DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Distrugere arhiva veche




Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Promovarea sub o falsa identitate. Efectele asupra comerciantilor si consumatorilor


Ionel Vacarescu



Esti proprietarul unui brand si ai constatat ca acesta este folosit pentru a genera altor persoane trafic online?

In calitate de consumator ai intalnit practici comerciale neloiale online, linkuri sau reclame inselatoare?

Ai fost pus in situatia in care ai dorit sa cumperi un produs online si reclama te-a indus in eroare? Ai dat click pe un link si ai fost redirectionat pe un site complet diferit?

Scopul acestui articol este sa atragem atentia asupra folosirii improprii a marcii unei persoane (mai bine cunoscuta sub denumirea de „brand”) fapt care atrage consecinte negative atat asupra proprietarului marcii respective cat si asupra consumatorului.

Afla care este legislatia in vigoare pentru astfel de cazuri si cum poti sa te protejezi!

Modalitatile de vanzare si de promovare a produselor si serviciilor s-au diversificat, iar comertul nu mai este asociat doar cu spatiile comerciale traditionale. Comertul online devine din ce in ce mai raspandit si odata cu acesta se raspandesc si se perfectioneaza si metodele de inducere in eroare a cumparatorilor online.

De ce este importanta protejarea impotriva cazurilor de publicitate neloiala?

Notorietatea unei marci se construieste in timp si presupune investirea de resurse financiare si de timp. Daca sunteti proprietarul unei marci care a devenit cunoscuta online si apreciata de publicul larg sunteti tinte sigure pentru cei care doresc sa va “imprumute” renumele (evident fara acordul dumneavoastra), pentru a-l folosi in promovarea propriilor produse si servicii.

Interflora vs. Marks & Spencer's (M&S) este un exemplu de publicitate neloiala depistat la nivel international. Pe scurt, M&S a folosit drept cuvant cheie in indexarea propriului site „interflora”, cu scopul de a isi promova propriile servicii de livrare a florilor, incalcand in acest fel dreptul la marca al Interflora.

Aceasta forma de „imprumut”, desi nelegala, este foarte des intalnita si foarte usor de pus in practica. Alte situatii de acest gen sunt cele in care o persoana doreste accesarea unui anumit site dar este redirectionata automat catre un site care desi aparent este asemanator, in realitate, apartine altcuiva. De asemenea, o alta practica intalnita este indexarea site-ului prin folosirea unor cuvinte cheie din denumirea sau din elementele definitorii ale marcii dumneavoastra.

In consecinta, daca sunteti proprietarul unei marci, prin folosirea acestor practici puteti pierde clienti si bani, iar in cazul in care sunteti consumator, puteti cumpara produse si servicii diferite de cele pe care le doreati, care in cele mai multe cazuri au un standard de calitate mult mai scazut fata de cel vizat de dumneavoastra.

Modalitati de actiune

Pentru proprietari exista mai multe cai pe care le puteti urma in vederea protejarii drepturilor dumneavoastra si recuperarii prejudiciului cauzat.

In cazul in care tentativa de solutionare amiabila esueaza, va puteti adresa instantei judecatoresti competente care poate impune sanctiuni plecand de la contraventii si acordare de despagubiri pana la sanctiuni penale (pedeapsa cu inchisoarea).

Legislatia aplicabila in aceasta situatie, la nivel national, este Legea 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, Legea 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, Legea 158/2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa.

La nivel comunitar interesele dumneavoastra sunt protejate de Directiva 84/450/CEE, Directiva 2005/29/CEE, Directiva 2008/95/CE precum si de o serie de regulamente.

Pentru a identifica cea mai buna cale de urmat pentru dumneavoastra in vederea recuperarii prejudiciului si obligarii celeilalte persoane sa nu va mai foloseasca marca fara drept, este necesar un studiu aprofundat asupra fiecarui caz in parte efectuat de un specialist in domeniu, tinand cont si de faptul ca legislatia este destul de vasta si interpretabila.

Asadar, in urma unui studiu, consultantul va stabili de comun acord cu dumneavoastra care este scopul prin actionarea in instanta de judecata a persoanei care va foloseste marca fara drept (doriti doar sa va recuperati prejudiciul pe cale civila sau doriti si pedepsirea acesteia cu amenda/inchisoare), va incadra corect fapta nelegala (ce articol si din ce lege se va aplica) si va stabili care este instanta competenta, in fata careia va reprezenta interesele cu profesionalism.

Daca sunteti consumator si ati fost indus in eroare de acest tip de practici, sanctiunile se regasesc atat in legislatia nationala cat si in legislatia europeana (cu privire la protectia drepturilor consumatorilor).

O serie de institutii – Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor-ANPC, Autoritatile nationale de reglementare si Centrele Europene de Consumatori – au fost investite cu puteri de control si sanctionare a persoanelor care incalca legislatia cu privire la drepturile consumatorilor.

In vederea recuperarii prejudiciului suferit pentru incalcarea drepturilor dumneavoastra, in calitate de consumator, va trebui sa va adresati instantei judecatoresti.

Sfatul specialistului isi dovedeste si in aceste situatii importanta, acordandu-va consultanta si indrumarea necesara pentru ca drepturile dumneavoastra sa fie respectate si prejudiciul recuperat.


Ionel Vacarescu


Detalii autor

Casa de avocatura Vacarescu
Strada Mantuleasa nr. 12, etj. 4, ap. 10 Bucuresti, Sector 3 030554 Romania
Telefon: +4 0722 372 669
E-mail: ionel@vacarescu.ro
Web: www.vacarescu.ro



13-10-2013



Comentarii introduse



Introducere comentariu 16-02-2025  


Nu poti introduce un comentariu nou fara a fi inregistrat.
Pentru a te inregistra ca membru intra aici







Alte articole





Termeni juridici, grupare tematica





Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
12 useri online

Useri autentificati: