OUG 24/2010 privind implementarea programului de incurajare a consumului de fructe in scoli
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 204 din 31 martie 2010
Important
Ordinul nr. 85/2010
In conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei
organizari comune a pietelor agricole si privind dispozitii specifice referitoare la anumite produse agricole („Regulamentul unic
OCP”), cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Regulamentului (CE) nr. 288/2009 al Comisiei din 7 aprilie 2009 de stabilire
a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului in ceea ce priveste acordarea de ajutoare comunitare
pentru aprovizionarea institutiilor de invatamant cu fructe si legume, fructe si legume prelucrate si produse pe baza de banane
destinate copiilor, in cadrul programului de incurajare a consumului de fructe in scoli,
in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare
nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul
european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la
Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor
necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul
pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european
Agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului
de creditare de catre fondurile de garantare, aprobata cu modificari prin legea nr. 371/2009, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei, statele membre au obligatia
de a trimite Comisiei Europene o strategie privind Implementarea programului, pana la data de 31 ianuarie a anului in care se va
derula programul. Pentru anul scolar 2009/2010, termenul pentru transmiterea acestei strategii a fost 31 mai 2009, conform art. 16
alin. (2) din acelasi regulament. Romania a notificat Comisia in termenul prevazut si a transmis informatii despre buget, grup-tinta
si produse eligibile,
in conformitate cu art. 103ga din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului, in vederea instituirii unui program de
incurajare a consumului de fructe in scoli, si cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei, incepand cu anul scolar
2010/2011, strategia de implementare a programului trebuie sa contina obligatoriu anumite elemente — buget, contributia nationala
si a Uniunii Europene, durata, grupul-tinta, produsele eligibile si modul de implicare al partilor interesate relevante,
intrucat Romania a notificat Comisiei Europene atat strategia, in formatul prevazut de Documentul de lucru al DG Agri
pentru gestionarea Programului Uniunii Europene de incurajare a consumului de fructe in scoli din 22 iulie 2009, cat si lista
produselor eligibile — marul — aprobata de Ministerul Sanatatii,
intrucat neadoptarea de urgenta a prezentului act normativ conduce la neindeplinirea obligatiilor asumate de Romania in
fata Comisiei Europene — cele doua notificari precizate anterior — privind implementarea acestui program incepand cu anul scolar
2009/2010 si la neaccesarea fondurilor europene alocate, intrucat neaccesarea fondurilor europene nu va asigura implementarea
programului asumat de Guvern prin Nota referitoare la implementarea Programului de distributie gratuita a fructelor in scoli (School
Fruit Scheme) pentru absorbtia fondurilor UE alocate Romaniei — de 4,99 milioane euro pentru fiecare an scolar pana in 2013,
aprobata in sedinta Guvernului din data de 15 aprilie 2009,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta
Art. 1 (1) Incepand cu anul scolar 2009/2010 se acorda
gratuit elevilor din clasele I—VIII care frecventeaza invatamantul
de stat si privat autorizat/acreditat, pentru o perioada de
maximum 100 de zile de scolarizare, mere in limita valorii zilnice
de 0,3 lei/elev.
(2) Incepand cu anul scolar 2010/2011, fructele distribuite
elevilor, perioada si frecventa distributiei, precum si limita valorii
zilnice/elev se stabilesc si se actualizeaza anual prin hotarare a
Guvernului, in functie de evolutia preturilor si tarifelor. Limita
valorica cuprinde pretul integral de achizitie a fructelor, inclusiv
taxa pe valoarea adaugata, cheltuielile de transport, distributie
si depozitare a acestora, dupa caz.
(3) Procedura de atribuire a contractelor de furnizare a
fructelor se stabileste potrivit prevederilor legislatiei in domeniul
achizitiilor publice.
(4) Caietele de sarcini pentru procedurile de atribuire a
contractelor de furnizare a fructelor se vor elabora de catre
consiliile judetene si/sau locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si, respectiv, ale comunelor, Oraselor si municipiilor,
dupa caz, cu respectarea specificatiilor Tehnice care vor fi
aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale,
in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(5) Masurile adiacente distributiei de fructe ale caror
obiective sunt formarea si fixarea obiceiurilor alimentare
sanatoase, bugetul aferent acestora, precum si modalitatea de
implementare efectiva si de gestionare la nivelul administratiei
publice se vor stabili prin hotarare a Guvernului.
Art. 2 (1) Fructele se vor distribui in pauza de dinaintea
ultimei ore.
(2) Fondurile necesare finantarii programului de incurajare a
consumului de fructe in scoli in anul 2010 se asigura din sumele
defalcate din taxa pe valoarea adaugata aprobate prin anexele
nr. 4 si 5 la Legea bugetului de stat pe anul 2010 nr. 11/2010,
pentru mierea de albine.
Art. 3 (1) Incepand cu anul bugetar 2011, sumele aferente
acordarii drepturilor prevazute la art. 1 alin. (2) se suporta din
bugetele locale ale judetelor, sectoarelor municipiului Bucuresti
si, respectiv, ale comunelor, oraselor si municipiilor, dupa caz.
(2) Pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante de
urgenta vor fi acordate sume defalcate din taxa pe valoarea
adaugata, pentru bugetele locale
(3) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat
catre bugetele locale se repartizeaza pe unitati administrativteritoriale
prin hotarare a consiliului judetean sau a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, cu asistenta tehnica
de specialitate a inspectoratului scolar judetean, respectiv a
Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti. Repartizarea se
face avand in vedere numarul de elevi beneficiari, comunicat de
inspectoratele scolare judetene, respectiv Inspectoratul Scolar al
Municipiului Bucuresti.
Art. 4 Consiliile judetene, consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si, respectiv, ale comunelor, oraselor si
municipiilor, dupa caz, vor recupera de la Ministerul Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale, prin Agentia de Plati si Interventie pentru
Agricultura, sumele platite in limita creditelor bugetare cu
aceasta destinatie.
Art. 5 (1) Consiliile judetene si/sau locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si, respectiv, ale comunelor, oraselor si
municipiilor, dupa caz, sunt responsabile de organizarea
procedurilor de achizitie publica, desemnarea castigatorilor,
incheierea contractelor cu furnizorii, monitorizarea si controlul
distributiei fructelor.
(2) Fructele, transportul si distributia acestora la unitatile de
invatamant se contracteaza de catre consiliile judetene,
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, respectiv
ale comunelor, oraselor si municipiilor, dupa caz, avand in
vedere numarul de elevi beneficiari comunicat de inspectoratele
scolare judetene, respectiv Inspectoratul Scolar al Municipiului
Bucuresti, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
(3) Pentru obtinerea unor preturi cat mai competitive,
autoritatile contractante vor opta, de regula, pentru atribuirea
contractului pe loturi si pentru organizarea unei licitatii
electronice, ca faza finala a procedurii de atribuire aplicate.
(4) Ordonatorii principali de credite pentru efectuarea platilor
catre furnizori sunt presedintii consiliilor judetene, primarii
sectoarelor municipiului Bucuresti si, respectiv, primarii
comunelor, oraselor si municipiilor, dupa caz.
(5) Plata fructelor si a serviciilor contractate se efectueaza, la
solicitarea furnizorilor de fructe si de servicii, pe baza
documentelor de receptie calitativa si cantitativa, intocmite de
unitatile de invatamant si aprobate de presedintii consiliilor
judetene si de primarii sectoarelor municipiului Bucuresti,
respectiv de primarii comunelor, oraselor si municipiilor, dupa
caz.
Art. 6 (1) Dreptul de a primi fructe si de a beneficia de
masurile prevazute la art. 1 alin. (5) il au numai elevii prezenti la
cursuri.
(2) Consiliile locale si unitatile scolare raspund in mod direct
de asigurarea conditiilor de primire, receptie si distributie a
fructelor, precum si de confirmarea documentelor care stau la
baza platii acestora.
(3) Consiliile locale si primarii au obligatia sa urmareasca si
sa verifice buna desfasurare a procesului de aprovizionare, iar
unitatile scolare raspund de respectarea conditiilor de igiena
privind distributia fructelor catre elevi.
Art. 7 Finantarea sumelor aprobate de Agentia de Plati si
Interventie pentru Agricultura, care reprezinta sprijinul financiar
pentru activitatea de distribuire gratuita a fructelor in scoli, se
asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale, de la titlul „Proiecte cu finantare din fonduri
externe nerambursabile postaderare”, articolul „Programe din
Fondul european de garantare agricola (FEGA)”, reprezentand
sprijin financiar din FEGA si din contributie publica nationala
totala. Contributia publica nationala totala se compune din
cofinantare publica de minimum 25% din valoarea sprijinului
financiar acordat prin FEGA si taxa pe valoarea adaugata
aferenta achizitiei fructelor si prestarilor de servicii.
Art. 8 (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin
Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, va asigura
comunicarea aferenta programului. Fondurile necesare
implementarii actiunilor de comunicare se vor asigura de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale, reprezentand sprijin financiar aferent Fondului european
de garantare agricola. Actiunile de comunicare aferente
programului se avizeaza de catre Ministerul Sanatatii si de catre
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Actiunile de comunicare a programului se realizeaza in
fiecare scoala participanta prin expunerea de afise realizate in
conformitate cu prevederile legale.
(3) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura este
responsabila de organizarea procedurii de achizitie publica
pentru realizarea si distributia afiselor prevazute la alin. (2), in
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a
contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor
de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 9 (1) Consiliile judetene, consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti si, respectiv, ale comunelor,
oraselor si municipiilor, dupa caz, se constituie ca solicitanti de
sprijin financiar pentru furnizarea de fructe in scoli. In acest
sens, vor depune, inainte de inceperea anului scolar, la centrele
judetene ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura,
angajamente scrise conform carora:
a) vor distribui numai fructele stabilite conform art. 1 alin. (1)
si (2) si numai elevilor prevazuti la art. 1 alin. (1), cu
nominalizarea scolilor;
b) vor returna orice ajutor platit nejustificat, pentru cantitatile
in cauza, in cazul in care se constata ca fructele nu au fost
distribuite elevilor conform art. 1 alin. (1) si (2) sau ca sprijinul
financiar a fost platit pentru alte produse decat cele stabilite
conform art. 1 alin. (1) si (2);
c) in caz de frauda sau neglijenta grava, vor plati catre
Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura o suma egala cu
diferenta dintre suma platita initial si suma la care au dreptul;
d) vor pune la dispozitia Agentiei de Plati si Interventie pentru
Agricultura, la cererea acesteia, documente justificative legate
de furnizarea fructelor in scoli;
e) se vor supune oricarui control dispus de Agentia de Plati
si Interventie pentru Agricultura, in special in ceea ce priveste
verificarea inregistrarilor si inspectia fizica.
(2) Pentru anul scolar 2009/2010 angajamentele prevazute la
alin. (1) se depun in termen de 15 zile lucratoare de la intrarea
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Organismul privat care, in urma procedurii de achizitie
prevazute la art. 8 alin. (3), va fi desemnat castigator se va
constitui ca solicitant de sprijin financiar pentru realizarea si
distributia afiselor prevazute la art. 8 alin. (2) si va trebui sa
depuna la Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, in
termen de 15 zile lucratoare, un angajament scris conform
caruia va pastra inregistrari ale distribuirii catre inspectoratele
scolare judetene, respectiv catre Inspectoratul Scolar al
Municipiului Bucuresti.
(4) Inspectoratele scolare judetene, respectiv Inspectoratul
Scolar al Municipiului Bucuresti se vor ocupa de distributia catre
unitatile scolare din subordine a afiselor prevazute la art. 8
alin. (2).
Art. 10 (1) In vederea acordarii sprijinului financiar pentru
furnizarea fructelor in scoli conform art. 1 alin. (1) si (2),
solicitantii prevazuti la art. 9 alin. (1) depun la centrele judetene
ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura cereri de
plata, dupa sfarsitul fiecarui semestru al anului scolar, conform
structurii anului scolar aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului pana in ultima zi a celei de-a
treia luni care urmeaza perioadei care face obiectul respectivei
cereri.
(2) Cererea de plata va include informatii referitoare la:
a) cantitatile de fructe distribuite;
b) numele si adresele sau numerele unice de identificare ale
scolilor carora li s-au distribuit cantitatile de fructe prevazute la
lit. a);
c) numarul de elevi din fiecare scoala in care au fost
distribuite fructele;
d) cuantumul sprijinului financiar, inclusiv taxa pe valoarea
adaugata, care se va stabili in functie de numarul de elevi si
limita valorii zilnice prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) si care
trebuie insotit de documente justificative.
(3) In vederea acordarii sprijinului financiar pentru realizarea
si distributia afiselor prevazute la art. 8 alin. (2), solicitantul
mentionat la art. 9 alin. (3) va depune la sediul central al Agentiei
de Plati si Interventie pentru Agricultura o cerere de plata pana
in ultima zi a celei de-a treia luni care urmeaza datei la care a
finalizat distributia afiselor catre inspectoratele scolare judetene,
respectiv catre Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti.
(4) Cererea de plata va include informatii referitoare la:
a) numarul de afise distribuite catre inspectoratele scolare
judetene, respectiv catre Inspectoratul Scolar al Municipiului
Bucuresti;
b) cuantumul sprijinului financiar, inclusiv taxa pe valoarea
adaugata, care se va stabili pe baza pretului de achizitie pentru
realizarea si distributia afiselor platit furnizorului si a numarului
de scoli in care au fost distribuite si care trebuie insotit de
documente justificative.
(5) Plata sprijinului financiar se face de catre Agentia de Plati
si Interventie pentru Agricultura, in termen de 3 luni de la
depunerea cererii de plata corect completate.
(6) In cazul in care termenele prevazute la alin. (1) si (3) se
depasesc cu pana la doua luni, sprijinul financiar total se
plateste totusi, dar cu urmatoarele reduceri:
a) 5%, daca depasirea este mai mica sau egala cu o luna;
b) 10%, daca depasirea este mai mare de o luna, dar mai
mica de doua luni.
(7) In cazul in care termenele prevazute la alin. (1) si (3) se
depasesc cu mai mult de doua luni, ajutorul se reduce cu 1%
pe zi suplimentara.
(8) Solicitantii prevazuti la art. 9 au deplina responsabilitate
in ceea ce priveste angajamentele asumate si inscrierea datelor
pe documentele de aprobare si plata a sprijinului financiar.
Art. 11 Sumele reprezentand sprijinul financiar pentru
furnizarea fructelor in scoli, recuperate conform art. 4 de la
Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura de solicitantii
prevazuti la art. 9 alin. (1), reprezinta venituri ale bugetului de
stat.
Art. 12 (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale este
autoritatea nationala responsabila pentru asigurarea
monitorizarii anuale a programului, in parteneriat cu Ministerul
Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Ministerul Sanatatii
si Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, in functie de
competente.
(2) Evaluarea si monitorizarea anuala a programului se
realizeaza in conformitate cu prevederile art. 12 din
Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei din 7 aprilie 2009
de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE)
nr. 1.234/2007 al Consiliului in ceea ce priveste acordarea de
ajutoare comunitare pentru aprovizionarea institutiilor de
invatamant cu fructe si legume, fructe si legume prelucrate si
pe baza de banane destinate copiilor, in cadrul programului de
incurajare a consumului de fructe in scoli.
(3) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura este
responsabila cu elaborarea ghidului solicitantului, a
formularisticii de solicitare, inregistrare si centralizare a
sprijinului financiar, cu procedurile de acordare a sprijinului
financiar pentru furnizarea de fructe si pentru realizarea si
distributia afiselor, cu procedurile de control in vederea aplicarii
acestei masuri si cu aplicarea sanctiunilor conform art. 13 din
Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei.
(4) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, prin
centrele judetene, pune la dispozitia solicitantilor formularistica
si documentatia necesare implementarii corecte a programului
de incurajare a consumului de fructe in scoli.
(5) Consiliile judetene, consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si, respectiv, ale comunelor, oraselor si
municipiilor, dupa caz, au obligatia transmiterii tuturor datelor
solicitate, referitoare la programul de incurajare a consumului
de fructe in scoli, catre Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale si Ministerul Sanatatii.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
|