straine, pe noul nume, fara a fi in posesia actului administrativ (notarial, judecatoresc, dupa caz) de schimbare a numelui si/sau prenumelui in strainatate, sunt aplicabile prevederile art. 4, alin. 2 lit. "b" sau "e" din Ordonanta Guvernului nr. 41/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelui persoanelor fizice urmand ca solutionarea cererilor sa se faca conform prevederilor din acest act normativ.
Termenul de solutionare a cererilor pentru eliberarea pasaportului simplu in care se aplica mentiunea privind domiciliul in strainatate este de cel mult 90 de zile.
De regula, minorii cu varsta de pana la 14 ani, carora autoritatile statului in care se afla le-au aprobat stabilirea domiciliului in tara respectiva, vor fi inclusi in pasaportul parintilor, iar in cazuri motivate, cu acordul ambilor parinti li se pot elibera pasapoarte individuale.
Minorilor adoptati de cetateni straini sau romani cu domiciliul in strainatate, care isi pastreaza cetatenia romana, li se pot elibera pasapoarte simple in care sa se mentioneze tara de domiciliu. Cererile tip model nr. 7 vor fi depuse de catre parintii adoptivi sau reprezentantul legal serviciului public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple pe raza caruia se afla sediul judecatoriei care a incuviintat adoptia internationala.
Certificatul de nastere al copilului adoptat trebuie sa fie eliberat, dupa caz, de serviciul de stare civila din cadrul primariei de pe raza de domiciliu a acestuia sau a sectorului unde isi are sediul institutia de ocrotire, sub a carei ingrijire s-a aflat.
Dupa solutionarea cererii, pasaportul emis se inmaneaza la ghiseu parintilor adoptivi sau persoanei imputernicite legal, pe baza de semnatura.
Alte resurse
Termeni juridici, grupare tematica
|