Statut al profesiei de consilier juridic, 2004
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 684 din 29 iulie 2004
In temeiul Legii nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea
profesiei de consilier juridic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 867 din 5 decembrie 2003, al prevederilor art. 9, 40, 41 si
45 din Constitutie, republicata,
Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din
Romania adopta prezentul statut.
I - DISPOZITII GENERALE
Art. 1 Profesia de consilier juridic face parte din categoria
profesiilor juridice, se organizeaza ca un corp profesional si se exercita
conform prevederilor Legii nr. 514/2003 privind organizarea si
exercitarea profesiei de consilier juridic si prevederilor prezentului
statut.
Art. 2 Profesia de consilier juridic este independenta si organizata
autonom, fiind exercitata integrat in sistemul de justitie romanesc.
Art. 3 Profesia de consilier juridic se exercita personal de catre
consilierul juridic inscris pe Tabloul profesional al consilierilor juridici
definitivi sau stagiari, denumit in continuare Tablou, tinut de catre
Colegiile Consilierilor Juridici din Romania.
Art. 4 Consilierul juridic, in exercitarea profesiei, se supune numai
Constitutiei, legii, codului de deontologie profesionala si prezentului
statut al profesiei.
Art. 5 In exercitarea profesiei si in legatura cu aceasta, consilierul
juridic este independent profesional si nu poate fi supus nici unei
ingradiri sau presiuni de orice tip, acesta fiind protejat de lege
impotriva acestora.
Art. 6 Consilierul juridic asigura apararea drepturilor si intereselor
legitime ale statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale
institutiilor publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice
de drept public, precum si ale persoanelor juridice de drept privat si ale
celorlalte entitati interesate in conformitate cu Constitutia si cu legile
tarii.
Art. 7 Relatia profesionala dintre consilierul juridic si beneficiarul
serviciilor sale se bazeaza pe onestitate, probitate, corectitudine,
confidentialitate si independenta opiniilor profesionale.
Art. 8 In activitatea sa, consilierul juridic asigura:
consultanta, asistenta si reprezentarea autoritatii sau a institutiei
publice ori a persoanei juridice in favoarea careia exercita profesia,
apara drepturile si interesele legitime ale acestora in raporturile lor cu
autoritatile publice, institutiile de orice natura, precum si cu orice
persoana juridica sau fizica, romana ori straina;
avizarea si contrasemnarea actelor cu caracter juridic in conditiile
legii.
Art. 9 Activitatea de consilier juridic este considerata vechime in
munca juridica in functiile de magistrat, avocat, notar public sau in alte
functii juridice, potrivit dispozitiilor legale specifice fiecareia dintre
aceste profesii.
Capitolul II - CONSILIERUL JURIDIC
1. Realizarea profesiei
Art. 10 a) Activitatea profesionala a consilierului juridic se
realizeaza prin:
consultatii si cereri cu caracter juridic in toate domeniile dreptului;
redactarea de opinii juridice cu privire la aspecte legale ce privesc
activitatea acesteia;
redactarea proiectelor de contracte, precum si negocierea clauzelor
legale contractuale;
asistenta, consultanta si reprezentarea juridica a persoanelor
juridice si a altor entitati interesate;
redactarea de acte juridice, atestarea identitatii partilor, a
consimtamantului, a continutului si a datei actelor incheiate, care
privesc persoana juridica in favoarea careia consilierul juridic exercita
profesia;
avizarea si contrasemnarea actelor cu caracter juridic;
verificarea legalitatii actelor cu caracter juridic si administrativ
primite spre avizare;
semnarea la solicitarea conducerii, in cadrul reprezentarii, a
documentelor cu caracter juridic emanate de la persoana juridica sau
de la institutia publica reprezentata;
b) 1. avizele pentru legalitate si conformitate vor fi insotite de
semnatura si parafa profesionala;
2. parafa profesionala individuala va cuprinde in mod obligatoriu
urmatoarele elemente:
denumirea "COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial -
JUDET);
sigla "COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial - JUDET);
numele si prenumele consilierului juridic, insotite de mentiunea S
(stagiar) sau D (definitiv), dupa caz;
codul unic de identificare, format din 2+4 (patru) cifre, alocat in
ordinea inscrierii in Tablou, cod unic de inregistrare ce nu va mai
putea fi realocat (primele doua cifre reprezinta judetul);
c) in conditiile in care actul juridic supus avizarii pentru legalitate nu
este conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare
in care va indica neconcordanta acestuia cu normele legale, in
vederea refacerii actului;
d) consilierul juridic, indiferent de forma in care isi desfasoara
activitatea profesionala, se subordoneaza, numai pe linie
administrativa, persoanei juridice in favoarea careia isi exercita
profesia.
Art. 11 Dreptul la opinie profesionala a consilierului juridic este
garantat.
Art. 12 Consilierul juridic poate reprezenta gratuit in justitie rudele
sale, ale sotului/sotiei, pana la gradul IV inclusiv.
Art. 13 a) In exercitarea profesiei si in legatura cu aceasta,
consilierul juridic este obligat sa pastreze secretul profesional privitor
la cauza ce i-a fost incredintata, cu exceptia cazurilor prevazute
expres de lege.
b) Pentru activitatea depusa, consilierul juridic are dreptul sa fie
remunerat conform prevederilor formei scrise a raportului juridic care
sta la baza exercitarii profesiei fata de beneficiar.
c) In scopul asigurarii secretului profesional, actele si lucrarile cu
caracter profesional aflate asupra consilierului juridic sau la locul de
exercitare a profesiei sunt inviolabile. Perchezitionarea consilierului
juridic, a domiciliului ori a biroului sau nu poate fi facuta decat de
procuror, in temeiul unui mandat emis in conditiile legii. Nu vor putea fi
ascultate si inregistrate, cu nici un fel de mijloace tehnice, convorbirile
telefonice ale consilierului juridic si nici nu va putea fi interceptata si
inregistrata corespondenta cu caracter profesional, decat in conditiile
si cu procedura prevazute de lege.
2. Dobandirea calitatii de consilier juridic
A. Primirea in profesie
Art. 14 Poate fi consilier juridic persoana care indeplineste
urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman si are domiciliul in Romania;
b) are exercitiul drepturilor civile si politice;
c) este licentiata a unei facultati de drept;
d) este apta din punct de vedere medical pentru exercitarea
profesiei; aceasta conditie se dovedeste cu certificat medical eliberat
in conditiile legii;
e) nu se afla in vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevazute de
Legea nr. 514/2003.
Art. 15 Inscrierea in profesia de consilier juridic se face in mod
individual, pe baza unei cereri adresate Colegiului Consilierilor Juridici
pe a carui raza teritoriala domiciliaza, conform regulamentului si
statutului fiecarui colegiu teritorial.
Art. 16 (1) Cererea de inscriere in profesie va fi insotita de acte
care sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute de art. 8, 9 si 10 din
Legea nr. 514/2003, respectiv: copii ale actului de identitate, ale
actelor de stare civila, ale certificatului de nastere, copie legalizata a
diplomei de studii, cazierul judiciar, certificatul medical, doua fotografii
color pentru "Legitimatia de consilier juridic" si declaratie pe propria
raspundere ca indeplineste conditiile legale pentru dobandirea si
exercitarea profesiei de consilier juridic si ca nu este inscris in alt
colegiu sau asociatie profesionala a consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial verifica indeplinirea conditiilor generale si
speciale prevazute de legea si statutul profesiei si avizeaza admiterea
in colegiul respectiv.
(3) Dupa aprobarea cererii, solicitantului i se va elibera decizia de
inscriere in profesie, conform vechimii sale in activitati juridice.
(4) Taxele de inscriere se vor stabili de catre fiecare colegiu
teritorial.
Art. 17 La primirea in corpul profesional, consilierul juridic depune
urmatorul juramant:
"In numele Legii, Onoarei si Adevarului
jur
sa respect Constitutia si legile tarii, sa-mi exercit profesia
independent, cu demnitate si probitate si sa pastrez
secretul profesional.
Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
B. Demnitatea profesionala
Art. 18 Este nedemn de a fi consilier juridic acela care:
a) a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni de
natura a aduce atingere profesiei de consilier juridic;
b) in exercitarea profesiei de consilier juridic a savarsit abuzuri prin
care au fost incalcate drepturi si libertati fundamentale ale omului,
stabilite prin hotarare judecatoreasca irevocabila;
c) este declarat nedemn, pentru alte cauze, de lege.
C. Incompatibilitate si compatibilitate
Art. 19 Exercitarea profesiei de consilier juridic este incompatibila
cu:
a) calitatea de avocat;
b) activitatile care lezeaza demnitatea si independenta profesiei de
consilier juridic sau bunele moravuri;
c) alte profesii autorizate sau salarizate;
d) functia si activitatea de administrator sau de lichidator in cadrul
procedurilor de reorganizare si lichidare judiciara;
e) activitatea publicistica salarizata;
f) alte incompatibilitati prevazute de lege sau rezultate din situatia de
conflict de interese, in conditiile legii.
Art. 20 Exercitarea profesiei de consilier juridic este compatibila
cu:
a) activitatea didactica universitara si de cercetare;
b) functia de arbitru, mediator sau expert, in conditiile legii si cu
respectarea prevederilor legale privind conflictul de interese;
c) participarea la comisii de studii, de intocmire a proiectelor de
reglementari juridice;
d) orice alta activitate profesionala care nu incalca situatiile de
incompatibilitate si de nedemnitate;
e) calitatea de asociat, actionar, administrator, cenzor la oricare
dintre formele de organizare juridica prevazute de lege.
D. Situatii speciale cumulative. Societatea profesionala
Art. 21 Persoana juridica infiintata in baza Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, constituita de catre unul sau
mai multi consilieri juridici inscrisi in Tabloul tinut de colegiile
teritoriale, are caracter de societate profesionala. In conformitate cu
normele deontologice si de etica profesionala si cu prezentul statut,
aceste societati profesionale nu pot functiona in lipsa avizului de
principiu dat de colegiul teritorial pe a carui raza isi au sediul, care va
verifica, in principal, urmatoarele:
calitatea de consilier juridic, conform legii si statutului profesiei, a
asociatului unic/asociatilor/actionarilor;
obiectul de activitate sa fie unic, respectiv activitati juridice
(consultanta si reprezentare juridica, exclusiv activitati atribute
speciale ale altor profesii juridice) cod CAEN 7411. In urma dobandirii
personalitatii juridice si a obtinerii autorizatiilor de functionare, a
avizului Colegiului, societatea profesionala, prin grija acestuia, va fi
inregistrata obligatoriu in partea cu destinatie speciala, respectiv
Societati Profesionale, din Tabloul tinut de colegiul teritorial.
Orice modificare adusa actelor constitutive ale acestor societati va
trebui adusa la cunostinta colegiului teritorial in a carui raza acestea isi
au sediul.
E. Dovedirea calitatii de consilier juridic
Art. 22 (1) Calitatea de consilier juridic - cu drept de exercitare a
profesiei se dovedeste cu "Legitimatia de consilier juridic" si insigna
profesiei, eliberate de fiecare colegiu consilierului juridic inscris in
Tabloul Colegiului.
(2) Actele juridice redactate si contrasemnate de consilierul juridic
vor purta parafa acestuia, iar cele avizate pentru legalitate vor purta
parafa si semnatura acestuia.
(3) Modelul legitimatiei de consilier juridic, cu insemnele corpului
profesional, insigna si parafa de avizare pentru legalitate sunt
adoptate de Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania.
F. Stagiul profesional
Art. 23 (1) La debutul exercitarii profesiei, consilierul juridic
efectueaza, in mod obligatoriu, un stagiu de pregatire profesionala,
perioada in care are calitatea de consilier juridic stagiar.
(2) Stagiul reprezinta perioada premergatoare definitivarii in profesia
de consilier juridic si are drept scop pregatirea profesionala a
consilierului juridic la inceputul exercitarii profesiei.
(3) Stagiul la debutul in profesie este obligatoriu si efectiv.
(4) In timpul stagiului, consilierul juridic va avea calitatea de consilier
juridic stagiar.
(5) Durata stagiului este de 2 ani. Consiliul colegiului teritorial, in
mod exceptional si numai dupa verificarea raportului facut de seful
Biroului de indrumare profesionala, impreuna cu consilierul juridic
indrumator, precum si cu consilierul juridic care sprijina cererea de
admitere in colegiu pe baza unei activitati profesionale meritorii, poate
aproba reducerea perioadei de stagiu. Aceasta reducere nu poate fi
mai mare de 6 (sase) luni calendaristice.
(6) Stagiul se suspenda in perioada neexercitarii profesiei.
(7) Perioada de stagiu efectuata inainte de data suspendarii se ia in
calcul pentru indeplinirea stagiului.
(8) Drepturile si obligatiile administrative ale consilierului juridic
stagiar sunt prevazute in actul de decizie in baza caruia exercita
profesia, beneficiind de toate celelalte drepturi ale functiei pe perioada
stagiului.
(9) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecatorie si la
tribunale ca instanta de fond, la organele de urmarire penala, precum
si la celelalte organe administrative cu atributii jurisdictionale.
(10) Consilierul juridic indrumator este obligat sa prezinte Consiliului
colegiului teritorial, la sfarsitul perioadei de stagiu, un raport de
activitate asupra modului in care stagiarul si-a indeplinit in mod efectiv
indatoririle profesionale.
(11) Asigurarea consilierului juridic indrumator
Poate indeplini calitatea de consilier juridic indrumator numai
consilierul juridic definitiv si care se bucura de o reputatie profesionala
nestirbita.
(12) Definitivarea
Dupa efectuarea stagiului consilierul juridic stagiar va sustine
examenul de definitivare.
Comisia de examinare dupa definitivat elibereaza candidatului
"Certificatul de promovare a examenului de definitivat" in baza caruia
acesta este inscris pe Tablou cu mentiunea "definitiv".
Taxa pentru sustinerea examenului de definitivat se stabileste de
catre fiecare colegiu teritorial.
(13) Definitivarea in profesia de consilier juridic pe baza vechimii in
celelalte functii juridice
Poate fi primit in profesie, in calitate de consilier juridic definitiv, cel
care anterior sau la data primirii a indeplinit functia de avocat,
magistrat ori notar definitiv sau a indeplinit alte functii juridice, potrivit
dispozitiilor legale specifice fiecareia dintre aceste profesii, cel putin 5
ani.
(14) Raportul dintre consilierul juridic definitiv - indrumator si
consilierul juridic stagiar este de conlucrare profesionala, in baza unui
contract de indrumare in forma scrisa.
Conditiile efectuarii stagiului si ale definitivatului sunt conform Legii
nr. 514/2003 si vor fi prevazute in regulamentele Comisiei
metodologice a Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania
(U.C.C.J.R.).
G. Interdictii
Art. 24 (1) Consilierul juridic nu poate asista sau reprezenta parti
cu interese contrare in aceeasi cauza sau in cauze conexe si nu poate
pleda impotriva partii care l-a consultat mai inainte in legatura cu
aspectele litigioase ale pricinii.
(2) Consilierul juridic nu poate fi ascultat ca martor si nu poate
furniza relatii nici unei autoritati sau persoane cu privire la cauza care
i-a fost incredintata, decat daca are dezlegarea prealabila, expresa si
scrisa din partea partii in cauza, in conditiile legii.
(3) Calitatea de martor are intaietate fata de calitatea de consilier
juridic, cu privire la faptele si imprejurarile pe care acesta le-a
cunoscut inainte de a fi devenit aparator al vreunei parti in cauza.
(4) Daca a fost ascultat ca martor, consilierul juridic nu mai poate
desfasura nici o activitate profesionala in acea cauza.
(5) Consilierul juridic nu poate indeplini functia de expert, interpret
sau traducator in cauza in care este angajat.
3. Exercitarea profesiei
Art. 25 In scopul asigurarii, garantarii si protejarii dreptului
neingradit la munca, conform art. 3 din Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii si art. 41 si 45 din Constitutie, republicata, consilierul juridic isi
poate exercita profesia la alegere, in oricare dintre formele prevazute
de lege si de statutul profesiei, cu respectarea prevederilor privind
compatibilitatea si incompatibilitatea in exercitarea acesteia.
Art. 26 (1) Consilierul juridic este liber sa aleaga si sa schimbe in
orice moment optiunea sa pentru exercitarea profesiei.
(2) Consilierul juridic definitiv sau stagiar, in vederea exercitarii
profesiei, se va inscrie pe Tabloul tinut de colegiul teritorial.
(3) Consilierul juridic este obligat sa anunte in scris conducerea
colegiului teritorial din care face parte despre orice intentie de
modificare a optiunii sale privind exercitarea profesiei.
Art. 27 Tabloul anual
(1) Colegiul teritorial are obligatia sa intocmeasca anual Tabloul, cu
mentionarea numelui si a prenumelui, codului unic de inregistrare, a
pozitiei profesionale, respectiv stagiar sau definitiv, precum si a
situatiei in ceea ce priveste exercitarea profesiei (exclus, suspendat
etc.).
(2) Prin grija colegiului teritorial, Tabloul anual si modificarile
intervenite sunt comunicate U.C.C.J.R. si institutiilor prevazute de
lege.
Art. 28 (1) Consiliul colegiului teritorial emite hotarari de trecere pe
Tablou a consilierilor juridici incompatibili, la cerere sau din oficiu, iar
reinscrierea pe Tablou se face la cerere, dupa incetarea starii de
incompatibilitate.
(2) Taxele de reinscriere pe Tablou se stabilesc de Consiliul
colegiului teritorial.
Art. 29 (1) Consilierii juridici care la data intrarii in vigoare a Legii
nr. 514/2003 au debutat in profesie, indiferent de vechimea in
activitatea juridica, sunt trecuti pe Tablou cu mentiunea "definitiv".
(2) Consilierii juridici care de la data intrarii in vigoare a Legii nr.
514/2003 nu pot face dovada debutului in profesie anterior acestei
date sunt trecuti pe Tablou cu mentiunea "stagiar".
(3) Licentiatul unei facultati de drept care solicita inscrierea in
profesia de consilier juridic si are o vechime de minimum 5 ani in alte
profesii juridice va fi trecut pe Tablou cu mentiunea "definitiv".
Art. 30 Incetarea calitatii de consilier juridic
(1) Incetarea exercitarii profesiei de consilier juridic are loc in
urmatoarele situatii:
a) prin renuntare scrisa la exercitarea profesiei;
b) prin deces;
c) daca impotriva consilierului juridic s-a luat masura excluderii din
profesie.
(2) In toate situatiile de incetare a exercitarii profesiei de consilier
juridic, acesta nu va mai putea folosi legitimatia de consilier juridic,
insigna, stampilele si roba.
Art. 31 Suspendarea exercitarii profesiei de consilier juridic
(1) Exercitarea profesiei de consilier juridic se suspenda in
urmatoarele situatii:
a) in caz de incompatibilitate;
b) pe perioada de interdictie de a exercita activitatile profesionale,
dispusa prin hotarare judecatoreasca sau disciplinara;
c) in caz de neplata a taxelor si a contributiilor profesionale timp de 3
luni de la scadenta acestora pana la lichidarea lor integrala;
d) in conditiile in care consilierul juridic indeplineste alte functii
juridice sau profesii salarizate.
(2) In toate situatiile de suspendare a exercitarii profesiei de consilier
juridic, precizate la alineatul anterior, pe Tablou se vor face mentiunile
corespunzatoare.
Art. 32 Transferul
(1) Consilierul juridic care, din motive justificate, solicita transferarea
intr-un alt colegiu va notifica atat colegiul in care este inscris, cat si
colegiul in care urmeaza sa se inscrie.
(2) Cererea de transfer trebuie sa fie insotita de actele pe care se
intemeiaza si de un certificat eliberat de colegiul de la care se solicita
transferul, certificat eliberat ulterior inregistrarii cererii de transfer, prin
care se constata ca solicitantul nu a fost exclus, nu a devenit nedemn
sau incompatibil, nu se afla in curs de judecata penala ori disciplinara
si ca a achitat la zi taxele si contributiile profesionale catre colegiu.
(3) Consiliul colegiului de la care se solicita transferul va aviza
cererea, pe care o va inainta, impreuna cu dosarul de inscriere in
profesie, colegiului la care se solicita transferul.
Art. 33 (1) Consiliul colegiului la care se solicita transferul va
solutiona cererea, potrivit raportului intocmit de un consilier delegat,
care va verifica dosarul de inscriere in profesie al celui care solicita
transferul, inaintat de colegiul de la care se solicita transferul o data cu
certificatul mentionat in articolul precedent, va aviza inscrierea in
Tablou in mod corespunzator si va elibera acestuia decizia de
inscriere in Tablou, legitimatia, insigna si stampilele.
(2) Consiliul colegiului de la care consilierul juridic se transfera va
dispune prin decizie radierea consilierului juridic transferat din Tabloul
tinut de colegiul respectiv.
Art. 34 Consilierul juridic transferat are obligatia de a preda
colegiului de la care se transfera legitimatia, insigna si stampilele.
III - DREPTURILE SI INDATORIRILE CONSILIERULUI JURIDIC
Art. 35 Drepturile consilierului juridic
(1) Consilierul juridic are dreptul sa fie inscris in Tablou, cu drept de
exercitare a profesiei, si are dreptul sa acorde consultanta juridica, sa
redacteze, sa contrasemneze, sa avizeze pentru legalitate acte
juridice, sa asiste si sa reprezinte orice institutie, autoritate publica,
persoana juridica sau orice entitate interesata in toate domeniile de
drept, in conditiile Legii nr. 514/2003 si ale prezentului statut.
(2) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecatorie si
tribunale, ca instanta de fond, la organele de urmarire penala, precum
si la celelalte organe administrative cu atributii jurisdictionale.
(3) Consilierul juridic definitiv poate pune concluzii la instantele
judecatoresti de toate gradele, la organele de urmarire penala, precum
si la toate autoritatile si organele administrative cu atributii
jurisdictionale.
Art. 36 Consilierii juridici au dreptul de a alege si de a fi alesi in
organele de conducere ale colegiilor si ale U.C.C.J.R, in conditiile
prevazute de statutele acestor organizatii profesionale.
Art. 37 In scopul asigurarii secretului profesional, actele si lucrarile
cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic, la domiciliul
acestuia si la locul unde isi exercita profesia sunt inviolabile.
Art. 38 Raportul dintre consilierul juridic si persoana juridica pe
care o asista sau o reprezinta nu poate fi stanjenit sau controlat.
Art. 39 Consilierii juridici nu raspund penal, material, administrativ
sau disciplinar pentru sustinerile facute oral ori in scris in fata instantei
de judecata sau a altor organe, daca acestea sunt in legatura cu
apararea si necesare cauzei ce i-a fost incredintata.
Art. 40 Indatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apara drepturile si interesele legitime ale
institutiei, persoanei juridice, autoritatii sau entitatii pentru care exercita
profesia, asigura consultanta si reprezentare juridica, avizeaza si
contrasemneaza actele cu caracter juridic emise de acestea.
(2) Consilierul juridic acorda consultanta, opinia sa fiind consultativa.
Consilierul juridic formuleaza punctul sau de vedere potrivit
prevederilor legale si a crezului sau profesional.
Consilierul juridic manifesta independenta in relatia cu organele de
conducere ale persoanei juridice unde exercita profesia, precum si cu
orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de
catre consilierul juridic in legatura cu aspectul juridic al unei situatii nu
poate fi schimbat sau modificat de catre nici o persoana, consilierul
juridic mentinandu-si opinia legala formulata initial, indiferent de
imprejurari.
In exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate fi supus nici unei
presiuni din partea persoanei juridice unde isi exercita profesia sau din
partea oricarei alte persoane juridice de drept public ori privat.
Consilierul juridic, in exercitarea profesiei, se supune numai
Constitutiei, legii, statutului profesiei si regulilor eticii profesionale.
(3) Consilierul juridic va aviza si va semna acte cu caracter juridic,
avizul pozitiv sau negativ, precum si semnatura sa fiind aplicate numai
pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv.
Consilierul juridic nu se pronunta asupra aspectelor economice,
tehnice sau de alta natura cuprinse in documentul avizat ori semnat de
acesta.
Consilierii juridici sunt obligati sa respecte solemnitatea sedintelor de
judecata si sa nu foloseasca expresii jignitoare fata de completul de
judecata, fata de ceilalti consilieri juridici, avocati sau fata de partile din
proces.
Art. 41 Consilierii juridici sunt datori sa studieze temeinic cauzele
in care asista sau reprezinta institutiile, autoritatile ori entitatile
interesate, sa se prezinte la termene la instantele de judecata sau la
organele de urmarire penala ori la alte institutii, sa manifeste
constiinciozitate si probitate profesionala, sa pledeze cu demnitate fata
de judecator si de partile in proces, sa depuna concluzii orale sau note
de sedinta ori de cate ori considera necesar acest lucru sau instanta
de judecata dispune in acest sens.
Art. 42 (1) Consilierii juridici sunt obligati sa participe la sedintele
convocate de Consiliul Colegiului, la activitatile profesionale si la
sedintele organelor de conducere din care fac parte.
(2) Absentarea repetata si in mod nejustificat constituie abatere
disciplinara.
Art. 43 (1) Consilierii juridici sunt obligati sa tina evidentele cerute
de lege si pe cele prevazute in regulamentele corpului profesional,
adoptate de Consiliul U.C.C.J.R. cu privire la cauzele in care asista
sau reprezinta, sa avizeze pentru legalitate actele juridice si sa achite
cu regularitate taxele si contributiile stabilite pentru formarea bugetului
Colegiului si bugetului U.C.C.J.R.
(2) La inscrierea sau reinscrierea in colegiu, fiecare consilier juridic
va achita o taxa stabilita de Consiliul U.C.C.J.R., ce se face venit atat
la bugetul colegiului respectiv, cat si la bugetul U.C.C.J.R.
Art. 44 Consilierii juridici sunt obligati sa restituie actele ce le-au
fost incredintate institutiei, autoritatii sau entitatii interesate de la care
le-au primit.
Art. 45 (1) Obligatia de a pastra secretul profesional, prevazuta in
art. 16 din Legea nr. 514/2003 este absoluta si limitata in timp,
conform clauzei de confidentialitate. Ea se extinde asupra tuturor
activitatilor consilierului juridic.
(2) Consilierul juridic nu poate fi obligat in nici o circumstanta si de
catre nici o persoana fizica sau juridica sa divulge secretul profesional.
(3) Aceeasi obligatie revine organelor de conducere ale colegiilor
teritoriale si angajatilor acestora cu privire la informatiile cunoscute de
catre acestia in functiile pe care le detin.
Art. 46 (1) Dupa 90 de zile de la publicarea prezentului statut,
consilierii juridici sunt obligati sa poarte roba in fata tuturor instantelor
judecatoresti.
(2) Caracteristicile robei sunt identice cu cele ce privesc exercitarea
profesiei de avocat, diferentiindu-se prin insemnele proprii ale corpului
profesional si prin combinatiile culorilor negru cu galben-auriu.
(3) Purtarea robei in afara incintei instantei judecatoresti este
interzisa.
Art. 47 Evidentele activitatii consilierului juridic
(1) Evidentele activitatii consilierului juridic, actele si documentele
sunt tinute de acesta, potrivit reglementarilor privind activitatea
persoanei juridice, entitatii in favoarea careia isi exercita profesia.
(2) Consilierul juridic tine evidenta in cazurile litigioase sau
nelitigioase in care a fost sesizat.
(3) Indiferent de reglementarile persoanei juridice sau entitatii in
favoarea careia isi exercita profesia, consilierul juridic va tine evidenta
urmatoarelor activitati:
intrarile si iesirile de corespondenta juridica numerotate si datate;
registrul de evidenta privind orice situatie litigioasa cu care a fost
sesizat;
registrul de evidenta privind avizele scrise - datate si numerotate;
registrul de inregistrare a actelor juridice atestate de consilierul
juridic cu privire la identitatea partilor, a continutului si a datei actelor.
Modelele acestor registre se adopta de Comisia metodologica a
U.C.C.J.R. si se comunica tuturor colegiilor.
(4) La incetarea raporturilor juridice care stau la baza exercitarii
profesiei fata de o persoana juridica publica sau privata, entitate
interesata, romana ori straina, consilierul juridic va preda, pe baza de
proces-verbal, in vederea arhivarii, toate documentele aferente
activitatii depuse.
(5) Predarea pe baza de proces-verbal, numerotat si datat, a
documentelor mentionate mai sus il descarca in totalitate, de orice
raspundere, pe consilierul juridic.
Art. 48 Consilierul juridic raspunde pentru incalcarea obligatiilor
profesionale, potrivit legii si prezentului statut.
Art. 49 Activitatea desfasurata de consilierul juridic este o
activitate de mijloace si nu de rezultat.
Art. 50 La incetarea raportului juridic care sta la baza exercitarii
profesiei de consilier juridic fata de beneficiarul prestatiei, consilierul
juridic va informa in scris colegiul din care face parte. In situatia in
care consilierul juridic nu va face informarea mai sus mentionata
imediat si continua sa isi exercite profesia, va raspunde potrivit
reglementarilor care sanctioneaza exercitarea fara drept a unei
profesii. In acest caz, la constatare, Colegiul va sanctiona disciplinar
consilierul juridic, in functie de gravitatea situatiei.
Art. 51 Consilierul juridic inscris in Colegiu, dar care nu isi va
putea exercita profesia, se considera suspendat.
Art. 52 Consilierului juridic, functionar public, ii sunt aplicabile si
beneficiaza si de prevederile legii functionarului public.
Art. 53 Protectia drepturilor profesionale, economice si sociale ale
consilierului juridic
(1) Conform art. 23 din Legea nr. 514/2003, in activitatea sa
profesionala consilierul juridic se bucura de protectia legii, in conditiile
prevazute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Perchezitionarea consilierului juridic, a domiciliului ori a locului
sau de munca sau ridicarea de inscrisuri ori de bunuri de la acesta nu
poate fi facuta decat de procuror in baza unui mandat emis de
judecator.
Art. 54 Exercitarea activitatilor specifice profesiei de consilier
juridic: consultanta, asistenta, reprezentare juridica, avizare pentru
legalitate si contrasemnare de acte juridice de catre persoane
neautorizate prin nerespectarea conditiilor prevazute de lege si de
prezentul statut reprezinta exercitare fara drept a profesiei de consilier
juridic si se sanctioneaza conform legii penale.
Art. 55 (1) Toti consilierii juridici asociati, membri ai colegiilor
teritoriale, au indatorirea de a participa la activitatile profesionale,
stagiile de pregatire profesionala, conferintele, simpozioanele si la
orice alte manifestari organizate de colegiile teritoriale si U.C.C.J.R.
potrivit statutelor si regulamentelor acestora.
(2) Colegiile si U.C.C.J.R. au obligatia sa actioneze prin toate
mijloacele legale pentru organizarea si exercitarea unitara si
specializata a profesiei.
(3) Lipsa nejustificata a consilierului juridic asociat de la formele de
pregatire profesionala sau neabsolvirea acestora constituie abatere
disciplinara, fiind sanctionata cu suspendarea din profesie pentru o
perioada cuprinsa intre o luna si 6 luni.
Art. 56 Colegiile si U.C.C.J.R. pot colabora in scopul realizarii si
promovarii politicilor si strategiilor de formare profesionala a
consilierilor juridici cu Consiliul National de Formare Profesionala a
Adultilor (C.N.F.P.A.), infiintat in temeiul prevederilor Legii nr.
132/1999, republicata.
Art. 57 (1) In temeiul art. 38, art. 39 alin. (1) lit. g), art. 188 alin. (1)
lit. c), e) si g), art. 189 lit. a, c), e) si f), art. 190 si 193 din Legea nr.
53/2003, cu modificarile ulterioare, coroborate cu art. 41 alin. (2) din
Constitutie, republicata, beneficiarii serviciilor profesionale ale
consilierilor juridici angajati sau numiti vor initia participarea atat la
stagiile de formare profesionala, cat si la toate formele de pregatire
profesionala specifica profesiei de consilier juridic, prin acte aditionale
la actele de angajare a serviciilor profesionale sau in actele de numire,
asigurand plata cheltuielilor ocazionate de aceste forme de pregatire
profesionala.
(2) In scopul formarii profesionale a consilierilor juridici angajati sau
numiti in functie, beneficiarii serviciilor profesionale ale acestora vor
suporta cheltuielile pentru reorganizarea profesiei ocazionate de:
inscrierea in colegiu, achizitionarea robei, a legitimatiei de consilier
juridic, a insignei, stampilelor profesionale, precum si a tuturor
registrelor de evidenta profesionala.
(3) Cheltuielile avansate de consilierul juridic, ocazionate de
reorganizarea profesiei precizate la alineatul precedent, se vor
deconta acestuia de catre autoritatea sau institutia publica ori de catre
persoana juridica in favoarea careia acesta exercita profesia de
consilier juridic.
Art. 58 (1) Autoritatile, institutiile si persoanele juridice la care
consilierii juridici isi exercita profesia in mod permanent sunt obligate
sa asigure acestora spatii distincte si corespunzatoare atat pentru
buna desfasurare a activitatilor profesionale, cat mai ales pentru
asigurarea confidentialitatii si secretului profesional stabilite de lege.
(2) In acelasi scop, pentru exercitarea corespunzatoare a profesiei
de consilier juridic, acestea vor asigura baza tehnico-materiala
necesara, birotica si orice alte utilitati necesare indeplinirii serviciului
profesional.
Art. 59 Autoritatile administrative judetene si locale vor asigura
sprijin pentru identificarea de spatii corespunzatoare functionarii
organizatiilor profesionale, colegiilor consilierilor juridici si pentru
asigurarea formarii profesionale a membrilor sai, care exercita un
serviciu profesional specializat, de interes general.
Art. 60 (1) Pentru activitatea sa profesionala consilierul juridic are
dreptul la o remuneratie de baza, stabilita prin negociere pentru
consilierul juridic ce are statut de salariat, sau conform legilor speciale
pentru cel numit in functie.
(2) Deosebit de remuneratia de baza astfel stabilita, in considerarea
specificului muncii si a importantei sociale a serviciilor profesionale, in
temeiul art. 25 si 26 din Legea nr. 53/2003, cu modificarile ulterioare,
consilierul juridic poate negocia prestatii suplimentare in bani
reprezentand clauza de mobilitate si clauza de confidentialitate.
(3) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a Statutului
profesiei de consilier juridic, autoritatile publice, institutiile si celelalte
persoane juridice de drept public sau privat vor opera modificarile
prevazute de prezentul statut cu privire la incadrarea, salarizarea,
stabilirea statutului, a drepturilor si obligatiilor consilierilor juridici pe
care i-au numit sau i-au angajat.
IV - ORGANIZAREA PROFESIEI DE CONSILIER JURIDIC
A. Organizarea si functionarea Colegiului Consilierilor Juridici
Art. 61 (1) Colegiul teritorial este organizatia profesionala creata
pentru toti consilierii juridici asociati in aceasta forma de organizare
dintr-un judet sau din municipiul Bucuresti, indiferent de ramura,
domeniul de activitate ori locul exercitarii profesiei, ce asigura
organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic in mod unitar si
apara drepturile si interesele legitime ale consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial este persoana juridica de interes general si are
sediul in orasul de resedinta al judetului, respectiv in municipiul
Bucuresti.
