Legea 69/2010 responsabilitatii fiscal-bugetare. Lege nr. 69/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 252 din 20 aprilie 2010
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezenta lege are ca obiective principale:
1. asigurarea si mentinerea disciplinei fiscal-bugetare, a
transparentei si sustenabilitatii pe termen mediu si lung a
finantelor publice;
2. stabilirea unui cadru de principii si reguli pe baza caruia
Guvernul sa asigure implementarea politicilor fiscal-bugetare
care sa conduca la o buna gestiune financiara a resurselor;
3. gestionarea eficienta a finantelor publice pentru a servi
interesul public pe termen lung, asigurarea prosperitatii
economice si ancorarea politicilor fiscal-bugetare intr-un cadru
durabil.
Art. 2 Dispozitiile prezentei legi se aplica autoritatilor,
institutiilor si entitatilor publice si/sau de utilitate publica
prevazute la art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si,
respectiv, la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind
finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare,
finantate potrivit art. 62 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, si art. 67 din Legea nr. 273/2006, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si altor entitati
finantate in proportie de peste 50% din fonduri publice, stabilite
potrivit normelor europene.
Art. 3 In sensul prezentei legi, urmatorii termeni vor fi
definiti astfel:
1. strategia fiscal-bugetara — documentul de politica publica
ce stabileste obiectivele si prioritatile in domeniul fiscal-bugetar,
tintele veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat si
ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat,
precum si evolutia soldului bugetului general consolidat pe o
perioada de 3 ani;
2. bugetul general consolidat — ansamblul bugetelor
componente ale sistemului bugetar agregate si consolidate
pentru a forma un intreg: bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul centralizat
al unitatilor Administrativ-teritoriale, bugetul Trezoreriei Statului,
bugetele institutiilor publice autonome, bugeteLe institutiilor
publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, din
bugetul asigurarilor sociale de stat si din bugetele fondurilor
speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate Integral
din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite
externe contractate sau garantate de stat si ale caror
rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri
publice, bugetul fondurilor externe nerambursabile, precum si al
altor entitati finantate in proportie de peste 50% din fonduri
publice stabilite potrivit nOrmelor europene;
3. cheltuielile primare ale bugetului general consolidat —
cheltuielile bugetului general consolidat, din care au fost deduse
platile de dobanzi aferente datoriei publice;
4. soldul bugetului general consolidat — diferenta dintre
veniturile bugetului general consolidat si cheltuielile bugetului
general consolidat;
5. soldul primar al bugetului general consolidat — diferenta
dintre veniturile si cheltuielile primare ale bugetului general
consolidat;
6. deteriorarea soldului bugetului general consolidat —
majorarea deficitului bugetului general consolidat sau
diminuarea excedentului bugetului general consolidat fata de cel
prevazut in strategia fiscal-bugetara pentru anul respectiv;
7. ciclul economic — definit si masurat conform
metodologiilor recunoscute la nivelul Uniunii Europene;
8. cheltuielile de personal — Totalul cheltuielilor suportate din
bugetul general consolidat pentru personalul din sectorul
bugetar, pe parcursul unui exercitiu bugetar, respectiv
cheltuielile cu salariile de baza, soldele functiilor de baza si
indemnizatiile lunare de incadrare, sporurile, indemnizatiile,
premiile, stimulentele si alte drepturi de natura salariala, in bani
sau natura, stabilite conform legii, precum si contributiile sociale
ce revin in sarcina angajatorului aferente acestora;
9. entitati finantate in proportie de peste 50% din fonduri
publice — entitati considerate ca facand parte din administratia
publica daca alocatiile de la buget acopera mai mult de 50% din
costurile de productie;
10. asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor
donatori — asistenta financiara nerambursabila primita de
Romania sub forma fondurilor nerambursabile de preaderare si
postaderare potrivit prevederilor memorandumurilor si
acordurilor de finantare incheiate intre Comisia Comunitatii
Europene sau alti donatori si Guvernul Romaniei;
11. bugetul centralizat al unitatilor administrativ-teritoriale —
veniturile si cheltuielile bugetelor generale ale unitatilor
administrativ-teritoriale, definite la art. 3 alin. (1) din Legea
nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
12. cheltuieli de natura investitiilor — includ cheltuielile de
capital si transferuri pentru programele de dezvoltare.
Capitolul II - Principiile, obiectivele si regulile politicii fiscal-bugetare
Sectiunea 1 - Principiile politicii fiscal-bugetare
Art. 4 (1) Guvernul Romaniei va defini si va derula politica
fiscal-bugetara pe baza urmatoarelor principii:
1. Principiul transparentei in ceea ce priveste stabilirea
obiectivelor fiscal-bugetare si derularea politicii fiscale si
bugetare
Guvernul si autoritatile publice locale au obligatia de a face
publice si de a mentine in dezbatere un interval de timp
rezonabil toate informatiile necesare ce permit evaluarea
modului de implementare a politicilor fiscale si bugetare,
rezultatelor acestora si a starii finantelor publice centrale si,
respectiv, locale.
2. Principiul stabilitatii
Guvernul are obligatia de a conduce politica fiscal-bugetara
intr-un mod care sa asigure predictibilitatea acesteia pe termen
mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice.
3. Principiul responsabilitatii fiscale
Guvernul are obligatia de a conduce politica fiscal-bugetara
in mod prudent si de a gestiona resursele si obligatiile bugetare,
precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure
sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung.
Sustenabilitatea finantelor publice presupune ca, pe termen
mediu si lung, Guvernul sa aiba posibilitatea sa gestioneze
riscuri sau situatii neprevazute, fara a fi nevoit sa opereze
ajustari semnificative ale cheltuielilor, veniturilor sau deficitului
bugetar cu efecte destabilizatoare din punct de vedere
economic sau social.
4. Principiul echitatii
Guvernul va derula politica fiscal-bugetara luand in calcul
impactul financiar potential asupra generatiilor viitoare, precum
si impactul asupra dezvoltarii economice pe termen mediu si
lung.
5. Principiul eficientei
Politica fiscal-bugetara a Guvernului va avea la baza
utilizarea eficienta a resurselor publice limitate, va fi definita pe
baza eficientei economice, iar deciziile de alocare a investitiilor
publice, inclusiv cele finantate din fonduri nerambursabile primite
de la Uniunea Europeana si alti donatori, se vor baza inter alia
pe evaluarea economica, precum si pe evaluarea capacitatii de
absorbtie.
6. Principiul gestionarii eficiente a cheltuielilor de personal
platite din fonduri publice
Politica salariala si a numarului de personal aferenta
institutiilor, autoritatilor, entitatilor publice si/sau de utilitate
publica trebuie sa fie in conformitate cu tintele fiscal-bugetare
din strategia fiscal-bugetara, cu scopul de a eficientiza gestiunea
fondurilor cu aceasta destinatie.
(2) Principiile prevazute la alin. (1) sunt aplicabile in mod
corespunzator si autoritatilor administratiei publice locale si,
respectiv, altor entitati ale caror bugete fac parte din bugetul
general consolidat.
Sectiunea 2 - Obiectivele politicii fiscal-bugetare
Art. 5 (1) Guvernul are obligatia sa indeplineasca
obiectivele de politica fiscal-bugetara, sa elaboreze si sa aplice
strategia fiscal-bugetara anuala potrivit regulilor fiscal-bugetare
prevazute in prezenta lege.
(2) Obiectivele politicii fiscal-bugetare sunt:
a) mentinerea datoriei publice la un nivel sustenabil pe
termen mediu si lung;
b) realizarea unui sold al bugetului general consolidat
aproape de zero pe durata ciclului economic, concomitent cu
asigurarea competitivitatii tarii;
c) gestionarea prudenta a resurselor si a obligatiilor asumate
ale sectorului public si a riscurilor fiscal-bugetare;
d) mentinerea unui nivel adecvat al resurselor bugetare
pentru plata serviciului datoriei publice;
e) asigurarea predictibilitatii nivelului cotelor si bazelor de
impozitare sau taxare.
Sectiunea 3 - Regulile politicii fiscal-bugetare
Art. 6 Politica fiscal-bugetara va fi derulata in conformitate
cu urmatoarele reguli fiscale:
a) soldul bugetului general consolidat si cheltuielile de
personal ale bugetului general consolidat, exprimate ca procent
in produsul intern brut, nu pot depasi plafoanele anuale stabilite
in cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara pentru primii
2 ani acoperiti de aceasta;
b) soldul si, respectiv, soldul primar al bugetului general
consolidat, luand in considerare componentele acestuia, pentru
anul bugetar urmator, nu vor putea depasi plafonul stabilit prin
cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara, aprobata de
catre Parlament;
c) cheltuielile totale ale bugetului general consolidat,
excluzand asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a
altor donatori si cheltuielile de personal, luand in considerare
bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
locale, bugetele institutiilor autofinantate, bugetele fondurilor
speciale si alte bugete componente, nu vor depasi plafonul
specificat in cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara
pentru anul bugetar urmator;
d) pentru fiecare dintre cei 3 ani acoperiti de strategia fiscalbugetara,
rata anuala de crestere a cheltuielilor totale ale
bugetului general consolidat va fi mentinuta sub rata anuala de
crestere nominala a produsului intern brut prognozata pentru
anul bugetar respectiv, pana cand soldul preliminat al bugetului
general consolidat a inregistrat surplus in anul anterior anului
pentru care se elaboreaza proiectul de buget;
e) pentru fiecare dintre cei 3 ani acoperiti de strategia fiscalbugetara,
rata anuala de crestere a cheltuielilor totale ale
bugetului general consolidat va fi cel mult egala cu rata anuala
de crestere nominala a produsului intern brut prognozata pentru
anul bugetar respectiv, in perioada in care soldul preliminat al
bugetului general consolidat este in echilibru sau excedentar in
anul anterior anului pentru care se elaboreaza proiectul de
buget;
f) in cazul in care se majoreaza cotele de impozitare,
cresterea nominala a cheltuielilor totale ale bugetului general
consolidat va fi cel mult egala cu cresterea nominala a veniturilor
bugetare, fara a conduce la o deteriorare a soldului bugetului
general consolidat prevazut in strategia fiscal-bugetara.
Cresterea nominala a cheltuielilor se poate realiza incepand cu
anul urmator celui in care au fost majorate cotele de impozitare
si numai dupa ce Consiliul fiscal a avizat estimarile referitoare la
cresterea nominala a veniturilor bugetare;
g) pe parcursul exercitiului bugetar, creditele bugetare
aprobate pentru cheltuieli de investitii nu pot fi virate si utilizate
pentru cheltuieli curente;
h) in cazul in care soldul pozitiv al bugetului general
consolidat pentru anul bugetar respectiv si in urmatorii 2 ani va
fi mai mare decat cel prognozat, diferenta respectiva se va
utiliza la diminuarea datoriei publice acumulate din anii
precedenti.
Capitolul III - Cheltuielile bugetare
Sectiunea 1 - Evaluarea impactului cheltuielilor
Art. 7 (1) In cazul propunerilor de introducere a unor
masuri/politici/initiative legislative a caror adoptare atrage
majorarea cheltuielilor bugetare, initiatorii au obligatia sa
prezinte:
a) fisa financiara prevazuta la art. 15 din Legea nr. 500/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare, insotita de ipotezele si
metodologia de calcul utilizata;
b) declaratie conform careia majorarea de cheltuiala
respectiva este compatibila cu obiectivele si prioritatile strategice
specificate in strategia fiscal-bugetara, cu legea bugetara
anuala si cu plafoanele de cheltuieli prezentate in strategia
fiscal-bugetara.
(2) Ministerul Finantelor Publice are obligatia sa verifice fisa
financiara prezentata conform prevederilor alin. (1). In acest
scop, Ministerul Finantelor Publice poate solicita opinia
Consiliului fiscal.
Sectiunea 2 - Cheltuieli de personal
Art. 8 Guvernul si fiecare ordonator de credite, precum si
orice entitate responsabila de elaborarea politicilor si acordurilor
salariale din sectorul public trebuie sa se asigure ca toate aceste
politici si acorduri salariale sunt in concordanta cu principiile
responsabilitatii fiscale, regulile fiscale, precum si cu obiectivele
si limitele din strategia fiscal-bugetara.
Art. 9 (1) Nu se pot promova acte normative cu mai putin
de 180 de zile inainte de expirarea mandatului Guvernului, in
conformitate cu art. 110 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata, care conduc la cresterea cheltuielilor de personal
sau a pensiilor in sectorul bugetar.
(2) Totalul cheltuielilor de personal ale bugetului general
consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar, cu
ocazia rectificarilor bugetare.
(3) Negocierile pentru unele drepturi care, potrivit legii, se
stabilesc prin contracte colective de munca vor putea fi finalizate
numai dupa ce cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara
a fost aprobat, cu respectarea plafoanelor de cheltuieli de
personal stabilite.
Art. 10 (1) In raport cu tintele prevazute la art. 26 alin. (4),
executia cheltuielilor de personal este evaluata de catre
Ministerul Finantelor Publice, la finalul fiecarui trimestru.
(2) Pentru incadrarea in limitele trimestriale ale cheltuielilor
de personal, ordonatorii de credite au posibilitatea sa diminueze
drepturile salariale care sunt stabilite prin lege in cuantum
variabil si pe cele a caror acordare este facultativa, potrivit legii.
(3) In cazurile exceptionale si temeinic justificate in care un
ordonator principal de credite nu se incadreaza in limita
trimestriala pentru cheltuielile de personal, Ministerul Finantelor
Publice poate aproba majorarea limitei respective, cu conditia
ca ordonatorul principal de credite sa faca dovada respectarii
dispozitiilor alin. (2) si a incadrarii in bugetul anual aprobat
pentru aceasta destinatie.
(4) Ordonatorii principali de credite care se afla in situatia
prevazuta la alin. (3) au obligatia ca, in decursul trimestrului
urmator trimestrului pentru care a fost majorata limita pentru
cheltuielile de personal, sa inregistreze economii la cheltuielile
de personal in cuantumul sumei cu care a fost majorata limita
trimestriala precedenta.
(5) Ordonatorii principali de credite au obligatia sa intreprinda
toate masurile necesare atat pentru indeplinirea prevederilor
alin. (4), cat si pentru indeplinirea tintelor trimestriale pentru
cheltuielile totale, inclusiv prin reducerea numarului de posturi
finantate si bugetele acestora si, respectiv, disponibilizarea, in
conditiile legii, a unei parti din personalul incadrat.
(6) Pana la indeplinirea obligatiei prevazute la alin. (4),
ordonatorilor principali de credite carora le-a fost majorata limita
trimestriala pentru cheltuielile de personal le va fi interzisa:
a) acordarea de premii sau plata de ore suplimentare;
b) promovarea angajatilor, daca acest lucru presupune o
crestere a cheltuielilor de personal;
c) scoaterea la concurs a posturilor vacante sau ocuparea
acestora prin alte modalitati prevazute de lege.
(7) In cazul in care obligatia prevazuta la alin. (4) nu este
indeplinita in termenul prevazut, Ministerul Finantelor Publice
va efectua deschiderile de credite care se refera la cheltuieli de
personal catre respectivul ordonator in limita unei sume
diminuate, astfel incat sa se inregistreze economii la cheltuielile
de personal in cuantumul sumei cu care a fost majorata limita
trimestriala precedenta, pana cand acesta face dovada ca au
fost luate masurile necesare incadrarii in cheltuielile de personal
aprobate.
Capitolul IV - Veniturile bugetare
Art. 11 Modificarea de catre Ministerul Finantelor Publice
a prognozelor veniturilor bugetare ce au stat la baza elaborarii
strategiei fiscal-bugetare sau a legilor bugetare anuale, cu
ocazia dezbaterilor asupra strategiei fiscal-bugetare sau a legilor
bugetare anuale, se poate realiza cu acordul Guvernului si cu
avizul favorabil al Consiliului fiscal.
Art. 12 (1) In termen de 30 de zile de la publicarea legii
bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor
Publice va elabora si va publica programul anual de colectare a
veniturilor bugetare pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, prezentand:
a) tinte trimestriale de colectare a veniturilor, detaliate pe
tipuri de venituri;
b) tinte trimestriale de recuperare a arieratelor fiscale;
c) masurile avute in vedere pentru combaterea evaziunii si a
fraudei fiscale.
(2) In termen de 30 de zile de la publicarea legii bugetului de
stat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul
Finantelor Publice va publica o prognoza anuala a veniturilor
estimate a se colecta de catre bugetele locale, bugetele
institutiilor autofinantate si de alte bugete componente ale
bugetului general consolidat ce nu au fost mentionate la alin. (1),
prezentand si estimari trimestriale de colectare a veniturilor,
detaliate pe tipuri de venituri, precum si estimari trimestriale de
recuperare a arieratelor fiscale, respectiv propuneri de acte
normative sau de modificari de acte normative, avand ca obiect
imbunatatirea si eficientizarea colectarii veniturilor la bugetele
locale, bugetele institutiilor autofinantate si la alte bugete
componente ale bugetului general consolidat.
Art. 13 In cazurile in care se fac propuneri de acte
normative care conduc la diminuarea veniturilor bugetare, se va
elabora fisa financiara potrivit prevederilor art. 15 din Legea
nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, care
trebuie sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele
conditii:
a) sa aiba avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Consiliului fiscal, conform caruia impactul financiar a fost luat in
calcul in prognoza veniturilor bugetare si nu afecteaza tintele
bugetare anuale si pe termen mediu;
b) sa fie insotita de propuneri de masuri de compensare a
impactului financiar respectiv, prin majorarea altor venituri
bugetare.
Art. 14 Actele normative care intra sub incidenta art. 13 se
adopta concomitent cu masurile compensatorii propuse de
initiator si avizate de Guvern.
Capitolul V - Reguli privind rectificarile bugetare
Art. 15 (1) Orice rectificare a bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat si a bugetelor fondurilor speciale,
precum si utilizarea sumelor retinute in conformitate cu
prevederile art. 21 alin. (4) din Legea nr. 500/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa aiba in vedere
concluziile raportului semestrial privind situatia economica si
bugetara publicat, precum si opinia Consiliului fiscal cu privire la
acesta.
(2) Intr-un an bugetar nu pot fi aprobate mai mult de doua
rectificari bugetare si acestea nu pot fi promovate in primele
6 luni ale anului.
Art. 16 Cheltuielile totale ale bugetului general consolidat,
excluzand asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a
altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificarilor bugetare
numai pentru plata serviciului datoriei publice si pentru plata
contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene.
Art. 17 In cazul in care raportul semestrial privind situatia
economica si bugetara constata o deteriorare a soldului
previzionat al bugetului general consolidat fata de tinta avuta in
vedere la aprobarea bugetului anual cu mai mult de 0,5% din
produsul intern brut luat in considerare la elaborarea bugetului
anual si aceasta deteriorare nu se datoreaza inrautatirii
semnificative a prognozei macroeconomice, Guvernul are
obligatia de a pune in aplicare masuri adecvate pentru
indeplinirea tintei privitoare la soldul bugetului general
consolidat.
Capitolul VI - Strategia fiscal-bugetara
Art. 18 (1) Pana la data de 30 mai a fiecarui an, Guvernul,
la propunerea Ministerului Finantelor Publice, va aproba
strategia fiscal-bugetara pentru urmatorii 3 ani, ce va contine
cadrul macroeconomic care sta la baza politicii fiscal-bugetare,
cadrul fiscal-bugetar cu prognozele bugetare si politica fiscalbugetara,
cadrul de cheltuieli pe termen mediu si o declaratie
de raspundere, conform prevederilor prezentei legi, si o va
prezenta Parlamentului.
(2) Odata cu strategia fiscal-bugetara prevazuta la alin. (1),
Guvernul va depune si proiectul legii pentru aprobarea limitelor
specificate in cadrul fiscal-bugetar prevazut la art. 20 alin. (1),
fundamentate in strategia fiscal-bugetara.
(3) Limitele pentru soldul total si cheltuielile de personal ale
bugetului general consolidat, prevazute la art. 20 alin. (1) lit. a)
si b), aprobate de Parlament, sunt obligatorii pentru urmatorii
2 ani bugetari.
(4) Limitele prevazute la art. 20 alin. (1) lit. c)—g), aprobate
de Parlament, sunt obligatorii pentru anul bugetar urmator.
Art. 19 Cadrul macroeconomic contine informatii privind
situatia macroeconomica si prognozele:
1. pentru anul bugetar curent si 3 ani ulteriori, rezultatele
efective ale ultimilor 2 ani bugetari, referitoare la:
a) produsul intern brut si componentele sale;
b) indicele preturilor de consum si deflatorul produsului intern
brut;
c) somajul si ocuparea fortei de munca;
d) pozitia de cont curent a balantei de plati;
e) premisele ce stau la baza prognozelor;
f) o declaratie privind concordanta sau diferentele fata de
prognozele Comisiei Europene;
2. prognozele macroeconomice pe termen mediu ce
afecteaza politica fiscala.
Art. 20 (1) Cadrul fiscal-bugetar cuprinde plafoane pentru
anul bugetar urmator si 2 ani ulteriori, rezultatele efective pe
2 ani anteriori anului bugetar in curs si rezultatele estimate ale
anului in curs pentru:
a) soldul bugetului general consolidat, exprimat ca pondere
in produsul intern brut;
b) cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat,
exprimate ca pondere in produsul intern brut, conform
prevederilor Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara
a personalului platit din fonduri publice;
c) plafoanele privind finantarile rambursabile care pot fi
contractate, precum si cele privind tragerile din finantarile
rambursabile contractate sau care urmeaza sa fie contractate
de catre unitatile administrativ-teritoriale;
d) plafoanele privind emiterea de garantii de catre Guvern,
prin Ministerul Finantelor Publice, si de catre unitatile
administrativ-teritoriale;
e) nivelul nominal al cheltuielilor totale si de personal pentru
bugetul general consolidat, bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetele locale, bugetele institutiilor
autofinantate, bugetele fondurilor speciale si alte bugete
componente ale bugetului general consolidat, exclusiv asistenta
financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori;
f) soldul nominal al bugetului general consolidat, bugetului
de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor
fondurilor speciale si al altor bugete componente ale bugetului
general consolidat;
g) soldul primar al bugetului general consolidat.
(2) Sectiunea de cadru fiscal-bugetar din strategia fiscalbugetara
va mai cuprinde:
a) rezultatele efective pe 2 ani anteriori anului bugetar in curs
si rezultatele estimate ale anului in curs, precum si prognozele
pentru 3 ani ulteriori acestuia pentru bugetul general consolidat
si pentru bugetele componente ale acestuia, referitoare la:
nivelul veniturilor bugetului general consolidat, pe tipuri
de venituri;
nivelul cheltuielilor bugetului general consolidat, in
clasificatie economica si in clasificatie functionala;
cheltuieli de natura investitiilor;
nivelul datoriei publice;
orice alte informatii pe care Ministerul Finantelor Publice
le considera importante pentru strategia fiscala;
premisele-cheie care stau la baza determinarii indicatorilor
din strategia fiscal-bugetara;
analiza de senzitivitate a tintelor fiscale la schimbarile
indicatorilor macroeconomici;
b) explicatia politicilor fiscal-bugetare prin raportare la
principiile si obiectivele responsabilitatii fiscale si la regulile
fiscale si orice masuri temporare ce vor fi implementate pentru
a asigura conformarea cu acestea;
c) o analiza referitoare la:
politica de venituri, inclusiv modificarile de impozite si taxe
planificate si politicile ce afecteaza alte venituri;
politica de indatorare publica si de finantare a deficitului
bugetar si o analiza a sustenabilitatii datoriei;
politica de cheltuieli, inclusiv prioritatile in materie de
cheltuieli, intentiile privind cheltuielile totale ale bugetului
consolidat si pentru alte bugete si plafoanele de cheltuieli si alte
tinte sau limite implicate sau impuse de regulile fiscale;
d) analiza privind riscurile fiscale, cuprinzand orice
angajamente ce nu sunt incluse in prognozele fiscale si toate
circumstantele ce pot avea un efect substantial asupra
prognozelor fiscale si economice si care nu au fost deja
incorporate in prognozele fiscale, precum si informatii privind
pierderile si platile restante ale companiilor cu capital majoritar
de stat;
e) o explicatie cu privire la legatura dintre strategia fiscalbugetara
revizuita si cea anterioara si o explicatie referitoare la
modificarile semnificative.
(3) Cadrul de cheltuieli pe termen mediu contine planurile de
alocare a resurselor bugetare pentru anul bugetar urmator si
2 ani ulteriori acestuia, rezultatele estimate pentru anul bugetar
curent si rezultatele efective pentru 2 ani anteriori, referitoare la:
a) prioritatile in materie de cheltuieli si argumentarea
acestora in detaliu, incluzand si o explicare a modului in care
Guvernul intentioneaza sa isi imbunatateasca politica, eficienta
si eficacitatea serviciilor oferite, calitatea activitatilor sale de
reglementare si initiativele sale de reducere a barierelor pentru
mediul de afaceri si de incurajare a cresterii sectorului privat in
diferite domenii;
b) cheltuielile bugetului de stat, detaliate pe primii
10 ordonatori principali de credite ai bugetului de stat, in ordine
descrescatoare, stabiliti de catre Guvern, cheltuielile altor
bugete componente ale bugetului general consolidat, precum si
estimarile privind cheltuielile totale ale bugetului centralizat al
unitatilor administrativ-teritoriale;
c) programul de investitii publice care sa includa prioritatile
Guvernului, argumentarea lor, precum si detalierea acestora pe
primii 10 ordonatori principali de credite ai bugetului de stat, in
ordine descrescatoare, stabiliti de catre Guvern.
(4) Declaratia de raspundere va contine o declaratie semnata
de primul-ministru si de ministrul finantelor publice, prin care se
atesta corectitudinea si integralitatea informatiilor din strategia
fiscal-bugetara si conformitatea acesteia cu prezenta lege,
tintele sau limitele pentru regulile fiscale si respectarea
principiilor responsabilitatii fiscale.
Capitolul VII - Bugetul anual
Art. 21 (1) Fiecare ordonator principal de credite va
depune o propunere de cheltuieli bugetare care va fi in
concordanta cu strategia fiscal-bugetara si cu metodologia
pentru elaborarea proiectului anual de buget, ce includ
plafoanele de cheltuieli si numarul de personal, emise de
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Prealocarea unor sume bugetare cu destinatie speciala
unor ordonatori principali de credite sau unor sectoare nu este
permisa. Alocarile de fonduri bugetare pentru ordonatori
principali de credite sau sectoare pot fi facute doar prin proiectul
anual al bugetului.
(3) Ministerul Finantelor Publice va avea autoritatea de a
respinge toate propunerile de buget ce includ propunerile de
cheltuieli prezentate de ordonatorii principali de credite ai
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si
bugetelor fondurilor speciale in cursul procesului bugetar anual,
daca acestea nu sunt in concordanta cu strategia fiscalbugetara
si cu metodologia pentru elaborarea proiectului anual
de buget, si in cazul in care ordonatorii de credite nu aliniaza
propunerea lor de buget in intervalul de timp specificat de
Ministerul Finantelor Publice, acesta este abilitat, dupa
negocieri, sub medierea primului-ministru, sa ajusteze unilateral
propunerea de buget, spre a fi inclusa in bugetul anual.
(4) Guvernul are obligatia de a prezenta Parlamentului un
buget anual care sa respecte principiile responsabilitatii fiscale,
regulile fiscale, strategia fiscal-bugetara si orice alte prevederi
ale prezentei legi, iar primul-ministru si ministrul finantelor
publice vor semna o declaratie ce atesta aceasta conformitate,
declaratie care va fi prezentata Parlamentului impreuna cu
bugetul anual.
(5) In eventualitatea ca Guvernul nu poate respecta conditia
de conformitate prevazuta la alin. (4), primul-ministru si ministrul
finantelor publice vor mentiona in declaratie abaterile, precum si
masurile si termenele pana la care Guvernul va asigura
conformitatea cu principiile responsabilitatii fiscale, cu regulile
fiscale si cu strategia fiscal-bugetara.
(6) Consiliul fiscal va exprima o opinie cu privire la declaratia
mentionata la alin. (4), inclusiv mentiunile prevazute la alin. (5).
Art. 22 Legea bugetului de stat si legea bugetului
asigurarilor sociale de stat, pentru fiecare an, trebuie sa fie
armonizate cu strategia fiscal-bugetara si cu prevederile
prezentei legi si va include intr-o anexa la raportul legii bugetului
de stat tinte fiscale ce cuprind:
a) tinte fiscale anuale ca valoare nominala si exprimate ca
pondere in produsul intern brut pentru anul bugetar urmator si
2 ani ulteriori, referitoare la: soldul bugetar, soldul bugetar
primar, veniturile si cheltuielile totale, cheltuielile bugetare
primare pentru bugetul general consolidat;
b) informatii privind nivelul datoriei publice;
c) fundamentarea tintelor stabilite, inclusiv prin prezentarea
metodologiei de calcul utilizate, si compararea acestora cu
executia ultimilor 2 ani;
d) prezentarea impactului financiar al schimbarilor legislative,
precum si a masurilor de compensare a acestuia.
Capitolul VIII - Clauze derogatorii
Art. 23 Cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara
prevazut la art. 20 alin. (1) poate fi revizuit in urmatoarele situatii:
a) modificarea sferei de cuprindere a bugetului general
consolidat, caz in care trebuie explicate motivele care au stat la
baza acestei modificari si prezentate informatiile prevazute la
art. 20 alin. (1), in format comparabil cu noua structura a
bugetului general consolidat;
b) inrautatirea semnificativa a prognozei indicatorilor
macroeconomici si a celorlalte ipoteze care au fost utilizate la
elaborarea strategiei fiscal-bugetare;
c) schimbarea Guvernului, caz in care, la inceperea
mandatului unui nou Guvern, acesta va face public daca prin
programul sau de guvernare se incadreaza in ultima strategie
fiscal-bugetara aprobata de catre Parlament sau, in caz contrar,
Ministerul Finantelor Publice va elabora proiectul unei noi
strategii fiscal-bugetare.
Art. 24 (1) La elaborarea si dezbaterea strategiei fiscalbugetare
potrivit prevederilor art. 18 alin. (1) si a legilor bugetare
anuale nu pot fi aduse modificari care sa conduca la
deteriorarea nivelului soldului bugetului general consolidat
prevazut in strategia fiscal-bugetara anterioara, la cresterea
cheltuielilor si a plafoanelor de indatorare si garantare sau orice
alte modificari care nu sunt in conformitate cu obiectivele
prezentei legi si cu regulile fiscale.
(2) Parlamentul poate restitui strategia fiscal-bugetara
Guvernului, cu comentarii si observatii. In aceasta situatie,
Guvernul va include si/sau va raspunde in termen de 15 zile
acestor comentarii, in consultare cu Consiliul fiscal, si va depune
strategia fiscal-bugetara revizuita. Daca nici de aceasta data
Parlamentul nu este de acord cu strategia fiscal-bugetara
propusa si nu aproba proiectul legii prevazut la art. 18 alin. (2),
primul-ministru, cu avizul Consiliului fiscal, va prezenta o
proiectie finala a cadrului fiscal-bugetar, luand in considerare
observatiile Parlamentului, si, la propunerea Ministerului
Finantelor Publice, va inainta proiectul legii bugetului de stat si
proiectul legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul
urmator.
Art. 25 (1) Revizuirea strategiei fiscal-bugetare poate fi
facuta de Parlament, la propunerea Guvernului, cu exceptia
situatiei prevazute la art. 23 lit. a). In acest caz, actualizarea
strategiei fiscal-bugetare se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Revizuirea strategiei fiscal-bugetare si a proiectelor legii
bugetului de stat si legii bugetului asigurarilor sociale de stat
face obiectul analizei si opiniei Consiliului fiscal.
(3) Strategia fiscal-bugetara revizuita trebuie sa contina o
sectiune distincta care sa evidentieze diferentele fata de forma
anterioara, impreuna cu explicarea acestora.
Capitolul IX - Transparenta politicii fiscal-bugetare
Sectiunea 1 - Executia bugetara si monitorizarea tintelor fiscal-bugetare
Art. 26 (1) In termen de 45 de zile de la publicarea legii
bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor
Publice va publica pe site-ul propriu programarea financiara
trimestriala a cheltuielilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale, in clasificatie
economica, pe baza programului trimestrial de colectare a
veniturilor bugetare.
(2) In termen de 55 de zile de la publicarea legii bugetului de
stat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul
Finantelor Publice va publica pe site-ul propriu estimarile
trimestriale referitoare la cheltuielile bugetelor locale, bugetelor
institutiilor autofinantate si altor bugete componente ale
bugetului general consolidat care nu au fost mentionate la
alin. (1), in clasificatie economica.
(3) In acest scop, ordonatorii principali de credite ai bugetului
de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor speciale vor transmite Ministerului Finantelor Publice
propunerile de esalonare trimestriala a cheltuielilor, in termen
de 15 zile de la publicarea legii bugetului de stat si a legii
bugetului asigurarilor sociale de stat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale, bugetelor institutiilor autofinantate si ai altor bugete
componente ale bugetului general consolidat vor transmite
Ministerului Finantelor Publice propunerile de esalonare
trimestriala a cheltuielilor, in termen de 45 de zile de la
publicarea legii bugetului de stat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(4) Pe baza programarii trimestriale a cheltuielilor si a
programului trimestrial de incasare a veniturilor bugetare,
Ministerul Finantelor Publice va elabora, va aproba si va publica
tinte trimestriale ale cheltuielilor, veniturilor si deficitului bugetului
general consolidat, precum si tinte trimestriale pentru cheltuielile
de personal ale bugetului general consolidat pentru ordonatorii
principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale.
Art. 27 Pana la sfarsitul lunilor aprilie, iulie si octombrie
ale fiecarui an, Guvernul va prezenta public o evaluare a
executiei bugetare trimestriale si gradul de indeplinire a tintelor
trimestriale prevazute la art. 26 alin. (4). In cazul unor abateri
de la tintele stabilite, Guvernul va prezenta si masurile avute in
vedere pentru a corecta aceste dezechilibre prin reduceri de
cheltuieli sau masuri de imbunatatire a colectarii veniturilor.
Art. 28 Evaluarile executiei bugetare trimestriale si
masurile avute in vedere pentru corectarea eventualelor abateri
vor face obiectul analizei si evaluarii de catre Consiliul fiscal.
Sectiunea 2 - Raportul semestrial privind situatia economica si bugetara
Art. 29 Pana la sfarsitul lunii iulie a fiecarui an, Ministerul
Finantelor Publice va publica pe site-ul propriu un raport
semestrial cu privire la situatia economica si bugetara.
Art. 30 Raportul semestrial privind situatia economica si
bugetara va cuprinde, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
a) reanalizarea cadrului macroeconomic care a stat la baza
bugetului anului respectiv, precum si cele mai recente date cu
privire la indicatorii macroeconomici si va identifica tendintele si
schimbarile semnificative fata de cele estimate cu ocazia
finalizarii legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor
sociale de stat;
b) cuantificarea impactului eventualelor schimbari ale
prognozei macroeconomice asupra tintelor bugetare anuale si
pe termen mediu si prezentarea masurilor care vor fi luate;
c) date cu privire la veniturile bugetului general consolidat,
detaliat pentru fiecare categorie de venit, precizandu-se
prognoza initiala, veniturile colectate in primele 6 luni, precum si
o prognoza actualizata pentru intregul an;
d) date cu privire la cheltuielile bugetului general consolidat,
detaliat in clasificatie economica si functionala, pentru fiecare
buget din componenta bugetului general consolidat, precizandu-se
programul aprobat, cheltuielile efectuate in primele 6 luni,
precum si o prognoza actualizata pentru intregul an;
e) date cu privire la cheltuielile bugetului de stat, detaliat in
clasificatie economica, pentru fiecare ordonator principal de
credite al bugetului de stat, precizandu-se programul aprobat,
cheltuielile efectuate in primele 6 luni, precum si o prognoza
actualizata pentru intregul an;
f) date cu privire la soldul bugetar, atat pentru bugetul general
consolidat total si primar, cat si pentru fiecare buget din
componenta bugetului general consolidat, precizandu-se
programul aprobat, rezultatul realizat in primele 6 luni, precum
si o prognoza actualizata pentru intregul an;
g) date cu privire la absorbtia fondurilor primite de la Uniunea
Europeana si de la alti donatori, precizandu-se programul
aprobat, rezultatul realizat in primele 6 luni, precum si o
prognoza actualizata pentru intregul an;
h) date cu privire la platile restante ale bugetului general
consolidat la finele trimestrului I si estimari pentru semestrul I si
pentru fiecare buget din componenta bugetului general
consolidat;
i) date cu privire la finantarea deficitului bugetar si nivelul
datoriei publice;
j) justificari pentru eventualele nerealizari ale previziunilor de
venituri, precizandu-se masurile luate si planificate pentru
imbunatatirea colectarii.
Art. 31 (1) Informatiile cuprinse in raportul semestrial
privind situatia economica si bugetara trebuie sa ia in
considerare, in masura in care este posibil, toate deciziile
Guvernului, precum si toate celelalte situatii care pot avea un
efect asupra perspectivelor fiscale si economice din anul
respectiv.
(2) Datele si informatiile cuprinse in raportul semestrial
privind situatia economica si bugetara trebuie sa fie prezentate
intr-un format comparabil cu cele din programul bugetar anual si
cu cele din strategia fiscal-bugetara.
Sectiunea 3 - Raportul privind executia bugetara finala
Art. 32 In termen de cel mult 3 luni de la incheierea
exercitiului bugetar, Ministerul Finantelor Publice va publica pe
site-ul propriu un raport cu privire la executia bugetara
preliminata a exercitiului incheiat.
Art. 33 Raportul privind executia bugetara finala are ca
scop:
a) furnizarea informatiilor cu privire la rezultatele politicii
bugetare in anul incheiat si compararea acestor rezultate atat cu
obiectivele si prioritatile strategice, cat si cu tintele fiscale din
strategia fiscal-bugetara si din bugetul anual;
b) analiza modului in care Guvernul a respectat principiile si
regulile fiscale prevazute in prezenta lege si explicarea
eventualelor abateri de la acestea;
c) evaluarea politicii fiscal-bugetare din anul bugetar incheiat,
precum si a rezultatelor acesteia in conformitate cu obiectivul
pe termen mediu prevazut de strategia fiscal-bugetara;
d) evaluarea eventualelor abateri de la obiectivul pe termen
mediu ale Guvernului si prezentarea masurilor de incadrare a
tintelor stabilite.
Art. 34 Raportul privind executia bugetara finala va
cuprinde date de executie a indicatorilor prevazuti la art. 20
alin. (1), precum si o sectiune distincta care sa evidentieze
abaterile acestora fata de strategia fiscal-bugetara si fata de
bugetul anual initial, precum si o explicatie privind modificarile
semnificative.
Sectiunea 4 - Raportul privind situatia economica si bugetara la incheierea mandatului Guvernului
Art. 35 Cu cel putin 60 de zile inaintea organizarii
alegerilor parlamentare, Guvernul va publica pe site-ul propriu
un raport privind situatia economica si bugetara.
Art. 36 Raportul privind situatia economica si bugetara la
incheierea mandatului Guvernului trebuie sa contina
urmatoarele informatii:
a) estimarea veniturilor, cheltuielilor si soldului bugetului
general consolidat pentru anul financiar curent, detaliate in
clasificatie economica si pe bugete componente ale bugetului
general consolidat;
b) prognoza indicatorilor macroeconomici si a altor ipoteze
economice care au stat la baza elaborarii estimarilor prevazute
la lit. a);
c) analiza cu privire la riscurile, cuantificate acolo unde este
posibil, care pot avea un efect asupra perspectivelor bugetare,
inclusiv orice alte angajamente ale Guvernului care nu sunt
incluse in prognozele fiscale, precum si informatii privind
pierderile si platile restante ale companiilor cu capital majoritar
de stat;
d) o declaratie semnata de catre primul-ministru si ministrul
finantelor publice, care sa ateste ca informatiile din raport
reflecta cele mai bune estimari la momentul respectiv si acestea
sunt elaborate intr-un mod realist, ca reflecta toate informatiile
disponibile cu privire la perspectivele economice si fiscale,
cuprinde informatiile comunicate de catre ordonatorii principali
de credite si respecta prevederile art. 37.
Art. 37 Informatiile cuprinse in raportul prevazut la art. 36
trebuie sa ia in considerare toate deciziile Guvernului, precum si
toate celelalte situatii cunoscute care pot avea un efect asupra
perspectivelor fiscale si economice.
Sectiunea 5 - Impactul financiar al angajamentelor electorale
Art. 38 (1) Cu 60 de zile inaintea alegerilor generale,
presedintii partidelor politice pot solicita primului-ministru sau
Consiliului fiscal calcularea impactului financiar al politicilor
propuse si anuntate public.
(2) O astfel de solicitare trebuie sa fie exprimata in scris si sa
descrie in detaliu politica propusa, oferind detalii relevante
pentru calculul impactului financiar.
(3) Solicitarea adresata primului-ministru va fi transmisa
direct Ministerului Finantelor Publice, ministerelor responsabile
sau Consiliului fiscal.
(4) Ministerul Finantelor Publice si/sau ministerele de resort
nu raspund solicitarilor presedintilor partidelor politice daca
acestea nu au fost transmise prin intermediul primului-ministru.
Art. 39 (1) In termen de 30 de zile de la data solicitarii,
Ministerul Finantelor Publice si/sau ministerul de resort sau
presedintele Consiliului fiscal vor face public impactul financiar
al politicii respective, impreuna cu ipotezele care au stat la baza
calculului acestuia, precum si metodologia de calcul pe baza
informatiilor aflate la dispozitia Ministerului Finantelor Publice
si/sau a ministerelor de resort.
(2) In cazul in care Ministerul Finantelor Publice si/sau
ministerul de resort sau Consiliul fiscal nu au dispus de informatii
suficiente sau nu au avut suficient timp sa pregateasca si sa
publice impactul financiar respectiv, vor anunta public acest
lucru.
Capitolul X - Consiliul fiscal
Sectiunea 1 - Responsabilitati si competente
Art. 40 (1) Consiliul fiscal este o autoritate independenta,
compusa din 5 membri cu experienta in domeniul politicilor
macroeconomice si bugetare, care va sprijini activitatea
Guvernului si a Parlamentului in cadrul procesului de elaborare
si derulare a politicilor fiscal-bugetare, pentru a asigura calitatea
prognozelor macroeconomice care stau la baza proiectiilor
bugetare si a politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu si lung.
Membrii Consiliului fiscal isi exercita mandatul potrivit legii si nu
vor solicita sau primi instructiuni de la autoritatile publice ori de
la orice alta institutie sau autoritate.
(2) Consiliul fiscal are urmatoarele atributii principale:
a) analiza si elaborarea de opinii si recomandari asupra
prognozelor macroeconomice si bugetare oficiale;
b) analiza si elaborarea de opinii si recomandari asupra
strategiei fiscal-bugetare, precum si evaluarea conformitatii
acesteia cu principiile si regulile fiscale prevazute de lege;
c) evaluarea performantelor fiscal-bugetare ale Guvernului
in raport cu obiectivele fiscale si prioritatile strategice specificate
in strategia fiscal-bugetara, precum si cu principiile si regulile
fiscale prevazute de lege, prin:
analiza si elaborarea de opinii si recomandari cu privire la
evaluarea trimestriala elaborata de catre Guvern cu privire la
executia bugetara, asupra gradului de indeplinire a tintelor
trimestriale, precum si asupra masurilor avute in vedere de catre
Guvern pentru corectarea eventualelor abateri;
analiza si elaborarea de opinii si recomandari cu privire la
raportul semestrial privind situatia economica si bugetara;
analiza si elaborarea de opinii si recomandari cu privire la
raportul final privind situatia economica si bugetara;
analiza si elaborarea de opinii si recomandari cu privire la
raportul privind situatia economica si bugetara la incheierea
mandatului Guvernului;
d) analiza si elaborarea de opinii si recomandari, atat inainte
de aprobarea de catre Guvern, cat si inainte de transmiterea
catre Parlament, asupra legilor bugetare anuale, a rectificarilor
bugetare, cat si asupra altor initiative legislative care pot avea un
impact asupra volumului cheltuielilor bugetare, precum si
evaluarea conformitatii acestora cu principiile si regulile fiscale
prevazute de prezenta lege;
e) pregatirea estimarilor si emiterea de opinii cu privire la
impactul bugetar al proiectelor de acte normative, altele decat
cele mentionate la lit. d), cat si cu privire la amendamentele
facute la legile bugetare anuale pe parcursul dezbaterilor
parlamentare;
f) oferirea de informatii aflate in competentele sale, in urma
solicitarii scrise, Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, presedintelui Curtii de Conturi,
guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si comisiilor
parlamentare;
g) informarea comisiilor de buget-finante ale Parlamentului
Romaniei sau a Guvernului cu privire la eventuale initiative
legislative care sa promoveze mentinerea disciplinei fiscale si a
transparentei procesului bugetar.
(3) Opiniile, prognozele, analizele si recomandarile
Consiliului fiscal vor fi publicate pe pagina web a acestuia.
(4) Opiniile si recomandarile Consiliului fiscal vor fi avute in
vedere de catre Guvern si Parlament la elaborarea strategiei
fiscal-bugetare si a legilor bugetare anuale si, respectiv, la
insusirea/aprobarea acestora.
Art. 41 (1) Consiliul fiscal poate solicita de la orice
institutie sau autoritate publica informatii, documente sau date
relevante pentru a-si indeplini atributiile si responsabilitatile
prevazute de prezenta lege.
(2) Consiliul fiscal poate solicita informatii, documente sau
date relevante pentru indeplinirea atributiilor si responsabilitatilor
sale, in orice format sau nivel de detaliere, de la entitatea care
gestioneaza astfel de informatii sau este responsabila pentru
prelucrarea acestora. Entitatea respectiva va transmite
informatiile/documentele/datele solicitate, in forma solicitata, in
termen de 15 zile de la solicitarea lor de catre Consiliul fiscal.
(3) Daca informatiile solicitate nu sunt disponibile sau nu pot
fi transmise in termenul prevazut la alin. (2), entitatea respectiva
va informa in scris Consiliul fiscal asupra acestui fapt.
(4) Daca entitatea care are obligatia sa comunice
informatiile/documentele/datele solicitate de catre Consiliul fiscal
nu face acest lucru in termenul prevazut la alin. (2), Consiliul
fiscal poate solicita informatiile respective Ministerului Finantelor
Publice. Ministerul Finantelor Publice va transmite informatiile
solicitate in termen de 7 zile de la data solicitarii sau va informa
in scris Consiliul fiscal daca respectivele informatii nu sunt
disponibile.
(5) Daca entitatea care are obligatia sa furnizeze
informatiile/documentele/datele solicitate de catre Consiliul fiscal
nu face acest lucru in termenele prevazute la alin. (2) si (4),
Consiliul fiscal va face public acest lucru.
(6) Solicitarile Consiliului fiscal catre entitatea care are
obligatia sa furnizeze datele solicitate pot fi facute si sub forma
unui document cu semnatura electronica, acolo unde exista un
acord in acest sens.
(7) Nicio persoana actionand in numele unei entitati care are
obligatia sa furnizeze informatii Consiliului fiscal nu va fi
dezavantajata pentru ca a comunicat Consiliului fiscal datele
necesare pentru indeplinirea atributiilor si responsabilitatilor
acestuia, sub conditia ca regulile cu privire la tratamentul
informatiilor confidentiale prevazute la alin. (2) sa fi fost
respectate.
Sectiunea 2 - Membrii Consiliului fiscal
Art. 42 (1) Membrii Consiliului fiscal sunt numiti prin
hotarare de catre Parlament, pentru o perioada de 9 ani.
Membrii Consiliului fiscal nu pot fi realesi la finalizarea
mandatului. Daca mandatul unui membru al Consiliului fiscal a
incetat dupa o perioada de 3 ani, acesta poate fi reales o
singura data.
(2) Academia Romana, Banca Nationala a Romaniei,
Academia de Studii Economice Bucuresti, Institutul Bancar
Roman si Asociatia Romana a Bancilor vor nominaliza fiecare o
singura persoana pentru a face parte din Consiliul fiscal.
(3) Persoanele nominalizate pentru a face parte din Consiliul
fiscal sunt audiate de catre comisiile de buget-finante ale
Parlamentului si vor fi votate de catre Parlament. In situatia in
care persoanele nominalizate potrivit alin. (2) nu intrunesc
voturile necesare, entitatile mentionate vor face alte
nominalizari, in termen de 15 zile.
(4) Persoanele nominalizate pentru a face parte din Consiliul
fiscal trebuie sa nu aiba cazier judiciar sau cazier fiscal, sa fie
cetateni romani cu drept de vot, sa aiba studii universitare in
domeniul economic, sa aiba o buna reputatie si experienta
profesionala in domeniul politicilor economice, bugetare sau
financiare si o vechime in specialitate de minimum 10 ani.
(5) Nu poate fi nominalizata pentru a face parte din Consiliul
fiscal persoana:
a) care cu 4 ani inainte de nominalizare a detinut o functie de
demnitate publica in cadrul Guvernului;
b) care cu 4 ani inainte de nominalizare a fost membru al
Parlamentului Romaniei sau al Parlamentului European ori a
detinut o functie de conducere in cadrul unui partid politic;
c) al/a carei sot/sotie, parinti, copii, frati/surori, alte rude sau
afini, pana la gradul al IV-lea inclusiv, detin o functie de demnitate
publica in cadrul Guvernului, au calitatea de membru al
Parlamentului Romaniei sau al Parlamentului European ori detin
o functie de conducere in cadrul unui partid politic.
(6) Pe perioada mandatului, membrii Consiliului fiscal:
a) nu pot accepta o functie de demnitate publica in cadrul
Guvernului sau o functie asimilata si nu pot deveni membri ai
Parlamentului Romaniei ori ai Parlamentului European sau
detine o functie de conducere in cadrul unui partid politic;
b) nu pot fi soti si nici rude ori afini, pana la gradul al doilea
inclusiv, cu persoane care detin o functie in cadrul Guvernului
sau o functie asimilata, au calitatea de membru al Parlamentului
Romaniei ori al Parlamentului European sau detin o functie de
conducere in cadrul unui partid politic;
c) nu pot fi functionari publici;
d) nu pot fi membri in consiliile de administratie, directori
executivi, cenzori sau auditori ai companiilor nationale sau
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat.
(7) Membrii Consiliului fiscal au obligatia sa notifice de
indata, in scris, comisiilor de buget-finante ale Parlamentului
aparitia oricareia dintre situatiile de incompatibilitate prevazute
la alin. (6) si sa intreprinda demersurile necesare pentru
incetarea starii de incompatibilitate, in termen de 10 zile de la
aparitia acesteia.
(8) Daca membrii Consiliului fiscal aflati in oricare dintre
situatiile de incompatibilitate prevazute la alin. (6) nu isi
indeplinesc obligatiile prevazute la alin. (7), comisiile de bugetfinante
ale Parlamentului vor stabili incompatibilitatea acestora.
(9) Daca membrii Consiliului fiscal aflati in oricare dintre
situatiile de incompatibilitate prevazute la alin. (6) fac dovada
incetarii acesteia in termenul prevazut la alin. (7), comisiile de
buget-finante ale Parlamentului nu vor stabili incompatibilitatea
acestora.
(10) Daca un membru al Consiliului fiscal isi inceteaza
mandatul inaintea termenului prevazut la alin. (1), entitatea
corespunzatoare conform prevederilor alin. (2) va propune
comisiilor de buget-finante ale Parlamentului, in termen de
15 zile, o noua nominalizare pentru restul mandatului.
Art. 43 (1) Presedintele si vicepresedintele Consiliului
fiscal vor fi alesi de catre membrii consiliului prin vot secret, cu
majoritatea simpla a acestora.
(2) Presedintele Consiliului fiscal are urmatoarele atributii:
a) conduce consiliul;
b) convoaca reuniunile consiliului;
c) este reprezentantul de drept al consiliului;
d) aproba publicarea analizelor/studiilor/opiniilor si
recomandarilor elaborate de consiliu, conform atributiilor si
responsabilitatilor acestuia, in urma insusirii acestora de catre
membrii consiliului prin vot;
e) coordoneaza secretariatul consiliului.
(3) Presedintele Consiliului fiscal va raspunde in fata
Parlamentului Romaniei pentru corectitudinea si acuratetea
analizelor/studiilor/opiniilor si recomandarilor elaborate de
Consiliul fiscal, conform atributiilor si responsabilitatilor acestuia.
(4) Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului
fiscal va fi adoptat de catre acesta prin vot unanim.
(5) Consiliul fiscal se intruneste in prezenta majoritatii
membrilor sai, incluzand presedintele sau, in absenta acestuia,
vicepresedintele. Deciziile vor fi adoptate cu majoritatea simpla
a celor prezenti.
Art. 44 Presedintele Consiliului fiscal va primi o
indemnizatie lunara la nivelul celei de secretar de stat, iar
vicepresedintele, la nivelul celei de subsecretar de stat. Ceilalti
membri ai Consiliului fiscal au dreptul la o indemnizatie de 90%
din indemnizatia vicepresedintelui si se acorda in cazul in care
presedintele constata ca s-au indeplinit sarcinile stabilite in
cadrul consiliului. Indemnizatiile vor fi suportate din bugetul
Consiliului fiscal.
Sectiunea 3 - Incetarea calitatii de membru al Consiliului fiscal
Art. 45 (1) Calitatea de membru al Consiliului fiscal
inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea mandatului pentru care a fost numit, in
conditiile art. 42 alin. (1);
b) prin demisie;
c) prin revocare de catre plenul Parlamentului, in urmatoarele
situatii:
la stabilirea starii de incompatibilitate in conformitate cu
prevederile art. 42 alin. (6);
cand impotriva unui membru al Consiliului fiscal a fost
pronuntata o condamnare penala cu pedeapsa privativa de
libertate, ramasa definitiva;
d) prin inlocuire, in cazul imposibilitatii definitive de exercitare
a mandatului. Se considera imposibilitate definitiva de exercitare
a mandatului orice imprejurare care creeaza o indisponibilizare
cu o durata mai mare de 90 de zile calendaristice;
e) prin deces.
(2) Demisia va fi comunicata in scris presedintilor comisiilor
de buget-finante ale Parlamentului.
Sectiunea 4 - Organizarea si functionarea Consiliului fiscal
Art. 46 (1) Activitatea Consiliului fiscal este asistata de un
Secretariat tehnic, organizat in cadrul Academiei Romane.
(2) Regulamentul de organizare si functionare si
organigrama Secretariatului tehnic al Consiliului fiscal vor fi
stabilite de catre membrii consiliului.
Art. 47 (1) Consiliul fiscal isi va stabili propriul buget, care
va reprezenta o anexa la bugetul Academiei Romane.
(2) Bugetul necesar functionarii pana la sfarsitul primului an
calendaristic va fi asigurat prin alocari din Fondul de rezerva
bugetara la dispozitia Guvernului.
(3) Secretariatul tehnic al Consiliului fiscal nu poate depasi
un numar de 10 posturi, iar drepturile salariale ale acestora se
asimileaza cu cele ale personalului din cadrul ministerelor,
conform prevederilor Legii-cadru nr. 330/2009.
(4) Managementul financiar al Consiliului fiscal va fi auditat
de Curtea de Conturi a Romaniei.
Sectiunea 5 - Raportul anual al Consiliului fiscal
Art. 48 (1) Pana la sfarsitul lunii martie a fiecarui an,
Consiliul fiscal va elabora si va publica un raport anual.
(2) Raportul anual al Consiliului fiscal contine o analiza cu
privire la derularea politicii fiscal-bugetare din anul precedent
fata de cea aprobata prin strategia fiscal-bugetara si bugetul
anual si include, fara a se limita la acestea:
a) evaluarea tendintelor macroeconomice si bugetare
cuprinse in strategia fiscal-bugetara si in bugetul anual din anul
bugetar care face obiectul raportului;
b) evaluarea obiectivelor, tintelor si indicatorilor stabiliti prin
strategia fiscal-bugetara si prin bugetul anual din anul bugetar
care face obiectul raportului;
c) evaluarea performantei Guvernului si a modului cum au
fost respectate principiile si regulile prevazute de prezenta lege
in anul bugetar precedent;
d) opiniile si recomandarile Consiliului fiscal in vederea
imbunatatirii politicii fiscal-bugetare in anul bugetar curent, in
conformitate cu principiile si regulile prevazute de prezenta lege.
Capitolul XI - Responsabilitati si sanctiuni
Art. 49 Responsabilitatile Guvernului:
a) asigura ca Programul de guvernare este sustenabil din
punct de vedere fiscal si conform prevederilor prezentei legi;
b) gestioneaza finantele publice si resursele publice intr-o
maniera conforma cu prezenta lege, respectand principiile,
obiectivele responsabilitatii fiscale si ale regulilor fiscale, si
asigura indeplinirea strategiei fiscal-bugetare, inclusiv prin
propunerea de bugete anuale, cu respectarea prezentei legi si
a strategiei fiscal-bugetare;
c) exercitarea tuturor atributiilor intr-o maniera care sa
asigure respectarea prezentei legi si a strategiei fiscal-bugetare,
inclusiv prin emiterea de acte normative in conformitate cu
prezenta lege.
Art. 50 Responsabilitatile Ministerului Finantelor Publice:
a) monitorizeaza aplicarea prevederilor prezentei legi privind
strategia fiscal-bugetara si sesizeaza Guvernul cu privire la orice
abatere constatata;
b) intocmeste raportarile prevazute de prezenta lege;
c) intocmeste proiectul strategiei fiscal-bugetare;
d) gestioneaza procesul bugetar anual, pentru a asigura
respectarea prezentei legi;
e) monitorizeaza rezultatele financiare si cele asociate
acestora inregistrate de autoritatile publice centrale si locale in
raport cu prevederile prezentei legi;
f) emite norme, ordine, instructiuni sau notificari pentru
aplicarea prevederilor prezentei legi.
Art. 51 Responsabilitatile ordonatorilor principali de
credite:
a) fiecare ordonator principal de credite se va asigura ca
toate deciziile ce intra in sfera prerogativelor lui sunt luate in
conformitate cu prevederile prezentei legi, inclusiv in
conformitate cu principiile responsabilitatii fiscale, cu regulile
fiscale si cu strategia fiscal-bugetara;
b) monitorizeaza performantele financiare si nefinanciare ale
entitatilor aflate in coordonare, pentru a se asigura ca
performantele sunt conforme prevederilor prezentei legi;
c) furnizeaza Ministerului Finantelor Publice, in formatul si in
termenul solicitate de acesta, informatiile necesare pentru
elaborarea strategiei fiscal-bugetare si raspund pentru
corectitudinea informatiilor furnizate;
d) furnizeaza Ministerului Finantelor Publice, in formatul si in
termenul solicitate de acesta, informatiile necesare pentru
elaborarea rapoartelor prevazute de prezenta lege, precum si
orice alte informatii cu privire la decizii si/sau situatii care pot
avea un efect asupra perspectivelor fiscale si economice si
raspunde pentru informatiile furnizate.
Art. 52 Incalcarea prevederilor prezentei legi de catre
membrii Guvernului atrage raspunderea politica solidara cu
ceilalti membri, in conformitate cu prevederile Constitutiei
Romaniei, republicata, si ale Legii nr. 115/1999 privind
responsabilitatea ministeriala, republicata, cu modificarile
ulterioare.
Art. 53 (1) Ordonatorii principali de credite ai bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor
speciale, bugetelor locale si conducatorii institutiilor sau
autoritatilor publice au obligatia de a furniza Ministerului
Finantelor Publice si/sau Consiliului fiscal, in formatul si in
termenele solicitate de acesta, informatiile necesare aplicarii
prezentei legi.
(2) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) constituie contraventie
si se sanctioneaza cu amenda de 5.000 lei.
Art. 54 (1) Ordonatorii de credite bugetare si conducatorii
companiilor cu capital majoritar de stat ale caror bugete fac
parte din bugetul general consolidat au obligatia sa respecte
obiectivele responsabilitatii fiscale si regulile fiscale prevazute
la art. 5—10, 13, 15—17 si 21, plafoanele de cheltuieli si
imprumuturi, precum si tintele soldului bugetar specificate la
art. 22. Orice incalcare a acestor prevederi duce la luarea uneia
sau a mai multora dintre urmatoarele masuri:
a) prezentarea in Guvern sau, dupa caz, la organele
deliberative ale autoritatilor publice locale a unui program de
reducere a cheltuielilor ori restructurarea si, dupa caz, fuziunea
unor institutii publice;
b) interdictia emiterii de garantii, precum si contractarea sau
tragerea de imprumuturi, pana la redresarea situatiei financiare
si incadrarea in indicatorii aprobati;
c) interzicerea majorarii in anul bugetar urmator a plafoanelor
de cheltuieli si imprumuturi, ca urmare a depasirilor
angajamentelor bugetare din anul curent;
d) autoritatile locale, institutiile publice autofinantate si
entitatile economice cu capital majoritar de stat ale caror bugete
fac parte din bugetul general consolidat vor compensa deficitele
din anii anteriori prin excedente inregistrate in anul bugetar
urmator.
(2) Consiliul fiscal va evalua prin rapoartele anuale
respectarea prevederilor prezentei legi, facand publice
constatarile acestora.
Art. 55 Constituie contraventie si se sanctioneaza
conform prevederilor art. 56 angajarea sau plata de cheltuieli
peste plafoanele trimestriale stabilite si orice incheiere de
angajamente legale prin care sa oblige statul sau autoritatile
locale la efectuarea unor cheltuieli peste nivelul aprobat in
conditiile dispozitiilor prezentei legi.
Art. 56 (1) Nerespectarea prevederilor art. 8, art. 10
alin. (4), art. 16 si art. 21 alin. (1) constituie contraventie si se
sanctioneaza, in functie de gradul de vinovatie a persoanelor
responsabile, cu amenda intre 2.000 lei si 20.000 lei si
recuperarea prejudiciului, dupa caz. Pe perioada cercetarii
administrative, persoanele responsabile sunt suspendate din
functie.
(2) Constatarea contraventiilor pentru nerespectarea
prevederilor art. 8 si 16, precum si aplicarea amenzii se fac de
catre organele de control ale Curtii de Conturi a Romaniei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
pentru nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (4) si ale art. 21
alin. (1) se fac de catre persoanele imputernicite prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(4) Dupa ramanerea definitiva a sanctiunii contraventionale,
aceasta se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 57 Contraventiilor prevazute la art. 55 si 56 le sunt
aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 58 Verificarea respectarii prevederilor prezentei legi
se efectueaza si de catre Curtea de Conturi a Romaniei,
conform competentelor si atributiilor acesteia, stabilite potrivit
prevederilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, republicata, aplicand sanctiunile prevazute de
aceasta lege si de celelalte acte normative in vigoare din
domeniul finantelor publice.
Capitolul XII - Dispozitii finale
Art. 59 (1) In termen de 45 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, entitatile prevazute la art. 42 alin. (2) vor
transmite comisiilor de buget-finante ale Parlamentului
nominalizarile pentru persoanele care vor face parte din
Consiliul fiscal.
(2) In termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea
nominalizarilor conform prevederilor alin. (1), comisiile de bugetfinante
ale Parlamentului vor organiza audierile persoanelor
nominalizate in urma votului din plenul Parlamentului, iar
presedintii comisiilor de buget-finante vor transmite presedintelui
Academiei Romane lista persoanelor desemnate care vor face
parte din Consiliul fiscal.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
|