Taxa de poluare. OUG 118/2010 privind modificarea si completarea OUG 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule. Ordonanta de Urgenta 118/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 888 din 30 decembrie 2010
In scopul asigurarii protectiei mediului prin realizarea unor programe si proiecte menite sa asigure imbunatatirea calitatii
aerului, precum si respectarea obligatiilor Romaniei privind atingerea tintelor nationale de reducere a emisiilor de gaze cu efect
de sera, asa cum acestea decurg din pachetul legislativ energie schimbari climatice,
avand in vedere faptul ca de la 1 ianuarie 2011 intra in vigoare norma Euro 5 pentru inmatricularea, vanzarea si
introducerea in circulatie a vehiculelor noi, conform art. 10 ALIn. (3) din Regulamentul (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European
si al Consiliului din 20 iunie 2007 privind Omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele
usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la
repararea si intretinerea vehiculelor,
tinand cont de faptul ca orice intarziere a punerii in aplicare a prevederilor regulamentului sus-mentionat fata de Termenul
prevazut, respectiv 1 ianuarie 2011, poate aduce prejudicii importante, prin declansarea procedurii de infringement de catre Comisia
Europeana impotriva Romaniei,
luand in considerare obiectivul Guvernului de a avea un parc national auto cu o performanta de mediu mai ridicata si, in
consecinta, o mai buna calitate a aerului, fapt compatibil cu obiectivele si normele de drept europene, prin incurajarea achizitiei
de autoturisme electrice, cele cu propulsie hibrida si cele dotate cu tehnologii avansate de reducere a emisiilor poluante,
avand in vedere necesitatea intensificarii aplicarii principiului "poluatorul plateste" in scopul atingerii obiectivelor de mediu
stabilite la nivelul Uniunii Europene,
in considerarea faptului ca aceste elemente constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata si
vizeaza totodata interesul public,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie
2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3 alineatul (2), litera d) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"d) autovehiculele definite conform RNTR2 destinate
serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculele speciale
echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta,
precum si autovehiculele speciale destinate serviciilor de
descarcerare si stingere a incendiilor;".
2. La articolul 3, alineatul (6) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(6) In categoria autovehiculelor prevazute la alin. (2) lit. d) se
incadreaza numai acele autovehicule dotate cu echipamente
speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta, medicina
sau stingere a incendiilor care sunt inscrise in evidenta statiilor
de ambulanta, a serviciilor mobile de urgenta si de reanimare,
precum si a inspectoratelor pentru situatii de urgenta. In aceeasi
categorie intra si autovehiculele dotate cu echipamente speciale
necesare efectuarii serviciilor de ambulanta, medicina sau
pentru stingerea incendiilor, detinute de operatorii economici."
3. La articolul 4, dupa litera b) se introduce o noua litera,
litera c), cu urmatorul cuprins:
"c) la reintroducerea in parcul national a unui autoturism, in
cazul in care, la momentul scoaterii sale din parcul national, i s-a
restituit ultimului proprietar valoarea reziduala a taxei, in
conformitate cu prevederile art. 8."
4. La articolul 5, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Pentru stabilirea taxei, persoana fizica sau persoana
juridica, denumite in continuare contribuabil, care intentioneaza
sa efectueze inmatricularea autovehiculului va depune
documentele din care rezulta dovada dobandirii autovehiculului,
precum si elementele de calcul al taxei, prevazute in normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta."
5. La articolul 6, punctele 1 si 2 ale literei a) a alineatului
(1), litera c) si alineatul (2) se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
"1. pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 5, Euro 4
sau Euro 3, taxa se calculeaza pe baza emisiilor de dioxid de
carbon (CO2) si a taxei specifice exprimate in euro/1 gram CO2,
prevazute in anexa nr. 1, si a normei de poluare si a taxei
specifice exprimate in euro/1 cmc, prevazute in anexa nr. 2, si
a cotei de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa
nr. 4, dupa formula:
Suma de plata = [ (A x B x 30%) + (C x D x 70%) ] x (100 - E)%,
unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km;
B = taxa specifica, exprimata in euro/1 gram CO2, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 1;
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa specifica pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4;
2. pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 6 taxa se va determina pe baza formulei prevazute la pct. 1, odata cu
intrarea in vigoare a normei Euro 6 pentru inmatricularea,
vanzarea si introducerea in circulatie a vehiculelor noi, conform
Regulamentului CE nr. 715/2007 privind omologarea de tip a
autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la
vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare
comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile
referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor;
.....................................................
c) formula prevazuta la lit. b) se aplica si pentru
autovehiculele din categoria M1 cu norma de poluare Euro 3,
Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu detin omologare europeana
de tip.
.....................................................
(2) Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2, la
care se face referire la alin. (1), sunt cele mentionate de Regia
Autonoma «Registrul Auto Roman» in cartea de identitate a
vehiculului, in conformitate cu prevederile normelor
metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Pentru autovehiculele care nu detin omologare europeana de
tip a intregului vehicul, aceste elemente se determina in
conformitate cu reglementarile in vigoare."
6. Anexele nr. 13 se modifica si se inlocuiesc cu
anexele nr. 13 la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. II (1) Pentru autovehiculele achizitionate in vederea
inmatricularii in Romania inainte de data de 31 decembrie 2010
si care nu au fost inmatriculate in Romania pana la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se aplica nivelul
taxei pe poluare pentru autovehicule prevazut in Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 50/2008, cu modificarile si completarile
ulterioare, in vigoare pana la data de 1 ianuarie 2011.
(2) Prin autovehicule achizitionate in vederea inmatricularii in
Romania inainte de data de 31 decembrie 2010 si care nu au
fost inmatriculate in Romania pana la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta, in sensul prevederilor alin. (1),
se intelege:
a) autovehiculele pentru care a fost lansata comanda ferma
anterior datei de 31 decembrie 2010 si pentru care se face
dovada platii integrale sau a unui avans;
b) autovehiculele ce au fost introduse in tara si pentru care
se face dovada cu carnet de TIR/CMR/CIM si/sau dovada
radierii din tara de provenienta, documente emise inainte de
31 decembrie 2010;
c) autovehiculele pentru care s-a eliberat dovada de
inmatriculare provizorie de catre autoritatile din tara de
provenienta a autovehiculului, emisa inainte de 31 decembrie
2010.
(3) Pentru a beneficia de prevederile alin. (1), persoana fizica
sau juridica pe numele careia urmeaza a se inmatricula
autovehiculul trebuie sa fi efectuat achizitia acestuia in vederea
inmatricularii si prezinta autoritatii fiscale competente pentru
calculul taxei pe poluare, in vederea luarii in evidenta, pana la
data de 31 ianuarie 2011, o cerere insotita de unul dintre
documentele prevazute la alin. (2) lit. a) sau b), iar in situatia
prevazuta la alin. (2) lit. c) documentul va fi insotit si de
declaratia pe propria raspundere, in forma autentica, din care
sa reiasa ca autovehiculul a fost achizitionat anterior datei de
31 decembrie 2010 in vederea inmatricularii in Romania si nu a
fost inmatriculat in Romania pana la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(4) In vederea calcularii cuantumului taxei datorate potrivit
alin. (1), cererea si documentele prevazute la alin. (3),
inregistrate la autoritatea fiscala competenta, se completeaza,
in termen de maximum 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta, cu documentele prevazute la
art. 3 alin. (2) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 686/2008
privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru
instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.
(5) Termenele prevazute la alin. (3) si (4) sunt termene de
decadere.
Art. III In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Mediului si Padurilor
impreuna cu Ministerul Finantelor Publice si Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii vor modifica in mod
corespunzator normele metodologice de aplicare a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 686/2008.
Art. IV Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2011.
Anexa nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008) - Nivelul taxei specifice in functie de emisia de dioxid de carbon
Norma de poluare 1) Emisia de dioxid de carbon Nivelul taxei specifice
sau tipul autovehiculului grame CO2/km euro/1 gram CO2
din categoria M1
-----------------------------------------------------------------------------------
1 2 3
-----------------------------------------------------------------------------------
Hibride, electrice 0
Euro 6 0
Euro 5, Euro 4, Euro 3 = 120 0
121150 0,5
151180 1,0
181210 2,0
211240 4,0
241270 6,0
>/= 271 8,0
-------
1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 si Euro 6;
directivele 98/69/CE si 2002/80/CE pentru Euro 3 si Euro 4.
Anexa nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008) - Nivelul taxei specifice in functie de norma de poluare
Norma de poluare 1) Cilindree Nivelul taxei specifice
sau tipul autovehiculului Capacitatea cilindrica euro/1 cmc
din categoria M1 cmc
-----------------------------------------------------------------------------------
1 2 3
-----------------------------------------------------------------------------------
Hibride, electrice 0
Euro 6 2)
Euro 5 = 1.200 0,065
1.2011.400 0,13
1.4011.600 0,195
1.6012.000 0,26
2.0013.000 0,325
>3.000 0,39
Euro 4 = 1.200 0,60
1.2011.400 0,9
1.4011.600 1,20
1.6012.000 2,40
2.0013.000 3,00
>3.000 3,60
Euro 3 = 1.200 1,50
1.2011.400 3,00
1.4011.600 4,50
1.6012.000 6,00
2.0013.000 7,50
>3.000 9,00
Euro 2 = 1.200 3,00
1.2011.400 6,00
1.4011.600 9,00
1.6012.000 12,00
2.0013.000 15,00
>3.000 18,00
Euro 1 = 1.200 6,60
1.2011.400 13,20
1.4011.600 19,80
1.6012.000 26,40
2.0013.000 33,00
>3.000 39,60
Non-Euro = 1.200 15,80
1.2011.400 31,70
1.4011.600 47,50
1.6012.000 63,40
2.0013.000 79,10
>3.000 95,10
------------
1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 si Euro 6;
Directiva 98/69/CE si Directiva 2002/80/CE pentru Euro 3 si Euro 4;
directivele 94/12/CE si 96/69/CE pentru Euro 2;
directivele 91/441/CEE si 93/59/CEE pentru Euro 1.
2) Nivelul taxei specifice (euro/1 cmc) se va determina odata cu intrarea in vigoare a Normei Euro 6 pentru inmatricularea, vanzarea si introducerea in circulatie a vehiculelor noi conform Regulamentului CE nr. 715/2007 privind omologarea de tip a
autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale
(Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor.
Anexa nr. 3 (Anexa nr. 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008) - Nivelul taxei specifice pentru autovehiculele din categoriile N1, N2, N3, M2 si M3
Norma de poluare a autovehiculului 1) Nivelul taxei specifice
euro/1 cmc
1 2
Euro 6/VI 2) 0
Euro 5/V 0,05
Euro 4/IV 0,25
Euro 3/III 0,5
Euro 2/II 2
Euro 1/I 4
Non-Euro 9
--------------------
1) Norma de poluare este cea stabilita prin:
directivele 1999/96/CE si 2005/55/CE pentru Euro III, Euro IV, Euro V;
directivele 91/542/CEE si 96/1/CE pentru Euro II;
Directiva 91/542/CEE pentru Euro I.
2) Nivelul taxei specifice (euro/1 cmc) se va determina odata cu intrarea in vigoare a normei Euro 6 pentru inmatricularea,
vanzarea si introducerea in circulatie a vehiculelor noi conform Regulamentului CE nr. 715/2007 privind omologarea de tip a
autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale
(Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor.
Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Monitorul Oficial
Poate fi de interes si: Ordin 1442/2014 privind aprobarea Procedurii referitoare la selectarea metodelor de estimare si a factorilor de emisie necesari estimarii nivelului emisiilor de gaze cu efect de sera Ordin 365/741/2014 privind aprobarea Procedurii de efectuare a platilor sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei de poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si HG 1121/2013 pentru modificarea si completarea HG 935/2011 privind promovarea utilizarii biocarburantilor si a biolichidelor, precum si pentru modificarea si completarea HG 928/2012 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a benzinei si Legea 278/2013 privind emisiile industriale. Lege nr. 278/2013 OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Ordonanta de urgenta 9/2013 OUG 1/2012 pentru suspendarea aplicarii unor dispozitii ale Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum si pentru restituirea taxei achitate in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din lege. Ord Ordin pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor prevazute la art. 7, 9 si 12 din Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum si a sumelor stabilite de instantele de judecata prin hotarari defi HG 9/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule Legea 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Lege nr. 9/2012 HG 45/2011 privind modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 686/2008 OUG 40/2010 pentru modificarea OUG 152/2005 privind prevenirea si controlul integrat al poluarii. Ordonanta de Urgenta nr. 40/2010 HG 133/2010 pentru modificarea si completarea HG nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera. Hotararea nr. 133/2010 Legea nr. 335/2009 privind respingerea OUG nr. 208/2009 pentru stabilirea unor masuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule. Lege 335/2009 OUG nr. 7/2009, privind modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule. Ordonanta de urgenta nr. 7/2009 Ordin nr. 1748/2008 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 986/2008 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea taxei pe poluare pentru autovehicule OUG nr. 218/2008 privind modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule Hotarare privind modalitatile de investigare si evaluare a poluarii solului si subsolului, hotarare nr. 1408/2007 Hotarare nr. 546/2008 privind gestionarea calitatii apei de imbaiere OUG nr. 50/2008, ordonanta de urgenta pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule Hotarare nr. 332/2007 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe masini mobile nerutiere si a motoarelor destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfa si stabilirea masuri
| Curierul Fiscal, Nr. 1/2015 Editura C.H. Beck
 27.11 lei COMANDA ACUM
| |
|
|
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|