Decizie CNA nr. 528/2014 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 674 din 15 septembrie 2014
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului, de garant al interesului public si de autoritate unica de reglementare in domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
conform dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. a), art. 4, 5, 27, 30, 31, art. 35-40, 54, art. 55 lit. y) si art. 56 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 521/2014 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea actiunilor necesare pentru alegerea Presedintelui Romaniei in anul 2014,
cu respectarea prevederilor art. 30 si 31 din Constitutia Romaniei, republicata,
in temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d) pct. 11 si ale art. 26^1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Art. 1 (1) Campania electorala pe posturile de radio si de televiziune publice si private incepe in ziua de 3 octombrie 2014, ora 0,00, si se incheie in ziua de 1 noiembrie 2014, ora 7,00.
(2) Campania electorala prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfasoara in conditiile stabilite de Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Codului de reglementare si continutului audiovizual, adoptat prin Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 220/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale prezentei decizii.
Art. 2 (1) Pentru candidatii la alegerea Presedintelui Romaniei, accesul la serviciile publice si private de radio si televiziune este egal si gratuit.
(2) Candidatii si, dupa caz, reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidatii au acces la serviciile de radio si de televiziune, in conditiile alin. (1), numai la emisiunile prevazute la art. 5.
Art. 3 (1) Radiodifuzorii sunt obligati sa asigure, in cadrul emisiunilor prevazute in prezenta decizie, reflectarea desfasurarii campaniei electorale, cu respectarea urmatoarelor principii:
a) echitate – toti candidatii trebuie sa aiba posibilitatea de a se face cunoscuti electoratului;
b) echilibru in prezentarea activitatilor de campanie ale candidatilor;
c) impartialitate – tratarea tuturor candidatilor in mod obiectiv si echidistant.
(2) Radiodifuzorii au obligatia sa se asigure ca in cadrul emisiunilor de promovare electorala, precum si in continutul spoturilor si al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispozitia acestora de catre candidati sunt respectate urmatoarele conditii:
|
|
a) sa nu fie pusa in pericol ordinea constitutionala, ordinea publica, siguranta persoanelor si a bunurilor;
b) sa nu incite la ura pe considerente de convingeri politice, rasa, religie, etnie, nationalitate, sex sau orientare sexuala si nici la violenta;
c) sa nu contina afirmatii sau imagini care pot aduce atingere demnitatii umane, onoarei, vietii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri;
d) sa nu contina acuzatii cu incidenta penala sau morala la adresa altor candidati, fara a fi insotite de dovezi pertinente prezentate in mod explicit.
(3) Realizatorii, prezentatorii si moderatorii dezbaterilor electorale au si urmatoarele obligatii:
a) sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera tematicii electorale;
b) sa intervina atunci cand invitatii incalca, prin comportament sau exprimare, regulile prevazute la alin. (2); in cazul in care invitatii nu se conformeaza solicitarilor, moderatorul poate decide intreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupa caz;
c) sa solicite dovezi explicite atunci cand participantii aduc acuzatii cu incidenta penala sau morala altor contracandidati, astfel incat publicul sa isi poata forma o opinie corecta.
(4) In cazul in care, in emisiunile de dezbateri, candidatii, reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati nu se prezinta, radiodifuzorii au obligatia sa difuzeze emisiunea cu cei care s-au prezentat, pe durata programata initial; in cazul in care absentii isi motiveaza neparticiparea la emisiune, radiodifuzorii au obligatia sa prezinte, in cadrul respectivei emisiuni, si motivatia acestora.
Art. 4 (1) In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii acestora, precum si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati nu pot fi producatori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati.
(2) Candidatii, reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati si care detin functii in institutii si/sau autoritati publice pot avea interventii, in direct sau inregistrate, si in alte emisiuni decat cele prevazute la art. 5, strict in probleme legate de exercitarea functiei lor; in aceste situatii radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si a pluralismului de opinii.
Art. 5 (1) In timpul campaniei electorale, programele politice ale candidatilor, opiniile si mesajele cu continut electoral pot fi prezentate numai in urmatoarele tipuri de emisiuni:
a) de promovare electorala – in care candidatii isi prezinta si promoveaza programele politice, activitatile de campanie electorala ori propria candidatura; acestea vor fi identificate ca atare, in cazul posturilor de radio, si, respectiv, semnalate prin marcajul "promovare electorala", afisat in mod vizibil pe toata durata difuzarii, in cazul posturilor de televiziune;
b) de dezbatere electorala – in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor si/sau a reprezentantilor lor, precum si a jurnalistilor, analistilor, consultantilor politici si altor invitati;
c) informative – in care activitatile de campanie ale candidatilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, impartialitate si informare corecta a publicului; radiodifuzorii pot prezenta in cadrul emisiunilor informative si interventii facute in direct de catre candidati.
