Legea 57/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, precum si a altor acte normative
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 283 din 14 aprilie 2016
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Legea nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 19 aprilie 2012, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. La articolul 3 litera a) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"a) cetatenilor romani sau cetatenilor romani cu multipla cetatenie,
dupa caz, care au domiciliul in Romania, care au locuit efectiv si continuu pe
teritoriul Romaniei in ultimele 6 luni anterioare depunerii cererii de atestare;
la stabilirea continuitatii nu sunt considerate intreruperi absentele temporare
care nu depasesc 3 luni si nici cele determinate de sederea pe teritoriul altui
stat ca urmare a existentei unor contracte de munca impuse de derularea unor
activitati desfasurate in interesul statului roman, precum si ca urmare a unor
obligatii internationale asumate de Romania;"
|
|
2. Titlul Capitolului II se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL II - Conditii de fond si conditii vizand exprimarea consimtamantului la adoptie"
3. La articolul 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 7 (1) Persoana care a fost condamnata definitiv pentru o
infractiune contra persoanei sau contra familiei, savarsita cu intentie, precum
si pentru infractiunea de pornografie infantila si infractiuni privind traficul de
droguri sau precursori nu poate adopta."
4. La articolul 8, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"(2) Se poate considera refuz abuziv de a consimti la adoptie si
situatia in care, desi legal citati, parintii firesti sau, dupa caz, tutorele, nu se
prezinta la doua termene consecutive fixate pentru exprimarea
consimtamantului."
5. La articolul 8, dupa alineatul (2) se introduc patru noi
alineate, alin. (3) – (6), cu urmatorul cuprins:
"(3) Consimtamantul la adoptie nu poate fi exprimat in locul
parintilor firesti/tutorelui copilului de catre curator, mandatar sau o alta
persoana imputernicita in acest sens.
(4) In mod exceptional, in situatia in care unul dintre parintii firesti,
desi au fost realizate demersuri suficiente, nu a putut fi gasit pentru
exprimarea consimtamantului, consimtamantul celuilalt parinte este
indestulator. Cand ambii parinti se afla in aceasta situatie, adoptia se poate
incheia fara consimtamantul lor.
(5) Instanta poate incuviinta luarea consimtamantului la locuinta
celui chemat sa exprime consimtamantul, printr-un judecator delegat, daca
partea, din motive temeinice, este impiedicata sa se prezinte in fata instantei.
(6) Persoana care locuieste in circumscriptia altei instante, in cazul
prevazut la alin. (5), isi exprima consimtamantul prin comisie rogatorie."
6. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9 Parintii firesti ai copilului sau, dupa caz, tutorele acestuia,
trebuie sa consimta la adoptie in mod liber si neconditionat, numai dupa ce li
s-a explicat, intr-un limbaj accesibil, consecintele exprimarii
consimtamantului si asupra incetarii legaturilor de rudenie ale copilului cu
familia sa de origine, ca urmare a incuviintarii adoptiei. Obligatia de a
asigura consilierea si informarea inaintea exprimarii consimtamantului la
adoptie ii revine directiei in a carei raza teritoriala locuiesc in fapt parintii
firesti sau, dupa caz, tutorele, directia realizand si un raport in acest sens.
Raportul se comunica directiei de la domiciliul copilului, in termen de 15 zile
lucratoare de la solicitarea acesteia."
7. Dupa articolul 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 9^1 In situatia prevazuta la art. 8 alin. (4), directia in a carei
raza teritoriala domiciliaza copilul are obligatia intocmirii unui raport cu
privire la indeplinirea demersurilor pentru gasirea parintilor firesti. Raportul
se anexeaza cererii de deschidere a procedurii adoptiei."
8. Dupa articolul 15 se introduce un nou articol, art. 15^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 15^1 In cazul adoptiei persoanei care a dobandit capacitatea
deplina de exercitiu, consimtamantul adoptatorului sau familiei adoptatoare,
precum si cel al adoptatului se exprima in fata instantei judecatoresti.
Consimtamantul parintilor firesti nu este necesar."
9. La articolul 16, partea introductiva a alineatului (3) se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Evaluarea se realizeaza pe baza solicitarii adoptatorului sau
familiei adoptatoare de catre directia de la domiciliul acestora sau de catre
organismele private autorizate sa desfasoare activitati in cadrul procedurii
adoptiei interne si trebuie sa aiba in vedere:"
10. La articolul 16, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alin. (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Organismele private autorizate sa desfasoare activitati in
cadrul procedurii adoptiei interne, prevazute la alin. (3), au obligatia de a
incheia protocol de colaborare cu directia in a carei raza teritoriala isi
desfasoara activitatea."
11. La articolul 16, alineatul (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(4) In cazul unui rezultat favorabil al evaluarii, directia in a carei
raza teritoriala isi are domiciliul adoptatorul sau familia adoptatoare,
elibereaza atestatul de persoana sau familie apta sa adopte, care se constituie
ca anexa la dispozitia directorului general/executiv al directiei. In situatia in
care sotii familiei adoptatoare si-au stabilit domicilii diferite, atestatul se
elibereaza de catre directia de la domiciliul unuia dintre soti, in functie de
optiunea acestora."
12. La articolul 16, alineatul (6) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(6) Atestatul eliberat de directia in a carei raza teritoriala
domiciliaza adoptatorul sau familia adoptatoare este valabil pentru o perioada
de 2 ani. Valabilitatea acestui atestat se prelungeste de drept pana la
incuviintarea adoptiei, in situatia in care:
a) a fost introdusa pe rolul instantei judecatoresti cererea de
incuviintare a adoptiei copilului aflat in plasament de cel putin un an;
b) a fost introdusa pe rolul instantei judecatoresti cererea de
incredintare in vederea adoptiei;
c) persoana/familia atestata are deja incredintati, in vederea
adoptiei, unul sau mai multi copii."
13. La articolul 16, dupa alineatul (6) se introduce un nou
alineat, alin. (6^1), cu urmatorul cuprins:
"(6^1) Pe durata de valabilitate a atestatului, adoptatorul sau familia
adoptatoare are obligatia de a informa directia cu privire la orice schimbare
intervenita in situatia sa socio-psiho-medicala, anexand, dupa caz, acte
doveditoare."
14. La articolul 16 alineatul (8), litera a) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"a) in situatia in care se constata faptul ca persoana/familia
adoptatoare a ascuns sau a furnizat informatii false cu ocazia realizarii
evaluarii sau pe durata de valabilitate a atestatului;"
15. La articolul 16, dupa alineatul (9) se introduce un nou
alineat, alin. (10), cu urmatorul cuprins:
"(10) Parcurgerea etapei de pregatire pentru asumarea in cunostinta
de cauza a rolului de parinte nu este necesara in cazul in care persoana sau
familia solicita evaluarea in vederea eliberarii unui nou atestat ca urmare a
incetarii valabilitatii acestuia in conditiile alin. (9) lit. a), b) si d), precum si
in cazul persoanelor sau familiilor care solicita evaluarea si care au in
plasament de cel putin un an copilul pe care doresc sa il adopte."
16. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17 (1) In situatia in care solicitantul locuieste in fapt la
adresa de resedinta, evaluarea se realizeaza de catre directia in a carei raza
teritoriala isi are stabilita resedinta sau de catre un organism privat autorizat
sa desfasoare activitati in cadrul procedurii adoptiei interne.
(2) In situatia in care sotii familiei adoptatoare si-au stabilit
domicilii diferite, evaluarea se realizeaza de catre directia de la domiciliul
sotului unde acestia locuiesc in fapt sau de catre un organism privat autorizat
sa desfasoare activitati in cadrul procedurii adoptiei interne."
17. La articolul 18, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 18 (1) Rezultatele evaluarii prevazute la art. 16 se
consemneaza intr-un raport final de evaluare a capacitatii de a adopta a
solicitantului, care contine si propunerea privind eliberarea sau neeliberarea
atestatului. Raportul se intocmeste in maximum 90 de zile de la depunerea
cererii de evaluare si se comunica solicitantului."
18. Articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19 (1) Contestatia prevazuta la art. 18 alin. (3) se depune si
se inregistreaza la directia competenta sa elibereze atestatul, aceasta avand
obligatia ca, in termen de 5 zile lucratoare de la inregistrarea contestatiei, sa o
transmita Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului si
Adoptie – A.N.P.D.C.A. Contestatia se transmite insotita de copia dosarului
persoanei/familiei in cauza si se solutioneaza in termen de maxim 30 de zile
de la inregistrare de catre o comisie constituita prin Decizie a Presedintelui
A.N.P.D.C.A.
(2) Comisia prevazuta la alin. (1) este alcatuita din reprezentanti ai
A.N.P.D.C.A., ai Colegiului National al Asistentilor Sociali si ai Colegiului
Psihologilor din Romania.
(3) Organizarea si functionarea comisiei se aproba prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi."
19. La articolul 20, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 20 (1) In solutionarea contestatiei, comisia prevazuta la
art. 19 alin. (1) analizeaza documentatia transmisa de directie si poate solicita
orice alte date/documente suplimentare relevante pentru solutionarea acesteia
de la directie, contestatar sau de la alte persoane fizice ori juridice."
20. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25 Pe parcursul procesului de evaluare, adoptatorul sau
familia adoptatoare este obligata sa colaboreze cu specialistii care realizeaza
evaluarea, refuzul acestora de a participa la toate etapele evaluarii constituind
motiv pentru formularea propunerii privind neacordarea atestatului."
21. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26 (1) Planul individualizat de protectie, astfel cum este
acesta reglementat de Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea
drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
are ca finalitate adoptia interna daca:
a) dupa instituirea masurii de protectie speciala a trecut un an si
parintii firesti ai copilului, in grija carora acesta nu a putut fi lasat din motive
neimputabile parintilor, precum si rudele pana la gradul al patrulea ale
acestuia, care au putut fi gasite, nu realizeaza niciun demers pentru
reintegrarea sau integrarea copilului in familie;
b) dupa instituirea masurii de protectie speciala au trecut 6 luni si
parintii firesti ai copilului si rudele pana la gradul al patrulea ale acestuia,
care au putut fi gasite, nu colaboreaza cu autoritatile in vederea realizarii
demersurilor pentru reintegrarea sau integrarea copilului in familie;
c) dupa instituirea masurii de protectie speciala au trecut 6 luni si
parintii si rudele copilului pana la gradul al patrulea nu au putut fi gasite;
d) dupa instituirea masurii de protectie speciala, parintii si rudele
copilului pana la gradul al patrulea care au putut fi gasite, declara in scris ca
nu doresc sa se ocupe de cresterea si ingrijirea copilului si in termen de 30 de
zile nu au revenit asupra declaratiei. Directia are obligatia inregistrarii acestor
declaratii, precum si a celor prin care parintii si rudele pana la gradul al
patrulea revin asupra declaratiilor initiale;
e) copilul a fost inregistrat din parinti necunoscuti. In acest caz,
adoptia ca finalitate a planului individualizat de protectie se stabileste in
maximum 30 de zile de la eliberarea certificatului de nastere al acestuia.
(2) In termenele prevazute la alin. (1) lit. b) si respectiv la lit. c),
directia are obligatia sa faca demersurile necesare identificarii si contactarii
parintilor firesti/rudelor copilului pana la gradul al patrulea, sa informeze
periodic parintii firesti si rudele copilului care au putut fi gasite asupra
locului in care se afla efectiv copilul, asupra modalitatilor concrete in care pot
mentine relatii personale cu acesta, precum si asupra demersurilor necesare in
vederea reintegrarii sau integrarii.
(3) Planul individualizat de protectie poate avea ca finalitate adoptia
si in situatia in care parintii si rudele copilului pana la gradul al patrulea, care
au putut fi gasite, desi nu doresc sa se ocupe de cresterea si ingrijirea
copilului, refuza sa semneze declaratia prevazuta la alin. (1) lit. d). In acest
caz, directia intocmeste un proces-verbal in care se mentioneaza aceste
imprejurari si care se contrasemneaza de secretarul/reprezentantul unitatii
administrativ-teritoriale unde locuiesc, in fapt, parintii sau rudele."
22. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27 (1) In situatia copilului pentru care s-a instituit
plasamentul la o ruda pana la gradul al patrulea, planul individualizat de
protectie poate avea ca finalitate adoptia interna, numai in situatia in care
managerul de caz apreciaza ca este in interesul copilului deschiderea
procedurii adoptiei.
(2) In situatia copiilor care au implinit varsta de 14 ani, planul
individualizat de protectie poate avea ca finalitate adoptia daca exista
solicitari de adoptie a acestora din partea unor familii/persoane atestate. In
situatia fratilor care nu pot fi separati, daca unul dintre ei a implinit varsta de
14 ani, planul individualizat de protectie poate avea ca finalitate adoptia
numai daca exista solicitari de adoptie a acestora impreuna din partea unor
familii sau persoane atestate."
23. Dupa articolul 27 se introduce un nou articol, art. 27^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 27^1 (1) In situatia stabilirii adoptiei ca finalitate a planului
individualizat de protectie, managerul de caz are obligatia de a informa
persoanele alaturi de care copilul s-a bucurat de viata de familie pentru o
perioada de minimum 6 luni, cu privire la acest demers. Data la care a fost
realizata informarea, precum si modalitatea concreta in care s-a realizat
aceasta se consemneaza intr-un proces-verbal.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1), care intentioneaza sa adopte
copilul alaturi de care s-au bucurat de viata de familie pentru o perioada de
minimum 6 luni, au obligatia sa depuna cererea privind eliberarea atestatului
in termen de maximum 30 de zile de la data semnarii procesului-verbal.
Pentru motive obiective, neimputabile solicitantului, la cererea motivata a
acestuia, termenul poate fi prelungit cu maximum 10 zile.
(3) Nedepunerea cererii in termenele prevazute la alin. (2) conduce
la pierderea prioritatii in realizarea potrivirii cu copilul respectiv."
24. La articolul 28, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Judecarea cererilor referitoare la deschiderea procedurii
adoptiei interne a copilului se face cu citarea parintilor firesti ai copilului sau,
dupa caz, a tutorelui si a directiei in a carei raza teritoriala se afla domiciliul
copilului. In cazul cererilor de deschidere a procedurii adoptiei in care sunt
incidente prevederile art. 8 alin. (4), citarea parintilor firesti care nu au putut
fi gasiti se face prin afisarea citatiei la usa instantei si la ultimul domiciliu
cunoscut al acestora. Dispozitiile Codului de procedura civila cu privire la
numirea curatorilor in cazul in care se dispune citarea prin publicitate nu sunt
aplicabile. Procedura de citare se socoteste indeplinita in a 5-a zi de la
afisarea citatiei."
25. La articolul 28, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Comunicarea hotararii judecatoresti in situatia in care parintii
firesti nu au putut fi gasiti se face, pentru acestia, prin afisare la usa
instantei."
26. La articolul 29, alineatele (6) si (7) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"(6) Efectele hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii
adoptiei se mentin pana la implinirea de catre copil a varstei de 14 ani. Prin
exceptie, efectele hotararii se prelungesc peste aceasta data, pana la
incuviintarea adoptiei, in cazul copilului pentru care exista solicitari de
adoptie din partea unor familii sau persoane atestate.
(7) In situatia fratilor care nu pot fi separati, odata cu implinirea
varstei de 14 ani de catre cel putin unul dintre acestia, efectele hotararii
judecatoresti de deschidere a procedurii adoptiei inceteaza de drept pentru
fratii inseparabili. Prin exceptie, efectele hotararii se prelungesc peste aceasta
data, pana la incuviintarea adoptiei, daca exista solicitari de adoptie a
respectivilor frati impreuna, din partea unor familii sau persoane atestate."
27. La articolul 29, alineatul (8) se abroga.
28. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36 (1) Potrivirea este o etapa premergatoare incredintarii in
vederea adoptiei prin care se identifica si selecteaza persoana/familia atestata
ca fiind apta sa adopte, care raspunde nevoilor identificate ale copilului si se
stabileste compatibilitatea dintre copil si persoana/familia adoptatoare.
(2) Potrivirea se realizeaza acordandu-se prioritate rudelor copilului
din cadrul familiei extinse si altor persoane alaturi de care copilul s-a bucurat
de viata de familie pentru o perioada de minimum 6 luni, in masura in care
acest lucru nu contravine interesului sau superior. In potrivire se includ
numai acele rude si persoane care detin atestat valabil de persoana/familie
adoptatoare.
(3) Persoanele alaturi de care copilul s-a bucurat de viata de familie
sunt: tutorele, asistentul maternal profesionist, persoana/familia de plasament
sau, dupa caz, alte persoane care au convietuit/convietuiesc cu copilul, daca
acestia s-au implicat direct si nemijlocit in ingrijirea si educarea lui, iar
copilul a dezvoltat relatii de atasament fata de ei.
(4) Procesul de potrivire include o componenta initiala si una
practica si se realizeaza de catre compartimentul de adoptii si postadoptii din
structura directiei."
29. La articolul 37, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 37 (1) Potrivirea initiala se realizeaza pentru copiii care au
deschisa procedura adoptiei, aflati in evidenta Registrului national pentru
adoptii, denumit in continuare R.N.A., prin identificarea si selectarea din
cadrul acestui registru a tuturor persoanelor/familiilor atestate care raspund
nevoilor fiecarui copil.
(2) Lista persoanelor/familiilor prevazute la alin. (1) se genereaza de
catre R.N.A. si se acceseaza de catre directia de la domiciliul copilului,
pentru continuarea demersurilor de potrivire."
30. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38 Metodologia de potrivire initiala si practica dintre copil
si persoana/familia atestata ca apta sa adopte, precum si criteriile pe baza
carora se realizeaza potrivirea se elaboreaza de catre A.N.P.D.C.A. si se
aproba prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi."
31. La articolul 39, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Dupa intocmirea raportului de potrivire, directia in a carei raza
teritoriala se afla domiciliul copilului sesizeaza, in maximum 5 zile, instanta
judecatoreasca pentru incredintarea copilului in vederea adoptiei."
32. La articolul 41, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 41 (1) In cazul cererilor de incredintare in vederea adoptiei,
instanta judecatoreasca se pronunta exclusiv pe baza actelor depuse de
directia in a carei raza teritoriala se afla domiciliul copilului, fara citarea
partilor.
(2) Incredintarea in vederea adoptiei se dispune de catre instanta
judecatoreasca de la domiciliul copilului, pentru o perioada de 90 de zile.
Odata cu admiterea cererii de incredintare in vederea adoptiei, instanta se
pronunta si asupra incetarii masurii de protectie speciala."
33. La articolul 42 alineatul (1), literele c) si d) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"c) pentru adoptia copilului pentru care a fost deschisa procedura
adoptiei si acesta se afla in plasament la unul dintre sotii familiei adoptatoare
sau la familia adoptatoare de cel putin 6 luni;
d) pentru adoptia copilului de catre tutorele sau, daca au trecut cel
putin 6 luni de la data instituirii tutelei."
34. La articolul 44, alineatul (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(4) Cererea de incuviintare a adoptiei adresata instantei
judecatoresti prelungeste de drept perioada de incredintare pana la
solutionarea cererii prin hotarare judecatoreasca definitiva. Pe aceasta
perioada, dispozitiile alin. (1) se aplica in mod corespunzator."
35. Dupa articolul 46 se introduc cinci noi articole, art. 46^1– 46^5, cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1 (1) Adoptatorul sau, optional, oricare dintre sotii
familiei adoptatoare, care realizeaza venituri supuse impozitului pe venit
potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile
si completarile ulterioare, din activitati salariale si asimilate acestora sau,
dupa caz, activitati independente sau activitati agricole, denumit in continuare
persoana indreptatita, poate beneficia de un concediu de acomodare cu
durata de maximum un an, care include si perioada incredintarii copilului in
vederea adoptiei, precum si de o indemnizatie lunara, raportata la indicatorul
social de referinta, in cuantum de 3,4 ISR.
(2) Concediul si indemnizatia prevazute la alin. (1) se acorda pe
baza cererii persoanei indreptatite, la care se anexeaza certificatul de grefa in
baza caruia se executa hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea
adoptiei, documentul care atesta mutarea copilului la adoptator/familia
adoptatoare, inregistrat la directia in a carei raza administrativ-teritoriala a
fost protejat copilul, precum si dovada intrarii efective in concediu sau a
suspendarii activitatii. Cererea se completeaza potrivit modelului care se
aproba prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Drepturile prevazute la alin. (1) se stabilesc si se acorda
incepand cu ziua urmatoare celei in care a fost pusa in executare hotararea
judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei.
(4) Persoanele indreptatite carora li s-au stabilit drepturile prevazute
la alin.(1) nu pot beneficia, in perioada concediului de acomodare, de
drepturile acordate in baza art. 2 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea
copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(5) Pe perioada concediului prevazut la alin. (1), persoana
indreptatita beneficiaza de plata contributiei individuale de asigurari sociale
de sanatate. Cuantumul contributiei se calculeaza prin aplicarea cotei
procentuale, prevazuta de lege, la valoarea indemnizatiei acordate.
(6) Fondurile necesare platii indemnizatiei prevazute la alin. (1), a
contributiei prevazute la alin. (5), cheltuielile administrative, precum si cele
de transmitere a drepturilor se asigura din bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice.
(7) Cererea si documentele doveditoare se depun si se inregistreaza
la agentia pentru plati si inspectie sociala judeteana si a municipiului
Bucuresti in a carei raza teritoriala are domiciliul sau resedinta persoana
indreptatita.
(8) Calculul si plata indemnizatiei, inclusiv a contributiei
individuale de asigurari sociale de sanatate, se fac de Agentia Nationala
pentru Plati si Inspectie Sociala, prin agentiile pentru plati si inspectie sociala
judetene si a municipiului Bucuresti, si se achita, in functie de optiunea
persoanei indreptatite, in cont bancar sau la domiciliul acesteia, respectiv la
Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.
(9) Procedura de plata a indemnizatiei care se acorda pe perioada
concediului de acomodare se aproba prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi.
Art. 46^2 Concediul de acomodare si plata indemnizatiei inceteaza
incepand cu ziua urmatoare celei in care se produce una din urmatoarele
situatii:
a) a expirat perioada maxima de un an prevazuta pentru concediul
de acomodare;
b) la cererea persoanei indreptatite;
c) copilul a implinit 18 ani;
d) a avut loc decesul copilului;
e) persoana indreptatita care urma sa adopte in calitate de persoana
singura a decedat;
f) a ramas definitiva hotararea judecatoreasca privind revocarea
incredintarii in vederea adoptiei.
Art. 46^3 (1) Concediul de acomodare si plata indemnizatiei se
suspenda incepand cu ziua urmatoare celei in care se produce una dintre
urmatoarele situatii:
a) s-a dispus plasamentul copilului in regim de urgenta;
b) a fost pusa in executare hotararea judecatoreasca privind
revocarea incredintarii in vederea adoptiei.
(2) Suspendarea prevazuta la alin. (1) inceteaza in ziua urmatoare
celei in care a ramas definitiva hotararea judecatoreasca prin care s-a dispus
revenirea copilului la persoana/familia la care fusese incredintat in vederea
adoptiei sau, dupa caz, in ziua urmatoare celei in care a ramas definitiva
hotararea judecatoreasca prin care s-a dispus respingerea revocarii
incredintarii in vederea adoptiei.
(3) Reluarea concediului de acomodare si a platii indemnizatiei
aferente suspendate se face la cererea persoanei indreptatite, incepand cu data
depunerii acesteia, daca nu au intervenit situatii care sa determine incetarea
drepturilor.
Art. 46^4 (1) Asupra drepturilor prevazute la art. 46^1 alin. (1) nu se
datoreaza impozit si nici contributiile sociale obligatorii stabilite de lege, cu
exceptia contributiei de asigurari sociale de sanatate, care se plateste in
conditiile art. 46^1alin. (5).
(2) Perioada concediului prevazut la art. 46^1 alin. (1) constituie
perioada asimilata stagiului de cotizare in vederea stabilirii indemnizatiilor de
asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de
sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(3) Perioada concediului prevazut la art. 46^1 alin. (1) constituie
perioada asimilata stagiului de cotizare si se valorifica pentru obtinerea
prestatiilor de asigurari sociale, in conditiile prevazute de Legea nr. 263/2010
privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile
ulterioare, si a drepturilor stabilite de Legea nr. 76/2002 privind sistemul
asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si in vederea stabilirii
drepturilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(4) Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului lunar al
asiguratului, pentru stabilirea prestatiilor de asigurari sociale din sistemul
public de pensii se utilizeaza 25% din castigul salarial mediu brut lunar din
perioadele respective.
(5) Perioada concediului prevazut la art. 46^1alin. (1) constituie
vechime in munca, in serviciu si in specialitate, care se are in vedere la
stabilirea drepturilor ce se acorda in raport cu aceasta.
(6) In situatia in care indemnizatia a fost acordata si pe perioada in
care s-a dispus incetarea sau suspendarea concediului si a indemnizatiei
prevazute la art. 46^1 alin. (1), sumele acordate cu titlu necuvenit se
recupereaza de la persoana indreptatita in conditii similare celor prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor
masuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenta sociala,
precum si pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind
protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 266/2015, pentru alte beneficii de asistenta sociala.
Art. 46^5 (1) Angajatorii au obligatia de a acorda salariatului sau,
dupa caz, salariatilor sot si sotie care adopta, timp liber pentru efectuarea
evaluarilor impuse de obtinerea atestatului si realizarea potrivirii practice,
fara diminuarea drepturilor salariale, in limita a maximum 40 de ore pe an.
(2) Timpul liber se acorda pe baza cererii solicitantului, la care se
anexeaza calendarul intalnirilor sau dupa caz, programul de vizite, intocmite
de directia competenta.
(3) Nerespectarea de catre angajator a prevederilor alin. (1)
constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la
2.500 lei.
(4) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (3) si aplicarea
amenzii corespunzatoare se fac de catre persoanele imputernicite in acest
sens din cadrul Inspectiei Muncii.
(5) Contraventiei prevazute la alin. (3) ii sunt aplicabile si
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare."
36. La articolul 48 alineatul (2), dupa litera b) se introduce o
noua litera, lit. b^1), cu urmatorul cuprins:
"b^1) raportul de consiliere a copilului care a implinit varsta de 10 ani, in vederea exprimarii consimtamantului;"
37. La articolul 52, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Adoptia prevazuta la alin. (1) lit. b) este permisa pentru copiii
pentru care s-a admis cererea de deschidere a procedurii adoptiei si nu a putut
fi identificat un adoptator sau o familie adoptatoare cu resedinta obisnuita in
Romania sau una dintre persoanele prevazute la alin. (1) lit. a), intr-un
termen de un an de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin
care s-a admis cererea de deschidere a procedurii adoptiei."
38. La Capitolul IV titlul Sectiunii a 2-a se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA 2 - Procedura administrativa prealabila sesizarii instantei judecatoresti"
39. La articolul 57, dupa litera d) se introduce o noua litera, lit. e), cu urmatorul cuprins:
"e) adoptatul va beneficia in tara straina de aceeasi situatie legala ca
si aceea a unui copil biologic al adoptatorului."
40. Articolul 58 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58 (1) Cererile transmise A.N.P.D.C.A. trebuie insotite de
documentele care atesta indeplinirea conditiilor prevazute la art. 57, precum
si de documentele prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei
legi.
(2) Documentele prevazute la alin. (1) vor fi transmise in original
sau, dupa caz, in copie legalizata, si insotite de traducerea autorizata in limba
romana. Documentele intocmite sau legalizate de o autoritate sau de un agent
public apartinand statului primitor pot fi transmise si prezentate in fata
instantelor romane fara a fi necesara indeplinirea formalitatilor de
supralegalizare/apostilare."
41. Articolul 59 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59 (1) Potrivirea initiala si practica a copilului cu
adoptatorul sau familia adoptatoare cu resedinta obisnuita in strainatate se
realizeaza de compartimentul de adoptii si postadoptii din structura directiei
de la domiciliul copilului. Metodologia de potrivire, precum si criteriile pe
baza carora se realizeaza aceasta se aproba prin normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.
(2) Persoana sau familia selectata ca urmare a realizarii potrivirii
initiale are obligatia sa se deplaseze in Romania si sa locuiasca efectiv pe
teritoriul tarii pentru o perioada de cel putin 30 de zile consecutive, in scopul
realizarii potrivirii practice cu copilul.
(3) La expirarea termenului prevazut la alin. (2), directia in a carei
raza teritoriala se afla domiciliul copilului va intocmi un raport cu privire la
evolutia relatiilor dintre copil si persoana sau familia adoptatoare."
42. La articolul 61, dupa litera b) se introduce o noua litera,
lit. c), cu urmatorul cuprins:
"c) actul din care rezulta ca exista garantiile ca adoptatul are
posibilitatea sa intre si sa locuiasca permanent in statul primitor."
43. Dupa articolul 62 se introduce un nou articol, art. 62^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 62^1 Ulterior inregistrarii acordurilor prevazute la art. 61
lit. a) si b) A.N.P.D.C.A. emite acordul vizand continuarea procedurii de
adoptie internationala si il transmite de indata autoritatii centrale din statul
primitor."
44. La articolul 63, alineatul (4) se abroga.
45. Articolul 64 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64 Pe baza hotararii judecatoresti definitive de incuviintare
a adoptiei A.N.P.D.C.A. elibereaza, la cererea adoptatorului/familiei
adoptatoare, in termen de 5 zile lucratoare, un certificat care atesta ca adoptia
este conforma cu normele Conventiei de la Haga."
46. Articolul 65 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 65 Deplasarea adoptatului din Romania in statul in care
adoptatorul sau familia adoptatoare are resedinta obisnuita este posibila
numai atunci cand hotararea de incuviintare a adoptiei este definitiva.
Adoptatul se deplaseaza numai insotit de adoptator sau de cel putin unul
dintre sotii din familia adoptatoare, in conditii de siguranta corespunzatoare
nevoilor adoptatului."
47. Titlul Capitolului V se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"CAPITOLUL V - Regimul juridic general al informatiilor privind adoptia"
48. La articolul 67, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 67. – (1) Persoanele adoptate au dreptul sa solicite si sa obtina
informatii referitoare la locul nasterii, traseul institutional si istoricul personal
care nu dezvaluie identitatea parintilor firesti/rudelor biologice. Informatiile
care atesta adoptia pot fi furnizate numai persoanelor care au dobandit
capacitate deplina de exercitiu."
49. La articolul 67, alineatul (2) se abroga.
50. Dupa articolul 67 se introduc patru noi articole,
art. 67^1– 67^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 67^1 (1) Dupa dobandirea capacitatii depline de exercitiu,
adoptatul poate solicita tribunalului in a carui raza teritoriala se afla
domiciliul sau ori, in cazul in care nu are domiciliul in Romania, Tribunalului
Bucuresti, sa-i autorizeze accesul la informatiile aflate in posesia oricaror
autoritati publice cu privire la identitatea parintilor sai firesti/rudelor sale
biologice.
(2) Anterior sesizarii instantei judecatoresti, adoptatul are obligatia
de a solicita A.N.P.D.C.A. eliberarea unui document care sa ateste realizarea
adoptiei si daca inainte de adoptie acesta a avut stabilita filiatia fata de cel
putin unul dintre parintii biologici, precum si de a participa la cel putin o
sedinta de consiliere din care sa rezulte daca adoptatul este echilibrat din
punct de vedere psihoemotional.
Art. 67^2 (1) Consilierea prevazuta la art. 67^1 alin. (2) poate fi
realizata de catre directia in a carei raza teritoriala se afla domiciliul
adoptatului, de organisme private autorizate, precum si de cabinete
individuale, cabinete asociate sau societati civile profesionale de asistenta
sociala si/sau de psihologie, care au incheiat conventii cu A.N.P.D.C.A.
(2) In cazul in care adoptatul nu are domiciliul in Romania,
activitatea de consiliere poate fi realizata de catre autoritatile/organismele
straine abilitate in acest sens, conform legii statului pe al carui teritoriu
locuieste acesta.
(3) Realizarea activitatii de consiliere se atesta prin intocmirea unui
raport de consiliere, care se comunica adoptatului.
Art. 67^3 (1) Cererea adresata instantei judecatoresti pentru
autorizarea accesului la informatiile vizand identitatea parintilor firesti se
depune la instanta insotita de copia documentului de identitate a
solicitantului, de documentul care atesta adoptia si stabilirea filiatiei fata de
cel putin unul dintre parintii firesti, precum si de raportul care atesta
realizarea activitatii de consiliere.
(2) In situatia in care activitatea de consiliere este realizata de
autoritatile/organismele straine abilitate, raportul se depune la instanta
judecatoreasca in original sau copie legalizata, insotit de traducerea autorizata
in limba romana.
(3) Judecarea cererilor privind autorizarea accesului la informatiile
vizand identitatea parintilor firesti se face cu citarea adoptatului si a
A.N.P.D.C.A.
(4) Instanta admite cererea daca, potrivit probelor administrate,
constata ca solicitantul este o persoana adoptata care a avut stabilita filiatia
fata de cel putin unul dintre parintii biologici, a beneficiat de consiliere, iar
instanta si-a format convingerea ca adoptatul este echilibrat din punct de
vedere psihoemotional.
Art. 67^4 (1) Parintii firesti sau rudele biologice ale persoanelor
adoptate pot obtine informatii vizand persoana adoptata referitoare la
confirmarea adoptiei, anul incuviintarii acesteia, caracterul intern sau
international al adoptiei, precum si daca persoana adoptata figureaza in
evidentele autoritatilor ca fiind in viata sau decedata.
(2) Alte informatii vizand adoptatul pot fi furnizate parintilor
biologici sau rudelor biologice ale acestuia, numai daca exista acordul expres
al adoptatului care a dobandit capacitate deplina de exercitiu sau, in cazul in
care adoptatul este minor, acordul persoanei sau familiei adoptatoare.
Acordul se solicita de A.N.P.D.C.A., dupa caz, prin intermediul directiei sau
al autoritatii centrale a statului de primire, respectiv al organizatiei straine
acreditate implicate in derularea adoptiei.
(3) Furnizarea informatiilor prevazute la alin. (1) si (2) se realizeaza
de A.N.P.D.C.A."
51. Articolul 68 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68 (1) Adoptatorii sunt obligati sa informeze gradual copilul
ca este adoptat, incepand de la varste cat mai mici. In realizarea acestei
obligatii adoptatorii pot beneficia de sprijin acordat prin intermediul
specialistilor din cadrul compartimentului de adoptii si postadoptii al directiei
sau prin intermediul organismelor private autorizate, al cabinetelor
individuale, al cabinetelor asociate sau al societatilor civile profesionale de
asistenta sociala si/sau de psihologie care au incheiat conventii cu
A.N.P.D.C.A.
(2) Identitatea parintilor firesti ai adoptatului poate fi dezvaluita
inainte de dobandirea de acesta a capacitatii depline de exercitiu, numai
pentru motive medicale, de A.N.P.D.C.A., la cererea oricaruia dintre
adoptatori, a adoptatului ori a reprezentantului unei institutii medicale,
insotita de documentele medicale justificative.
(3) Persoanele adoptate care detin informatii asupra identitatii
parintilor firesti se pot adresa direct A.N.P.D.C.A. pentru realizarea
demersurilor vizand contactarea parintilor firesti sau a rudelor biologice."
52. Articolul 69 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69 Metodologia privind contactarea parintilor firesti sau a
rudelor biologice, accesul adoptatului la informatii vizand originile sale si
propriul trecut, precum si accesul parintilor firesti sau al rudelor biologice ale
persoanelor adoptate la informatii vizand persoana adoptata se aproba prin
hotarare a Guvernului."
53. Capitolul VI – Incetarea adoptiei, cuprinzand articolele 71 – 73, se abroga.
54. Titlul Capitolului VII se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL VII - Dispozitii privind procedura de judecata"
55. La articolul 74, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Cererile prevazute de prezenta lege, precum si cele privind
incetarea adoptiei sunt de competenta tribunalului in a carui raza teritoriala se
afla domiciliul adoptatului. Cauzele pentru judecarea carora nu se poate
determina instanta competenta se judeca de Tribunalul Bucuresti."
56. La articolul 74, alineatele (4) si (5) se abroga.
57. Articolul 75 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 75 Actiunile si cererile ce cad sub incidenta prezentei legi
sunt scutite de taxa judiciara de timbru."
58. Articolul 76 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76 Cererile prevazute la art. 74 alin. (3) se solutioneaza de
complete specializate ale instantei judecatoresti, in camera de consiliu, cu
participarea obligatorie a procurorului."
59. Dupa articolul 76 se introduc patru noi articole, art. 76^1 – 76^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 76^1 (1) In solutionarea cauzelor care privesc aplicarea
prezentei legi, dispozitiile art. 200 din Codul de procedura civila privind
verificarea cererii si regularizarea acesteia nu sunt aplicabile.
(2) Cererea se depune in atatea exemplare cate sunt necesare pentru
comunicare si un exemplar pentru instanta. Inscrisurile care insotesc cererea
se depun intr-un singur exemplar.
(3) Primind cererea, presedintele instantei ia masuri pentru fixarea,
de indata, a primului termen de judecata, care nu poate depasi 15 zile de la
data inregistrarii cererii, precum si pentru citarea si comunicarea cererii.
(4) Intampinarea nu este obligatorie. Partile au posibilitatea
redactarii de note privind sustinerile lor si depunerii acestora la dosar pana la
primul termen de judecata.
(5) In cazul amanarii judecarii cererii, termenul acordat nu poate
depasi 15 zile.
(6) Prima instanta se pronunta prin sentinta, pe baza inscrisurilor si,
in masura in care acest mijloc de proba nu este suficient sau imprejurarile
cauzei o cer, pot fi administrate si alte probe.
(7) Pronuntarea hotararii se poate amana cu cel mult 48 de ore, iar
redactarea hotararii se face in cel mult 7 zile de la pronuntare.
(8) Hotararea se comunica partilor in termen de 48 de ore de la
redactare.
Art. 76^2 (1) Hotararile prin care se solutioneaza cererile prevazute
de prezenta lege sunt supuse numai apelului in termen de 10 zile, cu exceptia
hotararilor judecatoresti prin care se solutioneaza cererea de deschidere a
procedurii adoptiei, unde termenul de apel este de 30 de zile.
(2) Apelul poate fi exercitat de oricare dintre parti, precum si de
procuror.
(3) Apelul se judeca de urgenta si cu precadere, cu citarea partilor,
in camera de consiliu. Dispozitiile art. 761
alin. (5) si alin. (7) sunt aplicabile.
Art. 76^3 Cauzele privind incetarea adoptiei se judeca cu citarea:
a) adoptatorului sau, dupa caz, a familiei adoptatoare;
b) adoptatului personal sau dupa caz, prin reprezentant legal;
c) directiei in a carei raza teritoriala se afla domiciliul adoptatului si
A.N.P.D.C.A.
Art. 76^4 (1) Hotararile prin care se solutioneaza cererile prevazute
de prezenta lege sunt executorii, daca legea nu prevede altfel, de la data
ramanerii definitive.
(2) Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile
Cartii a III-a – "Procedura necontencioasa judiciara" din Codul de procedura
civila."
60. La articolul 78, alineatul (1) se abroga.
61. La articolul 79, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 79 (1) In scopul organizarii la nivel national a evidentei in
materia adoptiei si al realizarii etapei de potrivire, A.N.P.D.C.A. are obligatia
de a gestiona R.N.A."
62. Articolul 80 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80 (1) Directia in a carei raza teritoriala se afla domiciliul
copilului sau, dupa caz, al adoptatorului sau familiei adoptatoare, introduce in
R.N.A. copia electronica a urmatoarelor documente:
a) hotararea judecatoreasca prin care s-a incuviintat deschiderea
procedurii adoptiei nationale;
b) hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei;
c) hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei;
d) hotararea judecatoreasca de declarare a nulitatii sau, dupa caz, de
desfacere a adoptiei;
e) dispozitia privind eliberarea/neeliberarea atestatului si, dupa caz,
atestatul;
f) raportul final de evaluare a capacitatii de a adopta a solicitantului;
g) raportul final de inchidere a cazului prevazut la art. 82 alin. (3);
h) alte documente necesare organizarii evidentei prevazute la
art. 79, care se stabilesc prin decizia presedintelui A.N.P.D.C.A.
(2) Documentele prevazute la alin. (1) lit. a)-d) se introduc in
R.N.A. in termen de 5 zile de la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti,
cele prevazute la alin. (1) lit. e) si f), in termen de 5 zile de la data emiterii
dispozitiei, iar documentul prevazut la alin. (1) lit.g), in termen de 5 zile de la
intocmire.
(3) Odata cu introducerea in R.N.A. a documentelor prevazute la
alin. (1) lit. a) si e), directia va introduce si informatiile cu privire la copil si
persoana/familia adoptatoare necesare realizarii potrivirii initiale.
(4) Documentele si informatiile referitoare la persoana/familia
adoptatoare cu resedinta obisnuita in strainatate se introduc in R.N.A. de
A.N.P.D.C.A."
63. La articolul 82, alineatul (3) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(3) La incheierea perioadei de monitorizare postadoptie, directiile
intocmesc un raport final de inchidere a cazului si introduc in R.N.A. copia
electronica a acestuia. In situatia in care, ulterior incuviintarii adoptiei,
prenumele copilului adoptat este schimbat pe cale administrativa, raportul va
avea anexata si copia actului care a stat la baza schimbarii prenumelui."
64. La articolul 85, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 85 (1) Activitatile postadoptie se realizeaza planificat si
vizeaza acordarea de suport si asistenta de specialitate adoptatului si
adoptatorilor, care sa raspunda nevoilor identificate atat in timpul perioadei
de monitorizare postadoptie sau semnalate direct de catre cei adoptati ori de
catre persoana/familia adoptatoare in perioada de monitorizare postadoptie,
cat si ulterior expirarii acestei perioade."
65. La articolul 85 alineatul (4), dupa litera d) se introduc doua
noi litere, lit. e) si f), cu urmatorul cuprins:
"e) consilierea adoptatului in vederea dezvaluirii identitatii
parintilor firesti/rudelor biologice;
f) consilierea si pregatirea adoptatului/parintilor firesti/rudelor
biologice in vederea contactarii."
66. Articolul 90 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90 Constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza,
potrivit legii, nerespectarea prevederilor art. 9 teza a II-a si a III-a, art. 18
alin. (1) teza a II-a, art. 39 alin. (2), art. 51 alin. (2), art. 82 alin. (3) teza I,
precum si neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a obligatiilor prevazute
la art. 44 alin. (1) – (3) si art. 82 alin. (1)."
67. La articolul 91, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) cu avertisment sau amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, cele
prevazute la lit. a), b) si g);
b) cu avertisment sau amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, cele
prevazute la lit.c) – f)."
68. La articolul 91, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Contravenientul poate achita, in termen de 48 de ore, jumatate
din minimul amenzii prevazute la alin. (2)."
69. Dupa articolul 91 se introduce un nou articol, art. 91^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 91^1 (1) Angajatorul are obligatia de a aproba concediul
prevazut la art. 46^1.
(2) Este interzis angajatorului sa dispuna incetarea raporturilor de
munca sau de serviciu pe perioada concediului prevazut la art. 46^1, cu
exceptia concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizarii
judiciare, a falimentului angajatorului sau a desfiintarii acestuia, in conditiile
legii.
(3) Nerespectarea de catre angajator a prevederilor alin. (1) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei.
(4) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (3) si aplicarea
amenzii corespunzatoare se fac de catre persoanele imputernicite in acest
sens din cadrul Inspectiei Muncii."
70. La articolul 92, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 92 (1) Fapta parintelui sau a reprezentantului legal al unui
copil de a pretinde sau de a primi, pentru sine sau pentru altul, bani ori alte
foloase materiale in scopul adoptiei copilului se pedepseste cu inchisoare de
la 2 la 7 ani si interzicerea drepturilor parintesti."
71. Articolele 93 – 98 se abroga.
72. Articolul 98^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 98^1 Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile
Codului civil."
73. Articolul 99 se abroga.
Art. II (1) Efectele hotararilor judecatoresti privind deschiderea
procedurii adoptiei, pronuntate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, se
prelungesc pana la implinirea de catre copil a varstei de 14 ani. Efectele
acestor hotarari se prelungesc si dupa implinirea de catre copil a varstei de
14 ani, pana la incuviintarea adoptiei, daca exista solicitari de adoptie a
acestuia din partea unor familii sau persoane atestate.
(2) In situatia fratilor care nu pot fi separati, efectele hotararilor
judecatoresti privind deschiderea procedurii adoptiei pronuntate pentru
acestia, anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, se prelungesc pana la
implinirea varstei de 14 ani de catre cel putin unul dintre ei. Efectele acestor
hotarari se prelungesc si dupa implinirea varstei de 14 ani de catre cel putin
unul dintre frati, pana la incuviintarea adoptiei, daca exista solicitari de
adoptie a respectivilor frati impreuna, din partea unor familii sau persoane
atestate.
Art. III Atestatele valabile la momentul intrarii in vigoare a
prezentei legi isi prelungesc valabilitatea pana la implinirea termenului de
2 ani de la data eliberarii acestora.
Art. IV Cererile prevazute de Legea nr. 273/2004 privind
procedura adoptiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
aflate pe rolul instantelor judecatoresti la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, se solutioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare la data introducerii
cererii.
Art. V (1) In cuprinsul Legii nr. 273/2004 privind procedura
adoptiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in
cuprinsul actelor normative in vigoare din domeniul adoptiei, sintagma
deschiderea procedurii adoptiei interne se inlocuieste cu sintagma
deschiderea procedurii adoptiei, denumirea Oficiul Roman pentru Adoptii
sau dupa caz, Oficiul, se inlocuieste cu denumirea Autoritatea Nationala
pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie sau, dupa caz, cu
A.N.P.D.C.A., sintagma potrivire teoretica se inlocuieste cu sintagma
potrivire initiala si termenul ordin se inlocuieste cu termenul decizie.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cuprinsul dispozitiilor
art. 20 alin. (2) si (3) si art. 21 alin. (1) din Legea nr. 273/2004, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, termenul Oficiul se inlocuieste cu
termenul comisia.
Art. VI Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015,
cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 153 alineatul (1), litera h) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"h) Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, care
administreaza si gestioneaza prestatiile sociale acordate de la bugetul de
stat, prin agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene si a municipiului
Bucuresti, pentru persoanele fizice care adopta copii si care beneficiaza de
indemnizatie lunara pe perioada concediului de acomodare, potrivit Legii
nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatie
pentru cresterea copilului potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea
copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si pentru persoanele care beneficiaza
de indemnizatie pentru copilul cu handicap potrivit Legii nr. 448/2006
privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;"
2. Denumirea marginala a articolul 162 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate
datorata pentru persoanele fizice care beneficiaza de indemnizatie lunara pe
perioada concediului de acomodare, pentru persoanele fizice care beneficiaza
de indemnizatie pentru cresterea copilului, precum si pentru persoanele care
beneficiaza de indemnizatie pentru copilul cu handicap."
3. Articolul 162 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 162 (1) Pentru persoanele fizice care beneficiaza de
indemnizatie lunara pe perioada concediului de acomodare potrivit Legii
nr. 273/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, baza
lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta
indemnizatia lunara. Contributia se suporta de la bugetul de stat.
(2) Pentru persoanele fizice care beneficiaza de indemnizatie pentru
cresterea copilului potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru persoanele care
beneficiaza de indemnizatie pentru copilul cu handicap potrivit Legii
nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, baza
lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta
indemnizatia pentru cresterea copilului. Contributia se suporta de la bugetul
de stat.
(3) Pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017,
in situatia in care veniturile baza de calcul prevazute la alin. (1) si (2)
depasesc valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut prevazut la art. 139
alin. (3), contributia individuala de asigurari sociale de sanatate se calculeaza
in limita acestui plafon."
4. La articolul 168, alineatul (10) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(10) In cazul in care au fost acordate cumulat sume reprezentand
ajutoare sociale, indemnizatii de somaj, venituri din pensii, indemnizatii pe
perioada concediului de acomodare sau indemnizatii pentru cresterea
copilului, sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se
utilizeaza cotele de contributii de asigurari sociale de sanatate care erau in
vigoare in acea perioada. Contributiile de asigurari sociale de sanatate
datorate potrivit legii se calculeaza, se retin la data efectuarii platii sumelor
respective si se platesc pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au
fost platite aceste sume."
Art. VII In termen de 90 zile de la publicarea prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Autoritatea Nationala pentru
Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie elaboreaza normele metodologice
de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, si le supune spre aprobare Guvernului,
prin intermediul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si
Persoanelor Varstnice.
Art. VIII Metodologia privind contactarea parintilor firesti sau a
rudelor biologice, accesul adoptatului la informatii vizand originile sale si
propriul trecut, precum si accesul parintilor firesti sau al rudelor biologice ale
persoanelor adoptate la informatii vizand persoana adoptata se elaboreaza de
Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie, in
termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. IX Prezenta lege intra in vigoare la 120 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. VII,
care intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii.
Art. X Legea nr. 273/2004 privind procedura adoptiei,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din
19 aprilie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. XI La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga
art. V din Legea nr. 233/2011 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 860 din 7 decembrie 2011.
Art. XII La articolul 51, alineatul (1) din Legea nr. 53/2003 –
Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345
din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa litera f) se
introduce o noua litera, lit. g), cu urmatorul cuprins:
"g) concediu de acomodare."
Art. XIII La articolul 95, alineatul (1) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificarile si completarile
ulterioare, dupa litera b) se introduce o noua litera, litera b^1), cu urmatorul
cuprins:
"b^1) concediu de acomodare;"
Art. XIV (1) Dispozitiile referitoare la acordarea concediului de
acomodare si a indemnizatiei lunare se aplica si persoanelor care au copii
incredintati in vederea adoptiei la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) indemnizatia, precum si
concediul de acomodare se acorda proportional in functie de numarul zilelor
calendaristice ramase, fara a depasi insa durata maxima prevazuta de lege
pentru acordarea concediului de acomodare.
Art. XV La articolul 23 din Legea nr. 119/1996 cu privire la
actele de stare civila, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 339 din 18 mai 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatele
(1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 23 (1) In cazul adoptiei se va intocmi un nou act de nastere
de catre serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa
caz, de ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii
administrativ-teritoriale in raza careia s-a aflat domiciliul adoptatului pana la
momentul incuviintarii adoptiei ori sediul institutiei de ocrotire in ingrijirea
careia s-a aflat adoptatul anterior incuviintarii adoptiei.
(2) In situatia in care adoptatorii sunt cetateni straini ori cetateni
romani cu domiciliul sau cu resedinta in strainatate, noul act de nastere se va
intocmi de serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau,
dupa caz, de ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii
administrativ-teritoriale in raza careia s-a aflat domiciliul celui adoptat pana
la momentul incuviintarii adoptiei ori sediul institutiei de ocrotire, in cazul
copiilor care s-au aflat in ingrijirea acesteia anterior incuviintarii adoptiei. "
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Camera Deputatilor
Poate fi de interes si: Legea privind protectia si promovarea drepturilor copilului, legea nr. 272/2004 Legea 21/2014 privind instituirea Zilei Nationale pentru Adoptie. Lege nr. 21/2014 HG 1059/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a cainilor fara stapan. Hotarare nr. 1059/2013 HG 350/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei si a Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de coordonare de pe langa Oficiul Roman pentru Adoptii Legea 233/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei. Lege nr. 233/2011 Ordin nr. 550/2012 privind aprobarea criteriilor pe baza carora se realizeaza potrivirea teoretica. Criterii pentru adoptii HG 233/2012 privind serviciile si activitatile ce pot fi desfasurate de catre organismele private romane in cadrul procedurii adoptiei interne, precum si metodologia de autorizare a acestora. Hotarare nr. 233/2012 Legea 138/2011 pentru ratificarea Conventiei europene revizuite in materia adoptiei de copii, adoptata la Strasbourg la 27 noiembrie 2008 si semnata de Romania la Strasbourg la 4 martie 2009 HG 329/2010 privind unele masuri de eficientizare a activitatilor in domeniul adoptiei. Hotarare nr. 329/2010 HG nr. 1413/2009 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.433/2004 privind aprobarea structurii organizatorice, a numarului maxim de posturi si a Regulamentului de organizare si functionare ale Oficiului Roman pentru Adoptii. Hota Legea adoptiei, legea nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei, republicata 2012 Codul Familiei, actualizat 2009 Rudenia. Rudenia fireasca, rudenia prin adoptie. Afinitate OUG nr. 102/2008, ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei Legea nr. 274/2004, legea privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Adoptii
| Tehnici de manipulare. Editia VII Ficeac Bogdan
 33.92 lei COMANDA ACUM
| | |
|
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|