DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Legea viei si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole, legea nr. 244/2002 republicata 2007



[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]

Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 633 din 14/09/2007




Capitolul I - Potentialul de productie vitivinicola


A. Productia vitivinicola

Sectiunea 1 - Arealele de cultura


Art. 1
In Romania vita-de-vie se cultiva, cu precadere, in arealele consacrate traditional acestei activitati, situate mai ales in zona colinara, pe nisipuri, precum si pe alte terenuri cu conditii favorabile, denumite areale viticole, care sunt supuse delimitarii teritoriale.

Art. 2
(1) Plantatiile de vita-de-vie se grupeaza, teritorial, in zone viticole, regiuni viticole, podgorii, centre viticole si plaiuri viticole. Definitiile acestora sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
(2) Plantatiile de vita-de-vie situate in afara perimetrului delimitat al podgoriilor si centrelor viticole sunt considerate vii razlete.
(3) Incadrarea zonelor viticole, a podgoriilor si centrelor viticole romanesti in zonele viticole ale Uniunii Europene se realizeaza pe baza studiilor intreprinse de institutiile autorizate ale statului roman.

Art. 3
(1) Din patrimoniul viticol national fac parte urmatoarele categorii de plantatii si terenuri:
a) plantatiile de vita-de-vie roditoare, plantatiile de portaltoi, plantatiile-mama furnizoare de coarde-altoi sau de butasi pentru inradacinare si scolile de vite;
b) terenurile din arealele viticole rezultate in urma defrisarii viilor, aflate in perioada de pregatire pentru plantare;
c) alte terenuri din interiorul arealelor viticole care, prin amplasarea lor, completeaza sau unesc masivele viticole existente si care prezinta conditii pentru a fi cultivate cu vita-devie.
(2) Terenurile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) reprezinta rezerva pentru cultivare cu vita-de-vie.

Art. 4
(1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale asigura efectuarea si actualizarea lucrarilor de delimitare a arealelor viticole, inclusiv a celor destinate producerii vinurilor si a altor produse vitivinicole cu denumire de origine.
(2) Arealele viticole delimitate pentru producerea vinurilor, a produselor pe baza de must si vin si a strugurilor de masa cu denumire de origine cuprind terenurile situate intr-o podgorie sau intr-un centru viticol care, datorita conditiilor naturale, soiurilor de vita-de-vie cultivate si tehnologiilor de cultura aplicate, permit obtinerea unor produse de inalta calitate, caracterizate prin originalitatea insusirilor de calitate care le recomanda sa poarte denumirea locului in care au fost produse.

Art. 5
(1) Evidenta plantatiilor viticole se realizeaza prin Registrul plantatiilor viticole, care cuprinde datele de identificare a tarlalelor, parcelelor viticole si suprafetelor pe soiuri din fiecare parcela, pe persoana fizica si juridica detinatoare, intocmit in baza cadastrului agricol si a planurilor cadastrale actualizate.
(2) Registrul plantatiilor viticole, actualizat, este tinut la directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti.
(3) Modelul si instructiunile de completare a Registrului plantatiilor viticole se aproba prin ordin comun al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al ministrului internelor si reformei administrative.

Art. 6
Producatorii de struguri pentru vin au obligatia de a tine evidenta productiei si a modului de valorificare a acesteia in carnetul de viticultor, al carui model se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.

Sectiunea 2 - Producerea materialului saditor viticol


Art. 7
(1) In viticultura se admite folosirea urmatoarelor categorii de material saditor:
a) vite altoite;
b) vite nealtoite din soiuri roditoare;
c) vite portaltoi.
(2) Vitele altoite pot fi plantate pe orice tip de sol, iar cele nealtoite, numai pe nisipuri.
(3) Pentru producerea vitelor sunt admise urmatoarele categorii de material de inmultire:
a) coarde-altoi;
b) butasi din soiuri roditoare pentru inradacinare;
c) butasi portaltoi pentru altoire sau inradacinare.
(4) Materialul de inmultire prevazut la alin. (3) trebuie sa provina din plantatii-mama specializate sau din plantatii viticole recunoscute si autorizate pentru inmultire.

Art. 8
(1) Producerea, controlul calitatii si comercializarea materialului saditor viticol si de inmultire se fac cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea si folosirea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante.
(2) Baza materiala aferenta sectorului de producere a materialului saditor viticol, respectiv complexuri de altoire si fortare, terenuri pentru asolamente, plantatii-mama de portaltoi si coarde-altoi, este protejata prin lege in sensul respectarii destinatiei initiale, indiferent de detinatorii actuali sau viitori.

Sectiunea 3 - Infiintarea, intretinerea si defrisarea plantatiilor viticole


Art. 9
(1) Lista soiurilor de vita-de-vie admise in cultura se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale pentru fiecare regiune viticola, podgorie, centru viticol si directie de productie, pe baza propunerilor facute de Oficiul National al Viei si Vinului, denumit in continuare O.N.V.V., impreuna cu Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri, denumit in continuare O.N.D.O.V., si de asociatiile de producatori.
(2) Pentru obtinerea vinurilor cu denumire de origine controlata se stabileste o lista a soiurilor pentru fiecare dintre denumirile de origine controlata aprobate.

Art. 10
Infiintarea plantatiilor de vita-de-vie se face in areale viticole delimitate din podgorii si centre viticole, cu exceptia plantatiilor infiintate pentru consumul familial sau in scop ornamental.

Art. 11
(1) In arealele viticole sau in extravilanul localitatilor din afara arealelor viticole infiintarea de plantatii de vita-de-vie pe o suprafata de peste 0,1 ha de operator economic sau de familie si extinderea peste aceasta limita a celor existente se pot face numai in baza autorizatiei de plantare, eliberata de directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. Pentru obtinerea autorizatiei de plantare pe suprafete mai mari de 3 ha este necesara prezentarea de catre solicitant a unui proiect de infiintare a plantatiei viticole, avizat de unitatea de cercetari vitivinicole din zona.
(2) Autorizatia plantarii/replantarii vitei-de-vie si de inscriere in Registrul plantatiilor viticole se elibereaza pe baza unui drept de plantare noua sau de replantare ori de plantare pe o rezerva. Crearea rezervei regionale, judetene si/sau nationale a drepturilor de plantare a vitei-de-vie are scopul de a permite administratiei publice locale si centrale atribuirea dreptului de plantare a vitei-de-vie acelor persoane fizice/juridice care, pe baza unor criterii obiective, vor justifica necesitatea obtinerii acestor drepturi. Dreptul individual de replantare neexercitat intr-o perioada de 8 campanii viticole de la data acordarii inceteaza pentru titularul acestuia. Dreptul individual de plantare noua este valabil pe durata a doua campanii viticole de la data acordarii, dreptul individual de plantare pe rezerva regionala sau judeteana este valabil pe o durata de 3 campanii viticole de la data alocarii, iar dreptul individual de plantare pe rezerva nationala este valabil pe o durata de doua campanii viticole de la data alocarii. Procedura si conditiile de acordare a dreptului de plantare noua, de replantare ori de plantare pe o rezerva se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Prin familie, in sensul prezentei legi, se intelege sotii si copiii necasatoriti, daca gospodaresc impreuna cu parintii lor.
(4) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti vor instiinta autoritatile administratiei publice locale in a caror raza teritoriala este situat terenul pentru care s-a eliberat autorizatia de plantare.

Art. 12
(1) Infiintarea plantatiilor de vita-de-vie in suprafata de peste 0,1 ha de operator economic sau de familie se face numai cu soiuri admise in cultura.
(2) Sunt interzise plantarea de hibrizi direct producatori in arealele viticole si in extravilanul localitatilor situate in afara arealelor viticole, precum si folosirea materialului saditor provenit din vite de hibrizi direct producatori, pentru plantare in golurile din viile cu soiuri nobile din amplasamentele mentionate.
(3) Plantarea hibrizilor interspecifici cu rezistenta relativa la boli, care sunt obtinuti prin incrucisari complexe intre soiuri de Vitis vinifera si soiuri apartinand altor specii ale genului Vitis, pe suprafata de cel mult 0,1 ha de familie, poate fi facuta numai in intravilanul localitatilor situate in afara arealelor viticole, in scop ornamental si pentru asigurarea consumului familial. Lista cuprinzand acesti hibrizi interspecifici se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(4) Nerespectarea prevederilor alin. (2) si (3) are drept consecinta, pe langa sanctionarea cu amenda contraventionala, potrivit prezentei legi, si defrisarea plantatiei. In cazul in care faptuitorul nu aduce la indeplinire masura de defrisare in termen de cel mult 6 luni de la constatarea faptei, directia pentru agricultura si dezvoltare rurala judeteana si a municipiului Bucuresti procedeaza la defrisarea plantatiei si il obliga pe cel in cauza la plata tuturor cheltuielilor aferente.
(5) Prin plantare se intelege fixarea la loc definitiv a vitelor altoite, inradacinate sau a portiunilor de vita-de-vie, in scopul producerii de struguri, de coarde-altoi si coarde-portaltoi.

Art. 13
(1) In scopul adaptarii productiei vitivinicole la cerintele pietei si in vederea asigurarii calitatii produselor vitivinicole se prevad urmatoarele masuri:
a) reconversiunea plantatiilor viticole, inclusiv prin supraaltoire pe soiurile de struguri de vin;
b) replantarea suprafetelor viticole;
c) restructurarea plantatiilor viticole.
(2) La propunerea Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole si cu avizul tehnic al O.N.V.V., Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale aproba planurile de reconversiune, replantare si restructurare a plantatiilor viticole.

Art. 14
(1) Detinatorii de plantatii viticole au obligatia sa execute lucrarile de intretinere a viilor, in mod deosebit tratamentele de combatere a bolilor si daunatorilor, in conditii tehnice corespunzatoare si in perioade optime, conform prevederilor normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Viile destinate producerii de vinuri cu denumire de origine controlata sunt supuse unui regim de autorizare in vederea respectarii conditiilor de cultura, stabilite prin normele tehnice de producere si comercializare elaborate de O.N.D.O.V., cu consultarea O.N.V.V. si a asociatiilor de producatori din arealul vizat.
(3) Prin lucrarile executate in plantatii nu vor fi distruse sau deteriorate amenajarile pedo- si hidroameliorative.

Art. 15
(1) Defrisarea plantatiilor de vita-de-vie in suprafata mai mare de 0,1 ha de operator economic sau de familie se face la cererea persoanei interesate, pe baza autorizatiei de defrisare a plantatiilor viticole, eliberate de directia pentru agricultura si dezvoltare rurala judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Persoanele care primesc autorizatie de defrisare beneficiaza de un drept individual de replantare, in suprafata echivalenta de cultura pura cu cea propusa pentru defrisare. Dreptul individual de replantare poate fi exercitat in termen de 8 ani de la data acordarii acestuia.
(3) Prin cultura pura se intelege suprafata efectiva ocupata cu butucii de vita-de-vie, inclusiv suprafata ocupata de alei, drumuri de acces si zone de intoarcere la capetele parcelei viticole.

B. Productia vinicola

Sectiunea 1 - Vinurile si produsele pe baza de must si de vin


Art. 16
(1) Vinul este un produs agroalimentar.
(2) Clasificarea vinurilor se face conform dispozitiilor Regulamentului (CE) nr. 1493/1999 privind organizarea comuna a pietei vinului.

Art. 17
Folosirea de arome sau de extracte la producerea vinurilor este interzisa. Singura aromatizare acceptata este cea datorata contactului vinului cu lemnul de stejar.

Art. 18
(1) Vinul de hibrizi direct producatori sau de hibrizi interspecifici cu rezistenta relativa la boli, asa cum sunt definiti la art. 12 alin. (3), este destinat numai consumului familial, obtinerii alcoolului de origine vinicola, precum si a otetului.
(2) Vinul rezultat in urma unui amestec intre vin de hibrizi direct producatori si vin provenit din soiuri nobile este considerat vin de hibrizi direct producatori si va fi valorificat in conditiile prevazute la alin. (1).
(3) Este interzisa fabricarea pichetului, obtinut prin epuizarea cu apa a tescovinei proaspete sau fermentate, cu sau fara adaos de zahar, in vederea comercializarii pentru consumul uman direct.

