Ordonanta de urgenta privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale, oug nr. 116/2007
Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale
Text preluat din Indaco Lege
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 737 din 31/10/2007
In cadrul strategiei Uniunii Europene, definita la Lisabona, subliniind caracterul pluridimensional al politicilor de incluziune sociala, Romania s-a angajat prin Legea nr. 47/2006 privind sistemul national de asistenta sociala in directia unei abordari globale a politicilor de dezvoltare sociala.
Pentru a completa aceste obiective de coerenta si de transversalitate in domeniul politicilor sociale, Legea nr. 47/2006, care constituie reglementarea-cadru, prevede realizarea unei noi constructii institutionale, in scopul stabilirii unui mecanism unic de organizare a sistemului de asistenta sociala, a modalitatilor de finantare, a tipurilor de prestatii, a beneficiarilor si a nevoilor concrete ale acestora.
In baza prevederilor art. 30 din Legea nr. 47/2006, in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse s-a infiintat Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale, ca organ de specialitate cu personalitate juridica, ce are drept scop crearea unui sistem unitar privind administrarea procesului de acordare a prestatiilor sociale.
Conform Planului de masuri prioritare pentru integrare europeana si angajamentelor asumate de Romania, Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale trebuie sa se organizeze incepand cu 1 ianuarie 2008, fapt pentru care, in vederea organizarii si functionarii acestei institutii, este necesar a se adopta masuri imediate pentru stabilirea cadrului normativ.
Totodata, neadoptarea cadrului normativ necesar prin utilizarea procedurii de legiferare pe calea ordonantei de urgenta va conduce la nerespectarea unor angajamente asumate in vederea integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, dar si la imposibilitatea crearii sistemului unitar de plata si gestiune a tuturor prestatiilor sociale si la nemultumiri in randul beneficiarilor. Aceste elemente constituie situatii extraordinare si vizeaza interesul public.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale se organizeaza si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, cu sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale, denumita in continuare Agentie, are in subordine agentii judetene pentru prestatii sociale, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii teritoriale, ca servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridica.
(3) Agentiile teritoriale, in functie de nevoile locale si pentru eficientizarea activitatii proprii, pot organiza in subordine unitati fara personalitate juridica.
(4) Agentia se organizeaza si functioneaza potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta si ale statutului propriu de organizare si functionare.
Art. 2 (1) Agentia are ca scop administrarea si gestionarea tuturor prestatiilor sociale acordate de la bugetul de stat, asa cum sunt ele definite la art. 17 din Legea nr. 47/2006 privind sistemul national de asistenta sociala, intr-un sistem unitar de plata.
(2) Agentia asigura coordonarea, indrumarea si controlul activitatii agentiilor teritoriale si a unitatilor din subordine, in scopul aplicarii unitare a legislatiei in domeniul specific de activitate si al realizarii atributiilor ce le revin acestora, potrivit legii.
Art. 3 Finantarea cheltuielilor privind organizarea si functionarea Agentiei se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse.
Art. 4 Principiile care stau la baza functionarii Agentiei sunt urmatoarele:
a) solidaritate sociala;
b) respectarea drepturilor sociale ale cetatenilor;
c) asigurarea accesului egal la drepturi sociale, cu respectarea egalitatii de sanse si promovarea nediscriminarii;
d) protectia si respectarea confidentialitatii datelor personale;
e) eficienta in administrarea si gestionarea prestatiilor sociale;
f) facilitarea accesului beneficiarilor la prestatiile sociale;
g) asigurarea continuitatii drepturilor si platilor prestatiilor sociale pentru beneficiari;
h) asigurarea unei abordari unitare a legislatiei privind prestatiile sociale;
i) transparenta si responsabilitatea publica.
Art. 5 Agentia aplica politicile si strategiile din domeniul asistentei sociale elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, avand urmatoarele obiective principale:
a) administrarea fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru plata prestatiilor sociale;
b) asigurarea unui sistem eficient si integrat de gestionare si plata a prestatiilor sociale la nivel national;
c) prevenirea fraudei in sistemul de acordare a prestatiilor sociale;
d) monitorizarea sumelor cheltuite din bugetul de stat pentru plata prestatiilor sociale;
e) organizarea si asigurarea serviciilor de stabilire, evidenta si plata a prestatiilor sociale;
f) organizarea si asigurarea unui sistem de evidenta si evaluare a beneficiarilor de prestatii sociale;
g) asigurarea furnizarii informatiilor necesare realizarii politicilor si strategiilor in domeniul asistentei sociale;
h) facilitarea accesului la prestatii sociale al beneficiarilor;
i) gestionarea eficienta a resurselor umane si materiale in domeniul sau de activitate.
Art. 6 (1) In vederea realizarii obiectivelor sale, Agentia incheie anual un contract de gestiune si performanta manageriala cu Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in care sunt stabiliti indicatorii de performanta manageriala. Modelul contractului se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse exercita controlul asupra modului in care sunt implementate politicile nationale elaborate in domeniul de competenta al Agentiei, precum si asupra realizarii indicatorilor de performanta manageriala.
(3) Presedintele Agentiei prezinta ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse semestrial rapoarte cu privire la stadiul indeplinirii indicatorilor prevazuti in contractul de gestiune si performanta manageriala.
(4) Raportul anual privind indeplinirea indicatorilor de performanta manageriala se prezinta de catre presedintele Agentiei ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse pentru aprobare.
Capitolul II - Atributiile, organizarea si functionarea Agentiei
Sectiunea 1 - Atributiile Agentiei
Art. 7 (1) Pentru realizarea obiectivelor sale, Agentia are, in principal, urmatoarele atributii:
a) urmareste si asigura aplicarea corecta, unitara si nediscriminatorie a legislatiei privind prestatiile sociale;
b) elaboreaza propuneri de imbunatatire a cadrului legislativ din domeniul sau de competenta si le inainteaza Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse pentru promovare, precum si altor autoritati ale administratiei publice centrale pentru informare;
c) stabileste procedurile administrative privind acordarea prestatiilor sociale de catre agentiile teritoriale si elaboreaza instructiuni de aplicare a prevederilor legislatiei privind gestiunea prestatiilor sociale;
d) fundamenteaza si propune Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse proiectul de buget incluzand fonduri pentru plata prestatiilor sociale si pentru functionarea Agentiei;
e) administreaza si gestioneaza bugetul propriu, organizeaza si asigura plata prestatiilor sociale;
f) administreaza si gestioneaza patrimoniul propriu;
g) prezinta Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse raportul de executie bugetara a bugetului alocat;
h) negociaza si incheie acorduri cu institutii financiare, in vederea efectuarii platilor prestatiilor sociale;
i) elaboreaza rapoarte si analize pentru fundamentarea politicilor si programelor in domeniul prestatiilor sociale;
j) elaboreaza indicatorii statistici aferenti domeniului sau de competenta;
k) asigura evidenta la nivel national a tuturor beneficiarilor din sistemul prestatiilor sociale;
l) elaboreaza rapoarte de activitate si le transmite Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse;
m) monitorizeaza si asigura controlul intern asupra modului de acordare a prestatiilor sociale;
n) asigura implementarea, mentinerea si imbunatatirea sistemelor de management al calitatii in domeniul sau de activitate;
o) organizeaza activitati de informare a cetatenilor cu privire la drepturile la prestatii sociale;
p) asigura indrumarea metodologica a agentiilor teritoriale si a unitatilor din subordine cu privire la modul de aplicare a dispozitiilor legale in domeniu, cu respectarea politicilor sociale elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse;
q) indruma persoanele juridice si fizice carora le revin drepturi si obligatii ce decurg din reglementarile privind prestatiile sociale;
r) asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti, in conditiile legii;
s) asigura reprezentarea in relatiile cu organismele similare din strainatate si orice alta reprezentare in domeniul sau de activitate, la solicitarea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse;
t) asigura pentru activitatea proprie dezvoltarea, mentenanta si protectia sistemelor automatizate de calcul si inregistrare, in special in functie de evolutiile tehnologice;
u) asigura gestiunea bazelor nationale de date referitoare la sistemul de informatii privind prestatiile sociale;
v) garanteaza securitatea si integritatea sistemului de informatii, precum si confidentialitatea datelor in conformitate cu prevederile legii;
w) aplica prevederile conventiilor internationale in domeniu, la care Romania este parte, inclusiv ansamblul reglementarilor comunitare in domeniu, si colaboreaza cu institutii similare din Uniunea Europeana;
x) negociaza, potrivit mandatului acordat de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, acorduri bilaterale cu organisme din alte state, in domeniul sau de competenta;
y) realizeaza selectia, stabileste planul de formare profesionala continua a personalului propriu si este responsabila de punerea lui in aplicare.
(2) Atributiile si responsabilitatile Agentiei sunt cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, precum si cele prevazute de statutul de organizare si functionare.
Art. 8 (1) In realizarea atributiilor sale, Agentia poate stabili relatii de parteneriat sau de colaborare cu alte autoritati si institutii publice si private, din tara si din strainatate, reprezentanti ai societatii civile sau ai partenerilor sociali.
(2) In vederea eficientizarii activitatii sale, Agentia poate incheia contracte cu persoane fizice sau juridice pentru realizarea unor activitati ori servicii in conditiile legii.
Art. 9 In realizarea obiectivelor sale, Agentia preia atributiile si responsabilitatile de administrare si gestionare a prestatiilor sociale de la compartimentele de specialitate ale Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse si ale structurilor sale deconcentrate.
Sectiunea 2 - Organizarea si functionarea Agentiei
Art. 10 (1) Personalul Agentiei si al agentiilor teritoriale este format din functionari publici cu statut reglementat de Legea nr. 188/1999, republicata, si personal incadrat in baza contractului individual de munca.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) este salarizat potrivit prevederilor legale aplicabile acestuia.
(3) Atributiile si responsabilitatile personalului Agentiei la nivel central si local se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al acesteia, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, la propunerea presedintelui Agentiei.
Art. 11 Structura organizatorica si numarul maxim de posturi ale Agentiei atat la nivel central, cat si la nivel local se stabilesc prin statutul de organizare si functionare, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 12 (1) Agentia, pentru indeplinirea atributiilor sale, preia in administrare bunurile mobile si imobile si orice alte resurse materiale aflate in proprietate publica, de la autoritatile administratiei publice centrale si locale, in conditiile legii.
(2) Agentia detine in proprietatea privata bunuri mobile si imobile provenite din surse proprii, donatii sau din alte surse, potrivit legii.
(3) Agentia preia bunurile mobile si imobile existente la actualele directii de munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in conditiile legii.
Sectiunea 3 - Conducerea Agentiei
Art. 13 (1) Agentia este condusa de un presedinte a carui functie este asimilata celei de secretar de stat.
(2) Presedintele este numit in functie prin decizie a primuluiministru, la propunerea ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse.
(3) Presedintele beneficiaza de drepturile salariale si de celelalte drepturi prevazute de lege pentru functia de secretar de stat.
Art. 14 (1) Conducerea executiva a Agentiei se exercita de catre un secretar general, inalt functionar public numit in conditiile legii.
(2) Atributiile si responsabilitatile secretarului general se stabilesc prin statutul de organizare si functionare al Agentiei.
Art. 15 (1) Mandatul presedintelui este de 4 ani, cu posibilitatea reinnoirii.
(2) Mandatul presedintelui inceteaza la expirarea perioadei prevazute la alin. (1), prin revocare la propunerea ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, prin demisie, prin pensionare sau prin deces.
Art. 16 (1) Presedintele are, in principal, urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) exercita functia de ordonator secundar de credite;
b) coordoneaza activitatea Agentiei si a structurilor sale subordonate;
c) raspunde de intreaga activitate a Agentiei si a structurilor subordonate in fata ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse;
d) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, in conditiile legii, proiectul de buget incluzand fonduri pentru plata prestatiilor sociale si pentru functionarea Agentiei;
e) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse raportul anual de activitate al Agentiei;
f) aproba, numeste, incadreaza, modifica, suspenda si dispune incetarea raporturilor de serviciu sau de munca ale personalului din subordine, in conditiile legii;
g) aproba planul de formare profesionala continua a personalului Agentiei;
h) aproba regulamentul de organizare si functionare al Agentiei la nivel central si local;
i) organizeaza si coordoneaza activitatea de control intern privind gestionarea si plata prestatiilor sociale;
j) evalueaza activitatea conducatorilor agentiilor teritoriale;
k) reprezinta Agentia in raporturile cu autoritatile administratiei publice, cu alte persoane juridice si fizice, precum si cu organisme din tara si din strainatate;
l) dezvolta relatii de colaborare cu institutii similare din tara si din strainatate, in limita competentelor prevazute de lege;
m) asigura promovarea imaginii Agentiei.
(2) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine cu caracter individual si normativ in domeniul de activitate al Agentiei.
(3) Presedintele Agentiei poate delega atributii personalului din subordine, in conditiile legii.
(4) Presedintele indeplineste si alte atributii care se stabilesc prin statutul propriu de organizare si functionare al Agentiei.
Capitolul III - Agentiile teritoriale
Art. 17 (1) Agentiile teritoriale au, in principal, urmatoarele atributii:
a) aplica legislatia privind acordarea si plata prestatiilor sociale;
b) informeaza si indruma persoanele juridice si fizice carora le revin drepturi si obligatii ce decurg din reglementarile privind prestatiile sociale;
c) gestioneaza informatiile in vederea efectuarii platilor prestatiilor sociale;
d) prelucreaza documentatia aferenta stabilirii drepturilor la prestatii sociale, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
e) inregistreaza datele privind beneficiarii de prestatii sociale;
f) utilizeaza sistemul de informatii conform cu instructiunile si instrumentele de gestiune a informatiei, stabilite de Agentie;
g) asigura evidenta la nivel teritorial a tuturor beneficiarilor din sistemul prestatiilor sociale;
h) actualizeaza baza de date cu privire la beneficiari si prestatiile sociale acordate;
i) asigura caracterul confidential al datelor personale ale solicitantilor si beneficiarilor de prestatii sociale;
j) verifica indeplinirea conditiilor de eligibilitate privind stabilirea drepturilor la prestatii sociale;
k) stabilesc dreptul la prestatii sociale si efectueaza plata acestora, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
l) recupereaza drepturile incasate necuvenit de beneficiari, in conditiile legii;
m) fundamenteaza si propun Agentiei proiectul de buget incluzand fonduri pentru plata prestatiilor sociale si pentru functionarea agentiei teritoriale;
n) administreaza bugetul aprobat si prezinta Agentiei raportul de executie bugetara;
o) organizeaza activitatea de evidenta contabila a executiei bugetare pentru bugetul alocat;
p) exercita functia de ordonatori tertiari de credite;
q) intocmesc rapoarte periodice, precum si raportul anual de activitate si le transmit Agentiei;
r) elaboreaza, implementeaza si cofinanteaza programe de activitate proprii si actiuni specifice privind domeniul sau de activitate;
s) furnizeaza Agentiei si altor organisme cu competente in domeniu informatii in vederea elaborarii de studii, rapoarte si analize in domeniul lor de activitate;
t) asigura comunicarea permanenta cu autoritatile, institutiile si alte persoane juridice cu responsabilitati in domeniul social si in special cu autoritatile publice locale si judetene;
u) asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti, conform legii;
v) asigura caracterul confidential al datelor personale ale solicitantilor si beneficiarilor de prestatii sociale;
w) rezolva contestatii, sesizari si reclamatii potrivit competentelor legale;
x) realizeaza selectia si formarea profesionala a personalului la nivel teritorial, in conformitate cu planul stabilit de Agentie in domeniu;
y) editeaza materiale informative in domeniul lor de activitate;
z) utilizeaza orice mijloc de comunicare in masa pentru promovarea si informarea asupra drepturilor beneficiarilor.
(2) Atributiile si responsabilitatile agentiilor teritoriale sunt cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, precum si cele prevazute de statutul propriu de organizare si functionare al Agentiei.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor lor, agentiile teritoriale coopereaza cu autoritatile administratiei publice locale, cu organizatiile guvernamentale, cu societatea civila, precum si cu partenerii sociali.
Art. 18 (1) Conducerea agentiei teritoriale se exercita de catre un director executiv, functionar public de conducere.
(2) Functia de director executiv se ocupa pe baza de concurs organizat in conditiile legii.
(3) Directorul executiv este numit prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 19 (1) Directorii executivi ai agentiilor teritoriale au calitatea de ordonatori tertiari de credite.
(2) Atributiile si responsabilitatile directorilor executivi se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al Agentiei.
Capitolul IV - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 20 (1) Numarul de posturi cu care functioneaza Agentia se asigura, prin redistribuire, in conditiile legii, din cadrul compartimentelor de specialitate ale aparatului Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse si structurilor sale deconcentrate, precum si ale institutiilor din subordinea ministerului, cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse.
(2) La nivel teritorial, numarul de posturi va fi repartizat conform criteriilor prevazute in regulamentul de organizare si functionare.
(3) Salarizarea personalului incadrat in aparatul central al Agentiei se face la nivelul utilizat pentru ministere, iar salarizarea personalului incadrat la nivel teritorial se face la nivelul utilizat pentru structurile deconcentrate ale ministerelor, conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 21 In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, primul-ministru va numi presedintele Agentiei.
Art. 22 (1) In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Agentia va prelua de la Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse atributiile si responsabilitatile legate de administrarea, gestionarea si plata prestatiilor sociale.
(2) Pana la preluarea de catre Agentie a atributiilor si responsabilitatilor legate de administrarea, gestionarea si plata prestatiilor sociale, acestea sunt indeplinite in continuare de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse si de structurile sale deconcentrate.
(3) Odata cu preluarea atributiilor si responsabilitatilor legate de administrarea, gestionarea si plata prestatiilor sociale, Agentia se subroga Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse in toate contractele referitoare la domeniul sau de activitate.
Art. 23 In cazul transferului catre Agentie a atributiilor de administrare, gestionare si plata a prestatiilor sociale efectuate de alte institutii ale administratiei publice, acestea sunt obligate sa aloce Agentiei mijloacele si resursele umane, materiale si financiare necesare.
Art. 24 Se autorizeaza Ministerul Economiei si Finantelor sa introduca, la propunerea ordonatorilor principali de credite, modificarile corespunzatoare in structura bugetului de stat si in volumul si structura bugetelor ordonatorilor principali de credite.
Art. 25 In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse supune spre aprobare Guvernului statutul propriu de organizare si functionare al Agentiei, elaborat la propunerea acesteia.
Nu este
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|