OUG 82/2011 privind unele masuri de organizare a activitatii de imbunatatiri funciare. Agentia Nationala de Imbunatatiri Funciare
Agentia Nationala de Imbunatatiri Funciare
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 694 din 30 septembrie 2011
Situatia extraordinara prevazuta la art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, este determinata de necesitatea
stringenta de reglementare a unui mecanism economic de finantare, de implicare a beneficiarilor in finantarea cheltuielilor de
administrare, exploatare, intretinere si reparare a infrastructurii de imbunatatiri funciare si a restructurarii si reorganizarii
Administratiei Nationale a Imbunatatirilor Funciare, care functioneaza ca regie autonoma, institutie aflata in imposibilitatea exercitarii
functiei de administrare prevazute in Legea imbunatatirilor funciare nr. 138/2004, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
In conditiile constrangerilor bugetare datorate crizei economice mondiale si pentru a asigura echilibrul si stabilitatea
economico-financiara, se impune luarea unor masuri imediate de reorganizare a actualei Administratii Nationale a Imbunatatirilor
Funciare.
In lipsa unor reglementari urgente exista riscul neasigurarii resurselor financiare pentru indeplinirea atributiilor prevazute
de lege, cu grave consecinte asupra populatiei si protectiei mediului.
Avand in vedere ca aplicarea masurilor si activitatilor specifice pentru reducerea riscurilor si a pagubelor produse de
inundatii trebuie realizata printr-o abordare bazinala, sub comanda unei singure institutii, este necesar ca digurile si barajele de
pe raurile interioare si de pe Dunare aflate in prezent in administrarea Administratiei Nationale a Imbunatatirilor Funciare sa fie
preluate de Administratia Nationala "Apele Romane".
Reglementarea schimbarilor preconizate se propune sa se faca prin ordonanta de urgenta a Guvernului deoarece
parcurgerea etapelor de adoptare a unui proiect de lege necesita o perioada mai indelungata de timp, care conduce la intarzieri
in adoptarea masurilor si la agravarea situatiei actuale.
Tinand cont ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare si de urgenta, a caror
reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1 (1) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta se infiinteaza Agentia Nationala de Imbunatatiri Funciare, denumita in continuare
Agentie, institutie publica cu personalitate juridica, finantata din
venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, in
subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin
reorganizarea Administratiei Nationale a Imbunatatirilor
Funciare.
(2) Sediul central al Agentiei este in municipiul Bucuresti,
Sos. Oltenitei nr. 35—37, sectorul 4.
(3) Agentia are in structura sa o unitate centrala si 41 de
filiale judetene fara personalitate juridica, ce pot avea in
alcatuire unitati de administrare organizate la nivelul
amenajarilor de imbunatatiri funciare sau al grupurilor de
amenajari de imbunatatiri funciare.
(4) Numarul maxim de posturi al Agentiei si filialelor judetene
este de 1.500.
(5) Regulamentul de organizare si functionare a Agentiei se
aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de 15 zile de la
infiintare.
(6) Infiintarea unitatilor de administrare organizate la nivelul
amenajarilor de imbunatatiri funciare sau al grupurilor de
amenajari de imbunatatiri funciare se face prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, la propunerea
Agentiei.
Art. 2 (1) Activitatea fiecarei filiale judetene este
supravegheata de un consiliu de filiala, iar activitatea fiecarei
unitati de administrare este supravegheata de un consiliu de
unitate de administrare.
(2) Din consiliile prevazute la alin. (1) fac parte reprezentanti
ai organizatiilor, federatiilor si ai altor beneficiari de servicii de
imbunatatiri funciare prestate de Agentie. Din consiliile de filiala
fac parte si specialisti recunoscuti pe plan local in domeniul
imbunatatirilor funciare.
(3) Atributiile consiliilor de filiala si ale consiliilor de unitate
de administrare, conditiile si procedura de desemnare si de
numire a membrilor lor, precum si functionarea acestor consilii
sunt prevazute de regulamentul de organizare si functionare a
Agentiei.
(4) Pentru activitatea desfasurata membrii consiliului de filiala
si ai consiliului de unitate de administrare nu sunt remunerati.
Art. 3 (1) Patrimoniul Agentiei se constituie prin preluarea
elementelor de activ si de pasiv ale Administratiei Nationale a
Imbunatatirilor Funciare, pe baza de protocol de predarepreluare,
incheiat in termen de 30 de zile de la data infiintarii
Agentiei.
(2) La data incheierii protocolului de predare-preluare
prevazut la alin. (1), Administratia Nationala a Imbunatatirilor
Funciare se desfiinteaza.
(3) Dupa preluarea patrimoniului conform alin. (1), Agentia
va preda Administratiei Nationale "Apele Romane" lucrarile de
aparare impotriva inundatiilor de pe raurile interioare si a celor
de pe Dunare, compuse din diguri si baraje cu rol de aparare
impotriva inundatiilor, impreuna cu instalatiile, si terenurile
aferente, stocurile de materiale si mijloace de aparare, mijloace
de interventie si avertizare, mijloace fixe si echipamente de
protectie, siguranta si cazarmament pentru apararea impotriva
inundatiilor, pe baza de protocol de predare-preluare, care se
incheie in termen de 10 zile de la data predarii-preluarii
prevazute la alin. (1).
(4) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, respectiv
Ministerul Mediului si Padurilor isi vor actualiza in mod
corespunzator datele din evidenta cantitativ-valorica si impreuna
cu Ministerul Finantelor Publice vor propune Guvernului spre
aprobare proiectul de hotarare pentru modificarea anexei nr. 3,
respectiv a anexei nr. 12 la Hotararea Guvernului nr. 1.705/2006
pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din
domeniul public al statului, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(5) Nu vor face obiectul predarii-preluarii prevazute la alin. (3)
trecerile prin dig sau peste dig aferente evacuarilor din cadrul
sistemelor de desecare, cele care asigura preluarea apei pentru
irigatii, precum si barajele din cadrul amenajarilor pentru
combaterea eroziunii solurilor fara rol de atenuare a viiturilor.
(6) In termen de 6 luni de la preluarea patrimoniului conform
alin. (1), Agentia va efectua reevaluarea imobilizarilor corporale
si necorporale, atat a celor aflate in exploatare, cat si a celor
aflate in conservare, precum si a imobilizarilor in curs de
executie, cu reflectarea diferentelor pe seama conturilor de
capital si rezerve.
Art. 4 (1) Agentia desfasoara urmatoarele activitati:
a) exploatarea, intretinerea si reparatiile amenajarilor de
imbunatatiri funciare declarate de utilitate publica, cu exceptia
amenajarilor sau partilor de amenajare preluate de federatii,
precum si a amenajarilor carora li s-a retras recunoasterea de
utilitate publica si in cadrul carora s-au constituit organizatii;
b) executarea lucrarilor de conservare a amenajarilor de
imbunatatiri funciare sau a partilor de amenajare carora li s-a
retras recunoasterea de utilitate publica;
c) scoaterea din functiune a lucrarilor din amenajarile de
imbunatatiri funciare sau parti de amenajare carora li s-a retras
recunoasterea de utilitate publica si valorificarea materialelor
rezultate, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de
urgenta;
d) redarea in circuitul agricol a terenurilor rezultate in urma
dezafectarii lucrarilor de imbunatatiri funciare;
e) realizarea de investitii pentru reabilitarea amenajarilor de
imbunatatiri funciare existente si executia de noi amenajari;
f) informarea si instruirea in domeniul imbunatatirilor
funciare;
g) realizarea si asigurarea functionarii sistemului national de
supraveghere, evaluare, prognoza si avertizare privind efectele
economice si ecologice ale activitatilor de imbunatatiri funciare;
h) asigurarea alimentarii cu apa a unor localitati, amenajari
piscicole, incinte agricole si industriale, prin amenajarile de
imbunatatiri funciare aflate in administrarea sa, in conditiile legii;
i) prestarea de servicii de imbunatatiri funciare catre
organizatii, federatii si alte persoane fizice si juridice;
j) cooperarea internationala, in limitele imputernicirii acordate
de minister;
k) desfasurarea altor activitati de interes public prevazute de
prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Agentia aplica principiile realizarii obiectivelor
imbunatatirilor funciare stabilite de lege, gestioneaza eficient
resursele proprii si pe cele date in administrarea sa, prin
valorificarea optima a acestora, si, totodata, asigura integritatea
si functionarea durabila a amenajarilor de imbunatatiri funciare
aflate in administrarea sa si contracteaza cu terti furnizori
achizitia de bunuri si servicii, cu respectarea legislatiei privind
achizitiile publice de bunuri si servicii, pentru desfasurarea
activitatilor prevazute la alin. (1).
Art. 5 Agentia indeplineste urmatoarele atributii:
a) intocmeste si pune in aplicare planurile anuale de
exploatare, intretinere si reparatii ale amenajarilor de
imbunatatiri funciare declarate de utilitate publica;
b) face propuneri Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
cu privire la bugetul propriu si planul de activitate pentru
exercitiul financiar urmator;
c) inventariaza anual amenajarile de irigatii, cu evidentierea
distincta a celor functionale;
d) elaboreaza tarife pentru servicii de imbunatatiri funciare;
e) elaboreaza studii, proiecte, programe de cercetare si
propuneri anuale pentru investitii in reabilitarea amenajarilor de
imbunatatiri funciare existente sau executa noi amenajari si
supravegheaza realizarea acestor lucrari de investitii, precum si
propuneri de elemente de strategie si politici sectoriale;
f) urmareste impactul asupra mediului inconjurator al
activitatilor de imbunatatiri funciare si ia masuri de diminuare
sau corective in conformitate cu legislatia protectiei mediului;
g) asigura paza si protectia infrastructurii de imbunatatiri
funciare din cadrul amenajarilor de imbunatatiri funciare pe care
le administreaza, exploateaza, intretine si repara;
h) urmareste permanent starea tehnica a amenajarilor de
imbunatatiri funciare aflate in administrare;
i) desfasoara actiuni de prevenire si protectie a amenajarilor
de imbunatatiri funciare aflate in administrarea sa fata de
actiunea factorilor de risc si a calamitatilor naturale, fenomenelor
meteorologice periculoase si a accidentelor la constructiile
hidrotehnice;
j) pregateste si pune in aplicare planurile de actiune in cazuri
de urgenta;
k) emite avize tehnice pentru instalatiile care se amplaseaza
si constructiile care se executa in zona amenajarilor de
imbunatatiri funciare din administrarea sa;
l) elaboreaza si finanteaza planul propriu de cercetare,
proiectare si informatica;
m) coordoneaza si indruma metodologic controlul tehnic de
calitate al exploatarii, intretinerii si reparatiilor amenajarilor de
imbunatatiri funciare, efectuat de filialele judetene;
n) avizeaza documentatiile tehnice, contracteaza si
finanteaza lucrarile de investitii contractate cu terti furnizori si
verifica derularea si receptionarea lucrarilor, potrivit legii;
o) elaboreaza studiile privind necesarul fortei de munca pe
structuri de personal, pregatirea si perfectionarea intregului
personal, selectarea si promovarea acestuia in cadrul unitatilor
din subordine;
p) organizeaza si aproba planul de audit public intern,
organizeaza controlul financiar preventiv si evidenta
angajamentelor conform legii, efectueaza analize economice si
tehnice asupra organizarii si desfasurarii activitatilor;
q) organizeaza si participa la activitati de cooperare tehnicoeconomica
internationala in domeniul imbunatatirilor funciare,
al gospodaririi apelor si protectiei mediului;
r) verifica si dispune masuri privind organizarea propriei
contabilitati potrivit legii;
s) organizeaza si desfasoara actiuni de aparare impotriva
inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si a
accidentelor la constructiile hidrotehnice, precum si pentru
constituirea stocurilor de materiale si mijloace de aparare,
mijloace de interventie si avertizare, mijloace fixe si
echipamente de protectie, siguranta si cazarmament, care se
realizeaza conform normativelor in vigoare.
Art. 6 (1) Agentia exploateaza, administreaza, intretine si
repara amenajarile de imbunatatiri funciare din domeniul public
sau privat al statului, declarate de utilitate publica, cu exceptia
prevazuta la art. 39 alin. (6) din Legea imbunatatirilor funciare
nr. 138/2004, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Lista amenajarilor de imbunatatiri funciare ce se
administreaza de Agentie se constituie ca anexa la regulamentul
de organizare si functionare a Agentiei.
(3) O amenajare de imbunatatiri funciare sau o parte
autonoma functional a unei amenajari de imbunatatiri funciare
este declarata de utilitate publica, potrivit criteriilor stabilite prin
Normele metodologice de aplicare a Legii imbunatatirilor
funciare nr. 138/2004, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 1.872/2005, cu modificarile ulterioare.
(4) Anual, in functie de indeplinirea criteriilor stabilite conform
alin. (3), lista amenajarilor ce se administreaza de Agentie se
modifica sau se completeaza si se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Agentiei.
(5) Cheltuielile necesare desfasurarii activitatilor prevazute
la alin. (1) se asigura din bugetul Agentiei, cu incadrarea in
fondurile aprobate anual cu aceasta destinatie.
Art. 7 (1) Beneficiarii terenurilor detinute in baza unui titlu
valabil de proprietate ori de folosinta in amenajarile de
imbunatatiri funciare sau in afara acestora, care beneficiaza
direct sau indirect de lucrarile de imbunatatiri funciare, pentru
administrarea amenajarilor de imbunatatiri funciare, sunt obligati
sa achite Agentiei o taxa de imbunatatiri funciare, denumita in
continuare taxa IF.
(2) Prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu avizul Consiliului
Concurentei, se aproba modul de calcul si de colectare,
termenele de plata aferente taxei IF, precum si cuantumul
acesteia, pentru anul 2012.
(3) Cuantumul taxei IF se aproba anual de catre Agentie,
pana la data de 31 august a fiecarui an pentru anul urmator, si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea IV-a.
Art. 8 (1) Se mandateaza Agentia sa inscrie in cartea
funciara dreptul de proprietate a statului asupra bunurilor din
domeniul public al statului, aflate in administrarea sa.
(2) Costurile pentru intocmirea documentatiilor tehnice
cadastrale, precum si a celor necesare pentru inscrierea
dreptului de proprietate a statului in cartea funciara asupra
bunurilor prevazute in anexa nr. 2 la Legea nr. 138/2004,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se suporta
din bugetul Agentiei.
Art. 9 Agentia administreaza infrastructura de imbunatatiri
funciare apartinand domeniului public si privat al statului, cu
exceptia celei situate pe terenurile incluse in fondul forestier
proprietate publica a statului, administrate de Regia Nationala a
Padurilor — Romsilva, si a celor prevazute la art. 3 alin. (3).
Art. 10 (1) Pentru realizarea atributiilor sale, Agentia
contracteaza cu terti elaborarea de studii, prestarea de servicii
de proiectare, executarea de lucrari de constructii, intretinere si
reparatii, inclusiv achizitionarea sau inchirierea echipamentului
necesar desfasurarii activitatilor sale, precum si a
echipamentelor de interventie pentru a face fata situatiilor de
urgenta, inclusiv pentru lucrarile de intretinere curenta in
amenajarile de imbunatatiri funciare de utilitate publica, cu
respectarea legislatiei privind achizitiile publice.
(2) Pana la transmiterea catre organizatii si federatii a
infrastructurii de imbunatatiri funciare, Agentia contracteaza
serviciile de exploatare, intretinere si reparatii ale acesteia cu
tertii prestatori de servicii, cu respectarea legislatiei privind
achizitiile publice.
(3) Agentia poate angaja pentru activitati sezoniere personal
pe baza de contract de prestari de servicii, pe baza unei
justificari fundamentate, aprobata de directorul general al
Agentiei.
Art. 11 Veniturile proprii ale Agentiei se constituie din:
a) taxa IF si tarife percepute beneficiarilor activitatilor de
imbunatatiri funciare;
b) dobanzi si penalitati percepute pentru serviciile prestate,
a caror contravaloare nu a fost incasata la termen;
c) tarife de prestari de servicii de alimentare cu apa a unor
localitati, incinte agricole si industriale, a unor amenajari
piscicole si de evacuare a apelor pluviale, menajere si
industriale uzate, care respecta normele in vigoare;
d) sumele incasate, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare, din inchirierea bunurilor din domeniul public si privat al
statului, aflate in patrimoniul propriu;
e) tarifele de trecere pe digurile aflate in administrarea sa,
percepute pentru intretinerea sectiunii acestora si a rampelor de
acces;
f) tarife pentru eliberarea avizelor tehnice si de specialitate,
precum si a avizelor si acordurilor de scoatere din circuitul
agricol si silvic, dupa caz;
g) sumele incasate din scoaterea din functiune, valorificarea
si casarea infrastructurii de imbunatatiri funciare, ca urmare a
scoaterii din circuitul agricol si silvic, dupa caz, a suprafetelor
ocupate cu lucrari de imbunatatiri funciare;
h) valorificarea materialului lemnos rezultat in urma lucrarilor
de intretinere si regenerare a plantatiilor silvice pentru
combaterea eroziunii solului, in conditiile legii;
i) sume rezultate din valorificarea masei ierboase, obtinute in
urma lucrarilor de intretinere a digurilor si a retelei de canale, in
conditiile legii;
j) alte venituri realizate din exploatarea patrimoniului propriu,
corelat cu activitatile si atributiile acesteia, in conformitate cu
prevederile legale.
Art. 12 Cheltuielile curente si de capital ale Agentiei au
urmatoarea destinatie:
a) cheltuieli de personal, cheltuieli cu bunurile si serviciile
necesare desfasurarii activitatii proprii;
b) cheltuieli de investitii privind:
(i) obiectivele de investitii noi sau in continuare privind
infrastructura de imbunatatiri funciare din domeniul
public si/sau privat al statului;
(ii) studiile si proiectarea legate de obiectul sau de
activitate;
(iii) echipamentele tehnologice aferente amenajarilor de
imbunatatiri funciare din domeniul public al statului;
(iv) expertizarea lucrarilor de imbunatatiri funciare din
cadrul infrastructurii apartinand domeniului public al
statului si consultanta de specialitate referitoare la
aceste lucrari;
(v) lucrarile de intretinere si reparatii de natura
investitiilor la prizele de apa pentru irigatii,
dragarea/decolmatarea senalelor, andocarea si
reparatiile specifice statiilor de pompare plutitoare,
reparatiile accidentale, interventiile pentru inlaturarea
efectelor calamitatilor naturale asupra infrastructurii
de irigatii;
c) exploatarea, intretinerea, reparatiile si administrarea
amenajarilor de imbunatatiri funciare din domeniul public si
privat al statului;
d) actiunile de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice, precum si constituirea stocurilor de materiale si
mijloace de aparare, mijloace de interventie si avertizare,
mijloace fixe si echipamente de protectie, siguranta si
cazarmament, care se realizeaza conform normativelor in
vigoare;
e) reabilitarea infrastructurii apartinand domeniului public al
statului din amenajarile de imbunatatiri funciare existente sau
conservarea obiectivelor de investitii sistate ori intrerupte
temporar;
f) reabilitarea infrastructurii apartinand domeniului privat al
statului din amenajarile de imbunatatiri funciare existente;
g) protectia mediului prin lucrari de imbunatatiri funciare si
monitorizarea efectelor acestor lucrari, inclusiv lucrari de
amenajamente silvice;
h) informarea publica si instruirea in domeniul imbunatatirilor
funciare;
i) functionarea sistemului national de supraveghere,
evaluare, prognoza si avertizare privind efectele economice si
ecologice ale activitatilor de imbunatatiri funciare;
j) conservarea si asigurarea pazei amenajarilor de
imbunatatiri funciare aflate in conservare;
k) executarea probelor tehnologice si a epuizmentelor si
consumul de energie pe perioada nefunctionarii;
l) alte cheltuieli necesare desfasurarii atributiilor prevazute la
art. 5.
Art. 13 (1) Conducerea Agentiei este asigurata de
directorul general.
(2) In activitatea curenta, directorul general al Agentiei este
ajutat de catre un director general adjunct.
(3) Directorul general si directorul general adjunct sunt numiti
prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, ca urmare
a concursului organizat in conditiile legii.
(4) Directorul general al Agentiei are calitatea de ordonator
tertiar de credite.
(5) Drepturile salariale ale directorului general si directorului
general adjunct se stabilesc in ordinul de numire in functie, cu
respectarea prevederilor legale in domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar.
(6) Directorul general indeplineste urmatoarele atributii:
a) prezinta un raport trimestrial si anual ministrului agriculturii
si dezvoltarii rurale privind activitatile si performantele Agentiei;
b) aproba situatiile financiare anuale ale Agentiei si le
transmite Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale;
c) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, al
programului de activitate pentru exercitiul financiar urmator si al
indicatorilor anuali de performanta ai Agentiei, pentru a fi
inaintate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale;
d) numeste directorii si directorii de filiale judetene, ca urmare
a concursului organizat, potrivit prevederilor legale in vigoare;
e) supune aprobarii ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale
statul de functii al Agentiei, precum si al filialelor judetene;
f) aproba propunerile de tarife si structura tarifelor pentru
livrarea apei pentru irigatii, precum si pentru alte servicii de
imbunatatiri funciare;
g) urmareste continuu si analizeaza performantele financiare
si de functionare ale Agentiei;
h) asigura organizarea contabilitatii separat cu privire la
activitatea de irigatii si separat cu privire la alte activitati de
imbunatatiri funciare, pe surse de finantare;
i) aproba regulamentele interne de functionare ale Agentiei;
j) aproba planurile de interventie in caz de urgenta sau de
accidente la constructiile hidrotehnice aflate in administrarea sa;
k) propune proiecte de investitii pentru realizarea de noi
amenajari de imbunatatiri funciare sau executarea de lucrari la
amenajarile existente, care vor fi prezentate Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale spre aprobare;
l) aproba lista bunurilor din domeniul privat al statului, aflate
in administrarea Agentiei, care vor fi inchiriate prin licitatie
publica;
m) aproba orice alta masura necesara desfasurarii activitatii
Agentiei, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate;
n) incheie acte juridice in numele Agentiei;
o) reprezinta Agentia in relatiile cu tertii;
p) indeplineste alte atributii stabilite de ministrul agriculturii si
dezvoltarii rurale.
(7) Activitatea curenta a filialelor judetene este condusa de
directori numiti prin decizie a directorului general, ca urmare a
promovarii concursului organizat, potrivit legii.
(8) Personalul Agentiei este angajat pe baza de contract
individual de munca si se salarizeaza potrivit reglementarilor
legale aplicabile personalului platit din fonduri publice.
Art. 14 (1) Personalul angajat in cadrul Administratiei
Nationale a Imbunatatirilor Funciare, care se desfiinteaza, se
preia de catre Agentie, in limita posturilor prevazute la art. 1
alin. (4).
(2) Incadrarea in numarul maxim de posturi stabilit potrivit
prevederilor alin. (1) se face in termenele si cu procedura
stabilite de lege.
Art. 15 (1) Agentia se substituie in toate drepturile si
obligatiile decurgand din toate actele normative, contractele,
conventiile, intelegerile, protocoalele, memorandumurile,
acordurile si altele asemenea, precum si in toate litigiile in care
Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare este parte.
(2) Contractele, conventiile, intelegerile, protocoalele,
memorandumurile, acordurile si altele asemenea incheiate de
Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare si aflate in
executare la data adoptarii prezentei ordonante de urgenta isi
mentin valabilitatea si se preiau de catre Agentie.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si contractelor de furnizare
a energiei electrice si a celorlalte utilitati.
Art. 16 De la data incheierii protocolului prevazut la art. 3
alin. (1), Agentia administreaza bunurile din domeniul public al
statului, bunurile proprietate publica prevazute in anexa nr. 2 din
Legea nr. 138/2004, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si bunurile din domeniul privat al statului,
pana la transmiterea acestora catre organizatii si federatii,
precum si patrimoniul propriu stabilit pe baza situatiilor
financiare existente la sfarsitul lunii anterioare datei inregistrarii
ca institutie publica la organul fiscal competent.
Art. 17 (1) Cuantumul tarifelor anuale si al tarifelor de
livrare a apei pentru irigatii, stabilite in conditii concurentiale, se
aproba de catre directorul general al Agentiei.
(2) Cuantumul tarifelor, stabilite in conditii concurentiale,
pentru serviciile de exploatare, intretinere si reparatii ale acestei
infrastructuri se aproba de catre directorul general al Agentiei.
(3) Dupa propunerea de catre consiliul de unitate de
administrare sau, dupa caz, de consiliul de filiala si aprobarea de
catre directorul general al Agentiei a unor tarife pentru noi
puncte de livrare a apei pentru irigatii sau dupa aprobarea
tarifelor reactualizate, cuantumul aprobat al acestor tarife se
transmite pentru publicare la Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea IV-a, in termen de 5 zile de la data aprobarii.
Art. 18 Tarifele de prestatii pentru alte activitati de
imbunatatiri funciare decat irigatiile se calculeaza anual de catre
Agentie, in baza normelor metodologice aprobate prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, iar cuantumul tarifelor
se aproba de directorul general al Agentiei.
Art. 19 La data desfiintarii Administratiei Nationale a
Imbunatatirilor Funciare, Legea imbunatatirilor funciare
nr. 138/2004, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 88 din 13 februarie 2009, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 4, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) realizarea de catre proprietarii de teren a exploatarii,
intretinerii si reparatiilor amenajarilor de imbunatatiri funciare
situate pe terenurile pe care le detin, inclusiv a lucrarilor de
reabilitare, executare de investitii si suportarea costurilor acestor
activitati. Statul intervine prin Agentie numai pentru finantarea
lucrarilor de investitii care sunt efectuate pe terenuri proprietate
publica si privata a statului;".
2. La articolul 27, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Punerea in functiune a infrastructurii de irigatii care face
obiectul transmiterii la cerere, fara plata, in folosinta sau in
proprietatea unei organizatii se realizeaza din fonduri asigurate
din bugetul Agentiei."
3. La articolul 28, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Punerea in functiune a infrastructurii de irigatii care face
obiectul transmiterii la cerere, fara plata, in folosinta unei
federatii se realizeaza din fonduri asigurate din bugetul
Agentiei."
4. La articolul 39, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39 (1) Daca o amenajare de imbunatatiri funciare
sau o parte a unei amenajari de imbunatatiri funciare nu mai
indeplineste criteriile prevazute pentru declararea de utilitate
publica, prin hotarare a Guvernului i se retrage recunoasterea
de utilitate publica si, dupa caz, se trece din domeniul public in
domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativteritoriale."
5. Alineatul (1) al articolului 30, articolele 36—38, 40—42,
44—55, 64, 67, 70, 71, literele g), i), j), k), l) si n) ale
articolului 74, litera e) a articolului 76, alineatele (5) si (6) ale
articolului 83 si articolul 90 se abroga.
6. La anexa nr. 2, punctul 4 va avea urmatorul cuprins:
"4. Lucrarile de combatere a eroziunii solului, cu exceptia
celor realizate pe terenuri care nu sunt in administrarea
Agentiei."
7. In tot cuprinsul legii, sintagma "sucursala
teritoriala/sucursale teritoriale" se inlocuieste cu sintagma
"filiala judeteana/filiale judetene", dupa caz, iar sintagma
"Administratia/Administratie" se inlocuieste cu sintagma
"Agentia/Agentie", dupa caz.
Art. 20 Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare
va solicita fonduri Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
pentru activitatile desfasurate pana la semnarea contractelor de
exploatare, intretinere si reparatii privind amenajarile de
imbunatatiri funciare, altele decat irigatiile, referitoare la
cheltuielile prevazute la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 138/2004,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit
prevederilor anexei nr. 2 la Regulamentul privind modul de
alocare, acordare si justificare a transferurilor de la bugetul de
stat pentru acoperirea cheltuielilor necesare desfasurarii
activitatilor reglementate prin Legea imbunatatirilor funciare
nr. 138/2004, altele decat irigatiile, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 203/2011, cu modificarile si completarile
ulterioare, pana la desfiintarea acesteia, dar nu mai tarziu de
31 decembrie 2011.
Art. 21 (1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa
introduca, la propunerea ordonatorului principal de credite,
modificarile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei
ordonante de urgenta in structura bugetului de stat si a bugetului
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pe anul 2011, in
baza protocolului de predare-preluare care cuprinde si creditele
bugetare ramase neutilizate la data incheierii acestuia.
(2) Se autorizeaza Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
sa detalieze modificarile prevazute la alin. (1) si sa le introduca
in bugetul propriu si in anexele la acesta.
|