Sectiunea 2 - Definirea si dreptul de utilizare a denumirii de origine controlata si a indicatiei geografice


Art. 19
(1) Prin indicatie geografica se intelege numele unei localitati sau regiuni geografice care identifica provenienta vinurilor din acel teritoriu, in cazul in care calitatea sau o alta caracteristica specifica poate fi atribuita in mod esential acelui teritoriu, mediului natural si/sau factorilor umani.
(2) Indicatia geografica este de utilitate publica.
(3) Este interzisa utilizarea unei indicatii geografice pentru vinurile care nu provin din arealul delimitat pentru indicatia geografica respectiva si nu sunt produse conform normelor elaborate de O.N.D.O.V.
(4) Procedura si conditiile de acordare a dreptului de utilizare a indicatiei geografice pentru vin si alte produse pe baza de must si vin se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 20
(1) Prin denumire de origine controlata, denumita in continuare DOC, se intelege un nume geografic al unei podgorii, centru viticol sau localitate, ce identifica originea vinurilor provenite din acel teritoriu delimitat, cu caracteristici de calitate datorate exclusiv factorilor naturali si umani din acel teritoriu.
(2) Este interzisa utilizarea unei denumiri de origine controlata pentru vinurile care nu provin din acel teritoriu delimitat.
(3) Producerea si procesarea strugurilor pentru vinurile cu denumire de origine controlata, precum si conditionarea si imbutelierea acestora se realizeaza in teritoriul delimitat potrivit prevederilor alin. (1).
(4) In cazuri speciale si sub control strict al O.N.D.O.V., la propunerea organizatiei de producatori de vin cu denumire de origine controlata din arealul respectiv, conditionarea si imbutelierea vinurilor se pot realiza si in afara arealului in care au fost produsi strugurii. In aceste cazuri, se vor mentiona in mod obligatoriu pe eticheta imbuteliatorul si locul imbutelierii.
(5) Taria alcoolica naturala minima in volume pentru vinurile DOC se stabileste pentru fiecare denumire de origine. Pentru aceasta se iau in considerare tariile alcoolice naturale constatate in ultimii 3 ani la vinurile DOC ale arealului delimitat.
(6) Taria alcoolica naturala minima in volume prevazuta la alin. (5) poate fi stabilita la nivele diferite, in functie de:
a) subdenumire, comuna sau o parte a comunei;
b) soiul sau soiurile de vita-de-vie din care provin strugurii utilizati.
(7) In functie de stadiul de maturare a strugurilor si de caracteristicile lor calitative la cules, vinurile cu denumire de origine controlata se clasifica astfel:
a) DOC-CMD - vin cu denumire de origine controlata din struguri culesi la maturitate deplina;
b) DOC-CT - vin cu denumire de origine controlata din struguri culesi tarziu;
c) DOC-CIB - vin cu denumire de origine controlata din struguri culesi la innobilarea boabelor.

Sectiunea 3 - Conditii de producere si comercializare a vinurilor si produselor pe baza de must si/sau vin


Art. 21
Vinurile si celelalte produse obtinute din must si/sau vin, in momentul punerii lor in consum, trebuie sa corespunda caracteristicilor organoleptice si de compozitie stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

Art. 22
(1) Practicile si tratamentele autorizate pentru a fi aplicate in producerea musturilor, a vinurilor si a celorlalte produse vinicole se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, urmand sa fie permanent actualizate in functie de progresele realizate in acest domeniu.
(2) Prepararea musturilor, a vinurilor si a produselor vinicole din alte materii prime decat cele stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi sau schimbarea compozitiei acestora prin adaugarea sau amestecarea unor substante, altele decat cele permise de lege, este interzisa.
(3) Constituie falsificari: diluarea vinului cu apa, mascarea unor defecte sau alterari ale vinurilor sau a bauturilor pe baza de must si/sau vin prin adaosuri care determina modificari ale gustului, aromei si compozitiei naturale ale acestora, prepararea vinului din drojdie sau tescovina, precum si folosirea oricaror practici nepermise prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(4) Prin substituire se intelege prezentarea sub o identitate falsa a musturilor, vinurilor sau a produselor vinicole.
(5) Identitate falsa reprezinta utilizarea fara drept a denumirii unui soi de struguri, a unui areal de productie, a unei categorii de calitate, indicatie geografica sau denumire de origine controlata, contrafacerea sau folosirea fara drept a insemnelor de certificare a calitatii.

Art. 23
Vinurile si produsele pe baza de must, vin si subproduse vinicole, importate sau destinate exportului, trebuie sa corespunda criteriilor calitative si de compozitie stabilite prin normele interne de productie si de consum, precum si prin normele internationale. Pentru produsele destinate exclusiv exportului, la solicitarea sau cu acceptarea clientului extern se pot folosi si alte practici si tratamente oenologice, precum si alte limite de compozitie, autorizate in tara importatoare.

Art. 24
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice care produc, depoziteaza si comercializeaza produse vitivinicole au obligatia de a intocmi si de a depune, in termenul prevazut de normele metodologice de aplicare a prezentei legi, documente de evidenta a productiei vitivinicole privind declaratii de stocuri, declaratii de recolta, declaratii de productie si de a completa operativ registrele de evidenta obligatorii a produselor vitivinicole, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(2) In cazul solicitarii dreptului de utilizare a unei denumiri de origine controlata, un exemplar al declaratiei de recolta si de productie va fi depus si la inspectorii teritoriali ai O.N.D.O.V.
(3) Persoanele fizice si juridice care detin o suprafata totala de vie de pana la 0,5 ha nu sunt obligate sa faca declaratii de stocuri, de recolta si de productie.
(4) Comerciantii care detin o cantitate de pana la 2.000 l de vin nu sunt obligati sa faca declaratii de stocuri.

Art. 25
(1) Dreptul de utilizare a denumirii de origine controlata pentru producerea vinurilor se acorda prin certificate de atestare a dreptului de comercializare a vinurilor DOC, cu aplicarea insemnelor de certificare a acestei categorii de calitate, eliberate de O.N.D.O.V.
(2) In faza de productie, producatorul poate sa solicite O.N.D.O.V. declasarea unui vin DOC in vin de masa.
(3) Declasarea vinurilor DOC se face pe baza unor proceduri elaborate de O.N.D.O.V.
(4) Declasarea vinurilor DOC se stabileste de O.N.D.O.V. in cazul in care:
a) vinul a suferit alterari din punct de vedere calitativ;
b) vinul a fost supus unor tratamente sau practici oenologice neautorizate pentru aceasta categorie de calitate.

Art. 26
Producatorii de vin care poseda licenta de fabricatie eliberata in conditiile legii pot cumpara struguri pentru vinificatie numai de la producatorii care detin carnet de viticultor in anul de recolta respectiv, cu obligatia de a mentiona in evidentele primare cantitatea si soiul strugurilor cumparati.

