DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Cursuri mediatori

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente
Curs mediatori

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English




(P)Scoala de Muzica PianoForte, cursuri de canto, pian si vioara pentru copii si adulti

(P)Cursuri de Limbi Straine
(P)Traduceri si Interpretariat

Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

OG 15/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Ordonanta nr. 15/2012



Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 621 din 29 august 2012

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I poz. 4 din Legea nr. 127/2012 privind abilitarea Guvernului de a emite ordoannte,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

Art. I
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 26, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pierderea fiscala inregistrata de contribuabilii care isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de fuziune sau divizare se recupereaza de catre contribuabilii nou-infiintati ori de catre cei care preiau patrimoniul societatii absorbite sau divizate, dupa caz, proportional cu activele si pasivele transferate persoanelor juridice beneficiare, potrivit proiectului de fuziune/divizare. Pierderea fiscala inregistrata de contribuabilii care nu isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de desprindere a unei parti din patrimoniul acestora, transferata ca intreg, se recupereaza de acesti contribuabili si de cei care preiau partial patrimoniul societatii cedente, dupa caz, proportional cu activele si pasivele transferate persoanelor juridice beneficiare, potrivit proiectului de divizare, respectiv cu cele mentinute de persoana juridica cedenta."


2.
La articolul 27^1, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(7) Referitor la operatiunile mentionate la alin. (2) lit. a), in sitguatia in care societatea cedenta inregistreaza pierdere fiscala, determinata potrivit prezentului titlu, aceasta se recupereaza de catre sediul permanent al societatii beneficiare situat in Romania."

3. La articolul 27^1 alineatul (10), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"d) referitor la operatiunile mentionate la alin. (2) lit. b), in situatia in care o societate europeana sau o societate cooperativa europeana inregistreaza pierdere fiscala, determinata potrivit prezentului titlu, aceasta se recupereaza de catre sediul permanent al societatii europene ori al societatii cooperative europene situat in Romania;".

4. La articolul 52 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent. Fac exceptie veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil obtinute de contribuabilii care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie;".


5. La articolul 52, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Platitorii de venituri prevazuti la alin. (1) nu au obligatia calcularii, retinerii la sursa si virarii impozitului reprezentand plata anticipata din veniturile platite daca efectueaza plati catre:
a) asocierile fara personalitate juridica, cat si persoanele juridice care conduc contabilitate in partida simpla si pentru care plata impozitului pe venit se face de catre fiecare asociat, pentru venitul sau propriu;
b) persoanele fizice, platile efectuate de platitorii de venituri de la alin. (1) reprezentand venituri realizate de persoanele fizice din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii."

6. La articolul 128 alineatul (4), litera d) se abroga.

7. La articolul 128 alineatul (8), literele a)-c) se abroga.

8. La articolul 128 alineatul (12), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"f) prestarea de servicii in beneficiul persoanei impozabile, care implica evaluarea bunurilor mobile corporale sau lucrari asupra bunurilor mobile corporale efectuate in statul membru in care se termina expedierea ori transportul bunului, cu conditia ca bunurile, dupa preluare, sa fie reexpediate persoanei impozabile din Romania de la care fusesera expediate sau transportate initial;".

9. La articolul 133 alineatul (5), dupa litera f) se introduce o noua litera, litera g), cu urmatorul cuprins:
"g) locul de inchiriere, cu exceptia inchirierii pe termen scurt, a unui mijloc de transport unei persoane neimpozabile este locul in care clientul este stabilit, isi are domiciliul sau resedinta obisnuita. Prin inchiriere se inteleg inclusiv serviciile de leasing de mijloace de transport. Prin exceptie, locul de inchiriere a unei ambarcatiuni de agrement unei persoane neimpozabile, cu exceptia inchirierii pe termen scurt, este locul unde ambarcatiunea de agrement este pusa efectiv la dispozitia clientului, in cazul in care serviciul respectiv este prestat efectiv de catre prestator din locul in care este situat sediul activitatii sale economice sau sediul sau fix. Prin termen scurt se intelege detinerea sau utilizarea continua a mijlocului de transport pe o perioada de maximum 30 de zile si, in cazul ambarcatiunilor maritime, pe o perioada de maximum 90 de zile."

10. La articolul 133, alineatul (6) se abroga.

11. La articolul 134, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) In cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul de TVA la incasare prevazut la art. 134^2 alin. (3), regimul de impozitare aplicabil este regimul in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia situatiilor in care se emite o factura sau se incaseaza un avans, inainte de data la care intervine faptul generator. In aceste situatii se aplica regimul de impozitare in vigoare la data emiterii facturii sau la data incasarii avansului, dupa caz."

12. La articolul 134, alineatele (5) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul schimbarii regimului de impozitare se va proceda la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestari de servicii pentru cazurile prevazute la art. 134^2 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 134^2 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de b unuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare pentru care se aplica regulile stabilite la art. 134^2 alin. (7). Prevederile acestui alineat nu se aplica pentru micile intreprinderi prevazute la art. 152, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153, pentru facturile emise inainte de trecerea la regimul de taxare.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (4)-(5), in cazul modificarilor de cote se aplica prevederile art. 140 alin. (3) si (4), iar pentru operatiunile prevazute la art. 160, regimul aplicabil este cel de la data la care intervine exigibilitatea taxei conform art. 134^2 alin. (1) si (2)."

13. La articolul 134^1, dupa alineatul (10) se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
"(11) Prin exceptie de la prevederile alin. (8), livrarea continua de bunuri, altele decat cele prevazute la art. 132 alin. (1) lit. e) si f), pe o perioada care depaseste o luna calendaristica, care sunt expediate sau transportate intr-un alt stat membru decat cel in care incepe expedierea ori transportul bunurilor si care sunt livrate in regim de scutire de TVA sau care sunt transferate in regim de scutire de TVA intr-un alt stat membru de catre o persoana impozabila in scopul desfasurarii activitatii sale economice, in conformitate cu conditiile stabilite la art. 143 alin. (2), se considera ca fiind efectuata in momentul incheierii fiecarei luni calendaristice, atat timp cat livrarea de bunuri nu a incetat.
(12) Prestarile de servicii care nu se regasesc la alin. (7)-(10) se considera efectuate la dcata finalizarii prestarii serviciului respectiv."

14. Articolul 134^2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii Art. 134^2
(1) Exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), exigibilitatea taxei intervine:
a) la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora;
c) la data extragerii numerarului, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate prin masini automate de vanzare, de jocuri sau alte masini similare.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit a) se aplica sistemul TVA la incasare, respectiv exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, astfel:
a) in cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au sediul activittii economice in Romania conform art. 125^1 alin. (2) lit. a), a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei. Persoana impozabila care in anul precedent nu a aplicat sistemul TVA la incasare, dar a carei cifra de afaceri pentru anul respectiv este inferioara plafonului de 2.250.000 lei aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul urmator celui in care nu a depasit plafonul, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila este inregistrat din oficiu in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare prevazut la art. 156^3 alin. (13) si care aplica sistemul de la data inscrisa in decizia de inregistrare in registru. Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 132 si 133, realizate in cursul unui an calendaristic;
b) in cazul persoanelor impozabile, care au sediul activitatii economice in Romania conforma rt. 125^1 alin. (2) lit. a), care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153 in cursul anului calendaristic curent, incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA.
(4) Daca in cursul anului calendaristic curent cifra de afaceri a persoanelor impozabile prevazute la alin. (3) depaseste plafonul de 2.250.000 lei, sistemul TVA la incasare se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.
(5) In cazul in care persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare nu au incasat contravaloarea integrala sau partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, calculate conform dispozitiilor Codului de procedura civila, exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii. In situatia in care factura nu a fost emisa in termenul prevazut de lege, exigibilitatea taxei aferent contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii, calculata conform dispozitiilor Codului de procedura civila.
(6) Aplicarea prevederilor sistemului TVA la incasare este obligatorie pentru persoanele impozabile prevazute la alin. (3), dar nu se aplica de persoanele impozabile care fac parte dintr-un grup fiscal unic conform prevederilor art. 127 alin. (8). Sistemul TVA la incasare se aplica numai pentru operatiuni pentru care locul livrarii, conform prevederilor art. 132, sau locul prestarii, conform prevederilor art. 133, se considera a fi in Romania. Persoanele impozabile care au obligatia aplicarii sistemului TVA la incasare nu aplica sistemul pentru urmatoarele operatiuni care intra sub incidenta regulilor generale privind exigibilitatea TVA:
a) in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (2)-(6), art. 152^3 alin. (10) sau art. 160;
b) in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii care sunt scutite de TVA;
c) in cazul operatiunilor supuse regimurilor speciale prevazute la art. 152^1-152^3;
d) in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii a caror contravaloare este incasata, partial sau total, cu numerar de catre persoana impozabila eligibila pentru aplicarea sistemului TVA la incasare de la beneficiari persoane juridice, persoane fizice inregistrate in scopuri de TVA, persoane fizice autorizate, liber profesionisti si asocieri fara personalitate juridica;
e) in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care beneficiarul este o persoana afiliata furnizorului/prestatorului potrivit art. 7 alin. (1) pct. 21.
(7) In cazul factsurilor emise de persoanele impozabile inainte de intrarea sau ieirea in/din sistemul TVA la incasare se aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul facturilor pentru contravaloarea totala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii emise inainte de data intrarii in sistemul TVA la incasare, indiferent daca aceste sunt sau nu incasate, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa intrarea in sistemul TVA la incasare, nu se aplica prevederile alin. (3) si (5). In cazul facturilor pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servidcii emise inainte de data intrarii in sistemul TVA la incasare, care au fost ori nu incasate, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa data intrarii persoanei impozabile in sistem, nu se vor aplica prevederile alin. (3) si (5) pentru diferentele care vor fi facturate dupa data intrarii in sistemul de TVA la incasare al persoanei impozabile;
b) in cazul facturilor pentru contravaloarea totala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare, indiferent daca acestea sunt ori nu incasate, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa iesirea din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului, respectiv exigibilitatea taxei intervine conform alin. (3) si (5). In cazul facturilor pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa data iesirii persoanei impozabile din sistemul TVA la incasare, e vor aplica prevederile alin. (3) si (5) numai pentru taxa aferenta contravalorii partiale a livrarilor/prestarilor facturate inainte de ieirea din sistem a persoanei impozabile.
(8) Pentru determinarea taxei aferente incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, care devine exigibila potrivit prevederilor alin. (3), fiecare incasare totala sau partiala se considera ca include si taxa aferenta aplicandu-se urmatorul mecanism de calcul pentru determinarea sumei taxei, respectiv 24 x 100/124, in cazul cotei standard, si 9 x 100/109 ori 5x 100/105, in cazul cotelor reduse. Aceleasi prevederi se aplica corespunzator si pentru situatiile prevazute la alin. (5).
(9) In cazul evenimentelor mentionate la art. 138, taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimente, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
(10) In situatia livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, in cazul evenimentelor mentionate la art. 138, regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale opertiunii de baza care a generat aceste evenimente, dar pentru stabilirea exigibilitatii taxei se aplica urmatoarele prevederi:
a) pentru situatia prevazuta la art. 138 lit. a):
1. in cazul in care operatiunea este anulata total inainte de livrare/prestare, exigibilitatea taxei intervine la data anularii operatiunii, pentru contravaloarea pentru care a intervenit exigibilitatea taxei. Pentru contravaloarea pentru care nu a intervenit exigibilitatea taxei se opereaza anularea taxei neeligibile aferente;
2. in cazul in care operatiunea este anulaa partial inainte de livrare/prestare, se opereaza reducerea taxei neexigibile aferente contravalorii pentru care nu a intervenit exigibilitatea taxei, iar in situatia in care cuantumul taxei aferente anularii depaseste taxa neexigibila, pentru diferenta exigibilitatea taxei intervine la data anularii operatiunii;
b) pentru situatia prevazuta la art. 138lit. b) se aplica corespunzator prevederile lit. a);
c) pentru situatia prevazuta la art. 138 lit. c) se aplica corespunzator prevederile lit. a) pct. 2;
d) pentru situatia prevazuta la art. 138 lit. d) se opereaza anularea taxei neexigibile aferente;
e) pentru situatia prevazuta la art. 138 lit. e) se aplica corespunzator prevederile lit. a).
(11) In situatia livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care se se aplica sistemul TVA la incasare, daca evenimentele mentionate la art. 138 intervin dupa cea de-a 90-a zi de la data emiterii facturii sau, dupa caz, de la data termenului-limita pentru emiterea acesteia, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul."

15. Articolul 134^3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Exigibilitatea pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite de taxa Art. 134^3
1) Prin exceptie de la prevederile art. 134^2, in cazul unei livrari intracomunitare de bunuri, scutite de taxa conform art. 143 alin. (2), exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute la art. 155 alin. (4) sau, dupa caz, la emiterea autofacturii prevazute la art. 155 alin. (8) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatore celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva.
(2) Prevederile art. 134^2 alin. (2) lit. b) nu se aplica in ceea ce priveste livrarile si transferurile de bunuri prevazute la alin. (1)."

16. Articolul 135 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Faptul generator si exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri Art. 135
(1) In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, faptul generator intervine la data la care ar interveni faptul generator pentru livrari de bunuri similare, in statul membru in care se face achizitia.
(2) In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul echivalent art. 155 alin. (14) sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 155 alin. (8) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva."

17. La articolul 139^1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca elementele folsoite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decat importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau ultimul curs de schimb publicat de Banca Centrala Europeana ori cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, valabil la data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza, iar, in cazul operatiunilor supuse sistemului TVA la incasare prevazut la art. 134^2 alin. (3)-(8), la data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare. In situatia in care se utilizeaza cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana, conversia intre monede, altele decat moneda euro, se realizeaza prin intermediul cursului de schimb al monedei euro pentru fiecare dintre monede. In contractele incheiate intre parti trebuie mentionat daca pentru decontari va fi utilizat cursul de schimb al unei banci comerciale, in caz contrar aplicandu-se cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana."

18. La articolul 140, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) In cazul operatiunilor supuse sistemului TVA la incasare, cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia situatiilor in care este emisa o factura sau este incasat un avans, inainte de data livrarii/prestarii, pentru care se aplica cota in vigoare la data la care a fost emisa factura ori la data la care a fost incasat avansul."

19. La articolul 140, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru cazurile prevazute la art. 134^2 alin. (2), precum si in situatia prevazuta la alin. (8^1)."

20. La articolul 145, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare conform prevederilor art. 134^2 alin. (3)-(8) este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau.
(1^2) Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare conform prevederilor art. 134^2 alin. (3)-(8) este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau, chiar daca o parte din operatiunile realizate de persoana impozabila sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la incasare conform art. 134^2 alin. (6). Aceste prevederi nu se aplica pentru achizitiile intracomunitare de bunuri, pentru importuri, pentru achizitiile de bunuri/servicii pentru care se aplica taxare inversa potrivit prevederilor art. 150 alin. (2)-(6), art. 152^3 alin. (10) sau art. 160."

21. La articolul 146 alineatul (1), literele a) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare;
......
f) pentru taxa aferenta unei operatiuni asimilate cu o achizitie intracomunitara de bunuri, prevazuta la art. 130^1 alin. (2) lit. a), sa detina documentul prevazut la art. 155 alin. (8), emis in statul membru din care bunurile au fost transportate ori expediate, sau documentul prevazut la art. 155^1 alin. (1)."

22. La articolul 147, dupa alineatul (16) se introduce un nou alineat, alineatul (17), cu urmatorul cuprins:
"(17) Prevederile prezentului articol se aplica si de persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. Pentru determinarea pro-rate sumele de la numitor si de la numarator se determina in functie de data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei conform regulilor generale."

23. La articolul 148 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse sau pierduce ca urmare a unor calamitati naturle ori a unor cauze de forta majora, in conditiile in care aceste situatii sunt dcemonstrate sau confirmate in mod corespunzator, precum si bunurilor furate dovedite legal prin hotarare judecatoreasca definitiva;
b) bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activelor corporale fixe casate, altele decat bunurile de capital, in conditii stabilite prin norme;
c) perisabilitatilor, in limitele prevazute prin lege, precum si a pierderilor tehnologice sau, dupa caz, al altor consumuri proprii, in conditii stabilite prin norme;
d) situatiilor prevazute la art. 128 alin. (8)."

24. La articolul 149 alineatul (4), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"d) in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta, cu urmatoarele exceptii:
1. bunul de capital a facut obiectul unei livrari sau unei livrari catre sine pentru care taxa este deductibila;
2. bunul de capital este pierdut sau distrus ca urmare a unor calamitati naturale ori a unor cauze de forta majora, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
3. bunul de capital este furat, in conditiile in care furtul este dovedit legal prin hotarare judecatoreasca definitiva;
4. situatiile prevazute la art. 128 alin. (8);".

25. La articolul 151^2, partea introductiva a alineatului (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Beneficiarul este tinut raspuzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in cre persoana obligata la plata taxei este furnizorul sau prestatorul, conform art. 150 alin. (1), daca factura prevazuta la art. 155 alin. (19):".

26. La articolul 151^2, partea introductiva a alineatului (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Furnizorul sau prestatorul este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 150 alin. (2)-(4) si (6), daca factura prevazuta la art. 155 alin. (19) sau autofactura prevazuta la art. 155^1 alin. (1):".

27. La articolul 151^2, partea introductiva a alineatului (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Furnizorul este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei pentru o achizitie intracomunitara de bunuri este beneficiarul, conform art. 151, daca factura prevazuta la art. 155 alin. (19) este autofactura prevazuta la art. 155^1 alin. (1):".

28. La articolul 152, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Persoana impozabila care indeplineste conditiile prevazute la alin. (1) pentru aplicarea regimului special de scuture poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de taxa. In cazul persoanelor impozabile care ar fi obligatepentru aplicarea sistemului TVA la incasare, in cifra de afacedri prevazuta la alin. (1) se cuprind iperatiunile prevazute la alin. (2) in functie de data la care ar interveni exigibilitatea taxei fara aplicaea sistemului TVA la incasare."

29. Articolul 155 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Facturarea Art. 155
(1) In intelesul prezentului titlu sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hartie ori in format electronic, daca acestea indeplinesc conditiile stabilite in prezentul articol.
(2) Orice document sau mesaj care modifica si care se refera in mod specific si fara ambiguitati la factura initiala are acelasi regim juridic ca si o factura.
(3) In intelesul prezentului titlu, prin factura electronica se intelege o factura care contine informatiile solicitate in prezentul articol si care a fost emisa si primita in format electronic.
(4) Fara sa contravina prevederilor alin. (29)-(34) se aplica urmatoarele reguli de facturare:
a) pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 132 si 133, facturarea face obiectul prevederilor prezentului articol. Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 132 si 133, facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de servicii;
b) prin exceptie de la prevederile lit. a):
1. pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate de o persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 125^1 alin. (2), facturarea face obiectul prevederilor prezentul articol daca furnizorul/prestatorul nu este stabilit in statul membru in care are loc livrarea bunurilor ori prestarea serviciilor, conform prevederilor art. 132 si 133, si persoana obligata la plata TVA este persoana careia i se livreaza bunurile sau i se presteaza serviciile;
2. pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania, conform art. 132 si 133, efectuate de un furnizor/prestator care nu este stabilit in Romania, dar este stabilit in Comunitate, conform prevederilor art. 125^1 alin. (2), iar persoana obligata la plata taxei conform art. 150 este beneficiarul catre care s-au efectuat respectivele livrari/prestari, facturaea face obiectul normelor aplicabile in statul membru in care este stabilit furnizorul/prestatorul.
In situatia in care beneficiarul este persoana care emite factura in numele si in contul furnizorului/prestatorului conform rpevederilor alin. (17), se aplica prevederile lit. a);
c) prin exceptie de la prevederile alit. a), pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate de o persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 125^1 alin. (2), facturarea face obiectul prevederilor prezentului articol daca livrareea bunurilor sau prestarea serviciilor nu are loc in Comunitate in conformitate cu prevederile art. 132 si 133.
(5) Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:
a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuata, in conditiile art. 132 alin. (2) si (3);
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2) lit. a)-c);
d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b).
(6) Prin exceptie de la alin. (5) lit. a) si d), persoana impozabila are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 141 alin. (1) si (2).
(7) Persoana inregistrata conform art. 153 trebuie sa autofactureze, in termenul prevazut la alin. (15), fiecare livrare de bunuri sau prestare de servicii catre sine.
(8) Persoana impozabila trebuie sa emita o autofactura, in termenul prevazut la alin. (14), pentru fiecare transfer efectuat in alt stat membru, in conditiile prevazute la art. 128 alin. (10), si pentru fiecare operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare de bunuri efectuate in Romania in conditiile prevazute la art. 130^1 alin. (2) lit. a).
(9) Prin exceptie de la prevederile alin. (5) lit. a), persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura:
a) livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a), furnizate catre beneficiarii persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fara nominalizarea cumparatorului, cum ar fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau abonamentelor, accesul pe baza de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, targuri, expozitii;
c) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a) si b), furnizate catre beneficiari, persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului/prestatorului identificarea beneficiarului, cum sunt: livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile d eparcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate, servicii de reincarcare electronica a cartelelor telefonice preplatite. Prin norme se vor stabili documentele pe care furnizorii/prestatorii trebuie sa le intocmeasca in vederea determinarii corecte a bazei de impozitare si a taxei colectate pentru astfel de operatiuni.
(10) Persoana impozabila care nu are obligatia de a emite facturi conform prezentului articol poate opta pentru emiterea facturii.
(11) Persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi conform prezentului articol, precum si persoana impozabila care opteaza pentru emiterea facturii potrivit alin. (10) pot emite facturi simplificate in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVa, nu este mai mare de 100 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 139^1;
b) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura conform alin. (2).
(12) In urma consultarii Comitetului TVA instituit in temeiul prevederilor art. 398 din Directiva 112, prin ordin al ministrului finantelor publice se aproba ca persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi conform prezentului articol, precum si persoana impozabila care opteaza pentru emierea facturii potrivit alin. (10) sa inscrie in facturi doar informatiile prevazute la alin. (20), in urmatoarele cazuri, conform procedurii stabilite prin norme:
a) valoarea facturii, inclusiv TVA, este mai mare de 100 euro, dar mai mica de 400 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 139^1; sau
b) in cazul in care practica administrativa ori comerciala din sectorul de activitate implicat sau conditiile tehnice de emitere a facturilor face/fac ca respectarea tuturor obligatiilor mentionate la alin. (19) sau la alin. (22) sa fie exgrem de dificila.
(13) Prevederile alin. (11) si (12) nu se aplica in cazul operatiunilor prevazute la alin. (5) lit. b) si c) sau atunci cand persoana impozabila, care este stabilita in Romania, efectueaza livrarea de bunuri ori prestarea de servicii pentru care taxa este datorata in alt stat membru, in care aceasta persoana nu este stabilita, iar persoana obligata la plata TVA este persoana careia i-au fost livrate bunurile sau i-au fost prestate serviciile in acest alt stat membru.
(14) Pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.
(15) Pentru alte operatiuni decat cele prevazute la alin. (14), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
(16) Persoana impozabila poate intocmi o factura centralizatoare pentru mai multe livrari separate de bunuri, prestari separate de servicii, catre acelasi client, in urmatoarele conditii:
a) sa se refere la operatiuni pentru care a luat nastere faptul generator de taxa sau pentru care au fost incasate avansuri intr-o perioada ce nu depaseste o luna calendaristica;
b) toate documentele emise la data livrarii de bunuri, prestarii de servicii sau incasarii de avansuri sa fie obligtoriu anexate la factura centralizatoare.
(17) Pot fi emise facturi de catre beneficiar in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin norme.
(18) Pot fi emise facturi de catre un tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin norme, cu exceptia situatiei in care partea terta este stabilita intr-o tara cu cre nu exista niciun instrument juridic referitor la asistenta reciproca.
(19) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate servicfiile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;
d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conforma rt. 153, ale reprezentantului fiscal;
f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila;
g) denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare prevazut la art. 153 ale reprezentantului fiscal;
h) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile prevazute la art. 125^1 alin. (3) in definirea bunurilor, in cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pretg, in cazul in care acestea nu sunt incluse in pretul unitar;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;
k) in cazul in care factura este emisa de beneficiar in numele si in contul furnizorului, mentiunea «autofactura»;
l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;
m) in cazul in care clientul este persoana obligata la plata TVA, mentiunea «taxare inversa»;
n) in cazul in care se aplica regimul special pentru agentiile de turism, mentiunea «regimul marjei – agentii de turism»;
o) daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, una dintre mentiunile «regimul marjei – opere de arta» sau «regimul marjei – obiecte de colectie si antichitati», dupa caz;
p) in cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori prestarii de servicii, mentiunea «TVA incasari»;
r) o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeasi operatiune.
(20) Facturile emise in sistem simplificat in conditiile prevazute la alin. (11) si (12) trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d) suma taxei colectte sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;
e) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura in conformitate cu prevederile alin. (2), o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica.
(21) In situatia prevazuta la alin. (4) lit. b) pct. 1, furnizorul/prestatorul stabilit in Romania poate sa omita din factura informatiile prevazute la alin. (19) lit. i) si j) si sa indice, in schimb, valoarea impozabila a bunurilor livrate/serviciilor perstate, referindu-se la cantitatea sau volumul acestora si la natura lor. In cazul aplicarii prevederilor alin. (4) lit. b) pct. 2, factura emisa de furnizorul/prestatorul care nu este stabilit in Romania poate sa nu contina informatiile prevazute la echivalentul din Directiva 112 alin. (19) lit. i) si j).
(22) Sumele dindicate pe factura se pot exprima in orice moneda cu conditia ca valoarea TVA colectata sa fie exprimata in lei. In situatia in care valoarea taxei colectate este exprimata intr-o alta moneda, aceasta va fi convertita in lei utilizand cursul de schimb prevazut la art. 139^1.
(23) Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptarii de catre destinatar.
(24) Autenticitatea originii, integritatea continutului si lizibilitatea unei facturi, indiferent ca este pe suport hartie sau in format electronic, trebuie garantate de la momentul emiterii pana la sfarsitul perioadei de stocare a facturii. Fiecare persoana impozabila stabileste modul de garantare a autenticitatii originii, a integritatii continutului si a lizibilitatii facturii. Acest lucru poate fi realizat prin controale de gestiune care stabilesc o pista fiabila de audit intre o factura si o livrare de bunuri sau prestare de servicii. «Autenticitatea originii» inseamna asigurarea identitatii furnizorului sau a emitentului facturii. «Integritatea continutului» inseamna ca nu a fost modificat continutul impus in conformitate cu prezentul articol.
(25) In afara de controalele de gestiune mentionate la alin. (24), alte exemple de tehnologii care asigura autenticitatea originii si integritatii continutului facturii electronice sunt:
a) semnatura electronica avansata in sensul art. 2 alin. (2) din Directiva 1999/93/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 decembrie 1999 privind un cadru comunitar pentru semnaturile electronice, bazata pe un certificat calificat si creata de un dispozitiv securizat de creare a semnaturii in sensul art. 2 alin. (6) si (10) din Directiva 1999/93/CE;
b) un schimb electronic de date (electronic data interchange – EDI), astfel cum a fost definit la art. 2 din anexa I la Recomandarile Comisiei 1994/820/CE din 19 octombrie 1994 privind aspectele juridice ale schimbului electronic de date, in cazul in care acordul privind schimbul prevede utilizarea unor proceduri prin care se garanteaza autenticitatea originii si integritatea datelor.
(26) In cazul facturilor emise prin mijloace electronice de furnizori/prestatori care sunt stabiliti in tari in care nu exista niciun intrument juridic privind asistenta reciproca avand o sfera de aplicare similara celei prevazute de Directiva 2010/24/UE a Consiliului Uniunii Europene din 16 martie 2010 privind asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de impozite, taxe si alte masuri si de Regulamentul (UE) 904/2010 a Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii care au locul in Romania, asigurarea autenticitatii originii si integritatii continutului facturii trebuie realizata exclusiv prin una din tehnologiile prevazute la alin. (25).
(27) In situatia in care pachete care contin mai multe facturi emise prin mijloace electronice sunt transmise sau puse la dispozitia aceluiasi destinatar, informatiile care sunt comune facturilor individuale pot fi mentionate o singura data, cu conditia ca acestea sa fie accesibile pentru fiecare factura.
(28) Semnarea si stampilarea facturilor nu constituie elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina factura.
(29) Stocarea prin mijloace electronice a facturilor reprezinta stocarea datelor prin echipamente electronice de procesare, inclusiv compresia digitala, si de stocare si utilizand mijloace prin cablu, unde radio, sisteme optice sau alte mijloace electromagnetice.
(30) Persoana impozabila trebuie sa asigure stocarea copiilor facturilor pe care le-a emis sau care au fost emise de client ori de un tert in numele si in contul sau, precum si a tuturor facturilor primite.
(31) Persoana impozabila poate decide locul de stocare a facturilor, cu conditia ca acestea sau informatiile stocate conform alin. (30) sa fie puse la dispozitia autoritatilor competente fara nicio intarziere ori de cate ori se solicita acest lucru. Cu toate acestea, locul de stocare a facturilor ales de persoana impozabila nu poate fi situat pe teritoriul unei tari cu care nu exista niciun instrument juridic referitor la asistenta reciproca avand o sfera de aplicare similara celei prevazute de Directiva 2010/24/UE si de Regulamentul (UE) 904/2010 sau la dreptul mentionat la alin. (35) de a accesa prin mijloace electronice, de a descarca si de a utiliza facturile respective.
(32) Pin exceptie de la prevederile alin. (31), persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania are obligatia de a stoca pe teritoriul Romaniei facturile emise si primite, precum si facturile emise de client sau de un tert in numele si in contul sau, altele decat cele electronice pentru care persoana impozabila garanteaza accesul on-line organelor fiscale competente si pentru care persoana impozabila poate aplica prevederile alin. (31). Aceeasi obligatie ii revine si persoanei impozabile stabilite in Romania printr-un sediu fix cel putin pe perioada existentei pe teritoriul Romaniei a sediului fix.
(33) In situatia in care locul de stocare prevazut la alin. (31) nu se afla pe teritoriul Romaniei persoanele impozabile stabilite in Romania in sensul art. 125^1 alin. (2) trebuie sa comunice organelor fiscale competente locul de stocare a facturilor sau a informatiilor stocate conform alin. (30).
(34) Facturile pot fi stocate pe suport hartie sau in format electronic, indiferent de forma originala in care au fost trimise sau puse la dispozitie. In cazul facturilor stocate prin mijloace electronice, persoanele impozabile vor stoca prin mijloace electronice si datele ce garanteaza autenticitatea originii si integritatea continutului facturilor, in conformitate cu alin. (24) si (25).
(35) In scopuri de control, organele fiscale competente pot solicita traducerea in limba romana, in anumite situatii sau pentru anumite persoane impozabile, a facturilor emise pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 132 si 133, precum si a facturilor primite de persoane impozabile stabilite in Romania in sensul art. 125^1 alin. (2).
(36) In scopuri de control, in cazul stocarii prin mijloace electr4onice a facturilor emise sau primite in alt stat, garantand accesul online la date, persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 125^1 alin. (2) are obligatia de a permite organelor fiscale competente din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea respectivelor facturi. De asemenea, persoana impozabila nestabilita in Romania care stocheaza prin mijloace electronice facturi emise sau primite pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii impozabile in Romania are obligatia de a permite organelor fiscale din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea respectivelor facturi, indiferent de statul in care se afla locul de stocare pentru care a optat."

30. La articolul 155^1, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(7) Documentele prevazute la alin. (4) si (5) nu trebuie emise in situatia in care persoana impozabila efectueaza livrari de bunuri in regim de consignatie sau livreaza bunuri pentru stocuri puse la dispozitia clientului, din Romania in alt stat membru care nu aplica masuri de simplificare, situatie in care trebuie sa autofactureze transferul de bunuri conform art. 155 alin. (8)."

31. La articolul 156^3 se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu urmatorul cuprins:
"(11) Persoana impozabila prevazuta la art. 134^2 alin. (3) lit. a), care trebuie sa aplice sistemul TVa la incasare potrivit prevederilor art. 134^2 alin. (3)-(8), are obligatia sa depuna la organele frfiscale competente, pana la data de 25 ianuarie inclusiv, o notificare din care sa rezulte ca cifra de afaceri din anul calendaristic precedent, determinata potrivit prevederilor art. 134^2 alin. (3), nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei. Nu are obligatia sa depuna notificarea prevazuta la prima teza persoana impozabila care a aplicat sistemul TVA la incasare in anul calendaristic precedent si care este obligata sa continue aplicarea sistemului TVA la incasare ca urmare a faptului ca cifra sa de afaceri nu a depasit in anul calendaristic precedent plafonul de 2.250.000 lei. In situatia in care persoana impozabila prevazuta la art. 134^2 alin. (3) lit. a), care trebuie sa aplice sistemul TVA la incasare, nu depune notificarea prevazuta la prima teza, aceasta va fi inregistrata din oficiu de organele fiscale competente in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, prevazut la alin. (13), incepand cu data inscrisa in decizia de inregistrare in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA. In perioada cuprinsa intre data la care persoana impozabila avea obligatia aplicarii sistemului TVA la incasare si data inregistrarii din oficiu de catre organele fiscale competente in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA, dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de persoana impozabila este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau, in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1^2), iar pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de persoana impozabila in perioadca respectiva se aplica regulile generale privind exigibilitatea taxei, prevazute la art. 134^2 alin. (1) si (2).
(12) Persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare si care depaseste in cursul anului calendaristic curent plafonul de 2.250.000 lei are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care a depasit plafonul de 2.250.000 lei are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care a depasit plafonul, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri realizata, determinata potrivit prevederilor art. 134^2 alin. (3), in vederea schimbarii sistemului aplicat potrivit art. 134^2 alin. (4). In situatia in care persoana impozabila care depaseste plafonul nu depune notificarea prevazuta la ultima teza, aceasta va fi radiata din oficiu de organele fiscale competente din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, prevazut la alin. (13), incepand cu data inscrisa in decizia de radiere din Registrul persoanelor impozabile casre aplica sistemul TVA la incasare. Pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de persoana impozabila in perioada cuprinsa intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a nu mai aplica sistemul TVA la incasare si data radierii din oficiu de catre organele fiscale competente din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, se aplica regulile generale privind exigibilitatea taxei, prevazute la art. 134^2 alin. (1) si (2), iar dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/perstate a fost platita furnizorului/prestatorului sau, in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1^2).
(13) Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare conforma rt. 134^2 alin. (3)-(8). Registrul este public si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Inscrierea si radierea in/din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se face de catre organul fiscal competent, pe baza notificarilor depuse de persoanele impozabile pogtrivit alin. (11) si (12), pana la data de 1 a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea sau din oficiu in conditiile prevazute la alin. (11) si (12). Prin exceptie, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in cursul anului calendaristic, prevazute la art. 134^2 alin. (3) lit. b), sunt inregistrate din oficiu de catre organele fiscale competente in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, de la data inregistrarii acestora in scopuri de TVA."