(3) Colegiul teritorial are patrimoniu si buget propriu. Patrimoniul
Colegiului poate fi folosit in activitati producatoare de venituri, in
conditiile dreptului comun.
(4) Contributia consilierilor juridici la realizarea bugetului propriu este
stabilita de fiecare colegiu.
(5) Colegiul teritorial activeaza in baza statutului propriu.
Art. 62 Organele de conducere ale colegiilor teritoriale sunt
stabilite in statutele proprii.
Art. 63 Atributiile si raspunderile organelor de conducere ale
colegiilor teritoriale sunt stabilite in statutele proprii.
Art. 64 In cadrul fiecarui colegiu functioneaza un secretar general
si un trezorier, o comisie de cenzori compusa din 3-5 membri si o
comisie de disciplina formata din 3-5 membri, a caror atributii sunt
stabilite prin regulamentele proprii de functionare aprobate de
Adunarea generala a Colegiului, in baza hotararilor Consiliului
U.C.C.J.R.
Art. 65 Colegiile teritoriale infiintate dupa constituirea U.C.C.J.R.
devin membre cu drepturi si obligatii egale prin asociere.
Art. 66 Decanii acestor colegii sunt de drept membri in Consiliul
U.C.C.J.R.
B. Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania
Art. 67 (1) U.C.C.J.R. este formata din toate colegiile consilierilor
juridici din Romania si cuprinde toti consilierii juridici inscrisi in Tabloul
acestora, cu drept de exercitare a profesiei de consilier juridic si are
drept scop organizarea unitara a exercitarii profesiei de consilier juridic
in Romania.
(2) U.C.C.J.R. este persoana juridica de interes general, are
patrimoniu si buget propriu.
(3) Bugetul U.C.C.J.R. se formeaza din contributiile colegiilor in
cotele stabilite de Congresul U.C.C.J.R.
(4) Patrimoniul U.C.C.J.R. poate fi folosit in activitati producatoare
de venituri, in conditiile dreptului comun.
Art. 68 (1) Organele de conducere ale U.C.C.J.R. sunt:
a) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania;
b) Consiliul U.C.C.J.R.;
c) biroul executiv;
d) presedintele;
e) prim-vicepresedintele;
f) vicepresedintii.
(2) In structura centrala a U.C.C.J.R. functioneaza:
a) secretarul general;
b) Comisia centrala de cenzori;
c) Comisia centrala de disciplina;
d) Comisia metodologica de organizare si exercitare a profesiei de
consilier juridic;
e) aparatul tehnic administrativ.
Art. 69 (1) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania
este constituit din cate un delegat pentru 100 de consilieri juridici din
fiecare colegiu si decanii colegiilor.
(2) Congresul ordinar se intruneste anual, la convocarea Consiliului
U.C.C.J.R. sau la convocarea presedintelui U.C.C.J.R.
(3) La cererea a cel putin unei treimi din numarul colegiilor, Consiliul
U.C.C.J.R. este obligat sa convoace congresul in sedinta
extraordinara, in maximum 10 zile de la solicitarea acestora.
Art. 70 (1) Convocarea congresului ordinar se face cu cel putin o
luna inainte de data stabilita, prin instiintarea in scris a colegiilor si prin
publicarea intr-un ziar central.
(2) Consiliile colegiilor sunt obligate sa afiseze data convocarii si
ordinea de zi la sediul colegiului si la instantele judecatoresti din raza
teritoriala a acestora.
(3) Colegiile teritoriale sunt obligate sa isi aleaga delegatii cu cel
putin 10 zile inainte de congres.
(4) Congresul este legal constituit in prezenta a cel putin doua treimi
din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu votul majoritatii
membrilor prezenti.
(5) Fiecare colegiu are drept la un singur vot in Congresul
U.C.C.J.R.
Art. 71 Congresul U.C.C.J.R. are competentele prevazute in
Statutul U.C.C.J.R.
Art. 72 (1) Consiliul U.C.C.J.R. este constituit din decanii colegiilor
teritoriale.
(2) Mandatul membrilor Consiliului U.C.C.J.R. este de 4 ani. In cazul
incetarii mandatului unuia dintre ei, inlocuitorul sau executa diferenta
de mandat. Inlocuitorul este desemnat de adunarea generala a
colegiului teritorial.
(3) Consiliul U.C.C.J.R. se intruneste trimestrial sau ori de cate ori
este nevoie, la convocarea presedintelui U.C.C.J.R. Convocarea se
face cu cel putin 10 zile inainte de data sedintei.
(4) La cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului sau in situatii exceptionale, presedintele U.C.C.J.R. va
convoca consiliul in sedinta extraordinara in cel mult 5 zile de la data
solicitarii sau a evenimentului justificativ.
(5) Consiliul U.C.C.J.R. lucreaza in prezenta a cel putin doua treimi
din numarul membrilor sai si adopta hotarari valabile cu votul
majoritatii membrilor prezenti.
(6) Fiecare colegiu teritorial are drept la un singur vot in sedintele
Consiliului U.C.C.J.R.
Art. 73 Consiliul U.C.C.J.R. are atributii si competente stabilite prin
Statutul U.C.C.J.R.
Art. 74 Biroul Executiv al U.C.C.J.R. este format din presedintele
si prim-vicepresedintele U.C.C.J.R., precum si din cei 3 vicepresedinti
alesi de Congresul U.C.C.J.R. dintre membrii sai pentru un mandat de
4 ani. Unul dintre vicepresedinti, stabilit la propunerea presedintelui,
indeplineste functia de secretar al Biroului executiv al U.C.C.J.R.
Art. 75 Biroul executiv al U.C.C.J.R. are atributiile si competentele
stabilite prin Statutul U.C.C.J.R.
Art. 76 Presedintele U.C.C.J.R. are urmatoarele atributii:
a) reprezinta U.C.C.J.R. in relatiile cu persoanele fizice si juridice din
tara si din strainatate;
b) incheie conventii si contracte in numele U.C.C.J.R., cu
autorizarea Biroului executiv al U.C.C.J.R.
c) convoaca si conduce sedintele Consiliului U.C.C.J.R. si ale
Biroului executiv;
d) ordonanteaza cheltuielile bugetare si extrabugetare ale
U.C.C.J.R.
e) semneaza actele consiliului si ale Biroului executiv.
Art. 77 Prim-vicepresedintele U.C.C.J.R. este inlocuitorul de drept
al presedintelui U.C.C.J.R. si are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si organizeaza activitatea curenta a departamentelor
profesionale si administrative ale U.C.C.J.R.;
b) supravegheaza relatiile dintre structurile centrale ale profesiei si
colegiile teritoriale, precum si relatiile dintre acestea din urma;
c) acorda sprijin si ajutor colegiilor in relatiile lor cu autoritatile
centrale si locale.
Art. 78 Vicepresedintii U.C.C.J.R. sunt in numar de 3 si sunt
inlocuitori ai presedintelui, in lipsa prim-vicepresedintelui, in ordinea
stabilita de catre acesta.
Art. 79 Vicepresedintii U.C.C.J.R. coordoneaza si indruma
activitatea curenta a colegiilor.
Art. 80 Secretarul general al U.C.C.J.R. este ales de Congresul
U.C.C.J.R. si indeplineste sarcinile stabilite de Biroul executiv al
U.C.C.J.R. Mandatul acestuia este de 4 ani.
Art. 81 In structurile centrale de conducere ale profesiei de
consilier juridic: Consiliul U.C.C.J.R., Biroul executiv al U.C.C.J.R.,
presedintele, prim-vicepresedintele si vicepresedintii U.C.C.J.R. durata
mandatului in functie este de 4 ani si orice titular de mandat poate fi
reales in aceeasi sau in alta functie din aceste structuri centrale de
conducere.
Art. 82 (1) Comisia centrala de cenzori a U.C.C.J.R. se compune
din 3-5 membri alesi de catre Congresul U.C.C.J.R., pentru un mandat
de 4 ani, dintre care unul are calitatea de contabil autorizat sau de
expert contabil.
(2) Comisia centrala de cenzori are obligatia verificarii trimestriale a
activitatilor economico-financiare ale U.C.C.J.R. si dispunerii masurilor
necesare bunei administrari a patrimoniului U.C.C.J.R.
(3) Comisia centrala de cenzori functioneaza in baza regulamentului
propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 83 (1) Comisia centrala de disciplina a U.C.C.J.R. este
alcatuita din 5-9 membri, alesi de Congresul U.C.C.J.R. pentru un
mandat de 4 ani.
(2) Membrii Comisiei centrale de disciplina se aleg dintre consilierii
juridici cu o vechime mai mare de 10 ani in activitati juridice.
(3) Comisia centrala de disciplina isi organizeaza, isi tine evidentele,
isi desfasoara lucrarile si functioneaza in baza regulamentului propriu,
validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 84 Comisia metodologica de organizare si exercitare a
profesiei de consilier juridic este alcatuita din 7-9 membri alesi de
Congresul U.C.C.J.R. si functioneaza in baza regulamentului propriu,
validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 85 Cheltuielile necesare participarii membrilor Consiliului
U.C.C.J.R., a membrilor Biroului executiv al U.C.C.J.R. si a membrilor
comisiilor centrale de cenzori, de disciplina si comisiei metodologice la
sedintele acestor organe se suporta de fiecare colegiu.
V. DISPOZITII FINALE
Art. 86 Prezentul statut va fi pus in aplicare astfel:
a) in termen de 30 de zile de la adoptarea prezentului statut,
conducerile colegiilor vor inainta U.C.C.J.R. datele si documentele
necesare inscrierii in evidente a consilierilor juridic definitivi si stagiari;
b) in termen de 45 de zile de la adoptarea statutului, Consiliul
U.C.C.J.R. si comisiile U.C.C.J.R. vor adopta regulamentele
profesionale care vor fi comunicate colegiilor teritoriale;
c) prezentul statut va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, pentru punerea in aplicare a Legii nr. 514/2003.
Art. 87 Dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
a prezentului statut, consultanta, redactarea, avizarea pentru legalitate
si contrasemnarea actelor juridice, asistenta si reprezentarea juridica a
institutiilor, autoritatilor publice, a persoanelor juridice se vor realiza
numai de catre consilierii juridici inscrisi in Tablou.
Art. 88 Insemnele corpului profesional, insigna si legitimatia
consilierului juridic, modelul stampilelor colegiilor si ale consilierilor
juridici, precum si modelul imputernicirilor de reprezentare juridica sunt
cuprinse in anexele nr. 1-7 care fac parte integranta din prezentul
statut.
Anexele nr. 1-7 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
impreuna cu prezentul statut.
Art. 89 Depasirea termenelor de plata a taxelor si cotizatiilor
profesionale atrage obligatia de plata a majorarilor de intarziere in
cuantum de 0,5% aplicat la suma datorata pentru fiecare zi de
intarziere.
Art. 90 Consilierul juridic este dator sa isi decline calitatea si sa isi
probeze identitatea cu actul "Legitimatie de consilier juridic" in fata
tuturor instantelor judecatoresti de orice grad, institutiilor si autoritatilor
statului si a altor consilieri juridici si avocati cu care intra in contact cu
prilejul indeplinirii actelor specifice profesiei.
Art. 91 Conflictele de orice natura dintre consilierii juridici sau
dintre consilierul juridic si avocati, magistrati ori alte autoritati publice
se aduc de indata la cunostinta, in scris, decanului colegiului, de catre
consilierul juridic in cauza, care va decide asupra masurilor ce trebuie
luate.
Art. 92 Prezentul statut a fost adoptat de Congresul Extraordinar
al Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania din data de 6 martie
2004, prin reprezentantii legali, si intra in vigoare la data adoptarii,
urmand a fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexa nr. 1 - Sigla Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania
Anexa nr. 2
Anexa nr. 4
Anexa nr. 5
Anexa nr. 6
Anexa nr. 7
|