(2) Difuzarea in direct sau inregistrata a mitingurilor si intalnirilor electorale, a conferintelor de presa ori a altor activitati de campanie ale candidatilor este considerata emisiune de promovare electorala.
(3) Materialele audiovizuale electorale, altele decat spoturile electorale, puse la dispozitia radiodifuzorilor de catre candidati pot fi difuzate numai in cadrul emisiunilor de promovare electorala.
(4) Radiodifuzorii sunt obligati sa precizeze calitatea in care se exprima persoanele invitate in emisiuni, cum ar fi: candidati, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, al aliantelor politice sau electorale care sustin candidati, jurnalist, analist, comentator sau consultant politic etc.
Art. 6 (1) Radiodifuzorii publici si privati pot difuza spoturi electorale, care indeamna electoratul sa voteze un anumit candidat, numai in cadrul emisiunilor electorale prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) si b), cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) spoturile electorale vor fi difuzate numai insotite de un marcaj corespunzator;
b) spoturile electorale nu pot avea o durata mai mare de 30 de secunde si trebuie sa fie asumate in mod explicit, prin prezentare si continut, de catre candidati;
c) difuzarea spoturilor electorale trebuie sa asigure tuturor candidatilor conditii egale de acces;
d) in emisiunile de promovare nu pot fi inserate spoturi ale unor candidati in intervalele alocate altor candidati;
e) in cadrul emisiunilor de dezbatere pot fi difuzate numai spoturi electorale ale candidatilor prezenti in emisiunile respective;
f) continutul spoturilor electorale trebuie sa se conformeze conditiilor impuse de art. 3 alin. (2).
(2) Spoturile electorale nu constituie comunicare comerciala audiovizuala, in sensul dispozitiilor legale, iar difuzarea lor este gratuita.
(3) In perioada campaniei electorale, cu exceptia spoturilor electorale, este interzisa difuzarea oricaror forme de ocmunicare comerciala audiovizuala sau noncomerciala ce contine referiri la candidati sau la reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati.
Art. 7 (1) Prezentarea de sondaje de opinie cu continut electoral este permisa in conditiile precizate la art. 39 din Legea nr. 370/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cu 48 de ore inainte de ziua votarii este interzisa prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu continut electoral facute pe strada.
(3) In ziua votarii este interzisa prezentarea sondajelor realizate la iesirea de la urne, inainte de incheierea votarii.
Art. 8 Cu 24 de ore inainte de inceperea votarii si pana la inchiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricaror mesaje si comentarii cu continut electoral, a emisiunilor si spoturilor electorale, precum si invitarea sau prezentarea in programe a candidatilor si a reprezentantilor acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 9.
Art. 9 (1) Persoanele ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevarate beneficiaza de drept la replica.
(2) Persoanele ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unei emisiuni electorale a unor informatii inexacte beneficiaza de drept la rectificare.
(3) Radiodifuzorii au urmatoarele obligatii privind dreptul la replica si la rectificare:
a) sa decida acordarea sau neacordarea dreptului solicitat, in cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitari formulate in scris; in situatia in care solicitarea se refera la o emisiune difuzata in ultima zi de campanie electorala, decizia trebuie luata in cel mult 12 ore de la primirea solicitarii;
b) sa comunice solicitantului, in termenele prevazute la lit. a), telefonic si/sau in scris, decizia luata; in cazul neacordarii dreptului solicitat, motivele trebuie sa fie comunicate solicitantului si Consiliului National al Audiovizualului;
c) sa difuzeze, in cazul in care decide acordarea dreptului solicitat, rectificarea sau replica in cel mult 48 de ore de la primirea solicitarii; in situatia in care emisiunea care face obiectul sesizarii a fost difuzata in ultima zi de campanie electorala, rectificarea sau replica se difuzeaza in preziua votarii;
d) sa difuzeze, in cazul in care Consiliul National al Audiovizualului da castig de cauza solicitantului, replica sau rectificarea in termenul si in conditiile comunicate radiodifuzorului.
(4) In preziua votarii, radiodifuzorii trebuie sa prevada in program, imediat dupa emisiunea informativa de seara, un spatiu de emisie pentru difuzarea rectificarilor si a replicilor ca urmare a sesizarilor care se refera la emisiunile difuzate in ultima zi de campanie electorala.
Art. 10 Din momentul intrarii in vigoare a prezentei decizii, monitorizarea respectarii prevederilor referitoare la asigurarea informarii corecte si a pluralismului din Codul de reglementare a continutului audiovizual se realizeaza saptamanal, iar radiodifuzorii au obligatia sa compenseze dezechilibrele evidente relevate, in saptamana imediat urmatoare constatarii acestora.
Art. 11 Posturile de radio si de televiziune care intentioneaza sa realizeze si sa difuzeze emisiuni electorale au obligatia sa faca cunoscut public acest lucru prin presa si/sau prin programele lor si sa comunice Consiliului National al Audiovizualului implicarea lor in campania electorala, pana cel mai tarziu in ziua de 23 septembrie 2014, printr-o adresa, conform modelului prevazut in anexa nr. 1.
Art. 12 (1) Candidatii au la dispozitie intervalul 24 septembrie – 2 octombrie 2014 pentru a se adresa in scris posturilor private de radio si de televiziune care si-au anuntat intentia de realizare si difuzare a emisiunilor electorale, solicitand si timpii de antena pe care intentioneaza sa ii utilizeze.
(2) Dupa 28 septembrie 2014, data ramanerii definitive a candidaturilor, si pana la data de 2 octombrie 2014, posturile de radio si de televiziune, in functie de solicitarile primite, vor stabili in grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) si b) si le vor comunica in scris Consiliului National al Audiovizualului, conform modelului prevazut in anexa nr. 2.
Art. 13 (1) Radiodifuzorii vor asigura inregistraarea emisiunilor destinate campaniei electorale in conditiile stabilite in Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligatiile ce revin radiodifuzorilor la inregistrarea programelor de radio si de televiziune.
(2) Inregistrarile emisiunilor destinate campaniei electorale vor fi tinute la dispozitia Consiliului National al Audiovizualului pe toata durata campaniei electorale si inca 30 de zile dupa comunicarea oficiala a rezultatelor.
(3) Radiodifuzorii au obligatia sa furnizeze datele solicitate de personalul de control al Consiliului National al Audiovizualului privind desfasurarea campaniei electorale, in termenul si conditiile comunicate.
Art. 14 (1) Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, ale art. 55 lit. y) si art. 56 alin. (1) si alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In situatia in care respectivele incalcari ale dispozitiilor legale se produc dupa momentul incheierii oficiale a campaniei electorale, Consiliul National al Audiovizualului se va intruni de urgenta si va analiza situatia creata cu maxima celeritate.
Art. 15 Prevederile prezentei decizii se vor aplica in mod corespunzator si pentru campania electorala ce se va desfasura pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidentiale.
Art. 16 Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 17 Anexele 1 si 2 fac parte integranta din prezenta decizie.
Anexa nr. 1
Radiodifuzor ........................................
Licenta nr. ...........................................
Catre
Consiliul National al Audiovizualului
Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54, e-mail: cna@cna.ro
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 528/2014 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei, va comunicam ca postul de radio/televiziune/distributie prin cablu cu numele ................................. din localitatea .................................... intentioneaza sa difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
Estimam ca difuzarea acestor emisiuni va incepe la dta de .......... 2014.
Persoanele investite cu responsabilitati directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
- ..............................................., avand functia de ...................................;
- .............................................., avand functia de .....................................,
si pot fi contactate la telefon/fax ....................................
........................................................
(semnatura si stampila titularului de licenta)
Anexa nr. 2
Radiodifuzor .................................
Licenta nr. ...............................
Catre
Consiliul National al Audiovizualului
Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54, e-mail: cna@cna.ro
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 528/2014 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei si ca urmare a Comunicarii noastre nr. ................ din ............ 2014 privind difuzarea de catre postul de radio/televiziune/distributie prin cablu cu numele ..................... din localitatea ................................ a emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei, va transmitem anexat prezentei lista cu tipurile acestor emisiuni, precum si programarea lor, pe zile si ore, pe intreaga durata a campaniei.
.................................................
(semnatura si stampila titlularului de licenta)
|