DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Distrugere arhiva veche




Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Ordin nr. 18/2008 privind aprobarea Normelor de igiena pentru transporturile de persoane

[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 334 din 30/04/2008

Nr. 18/443
Ministerul Sanatatii Publice
Ministerul Transporturilor

Avand in vedere Referatul de aprobare nr. E.N. 7.926 din 13 decembrie 2007 al Inspectiei sanitare de stat din Ministerul Sanatatii Publice, in conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul art. 7 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, cu modificarile ulterioare, ministrul sanatatii publice si ministrul transporturilor emit urmatorul ordin:

Art. 1
Se aproba Normele de igiena pentru transporturile de persoane, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga capitolul 8 - Norme de igiena pentru transporturile de persoane - din anexa la Ordinul ministrului sanatatii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igiena si a recomandarilor privind mediul de viata al populatiei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 3 iulie 1997.

Art. 3
Directiile implicate din Ministerul Sanatatii Publice si Ministerul Transporturilor, unitatile publice si private din domeniu vor duce la indeplinire dispozitiile prezentului ordin.


Norma de igiena pentru transporturile de persoane


Art. 1
La proiectarea, executia si functionarea constructiilor, vehiculelor si cailor de transport se respecta conditiile indispensabile pentru asigurarea protectiei sanatatii pasagerilor si a personalului. Fiecare operator economic care presteaza servicii de transport are obligatia sa respecte prezentele norme si sa isi intocmeasca pe baza acestora regulamente de functionare si exploatare, avizate de organele sanitare ale Ministerului Transporturilor, dupa cum urmeaza: Agentia de Sanatate Publica prin Directia de sanatate publica si unitatile teritoriale Brasov, Cluj, Constanta, Craiova, Galati, Timisoara, Iasi. Regulamentele de functionare si exploatare trebuie sa asigure indeplinirea urmatoarelor cerinte:
a) apa si alimentele, materialele si ustensilele folosite sa fie protejate de contaminarea cu microorganisme patogene si substante toxice;
b) persoanele nu trebuie sa intre in contact cu deseurile periculoase, mai ales de origine umana, considerate contaminate;
c) persoanele nu trebuie sa intre in contact cu insecte, rozatoare si cu alti vectori de boli infectioase;
d) persoanelor li se asigura conditii care sa le protejeze de accidente sau riscuri de imbolnavire;
e) asigurarea conditiilor de confort termic.

Art. 2
Prezentele norme se aplica:
  • activitatilor de transport rutier public sau in cont propriu de persoane;
  • activitatilor de transport de persoane in regim de taxi;
  • activitatilor de transport feroviar, naval, aerian;
  • activitatilor de transport subteran de persoane;
  • activitatilor externalizate din aceste domenii.

    Art. 3
    Conducatorilor auto, mecanicilor de locomotiva, echipajelor navelor si aeronavelor, controlorilor de trafic li se asigura conditii igienice de repaus si odihna.

    Art. 4
    Prelucrarea sanitara a spatiilor publice in transporturi se face respectandu-se urmatoarele:
    a) controlul calitatii eficientei activitatii de igienizare si dezinfectie a vagoanelor de clasa, de dormit, de metrou, a aeronavelor, navelor/bacurilor/feriboturilor, a autobuzelor/autoturismelor/troleibuzelor si a tramvaielor se realizeaza prin prelevarea de teste de salubritate. Se preleva doua probe de pe suprafetele de toaleta si 3 probe din compartimente sau cusete (zone care vin in contact direct cu mainile calatorilor). Aceste probe se recolteaza din zonele de potentiala poluare, dupa ce s-au efectuat curatenia si dezinfectia. Indicatorii sanitari si valorile acceptate propuse pentru controlul conditiilor de igiena sunt: NTG-37?C < 5000 UFC/100 cm2 pentru pereti si pentru colacul toaletelor si mai putin de 2000 pentru clante si pentru rezematoare de cap. Enterobacteriile si B. Proteus trebuie sa fie absente. Depasirea valorilor stabilite pentru indicatorii mentionati denota ineficienta activitatii de igienizare si dezinfectie;
    b) controlul calitatii prelucrarii sanitare a spatiilor de odihna pentru personalul mentionat la art. 2 si pentru salile de utilitate publica din domeniul transporturilor se realizeaza prin prelevarea de probe privind contaminarea suprafetelor si aeromicroflorei. Evaluarea incarcaturii bacteriologice a suprafetelor se realizeaza prin prelevarea de probe. Probele se recolteaza semestrial, dupa efectuarea curateniei si a deznifectiei. Rezultatele vor fi exprimate in UFC/100 cm2 de suprafata. Indicatorii utilizati pentru evaluarea salubritatii suprafetelor din aceste spatii sunt: numar total de germeni la 37?C, numar de streptococi, numar de stafilococi, numar de coliformi. Valorile acceptate pentru acesti indicatori sunt: NTG-37?C = 100/cm2, germenii hemolitici nu trebuie sa depaseasca 1% din NTG-37?C, stafilococi piogeni, streptococi beta-hemolitici si coliformi absenti. Prezenta stafilococilor si coliformilor arata contaminare mare, insalubritate ridicata si deci operatiune de salubrizare ineficienta sau neefectuata;
    c) incarcatura microbiologica a aerului se controleaza prin recoltarea de probe de aeromicroflora. Probele se recolteaza semestrial, in sezoanele extreme, in spatii in care se considera ca s-a facut curat. In functie de suprafata incaperii se stabilesc 2-6 puncte de recoltare prin sedimentare pe placa dupa expunere de 15 minute in medie. Indicatorii utilizati pentru evaluarea calitatii aerului sunt NTG-37?C, numar de streptococi, numar de coliformi fecali, numar de stafilococi. Valorile acceptate pentru acesti indicatori sunt: NTG-37?C=1000UFC/m3 aer, streptococi alfa-hemolitici = 1% din NTG, coliformi 0/m3, stafilococi fara norma (cu cat proportia este mai mare, cu atat contaminarea este mai mare). Prezenta stafilococului denota o contaminare de origine umana. Depasirea valorilor indicate denota ineficienta operatiunilor de salubrizare.


    A. TRANSPORTUL IN COMUN URBAN SI PREORASENESC


    Art. 5
    Operatorii economici care presteaza servicii de transport in comun urban si preorasenesc vor lua masuri de intretinere zilnica a conditiilor de igiena optime in mijloacele de transport, la capetele de linii si in statii.

    Art. 6
    (1) La amenajarea traseelor mijloacelor de transport in comun autoritatile in a caror administrare se afla aceste trasee vor tine seama de urmatoarele cerinte privind mentinerea sanatatii populatiei si a personalului:
    a) alegerea traseului se face astfel incat sa nu parcurga zone cu obiective protejate (locuinte, parcuri, locuri de odihna, de studiu, asistenta medicala, ingrijirea copiilor si batranilor etc.), iar daca acest lucru este inevitabil din considerente urbanistice, se pastreaza distantele stabilite prin studii de impact intre aceste trasee si obiectivele protejate; in aceste studii se iau in considerare emisiile de poluanti chimici si pulberi, de zgomot si de vibratii;
    b) alegerea amplasamentelor statiilor se face tinandu-se seama si de posibilitatile unor categorii de populatie (varstnici, copii, bolnavi cu maladii cronice, persoane cu dizabilitati) de a parcurge pe jos distanta de la locuinta lor la statie;
    c) amenajarea traseelor se face astfel incat sa se reduca la minimum impactul poluantilor asupra sanatatii publice (linii de tramvai insonorizate, pavimente din materiale care sa nu produca zgomot si sa nu elibereze in atmosfera substante chimice sau pulberi periculoase, evitarea detaliilor accidentate in pavimente). La capetele de linii se amenajeaza spatii de refacere pentru personal si pentru adapostirea conducatorilor de vehicule, care sa fie prevazute cu grupuri sanitare dotate cu toalete, chiuvete si dusuri, asigurandu-se iluminatul, ventilatia si incalzirea conform standardelor in vigoare. In statii trebuie sa existe cos pentru deseuri.
    (2) La amenajarea statiilor se urmareste acoperirea a cat mai multor necesitati de protectie a calatorilor care asteapta (adapostire fata de intemperii, protectie fata de temperaturile prea scazute sau prea ridicate, fata de iradierea solara directa sau de vanturi puternice). In statii pot exista unitati comerciale sau de servicii, cu conditia respectarii normelor prevazute in standardele in vigoare referitoare la aceste unitati.

