DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Cursuri Lupu&Partners

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English





(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

DreptOnline.ro: Valorile Comune ale profesiilor liberale in Uniunea Europeana






Preambul

In luna martie 2000, Consiliul European, intrunit la Lisabona, a adoptat un program de reforma. Scopul acestuia a fost acela de a face din Uniunea Europeana cea mai competitiva si dinamica economie din lume in anul 2010. Comunicatul Comisiei Europene intitulat "Serviciile profesionale – Scopul pentru mai multa reforma" din data de 5 septembrie 2006 recunoaste contributia profesiilor liberale la dezvoltarea economiei in statele membre, precum si in Uniunea Europeana pe ansamblul sau.

Una dintre caracteristicile principale ale profesiilor liberale este vointa profesionistilor individuali de a se conforma normelor morale si profesionale care exced conditiile legale minimale. Directiva 2005/36/EC din 7 septembrie 2005 referitoare la Recunoasterea calificarilor profesionale indica, in mod clar, ca acolo unde un serviciu este furnizat de o maniera transfrontaliera, regulile profesionale ale statului membru gazda referitoare la calificarile profesionale si mai ales cele legate de protectia si securitatea consumatorilor sunt cele care se aplica. Aceasta determina situatia actuala in care Codurile de Conduita pentru un profesionist liberal pot sa difere de la un stat la altul si ca aceia care recurg la un serviciu transfrontalier se asteapta ca acesta sa fie furnizat in cadrul aceluiasi cadru de norme etice si la aceleasi standarde practice care se aplica in tara in care ei traiesc. Textul Directivei privind "Serviciile in Piata Interna", recent adoptata, cere statelor membre, in cooperare cu Comisia Europeana, de a incuraja elaborarea la nivel comunitar a Codurilor de Conduita profesionale si de a asigura ca aceste coduri sunt accesibile prin mijloace electronice.

Rezolutia Parlamentului European din 13 octombrie 2006, raspunzand Comunicatului Comisiei Europene mentionat mai sus, sustine adoptarea Codurilor de Conduita de catre furnizorii de servicii profesionale si adauga faptul ca acestea ar trebui sa fie elaborate cu participarea tuturor partilor interesate. Consiliul European al Profesiilor Liberale – CEPLIS a difuzat grupurilor interprofesionale organizate la nivelul statelor membre, precum si organizatiilor monoprofesionale europene un chestionar in scopul obtinerii comentariilor si propunerilor acestora cu privire la valorile specifice in care toate profesiile liberale trebuie sa se recunoasca. Raspunsul a fost, in mod unanim, pozitiv.

In consecinta, CEPLIS propune ca prim pas realizarea unui dialog cu ceilalti actori interesati la nivel european in vederea ajungerii la un acord cu privire la aceste valori comune. Obiectivul principal al acestui demers este acela de a pregati terenul pentru ca fiecare profesie liberala sa poata incorpora valorile comune in codurile de conduita care se vor aplica in Uniunea Europeana. CEPLIS recunoaste ca vor exista diferente in ceea ce priveste detaliile fiecarui Cod de conduita la nivel european, spre exemplu, in ceea ce priveste confidentialitatea informatiei. Vor exista, de asemenea, in mod necesar, diferente de detalii referitore la maniera in care valorile inserate in Codurile europene vor fi reflectate la nivelul codurilor statelor membre pentru a raspunde diferentelor existente la nivelul legislatiilor nationale – de exemplu protectia datelor, precum si in cultura si traditii. Initiativa trebuie sa aiba drept consecinta reducerea considerabila a diferentelor din codurile ce se aplica in fiecare stat membru.

Activitatile profesiilor liberale cuprind servicii intelectuale intrucat desfasurarea acestora reclama un inalt nivel de cunostinte juridice, tehnice si stiintifice. Cunostintele necesare sunt dobandite prin completarea cu succes a studiilor, care sa conduca la obtinerea unui certificat sau o diploma de educatie superioara si / sau a unui titlu profesional recunoscut. In anumite cazuri, pot exista conditii suplimentare privind necesitatea inregistrarii unui organism profesional ( ordin ) inainte ca practicarea profesiei sa fie autorizata.

Profesionistul liberal devine apoi subiect al Codului de conduita aplicabil profesiei din care face parte, elaborat de propriul sau corp profesional, punand accent pe interesele acelor care apeleaza la serviciile profesionistului in cauza. Profesionistul este constient ca incalcarea dispozitiilor codului poate sa conduca la aplicarea de sanctiuni disciplinare. Clientii trebuie sa aiba incredere in faptul ca incalcarea dispozitiilor Codului de Conduita va fi luata in mod foarte serios in considerare de catre corpul profesional interesat si daca aceasta incalcare se dovedeste a fi reala, consecinta va fi o actiune conforma cu gravitatea infractiunii comise. CEPLIS considera ca, in mod obligatoriu, Codurile de Conduita pentru profesiile liberale la nivel european trebuie sa contina dispozitii referitoare la:


1. Confidentialitate

Aceasta este piatra de temelie pentru construirea increderii intre profesionistii liberali si clientii si pacientii lor.

Codurile de Conduita trebuie sa precizeze, in mod clar faptul ca profesionistii liberali au obligatia de a respecta confidentialitatea informatiilor dobandite in cursul procesului de furnizare de servicii profesionale si sa dea asigurari ca aceste informatii nu vor fi dezvaluite altora decat in cazurile unor situatii bine precizate si, acolo unde este posibil, cu consimtamantul prealabil al persoanei in cauza.


2. Participarea la dezvoltarea profesionala continua

Codurile de Conduita trebuie sa precizeze, in mod clar, faptul ca profesionistii liberali au o responsabilitate univoca de a mentine nivelul de competenta in domeniul lor de activitate si, in consecinta, sa participe la dezvoltarea profesionala continua pe parcursul intregii lor activitati profesionale.

Cei care folosesc serviciile profesionale au dreptul sa pretinda ca profesionistii liberali, vor mentine, in mod actualizat, cunostintele din domeniul lor de activitate si isi vor extinde competentele in masura in care cererea pentru servicii noi se dezvolta.


3. Independenta si impartialitatea

Codurile de Conduita trebuie sa indice, in mod clar, ca profesionistii liberali au dreptul de a exercita propria lor judecata in cadrul responsabilitatilor pe care le au dupa ce vor fi luate in calcul toate circumstantele relevante, fara vreo influenta externa.

Cei care folosesc serviciile liberale profesionale au dreptul sa pretinda o evaluare a imprejurarilor care se petrec, precum si o consultatie impartiala si obiectiva, fara vreo presiune venind din surse exterioare si fara conflicte de interese.


4. Onestitate si integritate

Codurile de conduita trebuie sa precizez, in mod clar, ca profesionistilor liberali li se cere sa actioneze cu curtoazie, onestitate si integritate in relatiile lor cu clientii si tertii, inclusiv cu colegii lor si nu trebuie sa se angajeze in vreo activitate sau comportament care sunt susceptibile de a discredita profesia sau a submina increderea publica in profesie. Prima prioritate in furnizarea de servicii profesionale trebuie sa fie interesul clientului sau pacientului.

Cei care utilizeaza serviciile furnizate de catre profesionistii liberali au dreptul sa pretinda sa fie tratati cu curtoazie si respect. Ei sunt, de asemenea, indreptatiti sa primeasca consultatii profesionale in termenii pe care ei ii inteleg, precum si informatii inainte si pe perioada furnizarii de servicii, atat in ceea ce priveste procedura prevazuta pentru atingerea obiectivului dorit cat si referitor la onorariile datorate.


5. Supravegherea personalului de sprijin

Codurile de conduita trebui sa precizeze, in mod clar, ca profesionistilor liberali li se cere sa se asigure ca orice membru al echipei lor, caruia i s – a delegat o sarcina, are cunostintele si calificarile necesare pentru a indeplini, in mod eficient, aceasta sarcina. O supraveghere corespunzatoare trebuie sa fie, de asemenea, asigurata. Cei care folosesc servicii profesionale pun increderea lor in mainile profesionistului liberal cu care au un contact direct si au dreptul sa fie increzatori ca sarcinile vor fi delegate, in mod exclusiv, membrilor personalului de sustinere care au cunostintele si competentele necesare. In acest context, trebuie sa fie clar faptul ca responsabilitatea pentru sarcinile delegate raman in responsabilitatea celui care delega, adica a profesionistului liberal.


6. Respectarea Codurilor de Conduita si Buna Practica

Toate Codurile de conduita trebuie sa precizeze faptul ca membrii unei profesii au obligatia de a se conforma nu numai dispozitiilor Codului lor de conduita ci si legislatiei, Codurilor de buna practica precum si normelor referitoare la serviciile profesionale specifice pe care le furnizeaza.

Cei care utilizeaza servicii profesionale au dreptul de a pretinde servicii de inalta calitate prin stricta respectare a oricarei legislatii referitoare la Codurile de buna practica.


7. Asigurarea de raspundere civila profesionala

Codurile de conduita trebuie sa precizeze, in mod clar ca membrii profesiei in cauza, au obligatia de a dispune de o asigurare de raspundere civila profesionala la un nivel suficient pentru a putea asigura o compensare adecvata unui client sau pacient in cazul reclamatiei justificate a acestora ca rezultat al furnizarii unui serviciu.

Cei care folosesc un serviciu profesional au dreptul sa pretinda o compensare adecvata in cazul unor efecte adverse rezultand din erorile facute in legatura cu furnizarea unui serviciu.


8. Conflict cu convingeri morale sau religioase

Codurile de conduita trebuie sa precizeze, in mod clar, ca in caz de conflicte cu convingeri morale sau religioase rezultand dintr–o solicitare de servicii profesionale, membrii unei profesii liberale au obligatia de a informa solicitantul cu privire la locul unde un astfel de serviciu poate fi obtinut in modul cel mai convenabil de la un coleg de profesie. Dupa ce a acceptat sa furnizeze un serviciu, profesionistii liberali trebuie sa lase de o parte orice convingere personala, religioasa, politica, filozofica sau de alta natura.

Cei care solicita, in mod legal un serviciu profesional nu trebuie sa aiba acces la un serviciu blocat din cauza convingerilor morale sau religioase ale profesionistilor liberali de la care serviciul este solicitat. Si din momentul in care un profesionist liberal a acceptat sa furnizeze un serviciu specific, convingerile sale personale trebuie sa fie lasate de o parte.


Text preluat de pe site-ul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania: www.unbr.ro






Termeni juridici, grupare tematica



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
122 useri online

Useri autentificati: