DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Ordin nr. 60/2010 privind organizarea si executarea activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei publice


Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 148 din 8 martie 2010

MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR

Avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 196/2005 privind aprobarea Strategiei Ministerului Administratiei si Internelor de realizare a ordinii si sigurantei publice, pentru cresterea sigurantei cetateanului si prevenirea criminalitatii stradale, in scopul mentinerii ordinii si sigurantei publice in sistem integrat si eliminarii suprapunerilor in activitatile desfasurate de structurile Departamentului Ordine si Siguranta Publica,
in conformitate cu prevederile Legii nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 550/2004 privind organizarea si functionarea Jandarmeriei Romane, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane, aprobata cu modificari prin Legea nr. 81/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:


Capitolul I - Dispozitii generale


Art. 1
(1) Mentinerea ordinii si sigurantei publice reprezinta ansamblul masurilor intreprinse si al activitatilor desfasurate cotidian de catre Politia Romana, pentru protejarea si respectarea drepturilor fundamentale ale cetatenilor, functionarea normala a institutiilor statului, a normelor de conduita civica, regulilor de convietuire sociala, a celorlalte valori supreme, precum si a avutului public si privat.
(2) Mentinerea ordinii si sigurantei publice se realizeaza, pe intreg teritoriul national, de catre Politia Romana, prin activitati specifice executate de structurile proprii cu atributii in domeniu.
(3) Jandarmeria Romana si Politia de Frontiera Romana participa la planificarea si executarea Activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei pubLice, sub conducerea Politiei Romane.
(4) Directia Generala de informatii si Protectie Interna pune la dispozitie datele si informatiile de interes operativ necesare organizarii si executarii activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei publice.


Capitolul II - Organizarea, conducerea, coordonarea, executarea si evaluarea activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei publice in sistem integrat. Interventia la evenimente


Art. 2
Organizarea activitatilor curente pentru mentinerea ordinii si sigurantei publice, in sistem integrat, pe teritoriul unitatilor administrativ-teritoriale, se realizeaza de catre Politia Romana, conform Planului unic de ordine si siguranta publica.

Art. 3
Planul unic de ordine si siguranta publica este documentul operativ de lucru prin care se organizeaza anual activitatea pentru mentinerea ordinii si sigurantei publice pe teritoriul unui judet/municipiului Bucuresti.

Art. 4
Constituirea dispozitivelor de mentinere a ordinii si sigurantei publice si derularea activitatilor specifice pentru mentinerea ordinii si sigurantei publice se realizeaza in functie de evolutia situatiei operative, folosind in acest sens analizele tactice care vizeaza criminalitatea stradala, intocmite la nivelul structurilor de analiza a informatiilor.

Art. 5
(1) Analiza tactica este un proces cognitiv si tehnic care permite o abordare a conducerii activitatilor desfasurate de politie prin prisma suportului informational oferit.
(2) Analiza tactica stabileste zonele cu potential criminogen ridicat, natura faptelor sau evenimentelor inregistrate, intervalul orar de producere, modurile de operare, suspectii si ofera recomandari cu privire la modalitatile de actiune.
(3) Analiza tactica se intocmeste pe perioade scurte si medii de timp, la solicitarea sefilor structurilor de politie, in functie de evolutia starii infractionale si de informatiile detinute.

Art. 6
(1) Dispozitivele de mentinere a ordinii si sigurantei publice pe raza localitatilor urbane si rurale se organizeaza de sefii de politie municipala/oraseneasca, cu forte proprii, iar in functie de particularitatile elementelor situatiei operative, se solicita forte suplimentare de la jandarmerie si politia de frontiera, care se utilizeaza pentru constituirea de patrule mixte.
(2) Cand situatia operativa o impune se pot constitui patrule de jandarmi, care vor actiona sub coordonarea politiei.

Art. 7
In baza solicitarilor primite saptamanal, jandarmeria si politia de frontiera comunica structurilor de politie corespondente efectivele disponibile ce vor participa la activitatile de mentinere a ordinii si sigurantei publice.

Art. 8
(1) In vederea mentinerii ordinii si sigurantei publice si asigurarii interventiei operative la evenimente, teritoriul localitatilor urbane se imparte in sectoare de siguranta publica, in care se stabilesc mai multe zone de patrulare.
(2) La nivelul sectiilor de politie din municipiul Bucuresti, teritoriul se imparte in zone de siguranta publica, in care se stabilesc mai multe zone de patrulare.

Art. 9
(1) Efectivele angrenate in activitatile de mentinere a ordinii si sigurantei publice, repartizate intr-un sector/zona de siguranta publica, desfasoara activitati de patrulare pedestra si auto, pe itinerare stabilite in functie de evolutia criminalitatii, si asigura interventia la evenimentele semnalate.
(2) In localitatile rurale cu infractionalitate ridicata sau stari conflictuale cu riscuri la adresa ordinii si sigurantei publice, activitatea de mentinere se realizeaza prin efectuarea de patrulari intra si/sau intercomunale, sub coordonarea sefilor structurilor de politie pentru mediul rural din cadrul politiilor municipale si orasenesti, conform metodologiei.
(3) Pe traseele turistice din afara localitatilor urbane si rurale, mentinerea ordinii si sigurantei publice se va realiza prin patrule de jandarmi, stabilite impreuna cu politia pe baza planurilor de cooperare.

Art. 10
(1) Activitatea de patrulare este organizata pe urmatoarele principii:
a) patrulele pedestre actioneaza in zonele de patrulare cu situatie operativa complexa, unde se concentreaza un numar mare de persoane, unitati comerciale, institutii publice etc. ori unde accesul cu mijloace auto este dificil, pentru asigurarea preventiei si interventiei;
b) patrulele auto desfasoara activitati specifice pe raza sectorului/zonei de siguranta publica, acoperind in special locurile unde frecvent se inregistreaza infractiuni stradale;
c) in zonele cunoscute cu stare infractionala ridicata (violenta, trafic si consum stradal de droguri etc.) pot fi folosite efective dotate cu caini de insotire;
d) in zonele cu infractionalitate ridicata, interventia la evenimente si activitatea de patrulare se realizeaza prin suplimentarea componentei patrulei sau a numarului de echipaje auto.
(2) La nivelul fiecarei structuri, in urma analizei de risc, se stabilesc zonele in care in mod Obligatoriu se constituie mai multe patrule de interventie. Acestea se includ in Planul unic de ordine si siguranta publica.

Art. 11
(1) In cazul adunarilor publice amanate sau anulate, efectivele planificate in misiunile de asigurare a ordinii si sigurantei publice se replanifica in patrule de jandarmi in cadrul dispozitivului de mentinere a ordinii si sigurantei publice, sub coordonarea structurii de politie competente teritorial, sau se directioneaza pentru interventia la evenimente, in functie de necesitatile reale ce reies din analiza situatiei operative.
(2) In cazul unor situatii urgente, neprevazute, care implica adoptarea masurilor de restabilire a ordinii si sigurantei publice, iar efectivele de jandarmi sunt insuficiente, seful unitatii de jandarmi competente teritorial poate dispune retragerea efectivelor proprii aflate in dispozitivele de patrulare pentru mentinerea ordinii si sigurantei publice, cu informarea prealabila a sefului unitatii de politie similara.

Art. 12
(1) Prin dispozitia sefului politiei municipale/orasenesti, in mediul urban si rural se pot constitui zone speciale de siguranta publica, in care se instituie dispozitive suplimentare de ordine si siguranta publica, folosindu-se inclusiv personal de la alte formatiuni ale politiei investigatii criminale, detasamente de interventie rapida etc.
(2) Constituirea zonei speciale de siguranta publica are loc atunci cand pe un spatiu restrans se concentreaza un fenomen infractional violente, trafic si consum de droguri, prostitutie etc.
(3) In momentul in care cauzele ce au determinat constituirea zonei speciale de siguranta publica au fost inlaturate, masurile speciale luate inceteaza.

Art. 13
Constituirea patrulelor mixte se realizeaza de catre ofiterul anume desemnat din cadrul structurilor de ordine si siguranta publica pentru mediul urban/rural care consemneaza si completeaza registrul dispozitivului de ordine si siguranta publica si patrulare existent.

Art. 14
Compunerea si logistica patrulelor mixte se stabilesc in functie de situatia concreta din zonele de patrulare, efectivele si mijloacele disponibile.

Art. 15
(1) Instruirea premergatoare intrarii in serviciu a efectivelor din dispozitivul de mentinere a ordinii si sigurantei publice are ca scop informarea acestora cu privire la evolutia situatiei operative, aspectele identificate din analiza tactica, informatiile detinute si zonele de patrulare.
(2) Activitatea de instruire/pregatire se realizeaza in cadrul programului efectiv de lucru, pe parcursul a maximum 15 minute.
(3) Programul de lucru al efectivelor din dispozitivele de ordine si siguranta publica constituite in mediul urban si rural este de 8 ore/zi.
(4) Instruirea efectivelor angrenate in activitati de mentinere a ordinii si sigurantei publice se efectueaza la sediul structurii de politie sau in alta locatie, in functie de conditiile existente pe plan local, de catre ofiteri desemnati de sefii structurilor de politie, cu participarea reprezentantilor jandarmeriei si politiei de frontiera.

Art. 16
(1) Interventia la evenimentele semnalate se realizeaza pe principiul "cea mai apropiata patrula de locul evenimentului intervine".
(2) Pentru fiecare eveniment la care s-a intervenit se intocmeste, in mod obligatoriu, "Fisa interventiei la eveniment".

Art. 17
(1) La iesirea din serviciu, membrii patrulelor de siguranta publica intocmesc un raport cu activitatile desfasurate, care, impreuna cu "Fisa interventiei la eveniment", se implementeaza la structura de politie in Sistemul National de Raportare a Incidentelor, denumit in continuare S.N.R.I.
(2) Datele consemnate stau la baza intocmirii analizelor tactice.

Art. 18
Controlul dispozitivului de mentinere a ordinii si sigurantei publice se efectueaza de catre ofiterii desemnati din cadrul structurilor participante.

Art. 19
Analiza eficientei activitatii de mentinere a ordinii si sigurantei publice desfasurate de catre patrulele mixte se realizeaza zilnic de catre politie, iar un exemplar al sintezei se trimite fiecarei structuri participante.

Art. 20
Conducerea activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei publice revine directorului general al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti/sefului inspectoratului de politie judetean sau inlocuitorului legal.

Art. 21
Sefii politiilor de sector, municipale, orasenesti, sectiilor si sefii structurilor pentru mediul rural coordoneaza toate activitatile de mentinere a ordinii si sigurantei publice desfasurate in zona lor de competenta.


Capitolul III - Organizarea cooperarii si colaborarii in activitatea de mentinere a ordinii si sigurantei publice


Art. 22
(1) In activitatea de mentinere a ordinii si sigurantei publice, Politia Romana coopereaza cu Jandarmeria Romana si Politia de Frontiera Romana, prin organizarea de sedinte tactice care vizeaza schimbul de date si informatii de interes operativ, initierea, organizarea si desfasurarea de actiuni comune, sarcini specifice menite sa conduca la mentinerea ordinii si sigurantei publice si asigurarea unui climat de siguranta civica corespunzator.
(2) Sedinta tactica se convoaca de catre sefii structurilor de politie, in functie de evolutia situatiei operative, stabilita prin consultarea S.N.R.I. si a analizelor tactice.
(3) In cadrul sedintelor tactice se urmareste evaluarea situatiei operative, identificarea masurilor de ordine si siguranta publica, a modului de actiune si a disfunctionalitatilor aparute in operatiunile anterioare, in scopul optimizarii angrenarii resurselor umane si logistice in actiunile viitoare.
(4) Cu aceasta ocazie, se decide asupra activitatilor ce urmeaza a fi desfasurate, prin elaborarea planurilor de actiune, in baza analizelor Tactice, intocmite de structurile de analiza a informatiilor.

Art. 23
(1) La structurile de politie, in cadrul sedintelor tactice, se constituie Grupul de coordonare si trasare a sarcinilor, denumit in continuare G.C.T.S.
(2) G.C.T.S. are rol de organizare si decizie si este constituit din reprezentanti ai structurilor prevazute la art. 22 alin. (1), cu rol de decizie, si un analist din cadrul structurilor de analiza a informatiilor din raza de competenta teritoriala.

Art. 24
(1) Atunci cand situatia operativa o impune, G.C.T.S. poate angrena, in conditiile legii, structuri de politie aflate in subordinea autoritatilor administratiei publice locale, in activitatea de mentinere a ordinii si sigurantei publice, prin intocmirea de planuri comune de actiune sau prin desfasurarea de actiuni punctuale, in scopul adaptarii permanente a misiunilor la situatia operativa existenta.
(2) In functie de situatia operativa, pe baza planurilor de actiune, in activitatile de mentinere a ordinii si sigurantei publice pot fi angrenate alte persoane juridice, in limitele legii.

Art. 25
(1) Cu ocazia actiunilor organizate in zone cu potential criminogen ridicat, identificate in cadrul analizelor tactice, instruirea efectivelor angrenate se efectueaza de catre ofiterii desemnati de sefii structurilor de politie si analisti, in baza produselor analitice puse la dispozitie de structurile de analiza a informatiilor.
(2) Actiunile organizate in zone cu potential criminogen ridicat, identificate pe raza a doua sau mai multe judete, pot fi coordonate si de catre Inspectoratul General al Politiei Romane, denumit in continuare I.G.P.R.


