DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Sentinta civila nr. 71, dosar nr. 2251/33/2009

Jurisprudenta, spete
Contencios administrativ [22 decizii]
Drept Civil [204 decizii]
Drept Comercial [13 decizii]
Drept international privat [1 decizii]
Drept Penal [58 decizii]
Dreptul Familiei [52 decizii]
Dreptul Muncii [32 decizii]
Procedura Civila [66 decizii]
Procedura Penala [4 decizii]
Proprietate intelectuala [10 decizii]
TOTAL [462 decizii]
Cautare jurisprundenta, spete:    

Drept OnLine pune la dispozitia tuturor specialistilor din domeniul juridic o colectie de decizii, sentinte din practica judiciara. Pentru a regasi un anumit text puteti utiliza mecanismul de cautare, prin introducerea unui criteriu sau prin alegerea domeniului de Drept.

Sistemul de practica judiciara are un caracter pur consultativ, avand un rol de informare, neavand un caracter oficial.






Detaliu speta


Sentinta civila nr. 71, dosar nr. 2251/33/2009

Curtea de Apel Cluj

Data: 23-02-2010


CURTEA DE APEL CLUJ SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL



Sedinta publica din data de 23 februarie 2010


Pe rol, in vederea pronuntarii, actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul Clubul Ecologic Transilvania in contradictoriu cu paratul Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, avand ca obiect anulare acte emise de autoritatile de reglementare Ordinul nr. 1.262/2005 emis de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.

Mersul dezbaterilor, sustinerile si concluziile partilor au fost consemnate in incheierea de sedinta din data de 16 februarie 2010, cand pronuntarea hotararii s-a amanat pentru termenul de astazi, incheiere care face parte integranta din prezenta hotarare.


CURTEA,


Prin cererea inregistrata la data de 21 decembrie 2009, reclamanta Asociatia Clubul Ecologic Transilvania a solicitat in contradictoriu cu paratul Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale anularea urmatoarelor texte normative:

1. lit. G pct. 9 din cap. II "Prelucrarea si certificarea semintelor" din cuprinsul anexei nr. 7 "Cerinte suplimentare sau mai stricte pentru producerea, certificarea si comercializarea semintelor de cereale in Romania" la Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de cereale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 si 14 bis din 6 ianuarie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, asa cum acest text a fost modificat prin Ordinul nr. 185 din 23 martie 2009 al Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, avand urmatorul cuprins:
"9. Prezenta semintelor modificate genetic in partide/loturi de seminte non-OGM se admite pana la maximum 0,3% in urma testarii in laborator, in cazul soiurilor non-OGM apartinand speciilor cu polenizare libera (alogame) si hibrizilor, respectiv 0,5% seminte modificate genetic, in cazul soiurilor non-OGM apartinand speciilor autopolenizate (autogame); semintele care prezinta un procent de impurificare cu OGM mai mare de 0,3%, respectiv 0,5% nu se certifica.";

2. lit. G pct. 9 din cap. II "Prelucrarea si certificarea semintelor" din cuprinsul anexei nr. 7 "Cerinte suplimentare sau mai stricte pentru producerea, certificarea si comercializarea semintelor de oleaginoase si textile in Romania" la Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante oleaginoase si textile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 si 18 bis din 9 ianuarie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, asa cum acest text a fost modificat prin Ordinul nr. 186 din 23 martie 2009 al Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, avand urmatorul cuprins:
"9. Prezenta semintelor modificate genetic in partide/loturi de seminte non-OGM se admite pana la maximum 0,3% in urma testarii in laborator, in cazul soiurilor non-OGM apartinand speciilor cu polenizare libera (alogame) si hibrizilor, respectiv 0,5% seminte modificate genetic, in cazul soiurilor non-OGM apartinand speciilor autopolenizate (autogame); semintele care prezinta un procent de impurificare cu seminte OGM mai mare de 0,3%, respectiv 0,5% nu se certifica."

In motivarea actiunii arata ca textele normative atacate sunt neconforme cu unele dispozitii legale cu putere superioara, in speta art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2007 privind introducerea deliberata in mediu a organismelor modificate genetic, aprobata cu modificari prin Legea nr. 247/2009, articolul 21 din Directiva nr. 18/2001/EC a Parlamentului European si a Consiliului Europei din 12 martie 2001 privind etichetarea, art. 45 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2007 privind introducerea deliberata in mediu a organismelor modificate genetic, aprobata cu modificari prin Legea nr. 247/2009, si, respectiv, art. 87 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata prin Legea nr. 265/2007, ce aplica principiul coexistentei culturilor de plante superioare modificate genetic cu celelalte tipuri de culturi agricole.

Paratul Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin Intampinare f.7173, a solicitat respingerea cererii ca neintemeiata, deoarece prevederile legale invocate au fost modificate prin ordinele nr. 185/2009 si, respectiv, nr. 186/2009 ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale. Astfel pragurile de impurificare admise prin ordinele sus-mentionate au fost modificate ca urmare a solicitarii formulate de expertii misiunii FVO in cadrul misiunii de evaluare ce a avut loc in Romania in perioada 26 martie 2009.

Totodata, se mai arata ca pe teritoriul Comunitatii Europene este permisa doar cultivarea semintei de hibrizi de porumb modificat genetic (OMG) care contin evenimentul de transformare autorizat MON (810) si nu exista posibilitatea impurificarii semintei de porumb nemodificate genetic cu seminte modificate genetic neautorizate. Pe de alta parte, un ultim argument in ceea ce priveste respingerea cererii il constituie faptul ca in speta isi gasesc aplicabilitatea cu prioritate normele dreptului comunitar, in speta Regulamentul comunitar, iar atat timp cat exista directive ale Uniunii Europene ce vizeaza producerea, certificarea si comercializarea semintelor, cererea este neintemeiata.

Analizand cererea formulata prin prisma actelor dosarului si avand in vedere prevederile legale incidente spetei, Curtea retine urmatoarele:

Reclamanta Clubul Ecologic Transilvania este o asociatie neguvernamentala avand ca scop promovarea principiilor de dezvoltare rurala durabila, activitatile acesteia concentrandu-se pe doua ramuri principale: o campanie de prezentare a impactului organismelor modificate genetic asupra sanatatii, mediului si drepturilor micilor fermieri si a consumatorilor, precum si o serie de proiecte de conservare si de promovare a valorilor rurale, in special concentrate pe pastrarea in camp a soiurilor traditionale.

Din aceasta perspectiva reclamanta actioneaza in interesul tuturor fermierilor si producatorilor din domeniul agriculturii care doresc sa se pastreze posibilitatea reala de a alege intre diferitele tipuri de agricultura, ca si in numele consumatorilor ce au dreptul de asemenea de a alege in cunostinta de cauza alimente provenind din cele 3 tipuri de agricultura coexistente: ecologica, conventionala si cuprinzand organisme modificate genetic.

In acest cadru si avand drept temei legal prevederile art. 4 din Legea nr. 554/2004, reclamanta solicita instantei a se dispune anularea unor texte cuprinse in acte normative, respectiv lit. G pct. 9 din cap. II din anexa nr. 7 la Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.262/2005, respectiv lit. G pct. 9 din cap. II din anexa nr. 7 la Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.264/2005, ca fiind neconforme cu dispozitiile legale cuprinse in acte normative cu putere superioara.

In concret, in speta se discuta modul de reglementare a pragului minim peste care prezenta intr-un lot de seminte a unor seminte modificate genetic trebuie in mod obligatoriu semnalata pe eticheta.

Evolutia actelor normative cu incidenta in aceasta materie, din punct de vedere juridic, s-a succedat in timp dupa cum urmeaza:

La data de 12 martie 2001, Parlamentul European si Consiliul Europei au adoptat Directiva nr. 18/2001/EC privind diseminarea deliberata in mediu a organismelor modificate genetic si de abrogare a Directivei 90/220/CEE a Consiliului.

Dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, la data de 23 mai 2007, s-a adoptat de catre Guvern Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2007 prin care a fost transpusa in dreptul intern al Romaniei Directiva nr. 18/2001/EC. Acest act normativ a fost aprobat cu modificari de catre Parlament prin Legea nr. 247/2009.

La data de 23 martie 2009, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale a adoptat ordinele nr. 185 si 186, prin care a modificat ordinele nr. 1.262/2005 si, respectiv, 1.264/2005 si in urma carora Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale a stabilit in privinta semintelor de cereale, respectiv in privinta semintelor de oleaginoase si textile nivelul pragurilor sub care prezenta unor seminte modificate genetic nu este obligatoriu a fi semnalata pe eticheta, semintele fiind certificate ca fiind nemodificate genetic (non-OMG).

Potrivit art. 40 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2007 privind introducerea deliberata in mediu a organismelor modificate genetic, aprobata cu modificari prin Legea nr. 247/2009, sunt stabilite doua conditii ce trebuie deopotriva sa fie indeplinite pentru a fi aplicabila regula statuata in textul legal. Prima conditie, cea de la lit. a), stabileste ca, pentru a se certifica un lot de seminte ca fiind non-OMG, desi contaminat cu un anumit procent de OMG, organismul modificat genetic detectat trebuie sa fie autorizat. Cu alte cuvinte, detectarea intr-un lot de seminte de organisme modificate genetic neautorizate trebuie etichetata corespunzator alin. (1) al textului, respectiv lotul de seminte contaminat cu OMG-uri neautorizate, indiferent de procentul de contaminare, nu poate fi certificat ca fiind non-OMG.

Pornind de la cele statuate in art. 40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2007, rezulta ca prevederile atacate din cele doua ordine ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale sunt neconforme cu textul legal precitat, deoarece in acestea nu a fost preluata conditia ca organismele modificate genetic detectate intr-un lot de seminte sa fie autorizate. Astfel, in forma prezenta a textelor normative atacate, pot fi certificate ca fiind non-OMG si pot fi introduse pe piata loturi de seminte in care au fost detectate organisme modificate genetic sub pragul stabilit, chiar daca acestea ar fi neautorizate. Aspectul relevat are o foarte mare implicatie practica, deoarece consecinta acestei reglementari este ca, data fiind posibilitatea de certificare a unor loturi de seminte continand seminte modificate genetic dintre cele neautorizate, se introduc astfel in mod deliberat in mediu organisme modificate genetic neautorizate, ceea ce este contrar legislatiei in materia organismelor modificate genetic, a caror introducere in mediu trebuie sa fie autorizata in mod individual, inregistrata si strict supravegheata.

Prevederile atacate din cele doua ordine ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale sunt neconforme si cu art. 21 din Directiva 18/2001/EC a Parlamentului European si a Consiliului din 12 martie 2001. Potrivit paragrafului 2 al art. 21, stabilirea pragurilor pentru introducerea pe piata, etichetarea si ambalarea OMG-urilor nu este lasata la latitudinea statelor membre, ci urmeaza a fi stabilita la nivel comunitar, in conformitate cu procedura mentionata. Desi pana in prezent nu a fost inca stabilit la nivel comunitar nivelul pragurilor pentru diferitele tipuri de seminte, nu se justifica incalcarea prevederilor directivei printr-un act normativ national, asa cum s-a intamplat prin adoptarea celor doua ordine atacate.

De altfel, aceasta incalcare a normelor comunitare a fost constatata si de catre Directoratul general pentru sanatate si consumatori din cadrul Comisiei Europene, in cuprinsul raportului final intocmit in urma misiunii de control desfasurate in Romania in perioada 26 martie 2009 pentru evaluarea sistemului oficial de control pentru hrana si furaje constand in produse din organisme modificate genetic (OMG) (f.4147).

Din concluziile raportului final rezulta ca intreaga legislatie avuta in vedere pentru scopul misiunii a fost transpusa, iar existenta legislatiei nationale care stabileste praguri de etichetare pentru prezenta accidentala a OMG in semintele non-OMG contravine prevederilor art. 21.2 din Directiva 18/2001/EC. Asadar, neconcordanta prevederilor nationale cu legislatia comunitara in domeniu a fost constatata deja de un organism oficial de control al Uniunii Europene.

Deoarece Directiva nr. 18/2001/EC a fost transpusa in legislatia nationala, intrebarea care se naste este din ce motiv reclamanta se prevaleaza de aceasta directiva fara a invoca prevederile corespunzatoare din dreptul intern.

Asa cum de altfel in mod intemeiat sustine aceasta, modul de transpunere al prevederii relevante sub aspectul dezbatut este defectuos. Comparand textul art. 21.2 din directiva cu textul art. 40 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2007, rezulta ca in textul comunitar se arata cu putere imperativa faptul ca stabilirea pragurilor este de competenta exclusiva a Uniunii Europene, urmand a fi respectata procedura comunitara acolo indicata, in timp ce textul national ramane ambiguu in ceea ce priveste competenta de a stabili pragurile, lasand posibilitatea de a permite stabilirea acestora in cadrul reglementarilor nationale.

In concluzie, in esenta se impune cu precadere a se stabili primatul dreptului comunitar asupra dreptului national, ce functioneaza cu valoare de principiu.

Nu in ultimul rand, prevederile art. 45 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2007, aprobata prin Legea nr. 247/2009, precum si ale art. 87 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata prin Legea nr. 265/2006, obliga paratul sa ia toate masurile pentru a mentine coexistenta culturilor conventionale, modificate genetic si ecologice. Aceasta inseamna printre altele si pastrarea puritatii adecvate a semintelor certificate, in caz contrar insasi existenta oricarui alt tip de agricultura decat cel cu organisme modificate genetic fiind pusa in pericol.

Pentru toate considerentele mai sus expuse, in lumina textelor legale aratate, instanta apreciaza actiunea formulata ca fiind intemeiata, motiv pentru care o va admite, cu consecinta anularii lit. G pct. 9 din cap. II "Prelucrarea si certificarea semintelor" din cuprinsul anexei nr. 7 "Cerinte suplimentare sau mai stricte pentru producerea, certificarea si comercializarea semintelor de cereale in Romania" la Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de cereale, asa cum acest text a fost modificat prin Ordinul nr. 185 din 23 martie 2009 al M.A.P.D.R., ca nelegale, precum si ale lit. G pct. 9 din cap. II "Prelucrarea si certificarea semintelor" din cuprinsul anexei nr. 7 "Cerinte suplimentare sau mai stricte pentru producerea, certificarea si comercializarea semintelor de oleaginoase si textile in Romania" la Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.264/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, text modificat prin Ordinul nr. 186 din 23 martie 2009 al Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, ca nelegale.


PENTRU ACESTE MOTIVE

In numele legii

HOTARASTE:


Admite actiunea formulata de reclamanta Asociatia Clubul Ecologic Transilvania, cu sediul in Cluj-Napoca, Str. Sindicatelor nr. 3, ap. 6, judetul Cluj.

Dispune anularea lit. G pct. 9 din cap. II "Prelucrarea si certificarea semintelor" din cuprinsul anexei nr. 7 "Cerinte suplimentare sau mai stricte pentru producerea, certificarea si comercializarea semintelor de cereale in Romania" la Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de cereale, asa cum acest text a fost modificat prin Ordinul nr. 185 din 23 martie 2009 al M.A.P.D.R., ca nelegale, precum si ale lit. G pct. 9 din cap. II "Prelucrarea si certificarea semintelor" din cuprinsul anexei nr. 7 "Cerinte suplimentare sau mai stricte pentru producerea, certificarea si comercializarea semintelor de oleaginoase si textile in Romania" la Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.264/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, text modificat prin Ordinul nr. 186 din 23 martie 2009 al Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, ca nelegale.


Cu drept de recurs in termen de 5 zile de la comunicare.

Pronuntata in sedinta publica din data de 23 februarie 2010.





Lista spete


Cautare text




Termeni juridici, grupare tematica




Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
21 useri online

Useri autentificati: