Structura anului scolar 2011- 2012. Ordinul nr. 4292/2011 privind structura anului scolar 2011—2012
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 416 din 14 iunie 2011
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
In temeiul Legii educatiei nationale nr. 1/2011 si al Hotararii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite prezentul ordin.
Art. 1 (1) Anul scolar 2011—2012 are 36 de saptamani de
cursuri, insumand 177 de zile lucratoare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), se stabileste:
a) Pentru clasele terminale din invatamantul liceal, anul
scolar are 37 de saptamani, din care durata cursurilor este de
33 de saptamani, 4 saptamani fiind dedicate desfasurarii
examenului national de bacalaureat. Cursurile claselor terminale
se incheie la data de 1 iunie 2012.
b) Pentru clasa a VIII-a, anul scolar are 36 de saptamani, din
care durata cursurilor este de 35 de saptamani, o saptamana
fiind dedicata desfasurarii evaluarii nationale. Cursurile claselor
a VIII-a se incheie la data de 15 iunie 2012.
c) Pentru clasele din invatamantul liceal — filiera
tehnologica, cu exceptia claselor terminale, durata cursurilor
este cea stabilita prin planurile-cadru de invatamant in vigoare.
d) Pentru invatamantul special — clasele a IX-a—a XI-a,
ciclul inferior al liceului, filiera tehnologica, durata cursurilor este
de 37 de saptamani, insumand 182 de zile.
e) Stagiile de pregatire practica pentru care au optat
absolventii ciclului inferior al liceului, filiera tehnologica, cuprind
720 de ore care se desfasoara in perioada propusa de unitatea
de invatamant organizatoare si aprobata de inspectoratul scolar,
conform structurii anului scolar, cu respectarea vacantelor.
f) Pentru invatamantul postliceal (scoala postliceala si scoala
de maistri), durata cursurilor este cea stabilita prin planurilecadru
de invatamant in vigoare.
Art. 2 Anul scolar 2011—2012 incepe la data de
1 septembrie 2011, se incheie la data de 31 august 2012 si se
structureaza pe doua semestre, dupa cum urmeaza:
Semestrul I
Cursuri — luni, 12 septembrie 2011 — vineri, 23 decembrie 2011
In perioada 22—30 octombrie 2011, clasele din invatamantul primar si grupele din invatamantul prescolar sunt in vacanta.
Vacanta de iarna — sambata, 24 decembrie 2011 — duminica, 15 ianuarie 2012
Semestrul al II-lea
Cursuri — luni, 16 ianuarie 2012 — vineri, 6 aprilie 2012
Vacanta de primavara — sambata, 7 aprilie 2012 — duminica, 22 aprilie 2012
Cursuri — luni, 23 aprilie 2012 — vineri, 22 iunie 2012
Vacanta de vara — sambata, 23 iunie 2012 — duminica, 9 septembrie 2012
Art. 3 In zilele libere prevazute de lege nu se organizeaza
cursuri:
joi, 1 decembrie 2011 — Ziua Nationala a Romaniei;
marti, 1 mai 2012 — Ziua Muncii;
luni, 4 iunie 2012 — a doua zi de Rusalii.
Art. 4 (1) Saptamana 2—6 aprilie 2012 din semestrul
al II-lea este saptamana dedicata activitatilor extracurriculare si
extrascolare, avand un orar specific.
(2) Tipurile de activitati care se organizeaza in saptamana
mentionata la alin. (1), modalitatile de organizare si
responsabilitatile se stabilesc in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 5 (1) Tezele din semestrul I al anului scolar 2011—
2012 se sustin, de regula, pana la data de 30 noiembrie 2011.
(2) Tezele din semestrul al II-lea al anului scolar 2011—2012
se sustin, de regula, pana la data de 25 mai 2012.
Art. 6 (1) In situatii deosebite, bine fundamentate, in
functie de conditiile climaterice locale speciale si de specificul
scolii, inspectoratele scolare pot aproba, la cererea conducerilor
unitatilor de invatamant, modificari ale structurii anului scolar
stabilite prin prezentul ordin.
(2) Solicitarea de modificare a structurii anului scolar se face
dupa consultarea consiliului reprezentativ al parintilor.
(3) Aprobarea modificarii structurii anului scolar, mentionata
la alin. (1), se acorda in conditiile asigurarii unui numar de zile
de cursuri cel putin egal cu cel stabilit la art. 1, precum si a
posibilitatii ca toti elevii sa participe, fara restrictii, la examenele
de bacalaureat si de absolvire.
Art. 7 Calendarul examenelor/evaluarilor nationale, al
examenelor de absolvire, respectiv de certificare a
competentelor profesionale, precum si calendarul admiterii in
clasa a IX-a se aproba prin ordine distincte ale ministrului
educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art. 8 Directia generala educatie si invatare pe tot
parcursul vietii, Directia generala invatamant in limbile
minoritatilor, relatia cu Parlamentul si partenerii sociali, Directia
generala management, resurse umane si retea scolara,
inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti,
precum si conducerile unitatilor de invatamant duc la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 9 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexa - Programul Scoala Altfel
Prevederi generale
1. Saptamana 2—6 aprilie 2012 va fi dedicata activitatilor
educative extracurriculare si extrascolare, in cadrul programului
numit "Scoala altfel". In aceasta saptamana nu se organizeaza
cursuri conform orarului obisnuit al unitatii de invatamant, iar
programul "Scoala altfel" se va desfasura in conformitate cu un orar
special.
2. Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor
prescolari/elevilor si a cadrelor didactice in activitati care sa
raspunda intereselor si preocuparilor diverse ale copiilor
prescolari/elevilor, sa puna in valoare talentele si capacitatile
acestora in diferite domenii, nu neaparat in cele prezente in
curriculumul national, si sa stimuleze participarea lor la actiuni
variate, in contexte nonformale.
3. In perioada 2—6 aprilie 2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii,
Tineretului si Sportului organizeaza fazele nationale ale olimpiadelor
scolare pe discipline de invatamant si, dupa caz, ale concursurilor
scolare.
4. In programul "Scoala altfel", elaborat si organizat de fiecare
unitate de invatamant, vor fi inclusi toti copiii prescolari/elevii si toate
cadrele didactice care nu participa la faza nationala a olimpiadelor
si concursurilor scolare.
Planificarea si aprobarea programului
5. Pentru elaborarea programului de activitati, in timpul primului
semestru se vor solicita propuneri elevilor, la orele de dirigentie, si
cadrelor didactice, in cadrul sedintelor comisiilor metodice. Dupa
colectarea propunerilor se vor desfasura dezbateri in colectivele de
elevi, in consiliul elevilor, in consiliul profesoral si in comitetul
reprezentativ al parintilor, in vederea adoptarii programului agreat
de majoritatea elevilor si a cadrelor didactice.
6. Modalitatea de selectie a activitatilor propuse se decide la
nivelul unitatilor de invatamant si presupune implicarea, in egala
masura, a elevilor, a cadrelor didactice, a parintilor, astfel incat
proiectele si activitatile selectate sa corespunda obiectivelor
educationale specifice comunitatii scolare, fiind un rezultat al
optiunilor acesteia.
7. Tipurile de activitati care se organizeaza in saptamana
mentionata, durata acestora, modalitatile de organizare si
responsabilitatile se stabilesc in consiliul profesoral si se aproba de
consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
8. Consilierul educativ din unitatea de invatamant centralizeaza
propunerile agreate, in vederea includerii acestora in calendarul
activitatilor educative ale unitatii de invatamant, ca domeniu distinct:
programul "Scoala altfel".
9. Conducerile unitatilor de invatamant vor asigura popularizarea
programului "Scoala altfel" la nivel local, pentru crearea unui impact
pozitiv al activitatilor organizate, atat in unitatea de invatamant, cat
si in comunitate.
Continutul si organizarea programului
10. Se recomanda elaborarea unor proiecte la nivelul grupelor de
prescolari/claselor, al grupurilor de clase sau al unitatii de
invatamant, care sa urmareasca si sa permita realizarea unor
obiective educationale prin activitati care, in programul normal din
perioada cursurilor, nu se pot derula.
11. Proiectele se pot organiza si in consortiile scolare, in
parteneriat cu alte unitati de invatamant, cu organizatii
neguvernamentale, cu palatele si cluburile copiilor, cluburile sportive
scolare, cu directiile de tineret si sport, taberele scolare, cu institutii
culturale si stiintifice (institute de cercetari, facultati etc.), cu politia,
jandarmeria, inspectoratele pentru situatii de urgenta, directiile de
sanatate publica, agentiile pentru protectia mediului etc.
12. Atat elevii, cat si cadrele didactice vor alege activitatile la care
doresc sa participe din lista celor propuse. De asemenea, se va
avea in vedere posibilitatea implicarii parintilor care doresc acest
lucru, precum si a altor parteneri.
13. Fiecare activitate la care participa copii prescolari/elevi
trebuie sa fie coordonata de un numar corespunzator de cadre
didactice. Indiferent de tipurile de activitati organizate, conducerea
unitatii de invatamant si cadrele didactice vor lua toate masurile
pentru asigurarea supravegherii copiilor prescolari/elevilor si a
securitatii acestora.
14. Tipurile de activitati care pot fi organizate in cadrul
programului "Scoala altfel" pot include, fara a se limita la acestea:
activitati culturale;
activitati tehnico-stiintifice;
activitati sportive;
activitati de educatie pentru cetatenie democratica, pentru
promovarea valorilor umanitare (inclusiv voluntariat, caritate,
implicare activa in societate, responsabilitate sociala, relatii si
comunicare etc.);
activitati de educatie pentru sanatate si stil de viata sanatos
(inclusiv referitoare la dependenta de calculator, siguranta pe
internet etc.);
activitati de educatie ecologica si de protectie a mediului
(inclusiv colectare selectiva, economisirea energiei, energie
alternativa etc.);
activitati de educatie rutiera, PSI, educatie pentru reactii
corecte in situatii de urgenta etc.
Aceste activitati se vor organiza sub diferite forme, ca de
exemplu:
ateliere de teatru, dans, muzica, arte plastice, educatie media
si cinematografica;
competitii organizate la nivelul scolii, al grupurilor de scoli, al
localitatii sau al judetului;
mese rotunde, dezbateri;
activitati de voluntariat sau de interes comunitar;
campanii antitutun/antialcool/antipoluare/de prevenire a
delincventei juvenile/de prevenire a traficului de persoane etc.;
proiecte comunitare, de responsabilitate sociala;
educatie de la egal la egal (peer-education);
schimburi de experienta;
vizite de studii;
tabere/scoli de creatie sau de cercetare;
parteneriate educationale si tematice la nivel de unitati de
invatamant, pe plan intern si international, pentru dezvoltarea
aptitudinilor pentru lucrul in echipa si in proiecte.
Monitorizare si evaluare
15. Activitatile vor fi organizate in fiecare zi lucratoare a
saptamanii mentionate, acoperind cel putin numarul de ore prevazut
in orarul obisnuit al scolii atat pentru elevi, cat si pentru cadrele
didactice.
16. Dupa aprobarea de catre consiliul de administratie,
programul adoptat devine obligatoriu atat pentru elevi, cat si pentru
cadrele didactice.
17. Elevii au obligatia de a participa la activitatile pentru care s-au
inscris, absentele fiind inregistrate in catalog, la rubrica "Purtare".
18. Activitatile aprobate se vor mentiona in condica de prezenta
a cadrelor didactice si vor fi monitorizate de conducerea unitatii de
invatamant. Directorul unitatii de invatamant, consilierul educativ si
seful comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii vor monitoriza
si vor evalua activitatile din programul "Scoala altfel".
19. Inspectoratele scolare vor delega reprezentanti pentru a
monitoriza activitatile organizate de unitatile de invatamant in cadrul
programului "Scoala altfel".
20. Dupa incheierea vacantei de primavara, in fiecare unitate de
invatamant, primul consiliu profesoral va analiza calitatea activitatilor
organizate, rezultatele educationale ale acestora, precum si
modalitatile de ameliorare a planificarii si organizarii programului
"Scoala altfel". La activitatea de analiza in cadrul consiliului
profesoral vor participa si reprezentanti ai elevilor si parintilor, care
vor prezenta puncte de vedere asupra activitatilor derulate in
program. Directorul unitatii de invatamant va prezenta un raport de
monitorizare a calitatii activitatilor planificate.
21. La sfarsitul anului scolar, inspectoratele scolare vor include
in raportul privind starea invatamantului un capitol referitor la
relevanta si valoarea formativa a tuturor activitatilor desfasurate in
cadrul programului "Scoala altfel", evidentiind nivelul interesului
manifestat de elevi si de cadrele didactice fata de organizarea si
desfasurarea acestuia.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|