32. La articolul 157, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), pana la data de 31 decembrie 2016 inclusiv, nu se face plata efectiva la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au obtinut certificat de amanare de la plata, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice. De la data de 1 ianuarie 2017, prin exceptie de la prevederile alin. (3) nu se face plata efectiva la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153."

33. La articolul 206^10, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Antrepozitarul autorizat care produce si alte bauturi alcoolice decat bere nu poate beneficia de acciza specifica redusa prevazuta la alin. (2)."

34. La articolul 206^16 alineatul (2), dupa litera h) se introduce o noua litera, litera i), cu urmatorul cuprins:
"i) produsele cu codurile NC 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 si 3811 90 00."

35. La articolul 206^21, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Micii producatori de vinuri linistite prevazuti la alin. (3) lit. b) au obligatia de a se inregistra la autoritatea competenta, potrivit prevederilor din normele metodologice."

36. La articolul 206^23, dupa alinatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul; (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), antrepozitarul autorizat pentru productia si imbutelierea produsului bere poate utiliza instalatiile de imbuteliere a acestui produs si pentru imbutelierea bauturilor racoritoare si a apei plate, potrivit prevederilor din normele metodologice."

37. La articolul 221^3 alineatul (2), dupa litera w) se introduce o noua litera, litera x), cu urmatorul cuprins:
"x) producerea de vinuri linistite, sub limita de 1.000 hl de vinuri linistite pe an, fara inregistrarea la autoritatea vamala teritoriala."

38. La articolul 296^3 litera f), punctele 4 si 5 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"4. Casa Nationala de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii si casele sectoriale de pensii, pentru persoanele prevazute la lit. d), precum si pentru persoanele preluate in plata indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale;
5. entitatile care platesc venituri din pensii, altele decat Casa Nationala de Pensii Publice, pentru persoanele prevazute la lit. d);".

39. Articolul 296^9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Baza de calcul al contributiilor sociale datorate de persoanele prevazute la art. 296^3 lit. d) si de cele care primesc indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale Art. 296^9
(1) pentru persoanele cu venituri din pensii care depasesc 740 lei, prevazute la art. 296^3 lit. d), baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta numai partea de venit care depaseste nivelul de 740 lei.
(2) Pentru persoanele preluate in plata de catre Casa Nationala de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii si de catre casele sectoriale de pensii, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale."

40. La articolul 296^19, alineatul (1^9) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1^9) Persoanele prevazute la art. 296^3 lit. a) si b) care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin venituri sub forma de salarii de la angajatori din state care nu intra sub incidenta regulamentelor Uniunii Europene privind coordonarea sistemelor de securitate sociala sau din state cu care Romania nu are incheiate acorduri ori conventii in domeniul securitatii sociale si care datoreaza contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor depun declaratia prevazuta la alin. (1), direct sau printr-un reprezentant fiscal/imputernicit, si achita contributiile sociale ale angajatorului si cele individuale numai daca exista un acord incheiat in acest sens cu angajatorul; aceleasi obligatii le au si persoanele fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, in cazul in care misiunile si posturile respective nu opteaza pentru indeplinirea obligatiilor declarative si de plata a contributiilor sociale."

41. La articolul 296^10, dupa alineatul (1^9) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^10)-(1^12), cu urmatorul cuprins:
"(1^10) Persoanele prevazute la art. 296^3 lit. a) si b), care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin venituri sub forma de salarii de la angajatori nerezidenti care nu au sediul social sau reprezentanta in Romania si care datoreaza contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor, potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, au obligatia sa depuna declaratia prevazuta la alin. (1) si sa achite contributiile sociale ale angajatorului si pe cele individuale numai daca exista un acord incheiat in acest sens cu angajatorul.
(1^11) Angajatorii prevazuti la alin. (1^10) au obligatia sa transmita organului fiscal competent informatii cu privire la acordul incheiat cu angajatii.
(1^12) Daca intre angajatorii prevazuti la alin. (1^10) si persoanele prevazute la art. 196^3 lit. a) si b) nu au fost incheiate acorduri, obligatia privind achitarea contributiilor sociale datorate de angajatori, retinerea si virarea contributiilor sociale individuale, precum si depunerea declaratiei prevazute la alin. (1) revine angajatorilor. Declaratia se poate depune direct sau printr-un reprezentant fiscal/imputernicit."

42. La articolul 296^21, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Persoanele care sunt asigurate in sistemul public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I lit. a)-c), pct. II, III si V din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, precum si cele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1)."

43. La articolul 296^22, alineatele (4) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Pentru persoanele prevazute la art. 296^21 alin. (1) lit. f) si h), baza de calcul al contributiilor sociale este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti, diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila prevazuta la art. 50, venitul din asociere, valoarea comisioanelor sau onorariile stabilite potrivit legii, in cazul expertizelor tehnice judiciare si extrajudiciare.
......
(7) Pentru persoanele prevazute la art. 52 alin. (1) lit. a)-c), baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut prevazut in legea bugetului asigurarilor sociale de stat."

44. La articolul 296^24, dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alineatele (5^1) si (5^2), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Platitorii de venit calculeaza, retin si vireaza contributiile sociale numai pentru persoanele fizice care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 296^21 alin. (1) lit. f) si h), altele decat cele care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrate fiscal potrivit legislatiei in materie.
(5^2) Prin exceptie de la prevederile alin. (5^1), platitorii de vneit calculeaza, retin si vireaza contributiile sociale pentru persoanele fizice care realizeaza venituri in baza contractelor de agent."

45. La articolul 296^24, alineatele (7) si (8) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(7) pentru contribuabilii prevazuti la art. 52 alin. (1) lit. a)-c), obligatiile reprezentand contributia individuala de asigurari sociale se calculeaza prin aplicarea cotei de contributie asupra veniturilor prevazute la art. 296^22, se retin si se vireaza de catre platitorul de venit, acestea fiind obligatii finale.
(8) Pentru contribuabilii care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 296^21 alin. (1) lit. f) si h), obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza prin aplicarea cotei de contributie asupra veniturilor prevazute la art. 296^22, se retin si se vireaza de catre platitorul de venit, iar incadrarea in plafoanele prevazute la art. 296^22 alin. (5) si (6) se face de catre organul fiscal, anual, dupa depunerea declaratiilor informative de catre platitorii de venit."

Art. II
(1) In anul 2013, persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania conform art. 125^1 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a carei cifra de afaceri in perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012 inclusiv, determinata in functie de elementele prevazute la art. 164^2 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei aplica sistemul TVA la incasare prevazut la art. 134^2 alin. (3) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2013.
(2) in scopul aplicarii prevederilor alin. (1), persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare incepand cu data de 1 ianuarie 2013 are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 octombrie 2012 inclusiv, o notificare din care sa rezulte ca cifra de afaceri realizata in perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012 inclusiv nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei. Dispozitiile art. 134^2 alin. (3) lit. b), alin. (4)-(8), alin. (10) si (11), precum si ale art. 156^3 alin. (12) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator si de catre aceste persoane impozabile in situatia in care persoana impozabila nu depune notificarea prevazuta la prima teza, aceasta va fi inregistrata din oficiu de organele fiscale competente in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, prevazut la art. 156^3 alin. (13) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 1 ianuarie 2013, urmand a aplica sistemul TVA la incasare incepand cu data de 1 ianuarie 2013.
(3) Inscrierea in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, prevazut la art. 156^3 alin. (13) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, a persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare incepand cu data de 1 ianuarie 2013 se face de catre organele fiscale competente pana la data de 1 ianuarie 2013 pe baza notificarilor prevazute la alin. (2).

Art. III
Prevederile art. I se aplica incepand cu data de 1 octombrie 2013, cu urmatoarele exceptii:
a) prevederile pct. 1-3 se aplica incepand cu data de 1 octombrie 2012;
b) prevederile pct. 4, 5, 36, 38-45 se aplica incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

Art. IV
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea prin lege a prezentei ordonante, dandu-se textelor o noua numerotare.




Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Monitorul Oficial

Poate fi de interes si:
Ordin nr. 1407/1917/2014 privind aprobarea Procedurii de predare-primire a informatiilor transmise de catre unitatea administrativ-teritoriala beneficiara a sumelor incasate in contul 21.03.02.17 "Impozit pe onorariul avocatilor si notarilor publici"
Legea 144/2014 pentru aprobarea OUG 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii ANAF, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Ordin 2906/2014 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
Ordin 3001/2014 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.582/2013 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii
Amnistia fiscala pentru bugetari. Legea 124/2014 privind unele masuri referitoare la veniturile de natura salariala ale personalului platit din fonduri publice. Lege nr. 124/2014, amnistia fiscala pentru bugetari
Amnistia fiscala pentru mame. Legea 126/2014 pentru modificarea OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, precum si pentru stabilirea unor masuri in vederea recuperarii debitelor inregistrate cu titlu de indemni
Ordin 1090/2014 privind imputernicirea persoanelor din cadrul aparatului de inspectie economico-financiara de a constata contraventiile si a aplica sanctiunile prevazute de Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010
Hotarare 7/2014 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent
OUG 52/2014 privind stabilirea unor masuri financiare si pentru interpretarea unor prevederi legale. Ordonanta de urgenta nr. 52/2014
HG 421/2014 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004. Hotararea 421/2014
OUG 46/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Ordonanta de urgenta 46/2014
OUG 40/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscale. Ordonanta de urgenta 40/2014
Ordin 698/2014 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare si aplicare a Testului IMM
OUG 28/2014 pentru modificarea unor acte normative privind taxele si tarifele nefiscale. Ordonanta de urgenta 28/2014
Legea 69/2014 privind aprobarea OG 28/2013 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare. Lege nr. 69/2014
OUG 19/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Ordonanta de urgenta nr. 19/2014
OUG 14/2014 pentru completarea art. 176 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Ordonanta de urgenta nr. 14/2014
Hotarare nr. 3/2014 privind aprobarea Programului de pregatire profesionala continua aferent anului 2014
Ordin nr. 225/2014 privind modificarea Ordinului presedintelui ANAF 5/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Ro
OUG 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare. Ordonanta de urgenta nr. 8/2014
Executarea silita - Practica judiciara
Alina Gabriela Tambulea

Pret: 35 lei

COMANDA ACUM

Cautare legislatie:



-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------


Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica


Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
57 useri online

Useri autentificati: