Legea politiei locale. Legea 155/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 483 din 14 iulie 2010
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Politia locala se infiinteaza in scopul exercitarii
atributiilor privind apararea drepturilor si libertatilor fundamentale
ale persoanei, a proprietatii private si publice, prevenirea si
descoperirea infractiunilor, in urmatoarele domenii:
a) ordinea si linistea publica, precum si paza bunurilor;
b) circulatia pe drumurile publice;
c) disciplina in constructii si afisajul stradal;
d) protectia mediului;
e) activitatea comerciala;
f) evidenta persoanelor;
g) Alte domenii stabilite prin lege.
(2) Politia locala isi desfasoara activitatea pe baza
principiilor: legalitatii, increderii, previzibilitatii, proximitatii si
proportionalitatii, deschiderii si transparentei, eficientei si
eficacitatii, raspunderii si responsabilitatii, impartialitatii si
nediscriminarii.
Art. 2 (1) Politia Locala isi desfasoara activitatea:
a) in interesul comunitatii locale, exclusiv pe baza si in
executarea legii, precum si a actelor autoritatii deliberative si ale
celei executive ale administratiei publice locale;
b) in conformitate cu reglementarile specifice fiecarui
domeniu de activitate, stabilite prin acte administrative ale
autoritatilor administratiei publice centrale si locale.
(2) Politia locala comunica, de indata, organelor abilitate
datele cu privire la aspectele de incalcare a legii, altele decat
cele stabilite in competenta sa, de care a luat cunostinta cu
ocazia indeplinirii misiunilor si activitatilor specifice.
(3) in exercitarea atributiilor ce ii revin, politia locala
coopereaza cu unitatile, respectiv cu structurile teritoriale ale
Politiei Romane, ale Jandarmeriei Romane, ale Politiei de
Frontiera Romane si ale Inspectoratului General pentru Situatii
de Urgenta, cu celelalte autoritati ale administratiei publice
centrale si locale si colaboreaza cu organizatii
neguvernamentale, precum si cu persoane fizice si juridice, in
conditiile legii.
(4) Politia locala solicita interventia unitatilor/structurilor
teritoriale competente ale Politiei Romane sau ale Jandarmeriei
Romane pentru orice alte situatii ce excedeaza atributiilor ce ii
revin, potrivit prezentei legi.
(5) Politia locala poate incheia cu alte autoritati si institutii
publice protocoale de cooperare avand ca obiect detalierea
modalitatilor prin care, in limitele competentelor legale ale
fiecarei structuri, acestea isi ofera sprijin in indeplinirea
activitatilor sau a misiunilor specifice.
Art. 3 (1) La nivelul comunei, al orasului, al municipiului
sau al sectorului municipiului Bucuresti, dupa caz, unde este
infiintata politia comunitara conform prevederilor Legii
nr. 371/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Politiei Comunitare, cu modificarile si completarile ulterioare,
aceasta se reorganizeaza ca structura de politie locala, potrivit
prevederilor art. 4.
(2) La nivelul comunei, al Orasului, al municipiului sau al
sectorului municipiului Bucuresti, dupa caz, unde nu este
infiintata politie comunitara conform prevederilor Legii
nr. 371/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se poate
organiza structura de politie locala, potrivit prevederilor art. 4.
Capitolul II - Organizarea politiei locale
Art. 4 (1) Politia locala se organizeaza si functioneaza,
prin hotarare a autoritatii deliberative a administratiei publice
locale, ca un compartiment functional in cadrul aparatului de
specialitate al primarului/primarului general sau ca institutie
publica de interes local, cu personalitate juridica.
(2) In municipiul Bucuresti, politia locala se organizeaza si
functioneaza dupa cum urmeaza:
a) prin hotarare a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, pentru Politia Locala a Municipiului Bucuresti;
b) prin hotarare a fiecarui consiliu local al sectorului
municipiului Bucuresti, pentru politia locala a sectorului
respectiv.
(3) Politia locala dintr-o unitate/subdiviziune administrativteritoriala
poate detasa politisti locali la politia locala dintr-o alta
unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala, in conditiile
prevazute de hotararile adoptate de consiliile locale interesate si
in baza acordurilor incheiate intre unitatile/subdiviziunile
administrativ-teritoriale respective. Unitatea/Subdiviziunea
administrativ-teritoriala de la nivelul careia se detaseaza politistii
locali incheie acorduri cu fiecare unitate/subdiviziune
administrativ-teritoriala care beneficiaza de serviciile politistilor
locali ce fac obiectul detasarii. Unitatea/Subdiviziunea
administrativ-Teritoriala la care se detaseaza politistii locali
prevede in buget sursele de finantare.
(4) Modul de organizare, structura functionala, statul de
functii, numarul de posturi si categoriile de personal incadrat,
normele de inzestrare si consum de materiale ale politiei locale
se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare,
elaborat pe baza Regulamentului-cadru de organizare si
functionare a politiei locale.
(5) Numarul de posturi pentru personalul contractual cu
atributii de paza se stabileste in functie de numarul si importanta
obiectivelor care trebuie asigurate cu paza.
(6) Politia locala din comunele, orasele, municipiile si
sectoarele municipiului Bucuresti se organizeaza prin preluarea
posturilor si personalului politiei comunitare, precum si ale
structurilor din aparatul de specialitate al primarului/primarului
general responsabil cu controlul privind disciplina in constructii,
protectia mediului si comert, dupa caz, cu incadrarea in numarul
de posturi stabilit in conditiile prevazute la alin. (4) si (5).
(7) Regulamentul de organizare si functionare a politiei locale
se aproba prin hotarare a autoritatii deliberative a administratiei
publice locale, in conformitate cu prevederile Legii administratiei
publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu avizul consultativ al comisiei locale
de ordine publica, constituita potrivit prevederilor art. 28.
Art. 5 Politia locala se organizeaza pe compartimente
functionale, la nivel de directii generale, directii, servicii si/sau
birouri, conform prevederilor Regulamentului-cadru de
organizare si functionare a politiei locale.
Capitolul III - Atributiile politiei locale
Art. 6 In domeniul ordinii si linistii publice, precum si al
pazei bunurilor, politia locala are urmatoarele atributii:
a) mentine ordinea si linistea publica in zonele si locurile
stabilite prin planul de ordine si siguranta publica al
unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, aprobat in conditiile
legii;
b) mentine ordinea publica in imediata apropiere a unitatilor
de invatamant publice, a unitatilor sanitare publice, in parcarile
auto aflate pe domeniul public sau privat al unitatii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale, in zonele comerciale si de agrement, in
parcuri, piete, cimitire, precum si in alte asemenea locuri publice
aflate in proprietatea si/sau in administrarea unitatilor/
subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor institutii/servicii
publice de interes local, stabilite prin planul de ordine si
siguranta publica;
c) participa, impreuna cu autoritatile competente prevazute
de lege, potrivit competentelor, la activitati de salvare si
evacuare a persoanelor si bunurilor periclitate de calamitati
naturale ori catastrofe, precum si de limitare si inlaturare a
urmarilor provocate de astfel de evenimente;
d) actioneaza pentru identificarea cersetorilor, a copiilor lipsiti
de supravegherea si ocrotirea parintilor sau a reprezentantilor
legali, a persoanelor fara adapost si procedeaza la incredintarea
acestora serviciului public de asistenta sociala in vederea
solutionarii problemelor acestora, in conditiile legii;
e) constata contraventii si aplica sanctiuni, potrivit
competentei, pentru nerespectarea legislatiei privind regimul de
detinere a cainilor periculosi sau agresivi, a celei privind
programul de gestionare a cainilor fara stapan si a celei privind
protectia animalelor si sesizeaza serviciile specializate pentru
gestionarea cainilor fara stapan despre existenta acestor caini
si acorda sprijin personalului specializat in capturarea si
transportul acestora la adapost;
f) asigura protectia personalului din aparatul de specialitate
al primarului/primarului general, din institutiile sau serviciile
publice de interes local la efectuarea unor controale ori actiuni
specifice;
g) participa, impreuna cu alte autoritati competente, la
asigurarea ordinii si linistii publice cu ocazia mitingurilor,
marsurilor, demonstratiilor, procesiunilor, actiunilor de pichetare,
actiunilor comerciale promotionale, manifestarilor culturalartistice,
sportive, religioase sau comemorative, dupa caz,
precum si a altor asemenea activitati care se desfasoara in
spatiul public si care implica aglomerari de persoane;
h) asigura paza bunurilor si obiectivelor aflate in proprietatea
unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale si/sau in
administrarea autoritatilor administratiei publice locale sau a
altor servicii/institutii publice de interes local, stabilite de consiliul
local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
i) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru
nerespectarea normelor legale privind convietuirea sociala
stabilite prin legi sau acte administrative ale autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, pentru faptele constatate
in raza teritoriala de competenta;
j) executa, in conditiile legii, mandatele de aducere emise de
organele de urmarire penala si instantele de judecata care
arondeaza unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala,
pentru persoanele care locuiesc pe raza de competenta;
k) participa, alaturi de Politia Romana, Jandarmeria Romana
si celelalte forte ce compun sistemul integrat de ordine si
siguranta publica, pentru prevenirea si combaterea
infractionalitatii stradale;
l) coopereaza cu centrele militare zonale in vederea
inmanarii ordinelor de chemare la mobilizare si/sau de clarificare
a situatiei militare a rezervistilor din Ministerul Apararii Nationale;
m) asigura masuri de protectie a executorilor judecatoresti
cu ocazia executarilor silite;
n) acorda, pe teritoriul unitatilor/subdiviziunilor administrativteritoriale,
sprijin imediat structurilor competente cu atributii in
domeniul mentinerii, asigurarii si restabilirii ordinii publice.
Art. 7 In domeniul circulatiei pe drumurile publice, politia
locala are urmatoarele atributii:
a) asigura fluenta circulatiei pe drumurile publice din raza
teritoriala de competenta, avand dreptul de a efectua semnale
regulamentare de oprire a conducatorilor de autovehicul
exclusiv pentru indeplinirea atributiilor conferite de prezenta lege
in domeniul circulatiei pe drumurile publice;
b) verifica integritatea mijloacelor de semnalizare rutiera si
sesizeaza nereguli constatate privind functionarea semafoarelor,
starea indicatoarelor si a marcajelor rutiere si acorda asistenta
in zonele unde se aplica marcaje rutiere;
c) participa la actiuni comune cu administratorul drumului
pentru inlaturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt:
ninsoare abundenta, viscol, vant puternic, ploaie torentiala,
grindina, polei si alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participa, impreuna cu unitatile/structurile teritoriale ale
Politiei Romane, la asigurarea masurilor de circulatie ocazionate
de adunari publice, mitinguri, marsuri, demonstratii, procesiuni,
actiuni de pichetare, actiuni comerciale promotionale,
manifestari cultural-artistice, sportive, religioase sau
comemorative, dupa caz, precum si de alte activitati care se
desfasoara pe drumul public si implica aglomerari de persoane;
e) sprijina unitatile/structurile teritoriale ale Politiei Romane in
asigurarea masurilor de circulatie in cazul transporturilor
speciale si al celor agabaritice pe raza teritoriala de competenta;
f) acorda sprijin unitatilor/structurilor teritoriale ale Politiei
Romane in luarea masurilor pentru asigurarea fluentei si
sigurantei traficului;
g) asigura, in cazul accidentelor soldate cu victime, paza
locului acestor accidente si ia primele masuri ce se impun pentru
conservarea urmelor, identificarea martorilor si a faptuitorilor si,
daca se impune, transportul victimelor la cea mai apropiata
unitate sanitara;
h) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea
normelor legale privind oprirea, stationarea, parcarea
autovehiculelor si accesul interzis, avand dreptul de a dispune
masuri de ridicare a autovehiculelor stationate neregulamentar;
i) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea
normelor legale privind masa maxima admisa si accesul pe
anumite sectoare de drum, avand dreptul de a efectua semnale
de oprire a conducatorilor acestor vehicule;
j) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea
normelor rutiere de catre pietoni, biciclisti, conducatori de
mopede si vehicule cu tractiune animala;
k) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru
nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulatia in zona
pietonala, in zona rezidentiala, in parcuri si zone de agrement,
precum si pe locurile de parcare adaptate, rezervate si
semnalizate prin semnul international pentru persoanele cu
handicap;
l) aplica prevederile legale privind regimul juridic al
vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului ori al unitatilor/
subdiviziunilor administrativ-teritoriale;
m) coopereaza cu unitatile/structurile teritoriale ale Politiei
Romane pentru identificarea detinatorului/utilizatorului
autovehiculului ridicat ca urmare a stationarii neregulamentare
sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.
Art. 8 In domeniul disciplinei in constructii si al afisajului
stradal, politia locala are urmatoarele atributii:
a) efectueaza controale pentru identificarea lucrarilor de
constructii executate fara autorizatie de construire sau
desfiintare, dupa caz, inclusiv a constructiilor cu caracter
provizoriu;
b) efectueaza controale pentru identificarea persoanelor care
nu respecta autorizatia de executare a lucrarilor de reparatii ale
partii carosabile si pietonale;
c) verifica respectarea normelor legale privind afisajul
publicitar, afisajul electoral si orice alta forma de afisaj/reclama,
inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de
desfasurare a activitatii economice;
d) participa la actiunile de demolare/ dezmembrare/
dinamitare a constructiilor efectuate fara autorizatie pe domeniul
public sau privat al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale
ori pe spatii aflate in administrarea autoritatilor administratiei
publice locale sau a altor institutii/servicii publice de interes local,
prin asigurarea protectiei perimetrului si a libertatii de actiune a
personalului care participa la aceste operatiuni specifice;
e) constata, dupa caz, conform atributiilor stabilite prin lege,
contraventiile privind disciplina in domeniul autorizarii executarii
lucrarilor in constructii si inainteaza procesele-verbale de
constatare a contraventiilor, in vederea aplicarii sanctiunii,
sefului compartimentului de specialitate care coordoneaza
activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism sau, dupa
caz, presedintelui consiliului judetean, primarului unitatii
administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului Bucuresti in
a carui raza de competenta s-a savarsit contraventia sau
persoanei imputernicite de acestia.
Art. 9 In domeniul protectiei mediului, politia locala are
urmatoarele atributii:
a) controleaza respectarea prevederilor legale privind
conditiile de ridicare, transport si depozitare a deseurilor
menajere si industriale;
b) sesizeaza autoritatilor si institutiilor publice competente
cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de
poluare, inclusiv fonica;
c) participa la actiunile de combatere a zoonozelor deosebit
de grave si a epizootiilor;
d) identifica bunurile abandonate pe domeniul public sau
privat al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spatii
aflate in administrarea autoritatilor administratiei publice locale
ori a altor institutii/servicii publice de interes local si aplica
procedurile legale pentru ridicarea acestora;
e) verifica igienizarea surselor de apa, a malurilor, a albiilor
sau cuvetelor acestora;
f) verifica asigurarea salubrizarii strazilor, a cailor de acces,
a zonelor verzi, a rigolelor, indepartarea zapezii si a ghetii de pe
caile de acces, dezinsectia si deratizarea imobilelor;
g) verifica existenta contractelor de salubrizare incheiate de
catre persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
h) verifica ridicarea deseurilor menajere de operatorii de
servicii de salubrizare, in conformitate cu graficele stabilite;
i) verifica si solutioneaza, potrivit competentelor specifice ale
autoritatilor administratiei publice locale, sesizarile cetatenilor
privind nerespectarea normelor legale de protectie a mediului si
a surselor de apa, precum si a celor de gospodarire a
localitatilor;
j) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea
normelor legale specifice realizarii atributiilor prevazute la
lit. a)i), stabilite in sarcina autoritatilor administratiei publice
locale.
Art. 10 In domeniul activitatii comerciale, politia locala are
urmatoarele atributii:
a) actioneaza pentru respectarea normelor legale privind
desfasurarea comertului stradal si a activitatilor comerciale,
respectiv a conditiilor si a locurilor stabilite de autoritatile
administratiei publice locale;
b) verifica legalitatea activitatilor de comercializare a
produselor desfasurate de operatori economici, persoane fizice
si juridice autorizate si producatori particulari in pietele
agroalimentare, targuri si oboare, precum si respectarea
prevederilor legale de catre administratorii pietelor
agroalimentare;
c) verifica existenta la locul de desfasurare a activitatii
comerciale a autorizatiilor, a aprobarilor, a documentelor de
provenienta a marfii, a buletinelor de verificare metrologica
pentru cantare, a avizelor si a altor documente stabilite prin legi
sau acte administrative ale autoritatilor administratiei publice
centrale si locale;
d) verifica respectarea normelor legale privind
comercializarea obiectelor cu caracter religios;
e) verifica respectarea normelor legale privind amplasarea
materialelor publicitare si a locurilor de comercializare a
produselor din tutun si a bauturilor alcoolice;
f) verifica respectarea prevederilor legale privind orarul de
aprovizionare si functionare al operatorilor economici;
g) identifica marfurile si produsele abandonate pe domeniul
public sau privat al unitatii administrativ-teritoriale si pe raza
sectoarelor municipiului Bucuresti sau pe spatii aflate in
administrarea autoritatilor administratiei publice locale ori a altor
servicii/institutii de interes local si aplica procedurile legale de
ridicare a acestora;
h) verifica respectarea regulilor si normelor de comert si
prestari de servicii stabilite prin acte normative in competenta
autoritatilor administratiei publice locale;
i) coopereaza si acorda sprijin autoritatilor de control sanitar,
de mediu si de protectie a consumatorilor in exercitarea atributiilor
de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora;
j) verifica respectarea obligatiilor ce revin operatorilor
economici cu privire la afisarea preturilor, a produselor
comercializate si a serviciilor si sesizeaza autoritatile
competente in cazul in care identifica nereguli;
k) verifica si solutioneaza, in conditiile legii, petitiile primite
in legatura cu actele si faptele de comert desfasurate in locuri
publice cu incalcarea normelor legale;
l) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea
normelor legale specifice realizarii atributiilor prevazute la
lit. a)j), stabilite in sarcina autoritatilor administratiei publice
locale.
Art. 11 In domeniul evidentei persoanelor, politia locala
are urmatoarele atributii:
a) inmaneaza cartile de alegator persoanelor la implinirea
varstei de 18 ani;
b) coopereaza cu alte autoritati competente in vederea
verificarii, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal,
daca solicitarea este justificata prin necesitatea indeplinirii unei
atributii prevazute de lege, cu respectarea reglementarilor legale
privind prelucrarea datelor cu caracter personal si libera
circulatie a acestor date;
c) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru
nerespectarea normelor legale privind domiciliul, resedinta si
actele de identitate ale cetatenilor romani, inclusiv asupra
obligatiilor pe care le au persoanele prevazute la art. 37 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind
evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale
cetatenilor romani, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 290/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) coopereaza cu serviciile publice comunitare de evidenta a
persoanelor pentru punerea in legalitate a persoanelor cu acte
de identitate expirate si a minorilor cu varsta peste 14 ani, care
nu au acte de identitate.
Art. 12 In cazul infractiunilor flagrante, personalul politiei
locale imobilizeaza faptuitorul, ia masuri pentru conservarea
locului faptei, identifica martorii oculari, sesizeaza imediat
organele competente si preda faptuitorul, pe baza de procesverbal,
in vederea continuarii cercetarilor.
Art. 13 In cazul executarii in comun cu unitatile/structurile
Politiei Romane sau cu cele ale Jandarmeriei Romane a unor
misiuni in domeniul mentinerii sau asigurarii ordinii publice ori
pentru dirijarea circulatiei rutiere, efectivele politiei locale
actioneaza sub coordonarea directa a Politiei Romane sau a
Jandarmeriei Romane, dupa caz.
Capitolul IV - Statutul personalului politiei locale
Art. 14 (1) Personalul politiei locale este compus din:
a) functionari publici care ocupa functii publice specifice de
politist local;
b) functionari publici care ocupa functii publice generale;
c) personal contractual.
(2) Pot ocupa functii publice specifice de politist local
functionarii publici care indeplinesc atributii de natura celor
prevazute la art. 6, cu exceptia art. 6 lit. h), si la art. 711.
(3) Personalul din cadrul politiei locale care indeplineste
atributiile prevazute la art. 6 lit. h) are statut de personal
contractual.
(4) Incadrarea in clase si pe grade profesionale a functiei
publice specifice de politist local se face conform prevederilor
referitoare la functiile publice generale din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 15 ?eful politiei locale si adjunctul acestuia sunt
numiti in functia de conducere in conformitate cu prevederile
Legii nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Legii nr. 188/1999, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 16 (1) Raporturile de serviciu ale politistilor locali si
ale functionarilor publici care ocupa functii publice generale se
stabilesc, se modifica, se suspenda si inceteaza in conditiile
stabilite potrivit prevederilor prezentei legi si ale Legii
nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Raporturile de munca ale personalului contractual din
cadrul politiei locale se stabilesc, se modifica, se suspenda si
inceteaza in conditiile prevazute de legislatia muncii, iar cele ale
personalului contractual cu atributii in domeniul pazei bunurilor
si a obiectivelor de interes local si cu respectarea conditiilor
prevazute de Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor,
bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 17 (1) In timpul serviciului, politistii locali si personalul
contractual din politia locala cu atributii in domeniul pazei
bunurilor si a obiectivelor de interes local poarta uniforma si
exercita atributiile prevazute in fisa postului, potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Politistul local este investit cu exercitiul autoritatii publice,
pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor si a indatoririlor
de serviciu, in limitele competentelor stabilite prin lege, si
beneficiaza de dispozitiile legii penale cu privire la persoanele
care indeplinesc o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat.
Art. 18 (1) Dupa numirea in functie, politistii locali care au
atributii in domeniul ordinii si linistii publice, precum si cei cu
atributii in domeniul circulatiei rutiere, proveniti din structurile
politiei comunitare sunt obligati ca, in termen de 5 ani, sa
urmeze un program de formare initiala organizat intr-o institutie
de invatamant din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Dupa numirea in functie, politistii locali care au atributii in
domeniul ordinii si linistii publice, precum si cei cu atributii in
domeniul circulatiei rutiere, selectionati ulterior operationalizarii
structurilor politiei locale, in conditiile art. 3 alin. (1), precum si
cei selectionati in vederea incadrarii posturilor structurilor de
politie locala infiintate in conditiile art. 3 alin. (2) sunt obligati ca,
in termen de un an, sa urmeze un program de formare initiala
organizat intr-o institutie de invatamant din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) politistii locali
care provin din structurile de ordine si siguranta publica ale
Ministerului Administratiei si Internelor, precum si cei care au
urmat un program de pregatire initiala intr-o institutie de
invatamant din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
(4) Durata programelor de formare prevazute la alin. (1) si
(2) este de minimum 3 luni.
(5) Finalizarea programelor de formare prevazute la alin. (1)
si (2) se face prin examen de absolvire, conform planului de
invatamant. In urma promovarii examenului, politistii locali obtin
un certificat de absolvire eliberat, in conditiile legii, de catre
institutia organizatoare.
(6) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 188/1999,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca, dupa
expirarea perioadei de 5 ani prevazute la alin. (1), respectiv a
celei de un an prevazute la alin. (2), politistul local nu a absolvit
programul de formare initiala, acesta este eliberat din functia
publica.
(7) Contravaloarea cheltuielilor de scolarizare individuale ale
politistilor locali aferente programelor de formare prevazute la
alin. (1) si (2) se suporta din bugetul politiei locale sau din
bugetul local, dupa caz.
(8) Modul de organizare a programelor de formare prevazute
la alin. (1) si (2) si structura programelor de invatamant se
stabilesc prin Regulamentul-cadru de organizare si functionare
a politiei locale.
(9) Formarea profesionala a personalului cu atributii in
domeniul pazei bunurilor si a obiectivelor de interes local se
realizeaza in conditiile Legii nr. 333/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(10) Conditiile de incadrare pentru personalul din
compartimentele responsabile cu protectia mediului si activitatea
comerciala, precum si a personalului cu atributii de control pe
linia disciplinei in constructii se stabilesc prin regulamentul
propriu de organizare si functionare, pe baza prevederilor legale
in domeniu si ale Regulamentului-cadru de organizare si
functionare a politiei locale.
Art. 19 Pentru reprezentarea propriilor interese in relatiile
cu autoritatile administratiei publice centrale si locale,
functionarii publici si personalul contractual din politia locala se
pot asocia, in conditiile legii.
Capitolul V - Drepturile si obligatiile politistului local
Art. 20 (1) In exercitarea atributiilor ce ii revin, potrivit legii,
politistul local are urmatoarele drepturi principale:
a) sa efectueze control preventiv asupra persoanei si/sau
bagajului acesteia in urmatoarele situatii: exista indicii clare ca
s-a savarsit, se savarseste sau se pregateste savarsirea unei
infractiuni sau persoana participa la manifestari publice
organizate in locuri in care este interzis accesul cu arme,
produse ori substante periculoase;
b) sa invite la sediul politiei locale persoanele a caror
prezenta este necesara pentru indeplinirea atributiilor, prin
aducerea la cunostinta, in scris, a scopului si a motivului
invitatiei;
c) sa solicite sprijinul cetatenilor pentru identificarea,
urmarirea si prinderea persoanelor care au comis fapte de
natura penala sau contraventionala;
d) sa poarte si sa foloseasca, in conditiile prezentei legi si
numai in timpul serviciului, armamentul, munitia si celelalte
mijloace de aparare si interventie din dotare;
e) sa circule gratuit, pe baza legitimatiei de serviciu, in timpul
serviciului, in zona de competenta, cu mijloacele de transport in
comun locale, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi
indeplinite altfel;
f) sa foloseasca forta, in conditiile legii, proportional cu starea
de fapt care justifica utilizarea acesteia, in cazul nerespectarii
dispozitiilor pe care le-a dat in exercitarea atributiilor de serviciu;
g) sa legitimeze si sa stabileasca identitatea persoanelor
care incalca dispozitiile legale ori sunt indicii ca acestea
pregatesc sau au comis o fapta ilegala;
h) sa conduca la sediul politiei locale sau al unitatilor/
structurilor teritoriale ale Politiei Romane pe cei care prin
actiunile lor pericliteaza integritatea corporala, sanatatea sau
viata persoanelor, ordinea publica ori alte valori sociale, precum
si persoanele suspecte de savarsirea unor fapte ilegale, a caror
identitate nu a putut fi stabilita in conditiile legii. Verificarea
situatiei acestor categorii de persoane si luarea masurilor legale,
dupa caz, se realizeaza in cel mult 12 ore din momentul
depistarii, ca masura administrativa.
(2) Pentru exercitarea atributiilor de serviciu, politistii locali
au acces, in conditiile legii, la bazele de date ale Ministerului
Administratiei si Internelor. In acest scop, politia locala sau
unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala, dupa caz, si
structurile abilitate din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor incheie protocoale de colaborare in care se
reglementeaza infrastructura de comunicatii, masurile de
securitate, protectie si de asigurare a confidentialitatii datelor,
nivelul de acces si regulile de folosire.
Art. 21 (1) In exercitarea atributiilor de serviciu, politistul
local este obligat:
a) sa respecte drepturile si libertatile fundamentale ale
cetatenilor, prevazute de Constitutia Romaniei, republicata, si
de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale;
b) sa respecte principiile statului de drept si sa apere valorile
democratiei;
c) sa respecte prevederile legilor si ale actelor administrative
ale autoritatilor administratiei publice centrale si locale;
d) sa respecte si sa aduca la indeplinire ordinele si
dispozitiile legale ale sefilor ierarhici;
e) sa respecte normele de conduita profesionala si civica
prevazute de lege;
f) sa isi decline, in prealabil, calitatea si sa prezinte insigna
de politist si legitimatia de serviciu, cu exceptia situatiilor in care
rezultatul actiunii este periclitat. La intrarea in actiune sau la
inceputul interventiei ce nu sufera amanare, politistul local este
obligat sa se prezinte, iar dupa incheierea oricarei actiuni sau
interventii sa se legitimeze si sa declare functia si unitatea de
politie locala din care face parte;
g) sa intervina si in afara orelor de program, in limita
mijloacelor aflate la dispozitie, pentru exercitarea atributiilor de
serviciu, in raza teritoriala de competenta, cand ia la cunostinta
de existenta unor situatii care justifica interventia sa;
h) sa se prezinte de indata la sediul politiei locale sau acolo
unde este solicitat, in situatii de catastrofe, calamitati ori tulburari
de amploare ale ordinii si linistii publice sau alte asemenea
evenimente, precum si in cazul instituirii starii de urgenta ori a
starii de asediu sau in caz de mobilizare si de razboi;
i) sa respecte secretul profesional, precum si
confidentialitatea datelor dobandite in timpul desfasurarii
activitatii, in conditiile legii, cu exceptia cazurilor in care
indeplinirea sarcinilor de serviciu, nevoile justitiei sau legea
impun dezvaluirea acestora;
j) sa manifeste corectitudine in rezolvarea problemelor
personale, in asa fel incat sa nu beneficieze si nici sa nu lase
impresia ca beneficiaza de datele confidentiale obtinute in
calitatea sa oficiala.
(2) Politistului local ii este interzis:
a) sa faca parte din partide, formatiuni sau organizatii politice
ori sa desfasoare propaganda in favoarea acestora;
b) sa exprime opinii sau preferinte politice la locul de munca
sau in public;
c) sa participe la mitinguri, demonstratii, procesiuni sau orice
alte intruniri cu caracter politic;
d) sa adere la secte, organizatii religioase sau la orice alte
organizatii interzise de lege;
e) sa efectueze, direct sau prin persoane interpuse, activitati
de comert ori sa participe la administrarea sau conducerea unor
operatori economici, cu exceptia calitatii de actionar;
f) sa exercite activitati de natura sa lezeze onoarea si
demnitatea politistului local sau a institutiei din care face parte;
g) sa detina orice alta functie publica sau privata pentru care
este salarizat, cu exceptia functiilor didactice din cadrul
institutiilor de invatamant, a activitatilor de cercetare stiintifica si
creatie literar-artistica;
h) sa participe la efectuarea oricarei forme de control in vreo
entitate publica sau privata, in cazul in care, direct ori prin
intermediari, este implicat sau are interese de natura contrara
activitatii specifice de politie;
i) sa provoace suferinte fizice sau psihice unor persoane, in
scopul obtinerii de la acestea ori de la o terta persoana de
informatii sau marturisiri;
j) sa primeasca, sa solicite, sa accepte, direct sau indirect, ori
sa faca sa i se promita, pentru sine sau pentru altii, in
considerarea calitatii sale oficiale, daruri ori alte avantaje;
k) sa rezolve cereri care nu sunt de competenta sa ori care nu
i-au fost repartizate de sefii ierarhici sau sa intervina pentru
solutionarea unor asemenea cereri, in scopurile prevazute la lit. j);
l) sa colecteze sume de bani de la persoane fizice sau
juridice;
m) sa redacteze, sa imprime sau sa difuzeze materiale ori
publicatii cu caracter politic, imoral sau ilegal.
(3) Politistul local cu functie de conducere raspunde pentru
ordinele si dispozitiile date subordonatilor. El este obligat sa
verifice daca acestea au fost transmise si intelese corect si sa
controleze modul de aducere la indeplinire.
(4) Politistul local cu functie de conducere este obligat sa
sprijine propunerile si initiativele motivate ale personalului din
subordine, in vederea imbunatatirii activitatii politiei locale in
care isi desfasoara activitatea, precum si a calitatii serviciilor
publice oferite cetatenilor.
(5) Politistul local raspunde, in conditiile legii, pentru modul
in care isi exercita atributiile de serviciu. Incalcarea de catre
politistul local a atributiilor de serviciu angajeaza raspunderea
sa disciplinara, patrimoniala, civila sau penala, dupa caz, potrivit
legii.
(6) Politistul local are obligatia sa se abtina de la orice fapta
care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori
prestigiului politiei locale si/sau autoritatilor publice.
Art. 22 In indeplinirea atributiilor prevazute de prezenta
lege, personalul politiei locale isi exercita competenta pe raza unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale unde isi desfasoara
activitatea.
Art. 23 Pentru contributii deosebite la apararea ordinii si
linistii publice, a drepturilor si a libertatilor fundamentale ale
cetatenilor si la prevenirea faptelor antisociale, pentru
indeplinirea exemplara a atributiilor de serviciu, politistilor locali
li se pot acorda recompense morale sau materiale, in conditiile
stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare si functionare a
politiei locale.
Capitolul VI - Folosirea mijloacelor din dotare si uzul de arma
Art. 24 (1) Pentru descurajarea, impiedicarea si
neutralizarea actiunilor agresive ale persoanelor care tulbura
ordinea si linistea publica, actiuni ce nu au putut fi inlaturate sau
anihilate prin utilizarea altor mijloace, politistii locali pot folosi
arme neletale destinate pentru autoaparare, bastoane din
cauciuc sau tomfe, bastoane cu energie electrostatica,
dispozitive cu substante iritant-lacrimogene si paralizante,
catuse, caini de serviciu, precum si alte mijloace de imobilizare
care nu pun in pericol viata sau nu produc o vatamare corporala
grava.
(2) Mijloacele prevazute la alin. (1) pot fi folosite impotriva
persoanelor care:
a) intreprind actiuni care pun in pericol integritatea corporala,
sanatatea sau bunurile altor persoane;
b) blocheaza, in afara conditiilor legii, caile publice de
circulatie, incearca sa patrunda, patrund fara drept sau refuza
sa paraseasca sediile autoritatilor publice, ale partidelor politice,
ale institutiilor si organizatiilor de interes public ori privat,
pericliteaza in orice mod integritatea sau securitatea acestora
ori a personalului sau tulbura desfasurarea normala a activitatii;
c) ultragiaza persoanele cu functii ce implica exercitiul
autoritatii publice;
d) se opun sau nu se supun, prin orice mijloace, indeplinirii
solicitarilor legale ale politistilor locali, numai daca exista o
temere legitima ca prin actiunile lor pot pune in pericol
integritatea corporala sau viata politistilor locali.
(3) Folosirea mijloacelor prevazute la alin. (1) impotriva
participantilor la actiunile agresive se va face in mod gradual,
dupa avertizarea prealabila asupra utilizarii unor asemenea
mijloace si acordarea timpului necesar pentru incetarea
actiunilor si conformarea la solicitarile legale ale politistilor locali.
Orice actiune in public se face prin anuntare: Politia!.
(4) Folosirea mijloacelor prevazute la alin. (1) nu trebuie sa
depaseasca nevoile reale pentru impiedicarea sau neutralizarea
actiunilor agresive.
Art. 25 (1) Politistul local dotat cu arme letale de aparare
si paza poate face uz de arma in caz de legitima aparare, stare
de necesitate potrivit legii ori pentru indeplinirea atributiilor de
serviciu.
(2) Personalul contractual care desfasoara activitati de paza,
dotat cu arme letale de aparare si paza, poate face uz de arma
in caz de legitima aparare ori stare de necesitate potrivit legii.
(3) In sensul prezentei legi, prin uz de arma se intelege
tragerea cu arma letala de aparare si paza asupra persoanelor,
animalelor sau bunurilor.
(4) Atunci cand folosirea altor mijloace de imobilizare sau
constrangere nu a dat rezultate, politistul local poate face uz de
arma in indeplinirea atributiilor de serviciu, in urmatoarele situatii:
a) pentru asigurarea apararii oricarei persoane impotriva
unor violente iminente, prin care se poate provoca moartea sau
ranirea grava ori care constituie amenintare grava asupra vietii
sau integritatii corporale a unei persoane;
b) pentru imobilizarea unei persoane care, dupa comiterea
unei infractiuni prin violenta, se opune sau incearca sa fuga, iar
ramanerea acesteia in stare de libertate poate pune in pericol
viata sau integritatea corporala a persoanelor.
(5) Uzul de arma se face numai dupa somatia Politia, stai!.
In caz de nesupunere, se someaza din nou prin cuvintele: Stai,
ca trag!. Daca cel in cauza nu se supune nici de aceasta data,
se someaza prin tragerea focului de arma in sus, in plan vertical.
(6) In cazul in care, dupa executarea somatiei legale, potrivit
alin. (5), persoana in cauza nu se supune, se poate face uz de
arma impotriva acesteia.
(7) Uzul de arma, in conditiile si in situatiile prevazute de
alin. (4)(6), se face in asa fel incat sa duca la imobilizarea
celor impotriva carora se foloseste arma, tragandu-se, pe cat
posibil, la picioare, pentru a evita cauzarea mortii acestora.
(8) In cazurile de legitima aparare sau stare de necesitate se
pot folosi armele letale de aparare si paza, fara somatie, daca
nu exista timpul necesar pentru aceasta.
Art. 26 Fiecare situatie in care s-a facut uz de arma se
raporteaza de urgenta ierarhic. De indata ce va fi posibil,
raportul se intocmeste in scris. Daca in urma uzului de arma s-a
produs moartea sau vatamarea unei persoane, fapta se
comunica de indata procurorului competent, potrivit legii.
Art. 27 (1) Se interzice folosirea mijloacelor prevazute la
art. 24 si 25:
a) impotriva copiilor, femeilor cu semne vizibile de sarcina si
a persoanelor cu semne vizibile de invaliditate, cu exceptia
cazurilor in care acestia savarsesc un atac armat sau in grup,
care pune in pericol viata ori integritatea corporala a persoanei;
b) in situatiile in care s-ar primejdui viata altor persoane ori
s-ar viola teritoriul, spatiul aerian sau apele nationale ale unui
stat vecin.
(2) Folosirea mijloacelor prevazute la art. 24 si 25 pentru
indeplinirea atributiilor de serviciu, in conditiile si in situatiile
prevazute de prezenta lege, inlatura caracterul penal al faptei.
(3) Persoanelor ranite li se da primul ajutor si se iau imediat
masuri pentru acordarea ingrijirilor medicale.
Capitolul VII - Atributiile autoritatilor administratiei publice locale in privinta organizarii si functionarii politiei locale
Art. 28 (1) La nivelul fiecarei comune, al fiecarui oras,
municipiu si sector al municipiului Bucuresti unde functioneaza
politia locala se organizeaza si functioneaza comisia locala de
ordine publica, prin hotarare a consiliului local, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, denumita in
continuare comisia locala, care este un organism cu rol
consultativ.
(2) Comisia locala este constituita, dupa caz, din: primar,
respectiv primarul general in cazul municipiului Bucuresti, seful
unitatii/structurii teritoriale a Politiei Romane sau reprezentantul
acestuia, seful politiei locale, secretarul unitatii administrativteritoriale
si 3 consilieri locali, respectiv consilieri generali in
cazul municipiului Bucuresti, desemnati de autoritatea
deliberativa.
(3) Sedintele comisiei locale sunt conduse de primar,
respectiv de primarul general in cazul municipiului Bucuresti.
(4) Modul de functionare a comisiei locale se stabileste prin
regulamentul de organizare si functionare a acesteia, adoptat
de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti.
Art. 29 (1) Comisia locala are urmatoarele atributii:
a) asigura cooperarea dintre institutiile si serviciile publice cu
atributii in domeniul ordinii si al sigurantei publice la nivelul
unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
b) avizeaza proiectul regulamentului de organizare si
functionare a politiei locale;
c) elaboreaza proiectul planului de ordine si siguranta publica
al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, pe care il
actualizeaza anual;
d) analizeaza periodic activitatile de mentinere a ordinii si
sigurantei publice la nivelul unitatii/subdiviziunii administrativteritoriale
si face propuneri pentru solutionarea deficientelor
constatate si pentru prevenirea faptelor care afecteaza climatul
social;
e) evalueaza cerintele specifice si face propuneri privind
necesarul de personal al politiei locale;
f) prezinta autoritatii deliberative rapoarte anuale asupra
modului de indeplinire a prevederilor planului de ordine si
siguranta publica al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
In baza concluziilor desprinse din analizele efectuate, propune
autoritatilor administratiei publice locale initierea unor proiecte
de hotarari prin care sa se previna faptele care afecteaza
climatul social.
(2) Secretariatul comisiei locale este asigurat de persoane
cu atributii in acest sens din aparatul de specialitate al
primarului, respectiv al primarului general al municipiului
Bucuresti.
(3) Comisia locala se reuneste trimestrial sau ori de cate ori
este necesar, la convocarea primarului/primarului general al
municipiului Bucuresti sau a unei treimi din numarul consilierilor
locali/consilierilor generali.
Art. 30 In privinta organizarii si functionarii politiei locale,
autoritatea deliberativa a administratiei publice locale are
urmatoarele atributii:
a) aproba regulamentul de organizare si functionare a politiei
locale, in conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
prezentei legi;
b) stabileste, in conformitate cu prevederile Legii
nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, procedurile si criteriile pentru organizarea
concursului, in vederea ocuparii functiei de sef al politiei locale,
acolo unde la data intrarii in vigoare a prezentei legi nu este
ocupata functia de sef al politiei comunitare, ca urmare a
promovarii concursului organizat in acest scop;
c) stabileste, in conditiile legii, criterii specifice pentru
evaluarea activitatii politiei locale;
d) aproba, potrivit competentelor sale, conditiile materiale si
financiare necesare pentru functionarea politiei locale;
e) analizeaza, impreuna cu comisia locala, activitatea politiei
locale, in conditiile legii, si stabileste masuri de imbunatatire a
activitatii acesteia;
f) stabileste, la propunerea comisiei locale, masurile
necesare pentru buna functionare a politiei locale si pentru
incadrarea activitatii acesteia in normele si procedurile stabilite
de unitatea de reglementare;
g) aproba, la propunerea comisiei locale, planul de ordine si
siguranta publica al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
Art. 31 (1) In privinta organizarii si functionarii politiei
locale, primarul/primarul general al municipiului Bucuresti are
urmatoarele atributii:
a) numeste, sanctioneaza si dispune suspendarea,
modificarea si incetarea raporturilor de serviciu sau, dupa caz,
ale raporturilor de munca ale personalului politiei locale, inclusiv
ale sefului acesteia, in cazul organizarii politiei locale in aparatul
propriu de specialitate, si numai pentru seful politiei locale si
adjunctul acestuia, in situatia organizarii acesteia ca institutie
publica de interes local;
b) supune spre aprobare autoritatii deliberative resursele
materiale si financiare necesare desfasurarii activitatii politiei
locale;
c) indruma, supravegheaza, controleaza si analizeaza
activitatea politiei locale, ca serviciu public de interes local;
d) asigura aducerea la indeplinire a hotararilor consiliului
local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti privind
organizarea si functionarea politiei locale;
e) evalueaza activitatea politiei locale, potrivit criteriilor
specifice stabilite de autoritatea deliberativa a administratiei
publice locale;
f) prezinta autoritatii deliberative, anual sau ori de cate ori
este necesar, informari privind modul de functionare a politiei
locale;
g) supune spre aprobare autoritatii deliberative regulamentul
de organizare si functionare a politiei locale;
h) supune spre aprobare autoritatii deliberative procedurile
si criteriile pentru organizarea concursului in vederea ocuparii
functiei de sef al politiei locale;
i) organizeaza periodic consultari cu membrii comunitatii
locale, cu participarea reprezentantilor unitatii/structurii teritoriale
a Politiei Romane si ai organizatiilor neguvernamentale, cu
privire la prioritatile si activitatea politiei locale;
j) primeste si solutioneaza sesizarile cu privire la deficientele
constatate in activitatea politiei locale, precum si cu privire la
imbunatatirea activitatii de paza si mentinere a ordinii si linistii
publice;
k) imputerniceste, prin dispozitie, politistii locali ca agenti
constatatori, in oricare dintre situatiile in care aceasta calitate ii
este stabilita, prin acte normative, primarului/primarului general
al municipiului Bucuresti.
(2) In cazul politiei locale organizate ca institutie publica de
interes local cu personalitate juridica, seful politiei locale, in
conditiile legii, numeste, sanctioneaza si dispune suspendarea,
modificarea si incetarea raporturilor de serviciu sau, dupa caz,
a raporturilor de munca ale personalului, cu exceptia sa si a
adjunctului sau.
Capitolul VIII - Dotarea si finantarea politiei locale
Art. 32 (1) Politia locala poate detine, administra si/sau
folosi, dupa caz, in conditiile legii, imobile, mijloace de transport
personalizate si dotate cu dispozitive de avertizare sonore si
luminoase de culoare albastra, mijloace de transport anume
destinate transporturilor bunurilor si valorilor dotate potrivit legii,
armament, munitie, echipamente si aparatura tehnica specifica,
necesare pentru exercitarea atributiilor prevazute de lege.
(2) Proprietatea asupra oricaror bunuri materiale din dotarea
politiei locale apartine unitatii administrativ-teritoriale, cu
exceptia celor inchiriate, luate in administrare sau in folosinta
de la alte entitati publice sau private, dupa caz.
(3) Personalizarea echipamentelor, a mijloacelor, a
uniformelor si a insemnelor distinctive ale politiei locale cuprinde
obligatoriu denumirea unitatii/subdiviziunii administrativteritoriale
pe raza careia se organizeaza si functioneaza.
(4) Politia locala poate constitui, in conditiile stabilite prin
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a politiei
locale, dispecerate pentru coordonarea activitatii personalului si
interventie, cu echipaje proprii, la obiectivele date in
competenta.
Art. 33 (1) Personalul politiei locale este dotat cu
uniforma, insemne distinctive si, dupa caz, cu:
a) arme letale de aparare si paza sau arme neletale destinate
pentru autoaparare;
b) mijloace individuale de aparare, interventie si imobilizare
prevazute la art. 24 alin. (1), in cazul politistilor locali, sau cele
prevazute de art. 45 din Legea nr. 333/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, in cazul personalului contractual.
(2) Structurile de politie locala sunt autorizate sa procure si
sa detina arme letale de aparare si paza si arme neletale
destinate pentru autoaparare, precum si munitia corespunzatoare, pentru inarmarea personalului propriu, in
conditiile art. 68 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor
si al munitiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Politistii locali cu atributii in domeniul asigurarii ordinii si
linistii publice care au obtinut certificatul de absolvire a
programului de formare initiala prevazut la art. 18 alin. (1) si (2),
precum si personalul contractual care desfasoara activitati de
paza si care a fost atestat profesional potrivit prevederilor Legii
nr. 333/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pot fi
dotati cu arme letale de aparare si paza sau cu arme neletale
destinate pentru autoaparare, in vederea desfasurarii activitatilor
specifice, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 69 si
70 din Legea nr. 295/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(4) Pana la completarea prin achizitii proprii a intregului
necesar de armament si munitii, dotarea politiei locale cu aceste
categorii de mijloace tehnice se poate asigura prin inchiriere de
la Ministerul Administratiei si Internelor, in conditiile stabilite prin
ordin al ministrului administratiei si internelor, sau de la
Ministerul Apararii Nationale, in conditiile stabilite prin ordin al
ministrului apararii nationale.
(5) Prin Regulamentul-cadru de organizare si functionare a
politiei locale se stabilesc, potrivit legii, normele de dotare,
categoriile de personal care sunt dotate cu mijloace individuale
de aparare, interventie, imobilizare, armament si munitie, tipurile
de arme, portul, modul de pastrare, manipulare, securitate si
evidenta ale acestora.
Art. 34 Drepturile salariale ale personalului politiei locale
se stabilesc potrivit prevederilor legale aplicabile personalului
din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al primarului
general al municipiului Bucuresti.
Art. 35 In afara drepturilor salariale prevazute la art. 34,
politistul local mai are dreptul si la:
a) decontarea cheltuielilor de transport in cazul deplasarii in
interesul serviciului;
b) incadrarea activitatii in conditii deosebite, speciale sau alte
conditii de munca, potrivit legii;
c) asigurarea de catre consiliul local al unitatii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale, respectiv de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, a asistentei juridice a politistului local
pentru fapte savarsite de acesta in exercitarea, potrivit legii, a
atributiilor de serviciu, in conditiile stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare a politiei locale;
d) asigurarea despagubirilor de viata, de sanatate si de
bunuri in conditiile stabilite prin Regulamentul-cadru de
organizare si functionare a politiei locale si in limita bugetului
aprobat de consiliul local/Consiliul General al Municipiului
Bucuresti.
Art. 36 In cazul decesului unui politist local in timpul sau
in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se acorda
familiei acestuia sau persoanei care a suportat cheltuielile
ocazionate de deces, dupa caz, un ajutor suplimentar de deces
egal cu 3 salarii de baza avute la data decesului.
Art. 37 (1) In exercitarea atributiilor de serviciu, politistul
local beneficiaza de protectie speciala, in conditiile legii, similara
cu a politistului din cadrul Politiei Romane.
(2) Politistul local si membrii familiei sale au dreptul la
protectie, in conditiile legii, din partea structurilor specializate
ale statului fata de amenintarile sau violentele la care ar putea
fi supusi ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu.
Art. 38 (1) Politistului local si personalului contractual din
politia locala, cu atributii in domeniul pazei bunurilor si
obiectivelor de interes local, li se asigura gratuit uniforma si
echipamentul de protectie adecvat misiunilor specifice pe care
le indeplinesc, iar in cazul in care, ca urmare a exercitarii
atributiilor de serviciu, li s-a degradat sau distrus imbracamintea
ori alte bunuri personale, au dreptul la despagubiri
corespunzatoare.
(2) Uniforma personalului prevazut la alin. (1), forma si
continutul insemnelor, precum si ale documentelor de legitimare
ale acestuia sunt cele prevazute in Regulamentul-cadru de
organizare si functionare a politiei locale.
(3) La incetarea raporturilor de serviciu sau de munca,
personalul prevazut la alin. (1) are obligatia de a preda, de
indata, uniforma, insemnele, echipamentul de protectie si
documentele de legitimare.
(4) Incetarea raporturilor de serviciu ale politistului local din
motive imputabile acestuia, in termen de 5 ani de la absolvirea
programului de formare initiala prevazut la art. 18 alin. (1) si (2),
atrage plata de catre acesta a contravalorii cheltuielilor de
scolarizare, proportional cu perioada ramasa.
Art. 39 (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital
ale politiei locale care functioneaza ca institutie publica cu
personalitate juridica se asigura din venituri proprii si subventii
de la bugetul local.
(2) In cazul in care politia locala se organizeaza ca un
compartiment functional in cadrul aparatului de specialitate al
primarului/primarului general al municipiului Bucuresti,
activitatea acesteia se finanteaza integral din bugetul local.
Capitolul IX - Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 40 (1) In vederea operationalizarii structurilor de
politie locala infiintate potrivit prevederilor prezentei legi, se pot
detasa functionari publici cu statut special, in conditiile Statutului
politistului, de la unitatile teritoriale ale Politiei Romane, pana la
ocuparea posturilor, pe o perioada de pana la un an.
(2) Numarul functionarilor publici cu statut special detasati
se stabileste in urma unei analize comune efectuate de
unitatea/structura teritoriala a Politiei Romane si de autoritatile
administratiei publice locale respective.
(3) Detasarea functionarilor publici cu statut special se face
in baza protocolului incheiat intre consiliul local al
unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale respective, respectiv
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, si unitatea/structura
teritoriala a Politiei Romane, in conformitate cu prevederile
Statutului politistului.
(4) Atributiile functionarilor publici cu statut special, detasati
potrivit alin. (1), se stabilesc in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
(5) Functionarilor publici cu statut special, detasati de la
unitatile/structurile teritoriale ale Politiei Romane, li se aplica
prevederile Statutului politistului si ale actelor normative care
reglementeaza salarizarea si alte drepturi ale politistilor.
Art. 41 Politia locala din unitatile/subdiviziunile
administrativ-teritoriale in care aceasta se organizeaza ca
institutie publica de interes local cu personalitate juridica preia,
in conditiile legii, patrimoniul actualelor structuri de politie
comunitara.
Art. 42 Bugetul politiei locale se stabileste conform
reglementarilor in vigoare si se aproba prin hotarare a autoritatii
deliberative, la propunerea primarului/primarului general al
municipiului Bucuresti.
Art. 43 (1) Politia locala care are in structura
compartimente functionale cu atributii in domeniul circulatiei
rutiere incheie protocoale cu administratorul bazei de date,
asigura mijloacele tehnice necesare si instruirea personalului
destinat acestei activitati, in vederea introducerii in baza de date
a punctelor de penalizare aplicate ca urmare a constatarii unor
abateri la regimul circulatiei rutiere, in termen de cel mult un an
de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(2) Pana cand compartimentele prevazute la alin. (1) pun in
aplicare masurile prevazute la alin. (1), procesele-verbale de
constatare a contraventiilor incheiate de politistii locali cu atributii
in domeniul circulatiei rutiere pentru abateri care presupun
aplicarea de puncte de penalizare se comunica in termen de
24 de ore, in copie, la unitatile/structurile teritoriale ale Politiei
Romane, pentru a fi introduse in baza de date, in baza
protocolului incheiat intre parti. In municipiul Bucuresti, toate
procesele-verbale care cuprind sanctiunile contraventionale
complementare, prin aplicarea de puncte de penalizare, in
conditiile legislatiei privind circulatia pe drumurile publice, se
comunica brigazii de politie rutiera, respectiv sectiilor de politie
competente teritoriale, pentru a fi introduse in baza de date.
(3) Structurile de politie locala desemneaza personalul
insarcinat cu introducerea punctelor de penalizare in baza de
date, care va lucra timp de un an impreuna cu persoanele
desemnate din cadrul politiei rutiere, in vederea specializarii.
(4) Politistii locali specializati in domeniul circulatiei rutiere
isi exercita atributiile impreuna cu structurile specializate ale
Politiei Romane, pe o perioada de un an de la data infiintarii
politiei locale in unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala
respectiva.
Art. 44 (1) In situatia in care primarul/primarul general al
municipiului Bucuresti apreciaza ca sarcinile ce revin autoritatilor
administratiei publice locale pe linie de politie locala nu sunt
indeplinite corespunzator sau are indicii/sesizari cu privire la
incalcarea prevederilor legale de catre politistii locali, poate
solicita prefectului sprijinul serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor, in vederea efectuarii unui control de specialitate.
(2) Controlul asupra activitatii politiei locale se poate dispune
si prin ordin al ministrului administratiei si internelor, la initiativa
acestuia, sau, dupa caz, a prefectului, a directorului general al
Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti ori a
inspectorului-sef al inspectoratului de politie judetean, numai
dupa incunostintarea prealabila a primarului/primarului general
al municipiului Bucuresti.
(3) Orice control se rezuma strict la asigurarea respectarii
principiilor constitutionale si a legalitatii specifice. Rezultatele
controlului se transmit primarului/primarului general al
municipiului Bucuresti si se prezinta in proxima sedinta a
consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 45 (1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2011.
(2) In termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Administratiei
si Internelor elaboreaza, cu consultarea structurilor asociative
ale autoritatilor administratiei publice locale, Regulamentulcadru
de organizare si functionare a politiei locale, care se
aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga
Legea nr. 371/2004 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Politiei Comunitare, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 878 din 27 septembrie 2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia prevederilor
art. 20 si 21 referitoare la serviciile publice destinate asigurarii
pazei obiectivelor de interes judetean.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, republicata.
|