DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Distrugere arhiva veche




Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

OUG 81/2016 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011. Ordonanta de urgenta nr. 81/2016



Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 943 din 23 noiembrie 2016

Luand in considerare ca, prin Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, este definit cadrul pentru exercitarea, sub autoritatea statului roman, a dreptului fundamental la invatatura, legea avand ca viziune promovarea unui invatamant orientat pe valori, creativitate, capacitati cognitive, capacitati volitive si capacitati actionale, cunostinte fundamentale si cunostinte, competente si abilitati de utilitate directa, in profesie si in societate,
avand in vedere ca idealul educational al scolii romanesti consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si in asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru implinirea si dezvoltarea personala, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetateneasca activa in societate, pentru incluziune sociala si pentru angajare pe piata muncii,
luand in considerare ca, din perspectiva asigurarii acestor deziderate, precum si a nevoii de adaptare permanenta a invatamantului romanesc la cerintele pietei muncii, tot mai diversificata, aflata in crestere, este necesara imbunatatirea reactiei sistemului de educatie si formare profesionala la dinamica economica si sociala din Romania,
avand in vedere faptul ca unele exemple de succes in organizarea/desfasurarea invatamantului profesional cu elemente de sistem dual au demonstrat ca atractivitatea unui astfel de invatamant pentru absolventii clasei a VIII-a a crescut considerabil,
avand in vedere ca este necesar accesul la o gama de oportunitati de formare profesionala de calitate pentru absolventii invatamantului gimnazial, pe care oferta locala, in special in localitatile mai mici, nu le poate acoperi,
tinand cont de faptul ca invatamantul profesional se organizeaza pentru calificari stabilite in functie de nevoile pietei muncii, identificate prin documente strategice de planificare a ofertei de formare regionale, judetene si locale, pe baza unui contract de pregatire practica, incheiat intre unitatea de invatamant - operatorul economic si elev (respectiv parintele, tutorele sau sustinatorul legal al elevului minor),
avand in vedere faptul ca la nivel national a fost demarat un amplu proces de consultare a partenerilor sociali, referitor la oportunitatea si premisele necesare organizarii invatamantului dual, prin derularea mai multor evenimente (lansarea in dezbatere publica a documentului de politica publica "Optiunile de educatie si formare profesionala a absolventilor de clasa a VIII-a"; desfasurarea Conferintei nationale "Īnvatamantul profesional dual - drumul de la idei la practica", iar la consultarile prilejuite de aceste evenimente a participat o gama larga de factori interesati, reprezentanti ai Administratiei Prezidentiale, ambasadelor, Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, Ministerului Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului pentru Consultare Publica si Dialog Civic, Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, camerelor de comert, sindicatelor, comitetelor sectoriale, companiilor, inspectoratelor scolare, unitatilor de invatamant si ai altor organizatii si structuri implicate in educatie),
avand in vedere ca formarea profesionala pentru obtinerea unei calificari se realizeaza in Romania astfel: initial, prin invatamantul profesional si tehnic, si continuu, prin formarea profesionala a adultilor, si luand in considerare ca invatamantul dual constituie o alternativa de formare profesionala,
luand in considerare ca, dupa aceste consultari, concluziile au pus in evidenta necesitatea introducerii invatamantului dual, ca parte a invatamantului profesional si tehnic, asumarea de catre operatorii economici a unor responsabilitati si costuri pentru pregatirea practica a elevilor, crearea conditiilor pentru participarea operatorilor economici parteneri ai unitatilor de invatamant la deciziile consiliului de administratie al unitatii de invatamant prin prezenta unor reprezentanti ai acestora, flexibilizarea duratei programelor de formare profesionala, adaptarea curriculumului la nevoile pietei muncii locale si regionale,
ca, totodata, in acelasi context, operatorii economici au subliniat necesitatea partajarii costurilor formarii in stagiile de practica intre operatorul economic si stat in conditiile acordarii unor facilitati fiscale operatorului economic,
tinand cont de faptul ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2014 a fost introdusa posibilitatea de organizare a invatamantului profesional in sistem dual, dupa invatamantul obligatoriu (incepand cu varsta de 16 ani), desfasurat pe baza unui contract de munca, si ca aceste prevederi nu au fost agreate de marile companii (in special transnationale), intrucat acestea nu doresc sa incheie contracte de munca datorita contributiilor pe care ar trebui sa le plateasca pentru salariile platite cursantilor; proiectul de ordonanta de urgenta prevede ca invatamantul dual sa fie o alternativa a formarii profesionale pentru absolventii de gimnaziu (si cele mai multe companii consultate au fost de acord cu acest lucru), iar contractul pe care elevul il incheie cu operatorul este un contract de pregatire practica (fara atragerea unor costuri suplimentare de tipul contributiilor si taxelor pe salarii pentru companii),
ca invatamantul dual combina invatarea la locul de munca intr-o companie cu educatia si formarea profesionala intr-o unitate de invatamant, cu scopul de a obtine o calificare profesionala, concomitent cu oferirea posibilitatii continuarii studiilor,
luand in considerare ca preponderenta in acest caz, spre deosebire de invatarea bazata pe scoala, este invatarea la locul de munca, la operatorul economic, pe baza unui contract de parteneriat intre operatorul economic si unitatea de invatamant, cu implicarea unitatii administrativ-teritoriale pe raza careia se afla unitatea scolara, si a unui contract individual de pregatire practica incheiat intre operatorul economic, unitatea de invatamant si persoana care se formeaza,
luand in considerare faptul ca formarea profesionala prin invatamant dual va facilita accesul absolventilor, dupa finalizarea studiilor, la un loc pe piata fortei de munca,
avand in vedere ca, totodata, se impune adoptarea in regim de urgenta a masurilor legislative ce fac obiectul acestei ordonante de urgenta, deoarece fundamentarea planului de scolarizare pentru anul scolar 2017-2018 si a retelei scolare, care se bazeaza si pe aceasta ordonanta de urgenta, are urmatorul calendar: luna noiembrie 2016, solicitarea din partea inspectoratelor scolare judetene catre unitatile administrativ-teritoriale locale si judetene a proiectului privind reorganizarea retelei scolare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat si particular, in vederea fundamentarii proiectului planului de scolarizare, lunile noiembrie si decembrie 2016, emiterea avizelor conforme sau refuzul de a emite din partea unitatilor administrativ-teritoriale locale si judetene, luna ianuarie 2017, transmiterea proiectului planului de scolarizare catre Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice de catre inspectoratele scolare judetene,
avand in vedere ca anterior aprobarii cifrei de scolarizare se desfasoara, incepand cu luna noiembrie a anului anterior (respectiv 2016), identificarea solicitarilor operatorilor economici, centralizarea acestora la nivelul inspectoratelor scolare, analiza propunerilor si a retelei de unitati de invatamant disponibile pentru furnizarea acelor calificari, stabilirea normelor cadrelor didactice, iar daca prezenta ordonanta de urgenta nu va fi aprobata imediat, efectele ei nu vor mai putea influenta anul scolar 2017-2018, cu amanarea acestora inca 1 an,
avand in vedere ca intarzierea luarii unei decizii poate conduce la relocarea unor companii care au participat la consultarile desfasurate in ultimii ani si care solicita dezvoltarea invatamantului dual pentru a putea influenta calitatea formarii profesionale si a deciziilor la nivelul unitatii de invatamant,
intrucat rata de abandon scolar din Romania este una dintre cele mai mari din Europa si una dintre cauzele principale este imposibilitatea familiilor de a sustine financiar copiii sa urmeze scoala, iar proiectul de ordonanta de urgenta prevede inclusiv implicarea suplimentara a companiilor cu burse cel putin de nivelul bursei profesionale, dar si alte forme de sprijin pentru elevi; in lipsa promovarii acestui act normativ creste riscul ca multi absolventi ai clasei a VIII-a sa nu mai continue studiile si sa constituie viitori beneficiari ai ajutoarelor sociale,
avand in vedere ca neluarea unei decizii va conduce la reducerea implicarii operatorilor economici in formarea profesionala, operatori care nu vor mai avea incredere in sistemul public, ca urmare a lipsei de reactie si de reglementare din partea statului, dupa consultari publice de anvergura; pana la jumatatea anului 2016 au participat la consultarile pentru modificarea cadrului legislativ:
  • 846 de participanti prin intalniri regionale si 918 respondenti la chestionar;
  • consultarea on-line - 418 respondenti la chestionar;
  • documente de pozitie primite - 9;
  • dintre participanti amintim 29 de camere de comert, industrie si agricultura si 286 de operatori economici.

  • Toate categoriile institutionale au apreciat in procent de peste 79% cu calificativele "in mare si foarte mare masura" oportunitatea programelor de formare in sistem profesional dual in Romania.

    Avand in vedere ca modificarile propuse, daca nu sunt adoptate in aceasta perioada, vor produce efecte abia incepand cu anul scolar 2018-2019, pierzand astfel oportunitatea de a ne imbunatati indicatorii de tara propusi si asumati, de exemplu: diminuarea abandonului scolar, cresterea gradului de angajabilitate etc.,
    avand in vedere ca modificarile propuse trebuie sa sustina pregatirea practica prin implicarea partenerilor sociali, dezvoltarea mecanismelor de asigurare a calitatii in educatie si formare profesionala, accesul la educatie si formare profesionala, consolidarea competentelor-cheie si dezvoltarea profesionala a profesorilor, conform obiectivelor asumate de statele membre ale Uniunii Europene la Riga in anul 2015, precum si de noua Agenda pentru competente, adoptata la data de 10 iunie 2016,
    avand in vedere ca, totodata, trebuie elaborate si aprobate metodologii specifice,
    intrucat invatamantul constituie prioritate nationala,
    deoarece toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii a caror reglementare nu poate fi amanata,
    in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

    Art. I
    Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

    1. La articolul 12, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:
    "(9) Īn cazul elevilor care frecventeaza invatamantul dual in alta unitate administrativ-teritoriala decat cea de domiciliu, decontarea cheltuielilor de transport si facilitatile de cazare si masa gratuite prevazute la alin. (8) se acorda, conform prevederilor prezentei legi, indiferent de oferta de educatie si formare profesionala disponibila in localitatea de domiciliu."

    2. La articolul 19, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
    "(1^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), se pot organiza unitati de invatamant de stat cu personalitate juridica cu efective mai mici de elevi, dar nu mai putin de 100 de elevi, care sa ofere educatie si formare profesionala prin invatamantul dual. Īn cazul in care nu se mai intrunesc caracteristicile invatamantului dual prevazute la art. 25 alin. (4) si cerintele pentru organizarea acestuia, prevazute la art. 25 alin. (5), unitatea de invatamant intra in structura unei alte unitati de invatamant cu personalitate juridica din localitate."

    3. La articolul 25, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "(4) Formarea profesionala in scopul obtinerii unei calificari se organizeaza prin invatamantul profesional si tehnic, parte a sistemului national de invatamant preuniversitar, si prin formarea profesionala a adultilor. Īnvatamantul dual este o forma de organizare atat a invatamantului profesional si tehnic, cat si a formarii profesionale a adultilor, cu caracteristici specifice celor doua tipuri de formare. Īnvatamantul dual, ca parte a invatamantului profesional si tehnic, reglementat prin prezenta lege, are urmatoarele caracteristici specifice:
    a) este organizat la initiativa operatorilor economici interesati, in calitate de potentiali angajatori si parteneri de practica;
    b) asigura oportunitati sporite de educatie si formare profesionala pe baza unui contract de parteneriat si a unor contracte individuale de pregatire practica, prin pregatirea practica organizata in raspunderea principala a operatorilor economici;
    c) operatorii economici asigura pregatirea practica a elevilor, bursa la nivelul celei acordate din fonduri publice si alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor;
    d) faciliteaza implicarea operatorilor economici in mecanismele decizionale la nivelul unitatii de invatamant partenere."

    4. La articolul 25, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alineatele (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
    "(5) Īnvatamantul dual reflecta caracteristicile prevazute la alin. (4) si indeplineste urmatoarele cerinte:
    a) existenta contractului de parteneriat incheiat intre unul sau mai multi operatori economici sau intre o asociatie/un consortiu de operatori economici, unitatea de invatamant si unitatea administrativ-teritoriala pe raza careia se afla unitatea scolara, contract care stabileste conditiile de colaborare, drepturile si obligatiile partilor, precum si costurile asumate de parteneri;
    b) existenta contractului individual de pregatire practica, incheiat intre elev, respectiv parintele, tutorele sau sustinatorul legal al elevului minor, operatorul economic si unitatea de invatamant, contract care stabileste drepturile si obligatiile partilor;
    c) existenta autorizarii/acreditarii operatorilor economici implicati in formarea profesionala prin invatamantul dual. Autorizarea/Acreditarea operatorilor economici implicati in formarea profesionala prin invatamantul dual se reglementeaza prin metodologie specifica aprobata prin hotarare a Guvernului.
    (6) Operationalizarea caracteristicilor si cerintelor prevazute la alin. (4) si (5), precum si aspectele specifice privind organizarea si functionarea invatamantului dual, admiterea in invatamantul dual, durata si continutul programelor de pregatire profesionala, modul de organizare si desfasurare a examenului de certificare a calificarii, sunt reglementate prin metodologii specifice, aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice, in urma consultarii reprezentantilor operatorilor economici si a altor structuri reprezentative ale mediului economic interesate."

    5. La articolul 32, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "(5) Operatorii economici care incheie contract de parteneriat cu unitatile de invatamant pot beneficia de facilitati la plata impozitelor, taxelor si contributiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale."

    6. La articolul 33, alineatele (2), (5), (7) si (7^1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "(2) Pregatirea prin invatamantul profesional si tehnic se realizeaza pe baza standardelor de pregatire profesionala aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice la propunerea Centrului National de Dezvoltare a Īnvatamantului Profesional si Tehnic si elaborate in urma consultarii partenerilor sociali. Standardele de pregatire profesionala se realizeaza pe baza standardelor ocupationale aprobate de Autoritatea Nationala pentru Calificari. Standardele de pregatire profesionala se realizeaza prin consultare cu operatorii economici in situatia in care nu exista standarde ocupationale actualizate.
    ..........
    (5) Absolventii invatamantului profesional pot continua studiile in invatamantul liceal.
    ..........
    (7) Programele de pregatire profesionala, prevazute la alin. (6), pot fi organizate prin unitatile de invatamant de stat si particulare sau confesionale acreditate si sunt gratuite pentru persoanele care intra in aceste programe organizate in invatamantul de stat pana la implinirea varstei de 26 de ani.
    (7^1) Unitatile de invatamant de stat in care se organizeaza invatamant profesional sunt stabilite de inspectoratele scolare, cu consultarea autoritatilor administratiei publice locale, a comitetelor locale de dezvoltare a parteneriatului social, avand in vedere tendintele de dezvoltare sociala si economica precizate in documentele strategice regionale, judetene si locale privind invatamantul profesional si tehnic, precum si la solicitarile operatorilor economici interesati in formarea profesionala prin invatamantul profesional."

    7. La articolul 33, alineatele (5^1) - (5^6) se abroga.

    8. La articolul 33, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "(6) Absolventii invatamantului obligatoriu care intrerup studiile pot fi cuprinsi, pana la implinirea varstei de 26 de ani, intr-un program de pregatire profesionala, in vederea dobandirii unei calificari profesionale."

    9. La articolul 33, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu urmatorul cuprins:
    "(6^1) Pentru absolventii de gimnaziu din seria curenta si din seriile anterioare care au depasit cu mai mult de 3 ani varsta clasei se pot organiza clase separate de invatamant profesional."

    10. Dupa articolul 33 se introduc doua noi articole, articolele 33^1 si 33^2, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 33^1
    (1) Īnvatamantul profesional si tehnic, inclusiv dual, se organizeaza pentru dobandirea de cunostinte, deprinderi si competente preponderent pentru ocuparea unui loc de munca pentru calificari profesionale de nivel 3, 4 si 5, conform Cadrului national al calificarilor.
    (2) Absolventii invatamantului profesional si tehnic, inclusiv dual, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, dobandesc certificat de calificare profesionala pentru nivel 3, 4 sau 5, conform Cadrului national al calificarilor, si suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass.
    (3) Absolventii invatamantului profesional, inclusiv dual, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale de nivel 3, conform Cadrului national al calificarilor, pot continua studiile pentru dobandirea unei calificari de nivel 4, conform Cadrului national al calificarilor, in conditiile stabilite prin metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.
    (4) Pot avea acces la o calificare profesionala de nivel 5 al Cadrului national al calificarilor absolventi ai invatamantului liceal si/sau absolventi cu certificat de calificare profesionala de nivel 4 al Cadrului national al calificarilor, in conditiile stabilite prin metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.
    (5) Absolventii de invatamant profesional si tehnic, inclusiv dual, care nu au finalizat studiile liceale pot fi cuprinsi in programe de pregatire pentru echivalarea nivelului de invatamant liceal. Conditiile de acces, continutul si durata acestor programe de pregatire sunt reglementate prin metodologii specifice, aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.

    Art. 33^2
    (1) Īnvatamantul dual se organizeaza in unitati de invatamant de stat, particulare sau confesionale in baza unui contract de parteneriat care se incheie intre unul sau mai multi operatori economici sau asociatie/consortiu de operatori economici, unitatea de invatamant si unitatea administrativ- teritoriala pe raza careia se afla unitatea scolara.
    (2) Contractul-cadru de parteneriat se reglementeaza prin metodologie specifica elaborata de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, cu consultarea prealabila a reprezentantilor desemnati ai operatorilor economici si ai structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale, si aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.
    (3) Pentru pregatirea profesionala, fiecare elev major, respectiv parintele, tutorele sau sustinatorul legal al elevului minor incheie un contract de pregatire practica individual cu operatorul economic si unitatea de invatamant, reglementat prin metodologie specifica elaborata de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, cu consultarea prealabila a reprezentantilor desemnati ai operatorilor economici si ai structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale, si aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice."

    11. La articolul 63 alineatul (1), dupa litera e) se introduc trei noi litere, literele e^1)-e^3), cu urmatorul cuprins:
    "e^1) invatamantul profesional si tehnic dual: clasa cuprinde in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 20 si nu mai mult de 30;
    e^2) instruirea practica si pregatirea de specialitate se desfasoara pe grupe de minimum 10 elevi si maximum 15 elevi;
    e^3) clasele din invatamantul profesional si tehnic dual pot fi constituite din maximum trei grupe cu calificari diferite."

    12. La articolul 65, dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alineatele (5^1) si (5^2), cu urmatorul cuprins:
    "(5^1) Pentru invatamantul liceal tehnologic si invatamantul profesional, curriculumul la decizia scolii este curriculum in dezvoltare locala (CDL) si constituie oferta educationala la nivel local, elaborata de unitatea de invatamant in parteneriat cu operatorii economici/autoritatile administratiei publice locale, pentru adaptarea formarii profesionale a elevilor la nevoile locale ale pietei muncii.
    (5^2) Īn cazul invatamantului dual, curriculumul in dezvoltare locala reprezinta maximum 30% din oferta educationala."

    13. La articolul 68, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
    "(6) Īnvatamantul profesional este orientat pe formarea competentelor specifice calificarii profesionale si pe aprofundarea competentelor-cheie in contexte reale de munca."

    14. La articolul 76, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5)-(7), cu urmatorul cuprins:
    "(5) Īn cazul invatamantului dual, la solicitarea operatorilor economici, se pot organiza probe de admitere stabilite de unitatea de invatamant in colaborare cu operatorii economici respectivi, indiferent de numarul de candidati inscrisi si de numarul de locuri disponibile.
    (6) Īn cazul invatamantului dual, tipul, numarul si continutul probelor de admitere pot fi decise de unitatea de invatamant si operatorii economici. Probele de admitere pot viza cunostinte din programele scolare din invatamantul gimnazial si/sau motivatia elevilor, testarea unor abilitati/aptitudini si alte conditii de admitere stabilite prin procedurile de admitere adoptate de unitatea de invatamant in colaborare cu operatorii economici.
    (7) Probele de admitere prevazute la alin. (5) si (6) se organizeaza in conformitate cu prevederile metodologiei-cadru de organizare si desfasurare a admiterii in invatamantul dual, aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice si data publicitatii cel mai tarziu la inceputul clasei a VIII-a."

    15. La articolul 90, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
    "(4) Pentru posturile didactice/catedrele vacante si rezervate din unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care scolarizeaza exclusiv in invatamant profesional si tehnic si au o pondere majoritara a invatamantului dual, candidaturile vor fi insotite de avizul consiliului de administratie al unitatii de invatamant."

    16. La articolul 96 alineatul (2), dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a^1), cu urmatorul cuprins:
    "a^1) in unitatile de invatamant care scolarizeaza in invatamantul profesional si tehnic, in cazul consiliului de administratie format din 7 membri, dintre acestia 3 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local, un reprezentant al parintilor si un reprezentant al operatorilor economici parteneri. Īn cazul in care sunt mai multi operatori economici parteneri, acestia vor desemna reprezentantul in consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau pot forma un consiliu reprezentativ care sa desemneze reprezentantul operatorilor economici. Directorul unitatii de invatamant este membru de drept al consiliului de administratie din cota aferenta cadrelor didactice din unitatea de invatamant respectiva;".

    17. La articolul 96 alineatul (2), dupa litera b) se introduce o noua litera, litera b^1), cu urmatorul cuprins:
    "b^1) in unitatile de invatamant care scolarizeaza in invatamantul profesional si tehnic, in cazul consiliului de administratie format din 9 membri, dintre acestia 4 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local, un reprezentant al parintilor si 2 reprezentanti ai operatorilor economici parteneri. Īn cazul in care sunt mai multi operatori economici parteneri, acestia vor desemna reprezentantii in consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau pot forma un consiliu reprezentativ care sa desemneze reprezentantii pe locurile alocate operatorilor economici. Directorul unitatii de invatamant este membru de drept al consiliului de administratie din cota aferenta cadrelor didactice din unitatea de invatamant respectiva;".

    18. La articolul 96 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera c^1), cu urmatorul cuprins:
    "c^1) in unitatile de invatamant care scolarizeaza in invatamantul profesional si tehnic, in cazul consiliului de administratie format din 13 membri, dintre acestia 6 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanti ai consiliului local, un reprezentant al parintilor si 3 reprezentanti ai operatorilor economici parteneri. Īn cazul in care sunt mai multi operatori economici, acestia vor desemna reprezentantii in consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau pot forma un consiliu reprezentativ care sa desemneze reprezentantii pe locurile alocate operatorilor economici. Directorul unitatii de invatamant este membru de drept al consiliului de administratie din cota aferenta cadrelor didactice din unitatea de invatamant respectiva;".

    19. Dupa articolul 96 se introduc doua noi articole, articolele 96^1 si 96^2, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 96^1
    (1) Unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care scolarizeaza exclusiv in invatamant profesional si tehnic cu o pondere majoritara a invatamantului dual sunt conduse de un director, iar activitatea acestuia este monitorizata de un consiliu de administratie. Directorul unitatii de invatamant este membru de drept al consiliului de administratie din cota aferenta cadrelor didactice din unitatea de invatamant respectiva. Presedintele consiliului de administratie este ales dintre membrii acestuia cu majoritate simpla a voturilor.
    (2) Īn unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care scolarizeaza exclusiv in invatamant profesional si tehnic cu o pondere majoritara a invatamantului dual, consiliul de administratie este constituit din 7, 9 sau 13 membri cu drept de vot, din care minimum 2 si maximum 5 membri din partea cadrelor didactice, minimum 2 si maximum 5 membri reprezentanti ai operatorilor economici, la paritate cu numarul de membri din partea cadrelor didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local si un reprezentant al parintilor. Īn cazul in care sunt mai multi operatori economici, acestia vor desemna reprezentantii in consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau pot forma un consiliu reprezentativ care sa desemneze reprezentantii pe locurile alocate operatorilor economici.
    (3) Īn unitatile de invatamant particular si confesional, consiliul de administratie este constituit conform statutului aprobat de fondatori.
    (4) Īn cazul unitatilor de invatamant prevazute la alin. (1), consiliul de administratie exercita controlul asupra directorului, numeste si revoca directorul, aproba planificarea strategica a unitatii de invatamant elaborata de directorul unitatii de invatamant, avizeaza candidaturile pentru ocuparea posturilor didactice si a postului de director.
    (5) Presedintele consiliului de administratie al unitatilor de invatamant prevazute la alin. (1) are obligatia de a convoca reprezentantii parintilor si reprezentantii/sindicatului/salariatilor din unitatea de invatamant la sedintele consiliului de administratie in care se dezbat relatii de munca, conditii de munca si salarizare.
    (6) La sedintele consiliului de administratie al unitatilor de invatamant prevazute la alin. (1) in care se dezbat aspecte privind elevii, presedintele consiliului de administratie are obligatia de a convoca reprezentantul elevilor care participa la sedinta cu statut de observator.
    (7) Consiliul de administratie al unitatilor de invatamant prevazute la alin. (1) poate emite hotarari in conditiile in care sunt prezenti minimum jumatate plus unu din totalul membrilor. Hotararile consiliului de administratie cu privire la numirea/revocarea directorului se iau prin vot secret de catre 2/3 din membrii consiliului de administratie. Membrii consiliului de administratie care se afla in conflict de interese, conform legii, nu participa la vot.

    Art. 96^2
    Directorul unitatilor de invatamant prevazute la art. 96^1 exercita managementul unitatii de invatamant si are urmatoarele atributii:
    a) este reprezentantul legal al unitatii de invatamant si realizeaza conducerea executiva a acesteia;
    b) este ordonatorul de credite al unitatii de invatamant;
    c) isi asuma raspunderea publica pentru performantele unitatii de invatamant pe care o conduce;
    d) propune regulamentul de organizare si functionare al unitatii de invatamant pentru discutarea si aprobarea in consiliul de administratie;
    e) avizeaza proiectul de buget si raportul de executie bugetara pentru discutarea si adoptarea in consiliul de administratie;
    f) raspunde de selectia, angajarea, evaluarea periodica, formarea, motivarea si incetarea raporturilor de munca ale personalului din unitatea de invatamant;
    g) elaboreaza planificarea strategica a unitatii de invatamant si o supune aprobarii consiliului de administratie;
    h) aproba curriculumul in dezvoltare locala elaborat in parteneriat cu operatorii economici/autoritatea locala, la propunerea consiliului profesoral; curriculumul in dezvoltare locala (CDL) este o componenta a Curriculumului national, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare specifice fiecarei unitati de invatamant profesional si tehnic, oferta realizata in parteneriat cu operatorii economici;
    i) stabileste pozitia scolii in relatiile cu tertii;
    j) aproba planul de incadrare cu personal didactic si didactic auxiliar, precum si schema de personal nedidactic;
    k) avizeaza programe de dezvoltare profesionala a cadrelor didactice, propuse de consiliului profesoral si aprobate in consiliului de administratie;
    l) sanctioneaza abaterile disciplinare, etice sau profesionale ale cadrelor didactice, conform legii;
    m) aproba comisiile pentru concursurile organizate la nivelul unitatii de invatamant si valideaza rezultatul concursurilor;
    n) aproba orarul unitatii de invatamant;
    o) prezinta anual un raport asupra calitatii educatiei in unitatea de invatamant pe care o conduce. Raportul este prezentat in fata consiliului de administratie, comitetului de parinti si este adus la cunostinta autoritatilor administratiei publice locale si a inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti;
    p) coordoneaza colectarea si transmite inspectoratului scolar datele statistice pentru sistemul national de indicatori privind educatia;
    q) reprezinta unitatea de invatamant fata de terti si angajeaza patrimonial unitatea de invatamant;
    r) indeplineste alte atributii stabilite de catre consiliul de administratie."

    20. La articolul 102, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
    "(3) Īn cazul invatamantului profesional si tehnic finantarea din partea operatorilor economici se realizeaza in baza unui contract de parteneriat incheiat intre unitatea de invatamant, unitatea administrativ-teritoriala pe raza careia se afla unitatea scolara si operatorul sau operatorii economici. Categoriile de cheltuieli pentru operatorii economici, pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic, sunt:
    a) cheltuieli cu organizarea procesului de invatamant, si anume: cheltuieli efectuate pentru elevi, precum: burse si premii oferite elevilor, echipamente de lucru/protectie, transport, masa, cazare pe parcursul pregatirii practice la operatorul economic, alte facilitati oferite acestora, respectiv cheltuieli cu securitatea si sanatatea in munca si analize medicale obligatorii (in functie de domeniul de activitate), cheltuieli pentru asigurari de raspundere civila in cazul unor eventuale accidente, daune sau vatamari corporale generate in timpul pregatirii practice la operatorul economic etc., cheltuieli materiale pentru sustinerea activitatilor desfasurate pe parcursul pregatirii practice la operatorul economic, reprezentand rechizite, carti de specialitate, auxiliare didactice, softuri educationale, costuri legate de evaluarea si certificarea elevilor, materii prime si materiale consumabile si alte cheltuieli de acest tip, cheltuieli aferente achizitiei, punerii in functiune si exploatarii mijloacelor fixe utilizate la operatorul economic pe parcursul pregatirii practice a elevilor, cheltuieli aferente salarizarii si pregatirii personalului propriu al operatorilor economici (tutori, formatori) pentru pregatirea practica a elevilor, cheltuieli aferente pregatirii si sprijinirii cadrelor didactice din unitatea de invatamant partenera, precum si sumele platite direct cadrelor didactice in baza unor contracte incheiate in conditiile legii cu operatorul sau operatorii economici pentru alte activitati decat cele prevazute in norma didactica;
    b) cheltuieli de investitii in spatii de invatamant existente sau nou-edificate, precum si in echipamente de natura mijloacelor fixe achizitionate si puse in functiune pentru a fi utilizate in vederea pregatirii elevilor realizate in unitatea de invatamant."

    21. La articolul 254, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
    "(2^1) Normarea posturilor didactice pentru activitatile de laborator si instruire practica din invatamantul liceal tehnologic si din invatamantul profesional se face pe grupe, pe baza normativelor in vigoare privind formatiunile de studiu."

    22. La articolul 254, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
    "(3^1) Īn unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care scolarizeaza exclusiv in invatamant profesional si tehnic si au o pondere majoritara a invatamantului dual, posturile didactice se ocupa prin concurs organizat la nivelul unitatii de invatamant, pe baza unor criterii specifice adoptate in consiliul de administratie al unitatii de invatamant, conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice."

    23. La articolul 254, dupa alineatul (19^1) se introduce un nou alineat, alineatul (19^2), cu urmatorul cuprins:
    "(19^2) Īn unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care scolarizeaza exclusiv in invatamant profesional si tehnic si au o pondere majoritara a invatamantului dual, candidaturile pentru ocuparea, in conditiile prevazute la alin. (19), a posturilor didactice/catedrelor ramase neocupate prin concurs sau vacantate in timpul anului scolar vor fi insotite de avizul consiliului de administratie al unitatii de invatamant."

    24. La articolul 257, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
    "(2^1) Īn unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care scolarizeaza exclusiv in invatamant profesional si tehnic si au o pondere majoritara a invatamantului dual, candidaturile pentru ocuparea functiilor de director si de director adjunct vor fi insotite de avizul consiliului de administratie al unitatii de invatamant."

    25. La articolul 361 alineatul (3), dupa litera g) se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
    "h) cerinta de autorizare/acreditare a operatorilor economici implicati in formarea profesionala prin invatamantul dual se va realiza conform prevederilor art. 25 alin. (5) lit. c)."

    Art. II
    Īn termen de 24 de luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice elaboreaza metodologia specifica prevazuta la art. 25 alin. (5) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Art. III
    Prin derogare de la dispozitiile art. 76 alin. (7) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru admiterea in anul scolar 2017-2018, metodologia-cadru de organizare si desfasurare a admiterii in invatamantul dual este aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

    Art. IV
    Prin derogare de la prevederile art. 340 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la aprobarea Registrului national al calificarilor, pregatirea prin invatamant preuniversitar se organizeaza pe baza calificarilor incluse in Nomenclatorul calificarilor profesionale pentru care se organizeaza pregatirea profesionala prin invatamant preuniversitar, aprobat prin hotarare a Guvernului.