Ordin nr. 60/2010 privind organizarea si executarea activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei publice
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 148 din 8 martie 2010
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 196/2005 privind aprobarea Strategiei Ministerului Administratiei si
Internelor de realizare a ordinii si sigurantei publice, pentru cresterea sigurantei cetateanului si prevenirea criminalitatii stradale,
in scopul mentinerii ordinii si sigurantei publice in sistem integrat si eliminarii suprapunerilor in activitatile desfasurate de structurile
Departamentului Ordine si Siguranta Publica,
in conformitate cu prevederile Legii nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Legii nr. 550/2004 privind organizarea si functionarea Jandarmeriei Romane, precum si ale Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 81/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea
Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Mentinerea ordinii si sigurantei publice
reprezinta ansamblul masurilor intreprinse si al activitatilor
desfasurate cotidian de catre Politia Romana, pentru protejarea
si respectarea drepturilor fundamentale ale cetatenilor,
functionarea normala a institutiilor statului, a normelor de
conduita civica, regulilor de convietuire sociala, a celorlalte valori
supreme, precum si a avutului public si privat.
(2) Mentinerea ordinii si sigurantei publice se realizeaza, pe
intreg teritoriul national, de catre Politia Romana, prin activitati
specifice executate de structurile proprii cu atributii in domeniu.
(3) Jandarmeria Romana si Politia de Frontiera Romana
participa la planificarea si executarea Activitatilor de mentinere
a ordinii si sigurantei pubLice, sub conducerea Politiei Romane.
(4) Directia Generala de informatii si Protectie Interna pune
la dispozitie datele si informatiile de interes operativ necesare
organizarii si executarii activitatilor de mentinere a ordinii si
sigurantei publice.
Capitolul II - Organizarea, conducerea, coordonarea, executarea si evaluarea activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei publice in sistem integrat. Interventia la evenimente
Art. 2 Organizarea activitatilor curente pentru mentinerea
ordinii si sigurantei publice, in sistem integrat, pe teritoriul
unitatilor administrativ-teritoriale, se realizeaza de catre Politia
Romana, conform Planului unic de ordine si siguranta publica.
Art. 3 Planul unic de ordine si siguranta publica este
documentul operativ de lucru prin care se organizeaza anual
activitatea pentru mentinerea ordinii si sigurantei publice pe
teritoriul unui judet/municipiului Bucuresti.
Art. 4 Constituirea dispozitivelor de mentinere a ordinii si
sigurantei publice si derularea activitatilor specifice pentru
mentinerea ordinii si sigurantei publice se realizeaza in functie
de evolutia situatiei operative, folosind in acest sens analizele
tactice care vizeaza criminalitatea stradala, intocmite la nivelul
structurilor de analiza a informatiilor.
Art. 5 (1) Analiza tactica este un proces cognitiv si tehnic
care permite o abordare a conducerii activitatilor desfasurate de
politie prin prisma suportului informational oferit.
(2) Analiza tactica stabileste zonele cu potential criminogen
ridicat, natura faptelor sau evenimentelor inregistrate, intervalul
orar de producere, modurile de operare, suspectii si ofera
recomandari cu privire la modalitatile de actiune.
(3) Analiza tactica se intocmeste pe perioade scurte si medii
de timp, la solicitarea sefilor structurilor de politie, in functie de
evolutia starii infractionale si de informatiile detinute.
Art. 6 (1) Dispozitivele de mentinere a ordinii si sigurantei
publice pe raza localitatilor urbane si rurale se organizeaza de
sefii de politie municipala/oraseneasca, cu forte proprii, iar in
functie de particularitatile elementelor situatiei operative, se
solicita forte suplimentare de la jandarmerie si politia de
frontiera, care se utilizeaza pentru constituirea de patrule mixte.
(2) Cand situatia operativa o impune se pot constitui patrule
de jandarmi, care vor actiona sub coordonarea politiei.
Art. 7 In baza solicitarilor primite saptamanal, jandarmeria
si politia de frontiera comunica structurilor de politie
corespondente efectivele disponibile ce vor participa la
activitatile de mentinere a ordinii si sigurantei publice.
Art. 8 (1) In vederea mentinerii ordinii si sigurantei publice
si asigurarii interventiei operative la evenimente, teritoriul
localitatilor urbane se imparte in sectoare de siguranta publica,
in care se stabilesc mai multe zone de patrulare.
(2) La nivelul sectiilor de politie din municipiul Bucuresti,
teritoriul se imparte in zone de siguranta publica, in care se
stabilesc mai multe zone de patrulare.
Art. 9 (1) Efectivele angrenate in activitatile de mentinere
a ordinii si sigurantei publice, repartizate intr-un sector/zona de
siguranta publica, desfasoara activitati de patrulare pedestra si
auto, pe itinerare stabilite in functie de evolutia criminalitatii, si
asigura interventia la evenimentele semnalate.
(2) In localitatile rurale cu infractionalitate ridicata sau stari
conflictuale cu riscuri la adresa ordinii si sigurantei publice,
activitatea de mentinere se realizeaza prin efectuarea de
patrulari intra si/sau intercomunale, sub coordonarea sefilor
structurilor de politie pentru mediul rural din cadrul politiilor
municipale si orasenesti, conform metodologiei.
(3) Pe traseele turistice din afara localitatilor urbane si rurale,
mentinerea ordinii si sigurantei publice se va realiza prin patrule
de jandarmi, stabilite impreuna cu politia pe baza planurilor de
cooperare.
Art. 10 (1) Activitatea de patrulare este organizata pe
urmatoarele principii:
a) patrulele pedestre actioneaza in zonele de patrulare cu
situatie operativa complexa, unde se concentreaza un numar
mare de persoane, unitati comerciale, institutii publice etc. ori
unde accesul cu mijloace auto este dificil, pentru asigurarea
preventiei si interventiei;
b) patrulele auto desfasoara activitati specifice pe raza
sectorului/zonei de siguranta publica, acoperind in special
locurile unde frecvent se inregistreaza infractiuni stradale;
c) in zonele cunoscute cu stare infractionala ridicata
(violenta, trafic si consum stradal de droguri etc.) pot fi folosite
efective dotate cu caini de insotire;
d) in zonele cu infractionalitate ridicata, interventia la
evenimente si activitatea de patrulare se realizeaza prin
suplimentarea componentei patrulei sau a numarului de
echipaje auto.
(2) La nivelul fiecarei structuri, in urma analizei de risc, se
stabilesc zonele in care in mod Obligatoriu se constituie mai
multe patrule de interventie. Acestea se includ in Planul unic de
ordine si siguranta publica.
Art. 11 (1) In cazul adunarilor publice amanate sau
anulate, efectivele planificate in misiunile de asigurare a ordinii
si sigurantei publice se replanifica in patrule de jandarmi in
cadrul dispozitivului de mentinere a ordinii si sigurantei publice,
sub coordonarea structurii de politie competente teritorial, sau
se directioneaza pentru interventia la evenimente, in functie de
necesitatile reale ce reies din analiza situatiei operative.
(2) In cazul unor situatii urgente, neprevazute, care implica
adoptarea masurilor de restabilire a ordinii si sigurantei publice,
iar efectivele de jandarmi sunt insuficiente, seful unitatii de
jandarmi competente teritorial poate dispune retragerea
efectivelor proprii aflate in dispozitivele de patrulare pentru
mentinerea ordinii si sigurantei publice, cu informarea prealabila
a sefului unitatii de politie similara.
Art. 12 (1) Prin dispozitia sefului politiei
municipale/orasenesti, in mediul urban si rural se pot constitui
zone speciale de siguranta publica, in care se instituie
dispozitive suplimentare de ordine si siguranta publica,
folosindu-se inclusiv personal de la alte formatiuni ale politiei —
investigatii criminale, detasamente de interventie rapida etc.
(2) Constituirea zonei speciale de siguranta publica are loc
atunci cand pe un spatiu restrans se concentreaza un fenomen
infractional — violente, trafic si consum de droguri, prostitutie
etc.
(3) In momentul in care cauzele ce au determinat constituirea
zonei speciale de siguranta publica au fost inlaturate, masurile
speciale luate inceteaza.
Art. 13 Constituirea patrulelor mixte se realizeaza de
catre ofiterul anume desemnat din cadrul structurilor de ordine
si siguranta publica pentru mediul urban/rural care
consemneaza si completeaza registrul dispozitivului de ordine si
siguranta publica si patrulare existent.
Art. 14 Compunerea si logistica patrulelor mixte se
stabilesc in functie de situatia concreta din zonele de patrulare,
efectivele si mijloacele disponibile.
Art. 15 (1) Instruirea premergatoare intrarii in serviciu a
efectivelor din dispozitivul de mentinere a ordinii si sigurantei
publice are ca scop informarea acestora cu privire la evolutia
situatiei operative, aspectele identificate din analiza tactica,
informatiile detinute si zonele de patrulare.
(2) Activitatea de instruire/pregatire se realizeaza in cadrul
programului efectiv de lucru, pe parcursul a maximum
15 minute.
(3) Programul de lucru al efectivelor din dispozitivele de
ordine si siguranta publica constituite in mediul urban si rural
este de 8 ore/zi.
(4) Instruirea efectivelor angrenate in activitati de mentinere
a ordinii si sigurantei publice se efectueaza la sediul structurii
de politie sau in alta locatie, in functie de conditiile existente pe
plan local, de catre ofiteri desemnati de sefii structurilor de
politie, cu participarea reprezentantilor jandarmeriei si politiei de
frontiera.
Art. 16 (1) Interventia la evenimentele semnalate se
realizeaza pe principiul "cea mai apropiata patrula de locul
evenimentului intervine".
(2) Pentru fiecare eveniment la care s-a intervenit se
intocmeste, in mod obligatoriu, "Fisa interventiei la eveniment".
Art. 17 (1) La iesirea din serviciu, membrii patrulelor de
siguranta publica intocmesc un raport cu activitatile desfasurate,
care, impreuna cu "Fisa interventiei la eveniment", se
implementeaza la structura de politie in Sistemul National de
Raportare a Incidentelor, denumit in continuare S.N.R.I.
(2) Datele consemnate stau la baza intocmirii analizelor
tactice.
Art. 18 Controlul dispozitivului de mentinere a ordinii si
sigurantei publice se efectueaza de catre ofiterii desemnati din
cadrul structurilor participante.
Art. 19 Analiza eficientei activitatii de mentinere a ordinii
si sigurantei publice desfasurate de catre patrulele mixte se
realizeaza zilnic de catre politie, iar un exemplar al sintezei se
trimite fiecarei structuri participante.
Art. 20 Conducerea activitatilor de mentinere a ordinii si
sigurantei publice revine directorului general al Directiei
Generale de Politie a Municipiului Bucuresti/sefului
inspectoratului de politie judetean sau inlocuitorului legal.
Art. 21 Sefii politiilor de sector, municipale, orasenesti,
sectiilor si sefii structurilor pentru mediul rural coordoneaza toate
activitatile de mentinere a ordinii si sigurantei publice
desfasurate in zona lor de competenta.
Capitolul III - Organizarea cooperarii si colaborarii in activitatea de mentinere a ordinii si sigurantei publice
Art. 22 (1) In activitatea de mentinere a ordinii si
sigurantei publice, Politia Romana coopereaza cu Jandarmeria
Romana si Politia de Frontiera Romana, prin organizarea de
sedinte tactice care vizeaza schimbul de date si informatii de
interes operativ, initierea, organizarea si desfasurarea de actiuni
comune, sarcini specifice menite sa conduca la mentinerea
ordinii si sigurantei publice si asigurarea unui climat de siguranta
civica corespunzator.
(2) Sedinta tactica se convoaca de catre sefii structurilor de
politie, in functie de evolutia situatiei operative, stabilita prin
consultarea S.N.R.I. si a analizelor tactice.
(3) In cadrul sedintelor tactice se urmareste evaluarea
situatiei operative, identificarea masurilor de ordine si siguranta
publica, a modului de actiune si a disfunctionalitatilor aparute in
operatiunile anterioare, in scopul optimizarii angrenarii
resurselor umane si logistice in actiunile viitoare.
(4) Cu aceasta ocazie, se decide asupra activitatilor ce
urmeaza a fi desfasurate, prin elaborarea planurilor de actiune,
in baza analizelor Tactice, intocmite de structurile de analiza a
informatiilor.
Art. 23 (1) La structurile de politie, in cadrul sedintelor
tactice, se constituie Grupul de coordonare si trasare a
sarcinilor, denumit in continuare G.C.T.S.
(2) G.C.T.S. are rol de organizare si decizie si este constituit
din reprezentanti ai structurilor prevazute la art. 22 alin. (1), cu
rol de decizie, si un analist din cadrul structurilor de analiza a
informatiilor din raza de competenta teritoriala.
Art. 24 (1) Atunci cand situatia operativa o impune,
G.C.T.S. poate angrena, in conditiile legii, structuri de politie
aflate in subordinea autoritatilor administratiei publice locale, in
activitatea de mentinere a ordinii si sigurantei publice, prin
intocmirea de planuri comune de actiune sau prin desfasurarea
de actiuni punctuale, in scopul adaptarii permanente a misiunilor
la situatia operativa existenta.
(2) In functie de situatia operativa, pe baza planurilor de
actiune, in activitatile de mentinere a ordinii si sigurantei publice
pot fi angrenate alte persoane juridice, in limitele legii.
Art. 25 (1) Cu ocazia actiunilor organizate in zone cu
potential criminogen ridicat, identificate in cadrul analizelor
tactice, instruirea efectivelor angrenate se efectueaza de catre
ofiterii desemnati de sefii structurilor de politie si analisti, in baza
produselor analitice puse la dispozitie de structurile de analiza
a informatiilor.
(2) Actiunile organizate in zone cu potential criminogen
ridicat, identificate pe raza a doua sau mai multe judete, pot fi
coordonate si de catre Inspectoratul General al Politiei Romane,
denumit in continuare I.G.P.R.
Capitolul IV - Dispozitii finale
Art. 26 (1) Lunar sau ori de cate ori situatia operativa o
impune, la nivelul Directiei Generale de Politie a Municipiului
Bucuresti/inspectoratului de politie judetean se analizeaza
activitatile desfasurate si rezultatele obtinute, cu participarea
conducerilor unitatilor prevazute la art. 22 alin. (1).
(2) La aceasta analiza, atunci cand se considera necesar,
pot fi invitati prefectul, presedintele consiliului judetean,
presedintele autoritatii teritoriale de ordine publica, primarii si
reprezentanti ai societatii civile.
Art. 27 (1) In termen de 20 de zile de la intrarea in vigoare
a prezentului ordin, I.G.P.R. va elabora metodologia de punere
in aplicare a acestuia, prin care se stabilesc:
a) modul de organizare a dispozitivului de mentinere a ordinii
si sigurantei publice;
b) modelul "Fisei interventiei la eveniment", prevazuta la
art. 16 alin. (2);
c) modelul raportului privind activitatea desfasurata, prevazut
la art. 17 alin. (1);
d) responsabilitatile, pe paliere decizionale, ale structurilor
prevazute la art. 22 alin. (1).
(2) Metodologia se avizeaza de adjunctul sefului
Departamentului ordine si siguranta publica si se aproba de
secretarul de stat, sef al Departamentului ordine si siguranta
publica.
Art. 28 Responsabilitatea asigurarii necesarului de
efective si a modului de pregatire al acestora revine conducerilor
fiecarei structuri implicate.
Art. 29 Planurile unice de ordine si siguranta publica si
planurile de cooperare elaborate in baza ordinelor ministrului
administratiei si internelor, in vigoare pana la data prezentului
ordin, precum si celelalte documente conexe se modifica si se
completeaza corespunzator masurilor stabilite prin prezentul
ordin.
Art. 30 (1) Necesarul de resurse umane si logistice in
vederea realizarii prevederilor prezentului ordin se stabileste prin
ordin al ministrului administratiei si internelor.
(2) Aplicarea prezentului ordin se va realiza etapizat, in
functie de implementarea S.N.R.I. la fiecare unitate de politie
teritoriala.
Art. 31 Directia generala management operational,
Directia generala control si audit intern si inspectoratele
generale implicate verifica modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 32 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
|