Norma de analiza a retelei de transport de interes national si european, 2007
[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]
Art. 1 Prevederile prezentelor norme se aplica atat pentru analiza retelei de transport de interes national si european in ansamblul ei, cat si a proiectelor prioritare care o compun.
Art. 2 Reteaua de transport de interes national si european in ansamblul sau are urmatoarele elemente componente:
a) infrastructura de transport compusa din retele de cai rutiere, retele de cai feroviare, retele de cai navigabile interioare, noduri/puncte de distributie compuse din porturi pe cai navigabile interioare, porturi maritime, aeroporturi, terminale de transport combinat;
b) infrastructura de management si de informare asupra traficului, compusa din instalatii tehnice, sisteme de informatii, sisteme de comunicatii;
c) infrastructura de determinare a pozitiei transportului si de navigatie.
Art. 3 Finantarea realizarii retelei de transport de interes national si european se va asigura din fonduri publice, asa cum sunt definite in Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si din alte surse legal constituite si presupune:
a) stabilirea necesarului de documentatii tehnico-economice pentru realizarea proiectelor prioritare;
b) elaborarea documentatiilor tehnico-economice pentru obiectivele cuprinse in cadrul proiectelor prioritare ale retelei de transport de interes national si european, care nu au aceste documentatii;
c) avizarea documentatiilor tehnico-economice pentru obiectivele cuprinse in cadrul proiectelor prioritare ale retelei de transport de interes national si european de catre Comitetul tehnico-economic/Consiliul interministerial de avizare lucrari publice de interes national si locuinte si aprobarea acestora de catre ordonatorul principal de credite si/sau de catre Guvern, conform nivelului de competenta prevazut in Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, cu modificarea limitelor
Art. 4 Analiza retelei de transport de interes national si european, respectiv a proiectelor prioritare care o compun se realizeaza prin:
a) identificarea obiectivelor aferente proiectelor prioritare din cadrul retelei de transport de interes national si european, astfel cum sunt prevazute in anexa nr. 3 la Legea nr. 203/2003, republicata, pe fiecare element de retea;
b) stabilirea termenului de finalizare si a calendarului etapizat in vederea finalizarii proiectelor prioritare din cadrul retelei de transport de interes national si european;
c) identificarea stadiului de realizare a proiectelor prioritare privind promovarea documentatiilor tehnico-economice si realizarea obiectivelor.
Art. 5 In analiza realizarii proiectelor prioritare corespunzatoare retelei de transport de interes national si european se va tine cont de:
a) asigurarea imbunatatirii continue a libertatii de miscare a persoanelor si marfurilor pe intreg teritoriul Romaniei, in cele mai bune conditii sociale, de mediu si de siguranta posibile;
b) asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la infrastructurile de transport, in conditii economice acceptabile, de calitate si de siguranta;
c) asigurarea legarii regiunilor izolate si periferice cu regiunile centrale, precum si a legaturii fara strangulari intre marile centre urbane si restul tarii;
d) asigurarea dezvoltarii echilibrate si utilizarea tuturor modurilor de transport, tinandu-se cont de avantajele lor comparative;
e) utilizarea optima a capacitatilor de infrastructura de transport existente;
f) asigurarea interoperabilitatii in cadrul modurilor de transport si incurajarea intermodalitatii;
g) viabilitatea economica;
h) interconectarea la reteaua transeuropeana de transport si la retelele tarilor vecine, precum si interoperabilitatea si accesul la aceste retele;
i) proiectarea si dimensionarea retelei de transport de interes national si european, astfel incat sa asigure efectuarea transporturilor necesare realizarii nevoilor de aparare a tarii, pe timp de pace, in situatii de criza si pe timp de razboi.
Art. 6 Fiecare proiect prioritar va fi detaliat conform unei fise de proiect al carei model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezentele norme de analiza.
Art. 7 Analiza retelei de transport de interes national si european, respectiv a proiectelor prioritare care o compun va conduce la:
a) prioritizarea proiectelor prioritare si stabilirea unui calendar de finalizare a proiectelor prioritare din cadrul retelei;
b) elaborarea si monitorizarea Planului de masuri pentru inceperea sau finalizarea proiectelor prioritare, in conformitate cu termenele asumate in calendar, si stabilirea masurilor pentru eliminarea deficientelor;
c) identificarea si asigurarea resurselor financiare pentru finalizarea la termenele stabilite a obiectivelor aferente proiectelor prioritare;
d) monitorizarea obiectivelor finalizate privind respectarea parametrilor proiectati.
ANEXA la norme - FISA PROIECTULUI
1. Descrierea proiectului prioritar:
1.1. obiectivele proiectului prioritar;
1.2. descrierea obiectivelor;
1.3. cost estimat initial: ..... mii lei, in preturi la data de ..... (luna/an - data aprobarii documentatiei tehnico-economice - studiu de fezabilitate).
1.4. principalele beneficii asteptate de la proiectul prioritar:
asigurarea utilizarii optime a capacitatilor de infrastructura de transport existente;
acoperirea integrala a teritoriului Romaniei;
posibilitatea conectarii la reteaua transeuropeana de transport;
asigurarea interoperabilitatii in cadrul modurilor de transport.
1.5. rezultate planificate:
1.5.1. indicatori fizici privind:
eliminarea strangularilor si a zonelor periculoase;
finalizarea rutelor principale;
asigurarea legaturilor dintre diverse localitati;
asigurarea interoperabilitatii;
completarea sectiunilor lipsa;
optimizarea capacitatii infrastructurii existente;
imbunatatirea nodurilor retelelor;
imbunatatirea platformelor intermodale;
1.5.2. numar de persoane deservite/suprafata acoperita: se specifica numarul de populatie si/sau aria care va beneficia de investitie - oras, judet, regiune, intreaga tara.
2. Planul de finantare a proiectului prioritar:
2.1. structura costurilor totale: pe surse de finantare, categorii de cheltuieli si metode de contractare;
2.2. plan detaliat de finantare, incluzand fonduri proprii, fonduri de la buget, fonduri europene, fonduri speciale, fonduri ale administratiei locale, imprumuturi interne sau externe si potentiale contributii ale donatorilor;
2.3. alte obligatii, plati sau garantii, care rezulta din proiectul prioritar;
2.4. costuri recurente anuale generate de proiect.
3. Stadiul actual al proiectului prioritar:
3.1. costul total al proiectului prioritar rezultat din insumarea costurilor totale decontate si a restului de executat, actualizat pe baza indicilor de preturi de consum lunari comunicati de Institutul National de Statistica;
3.2. durata aprobata/durata efectiva de realizare;
3.3. executie: procente de executie fizica, procente din valoarea totala la deschiderea finantarii. valorice ulterioare privind competentele de aprobare a documentatiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investitii noi.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|