DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Distrugere arhiva veche




Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

OUG 95/2007, ordonanta de urgenta pentru modificarea Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala - Respinsa prin Legea nr. 78/2008



[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 678 din 04/10/2007

Avand in vedere ca prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 665/2007 s-au constatat neconstitutionale dispozitiile art. 23 alin. (2) si (3) din Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala, republicata, ceea ce inseamna ca in cazul urmaririi penale a fostilor membri ai Guvernului se aplica procedura exceptionala prevazuta de Legea nr. 115/1999, republicata, care va avea drept consecinta inmultirea cazurilor in care aceasta procedura se aplica, necesitatea asigurarii de urgenta a unei proceduri echitabile si transparente, prin asigurarea independentei si impartialitatii membrilor comisiei care analizeaza sesizarea si prin comunicarea catre opinia publica a motivelor care au stat la baza deciziei privind urmarirea penala a unui membru al Guvernului, aparitia in practica a unor situatii care nu au fost avute in vedere de legiuitor, cum ar fi existenta unor sesizari privindu-l pe ministrul justitiei sau pe ministrul internelor si reformei administrative, situatie in care membrii comisiei speciale propusi de acestia s-ar putea afla in situatii de incompatibilitate, ceea ce ar putea determina blocarea activitatii comisiei, evitarea deturnarii acestei proceduri speciale de la scopul sau, acela de protectie a membrilor Guvernului in cazul unor sesizari abuzive, inlaturarea oricaror suspiciuni de influenta politica asupra unei decizii care trebuie sa fie una de natura juridica, luand in considerare ca cele expuse mai sus constituie situatii extraordinare ce vizeaza elemente de interes public, se impune adoptarea prezentei ordonante de urgenta.

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I
Articolul 16 din Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 23 martie 2007, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16

(1) Presedintele Romaniei este sesizat pentru a cere urmarirea penala a unui membru al Guvernului de catre primul-ministru sau procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Daca sesizarea este facuta de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, acesta il va informa concomitent si pe primul-ministru.
(2) Orice cetatean care are cunostinta despre savarsirea unei fapte penale de catre membrii Guvernului in exercitiul functiei lor se poate adresa primului-ministru sau procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, pentru a solicita sesizarea Presedintelui Romaniei.
(3) In exercitarea dreptului de a cere urmarirea penala a unui membru al Guvernului, Presedintele Romaniei, la propunerea comisiei speciale instituite pentru analiza sesizarilor cu privire la savarsirea unei infractiuni in exercitiul functiei de catre membrii Guvernului, adreseaza ministrului justitiei sau, dupa caz, primului-ministru o cerere in acest scop.
(4) Comisia speciala este formata din 5 judecatori, numiti pentru un mandat de 3 ani, care nu poate fi reinnoit. Propunerile privind componenta comisiei vor fi aprobate de catre Sectia de judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii si vor fi inaintate de catre Consiliul Superior al Magistraturii Presedintelui Romaniei. Componenta comisiei se aproba prin decret al Presedintelui Romaniei.
(5) Membrii comisiei speciale aleg un presedinte, care prezideaza sedintele acesteia. Sedintele comisiei speciale nu sunt publice.
(6) Membrul Guvernului pentru care s-a facut sesizarea are dreptul de a fi audiat de comisie, de a fi asistat sau reprezentat de un avocat si de a depune inscrisuri.
(7) Comisia speciala, dupa analiza sesizarii, a probelor administrate, a declaratiilor membrului Guvernului fata de care se solicita urmarirea penala si a inscrisurilor depuse de acesta, intocmeste un raport prin care propune Presedintelui Romaniei urmarirea penala sau clasarea sesizarii.
(8) Raportul comisiei speciale va cuprinde opinia majoritara a membrilor comisiei; opiniile separate se vor mentiona distinct in cuprinsul acestuia.
(9) Presedintele Romaniei hotaraste asupra raportului prezentat de comisia speciala. Daca Presedintele Romaniei nu isi insuseste concluziile raportului, acesta este obligat sa isi argumenteze decizia in fapt si in drept. Argumentele de fapt si de drept se aduc, de indata, la cunostinta publica.
(10) Concluziile raportului comisiei speciale se aduc la cunostinta publica. Acestea, precum si cererea Presedintelui Romaniei formulata potrivit alin. (3) se comunica imediat de catre Administratia Prezidentiala mijloacelor de informare in masa.
(11) Daca membrul Guvernului pentru care Presedintele Romaniei a cerut urmarirea penala este deputat sau senator, ministrul justitiei sau, dupa caz, primul-ministru va solicita Camerei competente sa declanseze procedura de adoptare a cererii de incepere a urmaririi penale. Dispozitiile art. 13-15 se aplica in mod corespunzator.
(12) In situatia in care membrul Guvernului pentru care s-a facut sesizarea este ministrul justitiei, cererea formulata potrivit alin. (3) se adreseaza primului-ministru."

Art. II
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Consiliul Superior al Magistraturii va inainta Presedintelui Romaniei propunerile pentru numirea membrilor comisiei speciale, potrivit dispozitiilor art. 16 alin. (4) din Legea nr. 115/1999, republicata, astfel cum a fost modificata prin prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, comisia speciala constituita potrivit prevederilor anterioare isi inceteaza activitatea.
(3) Sesizarile aflate in curs de solutionare si pentru care nu s-a intocmit raportul prevazut la art. 16 alin. (5) din vechea reglementare vor fi preluate de comisia speciala constituita potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

Art. III
Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 23 martie 2007, cu modificarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dupa aprobarea prin lege a acesteia.