    Art. 7
    Amplasarea, constructia si amenajarea garajelor sau a depourilor pentru mijloacele de transport in comun se fac astfel incat sa nu produca emisii de substante chimice, pulberi, zgomot sau vibratii care sa puna in pericol sanatatea si confortul locuitorilor vecini.

    Art. 8
    Se interzice raspandirea pe sol a reziduurilor lichide petroliere, a apelor uzate si a reziduurilor solide rezultate din salubrizarea si intretinerea mijloacelor de transport. Salubrizarea mijloacelor de transport se face numai in spatii special amenajate, de catre personal specializat pentru aceasta operatiune.

    Art. 9
    Operatorii economici sau autoritatile care au in administrare traseele sunt obligate sa le intretina, impreuna cu statiile si mijloacele de transport in comun, in conditii optime de igiena, sa asigure intretinerea, salubrizarea si curatarea permanenta, sa realizeze dezinfectia si dezinsectia vehiculelor ori de cate ori este nevoie si sa asigure un microclimat favorabil in mijloacele de transport.


    B. TRANSPORTUL AERIAN


    Art. 10
    La proiectarea, construirea si in timpul exploatarii aeronavelor si a aeroporturilor se respecta normele de protectie sanitara a echipajului, calatorilor si a personalului din aeroporturi.

    Art. 11
    (1) Aeroporturile trebuie sa beneficieze de apa potabila de calitate si in cantitate suficienta pentru nevoile proprii si pentru aprovizionarea aeronavelor.
    (2) Instalatiile si utilajele folosite trebuie sa functioneze astfel incat sa nu modifice calitatea apei din retea. Controlul calitatii apei se face conform prevederilor legislatiei in vigoare, din puncte cu importanta epidemiologica, in cadrul monitorizarii de control.
    (3) Trebuie asigurata rezerva proprie de apa pentru cel putin 24 de ore, in functie de necesitatile aeroportului.
    (4) Pentru aprovizionarea aeronavelor se foloseste reteaua de alimentare centrala a aeroportului, avizata si autorizata sanitar conform reglementarilor in vigoare. Se pastreaza o evidenta speciala, care sa precizeze data si ora alimentarii, cantitatea si calitatea apei introduse in rezervoare (clorul rezidual liber), precum si utilajul si instalatia de alimentare.
    (5) La bordul aeronavei, in functie de ruta, se asigura o cantitate de 0,9-4,55 l apa/persoana/12 ore de zbor.
    (6) Clorul rezidual se controleaza de minimum 3 ori/zi de catre personalul specializat al detinatorului instalatiei de apa. Rezultatele controlului sunt inregistrate si transmise saptamanal autoritatii sanitare care supravegheaza aeroportul.
    (7) Reteaua de apa aflata in responsabilitatea directa a autoritatilor aeroportului trebuie construita, exploatata si intretinuta astfel incat sa distribuie permanent apa potabila de calitate, conform prevederilor legislatiei in vigoare. Controlul calitatii apei se face in conformitate cu legislatia in vigoare.

    Art. 12
    (1) In aeroporturi, punctele de alimentare cu apa pentru calatori trebuie realizate din material inoxidabil si montate sub un unghi care sa nu permita raspandirea apei pe paviment.
    (2) Gura de apa trebuie sa fie montata la un nivel superior preaplinului chiuvetei, cu jetul ascendent, protejata printr-un dispozitiv inoxidabil, montat astfel incat gura consumatorului sa nu atinga gura de apa.

    Art. 13
    (1) Inmagazinarea apei potabile la bordul aeronavelor se face fie prin priza directa la retea, fie prin camioane-cisterna.
    (2) In cazul aprovizionarii prin priza directa, aceasta va fi situata suprateran, la o distanta de cel putin 30 m de prize cu alta destinatie, vizibila, acoperita si inscriptionata distinct.
    (3) Camionul-cisterna folosit pentru transportul apei pana la aeronava trebuie utilizat numai pentru apa potabila si trebuie sa fie inscriptionat, in acest sens folosind culoarea albastra. Constructia cisternei trebuie realizata numai din materiale avizate sanitar pentru transportul apei potabile (rezistente la coroziune, care sa nu cedeze metale sau alte substante, sa confere etanseitate etc.). Agentul de handling va obtine autorizatii sanitare de functionare pentru mijloacele de alimentare cu apa potabila. Gurile de intrare si iesire trebuie sa fie orientate in jos si sa fie prevazute cu dispozitive nefiletate care sa permita racordul rapid al tubulaturii de alimentare a cisternei si aeronavelor. Tubulatura de alimentare la avion si la cisterna va fi protejata impotriva contaminarii si efectuandu-se operatiuni rapide de dezinfectie inainte de cuplare. Furtunurile pentru apa potabila trebuie sa fie fabricate din materiale avizate sanitar si sa fie spalate in interior, in totalitate, inainte de racordarea la camionul-cisterna sau la aeronava. Suprafata interioara a furtunurilor nu trebuie sa prezinte fisuri, zgarieturi superficiale sau gatuiri de scurgere. Cand nu este pus in functiune, ajustajul trebuie pastrat intr-o solutie hiperclorinata. Orificiile de intrare si iesire trebuie prevazute cu capace si obturatoare care trebuie sa acopere orificiile, puse la locul lor atunci cand nu se desfasoara operatii de intrare si iesire a apei.
    (4) Cel putin la 3 saptamani rezervoarele camioanelor-cisterna se tratateaza cu jet de vapori sau cu solutii de produse biocide avizate sanitar. Pentru dezinfectia apei din rezervorul-cisterna se foloseste cloramina sau clorul gazos din aparate de clorare portabile sau fixe.

    Art. 14
    (1) Aeroporturile trebuie dotate cu instalatii de evacuare a deseurilor solide si lichide atat de la aeronave, cat si de la sol.
    (2) Sistemele de evacuare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) indepartarea si epurarea apelor uzate menajere, apelor uzate industriale, a altor ape uzate si a apelor meteorice sa se realizeze astfel incat sa nu creeze disconfort si imbolnavirea membrilor comunitatii. Apele uzate epurate vor fi evacuate astfel incat, in avalul deversarii, apele receptorului sa se incadreze, conform normelor, in prevederile standardului de calitate a apelor de suprafata, dupa categoria de folosinta. La proiectarea si realizarea sistemelor de canalizare si epurare se va respecta legislatia sanitara in vigoare;
    b) indepartarea apelor uzate menajere si industriale se face numai prin reteaua de canalizare a apelor uzate. In lipsa posibilitatii de racordare la sistemele publice de canalizare, unitatile sunt obligate sa se doteze cu instalatii proprii pentru colectarea, tratarea si evacuarea apelor uzate, care se executa si se exploateaza astfel incat sa nu constituie un pericol pentru sanatate;
    c) este interzisa indepartarea apelor uzate direct pe sol (curti, gradini, strazi, locuri riverane) sau in bazine naturale de apa in zona de protectie sanitara a surselor si instalatiilor centrale de alimentare cu apa;
    d) canalele deschise pot fi utilizate numai pentru evacuarea apelor meteorice. Aceste canale trebuie intretinute permanent in stare buna de functionare, prin curatare si repararea defectiunilor.

