OUG 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri. Ordonanta de urgenta 6/2011
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 103 din 9 februarie 2011
Important:
HG 96/2011 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri
In scopul crearii unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilitatilor actuale de dezvoltare economica a Romaniei si al
stimularii mediului de afaceri, prin infiintarea si dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii,
avand in vedere efectele negative ale crizei economice in ceea ce priveste reducerea numarului de operatori activi pe piata,
inasprirea conditiilor de creditare in general, cresterea dificultatilor si riscurilor pentru inceperea unei afaceri, in special pentru
tinerii intreprinzatori,
pentru stimularea spiritului antreprenorial al tinerilor, pentru dezvoltarea de noi politici publice necesare relansarii
economice, reducerii somajului si asigurarii unor conditii mai bune pentru participarea tinerilor la viata economica si sociala,
considerand ca situatia economica este una exceptionala si se impune luarea unor masuri urgente care sa vizeze
intreprinzatorii tineri, in cadrul unui program social de interes public,
in conformitate cu prevederile art. 49 alin. (1) si (5) referitoare la protectia tinerilor si ale art. 135 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata, referitoare la rolul statului in stimularea economiei,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1 (1) In cadrul Ministerului Economiei, Comertului si
Mediului de Afaceri, prin Agentia pentru Implementarea
Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii
(A.I.P.P.I.M.M), se lanseaza Programul pentru stimularea
infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre
intreprinzatorii tineri, denumit in continuare programul.
(2) Prin program se acorda facilitati pentru microintreprinderile
nou-infiintate, conduse de intreprinzatori tineri, care desfasoara
pentru prima data activitate economica, prin intermediul unei
societati cu raspundere limitata.
Art. 2 (1) In intelesul prezentei ordonante de urgenta,
intreprinzatorul tanar, beneficiar al programului, denumit in
continuare intreprinzator debutant, este persoana fizica majora
care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are capacitate juridica deplina de exercitiu, are varsta de
pana la 35 de ani, impliniti cel mai tarziu in ziua inregistrarii
cererii de inmatriculare a societatii cu raspundere limitata in
registrul comertului;
b) anterior datei inmatricularii societatii in registrul comertului
nu a mai detinut si nu detine calitatea de actionar, asociat sau
membru al organelor de conducere ale unei intreprinderi
constituite in Spatiul Economic European;
c) infiinteaza pentru prima data o societate cu raspundere
limitata in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale prezentei ordonante de urgenta;
d) completeaza o declaratie pe propria raspundere, sub
sanctiunea legii penale, ca indeplineste conditiile prevazute la
lit. b), pe care o depune la registrul comertului odata cu cererea
de inmatriculare a societatii.
(2) Daca la data inregistrarii cererii de inmatriculare a
societatii cu raspundere limitata in registrul comertului conditia
referitoare la varsta este indeplinita, aceasta se considera
indeplinita pe intreaga perioada de acordare a facilitatilor.
Art. 3 (1) Pentru incadrarea in program, microintreprinderea
infiintata de intreprinzatorul debutant trebuie sa indeplineasca
cumulativ urmatoarele conditii:
a) este societate cu raspundere limitata care functioneaza
pe durata nedeterminata, in conditiile Legii nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
prezentei ordonante de urgenta;
b) se incadreaza in categoria microintreprinderilor in
conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si
dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale prezentei ordonante de urgenta;
c) este infiintata de un intreprinzator debutant, ca asociat
unic, sau de cel mult 5 intreprinzatori debutanti asociati.
Conditiile pentru intreprinzatorul debutant trebuie indeplinite de
fiecare dintre asociati, astfel cum se prevede la art. 2;
d) este administrata de asociatul unic, de unul sau mai multi
administratori dintre asociati;
e) are in obiectul de activitate cel mult 5 grupe de activitate
prevazute de clasificarea activitatilor din economia nationala in
vigoare (CAEN Rev. 2). In cele 5 grupe de activitate nu pot fi
incluse ca obiecte de activitate ale societatii urmatoarele:
intermedieri financiare si asigurari, tranzactii imobiliare, activitati
de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de
armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub
control national, plante, substante si preparate stupefiante si
psihotrope, precum si activitatile excluse de normele europene
pentru care nu se poate acorda ajutor de stat.
(2) Calitatea de microintreprindere apartinand intreprinzatorului
debutant se obtine la data inmatricularii in registrul comertului in
a carui raza teritoriala se afla sediul sau social.
(3) Prin derogare de la art. 36 din Legea nr. 26/1990 privind
registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, denumirea unei microintreprinderi apartinand
intreprinzatorului debutant se compune dintr-o denumire proprie
insotita de sintagma scrisa in intregime „societate cu
raspundere limitata — debutant” sau abrevierea „S.R.L. – D.”.
Art. 4 In afara obligatiilor stabilite prin actele normative in
vigoare, aplicabile oricarui operator economic, microintreprinderea
apartinand intreprinzatorului debutant are si urmatoarele
obligatii specifice:
a) sa notifice in scris cu privire la infiintare oficiul teritorial
pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie (O.T.I.M.M.C.) al
A.I.P.P.I.M.M. in a carui raza de competenta isi are sediul social,
in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la inregistrare, in
vederea luarii in evidenta;
b) sa angajeze cu contract de munca pe durata
nedeterminata si sa mentina in activitate cel putin 2 salariati de
la momentul obtinerii facilitatilor prevazute la art. 5 lit. a) si/sau
b) si/sau c) pana la pierderea calitatii de microintreprindere
apartinand intreprinzatorului debutant;
c) sa reinvesteasca anual cel putin 50% din profitul realizat
in anul fiscal precedent;
d) sa depuna la A.I.P.P.I.M.M. situatiile financiare semestriale
si anuale, cu dovada inregistrarii acestora la autoritatile
competente, precum si un raport semestrial de progres.
Art. 5 Microintreprinderea apartinand intreprinzatorului
debutant beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) acordarea de catre A.I.P.P.I.M.M. a unei alocatii financiare
nerambursabile reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de
10.000 euro sau echivalentul in lei, din valoarea proiectului
aferent planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de
cofinantare. Alocatiile financiare nerambursabile se acorda in
limita sumelor aprobate cu aceasta destinatie in bugetul
Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri;
b) garantii acordate de Fondul National de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii — S.A I.F.N.
(F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de beneficiari in
vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate de
A.I.P.P.I.M.M., cu respectarea conditiilor prevazute in normele
si procedurile interne ale institutiilor de credit si ale
F.N.G.C.I.M.M., pana la cel mult 80% din valoarea creditului
solicitat, in limita sumei de 80.000 euro sau echivalentul in lei;
c) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale
datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente
timpului lucrat de cel mult 4 salariati, angajati pe perioada
nedeterminata. Aceasta perioada constituie stagiu de cotizare
in sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea si calculul
drepturilor prevazute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul
unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
se utilizeaza castigul salarial mediu brut lunar, pentru care
asiguratul plateste contributia individuala de asigurari sociale.
Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acorda pentru veniturile
salariale lunare care depasesc cuantumul castigului salarial
mediu brut pe economie din anul anterior;
d) scutirea de la plata taxelor pentru operatiunile de
inmatriculare efectuate la oficiile registrului comertului pentru
inregistrarea microintreprinderii;
e) consiliere, instruire si sprijin din partea O.T.I.M.M.C. al
A.I.P.P.I.M.M. in a carui raza de competenta isi are sediul social.
Art. 6 (1) Calitatea de microintreprindere apartinand
intreprinzatorului debutant se pierde, prin efectul legii:
a) la data de 31 decembrie a anului in care se implinesc 3 ani
de la data inregistrarii;
b) la data la care oricare dintre autoritatile competente
constata ca societatea nu mai indeplineste una dintre conditiile
prevazute la art. 3 alin. (1);
c) la data la care activitatea microintreprinderii apartinand
intreprinzatorului debutant a incetat voluntar sau cand a fost
declansata procedura de insolventa;
d) la implinirea a 45 de zile lucratoare de la data scadentei
unei obligatii fiscale neindeplinite;
e) la data depunerii situatiei financiare semestriale sau
anuale, daca cifra de afaceri pe anul in curs a atins echivalentul in lei al sumei de 500.000 euro. La atingerea acestui prag,
microintreprinderea are obligatia de a notifica in scris, cel mai
tarziu pana la sfarsitul lunii urmatoare, oficiul registrului
comertului in a carui raza teritoriala se afla sediul sau social.
(2) In termen de cel mult 45 de zile lucratoare de la pierderea
calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului
debutant, societatea comerciala respectiva are obligatia sa
procedeze la schimbarea denumirii potrivit prevederilor art. 36
din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 7 (1) In situatia cesionarii partilor sociale de catre
intreprinzatorul debutant, acordarea facilitatilor continua daca
cesionarul indeplineste conditiile prevazute la art. 2 si depune
declaratia pe propria raspundere la A.I.P.P.I.M.M. in termen de
15 zile lucratoare de la data inregistrarii cesionarii. In caz
contrar, facilitatile se considera necuvenite si se recupereaza
conform procedurilor stabilite.
(2) In situatia in care microintreprinderea apartinand
intreprinzatorului debutant este supusa reorganizarii prin fuziune
sau divizare, acordarea facilitatilor continua in aceleasi conditii,
daca asociatul unic sau fiecare asociat al noii microintreprinderi
indeplineste conditiile prevazute la art. 2 si persoana juridica
rezultata indeplineste conditiile prevazute la art. 3, iar declaratiile
necesare se depun la A.I.P.P.I.M.M., in termen de cel mult
15 zile lucratoare de la data inmatricularii in registrul comertului
a noii persoane juridice. In caz contrar, facilitatile se considera
necuvenite si se recupereaza.
(3) Facilitatile se recupereaza si in cazul in care cifra de
afaceri insumata a persoanelor juridice rezultate in urma
reorganizarii depaseste echivalentul in lei a 500.000 euro la data
inregistrarii fuziunii sau divizarii.
Art. 8 (1) Prin legea bugetului de stat se vor aloca in
fiecare an la dispozitia Ministerului Economiei, Comertului si
Mediului de Afaceri, pentru A.I.P.P.I.M.M., fondurile pentru
alocatia financiara nerambursabila prevazuta la art. 5 lit. a).
(2) Masurile de natura ajutorului de stat prevazute prin
prezenta ordonanta de urgenta fac parte dintr-o schema
transparenta de minimis, care se va derula cu respectarea
criteriilor stabilite de normele comunitare si de legislatia
nationala in domeniu.
Art. 9 (1) Facilitatile acordate prin program se considera
acordate necuvenit si se recupereaza potrivit legii in urmatoarele
situatii:
a) cand calitatea de microintreprindere apartinand
intreprinzatorului debutant a fost pierduta in conditiile art. 6 lit. b)
si c);
b) cand microintreprinderea apartinand intreprinzatorului
debutant nu a indeplinit una dintre obligatiile prevazute la art. 4
lit. b) si c);
c) cand intreprinzatorul debutant sau oricare dintre asociatii
acestuia a savarsit, in scopul de a beneficia de facilitatile
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, fapte penale
pentru care a fost condamnat prin hotarare judecatoreasca
definitiva;
d) cand a fost executata garantia acordata potrivit art. 5 lit. b).
(2) Sumele care rezulta din recuperarea facilitatilor acordate
prin program, cu exceptia sumelor rezultate din executarea
garantiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M., au regimul juridic de
creante fiscale. Pentru recuperarea acestora se aplica, in mod
corespunzator, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare. Calculul sumelor datorate, cu exceptia
cazului prevazut la alin. (1) lit. d), se efectueaza de catre
A.I.P.P.I.M.M. in termen de 30 de zile de la data pierderii calitatii
de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant.
Art. 10 (1) Inscrisurile intocmite de A.I.P.P.I.M.M. prin care
se individualizeaza sumele de recuperat exprimate in moneda
nationala constituie titluri de creanta si cuprind elementele
actului administrativ fiscal prevazute de Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Creantele individualizate in aceste titluri au regimul
creantelor fiscale.
(2) In termen de 15 zile de la data intocmirii, titlul de creanta
se comunica debitorului, care are obligatia de a efectua plata
sumelor datorate in termen de 30 de zile de la data comunicarii
titlului de creanta, in contul indicat in cuprinsul acestuia.
(3) Titlurile de creanta impreuna cu dovada comunicarii
acestora se transmit organelor fiscale competente subordonate
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea inscrierii
debitului in evidente dupa expirarea termenului de contestare
pentru titlurile de creanta necontestate sau dupa ramanerea
definitiva a acestora in sistemul cailor administrative de atac ori
dupa pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive si
irevocabile.
(4) Titlurile de creanta se pot contesta la organul emitent, in
conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(5) Titlul de creanta constituie titlu executoriu la implinirea
termenului de 30 de zile de la data scadentei.
Art. 11 Pentru neplata la scadenta a sumei inscrise in
titlul executoriu, beneficiarii prevazuti la art. 5 datoreaza obligatii
fiscale accesorii conform prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, incepand cu ziua urmatoare datei si pana la data
stingerii sumei datorate inclusiv.
Art. 12 Cuantumul obligatiilor fiscale accesorii se
calculeaza de catre A.I.P.P.I.M.M. de la data scadentei si pana
la data comunicarii catre organele fiscale ale Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala, potrivit art. 10 alin. (3), iar organele
fiscale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor calcula
obligatii fiscale accesorii de la data primirii titlurilor executorii si
pana la data stingerii sumelor prevazute de acestea.
Art. 13 Stingerea creantelor principale si accesorii
individualizate in titlurile de creanta prevazute la art. 10 alin. (2)
si art. 11 se efectueaza potrivit Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, de catre organele fiscale competente subordonate
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Art. 14 (1) In cazul debitorilor pentru care se deschide
procedura insolventei, inscrierea la masa credala pentru
creantele prevazute la art. 10 alin. (2) si art. 11 netransmise
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in conditiile art. 10
alin. (3) se efectueaza de A.I.P.P.I.M.M.
(2) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1), in cazul debitorilor
pentru care se deschide procedura insolventei, inscrierea la
masa credala pentru creantele prevazute la art. 10 alin. (2) si
art. 11 transmise Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in
conditiile art. 10 alin. (3) se efectueaza de catre Agentia
Nationala de Administrare Fiscala, prin organele sale
subordonate.
Art. 15 Sumele incasate potrivit art. 14 constituie venituri
ale bugetului de stat si se incaseaza intr-un cont de venituri
bugetare distinct.
Art. 16 (1) In masura in care prevederile prezentei
ordonante de urgenta nu dispun altfel, se aplica in mod
corespunzator dispozitiile Legii nr. 26/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii
nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea
in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale
si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum
si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile
si completarile ulterioare, ale modificari si completari prin Legea nr. 84/2010, cu modificarile
ulterioare, ale Legii nr. 346/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare, si cele ale Ordonantei Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) A.I.P.P.I.M.M. are obligatia de a monitoriza si a controla
aplicarea prezentei ordonante de urgenta, precum si de a
prezenta Guvernului un raport anual cu privire la desfasurarea
si efectele programului, pana cel mai tarziu la data de 31 martie.
Art. 17 In termen de maximum 15 zile de la data intrarii
in vigoare, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de
Afaceri va elabora si supune aprobarii Guvernului normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
|