Capitolul IV - Dispozitii finale


Art. 26
(1) Lunar sau ori de cate ori situatia operativa o impune, la nivelul Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti/inspectoratului de politie judetean se analizeaza activitatile desfasurate si rezultatele obtinute, cu participarea conducerilor unitatilor prevazute la art. 22 alin. (1).
(2) La aceasta analiza, atunci cand se considera necesar, pot fi invitati prefectul, presedintele consiliului judetean, presedintele autoritatii teritoriale de ordine publica, primarii si reprezentanti ai societatii civile.

Art. 27
(1) In termen de 20 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului ordin, I.G.P.R. va elabora metodologia de punere in aplicare a acestuia, prin care se stabilesc:
a) modul de organizare a dispozitivului de mentinere a ordinii si sigurantei publice;
b) modelul "Fisei interventiei la eveniment", prevazuta la art. 16 alin. (2);
c) modelul raportului privind activitatea desfasurata, prevazut la art. 17 alin. (1);
d) responsabilitatile, pe paliere decizionale, ale structurilor prevazute la art. 22 alin. (1).
(2) Metodologia se avizeaza de adjunctul sefului Departamentului ordine si siguranta publica si se aproba de secretarul de stat, sef al Departamentului ordine si siguranta publica.

Art. 28
Responsabilitatea asigurarii necesarului de efective si a modului de pregatire al acestora revine conducerilor fiecarei structuri implicate.

Art. 29
Planurile unice de ordine si siguranta publica si planurile de cooperare elaborate in baza ordinelor ministrului administratiei si internelor, in vigoare pana la data prezentului ordin, precum si celelalte documente conexe se modifica si se completeaza corespunzator masurilor stabilite prin prezentul ordin.

Art. 30
(1) Necesarul de resurse umane si logistice in vederea realizarii prevederilor prezentului ordin se stabileste prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(2) Aplicarea prezentului ordin se va realiza etapizat, in functie de implementarea S.N.R.I. la fiecare unitate de politie teritoriala.

Art. 31
Directia generala management operational, Directia generala control si audit intern si inspectoratele generale implicate verifica modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin.

Art. 32
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.



Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Monitorul Oficial

Poate fi de interes si:
Legea 142/2015 pentru aprobarea OG 27/2014 privind finantarea institutiilor de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala
Legea 9/2015 pentru completarea art. 10 din Legea nr. 258/2007 privind practica elevilor si studentilor. Lege nr. 9/2015
HG 1152/2014 privind organizarea, functionarea si compunerea Centrului National de Conducere a Actiunilor de Ordine Publica
OG 27/2014 privind finantarea institutiilor de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala. Ordonanta 27/2014
Hotararea CSM 231/2014 pentru completarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti, aprobat prin Hotararea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005
OUG 9/2014 pentru aprobarea unor masuri de eficientizare a sistemului de gestionare a instrumentelor structurale. Ordonanta de urgenta nr. 9/2014
Legea 61/1991 republicata pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice. Lege nr. 61/1991 republicata 2014
Ordin 190/2013 privind formarea initiala, in anul 2014, in institutiile de formare ale Ministerului Afacerilor Interne a politistilor locali cu atributii in domeniul ordinii si linistii publice si in domeniul circulatiei rutiere
Hotararea 878/2013 pentru modificarea si completarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti
Legea 241/2013 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala. Lege nr. 241/2013
Ordin 39/2013 privind constituirea, organizarea si functionarea la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a Comitetului pentru coordonarea elaborarii Strategiei nationale de ordine publica 2014-2020
Legea 20/2013 privind aprobarea OUG 7/2010 pentru modificarea si completarea OUG 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala
Hotararea CSM 975/2012 pentru modificarea Regulamentului de ordine interioara a instantelor judecatoresti
Legea 219/2012 pentru aprobarea OUG 81/2011 privind trecerea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, precum si p
Legea nr. 238/2009 republicata 2012 privind reglementarea prelucrarii datelor cu caracter personal de catre structurile/unitatile Ministerului Administratiei si Internelor in activitatile de prevenire, cercetare si combatere a infractiunilor, precum
Legea 87/2012 privind aprobarea OUG 107/2011 pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului. Lege nr. 87/2012
OUG 81/2011 privind trecerea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, precum si pentru modificarea unor acte norm
Legea 11/2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala
OUG 1/2011 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala. Ordonanta de urgenta 1/2011
HG 1332/2010 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a politiei locale. Hotararea 1332/2010
Buletinul Casatiei nr. 3/2015
Editura C.H. Beck

Pret: 32.9 lei
27.97 lei
COMANDA ACUM

Cautare legislatie:



-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------


Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
14 useri online

Useri autentificati: