DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ

Decizia nr. XXI din 19 martie 2007 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998, precum si ale art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 286/2004

RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ din 19-03-2007
Curtea Constitutionala
Anul 2016 [4 decizii]
Anul 2015 [17 decizii]
Anul 2014 [23 decizii]
Anul 2013 [10 decizii]
Anul 2012 [25 decizii]
Anul 2011 [17 decizii]
Anul 2010 [30 decizii]
Anul 2009 [36 decizii]
Anul 2008 [3 decizii]
Anul 2007 [36 decizii]
Anul 2006 [15 decizii]
Anul 2005 [11 decizii]
Anul 2004 [8 decizii]
Anul 2003 [14 decizii]
TOATE [249 decizii]
Recursuri in interesul Legii, recursuri ICCJ
Anul 2015 [2 decizii]
Anul 2014 [13 decizii]
Anul 2013 [16 decizii]
Anul 2012 [16 decizii]
Anul 2011 [23 decizii]
Anul 2010 [8 decizii]
Anul 2009 [28 decizii]
Anul 2008 [46 decizii]
Anul 2007 [71 decizii]
Anul 2006 [31 decizii]
Anul 2005 [18 decizii]
Anul 2004 [1 decizii]
Anul 2003 [3 decizii]
TOATE [276 decizii]
Cautare decizii:    



RIL Recurs in interesul legii/ Decizie ICCJ
Decizia nr. XXI din 19 martie 2007 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998, precum si ale art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 286/2004


Publicata in Monitorul Oficial nr. 113/2008 - M. Of. nr. 113 / 13 feb. 2008

osar nr. 38/2006

Sub presedintia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, referitor la aplicarea dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, precum si ale art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 286/2004.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 91 de judecatori din totalul de 116 aflati in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii astfel cum a fost formulat, cerand sa se decida ca, in sensul prevederilor legale la care se refera recursul in interesul legii, data stabilirii compensatiilor este aceea a emiterii hotararii comisiei judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru aplicarea dispozitiilor Legii nr. 9/1998, iar validarea de catre Cancelaria Primului-Ministru a hotararilor comisiilor teritoriale cu depasirea termenului de 60 de zile prevazut in art. 7 alin. (3) din aceeasi lege atrage actualizarea intregii sume in raport cu indicele de crestere a preturilor.


SECTIILE UNITE,



deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

In practica instantelor judecatoresti nu exista un punct de vedere unitar in legatura cu interpretarea dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicata, precum si ale art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 286/2004 privind unele masuri referitoare la functionarea Comisiei centrale si a comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru aplicarea dispozitiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940.

Astfel, unele instante s-au pronuntat in sensul ca data stabilirii compensatiilor prevazute in Legea nr. 9/1998 este aceea a validarii de catre seful Cancelariei Primului-Ministru, conform art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, a hotararilor emise de comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru aplicarea dispozitiilor acestei legi. In concordanta cu aceasta interpertare, s-a considerat ca, in raport cu prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 si cu cele ale art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 286/2004, achitarea compensatiilor se face esalonat, pe parcursul a 2 ani consecutivi, din care 40% in primul an, intr-o suma reactualizata, chiar daca nu este achitata in anul in care a fost stabilita, urmand ca diferenta de 60% sa fie platita in anul urmator, prin actualizarea sumei, in limita fondurilor, din bugetul de stat, aprobate anual cu aceasta destinatie.

Alte instante, dimpotriva, au decis in sensul ca data stabilirii compensatiilor prevazute in Legea nr. 8/1998 este aceea a emiterii hotararii comisiei judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti pentru aplicarea Legii nr. 8/1998, care este momentul in care obligatia de a plati suma devine certa, lichida si exigibila. Ca urmare, potrivit acestui punct de vedere, in ipoteza in care validarea comisiei judetene se realizeaza cu depasirea termenului de 60 de zile prevazut in art. 7 si 8 din Legea nr. 9/1998, va trebui ca intreaga suma sa fie reactualizata in raport cu indicele de crestere a preturilor, iar nu doar pentru cea de-a doua transa, de 60%, potrivit art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 si art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 286/2004, astfel ca persoanele indreptatite la masurile compensatorii sa nu fie prejudiciate. Pe cale de consecinta, s-a considerat ca prin insusi ordinul de validare, emis de seful Cancelariei Primului-Ministru, se poate dispune reactualizarea sumelor reprezentand cuantumul compensatiilor pentru cei indreptatiti sa le obtina.

Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.

In conformitate cu dispozitiile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 9/1998, republicata, *cetatenii romani prejudiciati in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, [...] au dreptul la compensatiile stabilite potrivit prezentei legi, in masura in care nu au primit anterior sau au primit numai partial compensatii ori despagubiri pentru bunurile imobile - constructii si terenuri - pe care le aveau in proprietate in judetele Durostor si Caliacra, cedate Bulgariei, pentru recoltele neculese de porumb, bumbac si floarea-soarelui, precum si pentru plantatii de pomi fructiferi si/sau pepiniere de pomi fructiferi altoiti*.

Potrivit alin. (2) si (3) ale aceluiasi articol, beneficiaza de aceste prevederi *si cetatenii romani, mostenitori legali ai fostilor proprietari*, precum si *cetatenii romani prejudiciati in urma imigrarii facultative sau obligatorii prevazute la art. III din tratat, din alte judete ale Bulgariei decat judetele cedate, Durostor si Caliacra*.

In raport cu dispozitiile art. 2 din Legea nr. 9/1998, despagubirile se acorda celor indreptatiti sub forma unor compensatii banesti stabilite de aceste dispozitii, iar prin art. 4 din aceeasi lege s-a instituit obligatia persoanelor indreptatite la compensatii de a depune cereri insotite de actele doveditoare, la comisia judeteana sau a municipiului Bucuresti pentru aplicarea legii, in termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a Legii.

Potrivit reglementarii cuprinse in art. 7 din Legea nr. 9/1998, comisiile judetene si a municipiului Bucuresti primesc, verifica si rezolva cererile de acordare a compensatiilor, pronuntand, in termen de cel mult 6 luni de la primirea cererilor, hotarari ce se comunica comisiei centrale, spre validare, precum si solicitantului, care poate face contestatie la comisia centrala.

Atributiile comisiei centrale au fost preluate de Departamentul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998, constituit in cadrul Cancelariei Primului-Ministru, in temeiul art. 1 si 2 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, referitoare la masuri de finalizare a aplicarii Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.643/2004. Ca urmare, intre atributiile conferite acestui departament prin art. 4 din Norme este si aceea de a inainta propunerile de validare/invalidare a hotararilor comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, in termenul stabilit de lege, catre seful Cancelariei Primului-Ministru, care va dispune prin ordin, precum si aceea de a propune reactualizarea despagubirilor, la data emiterii ordinului de validare.

Ulterior, prin Hotararea Guvernului nr. 361/2005 (modificata prin Hotararea Guvernului nr. 240/2006) a luat fiinta, tot in cadrul Cancelariei Primului-Ministru, Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, aceasta preluand atributiile Departamentului privind solutionarea contestatiilor impotriva hotararilor comisiilor teritoriale de aplicare a Legii nr. 9/1998, analiza si validarea/invalidarea hotararilor acele comisii.

Interpretarea literala si sistematica-logica a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 9/1998, in vederea stabilirii momentului de la care sunt datorate compensatiile, in raport cu regulile privind plata esalonata instituite prin art. 8 alin. (2) din aceeasi hotarare, precum si cu cele cuprinse in art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 286/2004, impune sa se considere ca intre operatiunile de *stabilire* si de *validare* a compensatiilor exista o succesiune temporala si o evidenta diferenta de continut, determinate de raportul de conditionare dintre ele, caracterizat de efectul retroactiv, de consolidare, al validarii asupra a ceea ce s-a stabilit initial prin hotararea comisiei.

In legatura cu efectuarea platii sumelor de bani reprezentand compensatiile acordate potrivit Legii nr. 9/1998, este de observat ca, in temeiul art. 6 si 8 din aceeasi lege, a fost adoptata Hotararea Guvernului nr. 286/2004, in care s-a prevazut, la art. 5, achitarea esalonata, catre beneficiari, a compensatiilor stabilite prin hotararea Comisiei centrale, pe parcursul a 2 ani consecutivi, din care *40% in anul in care se face plata si 60% in anul urmator, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetul de stat*, precizandu-se, in final: *cota de 60% din cuantumul compensatiei, achitata in anul urmator, se actualizeaza in conditiile Legii nr. 9/1998*.

Existenta unei dispozitii de actualizare a sumelor numai pentru perioada ulterioara momentului validarii lor de catre Cancelaria Primului-Ministru impune sa se considere ca legiuitorul nu a socotit necesar sa dea o reglementare similara si pentru intervalul cuprins intre data stabilirii compensatiilor prin hotarare adoptata de comisie si aceea a emiterii ordinului de validare, deoarece acest interval de timp a fost apreciat ca neglijabil fata de cerinta prevazuta la art. 7 alin. (3) din Legea nr. 9/1998, ca actul de validare sa fie emis in cel mult 60 de zile de la data hotararii comisiei.

In activitatea practica insa termenul de 60 de zile, indicat prin textul de lege mentionat, nu a putut fi respectat, astfel ca sumele stabilite prin rapoartele de evaluare nu au mai corespuns totdeauna, datorita evolutiei preturilor, valorii reale a bunurilor pentru care trebuiau acordate despagubiri.

Or, principiul repararii integrale a prejudiciului, in spiritul caruia au fost elaborate normele prin care sunt reglementate compensatiile cuvenite persoanelor care au avut pierderi patrimoniale in urma aplicarii prevederilor Tratatului de la Craiova din 7 septembrie 1940, impune ca, in momentul validarii compensatiilor, sumele stabilite sa corespunda valorii reale a bunurilor ce fac obiectul acestora.

De altfel, interpretarea de ansamblu a dispozitiilor legale emise in materie impune ca despagubirile sa corespunda, prin cuantumul lor, valorii reale a bunurilor din momentul efectuarii platii.

Este de observat ca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 9/1998, au fost elaborate norme metodologice continand criterii de evaluare si modalitati concrete de stabilire a cuantumului compensatiilor, care contin dispozitii menite sa asigure repararea efectiva a prejudiciului cauzat, cu actualizarea preturilor, potrivit principiului restitutio in integrum.

In acest sens, in art. 8 alin. (2) si in art. 21 din Hotararea Guvernului nr. 753/1998 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1970 s-a prevazut obligativitatea actualizarii cuantumului compensatiei si, respectiv, al despagubirii, iar in art. 4 lit. g) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, referitoare la masuri de finalizare a aplicarii Legii nr. 9/1998, s-a instituit atributia Departamentului constituit ca structura in cadrul Cancelariei Primului-Ministru de a *propune reactualizarea despagubirilor, conform prevederilor Legii nr. 9/1998, la data emiterii ordinului de validare*, precizandu-se apoi la art. 7 ca *propunerea de validare sau invalidare transmisa sefului Cancelariei Primului-Ministru poate fi insotita de propunerea de reactualizare a despagubirilor, daca aceasta este necesara*.

Cum, prin continutul si sensul lor, toate aceste prevederi nu pot viza decat ipoteza in care validarea si, implicit, plata compensatiilor au loc in alt an decat cel in care au fost stabilite de catre comisie, este evident ca trebuie sa se considere reglementata legislativ obligativitatea actualizarii sumelor ce reprezinta compensatii stabilite prin hotararile adoptate de comisiile instituite in temeiul Legii nr. 9/1998.

Fata de aceasta reglementare neindoielnica, data prin dispozitiile continute in normele metodologice de aplicare a actelor normative adoptate succesiv, in materia acordarii de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la 7 septembrie 1940, precum si de incidenta principiului repararii integrale a prejudiciului, se impune ca art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 sa fie interpretat in sensul ca data stabilirii compensatiei este aceea a emiterii hotararii comisiei judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, iar validarea de catre Cancelaria Primului-Ministru a hotararilor comisiilor teritoriale, cu depasirea termenului de 60 de zile prevazut in art. 7 alin. (3) din aceeasi lege, atrage actualizarea intregii sume in raport cu indicele de crestere a preturilor.

In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004, republicata, precum si al art. 329 din Codul de procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se decide in sensul aratat.
DECIZIE





PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii

DECID



Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

In aplicarea dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicata, precum si ale art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 286/2004, stabilesc:

Data stabilirii compensatiilor este aceea a emiterii hotararii comisiei judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru aplicarea dispozitiilor Legii nr. 9/1998.

Validarea de catre Cancelaria Primului-Ministru a hotararilor comisiilor teritoriale, cu depasirea termenului de 60 de zile prevazut in art. 7 alin. (3) din aceeasi lege, atrage actualizarea intregii sume in raport cu indicele de crestere a preturilor.


Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedura civila.

Pronuntata in sedinta publica, astazi, 19 martie 2007.






Sectiune Decizii neconstitutionalitate (NC) si Recursuri admise in interesul legii (RIL)





Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
21 useri online

Useri autentificati: