DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Cursuri Lupu&Partners

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English





(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Ordin nr. 461/2009 pentru aprobarea Strategiei nationale privind implementarea serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice



Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 411 din 16 iunie 2009

Sursa: Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale


1. Introducere

Comunicatiile reprezinta astazi pentru Romania, ca si pentru majoritatea statelor lumii, un sector strategic al economiei nationale. Amploarea investitiilor atrase, expansiunea rapida si mai ales capacitatea de a induce un efect multiplicativ de crestere economica, prin potentialul deosebit de stimulare a dezvoltarii altor sectoare au transformat in ultimii douazeci de ani comunicatiile intr-unul din cele mai importante motoare ale economiei, atat la nivelul fiecaruia dintre statele lumii, cat si la nivel global.

Sectorul comunicatiilor electronice cunoaste in Romania o orientare clara catre un anumit profil concurential. Astfel, dezvoltarea ofertelor bazate pe infrastructura proprie de acces la utilizatori a inregistrat un succes notabil in tara noastra, pe fundalul cererii in continua crestere, alimentate de sporirea puterii de cumparare si de preferintele de consum tot mai sofisticate ale utilizatorilor romani, care nu a putut fi acoperita de oferta insuficienta a unei retele fixe traditionale subdezvoltate. La sfarsitul anului 2008, in Romania existau nu mai putin de 6 companii de telefonie mobila ce furnizau sau se pregateau sa furnizeze servicii pe infrastructura proprie, 33 de operatori care furnizau servicii de acces la reteaua proprie de telefonie fixa si peste o mie de retele de comunicatii electronice utilizate pentru furnizarea accesului la internet in banda larga.

Totodata, fenomenul de convergenta aparut datorita noilor tehnologii da un impuls tot mai puternic concurentei directe intre companiile care ofera servicii de telefonie la puncte fixe si la puncte mobile, operatorii de retele publice mobile castigand din ce in ce mai mult teren pe segmentul serviciilor oferite la puncte fixe.

Astfel, din punctul de vedere al utilizatorilor finali, maximizarea posibilitatilor de alegere intre mai multi furnizori si asigurarea unui maximum de beneficii din serviciile disponibile, la un anumit nivel al pretului, devin instrumente esentiale pentru a creste in mod direct gradul de satisfactie al acestora, din punctul de vedere al pretului sau al valorii de intrebuintare a serviciilor.
In acest context si luand in considerare necesitatea alinierii complete la standardele de serviciu universal, astfel cum sunt prevazute acestea in Directiva 2002/22/EC se impune revizuirea de catre Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, denumit in continuare MCSI, a Documentului de politica si strategie privind implementarea serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice, document adoptat prin Ordinul Ministrului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei nr. 184/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Noua strategie cuprinde obiective si masuri corespunzatoare care vor trebui implementate pana la data de 31 decembrie 2012.


2. Informatii generale relevante

Existenta unui mediu concurential real in sectorul comunicatiilor electronice nu constituie inca o garantie suficienta pentru satisfacerea nevoilor de comunicare ale tuturor cetatenilor Romaniei. Eforturile de asigurare a dreptului de acces la serviciul universal, trebuie sa continue prin furnizarea unui set de servicii de comunicatii electronice de calitate si la tarife accesibile, pe intregul teritoriul Romaniei, astfel incat, indiferent de localizarea geografica, utilizatorii finali sa beneficieze de aceleasi avantaje si oportunitati de dezvoltare.

Accesul la un set minim de servicii de comunicatii electronice este considerat un drept fundamental al cetatenilor, esential pentru integrarea acestora in comunitate si, in sens mai larg, in societatea informationala. Serviciile de comunicatii electronice depasesc latura personala si de afaceri a comunicarii, constituind un instrument esential pentru furnizarea catre public a tuturor tipurilor de informatii, bunuri si servicii, atat de catre administratia publica (servicii sociale, de invatamant sau medicale, de exemplu), cat si de catre sectorul privat (serviciile societatii informationale). Cei care nu au acces la servicii de comunicatii electronice risca sa fie marginalizati in societatea secolului XXI.

Avand in vedere toate aceste aspecte, protejarea intereselor utilizatorilor finali necesita definirea si implementarea unei politici si strategii de serviciu universal eficiente si coerente.

In Romania, sectorul comunicatiilor electronice a cunoscut, in ultimii ani, o evolutie deosebit de dinamica, bazata pe investitii structurale in dezvoltarea tehnologiilor consacrate si pe adoptarea rapida a inovatiilor in domeniu. Cu o rata a penetrarii telefoniei la puncte mobile de peste 114% la sfarsitul anului 2008, Romania s-a aliniat tendintelor inregistrate in celelalte state membre ale Uniunii Europene, in timp ce rata penetrarii accesului la internet in banda larga, practic inexistent in Romania in urma cu 4 ani, a cunoscut o dezvoltare semnificativa ajungand la 11,7% la sfarsitul anului 2008. Totodata, aproximativ 54% din gospodariile din Romania beneficiau la sfarsitul anului 2008 de acces la reteaua publica de telefonie la un punct fix, insa 60% dintre aceste gospodarii se afla in mediul urban.

Ca urmarea a cresterii concurentei si evolutiei economico-sociale de ansamblu care au dus la apropierea situatiei de fapt din Romania de limitele naturale de crestere a disponibilitatii serviciilor, va putea fi luata in considerare folosirea partiala sau chiar integrala a fondurilor disponibile pentru finantarea cresterii disponibilitatii serviciilor de telefonie.

Cresterea gradului de utilizare si asigurarea calitatii si accesibilitatii conexiunii de acces la internet in toate sectoarele vietii economico-sociale conduc la atingerea dezideratului de Societate Informationala, oferind intregii societati posibilitatea de a beneficia din plin de avantajele accesului la informatii, conditie esentiala a noii directii in care se indreapta Romania.


3. Prioritati, politici si cadru juridic existente

3.1 Premisele si prioritatile implementarii serviciului universal
Actiunile intreprinse pana in prezent in vederea implementarii serviciului universal au tinut cont de particularitatile situatiei din Romania fata de situatia existenta in alte tari europene, si, in special, in statele membre ale Uniunii Europene. In timp ce in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana a fost posibila desemnarea cvasi-automata ca furnizor de serviciu universal a operatorului national de retele publice fixe, fost detinator al monopolului, datorita retelei sale bine dezvoltate care putea fi relativ usor extinsa catre orice nou utilizator, in Romania, situatia a fost radical diferita din cauza ratei de penetrare considerabil mai mici. Astfel, in timp ce in statele membre ale Uniunii Europene deservirea tuturor utilizatorilor poate fi realizata la costuri rezonabile, in Romania costurile de conectare pe termen scurt a tuturor gospodariilor la reteaua publica fixa ar fi fost foarte mari, necesitand o extindere masiva a retelei. In plus, relieful Romaniei, constituit in proportie de 30% din munti, ar fi facut si mai dificila aceasta extindere.

Avand in vedere cele de mai sus, MCSI s-a concentrat, conform Documentului de politica si strategie privind implementarea serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice, document adoptat prin Ordinul Ministrului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei nr. 184/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pe 2 directii de dezvoltare pe termen scurt: asigurarea accesului comunitatilor rurale izolate la reteaua publica de telefonie, prin intermediul telecentrelor si asigurarea accesibilitatii serviciilor de acces la reteaua publica de telefonie la punct fix, pentru anumite categorii defavorizate de utilizatori, urmand ca, pe termen lung, obiectivul sa fie furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la puncte fixe, in fiecare casa.

In decurs de 4 ani, intre 2004 si 2008, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANCOM, a organizat 7 licitatii pentru instalarea de telecentre in 633 de localitati din mediul rural fara acces sau cu acces redus la retelele publice de telefonie, 7 operatori fiind desemnati furnizori de serviciu universal, avand obligatia de a oferi locuitorilor servicii de telefonie, fax si acces la internet. Instalarea de telecentre in localitati izolate a fost primul pas spre reducerea decalajului informational existent intre mediul urban si cel rural. Astfel, telecentrele asigura accesul comunitatilor rurale la serviciile de comunicatii electronice si reprezinta, totodata, avanposturi ale infrastructurii de comunicatii care faciliteaza extinderea retelelor la nivelul gospodariilor individuale. In acelasi timp, infiintarea telecentrelor contribuie la familiarizarea si educarea consumatorilor cu privire la serviciile de comunicatii electronice, conducand si la cresterea cererii pentru acest tip de servicii in mediul rural.

O alta directie de dezvoltare pe termen scurt a avut ca scop sprijinirea anumitor categorii defavorizate de populatie in vederea asigurarii accesibilitatii serviciilor de acces la reteaua publica de telefonie la un punct fix. In acest sens, in anii 2004 si 2005 au fost acordate subventii pentru plata abonamentelor pentru serviciile de telefonie la puncte fixe unui numar de peste 500.000 de familii cu venituri reduse.