    Art. 15
    A. Evacuarea deseurilor solide:
    1. de la aeronave - se efectueaza in bacuri de polietilena etanse si rezistente, care se descarca la fiecare escala si se inlocuiesc cu altele spalate si dezinfectate. Ulterior reziduurile sunt neutralizate;
    2. de pe aeroport (holuri, birouri, restaurante, depozite, ateliere) - se face in recipiente din material neabsorbant, prevazute cu saci de polietilena inchisi ermetic. Recipientele se amplaseaza in mai multe puncte accesibile personalului si pasagerilor;
    3. punctele de colectare intermediara sunt amplasate pe sol betonat, sunt prevazute cu instalatii de spalare si cu rigole in panta, precum si cu sifon de drenare in reteaua de canalizare a aeroportului;
    4. indepartarea reziduurilor solide se face cu vehicule speciale, cu dispozitive mecanice de incarcare si compactare, evitand raspandirea deseurilor pe sol.
    B. Evacuarea reziduurilor lichide:
    1. de la aeronave - se colecteaza in tinete mobile sau fixe (cu pereti rotunjiti la interior) prevazute cu sisteme de fixare, etichetate distinct (culoare galbena), de unde, printr-o trapa speciala, situata diametral opus fata de cea de alimentare cu apa potabila, sunt evacuate in masini speciale de vidanj sau in reteaua de canalizare. Pentru zborurile la mare altitudine, in lipsa unor sisteme de incalzire, este indicat a se introduce in fiecare tineta/bac un litru de etilenglicol, in scopul evitarii congelarii lichidului si evitarii blocarii orificiului de vidanj. Dupa golire tinetele se spala cu detergent - dezinfectant, conform Ordinului ministrului sanatatii publice nr. 261/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curatarea, dezinfectia si sterilizarea in unitatile sanitare. Este de dorit dispunerea de apa calda la 1,4 atm si perii care sa permita eliminarea materiilor solide aderente;
    2. de pe aeroport - este obligatorie existenta a 3 sisteme de colectare si evacuare a reziduurilor lichide:
    a) sistemul de drenare a apelor de pe suprafetele de rulare a aeronavelor, care poate fi racordat la reteaua urbana de canalizare;
    b) sistemul de drenare a reziduurilor lichide provenite de la grupurile sanitare;
    c) sistemul de evacuare a vehiculelor-vidanja.

    Art. 16
    (1) Vehiculele-vidanja de pe aeroport indeplinesc urmatoarele conditii:
    a) camioanele utilizate pentru serviciul toaletelor aeronavelor trebuie sa fie diferite de cele pentru aprovizionarea cu apa potabila si trebuie tinute in spatii total izolate fata de cele unde sunt camioanele-cisterna;
    b) toate racordurile, furtunurile, tubulatura destinata evacuarii toaletelor si clatirii acestora trebuie sa fie de alte dimensiuni sau de alt tip decat cele pentru apa potabila (colorate in galben);
    c) cisternele, camioanele si vehiculele sunt inscriptionate cu mentiuni si marcaje corespunzatoare (in acest caz se va folosi culoarea galbena).
    (2) Aeroportul sau agentul de handling detine si exploateaza acest tip de vehicule pentru care va exista autorizatie sanitara de functionare.
    (3) Toate instalatiile de spalare, inclusiv cele destinate vehiculelor sau bacurilor, trebuie proiectate astfel incat sa evite orice reflux in reteaua de aductiune a apei.
    (4) Vehiculele de vidanjare se evacueaza in puturi colectoare aflate la cel putin 30 m de spatiile ce necesita grad crescut de igienizare (bloc alimentar, racorduri de apa potabila). Puturile colectoare sunt prevazute cu grila colectoare la partea superioara, sunt racordate la reteaua generala de canalizare, acoperite, betonate si sunt dotate cu dispozitive antireflux, cu instalatii de spalare si dezinfectie a solului. Puturilor colectoare li se asigura un perimetru de protectie sanitara.
    (5) Instalatiile si utilajele trebuie dezinfectate saptamanal sau dupa fiecare descarcare totala in reteaua de canalizare ori in alte sisteme autorizate.

    Art. 17
    (1) Pe aeroport se amenajeaza grupuri sanitare in sala de sosire, in sala de plecare, in sala de tranzit si in restaurante.
    (2) Grupurile sanitare sunt prevazute cu vestibule ventilate mecanic, chiuvete, toalete pisoare si cabine cu plafon si pereti lavabili, neperforati, din faianta, ceramica sau mase plastice avizate sanitar. Ferestrele din sticla laminata, translucida, cu margini in unghi de 45, asigura iluminatul convenabil, in contrast.
    (3) Pentru persoanele cu dizabilitati sunt prevazute amenajari speciale.
    (4) Grupurile sanitare se doteaza cu sapun lichid, uscatoare de maini sau prosoape de hartie.

    Art. 18
    (1) Aeroporturile trebuie dotate cu instalatii adecvate de preparare, manipulare si servire in conditii igienice a alimentelor si bauturilor.
    (2) Sursele de alimente trebuie avizate, autorizate si controlate de autoritatile sanitare si sanitar-veterinare ale Agentiei de Sanatate Publica a Ministerului Transporturilor.
    (3) Alimentele au inscriptionate pe ambalaj, cu banda alba specifica pentru alimentele distribuite pe aeroport, data prepararii lor.
    (4) Acolo unde exista distribuitoare automate de alimente si bauturi, acestea se curata la 24-48 de ore, pe toate suprafetele, atat in interior, cat si in exterior, cu lavete diferite de tifon impregnat cu detergent, dezinfectant si apa potabila. Se pastreaza o evidenta clara a acestor operatiuni la fiecare.
    (5) Pranzurile ce urmeaza a fi servite la bordurile aeronavelor si echipajului se pregatesc pe fluxuri separate fata de cele puse la dispozitia pasagerilor la sol, personalului de aeroport, vizitatorilor.

    Art. 19
    Toate spatiile care asigura circuitul alimentelor si anexele lor trebuie sa intruneasca cerintele igienico-sanitare conform legislatiei in vigoare.

    Art. 20
    In unitatile de preparare a alimentelor de pe aeroporturi se respecta urmatoarele reguli de prima importanta:
    a) salata verde se spala 5 min. sub jet de apa potabila;
    b) carnea (pasare, peste, alte produse) se decongeleaza complet si se prelucreaza termic imediat;
    c) platourile cu pranzuri calde pentru scurt-curier (cu decolare in ora urmatoare) se tin in cuptor la 63-74?C;
    d) celelalte produse se refrigereaza (+ 4?C) si se transporta la aeronava in module cu zapada carbonica. La bord, inainte de consum, se reincalzesc la +82?C;
    e) pranzurile ce se livreaza sub forma congelata pentru zborurile scurt-curier se pastreaza la -18?C. Daca se prelungeste timpul de pastrare, alimentele se tin la -26?C - -29?C;
    f) alimentele crude se manipuleaza cu pense, furculite, manusi de unica folosinta;
    g) ferestrele se protejeaza cu plase contra vectorilor;
    h) se amenajeaza sisteme de inchidere automata la usi sau cortine de aer rece;
    i) spalarea manuala a ustensilelor si a veselei se face in 3 etape: apa la 45?C cu detergent, apa la 50?C cu detergent, apa la 82?C;
    j) spalare automata cu utilaje si solutii-detergent conform indicatiilor producatorului;
    k) chiuvetele pentru spalarea mainilor se doteza cu dozator automat de detergent;
    l) curatarea tuturor elementelor fixe si mobile si a suprafetelor se face de mai multe ori pe zi, de catre personal calificat si cunoscator al riscurilor de contaminare si al modalitatilor practice de dezinfectie, dupa un plan riguros;
    m) transportul produselor alimentare la aeronave se face cu vehicule speciale prevazute cu refrigerator. Dupa fiecare transport aceste vehicule se igienizeaza cu detergent si dezinfectant.

    Art. 21
    Asigurarea cu alimente la bordul aeronavelor:
    1. Alimentele se preiau printr-o trapa speciala;
    2. Se depun in 1-2 orificii de bord, in functie de regimul termic din momentul servirii lor:
    a) pranzuri reci:
  • se ofera pe platouri deja pregatite, sigilate si etichetate;
  • se mentin in module de refrigerare sau containere cu zapada carbonica;
    b) pranzuri calde:
  • pentru zboruri scurt-curier:
    -> servite ca atare imediat dupa decolare;
    -> pana la distribuire se pastreaza in cuptoare la 63?C;
  • pentru zboruri cu o durata mai mica de doua ore, pranzurile etichetate se depun in containere refrigerate si pot fi consumate reincalzite, intr-un interval de maximum 45 de minute;
  • pentru zboruri lung-curier:
    -> se pregatesc din mancaruri congelate sau refrigerate prin reincalzire foarte rapida in cuptoare la 85?C (cuptor cu microunde sau convectie);
    -> se servesc imediat dupa tratare termica.
    3. Cuburile de gheata se fac numai din apa potabila. Se livreaza la bordurile aeronavelor in saci de polietilena sigilati sau in alte ambalaje specifice de unica folosinta.
    4. Pentru pilot si copilot se asigura pranzuri diferite, provenite din alimente diferite si/sau blocuri alimentare diferite.
    5. Personalul de bord va respecta integral normele de igiena individuala si a veselei, conform prevederilor legale.
    6. La bordul aeronavei ustensilele si vesela de unica folosinta se indeparteaza dupa utilizare. Reziduurile menajere se precolecteaza pe sortimente si sunt depozitate in saci inchisi, pregatiti in vederea descarcarii pe aeroport, in containere speciale.
    7. Decelarea de urme, fragmente sau corpuri de insecte pe una dintre fetele platourilor scoase din modul impune vaporizarea spatiului infestat cu substante insecticide.
    8. La aterizare toate resturile de alimente si pranzurile neconsumate se colecteaza in recipiente de plastic sau metal, inchise etans, care se descarca rapid si igienic, printr-o trapa speciala de evacuare, intr-un container de detritusuri, utilizat pe aeroport, dupa efectuarea, operatiunii de dezinfectie, urmand a fi transportate de vehicule speciale. Evacuarea deseurilor catre unitati de neutralizare aprobate sanitar-veterinar conform Regulamentului CE nr. 1.774/2002, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 63/4 din 1 martie 2007, se realizeaza prin contract intre administratia aeroporturilor si societatile respective.
    9. Recipientele de depozitare se spala la 2-3 zile in perioadele calde si la 6-7 zile in cele reci, cu masini avand cuve de spalare, folosind apa la 60?C si detergenti. Se clatesc in cuve de clatire cu apa la 32?C.

    Art. 22
    Pentru protectia la sol contra insectelor, rozatoarelor si a altor vectori de boli transmisibile a pasagerilor, echipajului si a populatiei, aeroporturile trebuie sa dispuna de servicii de combatere a vectorilor precum tantari, muste, purici, paduchi, sobolani si altii, precum si de echipamente si produse biocide de combatere a acestora, in special cu actiune remanenta, avizate conform prevederilor legislatiei in vigoare.

    Art. 23
    (1) In vederea eliminarii insectelor zburatoare si a rozatoarelor se aplica masuri de combatere in aeronave, vehicule, in cladiri si pe o raza de 400 m in jurul perimetrului aeroportului, oricare ar fi forma de proprietate asupra terenurilor si cladirilor din acest perimetru.
    (2) Aceste activitati se practica numai de personal instruit, care foloseste banderole datate pentru identificarea spatiilor tratate si pastreaza o evidenta clara a acestor operatii.
    (3) Se folosesc tehnici si materiale avizate conform prevederilor legislatiei in vigoare.
    (4) Inspectorii sanitari ai Directiei de Sanatate Publica din cadrul Agentiei de Sanatate Publica a Ministerului Transporturilor verifica lunar masurile de dezinsectie si deratizare. Aeroportul trebuie sa dispuna de mijloace pentru dezinfectia si dezinsectia echipajului, calatorilor si bagajelor, aeronavelor, precum si a altor obiecte si instalatii.

    Art. 24
    (1) Salubrizarea aeronavelor cuprinde un minim de masuri ce se aplica in timpul escalelor sau, la nevoie, in timpul zborului, precum si salubrizarea generala care se efectueaza la fiecare 24 de ore.
    (2) Salubrizarea minima se efectueaza la nivelul oficiilor de bord, toalete si cabina de pilotaj si consta in:
    a) ridicarea reziduurilor solide din orice vas de colectare;
    b) aspirarea tuturor suprafetelor;
    c) completarea toaletei cu materiale consumabile.
    (3) Operatiunile se efectueaza cu lavete de unica folosinta, impregnate cu substante-detergent dezinfectante, dezodorizante, care se pastreaza in saci de polietilena sigilati.
    (4) Salubrizarea generala se efectueaza conform art. 24 alin. (2), precum si urmatoarele:
    a) curatarea, spalarea si dezinfectia tuturor suprafetelor lavabile;
    b) aspirarea mochetei si gurilor de aeratie;
    c) perierea spatelui fotoliilor;
    d) inlocuirea huselor.
    (5) Prezenta unui pasager cu boala infectioasa la bord impune efectuarea dezinfectiei aeronavei la prima escala. In caz de boala transmisa prin apa sau alimente, se impregneaza toate suprafetele cu dezinfectant de nivel mediu, apoi suprafetele se spala cu apa calda si se usuca. Suprafetele dure umectate cu dezinfectant de nivel mediu conform indicatiilor producatorului se spala cu apa calda. Personalul care efectueaza operatiunile va avea echipament de protectie pentru aparatul respirator, ochi, tegumente.

    Art. 25
    Aeroportul trebuie sa dispuna de cabinet medical dotat conform prevederilor legale. In aeroport personalul medical trebuie sa asigure si serviciile de supraveghere a conditiilor igienico-sanitare, vizand:
    a) tipul, calitatea si starea materialului din dotarea cabinetelor medicale;
    b) capacitatea si competenta personalului (conduita in caz de boli care impun carantina, controlul vaccinarilor obligatorii si al conduitei in cazul zborurilor in tarile cu clima calda).

    Art. 26
    (1) In aeroporturi trebuie asigurate zone de tranzit direct, supravegheate de autoritatile sanitare locale, precum si posibilitati de izolare a bolnavilor suspecti de maladii transmisibile.
    (2) Zonele de tranzit direct trebuie prevazute cu toalete igienice, lavabouri, locuri de odihna pentru mamele care alapteaza si pentru pasagerii bolnavi.

    Art. 27
    (1) Aeronavele trebuie sa dispuna de apa potabila provenind de la reteaua aeroportului, care sa respecte normele de calitate.
    (2) Rezervoarele, conductele, recipientele si buteliile folosite pentru distributia sau conservarea apei la bordul aeronavelor trebuie sa fie intretinute igienic, astfel incat sa nu modifice calitatea apei, sa fie supuse lunar sau mai des operatiunilor de dezinfectie, in functie de rezultatele analizelor bacteriologice pe esantioanele prelevate. Inainte de fiecare zbor ele sunt tratate conform prevederilor art. 13.
    (3) In interiorul aeronavei apa se distribuie prin presiune sau gravitatie la toate prizele.
    (4) Pentru consumul apei pasagerii folosesc, de regula, pahare de unica folosinta, colectate ulterior in recipiente adecvate.

    Art. 28
    Punctul de apa in aeronava trebuie sa fie accesibil si situat in sectorul serviciilor aeronavei.

    Art. 29
    La fiecare schimbare/alimentare cu apa a aeronavei clorul rezidual trebuie sa fie de maximum 0,25 mg/l.

    Art. 30
    In aeronave trebuie mentinut un anumit confort, si anume:
    a) amenajarea de cabine presurizate, cu respectarea reglementarilor aplicabile;
    b) amenajarea de sisteme de aer conditionat (t=22 ± 22?C, umiditate 35%), iar pentru zborurile la peste 12.000 m, sisteme de reducere a concentratiei de ozon;
    c) asigurarea iluminatului modular;
    d) realizarea interiorului aeronavei din materiale avand culori odihnitoare si proprietati fonoabsorbante.

    Art. 31
    Aeronava trebuie sa dispuna de un lavabou din material rezistent, usor de spalat si bine fixat. Gura robinetului este situata la 2,5 cm deasupra orificiului preaplinului. Grupul sanitar trebuie sa dispuna de sapun si servetele in cantitate suficienta de apa calda si rece.

    Art. 32
    Recipientele utilizate in caz de rau de zbor trebuie sa fie realizate din material neabsorbant si etans, colectat dupa utilizare in saci de polietilena sigilati.


    C. TRANSPORTURILE FEROVIARE


    Art. 33
    Prezentele norme se refera la elementele fixe (mijloace fixe) - statiile de cale ferata, triaje, depouri, revizii vagoane, ateliere, poduri, viaducte, instalatii, tunele si elemente mobile (mijloace mobile) - material rulant.

    SECTIUNEA I - Mijloace fixe

    Art. 34
    Elementele fixe trebuie sa dispuna de sisteme de alimentare cu apa potabila, de indepartare a apelor uzate, a deseurilor solide si lichide. In statiile cu trafic mare de calatori se asigura unitati de alimentatie publica, precum si unitati de asistenta medicala.

    Art. 35
    (1) Statia de cale ferata se amplaseaza in perimetrul localitatii si se dimensioneaza corespunzator volumului traficului. Se iau masuri de protectie - perdele vegetale si panouri din materiale fonoabsorbante.
    (2) Se amenajeaza cai de acces in si din interior, cu dotari speciale pentru persoane cu dizabilitati, cu sens unic si parcari suficiente.
    (3) Statiile de cale ferata trebuie prevazute cu sisteme de ventilatie, iluminat si incalzire atat in spatiile pentru personal, cat si in salile de asteptare.
    (4) La proiectarea, constructia, amenajarea si intretinerea statiilor de cale ferata se asigura:
    a) peroane spatioase cu paviment realizat din materiale antiderapante, ce permit intretinerea usoara si care sa impiedice dispersia particulelor in aer; lungimea peronului trebuie sa fie cel putin egala cu cea mai mare lungime a garniturii de tren de persoane ce poate tranzita statia; inaltimea peronului trebuie calculata in asa fel incat distanta dintre ultima treapta a vagonului de calatori si peron sa fie mai mica de 20 cm; peroanele sunt prevazute cu mobilier adecvat, confectionat din materiale lavabile;
    b) sisteme de distributie a apei potabile, la peroane, in jet ascendent sau fantani, care sa respecte conditiile prevazute de legislatia in vigoare;
    c) cosuri pentru colectarea reziduurilor solide, prevazute cu pungi de polietilena ce se indeparteaza odata cu acestea, amplasate in recipiente acoperite pe peron, sali de asteptare, alte spatii; in zone publice operatorii economici au obligatia sa asigure colectarea selectiva, indepartarea si neutralizarea deseurilor solide;
    d) sali de asteptare prevazute cu mobilier adecvat, in numar suficient, confortabil, confectionat din materiale lavabile. Salile de asteptare sunt prevazute cu sisteme de incalzire nepoluante si sisteme de aerisire eficiente. Acestea se curata prin indepartarea oricaror forme de detritusuri si a prafului folosind detergenti cu proprietati biocide. Curatarea pardoselilor se realizeaza cu stergator umezit. In situatii epidemiologice specifice sau de contaminare biologica se aplica dezinfectia;
    e) iluminatul artificial al peroanelor si salilor de asteptare, al carui nivel va fi de minimum 70 lucsi pentru iluminatul fluorescent;
    f) grupuri sanitare (toalete, latrine cu fosa vidanjabila, pisoare) in numar suficient; grupurile sanitare se mentin in stare de functionare si de curatenie, dezinfectate zilnic cu substante clorigene sau produse avizate conform prevederilor legislatiei in vigoare. Dotarea grupurilor sanitare cu materiale ca hartie igienica, sapun, mijloace de stergere sau uscare a mainilor dupa spalare este obligatorie. Este interzisa utilizarea prosoapelor textile in grupurile sanitare comune.

    Art. 36
    (1) Se interzice aruncarea deseurilor solide in alte locuri decat cele amenajate special si autorizate sanitar.
    (2) Precolectarea secundara, adica strangerea si depozitarea provizorie a pungilor cu deseuri menajere, in punctele de precolectare organizata se face in recipiente dimensionate corespunzator, acoperite, prevazute cu dispozitive de prindere adaptate modului de golire, usor transportabile, concepute astfel incat sa nu produca raniri in timpul manipularii si sa nu favorizeze maladiile asociate efortului fizic excesiv.
    (3) Recipientele sunt concepute astfel incat accesul la ele sa fie rapid si usor, iar sistemul lor de acoperire sa fie usor de manevrat si sa asigure etanseitatea. Recipientele, indiferent de categoria lor, sunt confectionate din materiale rezistente la solicitari mecanice sau la agresiuni chimice, usor de spalat si dezinfectat. Recipientele se mentin in buna stare si se inlocuiesc imediat, la primele semne de pierdere a etanseitatii. Ele se amplaseaza in spatii special amenajate, in conditii salubre, respectandu-se conditiile specificate la art. 15.
    (4) Recipientele se golesc peridic, nu mai rar de doua zile vara (1 aprilie-1 octombrie) si de 3 zile iarna (1 octombrie-1 aprilie).
    (5) Vehiculele pentru transportul reziduurilor solide trebuie sa fie acoperite si prevazute cu sisteme de golire automata a recipientelor de precolectare secundara si sa nu permita raspandirea continutului in cursul transportului. Ele sunt intretinute igienic si dezinfectate periodic. In acest scop compartimentul destinat deseurilor este confectionat din materiale rezistente la solicitarile mecanice si agresiunile chimice.

    Art. 37
    Se asigura buna intretinere si dezinfectia statiilor care dispun de instalatii proprii de apa. Instalatia va functiona dupa avizare sanitara in baza autorizatiei sanitare de functionare. Acolo unde se foloseste trenul de apa acesta va fi avizat si autorizat sanitar.

    Art. 38
    Celelalte unitati care asigura functionarea statiei si servirea calatorilor trebuie sa respecte normele de igiena corespunzatoare specificului de functionare.

    Art. 39
    Salubrizarea vagoanelor se asigura de catre personalul specializat pentru operatiuni de salubrizare, iar intretinerea lor intr-o stare tehnica corespunzatoare, de catre personalul tehnic de specialitate. Pentru exploatarea in conditii de siguranta si confort a vagoanelor sunt necesare instalatii si materiale care indeplinesc toate caracteristicile impuse de normativele in vigoare; vagoanele se doteaza cu urmatoarele instalatii si materiale:
    a) alimentarea cu apa a rezervoarelor se face astfel incat sa nu fie contaminati hidrantii si sistemele de aprovizionare; rezervoarele de apa trebuie alimentate atat timp cat vagoanele sunt apte de circulatie la fiecare indrumare si se dezinfecteaza lunar;
    b) sunt necesare instalatii de preincalzire a vagoanelor in sezonul rece (inclusiv mijloace de remorcare);
    c) canal tehnic pentru revizia vagoanelor, care poate fi utilizat pentru operatiunile de salubrizare, fara suprapunerea operatiilor tehnologice;
    d) statii de spalare cu instalatii de apa calda si materiale de curatenie avizate sanitar;
    e) reviziile de vagoane trebuie sa detina o grupa tehnica dimensionata corespunzator, astfel incat sa permita salubrizarea vagoanelor cuprinse in grafic; se interzice folosirea liniilor curente pentru operatiunile de vidanjare;
    f) evacuarea apelor reziduale si a deseurilor menajere provenite din operatiunile de salubrizare se face cu respectarea prevederilor Normei tehnice feroviare "Vehicule de cale ferata. Prescriptii privind salubrizarea, deratizarea, dezinsectia si desinfectia vagoanelor de calatori (clasa), a ramelor electrice si a automotoarelor" NTF nr. 56-001:2006, aprobata prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.015/2006.

    SECTIUNEA II - Mijloace mobile

    Art. 40
    Vagoanele pentru calatori se construiesc din materiale cu stabilitate chimica - coeficient scazut de conductibilitate termica si electrica, asigurandu-se protejarea platformelor de trecere intre vagoane impotriva factorilor meteorologici, cu un grad de securitate a treptelor si usilor si cu:
    1. latimea coridorului de minimum 0,7 m;
    2. ferestre din sticla securizata, fono- si termoizolanta (geamuri duble), avand mecanisme sigure si usor de manuit;
    3. dotarea cu paliere portbagaj din grila metalica sau material plastic, cu oglinzi, cuiere si recipiente pentru deseuri;
    4. instalatii de apa si de evacuare a apelor uzate, de iluminat, incalzire si ventilatie;
    5. spatiu pentru spalat langa toaleta, cu planseu impermeabil, oglinda, cuier, lavoar iluminat artificial, priza electrica, vas pentru sapun lichid, cu dispozitiv de dozare, cutie pentru prosoape de hartie utilizate;
    6. fotoliile din compartimente realizate din materiale usor de curatat;
    7. in compartiment trebuie asigurate urmatoarele:
    a) temperatura in sezonul rece sa fie minimum 20?C, sursele de caldura sa fie curate si prevazute cu ecrane de protectie; temperatura corpului de incalzit sa nu depaseasca 80 gr.C;
    b) calitatea aerului interior in urma ventilatiei sa fie: maximum 5.000 ppm CO2, debitul minim de aer proaspat echivalent la 20? si 50% umiditate/ora/loc ocupat, in functie de temperatura exterioara, variind intre 10-20 mc in conditii extreme;
    c) iluminarea naturala 1/3,3, iar cea artificiala fluorescenta 150 lucsi in zonele de citit si 100 lucsi in zona locurilor de sezut, cu un coeficient de uniformitate a iluminarii de 0,7-1,3;
    8. conducte de alimentare cu apa realizate din materiale prevazute in standardele in vigoare, izolate termic si prevazute cu dispozitive de incalzire pentru protectie impotriva inghetului;
    9. conducte de evacuare a apelor uzate termoizolate si dispuse astfel incat sa nu murdareasca instalatiile de sub vagoane (osii si boghiuri);
    10. rezervor de apa cu o capacitate minima de 10 litri/loc de vagon; umplerea rezervorului se face prin racorduri etanse, cu protectie impotriva contaminarii apei;
    11. grup sanitar racordat la instalatia de apa, beneficiind de un sistem de evacuare a apei uzate, avand planseul realizat din materiale impermeabile si usor lavabile, dotat cu o cutie metalica sau de material plastic pentru depunerea reziduurilor solide, vas pentru sapun lichid, cu dispozitiv de dozare, raft pentru obiecte de toaleta, sub care se va inscriptiona "Apa nepotabila"; cutie pentru servete din hartie curate, separat cutie pentru servetele utilizate, cutie pentru tampoanele igienice folosite, suport pentru hartie igienica, vas cu solutie dezinfectanta pentru vasul toaletei, montat langa rezervorul de apa. Dotarea minima a toaletei cuprinde:
    a) sapun lichid - 0,4 l/sapuniera;
    b) hartie igienica - 1/2 rulou/1 toaleta;
    c) servetele - 1/4 pachet /cutie pentru prosoape;
    d) tablete dezodorizante - 15 g/1 toaleta;
    e) materiale dezinfectante;
    f) pungute din polietilena, pentru colectarea tampoanelor igienice folosite.

    Art. 41
    Se interzice utilizarea vagoanelor care au parcurs o zona cu risc epidemiologic crescut, pentru care nu au fost luate masuri de carantina.

    Art. 42
    Vagonul de dormit va avea in dotare cabine de 2 si 3 locuri. Vagonul-cuseta este un alt tip de vagon cu cabine cu 4 si 6 locuri, in functie de clasa vagonului. Ambele tipuri de vagoane au un spatiu pentru conductor si o nisa unde este amplasat arzatorul de motorina (pentru vagoanele cu instalatie de incalzit cu combustibil lichid). In legatura cu aceasta trebuie respectate urmatoarele:
    a) cabinele trebuie sa dispuna de: paturi prevazute cu dispozitive de ridicare la perete, astfel incat sa se asigure sederea comoda in timpul zilei, etajere si nise pentru bagaje, scara, cuier, cutie pentru resturi alimentare prevazuta cu punga de plastic si lenjerie de pat. Suplimentar vagonul de dormit va fi dotat cu: garderoba pentru haine, precum si cu un sistem de masa cu lavoar, dispozitiv de deschidere a sticlelor, etajere, suport pentru pahare si iluminat propriu, precum si cu set de igiena personala;
    b) incaperea pentru conductor va avea dotarile pentru igiena individuala, dulap pentru imbracaminte, dulap pentru alimente, dulap pentru lenjerie curata si, separat, pentru cea utilizata, chiuveta pentru spalarea veselei, cu apa calda si rece;
    c) alimentarea cu apa trebuie sa asigure 25 l/loc de dormit;
    d) sistemul de incalzire trebuie sa asigure 20-22?C in cuseta, 23-25?C in spalatoare si 18?C la toaleta;
    e) iluminatul artificial va fi de 50 lucsi la toaleta si de 100 lucsi deasupra oglinzii;
    f) lenjeria se schimba dupa fiecare utilizator, iar in situatia in care aceasta nu este folosita se schimba la inceputul fiecarui voiaj; lenjeria se schimba ori de cate ori este nevoie, dar nu mai rar de 3 zile, in cazul in care a fost utilizata de aceeasi persoana. Lenjeria de pat utilizata se colecteaza in saci impermeabili, inchisi si este transportata la unitati specializate pentru spalare;
    g) dezinsectia si deratizarea periodica se realizeaza la interval de o luna si ori de cate ori sunt sesizari care impun astfel de actiuni. Dezinfectia vagoanelor de dormit si a vagoanelor-cuseta se efectueaza la solicitare, in urma masurilor dispuse de autoritatile sanitare in domeniu.

    Art. 43
    Vagonul-restaurant/bistro sau vagoanele cu aceeasi destinatie trebuie sa aiba pereti si pardoseli din materiale rezistente la substante dezinfectante, avand in structura cel putin: bucatarie, incluzand spatii pregatitoare, sala de consumatie, spatii pentru depozitare, incaperi pentru personal, cu urmatoarele utilitati:
    a) incaperile personalului trebuie sa fie dotate cu dulapuri - vestiare, spalator cu apa calda si rece curenta, toalete pentru personal si, eventual, dus;
    b) sala de consumatie trebuie sa fie prevazuta cu mese confectionate din materiale rezistente la substantele dezinfectante, sisteme de iluminat, ventilatie, incalzire;
    c) spatiile de pregatire a preparatelor trebuie sa fie prevazute cu spalator din inox, cuptor cu microunde, frigider pentru pastrarea produselor reci, dulapuri pentru tacamuri si vesela, planseta de lucru placata cu inox;
    d) bucataria trebuie sa fie prevazuta cu plita electrica sau cu gaz; acesta va avea in dotare cuptor pentru mentinerea mancarii la temperatura de 70?C, recipient cu capac pentru deseuri, sistem de ventilatie-incalzire si extinctoare portabile;
    e) spatiile pentru depozitare asigura conditiile de pastrare-conservare a produselor pe categorii si sortimente, conform modului de pastrare impus de producatori, si anume:
  • carnea de porc, vita si pasare se poate pastra in acelasi spatiu frigorific, dar in compartimente separate;
  • mezelurile feliate si portionate se pastreaza conform conditiilor impuse de producator;
  • produsele lactate (unt, smantana, branza) se pastreaza in spatii frigorifice, in compartimente separate de cele de mai sus;
  • ouale de gaina se spala si se dezinfecteaza cu solutie de cloramina 100/00 inainte de transportul in vagonul-restaurant sau bar si se depoziteaza in spatii frigorifice; vor avea inscriptionata pe ele data producerii;
  • legumele si fructele proaspete se pastreaza in spatii adecvate, complet separate de produsele de origine animala sau de patiserie;
    f) ustensilele de bucatarie, vesela si tacamurile se pastreaza in sertare inchise. Vor fi igienizate si dezinfectate eficient, atat inainte, cat si dupa folosire. Igienizarea si dezinfectia se vor face dupa fiecare utilizare, pentru a evita orice risc de contaminare.

    Art. 44
    Termenul de stocare in vagoanele-restaurant/bistro a produselor alimentare de origine animala sau vegetala, proaspete sau conservate, va fi cel inscris de producator pe etichetele ambalajelor, in conditiile asigurarii lantului de frig sau temperaturilor de pastrare-conservare, precum si a conditiilor specifice impuse privind manipularea, transportul si depozitarea acestora.

    Art. 45
    (1) Vagoanele-bar au in componenta: bar, spatiu pentru prepararea sandviciurilor, spatii frigorifice, anexe social sanitare. Se respecta normele prevazute la art. 44.
    (2) Se poate utiliza vesela (tacamuri, farfurii, pahare) de unica folosinta.

    Art. 46
    In vagoanele de clasa se pot comercializa numai produse ambalate corespunzator si manevrate in conditii de igiena.

    Art. 47
    (1) Salubrizarea la interior (normala sau curenta) a vagoanelor-restaurant/bistro si bar se executa obligatoriu inainte de fiecare indrumare a vagoanelor in cursa, iar salubrizarea interioara radicala se executa cel putin o data pe luna, in cadrul acesteia desfasurandu-se si procesul de salubrizare exterioara.
    (2) Operatiunile de deratizare, dezinsectie si dezinfectie se realizeaza la intervalele stabilite la art. 42 lit. g).

    Art. 48
    Salubrizarea vagoanelor (la interior si exterior) se executa conform Normei Tehnice Feroviare NTF nr. 56-001:2006 - Vehicule de cale ferata - prescriptii privind salubrizarea, deratizarea, dezinsectia si dezinfectia vagoanelor de calatori (clasa), a ramelor electrice si a automotoarelor.

    Art. 49
    Caietele de sarcini cu privire la operatiunile ce se desfasoara in fiecare etapa de salubrizare se avizeaza de catre Autoritatea Feroviara Romana - AFER (conform Ordinului ministrului transporturilor nr. 290/2000 privind admiterea tehnica a produselor si/sau serviciilor destinate utilizarii in activitatile de construire, modernizare, intretinere si de reparare a infrastructurii feroviare si a materialului rulant, pentru transportul feroviar si cu metroul, cu modificarile ulterioare, serviciul de salubrizare se incadreaza in clasa de risc 2A) si se revizuiesc atunci cand legislatia o impune sau apar modificari in parcul de vagoane si in prestarea serviciului. Respectarea procedurilor stipulate in NTF nr. 56-001:2006 poate fi verificata de Directia de Sanatate Publica din cadrul Ministerului Transporturilor.


    D. TRANSPORTUL SUBTERAN


    Art. 50
    Transportul subteran va respecta normele de igiena generala conform art. 36-41 si urmatoarele conditii specifice:
    a) sistem de ventilatie, care sa asigure microclimatul corespunzator calatorilor atat in statii, cat si in vagoane;
    b) iluminat artificial de minimum 100 lucsi;
    c) sistem de acces pe scari simple si scari rulante sau ascensoare; asigurarea accesului persoanelor cu dizabilitati;
    d) dezinfectie si deratizare trimestriala si la nevoie;
    e) realizarea confortului cromatic, indepartarea vibratiilor si asigurarea protectiei contra zgomotelor (din exterior si interior) in vagoanele de metrou.


    E. TRANSPORTURI NAVALE


    Art. 51
    Amplasarea, proiectarea si realizarea porturilor se fac tinandu-se seama de distantele fata de apa si localitate, de posibilitatea de amenajare a acvatoriului, a malurilor, a cheiurilor, a instalatiilor de acostare a navelor si a spatiilor de depozitare, astfel incat sa nu se influenteze in mod negativ starea de sanatate si confortul populatiei si al personalului.

    Art. 52
    Portul dispune de o retea de distributie a apei de baut racordata la reteaua localitatii sau la surse proprii, cu respectarea prevederilor legale privind calitatea apei potabile si controlul de laborator al potabilitatii. Functionarea retelei de apa potabila a portului va respecta aceleasi principii ca functionarea retelei din aeroporturi, conform art. 11-13.

    Art. 53
    Portul dispune de o retea de canalizare racordata fie la reteaua de canalizare a localitatii fie la sistemele proprii de tratare si neutralizare, cu respectarea prevederilor art. 14 si 15 mentionate la retelele de canalizare din aeroporturi; reteaua de canalizare este prevazuta cu prize terestre si/sau salupe speciale de preluare. Apele uzate sunt deversate in bazine receptoare, numai cu respectarea prevederilor legislatiei sanitare si de mediu si a standardelor in vigoare; este interzisa descarcarea apelor reziduale si a deseurilor lichide in apele bazinului portuar.

    Art. 54
    Pe platforma portuara se asigura conditiile de colectare a reziduurilor solide conform celor prevazute in art. 36.

    Art. 55
    Pe platforma portuara, in cladirile si instalatiile portuare este obligatorie combaterea vectorilor. Dezinsectia trebuie efectuata la cel mult 3 luni, iar deratizarea la maximum 6 luni.

    Art. 56
    La proiectarea si realizarea navelor se va include in cadrul functionalitatilor specifice si un complex social care sa cuprinda cabine, dormitoare, bucatarii, sali de mese, grupuri sanitare, separat pentru echipaj si pasageri, infirmerie, depozite de alimente, tancuri de apa potabila, depozite de materiale si alte utilitati, tancuri de ape reziduale si sisteme de tratare aferente. Toate acestea trebuie sa respecte normele sanitare de proiectare si exploatare.

    Art. 57
    (1) Navele sunt prevazute cu sisteme de inmagazinare a apei potabile si cu retea de distributie, asigurandu-se o cantitate medie de 32-120 l/persoana/zi.
    (2) Functionarea sistemului de aprovizionare cu apa se face in conformitate cu prevederile privind asigurarea cu apa potabila conform cap. III din anexa la Ordinul ministrului sanatatii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igiena si a recomandarilor privind mediul de viata al populatiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (3) Reteaua de apa de pe nave, precum si instalatiile aferente retelei se marcheaza prin vopsire in culoare albastra cu vopsele protectoare; robinetele de distributie a apei de baut se marcheaza cu inscriptia "Apa potabila"; robinetele/vanele de la grupurile sanitare sau de la prizele de spalare a puntii se marcheaza cu inscriptia "Apa nepotabila".

    Art. 58
    (1) Colectarea si evacuarea apelor uzate se fac prin instalatii proprii conform Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 322/2006 privind instalatiile portuare de preluare a deseurilor generate de nave si a reziduurilor marfii, cu modificarile ulterioare.
    (2) Dezinfectia este considerata eficienta atunci cand se asigura maximum 1.000 coliformi/100 ml apa uzata; este interzisa deversarea apelor uzate si a deseurilor lichide in apele bazinelor portuare.

    Art. 59
    Precolectarea primara a deseurilor menajere se face in recipiente din material plastic sau de metal, iar precolectarea secundara, in pubele sau compartimente etanse, dispuse pe sortimente de deseuri (plastic, sticla, hartie), situate in puncte accesibile, cu evacuare finala dupa dezinfectie, prin preluarea in porturi de mijloace auto specifice conform Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 322/2006, cu modificarile ulterioare.

    Art. 60
    In timpul stationarii in porturi se efectueaza curatarea generala a navei, urmata de dezinfectie, dezinsectie si deratizare, efectuate de personal specializat, cu mijloace si substante avizate conform prevederilor legale in vigoare.

    Art. 61
    Pasagerilor si personalului li se asigura cazarea in conditii de confort termic, ambianta luminoasa si cromatica, calitate a aerului interior si dotari conform prevederilor anexei la Ordinul ministrului sanatatii nr. 536/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Art. 62
    Salubrizarea spatiilor de cazare, alimentatie, recreere si a altor spatii de folosinta comuna se executa zilnic sau ori de cate ori este nevoie, respectandu-se normele pentru vagoanele de dormit.

    Art. 63
    (1) Personalul medical este responsabil cu asistenta medicala acordata pasagerilor si personalului, precum si cu masurile de igiena si antiepidemice.
    (2) Personalul medical aduce la cunostinta comandantului navei masurile speciale profilactice si de combatere, specifice bolilor transmisibile, in scopul informarii autoritatilor portuare asupra evenimentelor deosebite, conform cerintelor Regulamentului sanitar international.
    (3) Personalul medical atesta efectuarea si eficienta masurilor de combatere a insectelor si rozatoarelor, controleaza zilnic calitatea apei de baut si a alimentelor si aplicarea legislatiei sanitare in vigoare privind conditiile de igiena si antiepidemice in alimentatia publica si colectiva.
    (4) Personalul medical controleaza modul in care se respecta normele de protectie a muncii in diverse sectoare ale navei, efectuarea examenelor medicale conform prevederilor legale in vigoare, pentru fiecare categorie de personal angajat pe nava.

    F. TRANSPORT RUTIER INTERURBAN

    Art. 64
    Pentru transportul rutier de persoane judetean si interjudetean este interzis transportul de persoane in picioare, indiferent de distanta.

    Art. 65
    Proiectarea, construirea si amenajarea autogarilor trebuie sa respecte prevederile art. 4 si 5, iar alimentarea cu apa potabila se face conform prevederilor legale in vigoare; intretinerea mijloacelor de transport se face cu respectarea prevederilor art. 7-9.

    Art. 66
    (1) La proiectarea, constructia, amenajarea si exploatarea autostrazilor se respecta conditiile impuse de necesitatile de protejare a persoanelor care folosesc autostrada si a populatiei, in general. Alegerea amplasamentului si a traseului autostrazii se va face in urma unui studiu de impact asupra mediului si sanatatii. In alegerea amplasamentului se respecta urmatoarele:

    a) reducerea la minimum a nivelurilor de zgomot si vibratii si a emisiilor de poluanti atmosferici;
    b) facilitarea circulatiei populatiei locale prin construirea de treceri denivelate pentru traversarea autostrazii;
    c) evitarea traversarii zonelor protejate de catre traseul autostrazii.
    (2) Amenajarea si exploatarea autostrazilor se fac respectandu-se urmatoarele conditii:
    a) plantarea de perdele vegetale de protectie la distantele impuse de prevederile legislatiei in vigoare;
    b) montarea de panouri fonoabsorbante la trecerea prin apropierea locuintelor;
    c) amenajarea de locuri de odihna la distante de maximum 30 km, amplasate la minimum 50 m de autostrada. Acestea se doteaza cu grupuri sanitare, cu apa potabila curenta (toalete, chiuvete, dusuri), cu amenajari pentru odihna, protejate de insorire excesiva si de intemperii, si cu amenajari pentru colectarea si evacuarea reziduurilor solide, conform normelor sanitare. Locul de odihna poate fi dotat si cu statie de alimentare cu carburanti si cu unitati de alimentatie publica cu toate dotarile necesare conform legislatiei in vigoare. Amenajarile din locurile de odihna trebuie racordate la reteaua de energie electrica. Se va asigura un iluminat corespunzator pe timp de noapte.
    (3) Apele pluviale aferente platformei autostrazii vor fi colectate in santuri, inainte de varsarea in emisari, dupa trecerea prin decantoare pentru parti solide si separatoare de grasimi.
    (4) Toate amenajarile de pe autostrazi trebuie prevazute cu mijloace de acces pentru persoanele cu dizabilitati.
    (5) Telefoanele publice pentru urgentele medicale se monteaza la distante de maximum 5 km.