Sectiunea 4 - Valorificarea vinurilor si a celorlalte produse vinicole


Art. 27
Comercializarea vinurilor si a produselor pe baza de must si vin se face de catre operatorii economici si producatorii particulari, prin comertul cu ridicata si comertul cu amanuntul, in conditiile legii.

Art. 28
(1) Producatorii si comerciantii de vinuri in vrac sunt obligati sa tina evidenta acestora, conform normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Producatorii care detin o suprafata de vie de pana la 0,5 ha si nu comercializeaza vinuri in vrac nu au obligatia de a tine evidenta prevazuta la alin. (1).
(3) Comercializarea vinului de masa in vrac sub denumire de soi, indicatie geografica sau denumire de origine controlata este interzisa.
(4) Conditiile de comercializare a vinului de masa in vrac se stabilesc prin ordin comun al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al ministrului sanatatii publice si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 29
Vinurile si celelalte bauturi pe baza de must si vin pot fi puse in consum sub forma imbuteliata sau neimbuteliata. Imbutelierea este obligatorie in cazul sucurilor de struguri, vinurilor cu denumire de origine controlata, vinurilor cu indicatie geografica, vinarsurilor, vinurilor speciale, cu exceptia pelinului.


Capitolul II - Mecanismele de piata


Art. 30
(1) Se instituie un regim de ajutoare la stocajul privat pentru vin de masa, mustul de struguri, mustul de struguri concentrat si mustul de struguri concentrat rectificat si la utilizarea de catre producatori a mustului de struguri concentrat si a mustului de struguri concentrat rectificat.
(2) Se acorda ajutoare pentru utilizarea mustului de struguri concentrat si a mustului de struguri concentrat rectificat pentru:
a) obtinerea sucului de struguri si a sucului concentrat de struguri;
b) efectuarea unor practici oenologice.

Art. 31
(1) Statul poate interveni prin adoptarea de masuri privind distilarea vinului, in cazul unor situatii de criza susceptibile de a provoca perturbari ale pietei datorita unor importante excedente si/sau unor probleme de calitate.
(2) Masurile au drept scop:
a) absorbtia cantitatilor excedentare de vin;
b) asigurarea continuitatii aprovizionarii pietei de la o recolta la alta.
(3) Masurile pot fi limitate la anumite categorii de vin sau la anumite zone de producere. Ele nu pot fi aplicate vinurilor de calitate produse in arealele viticole delimitate decat la cererea producatorilor.

Art. 32
(1) Modalitatile de acordare a ajutoarelor catre producatori pentru stocajul privat al produselor mentionate si pentru utilizarea mustului de struguri concentrat si a mustului de struguri concentrat rectificat, precum si sistemul de plati pentru distilare sunt prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Sustinerea financiara a masurilor de reglementare a filierei vitivinicole se poate asigura atat din fonduri publice, cat si din fonduri private constituite in conditiile legii, preluate in Fondul de promovare a vinului romanesc, administrat de Institutul Vinului.
(3) Organizarea si functionarea Institutului Vinului si constituirea Fondului de promovare a vinului romanesc se stabilesc prin hotarare a Guvernului.


Capitolul III - Organizatiile de producatori si organismele de filiera


Art. 33
(1) Statul sprijina infiintarea organizatiilor de producatori si a filierelor pe produs prin legi speciale.
(2) Prin constituirea organizatiilor de producatori, realizata pe baza initiativei libere a acestora, se urmaresc:
a) orientarea productiei si adaptarea acesteia la cerintele pietei, sub aspectul calitatii si cantitatii;
b) promovarea concentrarii ofertei si valorificarea productiei pe piata;
c) promovarea practicilor culturale, tehnicilor de productie si de gestiune a reziduurilor, cu respectarea protectiei mediului ambiant, protectia calitatii apei, a solului si a peisajului, asigurandu-se totodata conservarea si/sau favorizarea biodiversitatii;
d) reducerea costurilor de productie si regularizarea preturilor de productie.
(3) Notiunea filiera se refera la un produs sau la o grupa de produse si comporta doua aspecte principale:
a) identificarea produselor, a itinerarelor urmate de acestea si a organismelor de filiera, reprezentate prin operatori economici si operatori existenti de-a lungul filierei;
b) analiza mecanismelor si a politicilor de reglare a filierei produselor, structuri si functionarea pietei, interventiile statului prin subventii, credite, fiscalitate, politici comerciale si altele asemenea.

Art. 34
(1) In vederea ameliorarii functionarii pietei vinurilor de calitate cu denumire de origine controlata si a celor de calitate cu indicatie geografica, Guvernul analizeaza propunerile organismelor de filiera in acest domeniu, astfel cum sunt definite la art. 33 alin. (3) lit. a), si stabileste regulile de comercializare si de reglare a ofertei in raport cu cererea pe piata.
(2) Actiunile intreprinse de organismele de filiera vizeaza:
a) intensificarea punerii in valoare a potentialului de productie;
b) orientarea productiei spre produse mai adaptate la cerintele pietei si la gusturile si aspiratiile consumatorilor, indeosebi pentru calitatea produselor si protectia mediului;
c) ameliorarea calitatii produselor in toate stadiile de productie, vinificare si comercializare;
d) limitarea folosirii substantelor fitosanitare si a altor substante care afecteaza calitatea produselor, protectia solului si a apei;
e) valorificarea vinurilor si a altor bauturi pe baza de must si vin de calitate cu denumire de origine controlata, a vinurilor de calitate cu indicatie geografica, a etichetarii corespunzatoare produselor de calitate;
f) promovarea viticulturii ecologice, a combaterii integrate sau a altor masuri alternative de productie, cu asigurarea protectiei mediului ambiant;
g) ameliorarea cunoasterii si transparentei productiei si pietei;
h) coordonarea valorificarii pe piata a produselor, prin studii de piata;
i) elaborarea contractelor-tip compatibile cu reglementarile comunitare.


Capitolul IV - Indrumarea si coordonarea realizarii productiei vitivinicole


Art. 35
In vederea indeplinirii atributiilor legate de orientarea activitatilor din domeniul viticulturii si vinificatiei, precum si pentru indrumarea si controlul tehnic de specialitate in realizarea productiei vitivinicole se infiinteaza si functioneaza:
a) Inspectia de Stat pentru Controlul Tehnic Vitivinicol;
b) Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri;
c) Oficiul National al Viei si Vinului.

Art. 36
(1) Inspectia de Stat pentru Controlul Tehnic Vitivinicol, denumita in continuare I.S.C.T.V., functioneaza ca directie in cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(2) I.S.C.T.V. are structuri organizatorice in cadrul directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti, care se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.

Art. 37
Personalul incadrat la I.S.C.T.V. este salarizat conform acelorasi norme si criterii ca si restul personalului incadrat in minister sau la directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti.

Art. 38
Cheltuielile curente si de capital ale I.S.C.T.V. se finanteaza din bugetul de stat stabilit pentru Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Art. 39
I.S.C.T.V. asigura supravegherea aplicarii legii in realizarea productiei de struguri, de vinuri si a altor produse vitivinicole, inclusiv a celor cu denumire de origine controlata, si este organismul guvernamental abilitat in executarea controalelor oficiale pentru asigurarea calitatii si conformitatii produselor vinicole destinate consumului uman, avand urmatoarele atributii:
a) urmareste respectarea legislatiei privind infiintarea si reconversiunea plantatiilor viticole, modul de intretinere a acestora si de conservare a amenajarilor de combatere a eroziunii solului la producatorii de orice fel, indiferent de forma de proprietate sau de exploatare;
b) avizeaza cererile intocmite pentru acordarea dreptului de plantare a vitei-de-vie pe suprafete mai mari de 0,1 ha de familie sau operator economic, respectiv de defrisare, de catre directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti;
c) colaboreaza cu specialistii Directiei selectie vegetala si Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in scopul elaborarii si aplicarii normelor de producere si comercializare a materialului saditor viticol;
d) verifica si controleaza modul de aplicare a prevederilor legale privind producerea si comercializarea strugurilor, vinurilor si a celorlalte produse vitivinicole, buna practica vitivinicola, conditiile de igiena a produselor si spatiilor de productie si depozitare, respectarea conditiilor igienico-sanitare pentru produse vitivinicole, inclusiv controlul documentelor necesare pentru atestarea calitatii si punerea in consum a produselor vitivinicole;
e) verifica respectarea prevederilor prezentei legi si a normelor in vigoare cu privire la reglementarea productiei, circulatiei si comercializarii produselor vitivinicole in colaborare cu organismele institutionale de filiera recunoscute administrativ;
f) propune suspendarea licentei de fabricatie pana la remedierea abaterilor constatate;
g) exercita controlul tehnic in toate fazele producerii vinurilor si a celorlalte produse cu denumire de origine, precum si asupra eliberarii documentelor necesare pentru atestarea calitatii produselor respective, inclusiv la comercializare;
h) verifica activitatea laboratoarelor autorizate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in vederea efectuarii de analize si expertize la vinuri si alte bauturi obtinute din must si subproduse vitivinicole pentru consumul intern si pentru export;
i) realizeaza in colaborare cu O.N.D.O.V. unele actiuni de control tehnic in legatura cu producerea vinurilor cu denumire de origine controlata si cu indicatie geografica;
j) constata vinurile si alte produse vitivinicole improprii consumului ori necorespunzatoare calitativ; limiteaza sau interzice utilizarea si comercializarea pentru consumul uman direct ori dispune distrugerea lor, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
k) interzice comercializarea loturilor de vin si a altor produse vitivinicole la care exista suspiciunea ca fiind necorespunzatoare sub aspect calitativ, pana la clarificarea situatiei;
l) preleveaza probele din produsele controlate si din alte materiale auxiliare necesare procesului de productie, pentru analizele efectuate in laboratoarele autorizate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale;
m) exercita controlul de conformitate pentru produsele vitivinicole importate;
n) pastreaza secretul profesional, pentru a nu divulga unei terte parti datele confidentiale de care a luat cunostinta in timpul controlului;
o) verifica, prin sondaj, corectitudinea intocmirii declaratiilor de stocuri, de recolta si de productie, scriptic si faptic, indiferent de declarant, persoana fizica sau juridica;
p) propune retragerea licentei de fabricatie a unitatilor producatoare si de comercializare a produselor mentionate, necorespunzatoare calitativ si contrare legii;
q) verifica si constata abandonarea si defrisarea plantatiilor de vita-de-vie;
r) elaboreaza normele metodologice pentru autorizarea laboratoarelor in vederea executarii de analize pentru vinuri si alte produse pe baza de must si vin ce urmeaza a fi expediate in scopul comercializarii pe piata interna, norme care se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale;
s) verifica si controleaza vinurile, produsele pe baza de must si/sau vin si produsele derivate vinicole importate;
s) aplica sanctiunile prevazute de legislatia in vigoare operatorilor economici, persoane fizice sau juridice din sfera productiei, circulatiei si comercializarii vinurilor si a altor produse vitivinicole, pentru abaterile constatate;
t) indeplineste alte atributii stabilite de actele normative in vigoare.

Art. 40
Sumele incasate de I.S.C.T.V. din amenzi si din prestari de servicii se fac venit la bugetul de stat.

Art. 41
(1) O.N.D.O.V. se organizeaza si functioneaza ca institutie publica cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, finantata integral din venituri proprii.
(2) Modul de organizare si functionare a O.N.D.O.V., precum si structurile sale organizatorice, centrale si teritoriale, se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(3) O.N.D.O.V. poate organiza si sustine financiar programe de pregatire si instruire profesionala a angajatilor sai, in colaborare cu institutiile de invatamant si de cercetare din domeniul vitivinicol si cu unitatile producatoare de vinuri cu denumire de origine controlata si vinuri spumante cu denumire de origine controlata.
(4) In baza bugetului aprobat, O.N.D.O.V. poate acorda sprijin financiar pentru desfasurarea unor actiuni care vizeaza dezvoltarea, modernizarea si promovarea productiei vitivinicole, precum si a unor actiuni de promovare a produselor vitivinicole romanesti.

Art. 42
O.N.D.O.V. indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza normele tehnice pentru producerea vinurilor cu denumire de origine controlata, a vinurilor spumante cu denumire de origine controlata si a vinurilor cu indicatie geografica, cu consultarea O.N.V.V. si a organizatiilor de producatori de vinuri din arealul vizat, care se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale;
b) intocmeste, impreuna cu O.N.V.V., proiectele de ordine ale ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale pentru aprobarea denumirilor de origine controlata si/sau indicatiilor geografice;
c) intocmeste, impreuna cu O.N.V.V., documentatiile pentru vinurile cu denumire de origine controlata, vinurile spumante cu denumire de origine controlata si a vinurilor cu indicatie geografica;
d) elibereaza autorizatia de producator de struguri destinati obtinerii de vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlata si autorizatia de producator de vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlata, la solicitarea producatorilor;
e) elibereaza certificatele de atestare a dreptului de comercializare pentru vinurile si/sau vinurile spumante cu denumire de origine controlata, care atesta dreptul de utilizare a denumirii de origine, la solicitarea producatorilor;
f) controleaza modul de aplicare si respectare a prevederilor legale referitoare la vinurile si/sau vinurile spumante cu denumire de origine controlata;
g) controleaza, impreuna cu I.S.C.T.V., modul de respectare si aplicare a prevederilor legale in legatura cu regimul vinurilor cu indicatie geografica;
h) suspenda sau anuleaza certificatul de atestare a dreptului de comercializare pentru vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlata, in cazul in care se constata nerespectarea de catre producatori a prevederilor legale privind producerea si comercializarea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata, si sesizeaza I.S.C.T.V. in vederea aplicarii sanctiunilor prevazute de lege;
i) controleaza calitatea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata din punct de vedere organoleptic, pentru atestarea conformitatii in vederea comercializarii, impreuna cu Asociatia Degustatorilor Autorizati din Romania; j) controleaza plantatiile de vita-de-vie producatoare de struguri pentru obtinerea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata; k) controleaza spatiile de productie si depozitare a vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata; l) controleaza evidentele si alte documente cu privire la comercializarea vinurilor si/sau vinurilor spumante cu denumire de origine controlata.

Art. 43
(1) Taxele pentru eliberarea autorizatiei de producator de struguri, vinuri si/sau vinuri spumante cu denumire de origine controlata si a certificatului de atestare a dreptului de comercializare a acestora, solicitate de catre detinatorii de plantatii viticole, precum si de producatorii de vinuri din aceasta categorie, se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(2) Autorizatia de producator de struguri destinati obtinerii de vinuri cu denumire de origine controlata si autorizatia de producator de vinuri cu denumire de origine controlata se elibereaza anual la cererea producatorilor, iar certificatul de atestare a dreptului de comercializare pentru vinurile cu denumire de origine controlata si/sau vinurile spumante cu denumire de origine controlata se elibereaza pe loturi.

Art. 44
(1) O.N.V.V. functioneaza in subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale ca organism specializat cu caracter tehnico-stiintific, cu personalitate juridica.
(2) Statutul, precum si modul de organizare si functionare ale O.N.V.V. se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.

Art. 45
(1) O.N.V.V. este finantat din alocatii bugetare, prin bugetul stabilit pentru Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, si din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii ale O.N.V.V. se realizeaza prin:
a) sponsorizari;
b) donatii;
c) prestari de servicii.
(3) Alocatiile bugetare repartizate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru O.N.V.V., completate cu veniturile proprii, se utilizeaza pentru sustinerea activitatilor O.N.V.V., pentru plata personalului din aparatul executiv si pentru achitarea cotizatiei Romaniei de membru al Organizatiei Internationale a Viei si Vinului, denumita in continuare O.I.V.

Art. 46
(1) O.N.V.V. are in structura sa organizatorica:
a) consiliul stiintific, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, care este format din 7 membri, dintre care unul este reprezentant al Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, restul membrilor fiind numiti la propunerea organizatiei interprofesionale de profil recunoscute administrativ;
b) corpul de experti;
c) aparatul executiv.
(2) Consiliul stiintific aproba regulamentul propriu de organizare si functionare.

Art. 47
O.N.V.V. indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste studii si analize in domeniul viticulturii si vinificatiei, stabileste practicile si tratamentele in producerea strugurilor, vinurilor si a bauturilor pe baza de struguri, must si vin, in concordanta cu interesele economiei nationale si ale viticultorilor, cu reglementarile adoptate pe plan international si cu acquis-ul comunitar;
b) face propuneri de elaborare a unor proiecte de legi si a altor acte normative pentru sectorul vitivinicol, tinand seama de cerintele dezvoltarii viticulturii si vinificatiei din tara noastra;
c) colaboreaza cu institutiile centrale si teritoriale din subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in vederea stabilirii si realizarii obiectivelor de dezvoltare a sectorului vitivinicol romanesc;
d) participa la fundamentarea si implementarea proiectelor nationale si internationale de asistenta tehnica si de investitii in domeniul vitivinicol;
e) colaboreaza cu Academia de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu-Sisesti" si cu unitatile de cercetare in realizarea programelor sectoriale de cercetare stiintifica si aplicativa in domeniul vitivinicol;
f) avizeaza lucrarile de delimitare a arealelor viticole, zonarea soiurilor de vita-de-vie, stabilirea tipurilor de vin si a altor produse pe baza de must si vin, inclusiv a celor cu denumire de origine controlata, precum si a altor lucrari privind dezvoltarea sectorului vitivinicol;
g) avizeaza normele tehnice privind stabilirea conditiilor de cultura a vitei-de-vie si de producere a vinurilor cu denumire de origine controlata si cu indicatie geografica;
h) avizeaza, anterior aprobarii prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, propunerile O.N.D.O.V. pentru fiecare denumire de origine controlata;
i) initiaza si sprijina organizarea de manifestari nationale si internationale cu caracter vitivinicol: congrese, simpozioane, consfatuiri, concursuri de struguri si vin etc.;
j) asigura legatura tarii noastre cu O.I.V., cu Biroul vin, alcool, tutun, seminte si hamei al Directiei generale de de agricultura si dezvoltare rurala a Comisiei Europene, precum si cu alte organisme internationale similiare;
k) colaboreaza cu I.S.C.T.V., O.N.D.O.V. si cu institutiile descentralizate din teritoriu, cu organizatiile de producatori, cu organizatiile si organismele din filiera pentru grupa de produse struguri, vin si produse procesate din acestea;
l) participa la editarea unor reviste de specialitate destinate informarii specialistilor si producatorilor interni si externi;
m) sprijina actiunile de promovare vitivinicola atat in tara, cat si in strainatate;
n) acorda premii pentru cele mai valoroase lucrari din domeniul viticulturii, oenologiei, economiei vitivinicole, precum si din cel al istoriei, medicinei si igienei in legatura cu via si cu produsele ei;
o) colaboreaza cu institutiile de invatamant superior, de cercetare stiintifica din tara si strainatate;
p) asigura participarea specialistilor romani la manifestarile internationale cu caracter tehnico-stiintific desfasurate sub egida O.I.V.;
q) gestioneaza Registrul plantatiilor viticole;
r) indeplineste si alte atributii stabilite prin acte normative in colaborare cu organismele institutionale de filiera recunoscute administrativ.


Capitolul V - Sanctiuni


Art. 48
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz.

Art. 49
Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) falsificarea sau substituirea vinurilor ori a bauturilor pe baza de must si/sau vin conform art. 17 si art. 22 alin. (2), (3) si (4), expunerea spre vanzare si/sau vanzarea acestora cunoscand ca sunt falsificate sau substituite, producerea pichetului, potrivit prevederilor art. 18 alin. (3) si se pedepsesc potrivit art. 313 si 297 din Codul penal;
b) producerea ori punerea in circulatie, conform art. 22 alin. (5), a produselor care fac obiectul prezentei legi, in scopul de a induce in eroare pe beneficiari se pedepseste potrivit art. 286 si 301 din Codul penal.

Art. 50
(1) Pentru prejudicii cauzate prin savarsirea faptelor prevazute la art. 49 persoanele vinovate pot fi obligate la despagubiri, potrivit dreptului comun.
(2) In cazul savarsirii faptelor prevazute la art. 49 se aplica si masura confiscarii intregii cantitati fraudate.

Art. 51
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) infiintarea de plantatii de vii in suprafata de peste 0,1 ha de persoana fizica sau juridica ori extinderea peste aceasta limita a celor existente, fara autorizatie de plantare eliberata de directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti, potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) si (2);
b) infiintarea de plantatii mai mari de 0,1 ha sau extinderea peste aceasta limita a celor existente cu alte soiuri decat cele admise in cultura, potrivit prevederilor art. 12 alin. (1);
c) incalcarea art. 12 alin. (2) prin plantarea de hibrizi direct producatori in arealele viticole sau in extravilanul localitatilor situate in afara arealelor viticole;
d) abandonarea plantatiilor de vita-de-vie cu soiuri admise in cultura, potrivit prevederilor art. 14 alin. (1);
e) imbutelierea vinurilor DOC in afara arealului delimitat, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 20 alin. (4);
f) punerea in consum si comercializarea unor vinuri si a altor produse obtinute din must si/sau vin, care nu corespund caracteristicilor calitative si de compozitie, stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
g) neintocmirea de catre producatorii si comerciantii de vinuri in vrac a evidentelor acestora, potrivit art. 28 alin. (1);
h) livrarea sau comercializarea vinurilor DOC fara aplicarea insemnelor de certificare a calitatii, potrivit prevederilor art. 25 alin. (1);
i) plantarea hibrizilor interspecifici cu rezistenta relativa la boli, obtinuti prin incrucisari complexe intre soiuri Vitis vinifera si soiuri apartinand altor specii ale genului Vitis, in alte conditii decat cele prevazute la art. 12 alin. (3);
j) nedepunerea in termenul prevazut in normele metodologice de aplicare a prezentei legi a declaratiilor de stocuri, de recolta si de productie;
k) vanzarea in spatii neautorizate a vinului in vrac;
l) omisiunea inscrierii sau inscrierea de date inexacte in registrele de evidenta a produselor vitivinicole, potrivit prevederilor art. 24 alin. (1);
m) nerespectarea normelor de etichetare prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
n) defrisarea vitei-de-vie din soiuri nobile admise in cultura, in suprafata mai mare de 0,1 ha, fara autorizatie de defrisare potrivit prevederilor art. 15 alin. (1);
o) impiedicarea sub orice forma a persoanelor autorizate de a-si exercita atributiile de serviciu legate de aplicarea prezentei legi.

Art. 52
(1) Contraventiile prevazute la art. 51 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, cele prevazute la lit. b) si n);
b) cu amenda de la 6.000 lei la 10.000 lei, cele prevazute la lit. a), c), d), g), i), j), l) si m);
c) cu amenda de la 40.000 lei la 100.000 lei, cele prevazute la lit. e), f), h), k) si o).
(2) Amenzile pot fi aplicate si persoanelor juridice.

Art. 53
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta lege se fac prin proces-verbal incheiat de persoane special imputernicite de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Economiei si Finantelor, Ministerul Sanatatii Publice si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, fiecare in raport cu atributiile ce le revin prin actul propriu de organizare si functionare.

Art. 54
Contraventiilor prevazute la art. 51 si sanctiunilor prevazute la art. 52 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


Capitolul VI - Dispozitii finale


Art. 55
(1) Conditiile de delimitare teritoriala a arealelor viticole, cele privind normele de infiintare, intretinere si defrisare a plantatiilor viticole, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca vinurile si produsele pe baza de must, vin si distilat de vin si subproduse vinicole proprii consumului uman direct, conditiile de atribuire a denumirii de origine controlata si cele privind obtinerea vinurilor din aceasta categorie, practicile si tratamentele oenologice autorizate, normele de realizare, evidenta si atestare a produselor vitivinicole, cele privind comercializarea lor, precum si alte masuri se stabilesc prin norme metodologice de aplicare a prezentei legi, elaborate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor, Ministerului Sanatatii Publice si al Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor*).
(2) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va emite in termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, normele metodologice de aplicare a legii, care vor fi supuse spre aprobare Guvernului.
___________
*) In anul 2002, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Sanatatii si Familiei si Ministerul Integrarii Europene au elaborat normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.134/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii viei si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole nr. 244/2002.

Art. 56
Efectuarea recensamantului patrimoniului viticol se aproba prin hotarare a Guvernului.

Art. 57
Se excepteaza de la prevederile art. 11, 12, 21 si 22 suprafetele de vii si loturile de struguri, precum si bauturile folosite in interes experimental sau didactic de catre unitatile de cercetare, invatamant, de incercare a soiurilor sau de testare a produselor. Limitele de derogare se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi**).
___________
**) In fostul art. 65, devenit art. 57, figura si fostul art. 17, abrogat prin Legea nr. 83/2007 pentru modificarea si completarea Legii viei si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole nr. 244/2002.

Art. 58
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea viei si vinului nr. 67/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 81 din 5 mai 1997, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2000, precum si orice alte dispozitii contrare.


ANEXA - DEFINITII ale arealului viticol si ale grupelor de soiuri


1. Arealul viticol reprezinta aria geografica a culturii vitei-de-vie, in care se includ zonele viticole, regiunile viticole, podgoriile, centrele viticole si plaiurile viticole.
2. Zona viticola este arealul de mare intindere care grupeaza mai multe podgorii facand parte din regiuni viticole diferite, caracterizat mai ales prin conditiile sale climatice determinate pentru potentialul calitativ al strugurilor si vinurilor.
3. Regiunea viticola cuprinde un larg teritoriu cultivat cu vita-de-vie, caracterizat prin conditii naturale de clima si de relief relativ asemanatoare, precum si prin directii de productie si sortimente apropiate.
4. Podgoria este o unitate teritoriala naturala si traditionala, caracterizata prin conditii specifice de clima, sol si relief, prin solurile cultivate, prin metodele de cultura si procedeele de vinificare folosite, care, in ansamblu, conduc la obtinerea unor productii de struguri si vinuri cu insusiri specifice.
5. Centrul viticol este teritoriul care cuprinde plantatiile viticole din una sau mai multe localitati, care face sau nu face parte integranta dintr-o podgorie si care constituie o unitate teritoriala caracterizata prin factori specifici de clima, sol si sortiment, precum si prin conditii agrotehnice si tehnologice asemanatoare. Centrul viticol cuprinde o suprafata mai mica decat podgoria.
6. Plaiul viticol este teritoriul restrans din cadrul unui centru viticol, ce cuprinde plantatiile de vita-de-vie situate pe aceeasi forma de relief. Factorii naturali, precum si conditiile de cultura si de tehnologie ce privesc plaiul viticol sunt asemanatoare pe intreaga suprafata cultivata cu vita-de-vie, determinand obtinerea unor produse cu insusiri de calitate specifice.
7. Soiurile recomandate sunt cele care valorifica cel mai bine conditiile de mediu si isi pun in valoare, in cel mai inalt grad, potentialul calitativ si productiv in arealele in care sunt cultivate. Soiurile recomandate sunt avizate cu precadere la extinderea in plantatii.
8. Soiurile autorizate sunt cele care, prin insusirile lor biologice si tehnologice, isi pun in valoare potentialul calitativ si cantitativ, sub potentialul soiurilor recomandate, in conditiile arealului lor de cultura. Soiurile autorizate pot fi extinse in mod complementar, alaturi de cele recomandate.
9. Soiurile autorizate temporar sunt cele aflate in cultura, dar care se comporta mai putin satisfacator sau nesatisfacator in conditiile arealelor respective. Soiurile autorizate temporar nu pot fi promovate in noile plantatii din podgoria sau centrul viticol in care au o comportare mediocra sau slaba. Din aceasta categorie fac parte atat soiurile care apartin speciei Vitis vinifera din sortimentul vechi local, cat si hibrizii interspecifici.
10. Soiurile interzise sunt cele care, prin insusirile lor biologice sau tehnologice, influenteaza in mod negativ calitatea produselor vitivinicole. Din aceasta categorie fac parte hibrizii direct producatori, denumiti HDP. Lista cuprinzand soiurile interzise se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.



Poate fi de interes si:
Legea 87/2016 privind modificarea si completarea Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol
Legea 269/2015 privind aprobarea OUG 4/2015 pentru modificarea OUG 82/2011 privind unele masuri de organizare a activitatii de imbunatatiri funciare
Legea 168/2015 pentru completarea art. 6 din Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania
Legea 156/2015 privind aprobarea OUG 63/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul agriculturii
Ordin 197/2015 privind Procedura de anulare a impozitului pe venitul din activitati agricole datorat potrivit art. 74 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru anul fiscal 2013, precum si a obliga
HG 32/2015 pentru aprobarea sprijinului financiar exceptional cu caracter temporar care se acorda producatorilor agricoli din sectorul fructe si legume. Hotararea 32/2015
Legea 179/2014 pentru modificarea si completarea OG 37/2005 privind recunoasterea si functionarea grupurilor si organizatiilor de producatori, pentru comercializarea produselor agricole si silvice
Legea 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol. Lege nr. 145/2014
Ordin 1470/2014 pentru aprobarea Listei obiectivelor de investitii pentru care se acorda microcredite potrivit art. 14 alin. (1) lit. a) din OUG 43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesulu
OUG 63/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul agriculturii. Ordonanta de urgenta nr. 63/2014
OUG 53/2014 pentru modificarea OG 24/2010 privind controlul operatiunilor care fac parte din sistemul de finantare prin Fondul European de Garantare Agricola. Ordonanta de Urgenta nr. 53/2014
Legea 122/2014 pentru completarea Legii nr.82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii. Legea 122/2014
Legea 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice. Lege nr. 108/2014
Legea 101/2014 privind masuri de reglementare a depozitarii semintelor de consum si a regimului certificatelor de depozit pentru acestea. Lege nr. 101/2014
UG 36/2014 privind modificarea si completarea Legii nr. 18/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, precum si pentru modificarea art. 8 alin. (1) din Le
OUG 26/2014 privind modificarea si completarea OUG 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/199
Legea 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si testarea si inregistrarea soiurilor de plante. Lege nr. 266/2002 republicata 2014
HG 330/2014 privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea normelor de venit utilizate la impunerea veniturilor din activitati agricole. Hotarare nr. 330/2014
Ordin nr. 212/361/2014 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al ministrului mediului si padurilor nr. 30/147/2010 pentru aprobarea bunelor conditii agricole si de mediu in Romania
Legea 17/2014 privind unele masuri de reglementare a vanzarii-cumpararii terenurilor agricole situate in extravilan si de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publi
Cartea de contracte. Modele. Comentarii. Explicatii. Editia 3
Coord. Dr. Jörg K. Menzer,Rusandra Sandu,Melinda Galu,Irina Stanica,Carina Muntean,Roxana Dudau,Diana Rizea,Alexandra Epure,Andreea Suciu,Luiza Bedros,Magdalena Lupoi,Gabriel Popa,Iunia Nagy,Cristina Stamboli,Laura Neacsu,Coord. Dr. Jörg K. Menzer,Rusandra Sandu,Melinda Galu,Irina Stanica,Carina Muntean,Roxana Dudau,Diana Rizea,Alexandra Epur

Pret: 169 lei
143.65 lei
COMANDA ACUM

Cautare legislatie:



-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------



Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica




Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
27 useri online

Useri autentificati: