DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Cursuri Lupu&Partners

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English





(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Bursa speciala *Guvernul Romaniei*


Aurora Ciorobea



Avocat Aurora Ciorobea

Prin Legea nr. 157/2004 [1], Guvernul Romaniei stabilea conditiile speciale de instituire a bursei "pentru formarea managerilor care se angajeaza sa desfasoare activitati de raspundere in cadrul institutiilor publice, regiilor autonome, agentilor economici cu capital majoritar de stat, ori in cadrul structurilor sau organismelor internationale, in calitate de reprezentant al statului roman".

Aceasta bursa se acorda tinerilor care, in urma unui concurs national erau acceptati la studii in strainatate, la universitati de prestigiu din statele membre al Uniunii Europene, Statelor Unite ale Americii, sau in alte state relevante din persectiva participarii Romaniei la structurile europene sau euroatlantice.

Candidatii erau selectati si repartizati de o comisie alcatuita din reprezentanti ai institutiilor publice implicate, ai mediului academic, ai sectorului nonguvernamental, ai mediului de afaceri si bancar, ai altor institutii sau organisme internationale.

Bursa se acorda o singura data in viata pentru una din formele:studii universitare cu durata de 5 ani, studii de doctorat cu o durata de maxim 4 ani, studii de masterat cu o durata de 2 ani, din bugetul Ministerului Educatiei si Invatamantului.

Beneficiarii aveau obligatia ca dupa terminarea studiilor sa revina in tara si sa desfasoare activitatea pe o perioada minima stabiita in functie de cuantumul bursei.

In cazul nerespectarii clauzelor contractuale, beneficiarul restituie partenerului de implementare sumele acordate si dobanda stabilita prin contract. Alaturi de el se obliga 3 garanti.

Incadrarea pe posturile vacante a beneficiarilor bursei se face prin derogare de la prevederile legale, pe posturi de conducere sau raspundere, cu conditia indeplinirii criteriilor de performanta din fisa postului.

Cadrul institutional a fost realizat si prin aparitia OGU nr. 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager public, care detalia evolutia in cariera, in functia de manager public, care cuprinde postul de manager public cu treptele 1,2 si 3, grade: asistent echivalent sef birou, special...sef serviciu, principal-director adjunct, superior-director si general-director general adj.

Numirea se face prin act al administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice in cadrul carei urmeaza sa-si desfasoare activitatea.

Actul normativ stabileste si posibilitatea de promovare in functie prin sistemele: foarte rapid-16 luni, rapid-24 luni si accelerat-36 luni.

Statutul de manager se poate pierde in cazul obtinerii de rezultate nesatisfacatoare la evaluarile periodice sau la savarsirea de abateri disciplinare.

Regimul de salarizare consta in salariu egal functiei publice la nivel ministerial, plus spor de manager public.

Prin OGU nr.6/2005 pentru modificarea si completarea OGU 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager public, se stabileste ca in exercitarea functiei publice, managerul public are rolul de a asigura sprijin pentru politicile de reforma al Guvernului Romaniei in ceea ce priveste proiectarea, managementul si implementarea, de la nivelurile strategice la cele operationale, a procedurilor si activitatilor vizand accelerarea reformei administratiei publice, integrarea in structurile UE, precum si implementarea legislatiei armonizate cu acquisul comunitar. Pentru aceasta s-a mai infiintat o comisie: Comisia pentru manageri publici (CMP) care urmareste si asigura aplicarea pevederilor referitoare la modalitatile de acces la functia de manager public si la mecanismele de promovare rapida.

Numirea (art.12 alin 3) in functia de manager public se face, in termenul prevazut de normele de aplicare a Ogu, prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau instaitutiei publice in cadrul careia urmeaza sa-si desfasoare activitatea, la propunerea Agentiei Nationale a Functionariuilor Publici.

Dupa intoarcerea in tara absolventii urmau sa mai urmeze un curs de 3 luni la Institutul National de Administratie.

In aplicarea Legii nr. 157/2004 s-a emis Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1516/2004 care detaliaza cele prezentate mai sus.

Atatea acte normative, atatea pagini scrise........pentru ca in final, in anul 2006, cand prima generatie de bursieri s-a intors de la studii, institutiile in cauza sa nu fie capabile sa incadreze nici unul dintre absolventi. In plus, generatia 2007 se vede in imposibilitatea de a urma acel curs de 3 luni! Iar cei din 2006 care , de bine, de rau, au urmat cursul au aflat ca CMP nu l-a validat! Motivul? Cursul nu ar fi suficient... Astfel ca in 2007 11 bursierii au intentat un proces la Curtea de Apel Brasov. Avocatul lor, Adi Morar le sustine interesele si a chemat in fata instantei : Comisia BSGR, Comisia penru Manageri Publici, Unitatea de Implementare a BSGR, Agentia Nationala a Functionarilor Publici, Ministerul Educatiei si Ministerul Internelor.

Ce spun reprezentantii unora dintre institutiile implicate? Razvan Antonescu-reprezentant PNUD (Programul de Dezvoltare al Natiunilor Unite): „s-au efectuat demersurile necesare organizarii unui curs intensiv de formare care va incepe la data de 19. 05.2008 si va fi organizat de INA”. Lucru contrazis de Dragos Dinca –director INA: „inca nu exista o data certa a demararii stagiului de pregatire”. Cine sa-i mai inteleaga?

Procesul continua.....

Legislatia la care ne-am referit stabilea , deci, ca in cazul in care un absolvent nu isi indeplinea obligatia de a veni in tara sa ocupe functia pentru care statul a cheltuit bani, el era obligat sa restituie partenerului de implementare sumele acordate, penalizarile si dobanzile aferente. In schimb, care este sanctiunea acordata statului in cazul in care el este cel care nu-si onoreaza obligatia asumata, aceea de a oferi un anumit loc de munca beneficiarilor bursei? Niciuna. Nici nu este vorba pe undeva de vreo obligatie a statului. Per a contrario, propunem ca statul sa fie obligat sa restituie fiecarui absolvent suma de bani de care a fost lipsit prin neincadrarea pe postul corespunzator pregatirii sale. Probabil ca acest lucru s-a si cerut, sau poate, doar obligarea statului de a asigura incadrarea pe posturile respective.

..... Si in tot acest demers, ramas fara finalitate, statul a investit 6.000.000 euro.


[1] Lege nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul Romaniei" pentru formarea managerilor din sectorul public


Aurora Ciorobea
Avocat, Baroul Prahova

aurora.ciorobea@opticnet.ro

26-05-2008



Comentarii introduse

carpatina [28-05-2008]
----------------
Extrem de intersant! Acest lucru, doream si eu sa-l scot in fata, intr-o alta sectiune de pe site: cum pot eu ca persoana fizica sa trag la raspundere statul pentru greselile care le comite fata de mine? Ei bine, am ajuns la concluzia amara ca o astfel de procedura este nu numai foarte complicata, dar si de lunga durata. Poti sa chemi institutia publica in judecata la contencios sa te judeci cu ea pana albesti, ca in final, cand in sfarsit te lasa balamalele, primesti o hotarare definitiva si irevocabila care nu te multumeste si pe care o mai poti ataca doar la CEDO in decurs de cel mult 6 luni!!! Daca ai bani sa-ti iei un avocat sa te ajute la intocmirea formularelor, care cer o anumita forma si continut, e OK, treci pragul CEDO; daca nu, ...ramane cetateanul cu limba scoasa de atata alergatura de ani de zile prin judecati, si cu mainile goale!...

carpatina [28-05-2008]
----------------
si inca ceva: statul mereu se prevaleaza de principiul potrivit caruia nimeni nu se poate prevala de necunoasterea legii, asa incat tot statul este cel care toarna torente de legi peste capetele oamenilor, cu pretentia apoi ca acestia sa le cunoasca, iar incalcarea lor are ca efect desigur ca bietul cetatean sa plateasca sanctiunea ce i se impune, fiindca tocmai nu cunoscuse ca in situatia in care el se aflase, tocmai se instituise o noua lege, pe care acesta trebuia sa o cunoasca. Uneori, noile legi, abordeaza alte principii decat cele incetatenite in randul maselor: spre exemplu: mai nou, nu se mai comunica actele de procedura privind sentintele civile sau penale. Omul stia ca acestea intotdeauna se comunicau prin posta. Acuma omul asteapta sentinta sa-i vina acasa, fiindca nu stie ca s-a schimbat procedura, si ca trebuie sa plateasca taxe judiciare si sa faca cerere expres catre instanta ca sa-i vina hotararea prin posta. ori aceasta procedura incalca principiul constitutional potrivit caruia, orice cetatean are dreptul si accesul la justitie. Aceasta procedura ii ingradeste cetateanului accesul la justitie, prin necomunicarea hotararilor. Nici avocatii, nu sunt instiintati de catre instanta cand au termen in cauzele pe care ei le sustin, asa cum se procedeza in germania, unde instanta comunica termenul urmator de judecata nu numai partilor ci si aparatorilor legali ale partilor! Iar avocatul scrie de asemnea cleinetului sau termenul in cunostinta. Astfel petitionarul are de doua ori termenul primit in cunostinta: odata de la instanta si o data de la avocatul sau.

carpatina [28-05-2008]
----------------
imi cer scuze ca am deviat de la subiectul temei, dar trebuia sa-mi dau of-ul acesta odata afara. ;-)

carpatina [28-05-2008]
----------------
cei 6 milioane de euro ii recupereaza statul de la cetateanul de rand. Cum? foarte simplu: mai da vreo cateva legi noi in domenii cu care cetateanul de confrunta cel mai des: circulatia pe drumurile publice, prima inmatriculare, pedepse pentru persoane juridice si altele, mai schimba pe ici -colo cate ceva, "far-a prinde chiar de veste" (vorba lui Eminescu), incat incalcarea legii va fi inevitabila, iar controlorii respetarii legii neiertatori: te pune la plata catre stat urgent...



Introducere comentariu 21-07-2018  


Nu poti introduce un comentariu nou fara a fi inregistrat.
Pentru a te inregistra ca membru intra aici







Alte articole





Termeni juridici, grupare tematica



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
75 useri online

Useri autentificati: