DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Lege privind infiintarea, organizarea si functionarea institutelor de teorie politica si educatie democratica, legea nr. 179/2005



[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 502 din 14/06/2005

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. 1
(1) Partidele si formatiunile politice cu reprezentare parlamentara pot infiinta in afara structurilor lor statutare, in conditiile prezentei legi, institute de studii si cercetari, denumite in continuare institute de teorie politica.
(2) Partidele si formatiunile politice mentionate la alin. (1) pot infiinta, in conditiile prezentei legi, cate un singur institut de teorie politica fiecare. In cazul in care partidul in cauza isi pierde calitatea de partid parlamentar dupa infiintarea institutului respectiv, acesta isi va putea continua activitatea beneficiind de toate prevederile prezentei legi, cu exceptia celor vizand subventiile de la bugetul de stat.
(3) Partidele si formatiunile politice fara reprezentare parlamentara pot infiinta asemenea institute cu conditia de a fi afiliate la una dintre formatiunile politice reprezentate in Parlamentul European.

Art. 2
Institutele de teorie politica au personalitate juridica proprie si nu inregistreaza ori distribuie profit.

Art. 3
Institutele de teorie politica sunt, din punct de vedere profesional, autonome in raport cu partidele care le-au infiintat. Ele nu desfasoara activitati de organizare sau propaganda politica.

Art. 4
Institutele de teorie politica au de la infiintare statutul de fundatie de utilitate publica, beneficiind de toate drepturile prevazute de lege pentru acestea, completate cu drepturile care rezulta din dispozitiile prezentei legi.

Art. 5
Obiectul de activitate al institutelor de teorie politica consta in:
a) realizarea de cercetari in domeniul teoriei sociale si politice;
b) elaborarea de programe doctrinare si de planificare politica;
c) elaborarea de studii asupra guvernarii;
d) elaborarea de programe si furnizarea de consultatii pentru sustinerea actului de guvernare;
e) proiectarea si organizarea de cursuri adresate militantilor, membrilor si simpatizantilor partidelor politice, ca si personalului salariat al acestora, precum si celor care aspira sa desfasoare activitati cu caracter public, inclusiv sa candideze pentru functii politice eligibile sau acordate prin desemnare, in institutiile statului;
f) desfasurarea de activitati publicistice si editoriale legate de profilul competentelor acordate prin prezenta lege;
g) dezvoltarea de contacte si organizarea de relatii de cooperare cu institutii de acelasi profil din tara si din strainatate, cu personalitati ale vietii publice interne si internationale si cu organizatii ale societatii civile.

Art. 6
(1) Activitatea institutelor de teorie politica se bazeaza pe principiile legalitatii si transparentei, ea trebuind sa fie orientata catre servirea interesului public general, prin contributia adusa la profesionalizarea si democratizarea dezbaterii politice din Romania, la modernizarea societatii romanesti si cresterea coeziunii sale, la racordarea gandirii si practicii politice romanesti la discursul politic si procesul de reflectie ideologica contemporane din Europa si din spatiul euroatlantic.
(2) Institutelor de teorie politica le sunt interzise orice activitati care ar tinde in plan teoretic sau practic catre limitarea libertatilor democratice si a pluralismului politic, catre promovarea oricaror forme de intoleranta, nationalism sovin, xenofobie, rasism sau antisemitism, precum si a discriminarilor negative indiferent pe ce criteriu.

Art. 7
(1) Infiintarea institutelor de teorie politica se face prin hotarare judecatoreasca pronuntata de judecatoria in a carei competenta teritoriala isi au sediul institutele, la cererea unui partid politic interesat. Instanta sesizata va lua hotararea pe baza verificarii conformitatii existente intre dosarul prezentat de petenti si conditiile legale ale crearii institutelor de teorie politica. In acest sens, prezenta lege se completeaza cu dispozitiile legale in vigoare privind infiintarea fundatiilor, care nu sunt contrare literei sau spiritului sau.
(2) Hotararea primei instante poate fi atacata cu apel si recurs, dupa caz, de catre orice persoana care probeaza un interes legitim in acest sens.

Art. 8
In vederea constituirii institutelor de teorie politica, partidele interesate vor redacta statutul acestora tinand seama de prevederile legale, precum si de obiectivele specifice in fiecare caz.

