DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Drepturi salariale cuvenite personalului bugetar. Lipsa fondurilor banesti necesare platii drepturilor salariale

Jurisprudenta, spete
Contencios administrativ [22 decizii]
Drept Civil [204 decizii]
Drept Comercial [13 decizii]
Drept international privat [1 decizii]
Drept Penal [58 decizii]
Dreptul Familiei [52 decizii]
Dreptul Muncii [32 decizii]
Procedura Civila [66 decizii]
Procedura Penala [4 decizii]
Proprietate intelectuala [10 decizii]
TOTAL [462 decizii]
Cautare jurisprundenta, spete:    

Drept OnLine pune la dispozitia tuturor specialistilor din domeniul juridic o colectie de decizii, sentinte din practica judiciara. Pentru a regasi un anumit text puteti utiliza mecanismul de cautare, prin introducerea unui criteriu sau prin alegerea domeniului de Drept.

Sistemul de practica judiciara are un caracter pur consultativ, avand un rol de informare, neavand un caracter oficial.






Detaliu speta


Drepturi salariale cuvenite personalului bugetar. Lipsa fondurilor banesti necesare platii drepturilor salariale

Inalta Curte de Casatie si Justitie

Data: 06-05-2004


Decizia nr. 3382 din 6 mai 2004, Sectia civila, Inalta Curte de Casatie si Justitie

Unitatea bugetara are obligatia platii tuturor drepturilor salariale cuvenite personalului, aspectele de ordin administrativ sau financiar, ori disfunctionalitatile acestora neputand afecta existenta sau cuantumul drepturilor imperativ prevazute de lege. Bibliotecarului comunei i se cuvine, conform art. 155 si 157 (2) din Codul muncii, pe langa salariul de baza, spor pentru vechime in munca conform H.G. nr. 250/1992, spor de periclitate in baza art. 51 alin. (3) din Legea nr. 334/2002, si indemnizatie de conducere in baza art. 52 "b" dinLegea nr. 334/2002.

B.E. incadrata ca bibliotecara a solicitat obligarea Primariei comunei Izvoarele la plata sporului de vechime, a sporului de periclitate de 15% precum si a sporului de conducere de 25% aferente salariului de baza, incepand cu data de 1 iulie 2002.

Tribunalul Prahova, sectia civila, prin sentinta nr. 941/16 septembrie 2003, a admis actiunea retinand ca, in calitate de bibliotecar, reclamanta este indreptatita, in temeiul Legii nr. 334/2002, sa primeasca un spor de periclitate de 15% din salariul de baza si, intrucat functia de bibliotecar este asimilata functiei de sef de birou, beneficiaza si de spor de conducere, la aceste sporuri adaugandu-se si sporul de vechime in munca, reglementat de H.G. nr. 250/1992.

Prin recursul declarat, parata sustine, in esenta, ca gresit s-a admis cererea reclamantei, in conditiile in care statul de functiuni - bibliotecari, aprobat de consiliul local si valabil de la 1.I.2002 pana la 1.X.2002 nu cuprinde sporul de conducere de 25% si acela pentru conditii periculoase de 15%. Nici statul de functiuni aprobat pentru anul 2003 nu cuprinde aceste sporuri, din lipsa de fonduri, ci numai, acela de vechime.

Recursul este nefondat.

Potrivit art. 155 si 157 alin. (2) C. muncii, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri, iar sistemul de salarizare a personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral sau in majoritate de la bugetul de stat si bugetele locale se stabileste prin lege, cu consultarea organelor sindicale reprezentative.

Petitionara beneficiaza, in afara sporului de vechime prevazut de H.G. nr. 250/1992, pentru persoanele ce isi desfasoara activitatea in unitatile bugetare, si de un spor de 15% din salariul de baza, pentru conditii periculoase sau vatamatoare in temeiul art. 51 alin. (3) din Legea nr. 334/18 iunie 2002, care se acorda personalului din biblioteci, din depozitele de carte, personalului care lucreaza in laboratoarele de restaurare si conservare a cartii ori care asigura serviciile de imprumut la domiciliu, in spitale si in azile de batrani.

Fiind singura bibliotecara a comunei, petitionara nu numai ca lucreaza in depozitul de carte, dar asigura si serviciul de imprumut la domiciliu, astfel ca acesteia ii sunt aplicabile sporurile prevazute de art. 51 din Legea nr. 334/2002.

De asemenea, reclamanta indeplineste si atributiile de bibliotecar responsabil, biblioteca comunei fiind fara personalitate juridica. Aceasta functie este asimilata, neconditionat de alte elemente, aceleia de sef serviciu sau sef birou, astfel ca petitionara este indreptatita in temeiul art. 52 "b" din Legea nr. 334/2002 si la acordarea indemnizatiei de conducere.

O.U.G. nr. 121/25 decembrie 2002, invocata de primarie in motivarea recursului, in sprijinul afirmatiei potrivit careia acordarea sporului de conducere presupune existenta in subordine a cel putin 3 salariati, conditie pe care petitionara nu o indeplineste, nu este incidenta in cauza, deoarece susmentionata ordonanta, modificata prin Legea nr. 416/2001, are un alt obiect de reglementare, venitul minim garantat.

Sporul de conducere pentru sef de birou, cum este asimilat postul de bibliotecar de la comuna, este reglementat de O.U.G. nr. 191/2002 privind criteriile de salarizare in sistemul bugetar. Conform O.U.G. nr. 24/2000 anexa IV capitolul privind aparatul propriu al consiliilor locale si al institutiilor din subordinea acestora - indemnizatia de conducere ca "sef birou", functie cu care este asimilara aceea de bibliotecar responsabil detinuta de petitionara, este de 25% din salariul de baza. Asa fiind, afirmatia primariei recurente, potrivit careia sporul pentru functia de sef birou este doar de 15% si nu de 25% nu-si gaseste un suport legal.

Apararea primariei, in sensul ca aprobarea statului de functiuni si a bugetului local fiind facuta de consiliul local, nu au fost prevazute resursele banesti necesare acordarii sporurilor solicitate de petitionara, este neintemeiata.

Potrivit art. 38 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala, consiliul local aproba, la propunerea primarului si in conditiile legii : organigrama, statul de functiuni, numarul de personal si regulamentul de functionare al aparatului propriu de specialitate al institutiilor si serviciilor publice, precum si al regiilor autonome de interes local; statul de functii intocmit conform posturilor prevazute in organigrama de personal si conform legii speciale privind salarizarea, pe fiecare categorie de personal.

In cazul petitionarei, legea speciala incidenta fiind imperativa, sub aspectul cuantumului salariului, ea trebuia aplicata intocmai, ordonatorul de credite avand doar sarcina de a fundamenta bugetul local cu sumele necesare salarizarii din legea speciala.

Hotararea nr. 28 bis/2002 a Consiliului local Izvoarele, de aprobare a statului de functiuni, la propunerea primarului, incorporeaza nu numai salariul dar si sporurile de care petitionara beneficiaza in temeiul Legii nr. 334/2002 cap. V art. 52 b si H.G. nr. 250/1992. Hotararea nu a fost revocata, astfel ca nu se poate pune in discutie responsabilitatea consiliului local si deci legitimarea procesuala pasiva a acestuia.

Primarul comunei, in calitate de autoritate executiva, nu avea decat sa aduca la indeplinire plata salariului, cu toate sporurile si indemnizatiile prevazute de Legea nr. 334/2002.

Drepturile salariale fac parte dintr-un capital distinct din bugetul local si anume "cheltuielile de personal". Acestea beneficiaza de prioritate in bugetul local conform statelor de functii intocmite la propunerea de buget local, care trebuie temeinic fundamentata de primar, care poarta si responsabilitatea defectuozitatii propunerii facute.

Privit din aceasta perspectiva a mecanismului alcatuirii bugetului local si in considerarea prioritatii acordata de art. 156 C. muncii, drepturilor salariale (salariul de baza, indemnizatii, sporuri), care trebuiesc platite inaintea oricaror obligatii banesti, este neindoios ca aspectele de ordin administrativ sau financiar, ori disfunctionalitatile acestora, nu pot afecta existenta sau cuantumul drepturilor salariale stabilite imperativ de lege.

Ca urmare, petitionara este indreptatita la incasarea salariului de baza si a tuturor sporurilor si indemnizatiilor ce i-au fost recunoscute de Legea nr. 334/2002, ramanand fara relevanta, in ceea ce o priveste, aspectele de disfunctionalitate, de ordin administrativ si financiar, invocate de primar. Ele pot cel mult pune in discutie responsabilitatea disciplinara ori de alta natura a celor culpabili de fundamentarea bugetului local sau a statului de functiuni.

Pentru aceste considerente, recursul a fost respins.


Sursa materialului si autoarea textului: Inalta Curte de Casatie si Justitie, scj.ro





Lista spete


Cautare text




Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
37 useri online

Useri autentificati: