OUG nr. 141/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 17/2007 privind educatia tinerilor supradotatati capabili de performanta inalta. Ordonanta de urgenta nr. 141/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 749 din 06/11/2008
Atentie Versiunea consolidata de fata nu are un caracter oficial, are un caracter pur informativ, poate sa nu fie actualizata, nu poate fi folosita in niciun cadrul oficial, DreptOnline.ro neasumandu-si nicio raspundere pentru eventualele prejudicii aduse de utilizarea ei, indiferent de forma, destinatie si scop. Pentru orice inadvertenta identificata, va rugam sa ne contactati la office@dreptonline.ro
Versiunea a fost consolidata cu urmatoarele prevederi:
Legea nr. 189/2009
Pentru eficientizarea activitatilor specifice din domeniul curriculumului, al selectiei si al pregatirii elevilor capabili de performanta, precum si adaptarea acestor activitati la noile provocari legate de asigurarea calitatii in invatamant,
avand in vedere ca aplicarea intocmai a prevederilor Legii nr. 17/2007 privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta ar genera suprapuneri si paralelisme intre activitatile organizate de catre Centrul National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar, organ de specialitate in subordinea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, infiintat in baza Hotararii Guvernului nr. 231/2007, si Centrul National pentru Instruire Diferentiata, organ de specialitate in subordinea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, propus a se infiinta in baza Legii nr. 17/2007,
luand in considerare ca functionarea Centrului National pentru Instruire Diferentiata ar implica organizarea unor noi structuri, in conditiile in care aceleasi obiective pot fi realizate printr-o schema restransa de specialisti din cadrul Centrului National pentru Curriculum si Evaluare pentru Invatamantul Preuniversitar si fara cheltuieli bugetare suplimentare, s-a ajuns la concluzia ca este mult mai economic si mai eficient ca instruirea diferentiata a tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta, sa fie coordonata de Centrul National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar, pentru ca, in fond, Centrul National pentru Instruire Diferentiata nu a fost infiintat. In aceasta varianta, care rezolva atat problema posturilor, a unor alocari bugetare suplimentare, a sediului pentru o noua structura, cat si a suprapunerilor si paralelismelor intre activitatile celor doua institutii subordonate Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, se impune aceasta reglementare cu caracter de urgenta, deoarece:
este necesar ca pregatirea sistematica a tinerilor capabili de performanta sa inceapa in anul scolar 2008—2009, intarzierea procesului blocand activitatea acestor tineri si sansele lor de afirmare;
mentinerea situatiei actuale nu permite o abordare sistemica a pregatirii acestor tineri, avand efecte pe termen mediu si lung asupra pregatirii acestora;
prin punerea in aplicare a prevederilor introduse prin Legea nr. 32/2008 pentru completarea art. 10 din Legea invatamantului nr. 84/1995, organizarea de unitati de invatamant sau de clase constituite din elevi capabili de performanta creeaza posibilitatea ca acesti elevi sa poata participa si la activitati de instruire diferentiata, incepand cu anul scolar 2008-2009.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I Legea nr. 17/2007 privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:"
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"Lege privind educatia tinerilor capabili de performanta inalta"
1^1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta lege creeaza cadrul juridic de organizare institutionala si de desfasurare a programelor de educatie diferentiata pentru tinerii capabili de performanta inalta”
1^2. Articolul 2 se abroga
1^3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 3
Educatia diferentiata a tinerilor capabili de performanta inalta se poate realiza prin:
a) adaptarea obiectivelor, continuturilor, a strategiilor didactice de predare, invatare si evaluare la posibilitatile aptitudinale, cognitive, afective si motrice, la ritmul si la stilul de invatare ale tinerilor capabili de performanta inalta;
b) educarea tinerilor capabili de performanta inalta in centre specializate, publica sau private, prin intermediul claselor specializate, al scolilor de weekend, al taberelor de instruire, al scolilor de vara si al programelor de invatamant la distanta sau prin alte forme.»
1^4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 4
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile folosite au urmatoarele semnificatii:
a) tineri capabili de performanta inalta - tinerii identificati prin metode stiintifice ca avand realizari si/sau aptitudini potentiale in oricare dintre urmatoarele domenii, izolate sau in combinatie: capacitate intelectuala generala, aptitudini academice specifice, gandire productiva si creativa, abilitate in leadership, talent pentru arte, aptitudini psihomotrice;
b) trasee curriculare diferentiate - curriculum si organizarea programului scolar adaptate nevoilor individuale ale tinerilor capabili de performanta inalta.»
1^5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 5
(1) Identificarea tinerilor capabili de performanta inalta se realizeaza de echipe formate din specialisti in domeniu, psihologi, pedagogi, profesori si satisface exigentele de obiectivitate, fidelitate, validitate si fiabilitate.
(2) Membrii acestor echipe nu pot efectua activitati de pregatire cu tinerii selectati.»
1^6. Articolul 6 se abroga.
1^7. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 7
In procesul de identificare se utilizeaza profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare, chestionare, teste psihologice de aptitudini scolare, individuale si colective, de inteligenta, de creativitate, de aptitudini speciale, analiza activitatii si a rezultatelor scolare, precum si alte instrumente si procedee elaborate de specialisti»
1^8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 8
Procedurile de identificare a tinerilor capabili de performanta inalta proveniti din medii socioeconomice dezavantajate se adapteaza specificului lor si prin implicarea reprezentantilor comunitatii locale.»
1^9. Articolul 9 se abroga.
1^10. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 10
Traseele curriculare diferentiate se structureaza in conformitate cu principiile generale ale curriculumului national, in functie de domeniul de manifestare a abilitatii si tinandu-se cont de nevoile specifice ale tinerilor capabili de performanta inalta.»
1^11. Articolele 11-14 se abroga.»
2. Articolul 15 se abroga.
2^1. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 16
Strategiile didactice se adapteaza formelor specifice de organizare a procesului instructiv-educativ pentru tineri capabili de performanta inalta, contextului sociocultural, precum si profilului de personalitate si gradului de maturitate psihologica ale acestora.»
2^2. Articolul 17 se abroga.
2^3. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 18
(1) Evaluarea tinerilor capabili de performanta inalta se adapteaza in functie de traseele curriculare diferentiate, tinandu-se cont de standardele curriculare aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii.
(2) La sfarsitul fiecarui an scolar, tinerii inclusi in program sunt evaluati de echipele prevazute la art. 5, in vederea mentinerii sau excluderii din programul de pregatire. »
2^4. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
«CAPITOLUL IV - Pregatirea personalului didactic implicat in instruirea tinerilor capabili de performanta inalta»
2^5. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 19.
Formarea cadrelor didactice necesare selectarii, instruirii si evaluarii anuale a tinerilor capabili de performanta inalta se face pe baza unor programe de pregatire specifice care vizeaza atat aplicarea de curriculum, cat si metodele de selectie si evaluare a tinerilor capabili de performanta inalta.»"
3. Articolul 20 se abroga.
3^1. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 21
Formarea continua certificata a cadrelor didactice include si programe de perfectionare in domeniul psihopedagogiei tinerilor capabili de performanta inalta.»
3^2. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 22
Formarea altor categorii de specialisti, cum ar fi: psihologi, asistenti sociali, pedagogi, psihopedagogi, include cursuri specializate in domeniul identificarii tinerilor capabili de performanta inalta, al consilierii, psihoterapiei si managementului personal al acestora.»
3^3. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 23
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii coordoneaza organizarea unor programe nationale de formare in domeniul educatiei tinerilor capabili de performanta inalta.»"
4. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL V - Instruirea diferentiata a tinerilor capabili de performanta inalta"
5. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Instruirea diferentiata a tinerilor capabili de performanta inalta este coordonata metodologic de Centrul National de Instruire Diferentiata, organ de specialitate cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii.
(2) Centrul National de Instruire Diferentiata este infiintat in scopul identificarii, pregatirii, stimularii si valorificarii potentialului tinerilor capabili de performanta inalta”
6. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
In domeniul instruirii diferentiate a tinerilor capabili de performanta inalta, Centrul National de instruire Diferentiata are urmatoarele atributii:
a) elaborarea si aplicarea de strategii si politici pentru selectia, pregatirea, stimularea si sustinerea tinerilor si a cadrelor didactice in activitati de performanta inalta;
b) coordonarea realizarii de trasee curriculare diferentiate si a strategiilor didactice specifice educatiei tinerilor capabili de performanta inalta;
c) elaborarea de liste orientative de resurse informationale, in scopul aplicarii programelor de educatie diferentiata a tinerilor capabili de performanta inalta;
d) colaborarea cu institutiile de invatamant superior, cu departamentele de pregatire a personalului didactic, in vederea realizarii unor programe de pregatire a specialistilor in metodologiile de predare specifice educatiei tinerilor capabili de performanta inalta;
e) coordonarea metodologiea a activitatii centrelor de instruire diferentiata judetene/al municipiului Bucuresti;
f) pregatirea si promovarea unui suport informational privind educatia diferentiata a tinerilor capabili de performanta inalta si participarea la actiuni de informare referitoare la educatia diferentiata a tinerilor capabili de performanta inalta;
g) elaborarea regulamentelor de organizare si functionare a centrelor de instruire diferentiata judetene/al municipiului Bucuresti"
7. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti infiinteaza centre de instruire diferentiata judetene/al municipiului Bucuresti, conform unei metodologii elaborate de Centrul National de Instruire Diferentiata.
(2) La nivel judetean, instruirea diferentiata a tinerilor capabili de performanta inalta se realizeaza in microcentre de performanta, care functioneaza in unitati de invatamant care demonstreaza capacitatea de a desfasura astfel de actiuni, sub coordonarea centrelor de instruire diferentiata judetene/al municipiului Bucuresti, iar finantarea se face de la bugetul local.
(3) Metodologia de organizare si desfasurare a instruirii diferentiate la nivel judetean/al municipiului Bucuresti se aproba prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii"
8. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru programe de instruire diferentiata ale Centrului National de Instruire Diferentiata si ale inspectoratelor scolare judetene, respectiv ale Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti”
9. Capitolul VI, cuprinzand articolele 28-37, se abroga.
Art. II Legea nr. 17/2007 privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007, cu modificarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare
|