Art. 9
Reprezentantul institutului de teorie politica participa de drept la intrunirile tuturor instantelor de conducere colectiva a partidului pe langa care functioneaza institutul. El are statutul de invitat permanent, cu dreptul de a lua cuvantul, dar fara vot deliberativ.

Art. 10
Dupa inregistrarea oficiala a institutului de teorie politica se vor intocmi un regulament de ordine interioara, o organigrama si un stat de functiuni, precum si fise ale principalelor posturi de executie.

Art. 11
Institutele de teorie politica pot incheia, in limitele fondurilor de care dispun, contracte de colaborare pentru realizarea unor lucrari sau proiecte concrete din planul lor de activitate.

Art. 12
(1) Anual, institutele de teorie politica intocmesc si aproba, conform prevederilor statutare, un buget propriu.
(2) La sfarsitul fiecarui exercitiu bugetar institutele de teorie politica au obligatia de a solicita unei institutii independente de specialitate realizarea unei verificari asupra modului in care a fost asigurata gestiunea bugetara. Raportul rezultat din aceasta verificare se transmite spre aprobare conducerii institutului si spre informare partidului care a infiintat institutul si Curtii de Conturi.

Art. 13
Finantarea institutelor de teorie politica infiintate potrivit prezentei legi se asigura prin:
a) transferuri din bugetele partidelor sau formatiunilor politice care le-au infiintat;
b) sponsorizari si donatii obtinute de la agenti economici sau orice alte persoane care, in conditiile legii, pot face acest lucru;
c) fonduri aferente gestionarii unor programe interne sau internationale destinate promovarii valorilor culturii si civilizatiei europene, ale democratiei pluraliste, statului de drept si drepturilor omului;
d) fonduri asigurate prin programele de asistenta nerambursabila provenite din tara sau strainatate;
e) venituri proprii realizate prin preluarea si executarea unor proiecte sau servicii de profil, pe baza de contracte incheiate cu beneficiari din tara si din strainatate; aceste venituri sunt scutite de orice taxe sau impozite;
f) alte surse, conform legislatiei in vigoare.

Art. 14
Statul sprijina institutele de teorie politica in conditiile legii privind asociatiile si fundatiile. Metodologia privind acordarea acestui sprijin va fi stabilita prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.


Poate fi de interes si:
Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondur
Lege privind responsabilitatea ministeriala, legea 115/1999 republicata in 2007
Regulament de organizare si functionare a Autoritatii Electorale Permanente, 2007
Ordin nr. 484/2008 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Unitatii de politici publice
Lista partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, organizatiilor cetatenilor romāni apartinānd minoritatilor nationale si a candidatilor independenti pentru care a fost depus pāna la data de 15 iunie 2008 raportul detaliat al ven
OUG nr. 98/2008, ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale
Ordin nr. 236/2008 privind aprobarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune, alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare
Lege nr. 307/2008 privind asocierea Guvernului Romaniei la Centrul European pentru Politici Sociale si Cercetare (CEPSC)
Lege nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Decretul - Lege 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri
OUG 103/2009 pentru modificarea si compietarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului. Ordonanta de urgenta nr. 103/2009
Legea 69/2010 responsabilitatii fiscal-bugetare. Lege nr. 69/2010
HG 780/2010 privind modalitatea de colaborare externa neremunerata utilizata de Ministerul Justitiei pentru elaborarea actelor normative si a unor documente de politica publica
Ordin nr. 22/2011 privind reorganizarea Registrului fermelor, care devine Registrul unic de identificare, in vederea accesarii masurilor reglementate de politica agricola comuna
OUG 92/2011 pentru aprobarea organizarii unor actiuni de informare privind politicile aplicate in domeniul agriculturii si dezvoltarii rurale, in plan intern si international
HG 75/2013 pentru aprobarea Protocolului de cooperare dintre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale al Romaniei si Ministerul Muncii si Politicilor Sociale al Republicii Italiene, semnat la Roma la 7 noiembrie 2012
HG 80/2013 pentru aprobarea Protocolului de cooperare dintre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale al Romaniei si Ministerul Muncii, Protectiei Sociale si Familiei al Republicii Moldova, semnat la Iasi la 3 martie 2012
Legea 211/2013 privind acordarea unor drepturi persoanelor care nu mai au cetatenia romana, dar care au fost persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constit
HG 674/2013 privind modificarea si completarea HG 927/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destina
Legea partidelor politice, lege nr. 14/2003 republicata 2014


-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------


Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
103 useri online

Useri autentificati: