Ordin nr. 1096/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acreditarea centrelor nationale de informare si promovare turistica
[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 658 din 18/09/2008
Ministerul pt. Intreprind. Mici si Mijl., Comert, Turism si Prof. Liberale
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 387/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, cu modificarile ulterioare, si al Hotararii Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor si criteriilor de atestare a statiunilor turistice,
ministrul pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale emite urmatorul ordin:
Art. 1 Se aproba Normele metodologice privind acreditarea centrelor nationale de informare si promovare turistica, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Norma metodologica privind acreditarea centrelor nationale de informare si promovare turistica
1. Dispozitii generale
1.1. Prezentele norme metodologice, elaborate in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor si criteriilor de atestare a statiunilor turistice, stabilesc metodologia si criteriile de acreditare a centrelor nationale de informare si promovare turistica.
1.2. Prezentele norme metodologice sunt obligatorii pentru toate consiliile locale si consiliile judetene in subordinea carora functioneaza centrele nationale de informare si promovare turistica.
1.3. In scopul imbunatatirii activitatii de promovare a potentialului turistic, de prezentare a tuturor ofertelor turistice si a atractiilor turistice locale, regionale si nationale, consiliile locale si judetene, dupa caz, organizeaza centre nationale de informare si promovare turistica.
Centrele nationale de informare si promovare turistica sunt servicii specializate care functioneaza in subordinea consiliilor locale si judetene, dupa caz, si in colaborare cu Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale.
Acreditarea centrelor nationale de informare si promovare turistica se face de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, la cererea consiliilor locale si consiliilor judetene in subordinea carora functioneaza acestea.
2. Documentatia necesara pentru eliberarea certificatului de acreditare
2.1. In vederea obtinerii certificatului de acreditare, consiliile locale si consiliile judetene in subordinea carora functioneaza centrele nationale de informare si promovare turistica vor intocmi o documentatie cu urmatorul continut:
a) cerere-tip de eliberare a certificatului de acreditare, conform modelului prezentat in anexa nr. 1;
b) fisa centrului national de informare si promovare turistica, conform modelului prevazut in anexa nr. 2;
c) copia hotararii consiliului local sau a consiliului judetean de infiintare a centrului national de informare si promovare turistica;
d) documente care atesta calificarea angajatilor si copia contractului individual de munca, inregistrat conform prevederilor legale, al directorului centrului national de informare si promovare turistica;
e) o fotografie cu exteriorul si o fotografie cu interiorul centrului national de informare si promovare turistica;
f) act doveditor privind detinerea spatiului aferent centrului national de informare si promovare turistica;
g) dovada emisa de autoritatea administratiei publice locale privind orarul de functionare a centrului national de informare si promovare turistica.
2.2. In termen de 90 de zile de la eliberarea certificatului de acreditare, centrul national de informare si promovare turistica are obligatia de a depune la autoritatea publica centrala pentru turism cel putin un exemplar al hartilor si planurilor orasului realizate in conditiile pct. 5.1 lit. e) si cate un exemplar al materialelor de promovare proprii realizate in conditiile pct. 4.1 lit. b).
3. Eliberarea certificatului de acreditare
3.1. Documentatia de acreditare se transmite Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale - Directia generala autorizare si post-privatizare, care verifica indeplinirea criteriilor de acreditare si intocmeste certificatul de acreditare, conform modelului prezentat in anexa nr. 3.
3.2. Eliberarea certificatului de acreditare se face in termen de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii documentatiei complete. In cazul in care centrul national de informare si promovare turistica nu intruneste toate criteriile pentru a fi acreditat, Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale - Directia generala autorizare si post-privatizare va informa in scris, in acelasi termen, consiliul local sau judetean, dupa caz, interesat.
3.3. Consiliile locale sau consiliile judetene au obligatia sa respecte, pe toata perioada de functionare a centrelor nationale de informare si promovare turistica, conditiile si criteriile care au stat la baza acreditarii acestora.
3.4. Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale verifica periodic respectarea conditiilor si criteriilor care au stat la baza acreditarii.
3.5. Certificatele de acreditare sunt valabile 5 ani de la data emiterii.
4. Atributiile centrelor nationale de informare si promovare turistica
4.1. Atributiile centrelor nationale de informare si promovare turistica sunt urmatoarele:
a) informarea generala asupra ofertei turistice si a atractiilor turistice locale, regionale sau nationale;
b) punerea la dispozitia turistilor de materiale de promovare locale, regionale sau nationale;
c) informarea privind oferta locala de cazare, ca serviciu cu titlu gratuit;
d) informare cu privire la posibilitatile de rezervare a biletelor de transport, precum si cu privire la ghizi turistici locali, nationali si specializati;
e) organizarea de manifestari expozitionale de turism pe plan local si regional si de activitati generale de marketing intern si extern cu rol in cresterea circulatiei turistice locale si regionale;
f) consilierea cu privire la alegerea diverselor produse turistice locale, regionale si nationale, ca serviciu cu titlu gratuit;
g) cooperarea cu institutiile locale si regionale pe probleme de turism (autoritati ale administratiei publice locale, camere de comert, Agentia pentru Dezvoltare Regionala etc.);
h) cooperarea cu autoritatea publica centrala pentru turism si furnizarea, la cererea acesteia, de date statistice referitoare la circulatia turistica locala si regionala, de date referitoare la evenimente cu rol in cresterea circulatiei turistice care se realizeaza pe plan local si regional, precum si furnizarea altor informatii referitoare la activitatile turistice si oferta turistica pe plan local si regional;
i) efectuarea de activitati de cercetare de piata pe plan local si regional, de analiza, planificare, structurare si elaborare de propuneri de dezvoltare turistica locala si regionala si marketing turistic, in colaborare cu autoritati ale administratiei publice locale si cu autoritatea publica centrala pentru turism;
j) oferirea de informatii cu privire la autoritatile competente in solutionarea reclamatiilor care se inregistreaza pe plan local cu privire la calitatea serviciilor turistice.
4.2. Centrele nationale de informare si promovare turistica pot comercializa produse si servicii de tipul: bilete la evenimente culturale si sportive, materiale informationale (harti, planuri ale localitatilor, ghiduri turistice, carti, casete video, CD-uri, DVD-uri, postere, ilustrate, brosuri ale oraselor), suveniruri (stegulete, esarfe, saluri, tricouri, umbrele, insigne, obiecte din ceramica, produse artizanale si altele asemenea).
4.3. Produsele si serviciile prevazute la pct. 4.2 pot fi oferite si cu titlu gratuit.
5. Criterii obligatorii de acreditare a centrelor nationale de informare si promovare turistica
5.1. Amplasarea si semnalizarea:
a) sediile centrelor nationale de informare si promovare turistica trebuie sa fie situate in centrul localitatilor, pe strazi cu circulatie intensa, in apropierea obiectivelor de interes turistic, in cladiri independente sau la parterul unor imobile cu acces facil pentru turisti;
b) semnalizarea centrelor nationale de informare si promovare turistica in Romania se face prin simbolul "i" scris cu alb pe fond albastru;
c) folosirea simbolului prevazut la lit. b) este obligatorie pentru centrele nationale de informare si promovare turistica acreditate si acesta va fi realizat sub forma de panou/firma luminoasa cu urmatoarele dimensiuni recomandate: 500 mm x 500 mm, amplasat/amplasata obligatoriu la intrarea in centrul national de informare si promovare turistica;
d) folosirea simbolului prevazut la lit. b) se poate face numai de catre centrele nationale de informare si promovare turistica acreditate de autoritatea publica centrala pentru turism;
e) centrele nationale de informare si promovare turistica sunt semnalizate corespunzator in harti si planuri ale oraselor prin utilizarea simbolului prevazut la lit. b);
f) drumul spre centrele nationale de informare si promovare turistica este semnalizat corespunzator cu panouri, indicatoare si altele asemenea prin utilizarea simbolului prevazut la lit. b);
g) in fata sau in imediata apropiere a centrului national de informare si promovare turistica trebuie amenajate locuri de parcare gratuita, minimum 10 locuri pentru autoturisme si minimum doua locuri pentru autocare. In cazul in care acest lucru nu este posibil, centrul national de informare si promovare turistica trebuie amplasat la o distanta de maximum 500 m fata de locul de parcare, cu facilitatile in cauza;
h) centrul national de informare si promovare turistica trebuie amplasat, pe cat posibil, pe traseul mijloacelor de transport in comun si in apropierea statiilor acestora.
5.2. Dotari administrative si tehnice:
a) spatiu minim de primire a publicului: 30 m2;
b) mijloace de telecomunicatie: telefon direct si fax;
c) minimum un fotocopiator;
d) acces la internet;
e) instalatii, echipamente si dotari pentru asigurarea conditiilor de climatizare, siguranta la foc si antiefractie;
f) grup sanitar;
g) mijloace fixe de tipul mobilier, dotari de uz gospodaresc si de protectie a muncii, de buna calitate;
h) utilizarea exclusiva a spatiului pentru activitatea centrului national de informare si promovare turistica si intrarea separata, cu acces facil, pentru turisti;
i) posibilitati de expunere corespunzatoare a materialelor de promovare;
j) baza de date si site propriu de promovare si informare, conectat obligatoriu la sistemul national integrat cu acces on-line pentru colectarea si diseminarea informatiilor turistice, ce va fi realizat de autoritatea publica centrala pentru turism. Realizarea bazei de date si a site-ului se face in maximum un an de la data emiterii certificatului de acreditare;
k) amenajarea in interiorul centrului national de informare si promovare turistica a unui ministand de prezentare a produselor mestesugaresti si de artizanat cu specific local, a mostrelor de flora reprezentative pentru aria geografica in cauza si/sau a materialelor de promovare privind fauna, flora si gastronomia specifica locala, precum si a altor elemente de atractie turistica cu specific local si regional.
5.3. Personalul si programul de functionare:
a) cel putin o persoana care conduce centrul national de informare si promovare turistica, calificata ca director de centru de informare turistica conform Standardelor ocupationale, Sectiunea turism, hoteluri, restaurante, pozitia S28, si Clasificarii ocupatiilor din Romania, cod ocupatie 131513, si angajata cu contract de munca pe perioada nedeterminata.
Cursul de director de centru de informare turistica poate fi realizat in termen de un an de la data acreditarii;
b) asigurarea de personal calificat ca agent de turism sau ghid de turism, in proportie de 50% din totalul personalului;
c) programul minim de functionare este de luni pana duminica intre orele 10,00 si 17,00.
6. Retragerea certificatului de acreditare
6.1. Certificatul de acreditare este suspendat pe o perioada de 30 de zile de catre personalul de specialitate din cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, in situatia in care se constata ca centrul national de informare si promovare turistica nu respecta prevederile prezentelor norme metodologice.
6.2. In perioada suspendarii, centrul national de informare si promovare turistica are obligatia de a remedia deficientele care au determinat suspendarea.
6.3. In cazul in care aceste deficiente nu sunt remediate, certificatul de acreditare este retras si acreditarea centrului national de informare si promovare turistica se poate realiza numai dupa reluarea procedurii de acreditare.
7. Dispozitii finale
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CERERE-TIP
de eliberare a certificatului de acreditare
Catre
Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale - Directia generala autorizare si post-privatizare
Consiliul Local /Consiliul Judetean ..........................................., judetul ..................., va inainteaza documentatia prevazuta la pct. 2.1 din Normele metodologice privind acreditarea centrelor nationale de informare si promovare turistica, aprobate prin Ordinul ministrului pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale nr. 1.096/2008, in vederea eliberarii certificatului de acreditare a Centrului national de informare si promovare turistica din localitatea .................... .
Reprezentant legal al consiliului local/judetean,
..............................................
(nume si prenume)
Semnatura
....................
Data ..................
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
FISA
centrului national de informare si promovare turistica
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
¦Nr. ¦ Criterii obligatorii de acreditare a centrelor nationale de informare si ¦ Sunt indeplinite ¦
¦crt.¦ promovare turistica ¦ DA/NU ¦
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------¦
¦ Amplasarea si semnalizarea ¦
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------¦
¦ 1. ¦Sediul centrului national de informare si promovare turistica este situat: ¦in centrul localitatii ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------+-----¦
¦ ¦ ¦pe strada cu circulatie ¦ ¦
¦ ¦ ¦intensa ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------+-----¦
¦ ¦ ¦in apropierea obiectivelor ¦ ¦
¦ ¦ ¦de interes turistic ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------+-----¦
¦ ¦ ¦in cladire independenta ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------+-----¦
¦ ¦ ¦la parterul unui imobil cu ¦ ¦
¦ ¦ ¦acces facil pentru turisti ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦ 2. ¦Semnalizarea centrului national de informare si promovare turistica este ¦ ¦
¦ ¦realizata prin utilizarea simbolului "i" scris cu alb pe fond albastru, ¦ ¦
¦ ¦realizat sub forma de panou/firma luminoasa, cu urmatoarele dimensiuni: 500 mm¦ ¦
¦ ¦x 500 mm, amplasat/amplasata la intrarea in centrul national de informare si ¦ ¦
¦ ¦promovare turistica. ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦ 3. ¦Semnalizarea centrului national de informare si promovare turistica se ¦ ¦
¦ ¦face in mod corespunzator in harti si planuri ale oraselor prin utilizarea ¦ ¦
¦ ¦acestui simbol. ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦ 4. ¦Drumul spre centrul national de informare si promovare turistica este ¦ ¦
¦ ¦semnalizat corespunzator prin panouri, indicatoare si altele asemenea, cu ¦ ¦
¦ ¦utilizarea simbolului prevazut la pct. 2. ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦ 5. ¦Centrul national de informare si promovare turistica dispune de: ¦locuri de parcare gratuita,¦ ¦
¦ ¦ ¦minimum 10 locuri pentru ¦ ¦
¦ ¦ ¦autoturisme si minimum doua¦ ¦
¦ ¦ +---------------------------+-----¦
¦ ¦ ¦locuri pentru autocare, in ¦ ¦
¦ ¦ ¦fata sau in imediata ¦ ¦
¦ ¦ ¦apropiere loc de parcare cu¦ ¦
¦ ¦ ¦facilitatile in cauza la o ¦ ¦
¦ ¦ ¦distanta de maximum 500 m ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦ 6. ¦Centrul national de informare si promovare turistica este amplasat pe ¦ ¦
¦ ¦traseul mijloacelor de transport in comun si in apropierea statiilor. ¦ ¦
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------¦
¦ Dotari administrative si tehnice minime ¦
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------¦
¦ 7. ¦Spatiu de primire a publicului: 30 m2 ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦ 8. ¦Mijloace de telecomunicatie: telefon direct si fax ¦ ¦
¦ ¦Nr. de telefon ................ ¦ ¦
¦ ¦Nr. de fax ...................... ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦ 9. ¦Fotocopiator ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦10. ¦Acces la internet ¦ ¦
¦ ¦Adresa de e-mail ...................\ ¦ ¦
¦ ¦Web site ......................... ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦11. ¦Instalatii, echipamente si dotari pentru asigurarea conditiilor de ¦ ¦
¦ ¦climatizare, siguranta la foc si antiefractie ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦12. ¦Grup sanitar ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦13. ¦Mijloace fixe de tipul mobilier, dotari de uz gospodaresc si de protectie a ¦ ¦
¦ ¦muncii, de buna calitate ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦14. ¦Spatiul este utilizat exclusiv pentru activitatea centrului national de ¦ ¦
¦ ¦informare si promovare turistica si asigura accesul facil pentru turisti. ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦15. ¦Posibilitati de expunere corespunzatoare a materialelor de promovare: ¦ ¦
¦ ¦vitrine, panouri exterioare, suporti, materiale de promovare etc. ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦16. ¦Ministand de prezentare a produselor mestesugaresti si de artizanat cu ¦ ¦
¦ ¦specific local, a mostrelor de flora reprezentative pentru aria geografica in ¦ ¦
¦ ¦cauza si a materialelor de promovare privind fauna, flora si gastronomia ¦ ¦
¦ ¦specifica locala, precum si a altor elemente de atractie turistica cu specific¦ ¦
¦ ¦local si regional ¦ ¦
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------¦
¦ Personalul si programul de functionare ¦
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------¦
¦17. ¦Persoana care conduce centrul national de informare si promovare ¦ ¦
¦ ¦turistica este calificata ca director de centru de informare turistica conform¦ ¦
¦ ¦Standardelor ocupationale si Clasificarii ocupatiilor din Romania si este ¦ ¦
¦ ¦angajata cu contract de munca pe perioada nedeterminata. ¦ ¦
¦ ¦Cursul de director de centru de informare turistica poate fi realizat in ¦ ¦
¦ ¦termen de un an de la acreditare. ¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦18. ¦Numar total de personal angajat in centrul national de informare si ¦Total personal ..........¦ ¦
¦ ¦promovare turistica, numar de personal calificat +-------------------------+-------¦
¦ ¦ ¦Personal calificat ......¦ ¦
+----+------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------¦
¦19. ¦Programul de functionare este de luni pana duminica, intre orele 10,00-17,00 ¦ ¦
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Declar pe propria raspundere ca indeplinim criteriile de acreditare obligatorii sus-prezentate.
Reprezentant legal al consiliului local/judetean
.............................................
(nume si prenume)
Semnatura
..................
Data ...................
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
STEMA ROMÂNIA MINISTERUL PENTRU INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII, COMERT, TURISM SI PROFESII LIBERALE
CERTIFICAT DE ACREDITARE
valabil pana la data:
Se acrediteaza Centru National de Informare si Promovare Turistica .........
situat la adresa ...........................................................,
apartinand de ............................................................. .
Prezentul certificat de acreditare a fost eliberat in baza Ordinului ministrului pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale nr. 1.096/2008.
Ministru,
...........................
Director general,
...........................
Nr. ...........
Bucuresti, ...............
|