Hotarare pentru aprobarea Strategiei nationale privind imigratia pentru perioada 2007-2010, hotararea nr. 1122/2007
[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 674 din 03/10/2007
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1 Se aproba Strategia nationala privind imigratia pentru perioada 2007 - 2010, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 2 Se aproba Planul de actiune pe anul 2007 pentru implementarea Strategiei nationale privind imigratia pentru perioada 2007-2010, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3 Fondurile necesare indeplinirii obiectivelor prevazute in Planul de actiune pe anul 2007 pentru implementarea Strategiei nationale privind imigratia pentru perioada 2007-2010 vor fi planificate de catre fiecare institutie cu atributii in realizarea obiectivelor, in bugetele proprii, in raport cu prioritatile, resursele disponibile si etapele de realizare a acestora, in perioada 2007-2010.
Art. 4 Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 5 La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 616/2004 pentru aprobarea Strategiei nationale privind migratia, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 406 din 6 mai 2004.
ANEXA Nr. 1 - STRATEGIA NATIONALA privind imigratia pentru perioada 2007-2010
Migratia este un proces care trebuie gestionat
si nu o problema care trebuie rezolvata
1. Context
2. Obiectivele Guvernului Romaniei in domeniul imigratiei pentru perioada 2007-2010:
2.1. imigratia controlata
2.2. prevenirea si combaterea imigratiei ilegale
2.3. azilul
2.4. integrarea sociala a strainilor
3. Implementarea Strategiei nationale privind imigratia pentru perioada 2007-2010
1. Context
Procesul de negociere a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana a presupus un efort sustinut si continuu depus de institutiile guvernamentale in vederea atingerii unui nivel de compatibilitate cu statele membre in plan legislativ si institutional. In acest context, Guvernul Romaniei a acordat o atentie deosebita abordarii problematicii imigratiei, ca parte importanta a domeniului justitiei si afacerilor interne, aceasta cu atat mai mult cu cat de la data aderarii tara noastra a devenit stat membru la frontiera externa de est a Uniunii Europene.
Reforma legislativa in ceea ce priveste regimul strainilor si azilul in tara noastra a presupus adoptarea unui set de acte normative in vederea asigurarii conformitatii cu legislatia comunitara si cu alte instrumente juridice cu caracter international la care statul roman este parte. Aplicarea unui cadru legislativ modern a impus reformarea institutiilor cu atributii in domeniu, realizandu-se astfel instrumentele necesare punerii in practica a unui management eficient al fenomenului imigratiei pe teritoriul Romaniei.
Progresele sunt evidente si recunoscute la nivelul institutiilor europene, care, pe tot acest parcurs, au sustinut autoritatile romane prin proiecte care au asigurat o expertiza de nivel ridicat venita din partea institutiilor similare ale statelor membre, completata de un sprijin financiar consistent pentru investitii in domeniu. Proiecte precum Sistemul Visa on-line, Sistemul Informatic de Management al Strainilor, Sistemul EURODAC, securizarea frontierelor, construirea sau reabilitarea unor centre de cazare a strainilor cu sedere ilegala sau a refugiatilor s-ar fi infaptuit mult mai greu fara aportul major venit din partea Uniunii Europene.
In vederea stabilirii unei conceptii unitare asupra gestionarii imigratiei la nivel national, in anul 2004 au fost aprobate Strategia nationala privind migratia si un mecanism interinstitutional pentru implementarea acesteia, fapt ce a condus pentru prima data la aducerea la aceeasi masa a discutiilor a tuturor institutiilor cu atributii in domeniul migratiei. Strategia a fost implementata prin planuri de actiune anuale care au asigurat realizarea unor obiective printr-un efort coordonat al institutiilor in domeniul migratiei controlate, prevenirii si combaterii migratiei ilegale, azilului, integrarii sociale si returnarea/repatrierea voluntara a strainilor cu sedere ilegala.
Imigratia insa reprezinta un fenomen complex si dinamic, care este influentat de o multitudine de factori atat din tarile de origine (push factors), cat si din tarile de destinatie (pull factors). De aceea, este necesar ca politica nationala in domeniu sa fie permanent actualizata potrivit noilor evolutii in plan regional si international.
Statutul pe care Romania l-a dobandit la data aderarii la Uniunea Europeana si dezvoltarea economica preconizata a tarii noastre in perioada postaderare vor influenta cu siguranta fluxurile migratorii existente si vor transforma treptat Romania intr-o destinatie preferata de imigranti. Acest fapt nu trebuie privit ca un aspect negativ. Migratia poate contribui semnificativ la schimbul cultural, dezvoltarea economica si progresul societatii romanesti, asa cum poate aduce beneficii tarilor de origine si familiilor imigrantilor. De aceea, migratia trebuie privita ca un proces care trebuie gestionat si nu ca pe o problema care trebuie rezolvata.
In acest sens, obiectivul principal al autoritatilor romane pentru perioada imediat urmatoare aderarii este de a maximiza efectele pozitive si de a limita efectele negative ale imigratiei pentru tara noastra si, implicit, pentru cetatenii romani.
De aceea, este responsabilitatea statului roman de a hotari clar categoriile de imigranti care pot fi admise si se pot stabili pe teritoriul national, potrivit intereselor nationale, dar in stransa corelare cu politicile si documentele programatice1) adoptate la nivelul Uniunii Europene, precum si cu respectarea drepturilor imigrantilor. De asemenea, statul roman va lua masuri de prevenire si combatere a imigratiei ilegale si de indepartare de pe teritoriul national a imigrantilor care nu mai indeplinesc conditiile legale de sedere.
___________
1) 52005XG0303(01) Programul Haga. Intarirea libertatii, securitatii si justitiei in Uniunea Europeana - Jurnalul Oficial C 053, 03/03/2005 p. 0001-0014
52005XG0812(01) Planul de actiune al Consiliului Uniunii Europene si al Comisiei Europene pentru implementarea Programului Haga pentru intarirea libertatii, securitatii si justitiei in Uniunea Europeana - Jurnalul Oficial C 198, 12/08/2005 p. 0001-0022;
52005DC0669 Comunicare din partea Comisiei - Planul de actiune privind migratia legala [SEC(2005)1680];
52005IP0235 Rezolutia Parlamentului European privind legaturile dintre migratia legala/ilegala si integrarea migrantilor [2004/2137(INI)] OJ C 124E, 15.5.2006, p. 535-542;
52005DC0621 Comunicarea Comisiei catre Consiliu si Parlamentul European - Actiuni prioritare pentru a se raspunde provocarilor migratiei COM/2005/0621 final;
COM (2005) 123 - Programul de solidaritate si management al fluxurilor migratorii pentru perioada 2007-2013.
Nu numai Guvernul Romaniei trebuie sa se pregateasca pentru noua situatie, ci si societatea romaneasca in intregul ei. Constientizarea fenomenului imigratiei - a riscurilor si beneficiilor acestuia - trebuie realizata printr-o mediatizare si educare continua a populatiei. Cetatenii Romaniei, in calitatea lor de contribuabil la bugetul de stat, trebuie sa fie primii informati, respectandu-se astfel transparenta procesului decizional. Prin intermediul prezentei strategii Guvernul identifica oportunitatea si segmentul de populatie caruia sa i se adreseze.
Potrivit ultimelor prognoze demografice, Romania se va confrunta, la fel ca majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, cu imbatranirea si scaderea populatiei, astfel incat in anul 2050 se estimeaza ca populatia Romaniei sa fie de 16 milioane de locuitori. Imigratia nu este ea insasi o solutie pentru limitarea acestui fenomen, insa poate reprezenta o parte dintr-un pachet de masuri care pot imbunatati aceasta situatie. De aceea, trebuie sa se acorde o atentie deosebita calitatilor imigrantilor admisi si masurilor de integrare culturala si sociala a acestora.
In ultima perioada incepe sa fie simtita lipsa fortei de munca autohtone in anumite zone ale tarii si pentru anumite domenii, fiind deja luate in calcul solutii care privesc angajarea unor lucratori imigranti din state terte. Acesta este numai un exemplu al faptului ca pozitia Romaniei, ca tara de destinatie, capata contur, iar acest fapt poate fi amplificat de necesitatea unei piete a fortei de munca care sa sustina dezvoltarea economica a Romaniei in perioada urmatoare.
O schimbare totala din punctul de vedere al regimului juridic aplicabil se produce pentru cetatenii Uniunii Europene si membrii de familie ai acestora, care, de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, se bucura de dreptul la libera circulatie si rezidenta stabilit prin Tratatul de constituire a Comunitatii Europene, ca unul dintre cele 4 drepturi fundamentale ale cetateniei europene intr-un spatiu al libertatii, securitatii si justitiei pe teritoriul statelor membre. Autoritatile romane trebuie sa asigure cadrul adecvat pentru exercitarea acestui drept pe teritoriul national.
Pentru controlarea fenomenului imigratiei in ansamblul sau si fructificarea la maximum a avantajelor pe care le poate oferi, domeniul asistentei sociale va necesita o dezvoltare semnificativa. Prezenta strategie joaca in acest sens un rol de impulsionare si coordonare a procesului de integrare in societatea romaneasca atat a strainilor care vin benevol in Romania, cat si a persoanelor care se bucura de protectia statului roman, fiind nevoite sa se refugieze din calea diverselor conflicte regionale si internationale.
Nu in ultimul rand, pentru a obtine beneficii maxime din gestionarea fenomenului imigratiei, autoritatile romane vor acorda o atentie sporita corelatiei cu fenomenul de emigrare a cetatenilor romani, astfel incat imigratia sa completeze eventualele lipsuri de pe piata fortei de munca din Romania, in special lipsa personalului inalt calificat.
Prezenta strategie vizeaza o perioada de 4 ani (2007-2010) si reprezinta urmatorul pas pe care Romania il face in cadrul eforturilor de modernizare a procesului de gestionare a imigratiei pe teritoriul national si se doreste a stabili intr-o maniera simpla si directa obiectivele avute in vedere la nivel national pentru o mai buna abordare a fenomenului in interesul societatii romanesti. Pe parcursul acestei perioade autoritatile romane isi vor stabili si coordona actiuni si masuri concrete in domeniul imigratiei, care se vor incadra in liniile directoare stabilite de prezenta strategie.
Prezenta strategie se va constitui atat ca un mediu de comunicare prin care institutiile iau cunostinta de noi masuri si prevederi adoptate de catre ceilalti membri ai grupului, cat si ca un mediu de interactiune, fiecare membru participand cu observatii si sugestii pentru identificarea celor mai bune solutii. Gradul de interactiune este dat de aportul la implementarea acelor masuri din plan, care sunt in responsabilitatea mai multor institutii membre si nu numai.
Pentru realizarea obiectivelor propuse prin prezenta strategie, Romania are in vedere alinierea legislatiei nationale la politicile Uniunii Europene in domeniu, inclusiv prevederile "Programului de solidaritate si management al fluxurilor migratorii pentru perioada 2007-2013", urmarind permanent atat respectarea drepturilor fundamentale ale fiecarei persoane, cat si prevenirea si combaterea imigratiei ilegale in spatiul comunitar din care face parte si tara noastra, incepand cu 1 ianuarie 2007.
2. Obiectivele Guvernului Romaniei in domeniul imigratiei pentru perioada 2007-2010
Strategia Romaniei in domeniul imigratiei stabileste liniile de actiune ale Guvernului pentru perioada imediat urmatoare aderarii tarii noastre la Uniunea Europeana in ceea ce priveste imigratia controlata, prevenirea si combaterea imigratiei ilegale, azilul, integrarea sociala a strainilor si corelarea tuturor acestor aspecte cu fenomenul emigratiei cetatenilor romani. Domeniile abordate in cuprinsul prezentei strategii ofera cadrul general pentru stabilirea actiunilor autoritatilor romane in gestionarea fenomenului imigratiei, pentru obtinerea de beneficii si reducerea efectelor negative generate de acesta.
2.1. Imigratia controlata
Guvernul Romaniei promoveaza libera circulatie a persoanelor si imigratia legala in scopurile prevazute de legislatia nationala privind regimul strainilor. In perioada 2007-2010 o atentie deosebita va fi acordata optimizarii cadrului legal si procedural in vederea exercitarii dreptului la libera circulatie si rezidenta pe teritoriul national al cetatenilor Uniunii Europene si a membrilor de familie ai acestora, precum si facilitarii admisiei tertilor in scop de munca, in conformitate cu politica in domeniu, pentru desfasurarea activitatilor comerciale si pentru studii, inclusiv prin asigurarea exercitarii dreptului acestora de reintregire a familiei.
Masurile luate de catre autoritatile romane pentru gestionarea fluxurilor de imigranti legali vor fi in deplina concordanta cu Programul Haga "Intarirea libertatii, securitatii si justitiei", care vizeaza o abordare echilibrata a managementului migratiei prin elaborarea unei politici comune privind imigratia legala la nivelul Uniunii Europene in ceea ce priveste procedurile si criteriile de admisie, asigurarea unui cadru legal sigur si a unui set de drepturi garantate imigrantilor pentru sprijinirea acestora in vederea integrarii lor in societate. Un accent deosebit va fi pus pe aplicarea la nivel national a masurilor ce vor fi adoptate la nivel comunitar in baza Planului de actiune privind migratia legala, elaborat de Comisia Europeana.
2.1.1. Asigurarea cadrului administrativ necesar exercitarii dreptului la libera circulatie si rezidenta a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene
Un obiectiv major al autoritatilor romane il constituie garantarea dreptului fundamental al cetatenilor Uniunii Europene, acela de a circula si de a-si stabili rezidenta liber pe teritoriul national in conditii similare cu cetatenii proprii care circula si isi schimba resedinta pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu principiile legislatiei comunitare. In acest sens vor fi puse in aplicare masuri in plan legislativ si institutional in vederea adaptarii cadrului existent pentru crearea conditiilor adecvate exercitarii acestui drept de catre cetatenii statelor membre, potrivit schimbarilor care pot interveni la nivel european.
2.1.2. Promovarea admisiei cetatenilor terti in scop de munca potrivit nevoilor identificate pe piata autohtona a fortei de munca
Guvernul Romaniei, pe baza evaluarilor anuale, va stabili numarul cetatenilor din tari terte care pot fi admisi in scop de munca. Stabilirea cotelor pentru admisia in scop de munca va avea la baza o analiza efectuata pe diferite domenii de activitate pentru identificarea unui eventual deficit de forta de munca autohtona. Autoritatile competente vor sprijini angajatorii prin campanii de informare asupra modalitatilor de angajare a imigrantilor legali si prin stabilirea unor proceduri de selectionare a imigrantilor temporari in scop de munca. De asemenea, autoritatile competente vor realiza programe necesare prevenirii si combaterii imigratiei ilegale si vor lua masuri in vederea monitorizarii strainilor care vor avea acces pe piata fortei de munca in conformitate cu legislatia in domeniu. Totodata, vor fi avute in vedere negocierile cu reprezentantii guvernelor din statele terte in vederea incheierii de acorduri bilaterale in domeniul imigratiei fortei de munca si securitatii sociale.
2.1.3. Incurajarea admisiei in scopul desfasurarii de activitati comerciale pentru anumite categorii de straini
Luand in considerare impactul pe care il poate avea asupra dezvoltarii economiei nationale, imigratia in scopul desfasurarii activitatilor comerciale va constitui un subiect important pe agenda de lucru a autoritatilor romane in perioada postaderare. Astfel, pe baza analizelor efectuate si a propunerilor inaintate de autoritatile competente, vor fi acordate facilitati in vederea admisiei acelor categorii de straini care au un potential major in realizarea de investitii si crearea de locuri de munca pe teritoriul Romaniei. In acest sens, prin intermediul misiunilor diplomatice ale Romaniei, vor fi derulate campanii de informare a imigrantilor in tarile de origine.
2.1.4. Promovarea unui sistem eficient de selectie pentru admiterea pe teritoriul Romaniei in scop de studii
In ceea ce priveste admisia in scop de studii, un accent deosebit va fi pus pe stabilirea de criterii obiective pentru admiterea in acest scop a cetatenilor terti, astfel incat nivelul de pregatire al acestora sa ii recomande pentru o eventuala continuare a sederii dupa incheierea studiilor, in folosul societatii romanesti. In acest sens vor fi stabilite criterii de evaluare care vor fi utilizate inclusiv de misiunile diplomatice ale Romaniei pentru selectarea strainilor care solicita admisia in scop de studii.
2.1.5. Proiectarea, dezvoltarea si gestionarea unor sisteme informatice eficiente in gestionarea imigratiei pe teritoriul national
Pentru o gestionare eficienta a fluxurilor de imigranti legali si pentru crearea instrumentelor necesare unei bune evaluari si prognozari a fenomenului, Guvernul Romaniei va sprijini dezvoltarea si administrarea unor sisteme informatice performante, precum si interconectarea acestora la nivel national, avand ca element central Sistemul national de vize, migratie si azil.
2.2. Prevenirea si combaterea imigratiei ilegale
In contextul transformarii treptate a Romaniei intr-o tara de destinatie pentru imigranti, Guvernul vizeaza diminuarea ponderii factorului ilegal in cadrul fenomenului migrationist prin prevenirea imigrarii acelor categorii de persoane care nu satisfac conditiile impuse de lege, precum si combaterea sederii ilegale, a muncii la negru si a traficului de imigranti. In realizarea obiectivelor propuse Romania se va alinia politicilor Uniunii Europene in domeniu si va manifesta solidaritate si o impartire corecta a responsabilitatilor cu statele membre, inclusiv in ceea ce priveste implicatiile financiare rezultate din aplicarea actiunilor comune.
2.2.1. Informarea eficienta a potentialilor imigranti asupra modalitatilor legale de admisie si masurilor luate de statul roman pentru combaterea imigratiei ilegale
Un rol fundamental in limitarea imigratiei ilegale, ca efect negativ al imigratiei pe teritoriul national, va fi jucat de actiunile de prevenire care vor fi derulate de autoritatile romane prin cele mai eficiente mijloace de informare a imigrantilor din tarile de origine. Aceste actiuni vor avea ca scop informarea corecta si completa a potentialilor imigranti despre legislatia nationala referitoare la conditiile de admisie si sedere in Romania, precum si a riscurilor la care sunt supusi in eventualitatea incalcarii acestor prevederi: diverse forme de exploatare a imigrantilor, depistare, luare in custodie publica, returnare in tara de origine, stabilirea unei interdictii de a intra pe teritoriul Romaniei si, implicit, pe teritoriul altor state membre.
2.2.2. Intensificarea cooperarii autoritatilor romane pentru combaterea imigratiei ilegale si a muncii la negru
In vederea cresterii eficientei in combaterea imigratiei si sederii ilegale, autoritatile competente vor intensifica cooperarea la nivel national, in special prin cresterea acesteia la nivelul structurilor teritoriale ale institutiilor care au contact direct cu grupurile-tinta. Aceste demersuri vor fi dublate de campanii sustinute de informare a imigrantilor de pe teritoriul national cu privire la procedurile aplicate de autoritati in cazul persoanelor aflate in situatii ilegale, precum si de informare si specializare interinstitutionala a personalului cu competente in domeniu.
2.2.3. Intensificarea masurilor de indepartare a strainilor care au intrat ilegal pe teritoriul Romaniei sau care au intrat legal, dar ulterior sederea lor a devenit ilegala
Autoritatile romane vor derula actiuni in stricta conformitate cu standardele Uniunii Europene in domeniul returnarilor, bazate pe cele mai bune practici in ceea ce priveste returnarea voluntara sau fortata a persoanelor aflate in situatii ilegale, cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului si a demnitatii umane. Astfel, actiunile vor tine cont de specificul situatiei persoanelor vulnerabile, precum minori, minori neinsotiti, persoane cu dizabilitati, persoane in varsta, femei insarcinate, parinte singur cu minor/minori si persoane care au fost supuse torturii, rapirii sau altor forme serioase de violenta psihica, psihologica ori sexuala.
Un interes deosebit va fi acordat cooperarii in domeniul returnarii cu statele membre ale Uniunii Europene, in special prin participarea Romaniei la efectuarea unor zboruri comune.
Totodata, in colaborare cu organizatii internationale cu atributii in domeniu, precum si cu organizatii neguvernamentale de profil vor fi elaborate si derulate programe comune pentru identificarea modalitatilor concrete de sprijinire a strainilor cu sedere ilegala in vederea reintoarcerii acestora in tarile de origine, inclusiv a resurselor financiare necesare in acest sens.
2.2.4. Pregatirea in vederea aderarii Romaniei la Spatiul Schengen
Autoritatile romane vor intreprinde toate actiunile necesare in domeniul politicii de vize, migratiei, azilului, controlul frontierelor si cooperarii politienesti pentru pregatirea Romaniei in vederea aderarii la Spatiul Schengen, in special acele actiuni care vizeaza crearea cadrului institutional si legislativ adecvat, precum si facilitatile tehnice de interconectare la Sistemul Informatic Schengen.
2.2.5. Intensificarea cooperarii autoritatilor romane cu institutii similare din statele membre ale Uniunii Europene, precum si cu cele din tarile de origine sau de tranzit
Institutiile statului roman vor intreprinde toate actiunile necesare in vederea cooperarii cu statele membre ale Uniunii Europene in ceea ce priveste combaterea imigratiei ilegale, cu accent pe schimbul de informatii cu autoritatile similare de pe teritoriul acestora. Aceasta activitate va fi completata de cooperarea cu agentiile si institutiile existente la nivel national si european in domeniul imigratiei.
Guvernul Romaniei va depune eforturi in vederea intensificarii cooperarii cu autoritatile din tarile de origine si de tranzit in vederea prevenirii si combaterii imigratiei ilegale, in mod deosebit cu acele tari care reprezinta un potential migrator ridicat pentru Romania. In acest context va fi analizata oportunitatea desemnarii pe langa misiunile diplomatice ale Romaniei din aceste tari a unor ofiteri de legatura specializati in domeniul migratiei si a unor atasati pe probleme de munca si asigurari sociale.
2.3. Azilul
2.3.1. Asigurarea accesului neingradit la procedura de azil si respectarea principiului nereturnarii, in conformitate cu standardele internationale pe care Romania si le-a asumat prin tratatele si conventiile la care este parte
In perioada imediat urmatoare o atentie deosebita se va acorda conditiilor de acces la procedura de azil, tinandu-se cont de fenomenul de schimbare a fluxurilor migratorii, care, in ultima perioada, au capatat un pronuntat caracter mixt. Astfel, se va avea in vedere minimalizarea, pe cat posibil, a numarului de cazuri ale unor persoane care, desi se afla pe teritoriul Romaniei cu sedere ilegala, sunt in reala nevoie de protectie internationala, fiind imperios necesara reglementarea statutului lor. Reglementarea imediata a statutului acestor persoane este foarte importanta, contribuind esential la pastrarea unei rate coborate a infractionalitatii, avand totodata un dublu efect protectiv - al persoanei si al societatii gazda.
Intervievarea atenta a solicitantilor de azil de catre personal specializat, cu un grad ridicat de experienta si avand acces la informatii detaliate despre conditiile in tarile de origine ale solicitantilor, precum si solutionarea cererilor de azil in etapa judiciara de catre judecatori deplin calificati reprezinta conditii vitale.
2.3.2. Dezvoltarea sistemului de azil pe baza criteriilor eficientei si calitatii procedurilor si adaptarea politicilor si practicilor in domeniu pentru a preveni, a descuraja si a sanctiona abuzurile la procedura de azil
Prioritara in perioada urmatoare este pastrarea unui echilibru intre respectarea deplina a dreptului solicitantilor de azil si mentinerea calitatii deciziilor, in conditiile solutionarii in termene rezonabile a cererilor de azil. Pe termen scurt si mediu, o atentie deosebita se va acorda asigurarii capacitatii institutionale si a logisticii necesare ca stat membru al Uniunii Europene, in special, prin participarea la mecanismele Dublin II si EURODAC, a dezvoltarii mecanismelor privind returnarea voluntara sau fortata catre tarile de origine, precum si la alte forme de cooperare la nivelul Uniunii Europene.
De la aderarea Romaniei si Republicii Bulgaria la Uniunea Europeana, spatiul comunitar cuprinde inca doua state care constituie parte a frontierei externe de est a Uniunii Europene. Urmatorul obiectiv al celor doua state il constituie aderarea la Acordul Schengen, eforturi fiind deja depuse in acest sens. Acest fapt va conduce, pe de-o parte, la securizarea tot mai eficienta a frontierelor externe ale Uniunii Europene si lupta comuna impotriva imigratiei ilegale, dar in acelasi timp va face atractiva aceasta regiune pentru persoane aflate in nevoie de protectie internationala. Participarea la mecanismul Dublin II, odata cu aderarea la Uniunea Europeana, va avea ca efect imediat cresterea numarului de cereri de asistare cu repercusiuni si asupra capacitatii de returnare. In cadrul eforturilor de aderare la Uniunea Europeana, Guvernul Romaniei si-a asumat in cadrul capitolului de negociere 24 "Justitie si afaceri interne" obligatia de a pregati Romania pentru implementarea mecanismului Dublin si a instrumentului sau tehnic EURODAC, incepand cu data aderarii. In acest sens, eforturile guvernamentale se concentreaza pe armonizarea legislatiei interne in materie de azil, straini si controlul frontierei cu prevederile comunitare ale celor doua mecanisme europene, dar si prin sustinerea dezvoltarii la nivel institutional, pentru crearea institutiilor necesare sustinerii acestor activitati si pregatirea personalului sau, astfel incat data aderarii sa constituie punctul de plecare pentru aceste activitati.
2.3.3. Asigurarea si mentinerea capacitatii Romaniei de asumare a responsabilitatilor si obligatiilor de stat membru al Uniunii Europene in domeniul azilului
Autoritatile romane vor contribui activ la mecanismele de impartire a sarcinilor intre tarile ce primesc solicitanti de azil si refugiati, alaturandu-se eforturilor comunitatii internationale in vederea identificarii unor solutii durabile pentru situatia refugiatilor, inclusiv prin Agenda pentru Protectie a Inaltului Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati. Pe termen scurt si mediu, o atentie deosebita se va acorda asigurarii capacitatii institutionale si a logisticii necesare ca stat membru al Uniunii Europene, in special prin participarea la mecanismele Dublin II si EURODAC, precum si la alte forme de cooperare la nivelul Uniunii Europene.
2.3.4. Asumarea unui rol activ in cadrul cooperarii regionale si internationale in domeniul azilului si contribuirea la dezvoltarea unor sisteme de azil functionale in estul si sud-estul Europei
Romania contribuie activ la dezvoltarea cadrului legislativ si institutional si la construirea unor sisteme de azil functionale in estul si sud-estul Europei. Se va avea in vedere dezvoltarea unor programe, la nivel regional, in domeniul de competenta, in cooperare cu autoritatile in materie ale statelor membre ale Uniunii Europene si/sau organisme internationale (Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati si Organizatia Internationala pentru Migratie), cu referire la statele ce urmeaza a incepe in viitor negocieri de aderare la Uniunea Europeana (de exemplu, Republica Moldova, tarile din spatiul exiugoslav).
2.3.5. Imbunatatirea conditiilor de receptie a solicitantilor de azil si de cercetare a informatiilor din tarile de origine ale acestora prin identificarea solutiilor adecvate de finantare din partea Fondului European pentru Refugiati
De la 1 ianuarie 2007 Romania este membru al Uniunii Europene, situatie care ii permite sa aplice fara rezerve la fondurile europene. In aceste sens, o preocupare continua o va reprezenta evaluarea financiara a necesitatilor, astfel incat autoritatile abilitate sa asigure in aceleasi conditii ca si in celelalte state membre standarde unitare in ceea ce priveste receptia solicitantilor de azil. Autoritatile romane au luat cunostinta despre liniile directoare de planificare multianuala stabilite de catre Comisia Europeana in vederea implementarii Fondului European pentru Refugiati si a Fondului European pentru Integrare, urmand sa faca in acest sens demersurile necesare pentru inaintarea de proiecte.
2.4. Integrarea sociala a strainilor
2.4.1. Sustinerea participarii active a strainilor care domiciliaza sau care au resedinta legala pe teritoriul statului roman la viata economica, sociala si culturala, respectandu-se in acelasi timp identitatea culturala a acestora
Toate masurile in domeniu urmaresc sustinerea participarii active a strainilor care domiciliaza sau care au resedinta pe teritoriul Romaniei la viata sociala, economica si culturala a tarii, contribuind astfel la dezvoltarea unei relatii bazate pe incredere si responsabilitate reciproca intre acestia si societatea romaneasca. Responsabilitatea pentru coordonarea programelor de integrare pentru refugiati si alte persoane carora le-a fost acordata o forma de protectie revine Oficiului Roman pentru Imigrari, ca structura specializata, responsabila de implementarea politicilor Guvernului Romaniei in domeniul azilului, in timp ce implementarea practica a programelor de integrare este realizata de catre aceasta structura in colaborare cu autoritatile centrale, autoritatile locale si organizatiile neguvernamentale.
2.4.2. Asigurarea ca acele categorii relevante de straini depun eforturile necesare pentru a se integra suficient in societatea romaneasca, inclusiv prin participarea la programele organizate in acest scop de statul roman
O atentie deosebita se acorda persoanelor care apartin categoriilor de persoane vulnerabile (victime ale persecutiei pe baza de gen/sex, minori neinsotiti, victime ale torturii, persoanele cu handicap, persoane in varsta etc). Recunoscand faptul ca dobandirea cetateniei romane poate facilita procesul de integrare a strainilor, statul roman asigura accesul tuturor strainilor care domiciliaza sau care au resedinta pe teritoriul Romaniei la procedura de obtinere a cetateniei romane.
2.4.3. Constientizarea tuturor persoanelor implicate in acest domeniu, functionari publici de la toate nivelurile, cetateni, inclusiv straini, cu privire la importanta sprijinirii procesului de integrare si identificare a solutiilor adecvate de finantare a unor proiecte prin intermediul Fondului European pentru Refugiati si a Fondului European pentru Integrare, in vederea imbunatatirii serviciilor asigurate tuturor categoriilor de straini
Functionarii publici, personalul contractual, precum si persoanele cu functii de conducere in domeniul serviciilor de sanatate, educatie, angajare in munca, control si asistenta sociala vor fi pregatiti adecvat pentru a respecta diferentele de limba, culturale, religioase, fizice si psihologice ale persoanelor aflate in proces de integrare prin gasirea de solutii pentru a se facilita programe de educare si formare a acestor persoane. In acest sens, in perioada urmatoare va fi avuta in vedere imbunatatirea serviciilor asigurate strainilor de catre autoritatile romane, a celor de consiliere si informare cu privire la statutul strainilor in Romania, dar si a celor de asistenta pentru obtinerea unui loc de munca. Pentru aceasta, se vor desfasura programe de pregatire si de identificare a unor solutii viabile pentru asigurarea drepturilor strainilor.
3. Implementarea Strategiei nationale privind imigratia pentru perioada 2007-2010
3.1. Cadrul institutional
Implementarea la nivel national a Strategiei nationale privind imigratia pentru perioada 2007-2010 va fi realizata prin mecanismul de cooperare interinstitutionala prevazut in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 1.708/2004 pentru aprobarea componentelor si a structurii Mecanismului de cooperare interinstitutionala, precum si a Planului de actiune pentru o perioada de 12 luni pentru implementarea Strategiei nationale privind migratia.
In vederea realizarii unor sarcini specifice stabilite prin planurile de actiune anuale si pentru dezbaterea unor aspecte care necesita dezbateri publice, Grupul interministerial de coordonare a implementarii strategiei, prin Secretariatul tehnic, poate invita la reuniunile sale reprezentanti ai altor autoritati, precum si reprezentanti ai societatii civile sau ai organizatiilor internationale din domeniul imigratiei si azilului. Totodata, daca subiectele propuse pe agenda de lucru o impun, la reuniunile Grupului pot fi invitati reprezentanti ai institutiilor Uniunii Europene, precum si experti din statele membre.
3.2. Planurile de actiune
Masurile concrete pentru implementarea in practica a obiectivelor prezentei strategii sunt cuprinse in planuri de actiune anuale, elaborate pe baza propunerilor institutiilor membre ale Grupului interministerial de coordonare a implementarii strategiei si aprobate de Guvern. Planurile de actiune stabilesc activitatile concrete si responsabilitatile ce revin tuturor ministerelor si institutiilor cu atributii in domeniul imigratiei pentru realizarea obiectivelor stabilite prin Strategia nationala privind imigratia pentru perioada 2007-2010.
Pentru realizarea activitatilor cuprinse in planul de actiune, fiecare dintre institutiile cu competente in materie va elabora propriile planuri de masuri, detaliind actiunile a caror responsabilitate de implementare ii revine.
3.3. Resurse financiare
Resursele financiare necesare implementarii Strategiei nationale privind imigratia provin, in principal, din:
fonduri de la bugetul de stat, alocate fiecarui minister si fiecarei institutii cu competente in implementarea Strategiei nationale privind imigratia pentru perioada 2007-2010;
fonduri stabilite la nivelul Uniunii Europene pentru gestionarea imigratiei la nivel european;
credite externe garantate de Guvernul Romaniei;
credite externe care nu implica garantii guvernamentale;
donatii si sponsorizari oferite/acceptate in conditiile legii;
alte surse.
Planurile de actiune anuale pentru implementarea Strategiei nationale privind imigratia pentru perioada 2007-2010, constituite pe baza planurilor sectoriale, specifica sursele de finantare necesare indeplinirii fiecarui obiectiv stabilit.
ANEXA Nr. 2
PLANUL DE ACTIUNE PE ANUL 2007
pentru implementarea Strategiei nationale
privind imigratia pentru perioada 2007-2010
+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
¦ Obiective ¦ Actiuni ¦ Termen ¦ Institutii ¦ Surse de ¦
¦ ¦ ¦ ¦responsabile¦ finantare ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦1. Cresterea ¦1.1. Modificarea Ordonantei de urgenta ¦Directiva 2005/71/CE a fost ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦nivelului de ¦a Guvernului nr. 194/2002 privind ¦transpusa in legislatia nationala ¦MMFES ¦ ¦
¦coordonare ¦regimul strainilor in Romania, aprobata¦prin modificarea adusa Ordonantei de¦ ¦ ¦
¦interinstitutionala¦cu modificari si completari prin Legea ¦urgenta a Guvernului nr. 194/2002 de¦ ¦ ¦
¦in vederea ¦nr. 357/2003, republicata, cu ¦prevederile Ordonantei de urgenta a ¦ ¦ ¦
¦gestionarii ¦modificarile si completarile ¦Guvernului nr. 55/2007 privind ¦ ¦ ¦
¦eficiente a ¦ulterioare, in scopul alinierii ¦infiintarea Oficiului Roman pentru ¦ ¦ ¦
¦migratiei legale ¦legislatiei nationale privind regimul ¦Imigrari prin reorganizarea ¦ ¦ ¦
¦ ¦strainilor (transpunerea Directivei ¦Autoritatii pentru straini si a ¦ ¦ ¦
¦ ¦2005/71/CE cu privire la procedurile ¦Oficiului National pentru Refugiati,¦ ¦ ¦
¦ ¦specifice pentru admisia cetatenilor ¦precum si modificarea si completarea¦ ¦ ¦
¦ ¦statelor terte in scop de cercetare ¦unor acte normative. ¦ ¦ ¦
¦ ¦stiintifica) si a Legii nr. 203/1999 ¦Totodata, a fost adoptata Ordonanta ¦ ¦ ¦
¦ ¦privind permisele de munca, ¦de urgenta a Guvernului nr. 56/2007 ¦ ¦ ¦
¦ ¦republicata, cu modificarile si ¦privind incadrarea in munca si ¦ ¦ ¦
¦ ¦completarile ulterioare ¦detasarea strainilor pe teritoriul ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦Romaniei ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.2. Realizarea unei campanii de ¦Septembrie 2007 MAE ¦MIRA - ORI ¦Buget MAE ¦
¦ ¦informare a potentialilor migranti din ¦ ¦MMFES ¦ ¦
¦ ¦principalele tari terte producatoare de¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦migranti pentru Romania referitoare la ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦oportunitatile de pe piata romaneasca a¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦fortei de munca, conditiile de admisie ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦si sedere, precum si la riscurile la ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦care acestia sunt supusi in cazul ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦nerespectarii cadrului legal ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.3. Stabilirea in concret, pe baza de ¦30 de zile de la data publicarii in ¦MAE - CNV ¦ ¦
¦ ¦protocol, a situatiilor in care pentru ¦Monitorul Oficial al Romaniei, ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦acordarea vizei de scurta sedere pentru¦Partea I, a proiectului de ¦ ¦ ¦
¦ ¦cetatenii statelor terte se solicita ¦modificare a Ordonantei de urgenta a¦ ¦ ¦
¦ ¦avizul Oficiului Roman pentru Imigrari ¦Guvernului nr. 194/2002 ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.4. Organizarea a doua reuniuni ¦Octombrie 2007 ¦MAE ¦Buget MAE ¦
¦ ¦consulare pe spatii geografice de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦interes din punctul de vedere al ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦admisiei ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.5. Organizarea a doua seminarii cu ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦tema "Identificarea dificultatilor ¦Noiembrie 2007 ¦MMFES ¦ ¦
¦ ¦intampinate in angajarea fortei de ¦ ¦MAE ¦ ¦
¦ ¦munca straine si in exercitarea ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦dreptului de sedere si munca de catre ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦straini pe teritoriul Romaniei", la ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦care sa participe si reprezentanti ai ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦patronatelor si sindicatelor ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.6. Efectuarea unui studiu privind ¦Noiembrie 2007 ¦MMFES - ¦ ¦
¦ ¦domeniile de activitate deficitare din ¦ ¦DPFM, ¦ ¦
¦ ¦Romania pentru care se solicita forta ¦ ¦ANOFM ¦ ¦
¦ ¦de munca straina, in vederea corelarii ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦politicii de admisie ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.7. Realizarea unei evaluari privind ¦Octombrie 2007 ¦MAE, ¦ ¦
¦ ¦statele terte din care se poate avea in¦ ¦MMFES ¦ ¦
¦ ¦vedere atragerea fortei de munca ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦(luarea in considerare a aspectelor de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ordin economic, politic, cultural etc.)¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.8. Constituirea unui grup de lucru ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦interinstitutional in vederea ¦ ¦MAE ¦ ¦
¦ ¦analizarii modului de gestionare a ¦ ¦MMFES - ¦ ¦
¦ ¦admisiei si sederii in scop de munca. ¦ ¦Inspectia ¦ ¦
¦ ¦Efectuarea unor analize semestriale si ¦ ¦Muncii ¦ ¦
¦ ¦elaborarea unor propuneri de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦imbunatatire a activitatii ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.9. Constituirea unui grup de lucru ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦interinstitutional in vederea ¦ ¦MAE ARIS ¦ ¦
¦ ¦analizarii modului de gestionare a ¦ ¦MMFES - ¦ ¦
¦ ¦admisiei si sederii in scopul ¦ ¦IM ONRC ¦ ¦
¦ ¦desfasurarii de activitati comerciale. ¦ ¦ANAF ¦ ¦
¦ ¦Efectuarea unor analize semestriale si ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦elaborarea unor propuneri de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦imbunatatire a activitatii ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.10. Constituirea unui grup de lucru ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦interinstitutional in vederea ¦ ¦MAE ¦ ¦
¦ ¦analizarii modului de gestionare a ¦ ¦MECT ¦ ¦
¦ ¦admisiei si sederii in scop de studii. ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦Efectuarea unor analize semestriale si ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦elaborarea unor propuneri de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦imbunatatire a activitatii ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.11. Cuantificarea perceptiei ¦Octombrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦strainilor fata de serviciile oferite ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦de Oficiul Roman pentru Imigrari prin ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦efectuarea unui sondaj de opinie la ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦nivel national de catre o institutie ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦independenta de sondare a opiniei ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦publice. Rezultatele sondajului vor fi ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦utilizate in vederea eficientizarii ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦activitatii institutiei in relatia cu ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦strainii ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.12. Realizarea unei biblioteci ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI, ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦virtuale care sa cuprinda specimene ale¦ ¦INEP ¦ ¦
¦ ¦documentelor de stare civila folosite ¦ ¦MAE - DGRC ¦ ¦
¦ ¦de straini pe teritoriul Romaniei ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦1.13. Intocmirea de propuneri in ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦vederea participarii la implementarea ¦ ¦MMFES ¦ ¦
¦ ¦unor proiecte finantate de catre ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦Uniunea Europeana cu alte state, in ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦care Romania sa detina calitatea de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦junior partner, in vederea asigurarii ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦de expertiza ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦2. Intensificarea ¦2.1. Organizarea unui seminar cu tema ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦activitatilor de ¦"Imbunatatirea cooperarii ¦ ¦ ¦ ¦
¦prevenire si ¦interinstitutionale pe linia prevenirii¦ ¦ ¦ ¦
¦combatere a ¦si combaterii imigratiei ilegale", cu ¦ ¦ ¦ ¦
¦sederii ilegale si ¦implicarea autoritatilor cu competente ¦ ¦ ¦ ¦
¦a muncii la negru ¦si a organizatiilor internationale si ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦neguvernamentale din domeniu ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦2.2. Organizarea unui seminar privind ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦repatrierea voluntara asistata, cu ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦participarea organizatiilor ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦internationale si neguvernamentale din ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦domeniu ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦2.3. Realizarea unei campanii de ¦Octombrie 2007 ¦MIRA - ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦mediatizare a prevederilor legislatiei ¦ ¦ORI, MMFES ¦Buget MMFES¦
¦ ¦privind regimul strainilor, incadrarea ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in munca a acestora, a sistemului ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦securitatii sociale, precum si a ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦riscurilor la care sunt supusi ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦migrantii care nu respecta prevederile ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦legale ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦2.4. Identificarea solutiilor pentru ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦asigurarea translatiei in si din limba ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦romana in fata instantei pentru ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦strainii cu sedere ilegala si ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦asigurarea surselor de finantare ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦aferente aplicarii solutiilor ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦identificate ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦2.5. Organizarea unui grup de lucru in ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦vederea dezbaterii problematicii ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦regimului tolerarii strainilor pe ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦teritoriul Romaniei (cu participarea ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦organizatiilor internationale si a ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦organizatiilor neguvernamentale din ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦domeniul migratiei) ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦2.6. Identificarea, in cadrul unui grup¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦de lucru, a unei solutii comune pentru ¦ ¦IGPR, IGPF ¦ ¦
¦ ¦obligarea cetatenilor statelor terte sa¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦achite contravaloarea amenzilor ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦contraventionale aplicate pe teritoriul¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦Romaniei. Elaborarea unui raport comun ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦cu propuneri de implementare a ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦solutiilor identificate ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦2.7. Crearea unui grup de lucru in ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦vederea stabilirii detaliilor tehnice ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦necesare pentru accesarea si folosirea ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in consecinta a finantarii disponibile ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦din anul 2008 prin Fondul european ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦pentru returnare ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦3. Mentinerea ¦3.1. Accesarea finantarii disponibile ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦standardelor ¦prin Fondul european pentru refugiati ¦ ¦ ¦ ¦
¦politicii privind ¦si Fondul european pentru integrare ¦ ¦ ¦ ¦
¦azilul si ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦implementarea ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦prevederilor din ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦acquis-ul european ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦3.2. Participarea in cadrul proiectelor¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦finantate de catre Comisia Europeana cu¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦alte state, in calitate de junior ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦partner, in vederea asigurarii de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦expertiza ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦3.3. Continuarea procesului de ¦Octombrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦armonizare a legislatiei nationale prin¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦adoptarea Directivei europene ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦2005/85/CE privind standardele minime ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ale procedurii de acordare si retragere¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦a statutului de refugiat din statele ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦membre ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦3.4. Crearea cadrului legal pentru ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦standardul unic al permiselor de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦rezidenta al persoanelor care se ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦bucura de o forma de protectie ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦3.5. Incheierea unui acord bilateral ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦administrativ cu Republica Ungara ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦pentru accelerarea masurilor de urmat ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in cadrul mecanismului Dublin II ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦3.6. Incheierea unui acord bilateral ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦administrativ cu Republica Bulgaria ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦pentru accelerarea masurilor de urmat ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in cadrul mecanismului Dublin II ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦3.7. Elaborarea si editarea la nivelul ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦ORI a unui cod de conduita profesionala¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in relatia cu solicitantii de azil ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦3.8. Schimbarea formatului de principiu¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦al documentelor de calatorie pentru ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦toate categoriile de azilanti, conform ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦standardelor de identificare biometrica¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦4. Cresterea ¦4.1. Organizarea de intalniri de ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦nivelului de ¦coordonare semestriale cu celelalte ¦ ¦ ¦ ¦
¦coordonare a ¦institutii implicate in procesul de ¦ ¦ ¦ ¦
¦institutiilor cu ¦integrare a refugiatilor de catre ¦ ¦ ¦ ¦
¦competente in ¦Ministerul Educatiei, Cercetarii si ¦ ¦ ¦ ¦
¦domeniul ¦Tineretului, Ministerul Muncii, ¦ ¦ ¦ ¦
¦integrarii ¦Familiei si Egalitatii de Sanse, ¦ ¦ ¦ ¦
¦sociale a ¦Ministerul Sanatatii Publice, ¦ ¦ ¦ ¦
¦strainilor ¦Autoritatea Nationala pentru Protectia ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦Drepturilor Copilului etc. ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦4.2. Organizarea de sesiuni de ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦pregatire a personalului din ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦centrele teritoriale in vederea ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦implementarii in bune conditii a ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦prevederilor legislative privind ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦facilitarea integrarii strainilor cu ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦drept de sedere in Romania ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦4.3. Elaborarea unei metodologii ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦ ¦
¦ ¦speciale de atestare a studiilor ¦ ¦MECT ¦ ¦
¦ ¦preuniversitare pentru strainii cu o ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦forma de protectie in Romania, ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦care nu au documente doveditoare ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦sau care, din motive obiective, nu ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦se incadreaza in actualele ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦prevederi legislative in domeniul ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦recunoasterii si atestarii studiilor ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦strainilor in Romania ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦5. Dezvoltarea ¦5.1. Infiintarea Oficiului National ¦Ordonanta de urgenta a Guvernului ¦MIRA ¦Buget MIRA ¦
¦capacitatii ¦pentru Imigrari, ca structura ¦nr. 55/2007 privind infiintarea ¦ ¦ ¦
¦institutionale, ¦subordonata MIRA, prin fuziunea ¦Oficiului Roman pentru Imigrari prin¦ ¦ ¦
¦logistice si de ¦Autoritatii pentru straini cu Oficiul ¦reorganizarea Autoritatii pentru ¦ ¦ ¦
¦resurse umane a ¦National pentru Refugiati ¦straini si a Oficiului National ¦ ¦ ¦
¦institutiilor cu ¦ ¦pentru Refugiati, precum si ¦ ¦ ¦
¦atributii in ¦ ¦modificarea si completarea unor acte¦ ¦ ¦
¦gestionarea ¦ ¦normative ¦ ¦ ¦
¦fenomenului ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦migratiei si ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦azilului ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦5.2. Punerea in aplicare a Hotararii ¦Septembrie 2007 ¦AVAS ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦Guvernului nr. 487/2005 privind ¦ ¦MIRA - DML ¦ ¦
¦ ¦transmiterea unui imobil, aflat in ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦domeniul public al statului, din ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦administrarea Autoritatii pentru ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦Valorificarea Activelor Statului in ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦administrarea Ministerului ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦Administratiei si Internelor, cu ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦modificarile ulterioare, pentru ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦asigurarea conditiilor optime de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦functionare a Centrului National de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦Vize din Ministerul Afacerilor ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦Externe, impreuna cu structura ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦rezultata din fuzionarea Autoritatii ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦pentru straini cu Oficiul National ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦pentru Refugiati ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦5.3. Achizitionarea si integrarea in ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦cadrul Sistemului national de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦evidenta a strainilor a unei aplicatii ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦informatice de colectare si ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦procesare a informatiilor obtinute ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in urma desfasurarii unor activitati ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦informative, potrivit normelor ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦interne in vigoare ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦5.4. Achizitionarea de echipamente ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦IT in vederea inlocuirii celor uzate ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦fizic sau moral, aflate in functiune ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in cadrul Sistemul informatic de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦management al strainilor ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦5.5. Achizitionarea de echipamente ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦IT in vederea inlocuirii celor uzate ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦fizic in cadrul Serviciului ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦reglementarea admisiei si sederii ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in scop de munca ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦5.6. Cresterea capacitatii ¦Noiembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦resurselor umane cu atributii in ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦domeniul eliberarii ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦autorizatiilor/permiselor de sedere ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in scop de munca. Participarea la ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦cursuri de formare si perfectionare ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦in domeniul migratiei fortei de ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦munca ¦ ¦ ¦ ¦
+-------------------+---------------------------------------+------------------------------------+------------+-----------¦
¦ ¦5.7. Conectarea on-line a ARIS si ¦Septembrie 2007 ¦MIRA - ORI ¦Buget MIRA ¦
¦ ¦MECT la Sistemul informatic de ¦ ¦ ¦Buget ARIS ¦
¦ ¦management al strainilor ¦ ¦ ¦Buget MECT ¦
+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Abrevieri:
MIRA - Ministerul Internelor si Reformei Administrative
ORI - Oficiul Roman pentru Imigrari
MMFES - Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse
MAE - Ministerul Afacerilor Externe
DGRC - Directia Generala Relatii Consulare
MECT - Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului
ARIS - Agentia Romana pentru Investitii Straine
IGPR - Inspectoratul General al Politiei Romane
IGPF - Inspectoratul General al Politiei de Frontiera
CNV - Centrul National de Vize
ANOFM - Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
ONRC - Oficiul National al Registrului Comertului
DPFM - Directia Politici Forta de Munca
ANPDC - Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului
IM - Inspectia Muncii
ANAF - Agentia Nationala de Administrare Fiscala
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|