DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

OUG nr. 181/2008 pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002 consolidata 2009. Ordonanta de urgenta nr. 181/2008



Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 809 din 03/12/2008

Atentie Versiunea consolidata de fata nu are un caracter oficial, are un caracter pur informativ, poate sa nu fie actualizata, nu poate fi folosita in niciun cadrul oficial, DreptOnline.ro neasumandu-si nicio raspundere pentru eventualele prejudicii aduse de utilizarea ei, indiferent de forma, destinatie si scop. Pentru orice inadvertenta identificata, va rugam sa ne contactati la office@dreptonline.ro

Versiunea a fost consolidata cu urmatoarele prevederi:
  • Legea 333/2009 privind aprobarea OUG nr. 181/2008 pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002

    La 11 decembrie 2007 a fost adoptata Directiva 2007/65/CE de modificare a Directivei televiziunii fara frontiere, devenita astfel Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.
    Aceasta constituie un raspuns la noile evolutii tehnologice si creeaza conditii de stabilire a cadrului normativ pentru toate serviciile media audiovizuale, indiferent de suportul tehnic utilizat, asigurand reguli de baza unitare atat pentru serviciile clasice de televiziune, analogica sau digitala, cat si pentru serviciile media audiovizuale la cerere ori cele de televiziune mobila.
    Directiva introduce, in principal, urmatoarele noutati:
  • relaxarea regimului publicitatii, prin admiterea unor noi procedee - plasarea de produse, publicitatea pe ecran partajat, publicitatea virtuala - care vor oferi posturilor de televiziune surse suplimentare de venituri, cu potential benefic achizitiei de programe de calitate;
  • asigurarea unui nivel adecvat de protectie a dezvoltarii fizice, mentale si morale a minorilor si a demnitatii umane;
  • asigurarea dreptului persoanelor cu handicap si al persoanelor in varsta de a li se furniza servicii media audiovizuale accesibile lor;
  • promovarea productiei si distributiei de opere europene;
  • dreptul de acces al posturilor de televiziune la extrase scurte de la evenimente de actualitate pentru care exista o exclusivitate;
  • incurajarea proceselor de coreglementare si autoreglementare, ca instrumente ce pot avea un rol important in asigurarea unui nivel ridicat de protectie a publicului.
    Potrivit calendarului de adoptare a actelor normative de transpunere a directivelor comunitare in vigoare, Romania are obligatia transpunerii prevederilor Directivei 2007/65/CE in legislatia interna, ceea ce impune adoptarea de modificari substantiale si urgente in Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Calendarul proceselor de transpunere a Directivei 2007/65/CE in legislatia interna a altor state ale Uniunii Europene ne indica avansul substantial al majoritatii acestora fata de stadiul in care se gaseste Romania in acest moment. Proiectul ofera pentru prima data un cadru legal si institutional coerent pentru inceperea procesului de trecere la televiziunea digitala, proces care trebuie finalizat, conform deciziei Comisiei Europene, inainte de 1 ianuarie 2012, data-limita pentru incetarea emisiei in sistem analogic.
    Necesitatea adoptarii unor masuri de urgenta in domeniu este impusa si de faptul ca Romania va trebui sa recupereze un decalaj semnificativ fata de toate celelalte state membre, pentru a fi in masura sa respecte termenul fixat de Comisia Europeana pentru extinctia transmisiilor in sistem analogic.
    Pentru a permite dezvoltarea rapida a televiziunii digitale terestre, se propun norme privind acordarea licentelor audiovizuale digitale. Regulile propuse tin cont de utilizarea in comun, in cadrul fiecarui multiplex, de catre mai multi radiodifuzori licentiati a unor frecvente care se constituie in retele nationale, regionale si locale. Se au in vedere, in special, protejarea pluralismului si a diversitatii media, dezvoltarea ofertei actuale de programe, precum si stabilirea garantiilor necesare tranzitiei catre televiziunea digitala terestra, plecandu-se de la premisa, unanim acceptata in Europa, conform careia succesul acestei tranzitii este preponderent determinat de consistenta si calitatea ofertei de continut a programelor si, in subsidiar, de imbunatatirea conditiilor tehnice de transmisie si de receptie.
    In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

    Art. I
    Legea audiovizualului nr. 504/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

    1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 1
    In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    1. serviciu media audiovizual — serviciul aflat sub responsabilitatea editoriala a unui furnizor de servicii media, al carui obiectiv principal este furnizarea de programe in scop informativ, de divertisment sau educativ pentru publicul larg, prin retele de comunicatii electronice. Un astfel de serviciu media audiovizual este fie un serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune, astfel cum este definit la pct. 2, fie un serviciu media audiovizual la cerere, astfel cum este definit la pct. 3, si/sau un serviciu media care constituie o comunicare comerciala audiovizuala, astfel cum este definita la pct. 15;
    2. serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune - serviciu media audiovizual liniar prestat de un radiodifuzor, in care programele sunt difuzate in succesiune continua, indiferent de modalitatea tehnica utilizata, avand un continut si un orar prestabilite, pentru vizionarea/audierea simultana de programe, pe baza unei grile de programe, sub o anumita denumire si identificat printr-o sigla, in cazul televiziunii, sau printr-un semnal sonor, in cazul radiodifuziunii;
    3. serviciu media audiovizual la cerere - un serviciu media audiovizual neliniar, in care vizionarea de programe se face la cererea individuala a utilizatorului si la momentul ales de acesta, prestat de un furnizor de servicii media pe baza unui catalog de programe selectionate si puse la dispozitie de catre furnizorul de servicii media;
    4. program - ansamblu de imagini in miscare, cu sau fara sunet, care constituie un intreg identificabil prin titlu, continut, forma sau autor, in cadrul unei grile ori al unui catalog realizat de un furnizor de servicii media audiovizuale, avand forma si continutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabil ca forma si continut cu acestea;
    5. serviciu generalist de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza cumulat si in proportii echilibrate programe audiovizuale cu continut informativ, educativ si de divertisment, in principalele domenii de interes si care se adreseaza majoritatii publicului;
    5^1. servicii publice de televiziune si de radiodifuziune — serviciile de programe de televiziune oferite de Societatea Romana de Televiziune si serviciile de programe de radiodifuziune oferite de Societatea Romana de Radiodifuziune;
    6. serviciu comunitar de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza programe audiovizuale dedicate unui public apartinand unei comunitati specifice;
    7. serviciu tematic de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza programe audiovizuale dedicate preponderent unui anumit domeniu si care se adreseaza unui segment al publicului;
    8. serviciu de teletext - totalitatea informatiilor puse la dispozitia publicului sub forma de text, codificate in interiorul semnalului de imagine, care pot fi accesate cu ajutorul unui decodor standard al receptorului TV in momentul, pe durata si pentru continutul ales;
    9. serviciu de videotext — totalitatea mesajelor puse la dispozitia publicului sub forma de text sau semne grafice, in cadrul unei grile ori al unui catalog, realizate de un furnizor de servicii media audiovizuale, avand forma si continutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabil ca forma si continut cu acestea;
    10. retransmisie - captarea si transmiterea simultana a serviciilor media audiovizuale liniare, furnizate de radiodifuzori si destinate receptionarii de catre public, prin orice mijloace tehnice, in integralitatea lor si fara nicio modificare a continutului;
    11. responsabilitate editoriala - exercitarea unui control efectiv asupra selectionarii programelor si asupra organizarii acestora, fie intr-o grila cronologica, in cazul transmisiilor de televiziune, fie intr-un catalog, in cazul serviciilor media audiovizuale la cerere. In sensul dispozitiilor prezentei legi, responsabilitatea editoriala nu implica, prin sine si in mod necesar, un alt tip de raspundere juridica pentru continutul serviciilor furnizate;
    12. furnizor de servicii media - persoana fizica sau juridica avand responsabilitate editoriala pentru alegerea continutului audiovizual al serviciului media audiovizual si care stabileste modul de organizare a acestuia;
    13. radiodifuzor - furnizor de servicii media audiovizuale in domeniul serviciilor de programe de televiziune si/sau de radiodifuziune;
    14. distribuitor de servicii - orice persoana care constituie si pune la dispozitia publicului o oferta de servicii de programe prin retransmisie, pe baza de relatii contractuale cu radiodifuzorii ori cu alti distribuitori;
    15. comunicare comerciala audiovizuala - mesaje sonore sau in imagini, cu sau fara sunet, care sunt destinate sa promoveze, direct ori indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice ori juridice care desfasoara o activitate economica. Mesajele respective insotesc sau sunt incluse intr-un program in schimbul unei plati ori contraprestatii sau in scopul autopromovarii. Formele de comunicatii comerciale audiovizuale includ publicitatea radiodifuzata si televizata, sponsorizarea, teleshoppingul, plasarea de produse si alte forme de publicitate;
    16. comunicare audiovizuala cu continut comercial mascat - reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, marcii ori activitatilor unui producator de bunuri sau furnizor de servicii in cadrul programelor, in cazul in care o astfel de reprezentare este destinata de catre furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate si poate induce in eroare publicul cu privire la natura sa. Astfel de reprezentari sunt considerate intentionate mai ales atunci cand se fac in schimbul unei plati sau al unei contraprestatii;
    17. publicitate televizata — orice forma de mesaj difuzat fie in schimbul unei plati, fie al unei contraprestatii sau difuzat in scopuri de autopromovare, de catre o persoana juridica publica sau privata ori de catre o persoana fizica, in legatura cu o activitate comerciala, ramura de activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri si servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi si obligatii;
    18. publicitate subliminala - orice publicitate care utilizeaza stimuli prea slabi pentru a putea fi perceputi in mod constient, dar care poate influenta comportamentul economic al publicului;
    19. sponsorizare - orice contributie a unei persoane juridice publice sau private ori a unei persoane fizice neangajate in activitati de furnizare de servicii media audiovizuale sau in realizarea de opere audiovizuale, la finantarea de programe media audiovizuale in vederea promovarii numelui, marcii, imaginii, activitatii ori produselor proprii;
    20. teleshopping - oferta directa transmisa publicului in vederea furnizarii de bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi si obligatii, in schimbul unei plati;
    21. plasare de produse - orice forma de comunicare comerciala audiovizuala constand in includerea unui produs, serviciu sau a marcilor acestora ori in referirea la acestea, prin inserarea in cadrul unui program, in schimbul unei plati sau contraprestatii;
    22. telepromovare - forma de publicitate realizata prin inserarea in programe a unor secvente dedicate promovarii, de catre prezentatorii programelor, a unuia sau a mai multor produse ori servicii, secventele fiind separate de celelalte parti ale programului prin mijloace optice si/sau acustice;
    23. publicitate interactiva - tehnica de difuzare a publicitatii televizate care permite telespectatorului sa opteze pentru accesul la publicitate prin intermediul unui serviciu media audiovizual nelinear, la momentul, pe durata si la continutul publicitar ales de acesta;
    24. publicitate prin ecran partajat - tehnica de difuzare a publicitatii televizate, inclusiv a autopromovarii, sau a elementelor de identificare a sponsorului, care consta in difuzarea televizata simultana a continutului editorial si a continutului publicitar sau a mesajului relativ la sponsor, acestea din urma fiind demarcate prin mijloace optice si/sau acustice, astfel incat natura lor sa fie evidenta pentru public;
    25. publicitate virtuala - tehnica de difuzare a publicitatii televizate care consta in prelucrarea imaginii, in cazul difuzarii de transmisii ale unor evenimente, prin inlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse in incinta in care se desfasoara respectivele evenimente cu mesaje publicitare introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje in orice zona a imaginii transmise;
    26. sponsorizare virtuala - tehnica de difuzare a elementelor de identificare a sponsorului, care consta in prelucrarea imaginii, in cazul difuzarii de transmisii ale unor evenimente, prin inlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse in incinta in care se desfasoara respectivele evenimente cu mesaje relative la sponsori, introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje in orice zona a imaginii transmise;
    27. durata programata - interval de timp care insumeaza durata efectiva a programului sau a transei de program si durata publicitatii televizate, difuzata, dupa caz, in interiorul acestora;
    28. drepturi de exclusivitate - drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, in temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi in cauza, in vederea difuzarii televizate exclusive de catre acest radiodifuzor, pe o zona geografica determinata;
    29. eveniment de importanta majora - orice eveniment care poate prezenta interes pentru o parte importanta a publicului si care este cuprins in lista aprobata prin hotarare a Guvernului, la propunerea Consiliului National al Audiovizualului;
    30. licenta audiovizuala - actul juridic emis in baza deciziei Consiliului National al Audiovizualului, prin care se acorda unui radiodifuzor aflat in jurisdictia Romaniei dreptul de a difuza, intr-o zona determinata, un anume serviciu de programe; in functie de modalitatea tehnica de transmisie, licenta audiovizuala poate fi analogica sau digitala;
    31. licenta de emisie — actul juridic prin care Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii acorda titularului de licenta audiovizuala analogica dreptul de a utiliza, pentru o perioada determinata, una sau mai multe frecvente radio, dupa caz, in conformitate cu licenta audiovizuala analogica;
    31^1. sistem digital terestru — sistemul de radiodifuziune si/sau televiziune in care semnalele sunt transmise de la statiile de emisie catre utilizatorii finali pe cale radio terestra sub forma de multiplex, in conformitate cu un standard de radiodifuziune/televiziune digitala audio/video;
    31^2. licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru — actul administrativ prin care se acorda unei persoane fizice sau juridice, autorizate in conditiile legii de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii sa furnizeze retele de comunicatii electronice si servicii de comunicatii electronice destinate publicului, dreptul de a utiliza pe o perioada determinata frecventele radio, in sistem digital terestru;
    32. autorizatie de retransmisie - actul juridic emis in baza deciziei Consiliului National al Audiovizualului, prin care se acorda dreptul de retransmisie pe teritoriul Romaniei a unui serviciu de programe care nu se incadreaza in prevederile art. 75 alin. (1) si (2);
    33. abrogat, Legea nr. 333/2009
    34. multiplex digital terestru — grupul de servicii de programe de radiodifuziune si televiziune, servicii multimedia suplimentare si alte date asociate de identificare transmise de la statiile de emisie catre utilizatorii finali pe cale radio terestra, utilizand modulatie digitala in limitele unui canal de televiziune standard/bloc de frecventa, avand acoperire nationala, regionala ori locala, dupa caz;
    35. operator de multiplex de radiodifuziune/televiziune — persoana fizica sau juridica, romana ori straina, care detine licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru si care are dreptul de a opera o retea/statie de radiodifuziune sonora sau de televiziune, in conditiile legii, in scopul furnizarii unuia sau mai multor grupuri de programe de radiodifuziune si televiziune, de servicii multimedia suplimentare si de date asociate de identificare, multiplexate;
    36. codare — procedeul de prezentare a informatiei in format electronic, ce permite accesarea numai prin intermediul utilizarii unui cod;
    37. criptare — modalitatea de modificare a unui flux de informatii in format electronic dupa un algoritm prestabilit, in vederea protejarii acestuia la transmisia prin medii nesigure, reconstituirea informatiei initiale fiind posibila doar prin folosirea unui algoritm de decriptare adecvat;
    38. sistem cu acces conditionat - orice modalitate tehnica sau dispozitiv prin intermediul caruia accesul sub o forma inteligibila la un serviciu protejat de difuzare a programelor de radio ori de televiziune se poate face in mod restrictionat, pe baza de abonament sau pe baza altei forme de autorizare individuala prealabila."
    (2) In cuprinsul prezentei legi sunt, de asemenea, aplicabile definitiile prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

    2. Dupa articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 11
    (1) In sensul prezentei legi, prin opere europene se intelege:
    a) opere provenind din statele membre ale Uniunii Europene;
    b) opere provenind din state europene terte - parti la Conventia Europeana a Consiliului Europei privind televiziunea transfrontiera, care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (3);
    c) utilizeaza o statie de emisie pe unde scurte pentru transmisia de programe spre alte tari.
    (2) Definitiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) sunt aplicabile numai in cazul operelor provenind din statele membre care nu fac obiectul unor masuri discriminatorii in tarile terte in cauza.
    (3) Operele prevazute la alin. (1) lit. a) si b) sunt opere realizate in cea mai mare parte cu contributia unor autori si personal, rezidenti in unul sau mai multe dintre statele respective, cu conditia ca acestea sa indeplineasca una dintre urmatoarele cerinte:
    a) sunt realizate de catre unul ori mai multi producatori stabiliti in unul sau mai multe dintre statele respective;
    b) productia acestor opere este supervizata si controlata efectiv de catre unul ori mai multi producatori stabiliti in unul sau mai multe dintre statele respective;
    c) contributia coproducatorilor din aceste state la totalul costurilor de coproductie este preponderenta, iar coproductia nu este controlata de unul sau mai multi producatori stabiliti in afara statelor respective.
    (4) Operele care nu sunt opere europene in sensul prevederilor alin. (1), dar care sunt realizate in cadrul unor tratate bilaterale de coproductie incheiate intre state membre si tari terte, sunt considerate ca fiind opere europene, cu conditia ca un procent majoritar din totalul costurilor de productie sa fie acoperit de catre coproducatorii din Comunitatea Europeana si ca productia sa nu fie controlata de unul sau mai multi producatori stabiliti in afara teritoriului statelor membre."

    3. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 2
    (1) Dreptul de furnizare si dreptul de retransmisie a oricarui serviciu media audiovizual ale unui furnizor de servicii media audiovizuale care se afla sub jurisdictia Romaniei sunt recunoscute si garantate in conditiile prezentei legi.
    (2) Se considera furnizor de servicii media audiovizuale aflat sub jurisdictia Romaniei:
    a) orice furnizor de servicii media audiovizuale stabilit in Romania in conformitate cu prevederile alin. (3);
    b) orice furnizor de servicii media audiovizuale care indeplineste conditiile prevazute la alin. (4).
    (3) In intelesul prezentei legi, un furnizor de servicii media audiovizuale este considerat a fi stabilit in România daca indeplineste una dintre urmatoarele conditii:
    a) furnizorul de servicii media audiovizuale are sediul principal in Romania, iar deciziile editoriale asupra serviciilor media audiovizuale sunt luate in Romania;
    b) sediul principal al furnizorului de servicii media audiovizuale se afla in Romania si o parte majoritara a fortei de munca implicate in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania;
    c) deciziile editoriale asupra serviciilor media audiovizuale se iau in Romania si o parte majoritara a fortei de munca implicate in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania;
    d) daca personalul implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania si intr-un alt stat membru al Uniunii Europene si, aplicand criteriile prevazute la lit. b) si c), nu se poate stabili daca cea mai mare parte a personalului implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania sau in acel stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale este considerat ca avand sediul in Romania daca sediul sau principal este in Romania;
    e) daca cea mai mare parte a personalului implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale nu lucreaza nici in Romania si nici intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale va fi considerat ca avand sediul in Romania daca si-a inceput pentru prima oara activitatea in Romania si mentine in prezent o legatura stabila si efectiva cu economia Romaniei.
    (4) Furnizorii de servicii media audiovizuale carora nu li se aplica niciunul dintre criteriile prevazute la alin. (3) sunt considerati a fi in jurisdictia Romaniei daca se afla in una dintre situatiile urmatoare:
    a) utilizeaza o statie de emisie de la sol spre o capacitate de satelit apartinand Romaniei;
    b) desi nu utilizeaza o statie de emisie de la sol spre o capacitate satelitara apartinand Romaniei, utilizeaza o capacitate de satelit apartinand Romaniei.
    (5) Daca in stabilirea jurisdictiei aplicabile criteriile prevazute la alin. (3) si (4) nu sunt relevante, atunci radiodifuzorul va fi considerat in afara jurisdictiei Romaniei."

    4. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 3
    (1) Prin difuzarea si retransmisia serviciilor de programe se realizeaza si se asigura pluralismul politic si social, diversitatea culturala, lingvistica si religioasa, informarea, educarea si divertismentul publicului, cu respectarea libertatilor si a drepturilor fundamentale ale omului.
    (2) Toti furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia sa asigure informarea obiectiva a publicului prin prezentarea corecta a faptelor si evenimentelor si sa favorizeze libera formare a opiniilor.
    (3) Raspunderea pentru continutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv al comunicarilor comerciale audiovizuale, revine, in conditiile legii, furnizorului de servicii media audiovizuale"

    5. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 4
    Prezenta lege recunoaste si garanteaza dreptul oricarei persoane de a receptiona liber serviciile media audiovizuale oferite publicului de catre furnizorii de servicii media audiovizuale aflati sub jurisdictia Romaniei si a statelor membre ale Uniunii Europene."

    6. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 5
    (1) Libertatea de furnizare pe teritoriul Romaniei a serviciilor media audiovizuale ale furnizorilor de servicii media audiovizuale aflati sub jurisdictia statelor membre ale Uniunii Europene este recunoscuta si garantata prin prezenta lege.
    (2) Optiunea oricarei persoane cu privire la programele si serviciile oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale sau de distribuitorii de servicii este secreta si nu poate fi comunicata unui tert decat cu acordul persoanei respective."

    7. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 6
    (1) Cenzura de orice fel asupra comunicarii audiovizuale este interzisa.
    (2) Independenta editoriala a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscuta si garantata de prezenta lege.
    (3) Sunt interzise ingerinte de orice fel in continutul, forma sau modalitatile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autoritatilor publice sau a oricaror persoane fizice sau juridice, romane ori straine.
    (4) Nu constituie ingerinte deciziile si instructiunile avand caracter normativ, emise de Consiliul National al Audiovizualului in aplicarea prezentei legi si cu respectarea dispozitiilor legale, precum si a normelor privind drepturile omului, prevazute in conventiile si tratatele ratificate de Romania.
    (5) Nu constituie ingerinte prevederile cuprinse in codurile de conduita profesionala pe care jurnalistii si furnizorii de servicii media audiovizuale le adopta si pe care le aplica in cadrul mecanismelor si structurilor de autoreglementare a activitatii lor, daca nu contravin dispozitiilor legale in vigoare."

    8. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 10
    (1) Consiliul National al Audiovizualului, denumit in continuare Consiliul, este autoritate publica autonoma sub control parlamentar si garantul interesului public in domeniul comunicarii audiovizuale.
    (2) Consiliul este autoritate unica de reglementare in domeniul serviciilor media audiovizuale, in conditiile si cu respectarea prevederilor prezentei legi.
    (3) In calitate de garant al interesului public in domeniul comunicarii audiovizuale, Consiliul are obligatia sa asigure:
    a) respectarea exprimarii pluraliste de idei si de opinii in cadrul continutului serviciilor media audiovizuale transmise de furnizorii de servicii media audiovizuale aflati sub jurisdictia Romaniei;
    b) pluralismul surselor de informare a publicului;
    c) incurajarea liberei concurente;
    d) un raport echilibrat intre serviciile de programe cu acoperire nationala si serviciile locale, regionale ori tematice;
    e) protejarea demnitatii umane, a dreptului la propria imagine si protejarea minorilor;
    f) protejarea culturii si a limbii romane, a culturii si limbilor minoritatilor nationale;
    g) transparenta organizarii, functionarii si finantarii mijloacelor de comunicare in masa din sectorul audiovizual;
    h) transparenta activitatii proprii;
    i) cresterea nivelului de sensibilizare a opiniei publice in legatura cu utilizarea serviciilor media audiovizuale, prin dezvoltarea si promovarea educatiei pentru media la nivelul tuturor categoriilor sociale;
    j) incurajarea coreglementarii si autoreglementarii in domeniul audiovizual;
    k) incurajarea furnizorilor de servicii media audiovizuale in vederea asigurarii de conditii ca serviciile furnizate sa devina accesibile persoanelor cu deficiente de vaz sau de auz;
    l) monitorizarea serviciilor de programe si a serviciilor media audiovizuale, inclusiv a celor la cerere, in vederea respectarii de catre acestea a prevederilor legale in materie;
    (4) Consiliul isi exercita dreptul de control asupra continutului programelor oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale numai dupa comunicarea publica a acestor programe.
    (5) Controlul exercitat de Consiliu asupra continutului serviciilor de programe oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale si asupra ofertei de servicii de programe asigurate de distribuitorii de servicii se realizeaza periodic si ori de cate ori Consiliul considera ca este necesar sau primeste o plangere cu privire la nerespectarea de catre un furnizor a prevederilor legale, a normelor de reglementare in domeniu ori a obligatiilor inscrise in licenta audiovizuala.
    (6) Consiliul este obligat sa sesizeze autoritatile competente cu privire la aparitia sau existenta unor practici restrictive de concurenta, a abuzului de pozitie dominanta sau a concentrarilor economice, precum si cu privire la orice alte incalcari ale prevederilor legale care nu intra in competenta sa."

    9. La articolul 16, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 16
    (1) Activitatea Consiliului este finantata de la bugetul de stat."

    10. La articolul 17 alineatul (1), literele a), c) si d) si alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "a) sa stabileasca conditiile, criteriile si procedura pentru acordarea licentelor audiovizuale analogice si digitale;"
    ...............................................................................................................................
    c) sa elibereze licente audiovizuale analogice si digitale si autorizatii de retransmisie pentru exploatarea serviciilor de programe de radiodifuziune si televiziune si sa emita decizii de autorizare audiovizuala;
    d) sa emita, in aplicarea dispozitiilor prezentei legi, decizii cu caracter de norme de reglementare in vederea realizarii atributiilor sale prevazute expres in prezenta lege si, cu precadere, cu privire la:
    1. asigurarea informarii corecte a opiniei publice;
    2. urmarirea exprimarii corecte in limba romana si in limbile minoritatilor nationale;
    3. asigurarea echidistantei si a pluralismului opiniilor;
    4. transmiterea informatiilor si a comunicatelor oficiale ale autoritatilor publice cu privire la calamitati naturale, starea de necesitate sau de urgenta, starea de asediu ori de conflict armat;
    5. protectia minorilor;
    6. apararea demnitatii umane si a dreptului la propria imagine;
    7. politici nediscriminatorii cu privire la rasa, sex, nationalitate, religie, convingeri politice si orientari sexuale;
    8. exercitarea dreptului la replica, rectificare si alte masuri echivalente;
    9. comunicari comerciale audiovizuale, inclusiv publicitate, plasare de produse, publicitate electorala si teleshopping;
    10. sponsorizare;
    11. normele si regulile de reflectare a desfasurarii campaniilor electorale si a celor pentru referendum, in serviciile de programe audiovizuale, in cadrul si pentru punerea in aplicare a legislatiei electorale;
    12. responsabilitatile culturale ale furnizorilor de servicii media audiovizuale.
    ...............................................................................................................................
    (3) Consiliul este consultat cu privire la toate proiectele de acte normative prin care se reglementeaza activitati din domeniul audiovizual ori in legatura cu acesta.
    (4) Consiliul este autorizat sa solicite si sa primeasca de la furnizorii si distribuitorii de servicii de programe audiovizuale orice date, informatii si documente care privesc indeplinirea atributiilor sale, avand obligatia sa pastreze confidentialitatea datelor care nu au caracter public.

    11. La articolul 18, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "(4) Functionarii publici din cadrul Consiliului nu pot fi membri in consiliile de administratie ori in organele de conducere ale furnizorilor si distribuitorilor de servicii de programe audiovizuale si nici nu pot sa exercite functii sau sa detina actiuni ori parti sociale intr-o societate comerciala titulara a unei licente audiovizuale."

    12. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 23
    (1) Serviciile media audiovizuale la cerere promoveaza, daca este posibil si cu mijloace corespunzatoare, productia de opere europene si accesul la acestea. O astfel de promovare poate consta, printre altele, in contributia financiara a acestor servicii la productia si achizitionarea de drepturi asupra operelor europene sau in procentul si/sau ponderea detinute de operele europene in cadrul catalogului de programe oferite.
    (2) Guvernul, prin intermediul Consiliului, prezinta rapoarte Comisiei, pana cel mai tarziu la 19 decembrie 2011 si, ulterior, la fiecare 4 ani, asupra punerii in aplicare a prevederilor alin. (1)."

    13. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 25
    Prevederile art. 22 si 24 nu se aplica serviciilor de programe destinate unei audiente locale, asigurate de radiodifuzori care nu fac parte dintr-o retea nationala."

    14. Dupa articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 26^1
    (1) Pentru incurajarea si facilitarea exprimarii pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligatia de a reflecta campaniile electorale in mod echitabil, echilibrat si impartial.
    (2) In aplicarea corecta a prevederilor alin. (1), Consiliul emite norme cu caracter obligatoriu, controleaza respectarea prevederilor legale si ale normelor emise si sanctioneaza incalcarea acestora."

    15. Dupa articolul 261 se introduce titlul unui nou capitol, capitolul III1, cu urmatorul cuprins:

    "CAPITOLUL III^1 - Comunicari comerciale audiovizuale"

    16. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 27
    (1) Publicitatea televizata si teleshoppingul trebuie sa fie usor de identificat si trebuie sa fie separate de continutul editorial. Fara a aduce atingere utilizarii de noi tehnici publicitare, se asigura o separare prin mijloace optice si/sau acustice si/sau spatiale intre publicitatea televizata, teleshopping si, respectiv, celelalte parti ale programelor.
    (2) Spoturile publicitare si de teleshopping izolate, altele decat cele difuzate in cadrul transmisiilor sportive, constituie o exceptie si pot fi difuzate numai in cazuri stabilite ca atare de Consiliu."

