DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Conflict de drepturi, tichete de masa

Jurisprudenta, spete
Contencios administrativ [22 decizii]
Drept Civil [204 decizii]
Drept Comercial [13 decizii]
Drept international privat [1 decizii]
Drept Penal [58 decizii]
Dreptul Familiei [52 decizii]
Dreptul Muncii [32 decizii]
Procedura Civila [66 decizii]
Procedura Penala [4 decizii]
Proprietate intelectuala [10 decizii]
TOTAL [462 decizii]
Cautare jurisprundenta, spete:    

Drept OnLine pune la dispozitia tuturor specialistilor din domeniul juridic o colectie de decizii, sentinte din practica judiciara. Pentru a regasi un anumit text puteti utiliza mecanismul de cautare, prin introducerea unui criteriu sau prin alegerea domeniului de Drept.

Sistemul de practica judiciara are un caracter pur consultativ, avand un rol de informare, neavand un caracter oficial.






Detaliu speta


Conflict de drepturi, tichete de masa

Tribunalul Tulcea

Data: 07-01-2009


Dosar nr. 2747/88/2008, sedinta publica din data de 7 ianuarie 2009,Tribunalul Tulcea

Prin cererea adresata acestei instante si inregistrata sub nr.2747/88/2008, reclamantii …, au chemat in judecata Spitalul Tichilesti pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligat paratul sa le plateasca c/val. tichetelor de masa potrivit Legii nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, incepand cu anul 2006 si pana la data pronuntarii hotararii, sume ce urmeaza a fi actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.

In motivare, s-a aratat ca, potrivit art.1 din Legea nr.142/09.07.1998, salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si a celorlalte persoane juridice si fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca denumite angajatori, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa suportata integral pe costuri de angajator, iar tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate conform legii pentru celelalte categorii de angajatori.

S-a mentionat ca, in baza art.41 alin.2 din Constitutia Romaniei, salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii, iar masurile de protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de lucru al femeilor si tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte situatii specifice.

Precizeaza reclamantii ca, faptul ca legea nr.142/1998 prevede posibilitatea acordarii tichetelor de masa fara sa stabileasca obligativitatea acordarii acestora in sarcina angajatorului, nu inseamna in mod automat ca nu au dreptul la asemenea tichete deoarece la acordarea a cestora se tine seama de caracterul si natura lor si anume ca masuri de protectie ale salariatilor pentru asigurarea securitatii muncii si a unor conditii optime la locul de munca,avand drept scop asigurarea hranei zilnice si compensarea unor cheltuieli suplimentare si nicidecum de caracterul facultativ al acestora.

Mentioneaza reclamantii ca, prevederea acordarii tichetelor in functie de alocarea sau nu a unor sume de bani in buget in acest scop este disproportionala intrucat, este pur si simplu lasata la aprecierea angajatorului care, fie niciodata nu va aloca sumele respective in favoarea salariatilor, fie va aloca dupa preferinte, sume, numai anumitor domenii din sectorul bugetar., creandu-se astfel o situatie discriminatorie intre salariatii din diferite domenii din cadrul sectorului bugetar ceea ce este inadmisibil.

In drept, si-au intemeiat cererea pe dispozitiile art.38 si 39 din Legea nr.53/2003 si prevederilor art.1 alin.(1) si (2) din Legea nr.142/1998, iar in dovedire au depus copie dupa urmatoarele inscrisuri: art.15 alin.1 si 2, art.16, art.41 alin.1,2,3,4,5, art.53 alin.1 din Constitutia Romaniei, republicata, art.38, 39 alin.1 si 2 din Legea nr.53/2003 – Codul muncii, art.29 alin.1,2,3,4,5,6 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, art.1 alin.1 si 2 Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, art.5 din Legea nr.53/2003 – Codul muncii, art.14 din Conventia Europeana pentru apararea drepturilor omului, sentinta civila nr…. din 28.03.2007 pronuntata de Tribunalul Harghita, sentinta civila nr…. din 24.03.2008 pronuntata de Tribunalul Gorj, extras din decizia civila nr…./R/2007 pronuntata de Curtea de Apel Targu Mures.

In aparare, paratul a depus la dosarul cauzei: precizari, tabelul cu personalul angajat si perioadele lucrate, C.C.M. la nivel de ramura sanitara pe perioada 2008 – 2010 si pe anii 2005 – 2007.

Examinand cererea in raport de probele administrate in cauza, instanta constata in fapt urmatoarele:

Potrivit art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998 "Salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal, prin incheierea unui contract individual de munca, denumite angajator, pot primi alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportate integral pe costuri din angajator”, iar potrivit alin. 2 al aceluiasi articol "tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau ale bugetelor locale si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli pentru celelalte categorii de angajatori”.

Rezulta deci, ca Legea nr. 142/1998 nu stabileste in mod imperativ obligatia angajatorului de a acorda acest drept ci constituie doar o posibilitate, lasand la latitudinea angajatorului care, in limita disponibilitatilor bugetare sa acorde sau nu aceasta bonificatie.

Art. 40 din Legea nr. 511/204 – legea bugetului de stat pe anul 2005 prevede ca: "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa, intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie”.

In art. 24 din Legea n r.379/2005 legea bugetului de stat pe anul 2006 se p revede ca : In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu sunt cuprinse sume pentru acordarea tichetelor de masa”.

Art. 3 din O.U.G nr. 88/2006 pentru modificarea si completarea unor acte normative prin care se acorda drepturi sociale, precum si unele masuri in domeniul cheltuielilor de personal, statueaza ca "Institutiile publice centrale si locale, asa cum sunt definite prin legea privind finantele publice nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si prin Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006, indiferent de sistemul de finantare si de sub ordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa in anul 2007?.

Pentru anul 2008, O.U.G. nr. 90/2007 privind unele masuri financiar-fiscale in domeniul asigurarilor sociale de sanatate reglementeaza in domeniul cheltuielilor de personal, la art. II prevede ca: "Institutiile publice centrale si locale, asa cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa in anul 2008 personalului din cadrul acestora”.

Inclusiv Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2005 – 2006 la ar. 41 (2) si Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007 – 2010 la art. 42 (23) prevad ca tichetele de masa se acorda conform prevederilor legale si intelegerii partilor.

Ori, Legea nr. 142/1998 prevede posibilitatea acordarii tichetelor de masa fara sa stabileasca in sarcina angajatorului obligativitatea acordarii acestora, dispozitiile art. 1 din prezenta lege nu instituie o obligatie pentru angajator, ci lasa la aprecierea acestuia acordarea/neacordarea tichetelor de masa in functie de posibilitatile economico-financiare reale de care dispune.

Pentru ca tichetele de masa sa poata fi acordate trebuie ca in buget sa fie prevazute sume cu aceasta destinatie.

Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr. 14/18 februarie 2008 s-a pronuntat in recursul in interesul legii formulat de catre Procurorul General referitor la acordarea acestor beneficii procurorilor, judecatorilor, personalului auxiliar de specialitate, functionarilor publici, precum si personalului contractual din cadrul instantelor si parchetelor, in sensul ca "Dispozitiile art. 1 alin. 1 si 2 din Legea nr. 142/1998 se interpreteaza in sensul ca alocatia individuala de hrana sub forma tichetelor de masa nu se poate acorda judecatorilor, procurorilor, personalului auxiliar de specialitate si functionarilor publici, iar pentru personalul contractual din cadrul instantei si parchetelor, aceste beneficii nu reprezinta un drept, ci o vocatie, ce se poate realiza doar in conditiile in care angajatorul are prevazuta in buget sume cu aceasta destinatie si acordarea acestora a fost negociata prin contracte colective de munca”.

Fata de aceste considerente, instanta urmeaza a respinge cererea ca nefondata


Sursa: Portalul instantelor de judecata, portal.just.ro





Lista spete


Cautare text




Termeni juridici, grupare tematica




Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
Scriptul s-a intrerupt din cauza unei erori: Table './dreptonl_dr/useronline' is marked as crashed and should be repaired