La momentul implementarii lor, aceste masuri au constituit o solutie viabila pentru asigurarea posibilitatii de comunicare pentru toti cetatenii, dar in contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, este nevoie de o noua abordare cu privire la serviciul universal, pentru a asigura disponibilitatea serviciilor de telefonie la puncte fixe in fiecare casa.

In atare conditii se impune dezvoltarea unei noi strategii prin care sa se asigure un grad ridicat de acces, intr-un timp relativ scurt, la serviciile de comunicatii electronice din sfera serviciului universal, care sa dea posibilitatea conectarii unui numar cat mai mare de utilizatori.

3.2. Cadrul juridic si politica de reglementare a serviciului universal la nivelul Uniunii Europene

Asigurarea unui nivel determinat de calitate a serviciilor incluse in sfera serviciului universal, la un tarif accesibil, pentru toti utilizatorii a fost consacrata ca obiectiv al politicii comunitare, in contextul adoptarii pachetului de masuri menite sa pregateasca momentul liberalizarii depline a pietei de telecomunicatii. Insa, odata cu revizuirea cadrului european de reglementare, finalizata prin adoptarea pachetului de directive din anul 2002, normele referitoare la serviciul universal au fost revizuite si grupate in Directiva 2002/22/CE privind serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice (Directiva privind serviciul universal). Conform acestei directive, fiecare stat membru are obligatia de a asigura disponibilitatea unui set minim de servicii pentru toti utilizatorii finali, la un pret accesibil si in conditii de calitate determinate. Directiva detaliaza cerintele aferente fiecarui serviciu care intra in componenta setului minim si contine prevederi referitoare la accesibilitatea tarifelor, controlul cheltuielilor de catre utilizatorii finali, calitatea serviciilor, costul asigurarii serviciului universal, finantarea acestuia si transparenta mecanismului de finantare, precum si la posibilitatea revizuirii setului minim de servicii, ca urmare a evolutiilor sociale, economice si tehnologice.

3.3. Cadrul juridic si politica nationala de reglementare a serviciului universal

Cadrul legislativ cu privire la serviciul universal are la baza Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice, republicata, denumita in continuare Legea serviciului universal, care transpune in plan national prevederile Directivei 2002/22/EC.

Conform dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea serviciului universal, „dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul tuturor utilizatorilor finali de pe teritoriul Romaniei de a beneficia de serviciile din sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografica si la tarife accesibile”.

MCSI, in calitatea sa de coordonator si garant al dezvoltarii pietei de comunicatii electronice din Romania, are atributia de a stabili politica si strategia privind implementarea serviciului universal. In acest sens, MCSI stabileste obiectivele de atins in vederea asigurarii posibilitatii de comunicare pentru toti cetatenii, cu respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii, proportionalitatii si nediscriminarii si avand in vedere limitarea posibilelor efecte negative asupra concurentei.

Conform art. 4 alin. (3) din Legea serviciului universal, pe baza politicii si strategiei stabilite de MCSI, ANCOM are obligatia sa asigure dreptul de acces la serviciul universal pe intreg teritoriul Romaniei. ANCOM are atributii concrete in implementarea serviciului universal, fiind institutia abilitata sa elaboreze conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal, sa impuna obligatii in sarcina acestor furnizori in scopul indeplinirii obiectivelor stabilite de catre MCSI, precum si sa asigure indeplinirea acestor obligatii prin intermediul activitatilor de monitorizare si control.

Potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea serviciului universal, serviciile incluse in sfera serviciului universal sunt:
a) furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la punct fix;
b) serviciul de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a registrelor abonatilor;
c) accesul la telefoanele publice cu plata.

Pe langa acestea, ANCOM poate dispune masuri specifice pe care, in temeiul dispozitiilor art. 8 si art. 9 din Legea serviciului universal, le poate impune furnizorilor de serviciu universal pentru a asigura accesul utilizatorilor finali cu dizabilitati la serviciile incluse in sfera serviciului universal si, respectiv, pentru a asigura accesibilitatea serviciilor de telefonie destinate publicului.

In vederea asigurarii conditiilor de exercitare a dreptului de acces la serviciul universal, art. 4 din Legea serviciului universal prevede solutia desemnarii unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal, carora li se va impune obligatia de a presta unul sau mai multe servicii din sfera serviciului universal, in anumite zone sau pe intreg teritoriul Romaniei. Conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal se stabilesc de ANCOM, cu respectarea principiilor eficientei, obiectivitatii, transparentei si nediscriminarii, niciun furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice nefiind a priori exclus.

In cazul in care estimeaza ca furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ar putea constitui o sarcina injusta pentru furnizorii de serviciu universal, ANCOM va actiona in vederea determinarii costului net al furnizarii acestor servicii. In cazul in care constata, pe baza stabilirii costului net, ca prestarea serviciilor din sfera serviciului universal reprezinta o sarcina injusta pentru furnizorul de serviciu universal, ANCOM va decide, la cererea furnizorului de serviciu universal, compensarea costului net astfel determinat, utilizand un mecanism de compensare a costului net, prin intermediul unui fond de serviciu universal.


4. Definirea problemei

In general, in Romania utilizatorii din mediul urban beneficiaza de o mai mare diversitate a ofertei de servicii fata de utilizatorii din mediul rural, care se confrunta fie cu problema posibilitatii limitate de alegere, avand la dispozitie un singur furnizor sau un numar restrans de furnizori pentru majoritatea serviciilor, fie cu problema lipsei accesului la mijloacelor de comunicatii, in situatia in care se afla in afara ariei de acoperire a retelelor de comunicatii electronice.

Prin urmare, se impune adoptarea de masuri care sa transforme serviciul universal intr-un instrument eficient de promovare a coeziunii sociale, economice si culturale in cadrul comunitatii, care sa incurajeze o distributie mai echilibrata a populatiei, avand ca efect decongestionarea zonelor metropolitane, reducerea poluarii si a traficului in marile orase, si de a contribui la estomparea diferentelor de dezvoltare dintre zonele rurale si cele urbane.
Conform Comunicarii Comisiei Europene din 25 septembrie 2008 privind revizuirea periodica a scopului serviciului universal in comunicatii electronice, termenul de „acces la punct fix” se refera la resedinta utilizatorului (acolo unde mai multi membri ai unei gospodarii pot folosi in comun o conexiune) si nu la obligatia operatorului de a folosi o tehnologie fixa, astfel incat nu se impune nicio constrangere in ceea ce priveste mijloacele tehnice - fie ele fixe sau mobile - prin care conexiunea este furnizata.
In contextul existentei unei multitudini de servicii, de modele de afaceri, tipuri de retele si tehnologii, convergenta reprezinta un obiectiv major pentru toti factorii interesati in dezvoltarea pietei de comunicatii in ansamblul ei. Ca urmare a digitalizarii retelelor, diferentierea din punctul de vedere al potentialului de furnizare a serviciilor intre retelele de comunicatii electronice (fixe si mobile) se reduce din ce in ce mai mult, acestea devenind complementare. Aceasta inseamna ca serviciile respective pot fi furnizate printr-o gama foarte vasta de categorii de infrastructura, determinand o crestere a concurentei. In mod subsecvent, ca urmare a eficientizarii utilizarii elementelor de infrastructura, lipsa de capacitate devine din ce in ce mai putin o problema. Intensificarea competitiei va face ca partile care anterior aveau strict delimitate pozitiile pe piata sa devina brusc competitori. Acest fapt conduce la scaderea tarifelor, la cresterea rapida a capacitatii/vitezei de conectare si la o puternica crestere a numarului de servicii si aplicatii.


5. Obiectivele strategiei privind implementarea serviciului universal

Promovarea intereselor utilizatorilor finali reprezinta o prioritate majora a strategiei de dezvoltare a sectorului comunicatiilor. Instrumentele la care statul trebuie sa recurga pentru atingerea acestui obiectiv sunt multiple si complexe, mergand de la impunerea unor obligatii de transparenta menite sa ajute utilizatorii finali in luarea unei decizii informate, pana la protejarea acestora in relatia cu furnizorii, prin mecanismele administrate de autoritatea de reglementare. Totodata, statul trebuie sa vegheze la implementarea unor sisteme adecvate de aparare a dreptului la viata privata in acest sector, in vederea combaterii amenintarilor specifice, inerente utilizarii noilor tehnologii de comunicatie, precum si la asigurarea integritatii si securitatii retelelor publice de comunicatii electronice.

De asemenea, promovarea intereselor specifice ale utilizatorilor cu nevoi sociale speciale trebuie sa constituie o prioritate, in spiritul politicilor europene de promovare a incluziunii sociale.

In acest sens, se impune implementarea unui set de actiuni care sa duca la indeplinirea urmatoarelor obiective strategice:

5.1. Asigurarea, pana la data de 31 decembrie 2012, conditiilor necesare pentru ca cererile rezonabile ale utilizatorilor finali privind accesul si conectarea la un punct fix la retelele publice de telefonie, precum si, accesul la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului, sa fie acoperite de cel putin un furnizor de retele sau servicii de comunicatii electronice;

5.2. Asigurarea serviciului de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a registrelor abonatilor;

5.3. Asigurarea accesului la telefoanele publice cu plata;

5.4. Asigurarea de conditii echivalente de acces pentru utilizatorii finali cu dizabilitati la serviciile de telefonie.


6. Principii generale

Avand in vedere caracteristicile tehnice, care permit operatorilor de retele publice mobile sa furnizeze acces la reteaua publica de telefonie in conditii de functionalitate similare cu cele oferite de operatorii de retele publice fixe, precum si scopul principal al serviciului universal, si anume asigurarea posibilitatii de comunicare pentru toti cetatenii, prezentul document de politica si strategie porneste de la principiul neutralitatii tehnologice, considerand ca obiectivul asigurarii accesului la reteaua publica de telefonie la punct fix si al furnizarii unui mijloc rezonabil de acces la serviciul de telefonie destinat publicului poate fi atins atat prin intermediul retelelor de telefonie fixa, cat si prin intermediul retelelor de telefonie mobila. Astfel, aceasta conexiune poate fi realizata prin folosirea oricarei tehnologii, prin cablu sau pe cale radio (wireline sau wireless), in masura in care sunt asigurate functiile cerute.

Luand in considerare principiul neutralitatii tehnologice, Romania va beneficia de dezvoltarea retelelor publice mobile, acestea devenind o alternativa viabila ca urmare a extinderii din ultimii ani si a dezvoltarii serviciilor de telefonie la puncte fixe, operatorii de telefonie mobila acoperind pana la 96% din populatie, rata de acces ajungand la sfarsitul anului trecut pana la 114% (SIM-uri active).

De asemenea, la desemnarea furnizorilor de serviciu universal se va avea in vedere respectarea principiilor eficientei, obiectivitatii, transparentei si nediscriminarii, niciun furnizor de retele sau de servicii nefiind a priori exclus.


7. Directii de actiune

Pentru atingerea obiectivelor strategice, se va aplica urmatorul set de actiuni:
Obiectivul 5.1. Asigurarea, pana la data de 31 decembrie 2012, a conditiilor necesare pentru ca cererile rezonabile ale utilizatorilor finali privind accesul si conectarea la un punct fix la retelele publice de telefonie, precum si, accesul la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului, sa fie acoperite de cel putin un furnizor de retele sau servicii de comunicatii electronice.

Actiunea 5.1.1 Crearea premiselor pentru asigurarea posibilitatii de furnizare a serviciilor de telefonie la puncte fixe din sfera serviciului universal, prin intermediul oricarui tip de retea (fixa sau mobila) ce ofera astfel de servicii.
Pentru a asigura accesul tuturor cetatenilor la serviciile de comunicatii electronice din sfera serviciului universal, se vor lua masuri pentru furnizarea de servicii de telefonie la punct fix.

In acest sens, ANCOM va stabili cadrul juridic necesar, precum si conditiile pentru desemnarea unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal, care vor avea obligatia de a satisface toate cererile rezonabile ale utilizatorilor finali privind accesul si conectarea la un punct fix la retele publice de telefonie si de acces la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului.
Conexiunea furnizata trebuie sa asigure utilizatorilor finali posibilitatea de a initia si de a primi apeluri telefonice locale, nationale si internationale, comunicatii prin fax, comunicatii de date, la o rata de transfer suficienta pentru a permite accesul functional la internet si de a initia, in mod gratuit, apeluri catre numarul unic de urgenta 112.

De asemenea, dezvoltarea de noi retele publice de telefonie care sa ofere servicii la punct fix in vederea asigurarii dreptului de acces la serviciile din sfera serviciului universal pentru populatia care nu are acces la acest tip de servicii, constituie un obiectiv al prezentei strategii.

In acest scop, ANCOM va realiza un studiu pentru identificarea localitatilor in care se impune realizarea de retele de comunicatii electronice pana la data de 31 octombrie 2009. Studiul va prezenta defalcat localitatile in care nu exista acoperire, respectiv localitatile partial acoperite de retele de comunicatii electronice.

Pentru a asigura disponibilitatea serviciilor de telefonie la puncte fixe pentru utilizatorii finali care nu dispun de o astfel de conexiune si pentru a permite dezvoltarea de retele publice de telefonie care sa asigure accesul utilizatorilor finali, ANCOM va desemna furnizorii de serviciu universal prin intermediul unor proceduri competitive sau, acolo unde nu este posibila desemnarea pe baza unor astfel de proceduri, din oficiu.

Actiunea 5.1.2. ANCOM va putea stabili, in conditiile legii, masuri care sa asigure abonatilor posibilitatea de a-si monitoriza si controla cheltuielile, precum si de a evita deconectarea nejustificata.

Obiectivul 5.2. Asigurarea continuitatii furnizarii serviciului de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a registrelor abonatilor

Actiunea 5.2.1 ANCOM va lua toate masurile astfel incat furnizorul de serviciu universal desemnat sa puna la dispozitia utilizatorilor finali cel putin un registru complet al abonatilor, in forma tiparita, electronica sau in ambele forme. Registrul trebuie actualizat periodic, cel putin o data pe an, iar forma acestuia se aproba in prealabil de catre ANCOM.

Actiunea 5.2.2 ANCOM va lua de asemenea toate masurile astfel incat furnizorul de serviciu universal desemnat sa puna la dispozitia utilizatorilor finali, inclusiv utilizatorilor de telefoane publice cu plata, cel putin un serviciu de informatii privind abonatii.

ANCOM va stabili ce categorii de informatii vor fi puse la dispozitia publicului prin intermediul registrului abonatilor si serviciului de informatii privind abonatii, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 11 din Legea nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu completarile ulterioare.

Obiectivul 5.3. Optimizarea modalitatilor de asigurare a accesului la telefoanele publice cu plata

Actiunea 5.3.1. ANCOM va realiza un studiu, pana la data de 31 octombrie 2009, care sa releve daca la nivel national exista un numar suficient de telefoane publice cu plata, o acoperire geografica corespunzatoare, care sa asigure un nivel de calitate adecvat al serviciilor, in vederea satisfacerii necesitatilor rezonabile ale utilizatorilor finali precum si daca accesibilitatea acestor telefoane pentru persoanele cu dizabilitati este asigurata in conditii echivalente celor de care beneficiaza ceilalti utilizatori finali. In urma analizarii datelor obtinute, ANCOM va decide, daca va fi cazul, desemnarea unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal care vor avea obligatia de a implementa telefoane publice cu plata.

5.4. Asigurarea de conditii echivalente de acces pentru utilizatorii finali cu dizabilitati la serviciile de telefonie

ANCOM va lua toate masurile pentru a asigura posibilitatea utilizatorilor finali cu dizabilitati de a beneficia de conditii echivalente de acces ale celorlalti utilizatori finali la serviciile de telefonie, inclusiv la numarul unic de urgenta 112, la serviciile de informatii privind abonatii si la registrul abonatilor. Aceste masuri vor avea in vedere, printre altele, urmatoarele:
a) eliberarea de facturi detaliate in formate alternative la cererea persoanelor cu deficiente de vedere (tiparite cu caractere mai mari sau in limbaj Braille);
b) furnizarea gratuita a unor servicii, precum serviciul de informatii privind abonatii;
c) instalarea de telefoane publice cu plata care sa permita accesul persoanelor cu dizabilitati locomotorii sau de telefoane publice cu text pentru persoanele cu deficiente de auz sau de vorbire.


8. Rezultatele strategiei

Prin implementarea prevederilor prezentului document se urmareste alinierea completa la standardele de serviciu universal, astfel cum sunt prevazute acestea in Directiva 2002/22/CE respectiv furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix, in conditii de disponibilitate, calitate si accesibilitate similare mediei inregistrate in statele membre ale Uniunii Europene.


9. Rezultatele actiunilor

Politica MCSI se concentreaza, pe termen scurt, pe asigurarea accesibilitatii serviciilor de telefonie pentru o patura sociala cat mai larga din randul cetatenilor Romaniei, prin extinderea gradului de acces la retelele de comunicatii electronice. Pe aceasta baza, se preconizeaza cresterea gradului de disponibilitate a serviciilor de telefonie actionandu-se in directia indeplinirii obiectivului privind furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix, si prevenindu-se activ aparitia fenomenului de excluziune sociala.
De asemenea, implementarea obiectivelor prevazute de prezentul document de strategie va avea un rol esential in combaterea excluziunii sociale, in dezvoltarea regionala si, mai ales, in asigurarea posibilitatii de comunicare pentru toti cetatenii, inlaturand astfel barierele din calea dezvoltarii structurale a societatii romanesti spre o Societate Informationala moderna, compatibila cu standardele Uniunii Europene, cu baze solide, care sa asigure o integrare deplina si eficienta in structurile comunitare. Astfel, prezenta politica si strategie constituie un pas esential in directia integrarii Romaniei din punct de vedere socio-economic in Europa secolului XXI, creand premisele trecerii intr-o noua etapa de evolutie, cea a economiei bazate pe cunoastere.


10. Indicatori

Monitorizarea actiunilor se va efectua in baza urmatorilor indicatori:
1. rata de penetrare a serviciilor din sfera serviciului universal la nivel de populatie si pe gospodarii;
2. numarul de utilizatori finali in zonele geografice unde au fost implementate masuri pentru indeplinirea obiectivelor stabilite prin prezenta strategie;
3. gradul de acoperire cu servicii din sfera serviciului universal la nivel de populatie;
4. numarul utilizatorilor cu dizabilitati care au optat pentru furnizarea serviciilor de comunicatii electronice ca urmare a reglementarilor specifice privind serviciul universal.


11. Implicatii pentru buget

Necesarul de finantare urmeaza a fi asigurat din Fondul pentru serviciul universal, in masura in care asigurarea serviciilor din sfera serviciului universal va reprezenta o sarcina injusta pentru furnizorii de serviciu universal, gestionat de ANCOM si bazat pe o contributie impusa unui numar cat mai mare de furnizori de pe piata. Acest mecanism prezinta mai multe avantaje: este cel mai eficient mijloc de a asigura finantarea pentru programe destinate unor regiuni si utilizatori tinta; este cel mai transparent mecanism de finantare; este bazat pe principiul minimei distorsionari a pietei; contributiile sunt proportionale si nediscriminatorii.


12. Finantarea actiunilor intreprinse in vederea indeplinirii obiectivelor de serviciu universal

In vederea compensarii costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, ANCOM va stabili un mecanism de finantare bazat pe contributiile furnizorilor de retele sau de servicii de comunicatii electronice. Mecanismul de finantare va fi administrat de ANCOM, fondurile destinate finantarii serviciilor urmand a fi identificate distinct de alte venituri administrate de autoritate.
In vederea asigurarii transparentei modului de utilizare a resurselor din cadrul fondului de serviciu universal, ANCOM va include in cadrul raportului anual privind implementarea serviciului universal pus la dispozitia MCSI, intr-un capitol distinct, informatii privind resursele financiare disponibile in anul respectiv, modul de utilizare si sumele totale utilizate, precum si, totalul resurselor financiare disponibile la incheierea exercitiului financiar.

Alocarea fondurilor destinate compensarii costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, in vederea atingerii obiectivelor de politica si strategie, va fi realizata de ANCOM, in functie de prioritatile de implementare a serviciului universal, asigurandu-se o utilizare eficienta a acestor fonduri.
ANCOM va pune la dispozitia MCSI raportul anual privind implementarea serviciului universal, inclusiv informatii privind mecanismul de compensare a costului net si contributiile furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice la compensarea costului net.


13. Implicatii juridice

Din punct de vedere al cadrului juridic existent in domeniu, adoptarea prezentului document de strategie va necesita abrogarea Ordinul Ministrului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei nr. 184/2004 si emiterea de decizii ale presedintelui ANCOM pentru punerea in aplicare a actiunilor prevazute la capitolul 6.


14. Proceduri de monitorizare, evaluare

Implementarea masurilor destinate atingerii obiectivelor stabilite prin prezentul document de politica si strategie revine ANCOM.

Pe parcursul implementarii, MCSI va urmari aplicarea eficienta a masurilor stabilite, prin monitorizarea continua a modului de desfasurare a actiunilor intreprinse in directia indeplinirii obiectivelor fixate, cu scopul de a identifica din timp tendintele de schimbare si a elabora cai de actiune adecvate noilor situatii existente pe piata.


15. Etape ulterioare si institutii responsabile

Intr-o societate globala aflata intr-un proces de transformare semnificativ la inceputul mileniului 3, autoritatile europene au constientizat necesitatea unei viziuni de modernizare a societatii si de dezvoltare a competitivitatii economiei europene. Aceasta viziune, formulata in urma Consiliului Europei de la Lisabona din anul 2000 (Strategia Lisabona), a urmarit sa creioneze liniile directoare ale strategiilor si politicilor care sa constituie raspunsul adecvat pentru provocarile generate de procesul de imbatranire a populatiei europene si competitiei din ce in ce mai acerbe pe plan global.

In realizarea obiectivelor fundamentale ale Strategiei Lisabona – sustinerea cresterii economice si crearea locurilor de munca – unul dintre instrumentele principale identificate a fost dezvoltarea unei economii bazate pe cunoastere in coroborare cu stimularea sectorului de tehnologia informatiei si comunicatiilor (TIC). Astfel, au fost recunoscute avantajele utilizarii serviciilor si echipamentelor TIC asupra crearii societatii informationale, capabila sa stimuleze cresterea gradului de competitivitate economica, precum si de coeziune sociala.

Avand in vedere faptul ca raspandirea beneficiilor internetului depinde tot mai mult de disponibilitatea accesului la internet cu viteza mare in randul cetatenilor si companiilor, utilizarea sporita a serviciilor de comunicatii in banda larga a fost identificat drept un obiectiv major la nivel european ca rezultat al faptului ca societatea bazata pe cunoastere are un impact semnificativ asupra competitivitatii, dezvoltarii rapide a comunicatiilor si a tehnologiilor IT, constituind un factor determinant al dezvoltarii economiei, in ansamblul sau. In acest context, la nivel european se analizeaza oportunitatea includerii serviciilor de banda larga in sfera serviciului universal, urmand ca in cazul in care la nivel european se vor adopta reglementari in acest sens, MCSI si ANCOM sa dezvolte directiile de actiune in sensul specificat in noul cadru de reglementare




Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale: www.mcti.ro

Poate fi de interes si:
Legea 235/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice
Legea 152/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul inregistrarii in registrul comertului. Lege nr. 152/2015
Ordin 612/2015 privind stabilirea tarifului de trecere inregistrat prin intermediul sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare si control al rovinietei
Ordin 161/2015 pentru modificarea si completarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si persoanele fizice, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice
OG 11/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii. Ordonanta 11/2015
HG 34/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modalitatea de utilizare si completare a dosarului electronic de sanatate al pacientului. Hotararea 34/2015
HG 1180/2014 privind completarea Regulamentului general de urbanism, aprobat prin HG 525/1996. Hotararea 1180/2014
OUG 91/2014 pentru modificarea si completarea OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Ordonanta de urgenta nr. 91/2014
Ordin 2781/2014 pentru aprobarea utilizarii semnaturii electronice extinse la derularea formalitatilor vamale pentru marfurile introduse in si scoase din Uniunea Europeana prin birouri vamale din Romania
HG 766/2014 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor OG 39/2007 privind interoperabilitatea sistemelor electronice de tarifare pentru utilizarea infrastructurii rutiere. Hotarare 766/2014
Legea 101/2014 privind masuri de reglementare a depozitarii semintelor de consum si a regimului certificatelor de depozit pentru acestea. Lege nr. 101/2014
OUG 23/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si pentru modificarea unor acte normative in domeniul sanatatii. Ordonanta de Urgenta nr. 23/2014
Legea 445/2001 privind semnatura electronica republicata 2014. Lege nr. 445/2001 republicata
Legea nr. 82/2012 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, precum si pentru modificarea si completarea L
HG 1087/2013 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate
Legea 291/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa. Tichete de masa suport electronic
Decizie nr. 512/2013 privind stabilirea masurilor minime de securitate ce trebuie luate de catre furnizorii de retele publice de comunicatii electronice sau de servicii de comunicatii electronice destinate publicului si raportarea incidentelor cu imp
Legea 235/2013 privind aprobarea OUG 82/2012 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind evidenta persoanelor, actele de identitate ale cetatenilor romani, precum si actele de rezidenta ale cetatenilor statelor membre ale Uniunii Eu
Legea 175/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate
Legea 100/2013 privind aprobarea OG 16/2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Lege nr. 100/2013
Dreptul internetului. Editia 2
Cimpoeru Dan,Cimpoeru Dan

Pret: 59.9 lei
50.92 lei
COMANDA ACUM

Cautare legislatie:



-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------


Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
125 useri online

Useri autentificati:

VladimirAlessia