    17. La articolul 28, alineatele (4), (5) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "(4) Difuzarea programelor de stiri si a operelor audiovizuale, cum sunt filmele cinematografice sau filmele realizate pentru televiziune, cu exceptia serialelor, foiletoanelor si a documentarelor, poate fi intrerupta de publicitate televizata si/sau de spoturi de teleshopping o singura data in timpul unei durate programate de cel putin 30 de minute.
    "(5) Difuzarea programelor pentru copii poate fi intrerupta de publicitate televizata si/sau de teleshopping o singura data in timpul unei durate programate de 30 de minute, cu conditia ca aceasta sa fie de minimum 30 de minute.
    ...............................................................................................................................
    (7) abrogat, Legea 333/2009

    18. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 29
    (1) Comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
    a) sa poata fi usor identificate ca atare, comunicarile audiovizuale cu continut comercial mascat fiind interzise;
    b) sa nu faca uz de tehnici subliminale;
    c) sa nu prejudicieze demnitatea umana;
    d) sa nu includa nicio forma de discriminare pe motiv de rasa, etnie, nationalitate, religie, credinta, handicap, varsta, sex sau orientare sexuala;
    e) sa nu aduca ofensa convingerilor religioase sau politice ale telespectatorilor si radioascultatorilor;
    f) sa nu stimuleze comportamente daunatoare sanatatii sau sigurantei populatiei;
    g) sa nu stimuleze comportamente daunatoare mediului;
    h) sa nu stimuleze comportamente indecente sau imorale;
    i) sa nu promoveze, direct sau indirect, practici oculte.
    (2) Comunicarile comerciale audiovizuale trebuie sa nu provoace nicio dauna morala, fizica sau mentala minorilor si, in special:
    a) sa nu instige in mod direct minorii sa cumpere un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienta ori a credulitatii acestora;
    b) sa nu incurajeze in mod direct minorii sa isi convinga parintii sau pe alte persoane sa cumpere bunurile ori serviciile care fac obiectul publicitatii;
    c) sa nu exploateze increderea speciala pe care minorii o au in parinti, profesori sau alte persoane;
    d) sa nu prezinte in mod nejustificat minori in situatii periculoase.
    (3) Comunicarile comerciale audiovizuale cu continut comercial mascat sunt interzise.
    (4) Comunicarile comerciale audiovizuale pentru bauturi alcoolice nu pot incuraja consumul excesiv al bauturilor respective si nu pot viza in mod special minorii.
    (5) Orice forma de comunicare comerciala audiovizuala pentru tigari si alte produse pe baza de tutun este interzisa.
    (6) Comunicarile comerciale audiovizuale destinate produselor si tratamentelor medicale disponibile numai pe baza de prescriptie medicala sunt interzise.
    (7) Comunicarile comerciale audiovizuale care aduc atingere intereselor legale ale consumatorilor sunt interzise.
    (8) Furnizorii de servicii media audiovizuale sunt incurajati sa dezvolte coduri de conduita privind comunicarile comerciale audiovizuale inadecvate, cu precadere privind pe cele care insotesc programele pentru copii sau sunt incluse in acestea, referitoare in special la mancaruri si bauturi ce contin substante cu efect nutritional sau fiziologic cu continut bogat in grasimi, acizi grasi, sare si zahar, nerecomandate intr-un regim alimentar echilibrat."

    19. Articolul 30 se abroga.

    20. Articolul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 31
    (1) Plasarea de produse este interzisa.
    (2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), plasarea de produse este permisa:
    a) in opere cinematografice, filme si seriale realizate pentru prezentarea in cadrul unor servicii media audiovizuale, programe de sport si de divertisment;
    b) in cazul in care nu se efectueaza o plata, ci doar se furnizeaza anumite bunuri sau servicii cu titlu gratuit, cum ar fi productia de elemente de recuzita ori premii, in vederea includerii acestora in program.
    (3) Exceptia prevazuta la alin. (2) lit. a) nu se aplica in cazul programelor pentru copii.
    (4) Programele care contin plasare de produse trebuie sa indeplineasca cumulativ cel putin urmatoarele conditii:
    a) continutul si, in cazul serviciilor de programe de televiziune, intervalul orar afectat acestora sa nu fie in nicio situatie influentat intr-un mod care sa afecteze responsabilitatea si independenta editoriala a furnizorului de servicii media audiovizuale;"
    b) sa nu incurajeze in mod direct cumpararea sau inchirierea de produse ori servicii, mai ales prin mentiuni exprese cu caracter promotional la produsele sau serviciile respective;
    c) sa nu scoata in evidenta in mod exagerat produsele in cauza.
    (5) Programele in care sunt inserate plasari de produse trebuie sa cuprinda informatii clare privind existenta acestora, fiind identificate corespunzator atat la inceput, cat si la sfarsit, precum si la reluarea dupa o pauza publicitara, astfel incat sa se evite orice confuzie din partea telespectatorului.
    (6) Cerintele prevazute la alin. (5) nu se aplica acelor programe care nu au fost nici produse, nici comandate de catre furnizorul de servicii media audiovizuale sau de catre o societate afiliata acestuia.
    (7) Se interzic plasarea de tigari ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al caror obiect principal de activitate il constituie fabricarea ori vanzarea unor astfel de produse, precum si plasarea de produse sau tratamente medicale disponibile numai pe baza de prescriptie medicala."

    21. Articolul 33 se abroga.

    22. La articolul 34, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 34
    (1) Programele sponsorizate trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) continutul si programarea acestora nu trebuie in nicio circumstanta sa fie influentate de sponsor, astfel incat sa nu fie afectate independenta editoriala si responsabilitatea furnizorului de servicii media in raport cu programele respective;
    b) sa fie mentionata existenta unui acord de sponsorizare, semnalata prin denumirea, marca si/sau produsele/serviciile sponsorului, prezentate in mod adecvat la inceputul, in cuprinsul si/sau la sfarsitul acestora;
    c) sa nu incurajeze in mod direct achizitionarea sau inchirierea produselor ori a serviciilor sponsorului sau ale unui tert, in particular prin referiri promotionale speciale la aceste produse ori servicii.
    ...............................................................................................................................
    (4) Se interzice sponsorizarea unui serviciu de programe in integralitatea sa, precum si a programelor de stiri, de analize si dezbatere pe teme politice si/sau economice de actualitate."

    22^1. La articolul 34, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
    «(3) Sponsorizarea serviciilor sau a programelor media audiovizuale de persoane fizice sau juridice ale caror activitati includ fabricarea sau comercializarea produselor si a tratamentelor medicale se poate face prin promovarea numelui, a siglei si/sau a oricarui alt element distinctiv al sponsorului sau ale anumitor produse ori servicii medicale ale acestuia, cu exceptia numelui sau a imaginii produselor medicamentoase ori ale tratamentelor medicale care sunt disponibile numai pe baza de prescriptie medicala.

    23. Articolul 35 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 35
    (1) Proportia de spoturi publicitare televizate si spoturi de teleshopping dintr-un interval de o ora nu poate depasi 20%, respectiv 12 minute; in cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depasi 8 minute din timpul oricarei ore date.
    (2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica in cazul anunturilor radiodifuzorului in legatura cu propriile sale programe si cu produsele auxiliare derivate direct din acestea, al anunturilor de sponsorizare si al plasarilor de produse."

    24. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 36.
    (1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de catre un serviciu de programe care nu este dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie sa aiba o durata neintrerupta de minimum 15 minute.
    (2) Acestea trebuie sa fie clar delimitate si identificate prin semnale optice si acustice corespunzatoare.
    (3) Teleshoppingul nu trebuie sa incite minorii sa solicite cumpararea sau inchirierea de bunuri ori servicii
    (4) Se interzic teleshoppingul pentru produsele medicamentoase care intra sub incidenta autorizatiei de punere pe piata, prevazuta la titlul XVII, cap. III, sectiunea 1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si teleshoppingul tratamentelor medicale."

    25. Articolul 37 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 37
    (1) Dispozitiile prezentei legi se vor aplica in mod corespunzator serviciilor de programe dedicate exclusiv publicitatii si teleshoppingului, precum si serviciilor de programe dedicate exclusiv autopromovarii.
    (2) In cazul serviciilor de programe prevazute la alin. (1), dispozitiile art. 22—24 privind promovarea operelor europene si a operelor producatorilor independenti, precum si cele ale art. 28 si 35 nu se aplica.
    26. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 38
    Consiliul este autorizat sa stabileasca alte conditii decat cele prevazute la art. 28 alin. (4) - (7) si art. 35 cu privire la serviciile de programe de televiziune destinate exclusiv teritoriului national si care nu pot fi receptionate, direct sau indirect, de catre publicul din unul ori mai multe alte state membre ale Uniunii Europene."
    27. Dupa articolul 38 se introduce titlul unui nou capitol, capitolul III2, cu urmatorul cuprins:
    "CAPITOLUL III^2 - Protectia minorilor"

    28. Articolul 39 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 39
    (1) Este interzisa difuzarea, in cadrul serviciilor de programe de televiziune si de radiodifuziune, de programe care pot afecta grav dezvoltarea fizica, mentala sau morala a minorilor, in special programele care contin pornografie sau violenta nejustificata.
    (2) Difuzarea in serviciile de televiziune si de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizica, mentala sau morala a minorilor se poate face numai daca, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces conditionat, se asigura faptul ca minorii din zona de transmisie, in situatii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
    (3) Difuzarea intr-o forma necodata sau fara alte masuri tehnice de restrictionare a accesului a programelor prevazute la alin. (2) se poate face numai dupa prezentarea unei atentionari acustice sau grafice, pe toata durata programului asigurandu-se prezenta unui simbol vizual de avertizare

    29. Dupa articolul 39 se introduce un nou articol, articolul 39^1, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 39^1
    In cadrul serviciilor media audiovizuale la cerere, programele care ar putea afecta dezvoltarea fizica, mentala sau morala a minorilor pot fi puse la dispozitie numai daca se asigura masuri de restrictionare a accesului, astfel ca minorii sa nu poata vedea ori auzi, in mod normal, programele respective."
    30. Dupa articolul 391 se introduce titlul unui nou capitol, capitolul III3, cu urmatorul cuprins:

    "CAPITOLUL III^3 - Dreptul la replica"

    31. Articolul 42 se abroga.

    32. La articolul 43, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 43
    1) Radiodifuzorii sunt persoane juridice de drept public sau privat, fundatii ori asociatii fara scop patrimonial, precum si persoane fizice autorizate conform legii.
    (2) abrogat, Legea 333/2009

    33. Articolul 44 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 44
    (1) Pentru a proteja pluralismul de opinii si diversitatea culturala, concentrarea proprietatii si extinderea cotei de audienta in domeniul audiovizualului sunt limitate la dimensiuni care sa asigure eficienta economica, dar care sa nu genereze aparitia de pozitii preponderente in formarea opiniei publice.
    (2) In intelesul prezentei legi si pentru determinarea cotei de audienta a serviciilor de programe, se considera ca:
    a) piata serviciilor de programe de televiziune cu acoperire nationala cuprinde toate serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei, inclusiv serviciile publice de programe de televiziune;
    b) piata serviciilor de programe de radiodifuziune cu acoperire nationala cuprinde toate serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei, inclusiv serviciile publice de programe de radiodifuziune;
    c) piata serviciilor de programe de televiziune si/sau de radiodifuziune la nivel regional si local cuprinde toate serviciile de programe difuzate in zona respectiva;
    d) servicii de programe cu pondere semnificativa in formarea opinei publice sunt serviciile de programe generaliste, de stiri, de analize si dezbatere pe teme politice si/sau economice de actualitate;
    e) piata semnificativa cuprinde totalitatea serviciilor de radiodifuziune, respectiv de televiziune, prevazute la lit. d), difuzate intr-o anumita arie geografica;
    f) cota de audienta sau market share reprezinta cota de piata atribuita unui anumit serviciu de programe, determinata in conditiile prevazute la art. 45.
    (3) In procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice, unei persoane fizice sau juridice i se ia in considerare acele servicii de programe din categoria celor definite la alin. (2) lit. d) pe care aceasta fie le furnizeaza in calitate de titular de licenta audiovizuala, fie la care aceasta detine, direct sau indirect, o cota mai mare de 20% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societati titulare de licenta audiovizuala.
    (4) In procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice se vor cuantifica si influentele determinate de legaturile de familie personale care se vor lua in considerare potrivit legislatiei existente in domeniul comercial si economico-financiar.
    (5) In sensul prezentei legi, prin familie se intelege sot, rude sau afini pana la gradul al doilea inclusiv.
    (6) Se considera ca o persoana fizica sau juridica detine o pozitie preponderenta in formarea opiniei publice in cazul in care cota de audienta ponderata a serviciilor de programe ce ii sunt atribuite depaseste 30% din piata semnificativa.
    (7) Determinarea cotei de audienta a fiecarui serviciu de programe national, regional si local se face anual, prin media cotei de audienta inregistrate in cursul anului respectiv, pe toata durata de difuzare.
    (8) Cota de audienta ponderata a serviciilor de programe atribuite unei persoane fizice sau juridice reprezinta suma cotelor de audienta ale fiecaruia dintre serviciile de programe prevazute la alin. (3), ponderate cu cota de capital ori a dreptului de vot detinuta de respectiva persoana.
    (9) Consiliul initiaza procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice a unei persoane fizice sau juridice in cazul existentei unor indicii temeinice privind atingerea limitei prevazute la alin. (6).
    (10) In conditiile in care Consiliul Concurentei identifica prin decizie o practica anticoncurentiala (intelegere sau abuz de pozitie dominanta), respectiv autorizeaza o concentrare economica in domeniul serviciilor media audiovizuale, Consiliul procedeaza potrivit prevederilor alin. (9).
    (11) La solicitarea Consiliului, institutul desemnat potrivit dispozitiilor art. 45 are obligatia sa efectueze masuratori ad-hoc impuse prin procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice. Serviciile de programe care nu sunt incluse in sistemele de masurare a audientei, dar care trebuie incluse in evaluare, se supun unor masuratori ad-hoc pentru o perioada de 3 luni; in situatia confirmarii depasirii cotei de audienta admise se aplica prevederile art. 46.
    (12) In sensul prezentei legi:
    a) licenta audiovizuala nationala da dreptul la o difuzare a aceluiasi program intr-o zona geografica ce cuprinde o audienta potentiala de peste 60% in cazul radiodifuziunii, respectiv 70% in cazul televiziunii, din populatia recenzata a tarii;
    b) licenta audiovizuala regionala da dreptul la o difuzare a aceluiasi program pe teritoriul unuia sau al mai multor judete, fara a realiza insa acoperirile prevazute la lit. a);
    c) licenta audiovizuala locala este licenta a carei zona de acoperire este mai mica decat cea prevazuta pentru o licenta audiovizuala regionala, servind o singura comunitate locala;
    d) licentele audiovizuale acordate pentru municipiul Bucuresti si care nu fac parte din retele nationale sau regionale de radiodifuziune si de televiziune sunt considerate licente locale.
    (13) Cazurile prevazute la alin. (12) lit. a) si b) care nu sunt efectul unei atribuiri initiale de licente nationale/regionale, ci rezulta prin cumul de licente locale, se constata ca atare de catre Consiliu din proprie initiativa sau la solicitarea expresa a radiodifuzorului titular al licentelor, cu modificarea corespunzatoare a datelor licentei."

    34. Articolul 46 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 46. - (1) In situatia in care se constata ca o persoana fizica sau juridica detine o pozitie preponderenta in formarea opiniei publice depasind cota de audienta admisa la art. 44 alin. (6), Consiliul adreseaza radiodifuzorilor cu pondere majora in formarea acesteia o somatie vizand incadrarea in cota de audienta admisa si termenul in care aceasta trebuie realizata.
    (2) La expirarea termenului din somatie se va realiza o noua evaluare, iar in situatia in care depasirea cotei de audienta persista, Consiliul dispune masuri concrete privind diminuarea unora dintre cotele de participatie ori a numarului de licente detinute, la alegerea persoanei fizice sau juridice in cauza, intr-un termen de 3 luni.
    (3) Daca si dupa expirarea acestui termen pozitia preponderenta se mentine, pentru licenta in care persoana fizica sau juridica in cauza detine cota de participatie cea mai mare, se considera ca sunt indeplinite conditiile pentru aplicarea prevederilor art. 57 alin. (1) lit. c).
    (4) Radiodifuzorii au obligatia sa coopereze la determinarea cotei de audienta prin comunicarea tuturor informatiilor solicitate de Consiliu. Refuzul comunicarii datelor solicitate sau prezentarea unor date false conduce la aplicarea prevederilor art. 57 alin. (1) lit. c)."

    35. Articolul 48 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 48
    Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia de a asigura accesul simplu, direct si permanent al publicului la cel putin urmatoarele categorii de informatii:
    a) denumirea, statutul juridic si sediul social;
    b) numele reprezentantului legal si structura actionariatului pana la nivel de persoana fizica si juridica, asociat sau actionar care detine o cota mai mare de 20% din capitalul social ori drepturile de vot ale unei societati titulare de licenta audiovizuala;
    c) numele persoanelor responsabile de conducerea societatii comerciale si ale celor care isi asuma, in principal, responsabilitatea editoriala;
    d) coordonatele furnizorului de servicii mass-media, inclusiv adresa de posta electronica sau a site-ului internet la care acesta poate fi contactat rapid, direct si efectiv;
    e) lista publicatiilor editate de persoana juridica respectiva si lista celorlalte servicii de programe pe care le asigura;
    f) abrogat Legea 333/2009
    g) organismele de reglementare sau de supraveghere competente."

    36. Articolul 49 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 49
    Functionarea furnizorilor de servicii media audiovizuale este supusa regulilor de transparenta, potrivit carora persoanele care exploateaza un serviciu media audiovizual sunt obligate sa aduca la cunostinta Consiliului urmatoarele:
    a) schimbarile intervenite in cursul exploatarii serviciului in ceea ce priveste categoriile de date mentionate la art. 48, in maximum 30 de zile de la producerea acestora;
    b) alte categorii de date privind functionarea serviciului, dupa intrarea acestuia in activitate."

    37. Articolul 50 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 50
    1) Furnizarea unui serviciu de programe in sistem analogic de un radiodifuzor aflat in jurisdictia Romaniei se poate face numai in baza licentei audiovizuale analogice si, dupa caz, a licentei de emisie.
    (2) Furnizarea unui serviciu de programe in sistem digital terestru prin intermediul unui operator de multiplex de radiodifuziune/televiziune aflat in jurisdictia Romaniei se poate face numai in baza licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru, in beneficiul titularilor licentelor audiovizuale digitale"

    38. Articolul 51 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 51
    Procedura si conditiile de eliberare si modificare a licentei audiovizuale se stabilesc prin decizie a Consiliului. Solicitantii au obligatia sa depuna declaratii notariale, emise la momentul solicitarii licentei audiovizuale, prin care societatea comerciala care solicita acordarea licentei, precum si fiecare asociat sau actionar care detine o cota mai mare de 20% din capitalul social ori drepturile de vot ale unei societati titulare de licenta audiovizuala declara pe propria raspundere daca este investitor sau actionar direct ori indirect la alte societati comerciale de comunicatie audiovizuala, cu precizarea procentului detinut din capitalul social al acestora."

    39. Articolul 52 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 52
    (1) Licenta audiovizuala analogica sau digitala se elibereaza fie in baza unui concurs, in cazul unui serviciu de programe difuzat pe cale radioelectrica terestra, fie in baza unei decizii a Consiliului, in cazul unui serviciu de programe difuzat prin orice tip de retele de comunicatii electronice.
    (2) Consiliul va elabora reglementari speciale, cu respectarea prevederilor din strategia de tranzitie de la analogic la digital, cuprinzand criteriile si modalitatile conform carora, prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru serviciile de programe de televiziune difuzate pe cale radioelectrica terestra, licenta audiovizuala digitala se elibereaza in baza unei decizii pentru radiodifuzorii care:
    a) detin o licenta audiovizuala analogica al carei termen de valabilitate nu s-a implinit si opteaza si pentru difuzarea serviciului de programe intr-un multiplex digital terestru;
    b) urmeaza sa inceteze transmisia analogica sau a caror transmisie analogica nu va mai fi protejata, in conditiile masurilor impuse prin prezenta lege si prin strategia privind tranzitia de la televiziunea analogica terestra la cea digitala terestra si implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel national
    (3) La acordarea licentelor audiovizuale digitale se confera radiodifuzorilor posibilitatea de a opta pentru multiplexul in cadrul caruia vor fi incluse serviciile sale de programe de televiziune/radiodifuziune.
    (4) Licentele audiovizuale analogice sau digitale pentru serviciile publice de radiodifuziune si de televiziune se elibereaza fara concurs.
    (5) Difuzarea pe cale radio terestra a serviciilor publice de radiodifuziune si de televiziune in sistem analogic se realizeaza de un operator de retele de comunicatii electronice, pe baza licentei de emisie acordate acestuia de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii"
    (6) Furnizarea pe cale radio terestra a serviciilor publice de radiodifuziune si de televiziune in sistem digital terestru se realizeaza de un furnizor de retele si servicii de comunicatii electronice, pe baza licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru acordate acestuia de catre Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, in conditiile prevazute la art. 59 alin. (4)—(7)


    39^1.
    Articolul 53 se abroga

    40. Articolul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 54
    (1) Licenta audiovizuala analogica sau digitala cuprinde:
    a) numarul licentei;
    b) datele de identificare a titularului acesteia, precum si structura actionariatului pana la nivel de persoana fizica si juridica, asociat sau actionar care detine o cota mai mare de 20% din capitalul social ori drepturile de vot ale unei societati titulare de licenta audiovizuala;
    c) tipul serviciului de programe;
    d) denumirea si elementele de identificare ale serviciului de programe;
    e) formatul de principiu al serviciului de programe si structura programelor;
    f) zona de difuzare;
    g) perioada de valabilitate;
    h) abrogat, Legea nr. 333/2009
    i) mijlocul de telecomunicatii folosit pentru difuzare si detinatorul acestuia;
    j) frecventa/frecventele sau canalul/canalele asignate, in cazul licentei audiovizuale analogice;
    k) multiplexul digital in care se incadreaza licenta audiovizuala digitala.
    (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia sa solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenita in documentele si in datele declarate, prevazute la art. 54 alin. (1) lit. b) si e). <
    br> 41. La articolul 55, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 55
    (1) Licenta audiovizuala analogica sau digitala se acorda pentru o perioada de 9 ani, atat in domeniul radiodifuziunii sonore, cat si in cel al televiziunii.
    ...............................................................................................................................
    (3) Licenta audiovizuala analogica sau digitala poate fi prelungita din 9 in 9 ani, la cerere, in conditiile stabilite de Consiliu."

    42. La articolul 56, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 56
    (1) Licenta audiovizuala analogica sau digitala poate fi cedata catre un tert numai cu acordul Consiliului, cu asumarea de catre noul titular a tuturor obligatiilor decurgand din licenta si cu prezentarea certificatului fiscal al societatii titulare a licentei"


    42^1.
    La articolul 57, partea introductiva a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
    «Art. 57
    (1) Licenta audiovizuala analogica se retrage de Consiliu in urmatoarele situatii:»"

    43. La articolul 57 alineatul (1), literele a)-c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "a) titularul nu incepe difuzarea serviciului de programe, in conditiile stabilite prin licenta, in termen de 12 luni de la obtinerea licentei audiovizuale; Consiliul poate acorda doua prelungiri succesive de cate 6 luni in situatii justificate;
    b) titularul inceteaza sa difuzeze serviciul de programe pentru care i s-a acordat licenta audiovizuala mai mult de 90 de zile, pentru motive de natura tehnica, si mai mult de 96 de ore, pentru orice alte motive imputabile titularului;
    c) ca urmare a incalcarii normelor privind regimul proprietatii in audiovizual, prevazute la art. 46, si a nerespectarii dispozitiilor art. 56;".

    43^1.
    Dupa articolul 57 se introduce un nou articol, articolul 571, cu urmatorul cuprins:
    «Art. 57^1
    Licenta audiovizuala digitala se retrage de Consiliu in urmatoarele situatii:
    a) titularul nu furnizeaza serviciul de programe catre operatorul de multiplex;
    b) titularul inceteaza sa furnizeze serviciul de programe catre operatorul de multiplex;
    c) pentru incalcarea dispozitiilor art. 57 alin. (1) lit. b), c), c^1), d) si e).»"

    44. La articolul 58, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Decizia de autorizare audiovizuala se acorda de Consiliu, in termen de 30 de zile de la data obtinerii de catre titularul de licenta audiovizuala a documentului de autorizare corespunzator, emis de Autoritatea Nationala pentru Comunicatii."

    45. Articolul 59 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 59
    (1) In cazul in care difuzarea unui serviciu de programe implica utilizarea unei frecvente radio terestre pentru emisie analogica, aceasta se face in baza licentei audiovizuale analogice, precum si a licentei de emisie, care se acorda, in conditiile legii, de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii titularului de licenta audiovizuala.
    (2) In cazul in care difuzarea unui serviciu de programe implica utilizarea unei frecvente radio terestre pentru transmisie digitala, aceasta se face pe baza licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru si numai in beneficiul titularilor licentelor audiovizuale digitale.
    (3) Sunt interzise operarea si exploatarea licentelor audiovizuale de catre alte persoane decat detinatorii de drept ai acestora."

    46. Articolul 60 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 60
    Procedura, precum si conditiile de eliberare si modificare a licentei de emisie se stabilesc prin decizie a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii."

    47. La articolul 61, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "(3) Licenta poate fi prelungita, la cerere, din 9 in 9 ani, in conditiile stabilite de Autoritatea Nationala pentru Comunicatii."

    47^1. Dupa articolul 61 se introduce un nou articol, articolul 61^1, cu urmatorul cuprins:
    «Art. 61^1
    (1) Termenul de valabilitate a licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru este de 10 ani de la data comunicarii acesteia.
    (2) Licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru poate fi prelungita din 10 in 10 ani, in conditiile stabilite de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii.
    (3) La prelungirea perioadei de valabilitate a licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii poate revizui conditiile ce au fost avute in vedere la acordarea initiala a licentei.
    (4) In situatia prevazuta la alin. (3), Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii il informeaza pe titularul licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru cu privire la modificarile ce trebuie operate si ii acorda un termen de conformare proportional cu natura calitativa si cantitativa a acestora.

    48. La articolul 62, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 62
    (1) Titularul licentei de emisie sau al licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru are obligatia de a plati anual, anticipat, un tarif de utilizare a spectrului, stabilit de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, cu exceptia titularului licentei de emisie care transmite programele publice de radiodifuziune si televiziune.
    ...............................................................................................................................
    (3) Obligatia de plata a tarifului corespunzator primului an de valabilitate al licentei devine scadenta in termen de 45 de zile de la comunicarea licentei de emisie ori a licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru.
    (4) 4) Tariful prevazut la alin. (1) se achita catre Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii"

    48^1. La articolul 62, alineatele (2) si (5) se abroga.

    48^2. Dupa articolul 62 se introduce un nou articol, articolul 62^1, cu urmatorul cuprins:
    «Art. 62^1
    Operatorul de multiplex ce difuzeaza programele publice de radiodifuziune si televiziune, titular al licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru, este obligat la plata unui tarif de utilizare a spectrului radio diminuat corespunzator cu largimea de banda alocata/asignata pentru transportul acestora.»"

    49. Articolul 63 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 63
    Monitorizarea si controlul parametrilor prevazuti in licentele de emisie, licentele de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru, precum si in autorizatia tehnica fata de reglementarile tehnice in vigoare din domeniul radiocomunicatiilor, respectiv monitorizarea si controlul acestora pe parcursul perioadei de valabilitate a acestora se realizeaza de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, pe baza unei proceduri stabilite de aceasta"

    50. Articolul 64 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 64. - Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii poate modifica licentele de emisie si licentele de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru, fara intreruperea serviciului de programe si cu asigurarea unei receptii de calitate echivalenta, in conditiile prevazute la art. 14 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 591/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."

    51. Articolul 65 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 65
    Licenta de emisie se retrage de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii in urmatoarele situatii:
    a) titularul nu obtine, din motive care ii sunt imputabile, autorizatia tehnica de functionare in termen de 12 luni de la data obtinerii licentei de emisie;
    b) ca urmare a retragerii licentei audiovizuale analogice;
    c) pentru incalcarea obligatiilor prevazute in licenta de emisie;
    d) titularul nu depune la Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, in termen de 6 luni de la data aplicarii unei amenzi, dovada achitarii acesteia;
    e) la cererea titularului;
    f) neplata, de catre titular, in termen de 45 de zile de la scadenta, a tarifului de utilizare a spectrului si a majorarilor de intarziere."

    51^1. Dupa articolul 65 se introduce un nou articol, articolul 65^1, cu urmatorul cuprins:
    «Art. 65^1
    Licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru se poate retrage de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii in urmatoarele situatii:
    a) pentru incalcarea obligatiilor prevazute in licenta;
    b) neplata, de catre titular, in termen de 45 de zile de la scadenta, a tarifului de utilizare a spectrului si a majorarilor de intarziere;
    c) la cererea titularului;
    d) ca urmare a retragerii regimului de autorizare generala;
    e) titularul nu depune la Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, in termen de 6 luni de la data aplicarii unei amenzi, dovada achitarii acesteia

    52. Articolul 66 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 66
    (1) Licenta de emisie poate fi cedata catre un tert numai impreuna cu licenta audiovizuala analogica, cu acordul prealabil al Consiliului si al Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, cu asumarea de catre noul titular a tuturor obligatiilor decurgand din licente si cu prezentarea certificatului fiscal al societatii titulare a licentei.
    (2) Licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru poate fi cedata unui tert numai cu acordul prealabil al Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, cu avizul consultativ al Consiliului National al Audiovizualului si numai cu asumarea de catre noul titular a tuturor obligatiilor decurgand din licenta."

    52^1. Articolul 67 se abroga.

    52^2. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
    «Art. 69
    Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii propune repartizarea frecventelor radio pe multiplexe, bazata pe rezultatele obtinute la coordonarea internationala a frecventelor.»

    52^3. Articolele 70—72 se abroga."

    53. Articolul 73 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 73
    1) Utilizarea statiilor de emisie aflate sub jurisdictia Romaniei, in scopul furnizarii oricarui serviciu de programe, pe sau de pe teritoriul Romaniei, se poate face numai dupa obtinerea autorizatiei tehnice de la Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, pe baza procedurii stabilite de aceasta.
    (2) Procedura prevazuta la alin. (1) se aproba prin decizie a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii."

    54. La articolul 74, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "(3) Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.
    (4) Consiliul retrage avizul prevazut la alin. (1) in cazul in care un distribuitor de servicii retransmite fara drept un serviciu de programe."

    55. La articolul 74, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
    "(5) Persoana care intentioneaza sa furnizeze servicii media audiovizuale la cerere are obligatia sa transmita catre Consiliu, cu cel putin 7 zile inainte de inceperea activitatii, o notificare cu privire la aceasta intentie, care trebuie sa contina cel putin datele mentionate la art. 48 lit. a)-c)."

    56. Dupa articolul 75 se introduce un nou articol, articolul 75^1, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 75^1. - (1) In cazul unui serviciu media audiovizual la cerere provenind din statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul poate restrange temporar dreptul de libera retransmisie daca o astfel de masura este necesara pentru unul dintre motivele urmatoare:
    a) ordine publica, in special prevenirea, investigarea, depistarea si urmarirea infractiunilor, inclusiv protectia minorilor si lupta impotriva incitarii la ura pe motiv de rasa, sex, religie sau nationalitate si impotriva incalcarii demnitatii umane privind persoane fizice;
    b) protectia sanatatii publice;
    c) securitatea publica, inclusiv protectia securitatii si apararii nationale;
    d) protectia consumatorilor, inclusiv a investitorilor.
    (2) Masura prevazuta la alin. (1) poate fi luata daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
    a) serviciul media audiovizual la cerere aduce atingere obiectivelor prevazute la alin. (1) lit. a)-d) sau daca acesta prezinta un risc serios si grav de prejudiciere a acestor obiective;
    b) masura si durata restrangerii dreptului la libera retransmisie sa fie proportionale cu obiectivele prevazute la alin. (1) lit. a)-d);
    c) Consiliul a solicitat autoritatii competente din statul membru al Uniunii Europene sub jurisdictia caruia se afla furnizorul de servicii sa ia masuri si aceasta nu a luat masuri sau masurile luate au fost inadecvate;
    d) Consiliul a notificat in scris Comisiei Europene si autoritatii competente din statul membru al Uniunii Europene sub jurisdictia caruia se afla furnizorul de servicii in cauza intentia sa de a lua astfel de masuri.
    (3) In cazuri de urgenta, Consiliul poate deroga de la conditiile prevazute la alin. (2) lit. c) si d). In aceasta situatie, masurile sunt notificate Comisiei Europene si statului membru al Uniunii Europene sub a carui jurisdictie se afla furnizorul de servicii, in cel mai scurt timp posibil, indicand motivul pentru care se considera ca exista o urgenta.
    (4) In cazul in care Comisia Europeana ajunge la concluzia ca masurile sunt incompatibile cu dreptul comunitar, Consiliul dispune sistarea masurilor preconizate sau incetarea de urgenta a aplicarii acestora."

    57. Articolul 76 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 76
    Orice distribuitor de servicii care retransmite un serviciu de programe care se incadreaza in prevederile art. 75 alin. (1) si (2) va notifica Consiliului statul sub jurisdictia caruia se afla radiodifuzorul respectiv si, dupa caz, acceptul de retransmisie acordat, care include parametrii tehnici si de calitate ai retransmisiei, stabiliti intre radiodifuzori si distribuitorii de servicii."

    58. La articolul 82, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 82
    (1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin retele de comunicatii electronice, cu exceptia celor care utilizeaza exclusiv spectrul radio, are obligatia sa includa in oferta sa serviciile de programe ale Societatii Romane de Televiziune destinate publicului din Romania, precum si alte servicii de programe, libere la retransmisie si fara conditionari tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privati, aflati sub jurisdictia Romaniei, in limita a 25% din numarul total de servicii de programe distribuite prin reteaua respectiva, precum si serviciile de televiziune a caror obligativitate de retransmitere este stabilita prin acorduri internationale la care Romania este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privati este ordinea descrescatoare a indicelui anual de audienta.
    (2) Distribuitorii care retransmit servicii de programe au obligatia, la nivel regional si local, sa includa in oferta lor cel putin doua programe regionale si doua programe locale, acolo unde acestea exista; criteriul de departajare va fi ordinea descrescatoare a audientei."

    59. La articolul 84, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
    "(2) Accesul prevazut la alin. (1) lit. b) garanteaza libera alegere pentru radiodifuzori a unor scurte extrase din semnalul radiodifuzorului care efectueaza transmisia, cu identificarea cel putin a sursei, cu exceptia cazului in care acest lucru este imposibil din motive practice.
    (3) Ca alternativa, Consiliul poate stabili un sistem echivalent care sa asigure accesul in conditii corecte, rezonabile si nediscriminatorii prin alte mijloace."

    60. La articolul 85, alineatele (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "(4) Indiferent de alcatuirea si desfasurarea evenimentului de interes general, durata extrasului nu va putea depasi 90 de secunde.
    (5) Extrasele pot fi folosite de radiodifuzori numai in programele de stiri cel mult 24 de ore de la transmisia originara. In cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, ele pot fi folosite doar in cazul in care acelasi program este oferit sub forma de inregistrare de catre acelasi furnizor de servicii media audiovizuale."

    61. La articolul 85, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu urmatorul cuprins:
    "(10) Sub rezerva altor aranjamente convenite intre parti, radiodifuzorii primari nu vor putea impune radiodifuzorilor secundari plata dreptului de difuzare a unui extras. In cazul in care se prevad compensari, acestea nu pot depasi costurile suplimentare generate direct de oferirea accesului."

    62. Articolul 86 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 86
    (1) Oricare radiodifuzor stabilit in spatiul comunitar are acces, in conditii corecte, rezonabile si nediscriminatorii, la evenimente de mare interes pentru public transmise in exclusivitate de catre un radiodifuzor aflat sub jurisdictia Romaniei, in scopul realizarii de reportaje scurte de stiri.
    "(2) Radiodifuzorul aflat sub jurisdictia Romaniei care a dobandit drepturi de exclusivitate asupra unui eveniment de mare interes pentru public are obligatia de a asigura accesul, in conditiile alin. (1), pentru cate un singur radiodifuzor din fiecare stat membru al Uniunii Europene"

    63. Articolul 88 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 88
    (1) Supravegherea respectarii, controlul indeplinirii obligatiilor si sanctionarea incalcarii prevederilor prezentei legi, precum si a deciziilor si instructiunilor cu caracter normativ emise in baza si pentru aplicarea acesteia revin Consiliului, cu exceptia prevederilor aplicabile licentelor de emisie, licentelor de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru ori autorizatiilor tehnice, a caror respectare, supraveghere, control si, respectiv, sanctionare a incalcarii revin de drept Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, in conformitate cu atributiile pe care le are, conform legii.
    (2) abrogat, legea 333/2009
    (3) In exercitarea atributiilor de supraveghere personalul de control poate solicita furnizorilor de servicii media sau distribuitorilor de servicii informatiile necesare in aplicarea prezentei legi, precizand temeiul legal si scopul solicitarii, si poate stabili termene pana la care aceste informatii sa fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta de prezenta lege."

    64. La articolul 90, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 90
    (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
    a) difuzarea unei opere cinematografice in afara perioadelor prevazute in contractele incheiate cu detinatorii drepturilor de autor;
    b) utilizarea de tehnici subliminale in cadrul comunicarii comerciale audiovizuale;
    c) utilizarea comunicarii comerciale audiovizuale cu continut publicitar mascat;
    d) nerespectarea prevederilor legale privind acordarea dreptului la replica;
    e) difuzarea unui serviciu de programe in afara zonei specificate in licenta audiovizuala;
    f) exploatarea licentelor audiovizuale de catre alte persoane decat titularii de drept ai acestora;
    g) programarea si furnizarea de programe, cu incalcarea prevederilor art. 27, art. 28, art. 29 alin. (1)-(7), art. 31 alin. (7), art. 32, art. 34, art. 35 alin. (1), art. 36, art. 39, art. 40, art. 41 si ale art. 85 alin. (3)-(9);
    h) nerespectarea prevederilor art. 3, art. 17 alin. (4), art. 49, art. 54 alin. (2) si ale art. 58 alin. (1);
    i) retransmisia de catre un distribuitor a unui serviciu de programe care nu se incadreaza in prevederile art. 75 alin. (1) si (2) si nu a obtinut autorizatia de retransmisie;
    j) retransmisia de catre distribuitori a serviciilor de programe, cu incalcarea prevederilor art. 74 si 82;
    k) furnizarea unui serviciu media fara a detine licenta audiovizuala sau in lipsa notificarii prevazute la art. 74 alin. (5);
    l) refuzul furnizorului sau distribuitorului de servicii media de a comunica personalului de control, in conditiile prevazute la art. 88 alin. (3), informatiile solicitate.
    (2) Faptele prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 200.000 lei

    64^1. Dupa articolul 90 se introduce un nou articol, articolul 90^1, cu urmatorul cuprins:
    «Art. 90^1
    (1) Constituie contraventii si urmatoarele fapte:
    a) transmisia serviciilor de programe fara licenta de emisie, licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru sau autorizatie tehnica;
    b) nerespectarea datelor tehnice, a parametrilor ori a conditiilor din licenta de emisie, din licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru sau din autorizatia tehnica;
    c) fapta titularului licentei de emisie ori a titularului licentei de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru de a refuza sa se supuna controlului sau sa puna la dispozitia persoanelor imputernicite documentele solicitate.
    (2) Faptele prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 5.000 lei la 100.000 lei

    65. Articolul 91 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 91
    (1) Constituie contraventie nerespectarea de catre furnizorii sau distribuitorii de servicii a dispozitiilor prezentei legi prevazute la art. 22 alin. (1), art. 24 alin. (1) si (2), art. 26^1 alin. (1), art. 31 alin. (1), (3), (4) si (5), art. 39^1 si art. 48, precum si ale deciziilor avand caracter normativ emise de Consiliu.
    (2) In cazurile prevazute la alin. (1) Consiliul va emite o somatie continand conditii si termene precise de intrare in legalitate.
    In cazul in care furnizorul sau distribuitorul de servicii nu intra in legalitate in termenul si in conditiile stabilite prin somatie ori incalca din nou aceste prevederi, se aplica o amenda contraventionala de la 5.000 lei la 100.000 lei"

    66. Articolul 91^1 se abroga.

    67. La articolul 93, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 93
    (1) Sanctiunile pentru incalcarea dispozitiilor prezentei legi se aplica prin acte emise de Consiliu sau de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, care actioneaza prin personalul de specialitate imputernicit in acest scop.
    ...............................................................................................................................
    Actele emise in conditiile prevazute la alin. (1) pot fi atacate direct la sectia de contencios administrativ a curtii de apel, fara a fi necesara formularea unei plangeri prealabile, in termen de 15 zile de la comunicare; termenul de 15 zile nu suspenda de drept efectele acestora."

    67^1. Dupa articolul 93 se introduce un nou articol, articolul 93^1, cu urmatorul cuprins:
    «Art. 93^1
    (1) Radiodifuzorul caruia i s-a aplicat o sanctiune sau i s-a adresat o somatie de intrare in legalitate de catre Consiliu are obligatia de a comunica publicului motivele si obiectul sanctiunii sau ale somatiei, in formularea transmisa de Consiliu.
    (2) In cazul serviciilor de programe de televiziune, textul somatiei sau al sanctiunii se difuzeaza in urmatoarele 24 de ore de la comunicare, sonor si vizual, de cel putin 3 ori, in intervalul orar 18,00—22,00, din care o data in principala emisiune de stiri.
    (3) In cazul serviciilor de programe de radiodifuziune sonora, textul somatiei sau al sanctiunii se difuzeaza in urmatoarele 24 de ore de la comunicare, de cel putin 3 ori, in intervalul 6,00—14,00, din care o data in principala emisiune de stiri.
    (4) Pentru serviciile de programe de televiziune sau de radiodifuziune sonora care, in intervalele orare precizate la alin. (2) si (3), retransmit un alt serviciu de programe, modalitatea de difuzare este stabilita prin decizia de sanctionare sau in somatie.
    (5) Nerespectarea prevederilor alin. (1)—(4) se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 2.500 lei la 50.000 lei.»

    67^2. Articolul 94 va avea urmatorul cuprins:
    «Art. 94
    Contraventiilor constatate de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28 alin. (1) si ale art. 32.»"

    68. La articolul 95^1, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 95^1. - Consiliul poate decide retragerea licentei audiovizuale sau a dreptului de furnizare a serviciului media audiovizual la cerere, in cazul savarsirii repetate de catre furnizorul de servicii media a uneia dintre urmatoarele fapte:".

    69. La articolul 96, alineatul (11) se abroga.

    70. La articolul 96, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 96
    (1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda penala de la 5.000 lei la 100.000 lei transmisia serviciilor de programe de televiziune/radiodifuziune fara licenta de emisie sau licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru, daca fapta prezinta pericol pentru siguranta nationala, ordinea publica sau sanatatea publica ori poate crea probleme de natura economica sau operationala altor furnizori de retele ori servicii de comunicatii electronice sau utilizatorilor.
    ...............................................................................................................................
    (4) In cazul savarsirii infractiunilor prevazute la alin. (1) instanta poate dispune si aplicarea dispozitiilor Codului penal privind confiscarea speciala."

    70^1. Alineatele (2) si (3) ale articolului 96 se abroga.
    71. Dupa articolul 99 se introduce urmatoarea mentiune:
    "Prezenta lege transpune prevederile Directivei 89/552/CEE a Parlamentului European si a Consiliului din 3 octombrie 1989 privind coordonarea anumitor dispozitii stabilite prin acte cu putere de lege sau norme administrative in cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor media audiovizuale), publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene seria L nr. 298 din 17 octombrie 1989, astfel cum a fost modificata de Directiva 97/36/CEE si de Directiva 2007/65/CE."

    Art. I^1
    In tot cuprinsul Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sintagma retele de telecomunicatii se inlocuieste cu sintagma retele de comunicatii electronice, iar denumirea Autoritatea Nationala pentru Comunicatii se inlocuieste cu denumirea Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii

    Art. II
    (1) Dispozitiile alin. (1)—(5) ale art. 31 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, sunt aplicabile numai programelor produse dupa 19 decembrie 2009.
    (2) Licentele audiovizuale analogice de televiziune existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi prelungite pana la o data impusa de masurile stabilite de strategia privind tranzitia de la televiziunea analogica la cea digitala terestra si implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel national si nu mai tarziu de data incetarii obligatorii a emisiei analogice.
    (3) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale va elabora, in colaborare cu Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, Ministerul Finantelor Publice, Consiliul National al Audiovizualului si Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, strategia privind tranzitia de la televiziunea analogica terestra la cea digitala terestra si implementarea serviciilor multimedia digitale la nivel national, document care se aproba prin hotarare a Guvernului.
    (4) abrogat legea 333/2209
    (5) In procesul de elaborare si implementare a strategiei prevazute la alin. (3) vor fi adoptate acele solutii tehnice care asigura cea mai eficienta utilizare a spectrului radio, cu respectarea cerintelor de calitate a semnalului transmis.
    (6) abrogat legea 333/2209
    (7) In vederea aplicarii prevederilor art. 10 alin. (3) lit. i) si l), Consiliului National al Audiovizualului i se vor aloca suplimentar resursele bugetare necesare pentru asigurarea personalului, a formarii profesionale a acestuia si pentru achizitionarea dotarilor tehnice corespunzatoare.

    Art. III
    Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se adreseaza tuturor furnizorilor de servicii media audiovizuale, aflati sub jurisdictia Romaniei, si se aplica tuturor serviciilor media audiovizuale, astfel cum sunt ele definite la art. 49 si 50 din Tratatul Uniunii Europene si oferite publicului prin retele de comunicatii electronice, in sensul art. 2 lit. (a) din Directiva 2002/21/CE, in conformitate cu prevederile Directivei 89/552/CEE a Parlamentului European si a Consiliului din 3 octombrie 1989 privind coordonarea anumitor dispozitii stabilite prin acte cu putere de lege sau norme administrative in cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Art. IV
    Legea audiovizualului nr. 504/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.




    Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Monitorul Oficial

    Poate fi de interes si:
    OUG 18/2015 privind stabilirea unor masuri necesare pentru asigurarea tranzitiei de la televiziunea analogica terestra la televiziunea digitala terestra si implementarea serviciilor multimedia la nivel national, precum si pentru completarea Legii aud
    Decizie CNA nr. 528/2014 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei
    Legea 103/2014 pentru completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002. Lege nr. 103/2014
    OUG 25/2013 pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002. Ordonanta de urgenta nr. 25/2013
    Codul de reglementare a continutului audiovizual. Decizia nr. 220/2011 a Consiliului National al Audiovizualului - CNA
    Decizie nr. 210/2010 privind principii si reguli de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerile partiale parlamentare, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale
    Decizie nr. 97/2009 privind constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind remuneratiile reprezentand drepturi patrimoniale de autor pentru reproducerile pe videograme ale operelor muzicale utilizate in cadrul operelor audiovizuale, alt
    Decizie nr. 604/2009 pentru modificarea si completarea Deciziei nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a continutului audiovizual
    Decizie nr. 69/2009 privind constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind remuneratiile reprezentand drepturile patrimoniale ale autorilor pentru reproducerea operelor muzicale pe inregistrari audiovizuale
    Decizie nr. 50/2009 pentru modificarea si completarea Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a continutului audiovizual
    Legea nr. 504/2002, legea audiovizualului
    Decizie nr. 792/2008 privind principii si reguli de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale


    Cautare legislatie:



    -------------
    Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
    -------------


    Alte reglementari




    Termeni juridici, grupare tematica




  • Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

    Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



    Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    Scriptul s-a intrerupt din cauza unei erori: Table './dreptonl_dr/useronline' is marked as crashed and should be repaired