DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Norma de autorizare a regimurilor vamale economice, 2007
Aprobata prin Ordin nr. 7789 din 30/08/2007

[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 623 din 10/09/2007




Capitolul I - Dispozitii generale


Art. 1
Prezentele norme stabilesc procedurile aplicabile la autorizarea regimurilor vamale economice pe teritoriul vamal al Romaniei.


Capitolul II - Cererea de autorizare


Art. 2
Utilizarea unui regim vamal economic de antrepozitare vamala, perfectionare activa, transformare sub control vamal, admitere temporara si perfectionare pasiva se autorizeaza de autoritatea vamala pe baza unei cereri inaintate acesteia de catre solicitant.

Sectiunea 2.1 - Procedura normala de autorizare


Art. 3
(1) Autorizarea in procedura normala pe baza unei cereri inaintate autoritatii vamale este obligatorie cand se solicita:
a) autorizarea regimului de antrepozit vamal;
b) autorizarea regimului de perfectionare activa sau de transformare sub control vamal, cand este necesara verificarea conditiilor economice;
c) autorizarea regimului de perfectionare activa in cazul utilizarii marfurilor echivalente;
d) autorizarea regimului de perfectionare pasiva pentru orice operatiune, cu exceptia celor referitoare la reparatii sau a celor privind marfuri fara caracter comercial;
e) emiterea unei autorizatii unice pentru regimul de antrepozit vamal, perfectionare activa, perfectionare pasiva sau transformare sub control vamal.
(2) Cand autoritatea vamala considera ca informatiile ce figureaza in cererea de autorizare in procedura normala sunt insuficiente, poate cere solicitantului sa comunice date suplimentare.

Art. 4
Autoritatea vamala competenta poate solicita depunerea unei cereri in procedura normala si in cazul marfurilor care in mod normal fac exceptie de la aplicarea acestor dispozitii, cand considera necesara aceasta masura pentru desfasurarea in conditii optime a supravegherii vamale a operatiunilor, cum sunt:
a) admiterea temporara a marfurilor, altele decat cele enumerate la art. 556-577 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
b) marfurile prevazute la art. 578 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, care nu indeplinesc conditiile stabilite prin art. 556-577, atunci cand sunt importate cu titlu ocazional si pentru o perioada care nu depaseste 3 luni sau in situatii particulare, fara a avea incidenta pe plan economic.

Art. 5
(1) Cererea de autorizare se face in scris, folosind modelul si normele prevazute in anexa nr. 67 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993. Dimensiunea modelului cererii de autorizare poate fi adaptata in functie de necesitatile solicitantului, cum ar fi, de exemplu, extinderea rubricilor.
(2) Cererea de autorizare in procedura normala se depune la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale competenta.

Art. 6
Cand cererea de autorizare a regimului economic vizeaza plasarea uneia sau mai multor marfuri ori a unei parti din aceste marfuri, in mod succesiv, in mai multe regimuri vamale, se completeaza o singura cerere, denumita cerere integrata; aceasta cuprinde formularul comun si formularele suplimentare aferente regimurilor vizate.
Exemplu: Plasarea intr-un antrepozit vamal a unor componente necesare fabricarii de microunitati de memorie, urmata de plasarea microunitatilor sub regim de perfectionare activa pentru fabricarea de cartele electronice si, ulterior, de plasarea unei parti din cartelele electronice in regim de antrepozit vamal - inainte de reexport.
In acest caz se depune o singura cerere de autorizare, care cuprinde formularul comun si formularul suplimentar aferent regimului de antrepozit; nu este necesara depunerea formularului suplimentar aferent regimului de perfectionare activa, atat timp cat nu este solicitata nicio modalitate speciala de utilizare a regimului.

Art. 7
Prin derogare de la cazul prezentat la art. 6, cand marfuri de mai multe feluri sunt plasate sub regimuri vamale diferite, pentru fiecare regim se depune un formular comun insotit, daca este necesar, de formularul suplimentar aferent acestui regim.
Exemplu: Plasarea sub regim de antrepozit vamal de tip E a unor televizoare si magnetoscoape si plasarea sub regim de perfectionare activa a unor tuburi pentru montarea lor in televizoare, recurgand la compensarea prin echivalenta a tuburilor.
In acest caz se completeaza doua formulare:
- formularul comun insotit de un formular suplimentar pentru antrepozitare;
- formularul comun insotit de un formular suplimentar pentru perfectionare activa, atunci cand se utilizeaza marfuri echivalente.

Sectiunea 2.2 - Procedura simplificata de autorizare


Art. 8
(1) Autorizarea in procedura simplificata se face prin:
a) declaratia vamala facuta in scris sau prin procedee informatice, cu respectarea procedurii normale de vamuire a marfurilor;
b) carnetul ATA sau CPD;
c) declaratia verbala;
d) declaratia prin alta actiune.
(2) Cand autoritatea vamala considera ca informatiile ce figureaza in cererea de autorizare in procedura simplificata sunt insuficiente, poate cere solicitantului sa comunice date suplimentare.

Art. 9
(1) Autorizarea in procedura simplificata nu se aplica in cazul procedurilor simplificate de vamuire prevazute la art. 76 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992.
(2) In acest caz, declarantul trebuie sa depuna o cerere de autorizare in procedura normala sau sa renunte, pentru operatiunile vizate, la procedura simplificata de vamuire.

Art. 10
Declaratia vamala constituie cerere de autorizare in procedura simplificata de autorizare pentru regimurile vamale:
a) de admitere temporara;
b) de perfectionare activa pentru operatiunile pentru care se considera indeplinite conditiile economice, cu exceptia cazurilor cand se recurge la utilizarea marfurilor echivalente;
c) de transformare sub control vamal, cand nu se verifica in prealabil conditiile economice, respectiv in cazurile prevazute in partea A din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
d) de perfectionare pasiva, cand regimul consta in operatiuni de reparare.

Art. 11
(1) In cazul perfectionarii pasive, autorizarea regimului poate fi solicitata si prin depunerea declaratiei de punere in libera circulatie (declaratie IM regim 61):
a) in cadrul unei operatiuni de perfectionare pasiva de reparare in sistem de schimb de marfuri standard si cu import anticipat;
b) cand operatiunea de perfectionare priveste marfuri fara caracter comercial.
Exemplu de operatiune: transformarea bijuteriilor in strainatate de catre un turist stabilit in Comunitate.
(2) In cazul perfectionarii pasive in sistem de schimb de marfuri standard, fara import anticipat, autorizarea regimului poate fi solicitata si prin depunerea declaratiei de punere in libera circulatie, chiar daca regimul nu a fost autorizat in procedura normala sau simplificata anterior exportului.

Art. 12
(1) Carnetul CPD sau ATA constituie cerere de autorizare in procedura simplificata de autorizare pentru regimul vamal de admitere temporara.
(2) Dispozitiile referitoare la utilizarea carnetului CPD se aplica atat in cazul mijloacelor de transport de folosinta comerciala, cat si al mijloacelor de transport de folosinta privata.

Art. 13
(1) Declararea verbala efectuata potrivit art. 229 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 constituie cerere de autorizare in procedura simplificata de autorizare pentru regimul de admitere temporara.
(2) Declaratia vamala verbala poate constitui o cerere de admitere temporara pentru urmatoarele operatiuni:
a) admiterea temporara a animalelor pentru transhumanta sau pasunat ori pentru efectuarea unei munci sau a unui transport, precum si a marfurilor, asa cum sunt definite si impuse conditiile prevazute la art. 567 lit. a) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
b) admiterea temporara a ambalajelor pline destinate a fi reexportate goale sau pline, daca poarta insemnele de nesters ale unei persoane stabilite in afara teritoriului comunitar;
c) admiterea temporara a materialelor destinate producerii si transmisiei de reportaje radio sau televizate, precum si a vehiculelor si echipamentelor lor, special adaptate acestui scop, importate temporar de institutii publice sau private stabilite in afara teritoriului vamal comunitar si agreate de autoritatea vamala pentru emiterea autorizatiei de regim necesare importului materialelor si vehiculelor;
d) admiterea temporara a instrumentelor si aparatelor necesare medicilor pentru a furniza asistenta bolnavilor in asteptarea unui transplant de organe in conditiile prevazute la art. 566 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
e) admiterea temporara a efectelor personale necesare in mod rezonabil pentru voiaj, precum si a marfurilor de utilizat in cadrul activitatilor sportive si introduse de catre calatori, in conditiile art. 563 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
f) admiterea temporara a mijloacelor de transport de folosinta comerciala sau privata, in conditiile art. 556-561 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
g) admiterea temporara a bunurilor oferite gratuit de catre stat navigatorilor si folosite pe un vas angajat in trafic maritim international, in conformitate cu art. 564 lit. a) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
h) admiterea temporara a altor categorii de marfuri, in cazul in care acest lucru este autorizat de autoritatea vamala.
(3) Procedura simplificata de autorizare prin declarare verbala este conditionata de prezentarea documentului prevazut la art. 16, in doua exemplare. Dupa vizare, un exemplar se restituie declarantului si celalalt se pastreaza de autoritatea vamala.

Art. 14
(1) Declararea prin alta actiune, efectuata conform art. 232 alin. (1) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, constituie cerere de autorizare in procedura simplificata de autorizare in cazul regimului de admitere temporara.
(2) Regimul de admitere temporara este solicitat prin simpla actiune de trecere a frontierei teritoriului vamal comunitar, prin folosirea culoarului verde sau "nimic de declarat" ori prin trecerea frontierei fara declarare voluntara in cazul birourilor vamale ce nu folosesc sistemul cu doua culoare de control al operatiunilor pentru urmatoarele marfuri:
a) efecte personale rezonabile necesare pentru calatorie si marfuri de utilizat in cadrul manifestarilor sportive, importate de calatori conform art. 563 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
b) mijloace de transport de folosinta comerciala sau privata importate conform art. 556-561 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
c) bunuri oferite gratuit de catre stat navigatorilor si folosite pe un vas angajat in trafic maritim international, in conformitate cu art. 564 lit. a) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.

Art. 15
Cand autoritatea vamala are dubii cu privire la reexportul efectelor personale sau al marfurilor importate in scop sportiv, potrivit art. 14 alin. (2) lit. a), aceasta poate cere calatorilor sa declare verbal marfurile si sa prezinte documentul prevazut la art. 16.

Art. 16
Cand cererea de autorizare este intocmita pe baza unei declaratii scrise sau verbale, autoritatea vamala poate solicita ca aceasta sa fie insotita de un document care sa contina urmatoarele informatii:
a) numele si adresa solicitantului, declarantului si ale operatorului;
b) tipul operatiunii de perfectionare, de transformare sau de utilizare a marfurilor;
c) descrierea marfurilor, a produselor compensatoare sau transformate si a mijloacelor de identificare a acestora;
d) codurile referitoare la conditiile economice, in conformitate cu anexa 70 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
e) rata de randament estimata sau metoda de determinare a acesteia;
f) termenul estimat pentru incheierea regimului;
g) denumirea autoritatii vamale avuta in vedere pentru incheierea regimului;
h) locul de perfectionare, transformare sau utilizare;
i) eventuale formalitati de transfer;
j) valoarea si cantitatea marfurilor, in cazul unei cereri de admitere temporara efectuate printr-o declaratie vamala verbala.

Sectiunea 2.3 - Modificarea/reinnoirea cererilor de autorizare


Art. 17
Autorizatia de utilizare a regimului vamal economic poate fi modificata sau reinnoita prin folosirea formularului prevazut in anexa 67 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 sau printr-o cerere completata pe suport de hartie, avand imprimat in antet datele de identificare a solicitantului.

Sectiunea 2.4 - Locul de depunere a cererii de autorizare


Art. 18
Cererea de autorizare a unui regim vamal economic se depune la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta se desfasoara operatiunile de perfectionare, transformare, utilizare, depozitare sau de export temporar, dupa caz.

Art. 19
(1) In cazul in care operatiunile se deruleaza in raza de competenta teritoriala a mai multor directii regionale pentru accize si operatiuni vamale, cererea se depune la directia in a carei raza de competenta teritoriala se afla locul unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala si sunt efectuate o parte din operatiuni.
(2) Cand locurile unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala nu coincid cu cele in care sunt efectuate operatiuni, datorita organizarii interne a solicitantului, cererea se depune la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta se afla locul unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala.
(3) In sensul prezentului articol, prin urmatorii termeni se intelege:
a) evidente - ansamblul de date comerciale, fiscale sau orice alte tipuri de evidente tinute de titular ori in contul sau;
b) contabilitate principala - contabilitatea stabilita pentru scopuri vamale, permitand autoritatii vamale sa supravegheze si sa monitorizeze regimul.

Art. 20
Cererea se depune la autoritatea vamala stabilita potrivit art. 23; prin exceptie, in cazul regimului de admitere temporara, cererea poate fi depusa, la alegerea operatorului economic, la primul birou vamal de intrare din Comunitate.

Sectiunea 2.5 - Cererea de autorizare unica


Art. 21
(1) Cand cererea de autorizare implica autoritati vamale stabilite in mai multe state membre, se depune o cerere de autorizare unica, intocmita in scris, conform modelului din anexa 67 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
(2) Autoritatile vamale mentionate la alin. (1) sunt cele in a caror raza de competenta se desfasoara operatiuni de transformare, depozitare, utilizare sau perfectionare ori unde are loc plasarea, respectiv incheierea regimului.
Exemple:
(i) importul temporar al marfurilor spre a fi procesate sub regimul de perfectionare activa in Romania si apoi in Bulgaria;
(ii) admiterea temporara a unor tablouri pentru a fi expuse la Bucuresti si apoi la Budapesta;
(iii) exportul de tesatura sub regim de perfectionare pasiva, cu plecare din Constanta si Hamburg si reimport prin Constanta;
(iv) exportul de tesatura sub regim de perfectionare pasiva, cu expediere din Galati si reimport prin Hamburg;
(v) plasarea marfurilor in regim de perfectionare activa la Sofia pentru a fi prelucrate in fabricile din Bucuresti.

Art. 22
Cand este cazul, cererea de autorizare unica trebuie sa cuprinda mentiuni privind plata centralizata a drepturilor de import la autoritatea vamala de supraveghere.

Art. 23
(1) Cererea se depune la autoritatea vamala a statului membru in a carui raza de competenta teritoriala:
a) se utilizeaza marfurile pentru prima data, in cazul regimului de admitere temporara; sau
b) sunt tinute evidentele ori unde este organizata contabilitatea principala a solicitantului si se desfasoara cel putin o parte din operatiunile pentru care regimul vamal economic este solicitat; dispozitiile privind conditia ca locul unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala sa coincida cu un loc in care se efectueaza operatiuni, prevazute la art. 19, sunt aplicabile.
(2) In sensul prezentului articol, prin urmatorii termeni se intelege:
a) evidente - ansamblul de date comerciale, fiscale sau orice alte tipuri de evidente tinute de titular ori in contul sau;
b) contabilitate principala - contabilitatea stabilita pentru scopuri vamale, permitand autoritatii vamale sa supravegheze si sa monitorizeze regimul.

Art. 24
Cererile de autorizare unica care, potrivit prevederilor in vigoare, se adreseaza autoritatii vamale din Romania se depun la Autoritatea Nationala a Vamilor, str. Matei Millo nr. 13, sector 1, Bucuresti.

Sectiunea 2.6 - Cererea de autorizare cu efect retroactiv


Art. 25
(1) Cererea cu efect retroactiv se poate folosi numai in procedura normala de autorizare.
(2) Regimul de antrepozit vamal nu poate face obiectul unei autorizatii cu efect retroactiv.
(3) Solicitantul poate cere emiterea unei autorizatii cu efect retroactiv, cu valabilitate de la una dintre urmatoarele date:
a) data depunerii cererii;
b) data expirarii autorizatiei anterioare, daca se refera la o cerere de reinnoire a autorizatiei pentru operatiuni si marfuri de aceeasi natura;
c) o data anterioara, suficienta pentru acoperirea operatiunilor efectuate anterior, dar care sa nu depaseasca un an de la data depunerii cererii.
(4) Data de la care solicitantul doreste ca autorizatia sa devina valabila se mentioneaza in rubrica 6a) din cerere.
(5) Facilitatea prevazuta la alin. (3) lit. c) se adreseaza in principal operatorilor economici care ar fi putut beneficia de un regim vamal economic pentru operatiunile lor, dar care nu au depus o cerere, necunoscand aceasta posibilitate.

Art. 26
(1) Plasarea marfurilor intr-un antrepozit vamal privat se poate face si pe baza unei autorizatii provizorii cand, din motive economice justificate, acceptate de autoritatea vamala, activitatea de depozitare are caracter urgent si nu poate astepta emiterea propriu-zisa a autorizatiei.
(2) Acceptarea documentului administrativ unic semnifica autorizarea provizorie de utilizare a regimului de antrepozit vamal, cu conditia ca acesta sa cuprinda obligatoriu cel putin urmatoarele informatii: destinatia comerciala a marfurilor depozitate, adresa sau locul/locurile de depozitare, numele si adresa antrepozitarului si valoarea marfurilor depozitate.
(3) Cand cererea se refera la marfuri periculoase sau marfuri care necesita reguli speciale de depozitare, cum sunt cele ce impun separarea acestora, autorizatia nu poate fi emisa decat dupa verificarea si agrearea locurilor de depozitare de catre autoritatea vamala si de catre toate celelalte autoritati abilitate.


Capitolul III - Decizia de autorizare


Sectiunea 3.1 - Forma si continutul autorizatiei


Art. 27
Autorizatia emisa pe baza cererii de autorizare in procedura normala se intocmeste potrivit modelului prevazut in anexa 67 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.

Art. 28
Numarul de inregistrare a autorizatiilor este de forma:
a) pentru regimul vamal de antrepozit: tipul de antrepozit, codul de tara, urmat de codul directiei regionale pentru accize si operatiuni vamale, seria reprezentand numarul de ordine al autorizatiei, format din 4 caractere, din Registrul pentru evidenta autorizatiilor si anul
Exemplu: AROCT000307;
b) pentru celelalte regimuri vamale economice: codul de tara, urmat de codul directiei regionale pentru accize si operatiuni vamale, seria reprezentand numarul de ordine al autorizatiei, format din 4 caractere, din Registrul pentru evidenta autorizatiilor si anul
Exemplu: ROGL000507.

Art. 29
Autorizatia se intocmeste in doua exemplare, avand urmatoarea destinatie:
a) un exemplar este destinat solicitantului;
b) un exemplar este destinat directiei regionale pentru accize si operatiuni vamale emitente, care se pastreaza impreuna cu cererea si documentele justificative o perioada de 5 ani calendaristici, incepand cu anul urmator celui in care a fost emisa autorizatia.

Art. 30
(1) Acceptarea documentului administrativ unic in cazul procedurii simplificate de autorizare semnifica autorizarea regimului solicitat; in rubrica 44 din declaratie se inscrie mentiunea "Autorizatie simplificata".
(2) In cazul regimului de admitere temporara, atunci cand cererea este facuta verbal sau printr-o alta actiune prevazuta la art. 13 si 14, autorizatia se considera acordata prin vizarea documentului mentionat la art. 16 sau prin simpla actiune de trecere a frontierei teritoriului vamal comunitar, prin folosirea culoarului verde sau "nimic de declarat" ori prin trecerea frontierei fara declarare voluntara in cazul birourilor vamale ce nu folosesc sistemul cu doua culoare de control, in cazul prevazut la art. 14.

Sectiunea 3.2 - Biroul vamal de supraveghere


Art. 31
(1) Autorizarea regimului este conditionata de aprobarea prealabila de catre biroul vamal de supraveghere a evidentei operative a marfurilor, cu respectarea prevederilor art. 515 si 516 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
(2) Evidenta operativa trebuie sa permita biroului vamal de supraveghere sa identifice marfurile plasate in regim vamal economic si sa urmareasca fluxul complet al marfurilor de la plasare si pana la incheierea regimului. Biroul vamal de supraveghere este responsabil cu controlul si supravegherea regimului si centralizeaza toate informatiile relative la operatiunile desfasurate in baza autorizatiei.
(3) Biroul vamal de supraveghere este stabilit in autorizatia de utilizare a regimului vamal economic si este cel in a carui raza de competenta teritoriala se desfasoara operatiunile de perfectionare, transformare, utilizare, depozitare sau de export temporar, dupa caz.
(4) In cazul in care operatiunile se deruleaza in raza de competenta teritoriala a mai multor birouri vamale, biroul vamal de supraveghere este cel in a carui raza de competenta teritoriala se desfasoara o parte din operatiuni si unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala. Cand locurile unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala nu coincid cu cele in care sunt efectuate operatiuni, datorita organizarii interne a solicitantului, biroul vamal de supraveghere este cel in a carui raza de competenta teritoriala se afla locul unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala.
(5) Birourile vamale de plasare si de incheiere a regimului mentionate in autorizatie transmit copii ale declaratiilor de plasare si de incheiere catre biroul vamal de supraveghere. Biroul vamal de supraveghere poate cere acestor birouri verificari punctuale asupra operatiunilor ale caror rezultate sa ii fie comunicate, cum ar fi, de exemplu, controlul evidentelor, verificarea fizica a marfurilor, inventarierea partiala sau totala a marfurilor, prelevarea de probe.

Sectiunea 3.3 - Modificarea/reinnoirea autorizatiilor


Art. 32
(1) Reinnoirea autorizatiei pentru operatiuni identice cu cele deja autorizate si marfuri de acelasi fel sau modificarea unei autorizatii poate fi facuta de catre autoritatea vamala emitenta a acesteia, la cererea titularului, prin emiterea unei adrese de raspuns; in aceasta situatie adresa de raspuns devine anexa la autorizatia initial emisa.
(2) Adresa mentionata la alin. (1) face referire la autorizatia care se modifica.
(3) Adresa de raspuns emisa in cazul cererilor de reinnoire a autorizatiei trebuie sa contina precizari cu privire la numarul autorizatiei a carei reinnoire este solicitata si numarul cererii de reinnoire.

Sectiunea 3.4 - Termenul de solutionare a cererii


Art. 33
(1) Autorizatia de utilizare a unui regim vamal solicitat se emite intr-un termen de maximum 30 de zile de la depunerea cererii sau de la primirea de catre autoritatea vamala a informatiilor lipsa sau a celor suplimentare solicitate.
(2) In cazul regimului de antrepozitare vamala, autorizatia se emite in termen de maximum 60 de zile de la depunerea cererii sau de la primirea de catre autoritatea vamala a informatiilor lipsa ori a celor suplimentare solicitate.
(3) Termenele prevazute la alin. (1) si (2) nu se aplica in cazul solicitarii de emitere a unei autorizatii unice.

Art. 34
Deciziile de respingere a cererilor se comunica in scris, in aceleasi termene prevazute la art. 33, cu precizarea motivelor ce au determinat respingerea si mentionarea cailor de atac.

Sectiunea 3.5 - Intrarea in vigoare si termenul de valabilitate al autorizatiei


A. Data intrarii in vigoare

Art. 35
(1) Autorizatia intra in vigoare de la data emiterii sale sau de la o alta data ulterioara, care este inscrisa in rubrica 6a) din autorizatie.
(2) Autorizatia cu efect retroactiv se emite numai in procedura normala de autorizare.

Art. 36
(1) Autorizatia cu efect retroactiv poate fi emisa de la data depunerii cererii.
(2) In cazul reinnoirii unei autorizatii, efectul retroactiv al noii autorizatii incepe de la data expirarii autorizatiei precedente; efectul retroactiv se produce numai in cazul in care noua autorizatie se refera la operatiuni identice si marfuri de acelasi fel.
(3) Dispozitiile alin. (2) elimina posibilitatea nasterii unei datorii vamale sau aplicarea unui regim tarifar preferential in cazul perfectionarii pasive, cand titularul autorizatiei a continuat sa efectueze plasari sub regim dupa expirarea autorizatiei initiale.
(4) In cazul cererilor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. c) si alin. (5), o autorizatie cu efect retroactiv este emisa in urmatoarele conditii:
a) solicitantul prezinta dovezi referitoare la avantajele economice in cazul in care ar beneficia de autorizatia retroactiva de utilizare a regimului economic;
b) cererea nu este considerata ca o tentativa de inselaciune in incercarea de a evita controlul si identificarea marfurilor nici la plasarea sub regim si nici la incheierea acestuia;
c) cererea nu face obiectul unei neglijente; se considera "neglijenta" cazul in care solicitantul a utilizat deja un regim vamal economic si prin urmare avea cunostinta de necesitatea obtinerii prealabile a unei autorizatii;
d) cererea nu se refera la un termen de valabilitate mai mare decat cel care ar fi fost acordat in mod normal;
e) contabilitatea principala si evidentele tinute de solicitant permit verificarea derularii operatiunilor in cazul marfurilor pentru care se solicita autorizarea cu efect retroactiv, identificarea marfurilor plasate sub regim, a marfurilor sau produselor compensatoare obtinute si atestarea faptului ca toate conditiile regimului sunt indeplinite;
f) in cazul marfurilor sensibile, supuse unei verificari prealabile a indeplinirii conditiilor economice, s-a verificat faptul ca la data inceperii operatiunilor de plasare sub regim acestea erau indeplinite;
g) formalitatile necesare pentru regularizarea situatiei marfurilor, legate direct de regim sau nu, cum sunt, spre exemplu, prezentarea marfurilor sau a produselor compensatoare, aplicarea masurilor de politica comerciala sau de alte formalitati decat cele vamale, cum ar fi cele fiscale, au fost indeplinite.

Art. 37
La eliberarea unei autorizatii cu efect retroactiv, autoritatea vamala poate solicita, din motive de control sau administrative, invalidarea declaratiilor depuse anterior. Invalidarea declaratiilor este efectuata obligatoriu cand operatiunea acoperita de efectul retroactiv nu a fost incheiata in momentul depunerii cererii de emitere a autorizatiei cu efect retroactiv.
Exemple:
Cazul 1: Un operator economic solicita regimul de perfectionare pasiva cu efect retroactiv dupa exportul produselor comunitare sub acoperirea unei declaratii de export definitiv (regim 10.00), dar inainte de reimportul (punerea in libera circulatie) produselor compensatoare care se va efectua printr-o declaratie de reimport (regim 6121). In acest caz, avand in vedere necesitatea indeplinirii conditiilor optime de verificare a operatiunii, autoritatea vamala solicita invalidarea declaratiei de export si depunerea unei declaratii de plasare in perfectionare pasiva.
Cazul 2: Un operator economic solicita regimul de perfectionare activa cu efect retroactiv dupa importul marfurilor sub acoperirea unei declaratii de punere in libera circulatie (regim 4000), dar inainte de a exporta produsele compensatoare. Declaratia de punere in libera circulatie este invalidata si inlocuita de o declaratie de perfectionare activa (regim 5100).

Art. 38
(1) Autoritatea vamala poate decide sa nu solicite invalidarea declaratiilor, din motive de costuri administrative disproportionate, cum ar fi, de exemplu, invalidarea a 100 de declaratii.
(2) Decizia prevazuta la alin. (1) poate fi luata numai cand nu constituie o piedica in efectuarea unui control ulterior si ca autoritatea vamala sa se asigure ca solicitantul nu mai solicita pentru aceleasi operatiuni o noua autorizatie cu efect retroactiv sau avantaje incompatibile cu regimul vamal economic autorizat "a posteriori".

B. Termenul de valabilitate a autorizatiilor

Art. 39
(1) Autorizatia are termen de valabilitate nelimitat in cazul in care se refera la regimul de antrepozitare vamala.
(2) In cazul regimurilor de transformare sub control vamal sau perfectionare pasiva, termenul de valabilitate nu poate depasi 3 ani de la data intrarii in vigoare a autorizatiei.
(3) Termenul de valabilitate a autorizatiei de perfectionare activa este cel prevazut la alin. (2), cu exceptia cazurilor de mai jos, cand acesta nu poate depasi:
a) 6 luni, daca se refera la marfuri sensibile prevazute in Partea A din anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
b) 3 luni, in cazul laptelui si al produselor lactate mentionate in art. 1 din Regulamentul (CEE) nr. 1.255/1999.
(4) In cazuri temeinic justificate, termenul prevazut la alin. (2) poate fi depasit.
Exemplu: Cand solicitantul anexeaza cererii sale un contract comercial incheiat pe un termen mai mare de 3 ani, termenul de valabilitate a autorizatiei poate fi egal cu cel al contractului comercial. Un termen de valabilitate superior poate fi in aceeasi masura necesar in anumite sectoare de activitate, pentru a acoperi derularea unui program de constructie (cum ar fi, de exemplu, in sectorul aeronauticii).

Sectiunea 3.6 - Termenul de incheiere a operatiunilor


Art. 40
(1) Autoritatea vamala stabileste termenul in cadrul caruia marfurile sau produsele trebuie sa primeasca o destinatie vamala admisa. Acest termen trebuie sa tina seama de termenul estimat necesar pentru efectuarea operatiunilor sau utilizarea marfurilor in cadrul regimului vamal solicitat.
(2) Termenul incepe de la plasarea marfurilor sub regimul vamal si se incheie cand marfurile sau produsele primesc o noua destinatie vamala admisa.
(3) Autoritatea vamala poate acorda prelungirea acestui termen in urma unei cereri justificate depuse de titularul autorizatiei, dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care se solicita prelungirea termenului de incheiere pentru declaratii vamale depuse pentru marfurile plasate deja sub regim, acordarea prelungirii intra in sarcina autoritatii vamale de supraveghere, fara a mai fi necesara mentionarea in autorizatie a aprobarii de prelungire;
b) in cazul in care se solicita prelungirea termenului de incheiere a regimului pentru marfuri ce urmeaza a fi plasate sub regim, cererea de prelungire se adreseaza autoritatii vamale emitente a autorizatiei.

Sectiunea 3.7 - Autoritatea emitenta a autorizatiilor


Art. 41
Cand operatiunea implica doar autoritatea vamala romana, autoritatea vamala abilitata sa elibereze autorizatii este directia regionala pentru accize si operatiuni vamale.

Art. 42
Cand operatiunile de perfectionare, de transformare, de depozitare, de utilizare sau de export temporar se deruleaza in raza de competenta a unei singure directii regionale pentru accize si operatiuni vamale, autorizatia se emite de aceasta.

Art. 43
(1) Cand operatiunile se deruleaza in raza de competenta a mai multor directii regionale pentru accize si operatiuni vamale, autorizatia se emite de cea in a carei raza de competenta se desfasoara o parte din operatiunile de perfectionare, de transformare, de depozitare, de utilizare sau de export temporar si unde sunt tinute evidentele centralizate sau este organizata contabilitatea principala.
(2) Cand locurile unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala nu coincid cu cele in care sunt efectuate operatiuni, datorita organizarii interne a solicitantului, autorizatia se emite de directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta se afla locul unde sunt tinute evidentele sau este organizata contabilitatea principala.

Art. 44
Cand operatiunea implica mai multe state membre, se aplica procedura consultarii prevazuta la art. 50-54, iar autoritatea vamala abilitata sa emita autorizatii este Autoritatea Nationala a Vamilor.

Art. 45
(1) In situatia in care la decizia privind eliberarea autorizatiei trebuie sa ia in considerare si prevederi speciale de alta natura decat vamala, cum sunt, spre exemplu, cele privind protectia mediului inconjurator, autoritatea vamala solicita acordul autoritatilor competente respective.
(2) Cand acordul tuturor autoritatilor mentionate la alin. (1) nu poate fi intrunit, este cerut avizul Autoritatii Nationale a Vamilor.
(3) Autoritatea Nationala a Vamilor ia decizia finala privind emiterea autorizatiei; aceasta decizie tine cont de faptul ca directia regionala pentru accize si operatiuni vamale emitenta a autorizatiei este cea in subordinea careia se afla directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau biroul vamal, cu rol de supraveghere.

Art. 46
In cazul autorizarii regimului de admitere temporara in procedura normala, autorizatia este emisa de directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta se afla locul utilizarii marfurilor sau, in cazul in care exista mai multe locuri unde urmeaza a fi utilizate, in primul dintre acestea.

Art. 47
Autorizatiile emise in procedura simplificata prin intermediul documentului administrativ unic sunt emise, la cererea solicitantului, de biroul vamal de intrare sau cel in a carui raza de competenta teritoriala se gaseste primul loc de utilizare. Cand la biroul vamal de intrare nu exista conditii suficiente de exercitare a supravegherii regimului, acesta poate solicita operatorului economic sa utilizeze procedura normala de autorizare.

Art. 48
Autorizatiile in procedura simplificata prin intermediul cererilor facute prin declaratii verbale sau prin alta actiune sunt emise de biroul vamal de intrare.

Sectiunea 3.8 - Emiterea autorizatiei unice


Art. 49
Fara a aduce atingere cazurilor vizate la art. 56, emiterea unei autorizatii unice este conditionata de exprimarea acordului autoritatilor vamale ale statelor membre implicate.

A. Procedura de consultare

Art. 50
Statul membru in care se depune cererea o transmite celorlalte autoritati vamale interesate, impreuna cu proiectul autorizatiei. Aceasta autoritate poate solicita operatorului economic sa depuna o cerere tradusa in limbile de circulatie din statele membre interesate.

Art. 51
Autoritatile vamale interesate confirma primirea cererii si a proiectului de autorizatie in termen de 15 zile de la primire.

Art. 52
Autoritatile vamale interesate comunica eventualele obiectii in termen de 30 de zile de la primirea proiectului de autorizatie. In lipsa obiectiilor, autorizatia este emisa conform proiectului transmis, iar cate o copie este transmisa tuturor autoritatilor interesate.

Art. 53
Cand obiectiile sunt comunicate in termenul prevazut la art. 52, autoritatea vamala la care a fost depusa cererea modifica proiectul de autorizatie in sensul propus. Totusi, atunci cand autoritatile vamale implicate nu se pun de acord, cererea este respinsa pe baza obiectiilor facute.
Exemplu: Un stat membru poate refuza sa-si dea acordul pentru o autorizatie unica daca apreciaza ca nu este in masura sa asigure indeplinirea masurilor de control impuse.

Art. 54
De comun acord, autoritatile vamale implicate pot estima, din motive de control, ca autoritatea emitenta poate fi o alta autoritate decat cea la care s-a depus cererea. Acestea vor informa solicitantul cu privire la decizia luata.

Art. 55
Prin exceptie de la art. 53 teza a 2-a, daca un stat membru se opune proiectului, autorizatia poate totusi sa fie emisa, fara a fi utilizata in statul respectiv. In acest caz, daca solicitantul doreste sa se asocieze cu operatori din statul respectiv, atunci acesti operatori trebuie sa fie ei insisi titulari de autorizatie.

B. Procedura de informare

Art. 56
Procedura de consultare prealabila prevazuta mai sus este inlocuita cu o simpla informare a autoritatilor vamale din celelalte state membre interesate in urmatoarele cazuri:
a) reinnoirea unei autorizatii unice in aceiasi termeni;
b) revocarea unei autorizatii;
c) in cazul cererilor de autorizare in procedura simplificata pentru admitere temporara pe baza documentului administrativ unic.

C. Emiterea autorizatiei unice fara consultare si informare prealabila

Art. 57
Autorizatia unica este emisa fara utilizarea procedurii de consultare si informare prealabila in urmatoarele cazuri:
a) la utilizarea carnetelor ATA sau CPD;
b) cand autorizatia de admitere temporara consta intr-o acceptare a unei declaratii verbale sau intr-o declaratie facuta prin orice alta actiune;
c) cand singurul element din cadrul unei autorizatii unice de perfectionare activa sau de perfectionare pasiva ce implica mai multe state membre este traficul triunghiular; prin exceptie, cand se recurge la fisele de informatii recapitulative sau la alte documente suplimentare, procedura consultarii prealabile este aplicabila.

D. Continutul autorizatiei unice

Art. 58
(1) Autorizatia contine informatii privind modalitatile de control si de schimb de informatii intre statele membre.
(2) Procesul de depozitare, transformare sau utilizare, dupa caz, este descris in autorizatie in mod detaliat.

Sectiunea 3.9 - Instituirea unei garantii


Art. 59
Cu exceptia utilizarii carnetelor ATA/CPD, plasarea sub regim printr-o declaratie scrisa se supune constituirii unei garantii, cu scopul de a acoperi drepturile de import si, dupa caz, alte taxe.

Art. 60
Pentru regimurile vamale de antrepozitare, perfectionare activa, perfectionare pasiva in sistemul de schimburi standard cu import anticipat, transformare sub control vamal si admitere temporara, garantia trebuie sa corespunda unui procent de 100% din cuantumul drepturilor de import si, dupa caz, al altor taxe.

Art. 61
In cadrul unei autorizatii unice, garantia instituita trebuie sa acopere 100% din cuantumul drepturilor de import si, dupa caz, al altor taxe. Aceste taxe trebuie sa fie stabilite la nivelul cel mai ridicat dintre cele instituite in statele membre vizate in autorizatie si trebuie sa fie comunicate de operatorul economic.

Art. 62
(1) In cazul cererii de autorizare in procedura normala, poate fi instituita o garantie globala la biroul vamal de supraveghere; aceasta inlocuieste garantiile ce ar fi trebuit depuse la plasarea sub regim prin alte birouri vamale.
(2) Garantia globala este mentionata la rubrica 16 din autorizatie, in declaratiile de plasare sub regim sau, in lipsa acestora, in evidentele corespunzatoare regimului.

Art. 63
(1) In cazul cererii de autorizare in procedura simplificata, garantia se instituie la biroul vamal care acorda regimul.
(2) Nu se garanteaza drepturile de import si, dupa caz, alte taxe:
a) cand debitorul sau persoana susceptibila a deveni debitor este o autoritate a administratiei publice (conform art. 189 alin. 4 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992;
b) cand plasarea sub regim de admitere temporara se efectueaza sub acoperirea unei declaratii verbale;
c) cand plasarea sub regim de admitere temporara se efectueaza prin documentul administrativ unic in unul dintre cazurile prevazute in anexa 77 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
d) in cazurile in care debitorul obtine aprobare de scutire de la obligatia garantarii datoriei vamale.

Sectiunea 3.10 - Revocarea si anularea autorizatiei


Art. 64
In conformitate cu art. 8 si 9 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992, o autorizatie de regim economic poate fi:
a) revocata, cand titularul autorizatiei nu respecta obligatiile aferente regimului; revocarea intra in vigoare de la data notificarii sale;
b) anulata, cand titularul autorizatiei a comunicat cu buna stiinta autoritatii vamale date eronate, in scopul obtinerii autorizatiei.


Capitolul IV - Verificarea conditiilor economice


Art. 65
(1) Verificarea indeplinirii conditiilor economice in scopul autorizarii regimurilor vamale economice, potrivit art. 117 lit. c, art. 133 lit. e si art. 148 lit. c din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92, nu trebuie sa afecteze interesele esentiale ale producatorilor comunitari de marfuri similare cu cele existente in Uniunea Europeana.
(2) Solicitantul este obligat sa precizeze in rubrica 10 din cererea de autorizare motivele economice pentru care doreste sa utilizeze regimul.

Art. 66
(1) Verificarea conditiilor economice se efectueaza, in functie de felul marfurilor si de criteriile de risc aferente marfurilor plasate sub regim, precum si de natura operatiunilor de transformare vizate:
a) anterior acordarii autorizatiei pentru marfurile stabilite la nivel comunitar ca fiind sensibile din punct de vedere economic;
b) ulterior eliberarii autorizatiei pentru celelalte marfuri.
(2) Cazurile in care conditiile economice sunt considerate ca fiind indeplinite, inclusiv pentru anumite marfuri cu caracter sensibil, sunt stabilite prin Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.

Sectiunea 4.1 - Modalitati de verificare a conditiilor economice


A. Justificarea economica si criterii de verificare

Art. 67
In cazul regimului de perfectionare activa, operatorul economic utilizeaza in justificarea cererii unul dintre codurile prevazute in anexa 70 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, dupa cum urmeaza:
a) codul 10 - cand marfurile comunitare similare cu marfurile importate pentru a efectua operatiunile de perfectionare in cauza sunt indisponibile; indisponibilitatea se refera la absenta totala a productiei comunitare, insuficienta cantitatilor existente sau la imposibilitatea de a pune aceste marfuri la dispozitie in termenul necesar pentru a efectua operatiunea comerciala vizata, cand o solicitare in acest sens a fost facuta in timp util;
b) codul 11 - cand pretul marfurilor comunitare similare este mai mare decat cel al marfurilor provenite din tarile terte; in acest caz, pretul produsului compensator compromite vanzarea sa pe pietele terte, avandu-se in vedere:
(i) pe de o parte, pretul marfurilor nevamuite, destinate a suferi operatiuni de perfectionare, si pretul fara taxe al marfurilor similare produse in Comunitate, tinand cont de eventuale restituiri si de alte sume instituite in cadrul Politicii Agricole Comune, precum si de conditiile de vanzare si, in mod special, de conditiile de plata si de conditiile de livrare vizate pentru marfurile comunitare;
(ii) pe de alta parte, pretul ce poate fi obtinut pentru produsul compensator pe o piata terta, in baza corespondentei comerciale sau a altor elemente;
c) codul 12 - din motive contractuale; acesta este cazul cand marfurile comunitare similare nu sunt conforme exigentelor exprimate de cumparatorul produselor compensatoare in tara terta sau cand respectarea dispozitiilor legate de apararea dreptului de proprietate industriala si comerciala impune utilizarea marfurilor care nu exista in Uniunea Europeana pentru a fabrica produsul compensator;
d) codul 30 - cand perfectionarea se refera la operatiuni pentru care conditiile economice se considera a fi indeplinite;
e) codul 99 - cand solicitantul estimeaza ca sunt indeplinite conditiile economice din alte motive care sunt detaliate in cerere.

Art. 68
(1) Pentru regimul de perfectionare pasiva, cand elementele cuprinse in cererea de autorizare necesita verificarea prealabila a conditiilor economice, conform art. 147 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92, aceasta verificare este obligatorie.
(2) Verificarea prealabila a indeplinirii conditiilor economice se efectueaza in baza unuia dintre criteriile urmatoare:
a) perfectionarea in afara Comunitatii sa nu fie de natura a afecta grav interesele producatorilor din Comunitate.
Autoritatea vamala verifica respectarea acestui criteriu pe baza documentelor si datelor referitoare la operatiune, furnizate de solicitant in cerere; la cerere se anexeaza, dupa caz, o situatie centralizatoare cuprinzand urmatoarele informatii:
(i) descrierea marfurilor de export;
(ii) valoarea marfurilor de export, fara cheltuielile de transport aferente;
(iii) descrierea produselor compensatoare;
(iv) valoarea in vama a produselor compensatoare;
(v) valoarea marfurilor de export raportata la valoarea produselor compensatoare;
(vi) suma aferenta drepturilor de import atat in cazul utilizarii regimului de perfectionare pasiva, cat si in cazul neutilizarii acestuia;
(vii) incidenta avantajului raportat la pretul produsului compensator avand drepturile de import incluse;
b) perfectionarea in Comunitate sa nu fie posibila din punct de vedere economic sau sa nu fie realizabila din motive tehnice ori din cauza obligatiilor contractuale.

Art. 69
In cadrul controlului ulterior al operatiunilor, autoritatea vamala poate solicita operatorului economic sa prezinte motivele economice pentru care a recurs la regim.

Art. 70
In cazul solicitarii de autorizare a regimului de transformare sub control vamal, pentru alte marfuri si operatiuni decat cele cuprinse in partea A din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, operatorul economic are obligatia de a inscrie in rubrica 10 din cerere informatii care probeaza ca recurgerea la acest regim vamal creeaza sau sustine o activitate de transformare in Comunitate.

B. Verificarea prealabila a conditiilor economice

Art. 71
Verificarea conditiilor economice, prealabil emiterii unei autorizatii, este obligatorie:
a) in cazul regimului de perfectionare activa, cand cererea vizeaza marfuri de import sensibile din punct de vedere economic, mentionate in anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993; aceste dispozitii nu sunt aplicabile operatiunilor pentru care conditiile economice sunt considerate a fi indeplinite conform dispozitiilor art. 73, 75 si 76;
b) in cazul regimului de transformare sub control vamal, cand cererea se refera la operatiuni cu marfuri, altele decat cele cuprinse in partea A din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993. Cand operatiunile sunt cuprinse in partea B din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, verificarea conditiilor economice se face la nivel comunitar, iar cand nu sunt cuprinse nici in partea A si nici in partea B a anexei mentionate verificarea se face prin modalitatile indicate la art. 81-90 din prezentele norme;
c) in cazul regimului de perfectionare pasiva, cand operatorul economic ce exporta temporar marfurile solicita sa beneficieze de regim fara a efectua operatiuni de perfectionare in afara Comunitatii, conform art. 147. alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92.

Art. 72
Cand, in aplicarea Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 se stabileste ca anumite conditii economice nu pot afecta, a priori, interesele producatorilor comunitari, acestea sunt considerate ca indeplinite, iar autorizatiile de perfectionare pasiva, perfectionare activa sau transformare sub control vamal, dupa caz, sunt emise fara o verificare prealabila a acestor conditii.

Art. 73
In anexa la prezentele norme sunt prezentate sintetic cazurile in care verificarea prealabila a conditiilor economice are caracter obligatoriu sau facultativ.

B1. Verificarea prealabila a conditiilor economice pentru regimul de perfectionare activa

Art. 74
Cazurile in care conditiile economice sunt considerate indeplinite, inclusiv pentru operatiunile ce vizeaza marfurile sensibile din punct de vedere economic cuprinse in anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, sunt prevazute in regulamentul mentionat.

Art. 75
Conditiile economice sunt considerate indeplinite in cazul operatiunilor:
a) ce se refera la marfuri fara caracter comercial;
b) executate in cadrul unui contract de prelucrare; prin contract de prelucrare se intelege orice perfectionare de marfuri importate direct sau indirect, puse la dispozitia titularului, realizata conform indicatiilor si in contul unui comitent stabilit intr-o tara terta, in general, cu plata doar a cheltuielilor de perfectionare;
c) de reparare, inclusiv reconditionare sau repunere in functiune;
d) constand in manipulari uzuale prevazute in anexa 72 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
e) de transformare a graului dur, incadrat la codul tarifar NC 1001 10 00, pentru producerea pastelor fainoase incadrate la codul tarifar NC 1902 11 00 si 1902 19.

Art. 76
Conditiile economice sunt considerate indeplinite cand a avut loc deja o verificare a conditiilor economice pentru operatiunile:
a) referitoare la produsele compensatoare obtinute in urma unei perfectionari efectuate in cadrul unei autorizatii anterioare, a carei acordare a facut obiectul unei verificari a conditiilor economice;
b) ce se refera la marfuri importate vizate de partea A din anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, cand solicitantul prezinta un document care sa permita plasarea lor sub regim, intr-o cantitate determinata pe baza bilantului previzionar stabilit conform art. 1 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.448/1993 de stabilire a regimului comercial aplicabil anumitor marfuri rezultate din prelucrarea produselor agricole; procedura de emitere si de utilizare a acestui tip de certificat este detaliata in acest regulament.

Art. 77
(1) Conditiile economice sunt considerate indeplinite in cazul operatiunilor de perfectionare activa cu marfuri de import a caror valoare per solicitant si per an calendaristic, pentru fiecare cod NC din 8 cifre, nu depaseste 500.000 euro sau 150.000 euro pentru marfurile sensibile care figureaza in anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
(2) Valoarea mentionata la alin. (1) este valoarea in vama a marfurilor, estimata pe baza elementelor cunoscute si a documentelor prezentate la momentul depunerii cererii.
(3) Cand operatorul economic are cunostinta de faptul ca valoarea marfurilor ce urmeaza sa fie plasate sub regim depaseste plafonul stabilit la alin. (1), acesta trebuie sa depuna o cerere de autorizare in procedura normala, iar operatiunile fac obiectul verificarii prealabile a conditiilor economice.
(4) Daca dupa obtinerea unei autorizatii operatorul economic incheie un nou contract in decursul anului, care determina depasirea plafonului prevazut la alin. (1), acesta este obligat sa solicite autorizarea regimului printr-o cerere depusa in procedura normala, iar operatiunile fac obiectul verificarii prealabile a conditiilor economice.

B2. Verificarea prealabila a conditiilor economice pentru regimul de perfectionare pasiva

Art. 78
Conditiile economice la perfectionare pasiva sunt considerate indeplinite si nu fac obiectul verificarilor in toate situatiile, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 147 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992.

B3. Verificarea prealabila a conditiilor economice pentru regimul de transformare sub control vamal

Art. 79
Conditiile economice la transformarea sub control vamal sunt considerate indeplinite si nu fac obiectul verificarilor in toate situatiile cand cererea vizeaza operatiunile sau marfurile din partea A a anexei 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.

C. Verificarea ulterioara a conditiilor economice

Art. 80
Dupa eliberarea autorizatiilor, autoritatea vamala, in colaborare cu alte autoritati competente, poate efectua controlul regimului, pentru a se asigura de veridicitatea justificarii economice prezentate la depunerea cererii de perfectionare activa sau transformare sub control vamal.
Exemplu:
a) operatiuni de perfectionare activa, in cazul in care conditiile economice au fost considerate indeplinite, iar:
- operatorul economic a obtinut produsele compensatoare dintr-o perfectionare activa anterioara pentru care conditiile economice au fost verificate; sau
- pragul valoric al marfurilor plasate in perfectionare activa nu a fost depasit intr-un an calendaristic; sau
- titularul nu a depus mai multe cereri in procedura simplificata prin mai multe birouri vamale; sau
- marfurile nu fac parte din categoria celor sensibile;
b) operatiuni de transformare sub control vamal prevazute in partea A din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
c) operatiuni de perfectionare pasiva care nu depind de dispozitiile art. 147 lit. c din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992.

Art. 81
La cererea unei autoritati vamale din alt stat membru care are obiectii fata de o autorizatie emisa sau la initiativa Comisiei, autoritatea vamala romana poate efectua o verificare ulterioara a conditiilor economice.

D. Autoritatea abilitata sa efectueze verificarea conditiilor economice

Art. 82
Fara a aduce atingere dispozitiilor prevazute la art. 84, verificarea conditiilor economice se efectueaza de autoritatea vamala romana.

Art. 83
(1) In cazul verificarii prealabile a conditiilor economice, autoritatile vamale abilitate cu verificarea cererii se consulta cu celelalte autoritati competente.
(2) Autoritatea competenta pentru verificarea prealabila a indeplinirii conditiilor economice in cazul produselor agricole clasificate la cap. 1-24 din Nomenclatura combinata este Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu adresa in Bucuresti, bd. Carol I nr. 24, sectorul 3, telefon: 004021 307.23.00, 0040 21 307.23.45, 0040 21 307.85.00.
(3) Autoritatea competenta pentru verificarea prealabila a indeplinirii conditiilor economice in cazul produselor industriale este Ministerul Economiei si Finantelor - Departamentul economic, cu sediul in Bucuresti, Calea Victoriei nr. 154, sectorul 1, telefon: 021.20.25.234, fax: 021.20.25.239.
(4) Autoritatea vamala transmite celorlalte autoritati competente o copie a cererii de autorizare, precum si a documentelor anexate pentru avizare; aceasta cuprinde mentiunea "in cazul in care niciun raspuns nu este primit in termen de 15 zile, se considera ca avizul a fost acordat".
(5) In cazul in care autoritatea competenta considera ca cererea necesita o verificare mai aprofundata a conditiilor economice, cum ar fi, spre exemplu, prezentarea de informatii suplimentare de catre solicitant, aceasta trebuie sa informeze autoritatea vamala. In acest caz, in cadrul termenului de 30 de zile stabilit pentru emiterea autorizatiei, autoritatea vamala informeaza operatorul economic asupra motivelor care justifica depasirea termenului si indica un nou termen pe care il considera necesar in luarea unei decizii cu privire la cerere, potrivit art. 6 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992.
(6) Daca, in cazul mentionat la alin. (5), pana la expirarea termenului mentionat niciun raspuns nu este primit din partea autoritatii competente, cererea se aproba de autoritatea vamala, prin procedura acordului tacit.

Art. 84
(1) Pentru marfurile a caror circulatie este reglementata de o organizatie a pietei agricole comune, marfurile supuse drepturilor antidumping provizorii ori definitive sau marfurile supuse drepturilor compensatorii provizorii ori definitive [partea B din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993], verificarea prealabila a indeplinirii conditiilor economice in cazul cererilor de autorizare a regimului de transformare sub control vamal se efectueaza la nivel comunitar.
(2) Cererile referitoare la marfurile prevazute la alin. (1) se transmit la Autoritatea Nationala a Vamilor, care le supune analizei Comisiei Europene.

Art. 85
(1) Verificarea conditiilor economice la nivel comunitar se poate face si in alte cazuri decat cele mentionate la art. 84, cand:
a) autoritatile vamale din statele membre interesate solicita o consultare inainte sau dupa ce au eliberat o autorizatie;
b) autoritatea vamala a unui stat membru interesat formuleaza, in situatii cum sunt, spre exemplu, efectuarea unui control a posteriori, obiectii fata de o autorizatie emisa;
c) Comisia solicita.
(2) Prevederile art. 81 sunt aplicabile in cazurile mentionate la alin. (1) lit. b) si c).

Art. 86
Cand o autoritate competenta solicita o consultare la nivel comunitar, cererea, insotita de o argumentatie in sprijinul solicitarii, este trimisa Autoritatii Nationale a Vamilor, care stabileste procedura de urmat.

Art. 87
Autoritatea Nationala a Vamilor transmite Comisiei Europene cererea, autorizatia sau referintele autorizatiei emise in alt stat membru, precum si concluziile verificarii conditiilor economice, cand stabileste ca operatiunea necesita verificarea la nivel comunitar a conditiilor economice.

Art. 88
Comisia Europeana confirma primirea solicitarii, informeaza in acest sens celelalte state membre interesate si stabileste, impreuna cu statul membru in cauza, oportunitatea inscrierii acestei verificari pe ordinea de zi a Comitetului Codului Vamal - Sectiunea Regimuri Vamale Economice.

Art. 89
In cazul in care solicitarea este prezentata Comitetului Codului Vamal, operatorul economic in cauza este informat de autoritatea vamala despre procedura angajata.

Art. 90
Deciziile Comitetului Codului Vamal sunt aplicabile in mod corespunzator statului membru mentionat la art. 88, precum si autoritatilor din celelalte state membre pentru cereri de autorizare sau autorizatii emise in conditii similare; in acest scop, Comitetul Codului Vamal poate publica deciziile sale in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, seria C, pentru informarea agentilor economici.

Art. 91
In cazul in care se initiaza procedura de consultare comunitara inainte de eliberarea autorizatiei, termenul de verificare a cererii de autorizare se suspenda, iar solicitantul este informat in acest sens.

Sectiunea 4.2 - Dispozitii speciale privind regimul de antrepozitare vamala si de admitere temporara


A. Dispozitii privind antrepozitul vamal

Art. 92
(1) Conform art. 100 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992, solicitantul trebuie sa probeze existenta unei necesitati economice de depozitare efectiva.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), cererea de autorizare trebuie sa contina in rubrica 10 justificarea economica a antrepozitului. De asemenea, cererea cuprinde informatii privind durata medie de depozitare, avantajele economice estimate, derularea operatiunilor complexe sau operatiunile punctuale, felul, cantitatea si valoarea marfurilor ce urmeaza a fi depozitate, destinatia vamala a marfurilor dupa depozitare.
(3) Autoritatea vamala careia i se adreseaza cererea de emitere a autorizatiei verifica daca costurile administrative generate de regim nu sunt disproportionate in raport cu interesul economic exprimat de solicitant, tinand cont de tipul de antrepozit si de procedurile de plasare si/sau de incheiere cerute.

Art. 93
In verificarile intreprinse potrivit art. 92, autoritatea vamala ia in considerare urmatoarele elemente:
a) functia principala a antrepozitului este depozitarea marfurilor;
b) regimul de antrepozitare vamala nu permite efectuarea proceselor industriale de transformare a marfurilor; aceste procese pot fi realizate in locatia antrepozitului, cand sunt plasate sub regimurile de perfectionare activa sau transformare sub control vamal;
c) in antrepozit nu este posibila efectuarea altor operatiuni in afara manipularilor uzuale sau scoaterilor temporare de marfuri, cand aceste activitati au un caracter auxiliar in raport cu functia esentiala de depozitare a marfurilor necomunitare in vederea acordarii unei destinatii vamale de incheiere a regimului.

B. Dispozitii privind admiterea temporara

Art. 94
(1) Conform art. 578 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, acordarea regimului de admitere temporara cu exonerare totala de drepturi de import pentru alte cazuri decat cele prevazute prin regulament se poate face cand marfurile sunt importate in situatii speciale, fara incidenta pe plan economic.
(2) Incidenta pe plan economic este estimata la nivel local, regional sau national, dupa caz, in functie de elementele concrete care definesc operatiunea.
Exemplul 1: Admiterea temporara efectuata de catre un operator economic necomunitar in domeniul turismului a 1.000 de biciclete pentru turisti.
Incidenta economica a admiterii temporare a acestor biciclete se va efectua tinand cont de contextul economic. Este evident ca la nivel european sau national admiterea temporara pentru doua luni a celor 1.000 de biciclete nu are nicio incidenta economica. Totusi, aceasta admitere temporara poate fi nefavorabila localnicilor care practica inchirieri de biciclete.
Exemplul 2: Admiterea temporara de utilaje sau scule, cum sunt, spre exemplu, tractoarele sau fierastraiele, pentru curatarea padurilor in urma unei calamitati naturale. Avand in vedere ca operatorii economici romani nu sunt in masura sa raspunda tuturor cererilor de lucrari forestiere, sunt autorizate societati straine din tarile terte sa importe temporar materialele necesare. Pentru stabilirea consecintelor economice, autoritatea vamala se poate consulta cu autoritatile administratiei publice locale.
Exemplul 3: Orice lucrare efectuata in Romania cu un mijloc de transport aerian inmatriculat in afara Comunitatii necesita eliberarea unei autorizatii prealabile de catre serviciile competente din aviatia civila. O astfel de autorizatie este necesara, de exemplu, in cazul utilizarii unei aeronave straine importate pentru a efectua operatiuni de lansare de diverse materiale, parasutisti etc.
Ramane la aprecierea conducerii aviatiei civile daca motivele prezentate si, in special, faptul ca aparate de zbor similare in Comunitate sunt prea putine sau indisponibile ar permite avizarea favorabila a cererii.
Exemplul 4: Instalarea pe un aerodrom romanesc a unui aeroclub elvetian pentru o perioada de timp limitata sau admiterea temporara a unei aeronave necomunitare de catre un aeroclub in asteptarea unei eventuale cumparari. In acest caz este obligatorie avizarea serviciilor locale de aviatie civila.

Art. 95
(1) Mijloacele de transport necomunitare de folosinta comerciala pot fi utilizate in trafic intern cu conditia ca dispozitiile in vigoare in domeniul transporturilor sa permita aceasta, conform art. 558 alin. (1) lit. c din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), verificarea consecintelor in plan economic este de competenta Ministerului Transporturilor, prin structurile sale specializate, in functie de modul de transport, iar acordarea regimului se face pe baza avizului favorabil al acestui minister. In cazuri justificate, directiile regionale sau birourile vamale competente pot aprecia ca cererea de acordare a regimului este intemeiata, fara a solicita avizul acestui minister.
Exemplu: O societate de taxi beneficiaza de regimul de admitere temporara pentru un vehicul necomunitar renumit (minibus de lux marca Mercedes, cu interior tapitat in piele si cu frigider) timp de o saptamana, pentru transportul unor personalitati, acest tip de vehicul nefiind disponibil in regiune.


Capitolul V - Dispozitii finale


Art. 96
Dispozitiile prezentelor norme se completeaza cu prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992, ale Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, ale Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei si ale Hotararii Guvernului nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al Romaniei, cu completarile ulterioare.

Art. 97
Anexa face parte integranta din prezentele norme.


ANEXA la norme


+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
¦                                       Verificarea prealabila a conditiilor economice                                        ¦
+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------¦
¦      Regim vamal       ¦          Obligatorie          ¦                             Optionala                              ¦
+------------------------+-------------------------------+--------------------------------------------------------------------¦
¦Perfectionare activa    ¦Marfuri sensibile din punct de ¦1. Toate marfurile necuprinse in anexa 73 la Regulamentul           ¦
¦                        ¦vedere economic cuprinse in    ¦Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 din 2 iulie 1993 de instituire a      ¦
¦                        ¦anexa 73 la Regulamentul       ¦dispozitiilor de aplicare a Codului vamal comunitar.                ¦
¦                        ¦Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993  ¦2. Marfuri cuprinse in anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE)      ¦
¦                        ¦din 2 iulie 1993 de stabilire a¦nr. 2.454/1993 pentru care cererea vizeaza:                         ¦
¦                        ¦unor dispozitii de aplicare a  ¦- operatiuni cu marfuri fara caracter comercial;                    ¦
¦                        ¦Regulamentului Consiliului     ¦- executarea unui contract de prelucrare;                           ¦
¦                        ¦(CEE) nr. 2.913/1992 de        ¦- transformarea produselor compensatoare obtinute ca urmare         ¦
¦                        ¦instituire a Codului vamal     ¦a unei perfectionari  efectuate in cadrul unei autorizari anterioare¦
¦                        ¦comunitar (verificare la nivel ¦si care a facut obiectul unei verificari a conditiilor economice;   ¦
¦                        ¦national)                      ¦- manipularile uzuale din anexa 72 la Regulamentul Comisiei         ¦
¦                        ¦                               ¦(CEE) nr. 2.454/1993;                                               ¦
¦                        ¦                                  ¦- reparatii;                                                        ¦
¦                        ¦                               ¦- transformarea graului dur cu codul NC 1001 10 00 in paste         ¦
¦                        ¦                               ¦alimentare cu codul NC 1902 11 00 si 1902 19;                       ¦
¦                        ¦                               ¦- marfuri importate a caror valoare globala pe solicitant, pe an    ¦
¦                        ¦                               ¦calendaristic si pe cod tarifar de 8 cifre nu depaseste             ¦
¦                        ¦                               ¦150.000 euro;                                                       ¦
¦                        ¦                               ¦- aplicarea art. 11 din Regulamentul Consiliului (CE)               ¦
¦                        ¦                               ¦nr. 3.448/1993, conform caruia solicitantul prezinta un document    ¦
¦                        ¦                               ¦furnizat de o autoritate competenta, permitand plasarea sub regim   ¦
¦                        ¦                               ¦a acestor marfuri intr-o cantitate mai mare decat cea stabilita.    ¦
+------------------------+-------------------------------+--------------------------------------------------------------------¦
¦Perfectionare pasiva    ¦Aplicarea art. 147 alin. (2)   ¦Toate celelalte cazuri                                              ¦
¦                     ¦din Regulamentul Consiliului   ¦                                                                    ¦
¦                        ¦(CEE) nr. 2.913/1992           ¦                                                                    ¦
¦                        ¦(verificare la nivel national) ¦                                                                    ¦
+------------------------+-------------------------------+--------------------------------------------------------------------¦
¦Transformare sub control¦Toate marfurile si             ¦Marfuri si operatiuni din partea A a anexei 76 la Regulamentul      ¦
¦vamal                   ¦operatiunile necuprinse in     ¦Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.                                      ¦
¦                        ¦partea A a anexei 76 la        ¦                                                                    ¦
¦                        ¦Regulamentul Comisiei          ¦                                                                    ¦
¦                        ¦(CEE) nr. 2.454/1993.          ¦                                                                    ¦
¦                        ¦Verificare la nivel comunitar  ¦                                                                    ¦
¦                        ¦a marfurilor si operatiunilor  ¦                                                                    ¦
¦                        ¦din partea B a anexei 76 la    ¦                                                                    ¦
¦                        ¦Regulamentul Comisiei          ¦                                                                    ¦
¦                        ¦(CEE) nr. 2.454/1993.          ¦                                                                    ¦
¦                        ¦(Verificare la nivel national  ¦                                                                    ¦
¦                        ¦pentru toate celelalte         ¦                                                                    ¦
¦                        ¦operatiuni).                   ¦                                                                    ¦
+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
 




Poate fi de interes si:
OUG 8/2017 privind lansarea in cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat a Programului de sustinere a internationalizarii operatorilor economici romani, cu finantare de la bugetul de stat, pentru perioada 2017-2020
Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat
Legea 182/2016 pentru aprobarea OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale. Legea 182/2016
Legea 102/2016 privind incubatoarele de afaceri. Incubatoarele de afaceri
Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii | Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate Legea 222/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 248/2013 privind organizarea si functionarea Consi
Legea 186/2015 privind aprobarea OUG 8/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative. Lege nr. 186/2015
Ordin 513/2015 privind aprobarea modelului si continutului registrului de bani personali, precum si a procedurii de inregistrare a acestuia la organul fiscal
Legea 20/2015 pentru aprobarea OUG 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996
Ordin 218/2015 pentru aprobarea procedurii de sigilare a unitatii operatorului economic pe perioada de suspendare a activitatii, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de
OG 9/2015 pentru modificarea si completarea OUG 127/2007 privind Gruparea europeana de cooperare teritoriala. Ordonanta 9/2015
OUG 88/2014 pentru modificarea si completarea OG 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indi
Ordin 1090/2014 privind imputernicirea persoanelor din cadrul aparatului de inspectie economico-financiara de a constata contraventiile si a aplica sanctiunile prevazute de Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010
Ordin 698/2014 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare si aplicare a Testului IMM
OUG 25/2014 privind unele masuri pentru diminuarea arieratelor bugetare ale unor operatori economici din industria de aparare si reglementarea unor masuri fiscal-bugetare. Ordonanta de urgenta 25/2014
OUG 20/2014 privind infiintarea Departamentului pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, stabilirea unor masuri de eficientizare a activitatii de privatizare pentru dezvoltarea in conditii de profitabilitate a activitatii operato
Ordin 37/2014 privind autorizarea operatorilor economici pentru desfasurarea activitatii de transport public de pasageri si/sau de marfuri pe cai navigabile interioare
OG 1/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania si a OG 44/2004 privind integrarea sociala a strainilor care au dobandit o forma de protectie sau un drept de sedere in Romania, precum si a cetatenilor statelor
HG 956/2013 privind modificarea HG 1680/2008 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind asigurarea dezvoltarii economice durabile. Hotararea 956/2013
OG 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara. Ordonanta 26/2
HG 570/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2013 privind infiintarea si acreditarea fondurilor mutuale pentru gestionarea riscurilor in agricultura si acordarea de compen
Dreptul familiei
Cristian Mares

Pret: 64.9 lei
55.17 lei
COMANDA ACUM

Cautare legislatie:



-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------


Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica




Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
11 useri online

Useri autentificati: