DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. 12 din 18 februarie 2008 cu privire la consecintele modificarii pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, in cazul infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 18-02-2008
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. 12 din 18 februarie 2008 cu privire la consecintele modificarii pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, in cazul infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier


Publicata in Monitorul Oficial nr. 866/2008 - M. Of. nr. 866 / 22 dec. 2008



Dosar nr. 71/2007

Sub presedintia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Sectiile Unite ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-au intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, privind consecintele modificarii (in sensul majorarii) pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, in cazul infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 87 de judecatori din totalul de 114 aflati in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Tiberiu Mihail Nitu, prim-adjunct al procurorului general.

Reprezentantul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, punand concluzii pentru a fi admis in sensul de a se stabili ca modificarea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior intervenita dupa comiterea faptei conduce, in privinta infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier, la lipsa unuia dintre elementele constitutive ale infractiunii, ceea ce atrage achitarea inculpatilor in temeiul art. 11 pct. 2 lit. a), raportat la art. 10 alin. 1 lit. d) din Codul de procedura penala.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

In practica instantelor judecatoresti s-a constatat ca nu exista un punct de vedere unitar cu privire la consecintele modificarii (in sensul majorarii) pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, intervenita dupa comiterea faptei, in cazul infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier.

Astfel, unele instante, sesizate cu judecarea de fapte savarsite inainte de majorarea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, au dispus achitarea inculpatilor, in baza art. 11 pct. 2 lit. a), raportat la art. 10 alin. 1 lit. b) din Codul de procedura penala, considerand ca, in raport de majorarea pretului mediu al metrului cub de masa lemnoasa pe picior, daca valoarea pagubei nu mai depaseste de 5 ori pretul mediu al metrului cub de masa lemnoasa, faptele constituie doar contraventii la regimul silvic.

Intr-un alt punct de vedere s-a apreciat ca si in astfel de cazuri se impune condamnarea inculpatilor, motivandu-se ca pretul mediu nu poate fi considerat element constitutiv al infractiunii, ci doar criteriu pentru determinarea valorii pagubei de care depinde incriminarea, astfel ca incidenta sa trebuie raportata la momentul in care fapta s-a consumat.

In fine, alte instante au dispus achitarea inculpatilor, in baza art. 11 pct. 2 lit. a), raportat la art. 10 alin. 1 lit. d) din Codul de procedura penala, considerand ca valoarea pagubei face parte din latura obiectiva a infractiunii, iar in conditiile in care o atare cerinta nu este indeplinita, faptei ii lipseste unul dintre elementele constitutive ale infractiunii.

Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legale incidente in materia ce face obiectul recursului in interesul legii.

Potrivit art. 97 alin. 1 din Codul silvic, adoptat prin Legea nr. 26/1996, in vigoare la data formularii recursului in anulare, constituia infractiune *taierea sau scoaterea din radacini, fara drept, de arbori, puieti sau lastari din fondul forestier national sau de pe terenurile cu vegetatie forestiera prevazute la art. 6, daca valoarea pagubei este de peste 5 ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior sau daca valoarea pagubei este sub aceasta limita, dar fapta a fost savarsita de cel putin doua ori in interval de 2 ani*, prin alin. 2 si 3 ale aceluiasi articol reglementandu-se agravarea pedepsei in cazul cand paguba este in valoare de peste 20 de ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior si, respectiv, in cazul cand valoarea pagubei depaseste de peste 50 de ori pretul mediu al aceleiasi unitati de masa lemnoasa pe picior.

Corelativ, prin art. 108 alin. 1 din actualul Cod silvic, intrat in vigoare la data de 27 martie 2008, se prevede ca *taierea, ruperea, distrugerea, degradarea ori scoaterea din radacini, fara drept, de arbori, puieti sau lastari din fondul forestier national si din vegetatia forestiera situata pe terenuri din afara acestuia, indiferent de forma de proprietate, constituie infractiune silvica si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a) cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda, daca valoarea prejudiciului produs este de cel putin 5 ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior la data constatarii faptei;

b) cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani, daca valoarea prejudiciului produs este mai mica decat limita prevazuta la lit. a), dar fapta a fost savarsita de cel putin doua ori in interval de un an, iar valoarea cumulata a prejudiciului depaseste limita prevazuta la lit. a);

c) cu inchisoare de la 2 ani la 6 ani, daca valoarea prejudiciului produs este de cel putin 20 de ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior la data constatarii faptei;

d) cu inchisoare de la 4 ani la 16 ani, daca valoarea prejudiciului produs este de cel putin 50 de ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, la data constatarii faptei*.

Analiza comparativa a celor doua reglementari succesive releva ca spre deosebire de actualul Cod silvic, ale carui dispozitii se refera in mod explicit la evaluarea prejudiciului in raport cu *pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior la data constatarii faptei*, dispozitiile corespunzatoare ale art. 97, 98, 102 si 104 din Codul silvic anterior nu contineau o astfel de precizare, ci conditionau doar in mod generic incadrarea juridica a faptei de valoarea pagubei determinata pe baza pretului mediu al aceleiasi unitati de masa lemnoasa, fara specificarea momentului ce trebuie avut in vedere la stabilirea pretului.

Ca urmare, pentru faptele savarsite anterior intrarii in vigoare a actualului Cod silvic, determinarea valorii pagubei produse nu poate avea loc decat in conformitate cu principiul privind aplicarea legii penale mai favorabile, care impune sa se ia in considerare, la incriminarea faptei, pretul pe unitatea de masa lemnoasa pe picior cel mai avantajos pentru faptuitor.

De aceea, intr-o asemenea ipoteza, atunci cand, de la savarsirea faptei pana la judecarea definitiva a cauzei, au intervenit una sau mai multe dispozitii cu caracter normativ, prin care s-a modificat criteriul de stabilire a valorii pagubei ce determina, prin cuantumul ei, fie incriminarea faptei, fie agravarea incadrarii juridice, se impune ca in astfel de situatii, in conformitate cu dispozitiile art. 13 din Codul penal, sa se aplice legea cea mai favorabila.

Asadar, in cazul infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier, majorarea ulterioara a pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior atrage raportarea cuantumului valorii pagubei produse prin fapta savarsita anterior la noua limita valorica devenita criteriu de incriminare.

Cum numai o anumita valoare a pagubei produse poate atribui unei fapte indreptate impotriva fondului forestier caracterul de infractiune, este evident ca neatingerea cuantumului acelei valori, ce constituie conditia pentru ca incriminarea sa devina operanta, determina lipsa unei trasaturi esentiale specifice laturii obiective a unor asemenea infractiuni, respectiv neintrunirea criteriului valoric necesar.

Ca atare, din moment ce intervenirea majorarii pretului unitatii de masa lemnoasa pe picior, ulterior comiterii faptei, conduce la un cuantum superior, mai mare, al pagubei ce este susceptibila sa atribuie faptei caracter de infractiune in sensul reglementat prin dispozitiile din Codul silvic la care s-a facut referire, se impune ca, in astfel de cauze, examinarea elementelor constitutive ale infractiunii, sub aspectul laturii obiective, sa fie realizata in raport cu noul criteriu valoric privind prejudiciul, iar in cazul neindeplinirii acestuia sa se constate lipsa unuia dintre elementele constitutive ale infractiunii, ceea ce atrage incidenta dispozitiilor de achitare cuprinse in art. 11 pct. 2 lit. a), cu referire la art. 10 alin. 1 lit. d) din Codul de procedura penala.

In aceasta privinta, este de observat ca majorarea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa, intervenita ulterior comiterii faptei, nu atrage incidenta dispozitiilor art. 10 alin. 1 lit. b) din Codul de procedura penala, prin care este reglementat cazul cand *fapta nu este prevazuta de legea penala*, intrucat modificarea cuantumului pagubei ce imprima faptei caracter penal, prin majorarea criteriului de calcul, nu echivaleaza cu o dezincriminare cat timp faptele respective sunt considerate in continuare infractiuni, reglementate prin norme speciale din Codul silvic, ci constituie doar o dispozitie legala mai favorabila, a carei aplicare, implicand o restrangere a continutului laturii obiective a infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier, datorita maririi valorii pagubei ce imprima faptei caracter infractional, impune constatarea neintrunirii elementelor constitutive ale vreunei infractiuni in astfel de cazuri.

In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, precum si ale art. 414^2 din Codul de procedura penala, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca modificarea, in sensul majorarii pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, intervenita ulterior comiterii faptei, conduce, in cazul infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier, la lipsa unuia dintre elementele constitutive ale infractiunii, ceea ce atrage incidenta dispozitiilor art. 10 lit. d) din Codul de procedura penala.
DECIZIE





PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Modificarea, in sensul majorarii pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, intervenita ulterior comiterii faptei, conduce, in cazul infractiunilor ce aduc atingere fondului forestier, la lipsa unuia dintre elementele constitutive ale infractiunii, ceea ce atrage incidenta dispozitiilor art. 10 lit. d) din Codul de procedura penala.

Obligatorie, potrivit art. 414^2 alin. 3 din Codul de procedura penala.

Pronuntata in sedinta publica, astazi, 18 februarie 2008.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
16 useri online

Useri autentificati: