Legea 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata 2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 807 din 3 decembrie 2010
Republicata in temeiul dispozitiilor art. V din Legea nr. 177/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, a Codului de procedura civila si a Codului de procedura penala al Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 672 din
4 octombrie 2010, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 47/1992 a mai fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, iar ulterior a mai fost modificata prin
Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 762 din
9 noiembrie 2009.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Curtea Constitutionala este garantul suprematiei
Constitutiei.
(2) Curtea Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie
constitutionala in Romania.
(3) Curtea Constitutionala este independenta fata de orice
alta autoritate publica si se supune numai Constitutiei si
prezentei legi.
Art. 2 (1) Curtea Constitutionala asigura controlul
constitutionalitatii legilor, a tratatelor internationale, a
regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor Guvernului.
(2) Sunt neconstitutionale prevederile actelor prevazute la
alin. (1), care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei.
(3) Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara
a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului.
Art. 3 (1) Atributiile Curtii Constitutionale sunt cele stabilite
de Constitutie si de prezenta lege.
(2) In exercitarea atributiilor care ii revin Curtea
Constitutionala este singura in drept sa hotarasca asupra
competentei sale.
(3) Competenta Curtii Constitutionale, stabilita potrivit
alin. (2), nu poate fi contestata de nicio autoritate publica.
Art. 4 Sediul Curtii Constitutionale este in municipiul
Bucuresti.
Capitolul II - Organizarea Curtii Constitutionale
Art. 5 (1) Curtea Constitutionala se compune din
9 judecatori numiti pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi
prelungit sau innoit.
(2) Trei judecatori sunt numiti de Camera Deputatilor, trei de
Senat si trei de Presedintele Romaniei.
(3) Curtea Constitutionala se innoieste cu o treime din
numarul judecatorilor din 3 in 3 ani.
(4) Fiecare Camera a Parlamentului numeste, cu votul
majoritatii membrilor sai, la propunerea Biroului permanent si pe
baza recomandarii Comisiei juridice, in calitate de judecator,
persoana care a intrunit numarul cel mai mare de voturi.
(5) Candidaturile se pot depune la Comisia juridica de
grupurile parlamentare, de deputati si de senatori. Fiecare
candidat va depune „curriculum vitae” si actele doveditoare ca
indeplineste conditiile prevazute de Constitutie. Candidatii vor fi
audiati de comisie si de plenul Camerei. Raportul Comisiei
juridice se va referi, motivat, la toti candidatii.
Art. 6 Curtea Constitutionala isi desfasoara activitatea in
plen, in conditiile prezentei legi si ale Regulamentului de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale, iar actele Curtii
se adopta cu votul majoritatii judecatorilor, daca prin prezenta
lege nu se prevede altfel.
Art. 7 (1) Curtea Constitutionala are un presedinte ales
prin vot secret, pentru o perioada de 3 ani, cu majoritatea
voturilor judecatorilor, in termen de 5 zile de la innoirea Curtii.
(2) Mandatul presedintelui poate fi reinnoit.
(3) Pentru alegerea presedintelui, fiecare grupa de judecatori
numiti de Camera Deputatilor, de Senat si de Presedintele
Romaniei poate propune o singura candidatura. Daca la primul
tur de scrutin niciun candidat nu intruneste majoritatea voturilor,
se va proceda la al doilea tur de scrutin intre primii doi clasati
sau trasi la sorti, daca toti candidatii obtin acelasi numar de
voturi. Operatiunile de alegere a presedintelui sunt conduse de
judecatorul cel mai in varsta.
(4) Presedintele numeste un judecator care ii va tine locul in
timpul absentei.
Art. 8 (1) In caz de vacanta a functiei, se alege un
presedinte pana la incheierea perioadei de 3 ani prevazute la
art. 7 alin. (1).
(2) Alegerea are loc in termen de 5 zile de la constatarea
vacantei, potrivit procedurii prevazute la art. 7 alin. (3).
Art. 9 (1) Presedintele Curtii Constitutionale are
urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea Curtii Constitutionale;
b) convoaca si prezideaza sedintele Curtii Constitutionale;
c) desemneaza judecatorul-raportor in cazurile prevazute de
lege si stabileste termenele de judecata;
d) reprezinta Curtea Constitutionala in fata autoritatilor
publice si a altor organizatii, romane sau straine;
e) constata cazurile de incetare a mandatului judecatorilor,
prevazute in prezenta lege, si sesizeaza autoritatile publice care
i-au numit, pentru ocuparea postului devenit vacant;
f) indeplineste alte atributii prevazute de lege sau de
Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale.
(2) Presedintele supravegheaza activitatea de ordonator de
credite a secretarului general al Curtii Constitutionale.
(3) In exercitarea atributiilor de conducere administrativa,
presedintele emite ordine.
Capitolul III - Competenta Curtii Constitutionale
Sectiunea 1 - Dispozitii comune
Art. 10 (1) Curtea Constitutionala poate fi sesizata in
cazurile expres prevazute de art. 146 din Constitutie,
republicata, sau de legea sa organica.
(2) Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si motivate.
Art. 11 (1) Curtea Constitutionala pronunta decizii,
hotarari si emite avize, dupa cum urmeaza:
A. Decizii, in cazurile in care:
a) se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de
promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a
unuia dintre presedintii celor doua Camere, a Guvernului, a
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a Avocatului Poporului, a unui
numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de
senatori, precum si, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a
Constitutiei;
b) se pronunta asupra constitutionalitatii tratatelor sau altor
acorduri internationale, inainte de ratificarea acestora de
Parlament, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua
Camere, a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel
putin 25 de senatori;
c) se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor
Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua
Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel putin
50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
d) hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate
privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor
judecatoresti sau de arbitraj comercial, precum si a celor ridicate
direct de Avocatul Poporului;
e) solutioneaza conflictele juridice de natura constitutionala
dintre autoritatile publice, la cererea Presedintelui Romaniei, a
unuia dintre presedintii celor doua Camere, a primului-ministru
sau a presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;
f) hotaraste asupra contestatiilor care au ca obiect
constitutionalitatea unui partid politic.
B. Hotarari, in cazurile in care:
a) vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea
Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului;
b) constata existenta imprejurarilor care justifica interimatul
in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica
cele constatate Parlamentului si Guvernului;
c) vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea si
desfasurarea referendumului si confirma rezultatele acestuia;
d) verifica indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei
legislative de catre cetateni.
C. Avize consultative pentru propunerea de suspendare din
functie a Presedintelui Romaniei.
(2) Deciziile si hotararile se pronunta in numele legii.
(3) Deciziile, hotararile si avizele Curtii Constitutionale se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Deciziile si
hotararile Curtii Constitutionale sunt general obligatorii si au
putere numai pentru viitor.
Art. 12 (1) Sedintele de judecata sunt publice, in afara de
cazul in care, din motive intemeiate, Curtea hotaraste altfel.
(2) Partile au acces la lucrarile dosarului.
(3) Actele si lucrarile Curtii Constitutionale, pe baza carora
aceasta pronunta deciziile si hotararile ori emite avizele
prevazute la art. 11, nu sunt destinate publicitatii.
Art. 13 Cererile adresate Curtii Constitutionale sunt
scutite de taxe de timbru.
Art. 14 Procedura jurisdictionala prevazuta de prezenta
lege se completeaza cu regulile procedurii civile, in masura in
care ele sunt compatibile cu natura procedurii in fata Curtii
Constitutionale. Compatibilitatea se hotaraste exclusiv de Curte.
Sectiunea 2 - Procedura jurisdictionala
1. Controlul constitutionalitatii legilor inainte de promulgare
Art. 15 (1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii legilor inainte de promulgarea acestora, la
sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii
celor doua Camere, a Guvernului, a Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, a Avocatului Poporului, a unui numar de cel putin 50 de
deputati sau de cel putin 25 de senatori.
(2) In vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii
Constitutionale, cu 5 zile inainte de a fi trimisa spre promulgare,
legea se comunica Guvernului, Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, precum si Avocatului Poporului si se depune la
secretarul general al Camerei Deputatilor si la cel al Senatului.
In cazul in care legea a fost adoptata cu procedura de urgenta,
termenul este de doua zile.
(3) Data la care legea a fost depusa la secretarii generali ai
Camerelor se aduce la cunostinta in plenul fiecarei Camere in
termen de 24 de ore de la depunere. Depunerea si comunicarea
se fac numai in zilele in care Camerele Parlamentului lucreaza
in plen.
(4) Sesizarea facuta de parlamentari se trimite Curtii
Constitutionale in ziua primirii ei, de catre secretarul general al
Camerei respective.
Art. 16 (1) In cazul sesizarii Curtii Constitutionale de unul
dintre presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, de
parlamentari, de Guvern, de Inalta Curte de Casatie si Justitie
sau de Avocatul Poporului, Curtea va comunica Presedintelui
Romaniei sesizarea primita, in ziua inregistrarii.
(2) Daca sesizarea s-a facut de Presedintele Romaniei, de
parlamentari, de Inalta Curte de Casatie si Justitie sau de
Avocatul Poporului, Curtea Constitutionala o va comunica, in
termen de 24 de ore de la inregistrare, presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, precizand si data cand
vor avea loc dezbaterile.
(3) Daca sesizarea s-a facut de presedintele uneia dintre
Camerele Parlamentului, Curtea Constitutionala o va comunica
presedintelui celeilalte Camere, Guvernului, precum si
Avocatului Poporului, iar daca sesizarea s-a facut de catre
Guvern, Curtea o va comunica presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului, precum si Avocatului Poporului, prevederile
alin. (2) aplicandu-se in mod corespunzator.
Art. 17 (1) Pana la data dezbaterilor, presedintii celor
doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului
pot prezenta, in scris, punctul lor de vedere.
(2) Punctul de vedere al Guvernului se prezinta numai sub
semnatura primului-ministru.
Art. 18 (1) Dezbaterea are loc in plenul Curtii
Constitutionale, cu participarea judecatorilor Curtii, pe baza
sesizarii, a documentelor si a punctelor de vedere primite, atat
asupra prevederilor mentionate in sesizare, cat si asupra celor
de care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate.
(2) Decizia se pronunta, in urma deliberarii, cu votul
majoritatii judecatorilor si se comunica Presedintelui Romaniei.
Decizia prin care se constata neconstitutionalitatea legii se
comunica presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
primului-ministru.
(3) In cazurile de neconstitutionalitate care privesc legile,
inainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat sa
reexamineze dispozitiile respective pentru punerea lor de acord
cu decizia Curtii Constitutionale.
2. Verificarea constitutionalitatii initiativelor de revizuire
a Constitutiei
Art. 19 Inainte de sesizarea Parlamentului pentru initierea
procedurii legislative de revizuire a Constitutiei, proiectul de lege
sau propunerea legislativa, insotita de avizul Consiliului
Legislativ, se depune la Curtea Constitutionala, care este
obligata ca, in termen de 10 zile, sa se pronunte asupra
respectarii dispozitiilor constitutionale privind revizuirea.
Art. 20 La primirea proiectului de lege sau a propunerii
legislative, presedintele Curtii numeste un judecator-raportor si
stabileste termenul de judecata.
Art. 21 (1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra
proiectului de lege sau a propunerii legislative cu votul a doua
treimi din numarul judecatorilor.
(2) Decizia Curtii se comunica celor care au initiat proiectul
de lege sau propunerea legislativa ori, dupa caz,
reprezentantului acestora.
Art. 22 Proiectul de lege sau propunerea legislativa se
prezinta Parlamentului numai impreuna cu decizia Curtii
Constitutionale, comunicata potrivit art. 21 alin. (2).
Art. 23 (1) In termen de 5 zile de la adoptarea legii de
revizuire a Constitutiei, Curtea Constitutionala se pronunta, din
oficiu, asupra acesteia, prevederile art. 20 si 21 aplicandu-se in
mod corespunzator.
(2) Decizia prin care se constata ca nu au fost respectate
dispozitiile constitutionale referitoare la revizuire se trimite
Camerei Deputatilor si Senatului, in vederea reexaminarii legii
de revizuire a Constitutiei, pentru punerea ei de acord cu decizia
Curtii Constitutionale.
3. Controlul constitutionalitatii tratatelor sau a altor
acorduri internationale
Art. 24 (1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii tratatelor sau a altor acorduri internationale
inainte de ratificarea acestora de Parlament, la sesizarea unuia
dintre presedintii celor doua Camere, a unui numar de cel putin
50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
(2) Daca sesizarea s-a facut de presedintele uneia dintre
Camerele Parlamentului, Curtea Constitutionala o va comunica
Presedintelui Romaniei, presedintelui celeilalte Camere, precum
si Guvernului.
(3) Sesizarea facuta de parlamentari se inregistreaza, dupa
caz, la Senat sau la Camera Deputatilor si se trimite Curtii
Constitutionale, in ziua primirii ei, de catre secretarul general al
Camerei respective.
(4) Curtea Constitutionala comunica sesizarea Presedintelui
Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
Art. 25 Pana la data dezbaterilor in plenul Curtii
Constitutionale, Presedintele Romaniei, presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernul pot prezenta, in scris,
punctele lor de vedere.
Art. 26 (1) Dezbaterea asupra constitutionalitatii tratatului
sau a acordului international are loc in plenul Curtii
Constitutionale, pe baza sesizarii, a documentelor si a punctelor
de vedere primite, atat asupra prevederilor mentionate in
sesizare, cat si asupra celor de care, in mod necesar si evident,
acestea nu pot fi disociate.
(2) Decizia se pronunta, in urma deliberarii, cu votul
majoritatii judecatorilor si se comunica Presedintelui Romaniei,
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
(3) In cazul in care constitutionalitatea tratatului sau a
acordului international a fost constatata potrivit art. 146 lit. b) din
Constitutie, republicata, acesta nu poate face obiectul unei
exceptii de neconstitutionalitate. Tratatul sau acordul
international constatat ca fiind neconstitutional nu poate fi
ratificat.
4. Controlul constitutionalitatii regulamentelor
Parlamentului
Art. 27 (1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, a hotararilor
plenului Camerei Deputatilor, a hotararilor plenului Senatului si
a hotararilor plenului celor doua Camere reunite ale
Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua
Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel putin
50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
(2) In cazul in care sesizarea se face de parlamentari, ea se
trimite Curtii Constitutionale de catre secretarul general al
Camerei din care acestia fac parte, in ziua depunerii, iar Curtea
Constitutionala o va comunica, in termen de 24 de ore de la
inregistrare, presedintilor celor doua Camere, cu precizarea
datei cand va avea loc dezbaterea.
(3) Pana la data dezbaterii, presedintii Camerelor pot
comunica punctul de vedere al birourilor permanente.
Art. 28 (1) Dezbaterea are loc in plenul Curtii
Constitutionale, pe baza sesizarii si a punctelor de vedere
primite.
(2) Decizia se pronunta cu votul majoritatii judecatorilor Curtii
si se aduce la cunostinta Camerei al carei regulament a fost
dezbatut.
(3) Daca prin decizie se constata neconstitutionalitatea unor
dispozitii ale regulamentului, Camera sesizata va reexamina, in
termen de 45 de zile, aceste dispozitii, pentru punerea lor de
acord cu prevederile Constitutiei. Pe durata acestui termen,
dispozitiile din regulament declarate neconstitutionale sunt
suspendate. La expirarea termenului de 45 de zile, dispozitiile
regulamentare declarate neconstitutionale isi inceteaza efectele
juridice.
5. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate
in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial
Art. 29 (1) Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante
ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului
si oricare ar fi obiectul acestuia.
(2) Exceptia poate fi ridicata la cererea uneia dintre parti sau,
din oficiu, de catre instanta de judecata ori de arbitraj comercial.
De asemenea, exceptia poate fi ridicata de procuror in fata
instantei de judecata, in cauzele la care participa.
(3) Nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca
fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii
Constitutionale.
(4) Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de catre
instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate, printr-o incheiere care va cuprinde
punctele de vedere ale partilor, opinia instantei asupra exceptiei,
si va fi insotita de dovezile depuse de parti. Daca exceptia a fost
ridicata din oficiu, incheierea trebuie motivata, cuprinzand si
sustinerile partilor, precum si dovezile necesare. Odata cu
incheierea de sesizare, instanta de judecata va trimite Curtii
Constitutionale si numele partilor din proces cuprinzand datele
necesare pentru indeplinirea procedurii de citare a acestora.
(5) Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara
prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta respinge printr-o
incheiere motivata cererea de sesizare a Curtii Constitutionale.
Incheierea poate fi atacata numai cu recurs la instanta imediat
superioara, in termen de 48 de ore de la pronuntare. Recursul
se judeca in termen de 3 zile.
Art. 30 (1) Primind incheierea prevazuta la art. 29
alin. (4), presedintele Curtii Constitutionale va desemna
judecatorul-raportor si va comunica incheierea prin care a fost
sesizata Curtea Constitutionala presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
indicandu-le data pana la care pot sa trimita punctul lor de
vedere. Prevederile art. 17 alin. (2) se aplica in mod
corespunzator.
(2) Judecatorul desemnat ca raportor, potrivit alin. (1), este
obligat sa ia masurile necesare pentru administrarea probelor
la data judecatii.
(3) Judecata are loc la termenul stabilit, pe baza actelor
cuprinse in dosar, cu instiintarea partilor si a Ministerului Public.
(4) Participarea procurorului la judecata este obligatorie.
(5) Partile pot fi reprezentate prin avocati cu drept de a pleda
la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. 31 (1) Decizia prin care se constata
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii
dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare este definitiva si
obligatorie.
(2) In caz de admitere a exceptiei, Curtea se va pronunta si
asupra constitutionalitatii altor prevederi din actul atacat, de
care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate prevederile
mentionate in sesizare.
(3) Dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare constatate
ca fiind neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de
zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale, daca, in
acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pune de
acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei.
Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind
neconstitutionale sunt suspendate de drept.
(4) Deciziile pronuntate in conditiile alin. (1) se comunica
celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei
care a sesizat Curtea Constitutionala.
(5) In cazul in care la data comunicarii deciziei Curtii
Constitutionale potrivit alin. (4) cauza se afla pe rolul altui organ
judiciar, instanta comunica acestuia decizia.
6. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate
de Avocatul Poporului
Art. 32 Curtea Constitutionala hotaraste asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate direct de Avocatul
Poporului privind constitutionalitatea unei legi sau ordonante ori
a unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta in vigoare.
Art. 33 La solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate,
dispozitiile art. 29—31 se aplica in mod corespunzator.
7. Solutionarea conflictelor juridice de natura
constitutionala dintre autoritatile publice
Art. 34 (1) Curtea Constitutionala solutioneaza conflictele
juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice, la
cererea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor
doua Camere, a primului-ministru sau a presedintelui Consiliului
Superior al Magistraturii.
(2) Cererea de solutionare a conflictului va mentiona
autoritatile publice aflate in conflict, textele legale asupra carora
poarta conflictul, prezentarea pozitiei partilor si opinia autorului
cererii.
Art. 35 (1) Primind cererea, presedintele Curtii
Constitutionale o va comunica partilor aflate in conflict,
solicitandu-le sa isi exprime, in scris, in termenul stabilit, punctul
de vedere asupra continutului conflictului si a eventualelor cai
de solutionare a acestuia, si va desemna judecatorul-raportor.
(2) La data primirii ultimului punct de vedere, dar nu mai
tarziu de 20 de zile de la primirea cererii, presedintele Curtii
Constitutionale stabileste termenul pentru sedinta de judecata si
citeaza partile implicate in conflict. Dezbaterea va avea loc la
data stabilita de presedintele Curtii Constitutionale chiar daca
vreuna dintre autoritatile publice implicate nu respecta termenul
stabilit pentru prezentarea punctului de vedere.
(3) Dezbaterea are loc pe baza raportului prezentat de
judecatorul-raportor, a cererii de sesizare, a punctelor de vedere
prezentate potrivit alin. (1), a probelor administrate si a
sustinerilor partilor.
Art. 36 Decizia prin care se solutioneaza conflictul juridic
de natura constitutionala este definitiva si se comunica autorului
sesizarii, precum si partilor aflate in conflict, inainte de
publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
8. Respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui
Romaniei
Art. 37 (1) Curtea Constitutionala vegheaza la
respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei
si confirma rezultatele sufragiului.
(2) Rezultatul alegerilor pentru functia de Presedinte al
Romaniei este validat de Curtea Constitutionala.
Art. 38 Contestatiile cu privire la inregistrarea sau
neinregistrarea candidaturii la functia de Presedinte al
Romaniei, precum si cele cu privire la impiedicarea unui partid
sau a unei formatiuni politice ori a unui candidat de a-si
desfasura campania electorala in conditiile legii se solutioneaza
de Curtea Constitutionala, cu votul majoritatii judecatorilor, in
termenele prevazute de legea pentru alegerea Presedintelui
Romaniei.
9. Judecarea contestatiilor care au ca obiect
constitutionalitatea unui partid politic
Art. 39 (1) Curtea Constitutionala decide asupra
contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid
politic.
(2) Contestatia privind constitutionalitatea unui partid politic
poate fi formulata de presedintele uneia dintre Camerele
Parlamentului sau de Guvern. Presedintele Camerei poate
formula contestatia numai pe baza unei hotarari adoptate de
Camera cu votul majoritatii membrilor sai.
(3) Contestatia trebuie motivata si va fi insotita de dovezile
pe care se intemeiaza.
Art. 40 (1) Pentru solutionarea contestatiei, presedintele
Curtii Constitutionale va desemna judecatorul-raportor, care este
obligat sa o comunice, impreuna cu actele doveditoare,
partidului politic la care se refera contestatia, precizandu-i data
pana la care poate depune un memoriu in aparare, insotit de
dovezile corespunzatoare.
(2) Contestatia se judeca, pe baza raportului prezentat de
judecatorul desemnat in acest scop si a probelor administrate,
cu citarea contestatorului, a partidului politic a carui
constitutionalitate este contestata si a Ministerului Public.
(3) Camera Parlamentului care a depus contestatia poate fi
reprezentata de persoana desemnata de aceasta, iar Guvernul,
de Ministerul Justitiei. Partidul politic poate fi reprezentat si prin
avocat cu drept de a pleda in fata Inaltei Curti de Casatie si
Justitie.
(4) Decizia Curtii nu este supusa cailor de atac.
Art. 41 (1) Partidele politice pot fi declarate
neconstitutionale in cazurile prevazute de art. 40 alin. (2) din
Constitutie, republicata.
(2) Decizia de admitere a contestatiei se comunica
Tribunalului Bucuresti in vederea radierii partidului politic
neconstitutional din Registrul partidelor politice.
10. Emiterea avizului pentru suspendarea din functie a
Presedintelui Romaniei
Art. 42 (1) Curtea Constitutionala da aviz consultativ
pentru propunerea de suspendare din functie a Presedintelui
Romaniei.
(2) Propunerea de suspendare din functie a Presedintelui
Romaniei impreuna cu dovezile pe care se intemeiaza se trimit
in copie Curtii Constitutionale, de presedintele care a condus
sedinta comuna a celor doua Camere.
(3) Presedintele Curtii Constitutionale, primind cererea, va
desemna judecatorul-raportor.
Art. 43 (1) Avizul cu privire la suspendarea din functie a
Presedintelui Romaniei se emite de Curtea Constitutionala in
urma dezbaterii propunerii de suspendare si a dovezilor
prezentate.
(2) Presedintele Romaniei va fi incunostintat asupra datei
fixate pentru dezbatere si poate da explicatii cu privire la faptele
ce i se imputa.
(3) Avizul Curtii Constitutionale se comunica presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului si Presedintelui Romaniei.
11. Constatarea existentei imprejurarilor care justifica
interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei
Art. 44 (1) Curtea Constitutionala constata existenta
imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de
Presedinte al Romaniei si comunica cele constatate
Parlamentului si Guvernului.
(2) Vacanta functiei de Presedinte al Romaniei se constata la
cererea presedintelui uneia dintre Camerele Parlamentului sau
a presedintelui interimar care exercita atributiile Presedintelui
Romaniei in perioada cat acesta este suspendat din functie.
(3) In cazul in care Presedintele Romaniei a fost suspendat
din functie, cererea pentru constatarea existentei imprejurarilor
care justifica interimatul se face de presedintele care a condus
lucrarile sedintei comune a celor doua Camere ale
Parlamentului, pe baza hotararii adoptate in sedinta comuna.
(4) Daca interimatul functiei de Presedinte al Romaniei se
datoreaza imposibilitatii temporare de a-si exercita atributiile,
cererea se face de Presedintele Romaniei sau de presedintele
uneia dintre Camerele Parlamentului.
Art. 45 Cererea pentru constatarea existentei
imprejurarilor care justifica interimatul functiei de Presedinte al
Romaniei va fi insotita de dovezile necesare, iar constatarea
acestor imprejurari se face de Curtea Constitutionala, cu votul
majoritatii judecatorilor.
12. Exercitarea atributiilor privitoare la organizarea si
desfasurarea referendumului si la confirmarea rezultatelor
acestuia
Art. 46 (1) Curtea Constitutionala vegheaza la
respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea
referendumului si confirma rezultatele acestuia.
(2) Pentru ducerea la indeplinire a prevederilor alin. (1),
Curtea Constitutionala poate cere informatii de la autoritatile
publice.
(3) Biroul Electoral Central este obligat sa prezinte, la
solicitarea Curtii Constitutionale, informari asupra fazelor si
operatiunilor de desfasurare a referendumului.
Art. 47 (1) Plenul Curtii Constitutionale decide cu o
majoritate de doua treimi asupra valabilitatii referendumului.
(2) Hotararea Curtii Constitutionale stabileste daca a fost
respectata procedura pentru organizarea si desfasurarea
referendumului si confirma rezultatele acestuia.
(3) Inaintea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, hotararea Curtii Constitutionale se prezinta Camerei
Deputatilor si Senatului, intrunite in sedinta comuna.
13. Verificarea indeplinirii conditiilor pentru exercitarea
initiativei legislative de catre cetateni
Art. 48 Curtea Constitutionala, din oficiu sau pe baza
sesizarii presedintelui Camerei Parlamentului la care s-a
inregistrat initiativa legislativa a cetatenilor, se pronunta asupra:
a) caracterului constitutional al propunerii legislative ce face
obiectul initiativei cetatenilor;
b) indeplinirii conditiilor referitoare la publicarea acestei
propuneri si daca listele de sustinatori sunt atestate de catre
primarii unitatilor administrativ-teritoriale ori de catre
imputernicitii acestora;
c) intrunirii numarului minim de sustinatori pentru
promovarea initiativei, prevazut la art. 74 alin. (1) sau, dupa caz,
la art. 150 alin. (1) din Constitutie, republicata, precum si asupra
respectarii dispersiei teritoriale in judete si in municipiul
Bucuresti, prevazuta de aceleasi articole.
Art. 49 La primirea sesizarii, presedintele Curtii
Constitutionale desemneaza judecatorul-raportor si stabileste
termenul pentru intrunirea judecatorilor, in vederea verificarii
initiativei.
Capitolul IV - Plenul Curtii Constitutionale
Art. 50 Plenul Curtii Constitutionale, alcatuit din
judecatorii Curtii, indeplineste atributiile acesteia, prevazute de
Constitutie si de lege. Plenul poate lua orice masura necesara
pentru buna desfasurare a activitatii Curtii.
Art. 51 (1) Curtea Constitutionala lucreaza legal in
prezenta a doua treimi din numarul judecatorilor. Plenul decide
cu votul majoritatii judecatorilor Curtii, daca prin lege nu se
prevede altfel.
(2) Solutiile adoptate de Curtea Constitutionala in exercitarea
atributiilor jurisdictionale se inscriu in condica sedintelor de
judecata, iar in materie administrativa se consemneaza, pentru
fiecare sedinta in parte, intr-un proces-verbal pe baza caruia se
emite o hotarare, semnata de presedintele Curtii si
contrasemnata de secretarul general.
(3) Pentru exercitarea altor atributii decat cele jurisdictionale,
Plenul se convoaca de presedintele Curtii Constitutionale, din
proprie initiativa sau la cererea scrisa a unui judecator.
Convocarea se face cu anuntarea ordinii de zi, care se adopta
in plen, la inceputul sedintei.
Capitolul V - Reguli procedurale specifice activitatii Curtii Constitutionale
Art. 52 (1) La sedintele Plenului participa toti judecatorii
Curtii Constitutionale, in afara de situatiile in care unii
absenteaza in mod justificat.
(2) Sedintele sunt prezidate de presedintele Curtii
Constitutionale. In lipsa presedintelui Curtii, sedintele sunt
prezidate de un judecator desemnat de acesta. La sedinte
participa in mod obligatoriu magistratul-asistent repartizat pe
langa judecatorul-raportor, iar in cazurile prevazute de lege,
reprezentantul Ministerului Public si alte persoane sau autoritati,
instiintate in acest scop.
(3) Dezbaterile au loc cu participarea numai a judecatorilor
Curtii Constitutionale, pe baza sesizarii si a celorlalte documente
aflate la dosar si, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 146
lit. d), e) si k) din Constitutie, republicata, fara instiintarea
partilor. Presedintele Curtii poate invita, pentru relatii,
persoanele considerate necesare.
Art. 53 (1) Accesul publicului este limitat la numarul de
locuri din sala de sedinta. Secretarul general va lua masuri
pentru asigurarea accesului publicului in sala de sedinte.
(2) In scopul asigurarii solemnitatii sedintei, utilizarea in sala
de sedinta a aparatelor ce permit inregistrarea, fixarea sau
transmiterea cuvantului ori a imaginii este admisa numai
inaintea inceperii dezbaterilor si cu autorizarea prealabila a
presedintelui Curtii Constitutionale.
(3) Este interzis ca in sala de sedinta sa se faca propaganda
de orice fel, prin viu grai ori prin afise, pancarte sau alte
materiale de acest gen, sub sanctiunea evacuarii din sala si a
sesizarii organelor de politie, daca presedintele Curtii
Constitutionale apreciaza ca fapta are caracter grav.
(4) Dispozitiile art. 122 si 123 din Codul de procedura civila
sunt aplicabile.
(5) Conexarea dosarelor aflate pe rolul Curtii Constitutionale
se dispune atunci cand obiectul exceptiei este identic.
Art. 54 In timpul sedintelor publice, judecatorii, magistratiiasistenti,
procurorii si avocatii poarta roba.
Art. 55 Curtea Constitutionala, legal sesizata, procedeaza
la examinarea constitutionalitatii, nefiind aplicabile dispozitiile
Codului de procedura civila referitoare la suspendarea,
intreruperea sau stingerea procesului si nici cele privind
recuzarea judecatorilor.
Art. 56 In cursul sedintei publice, magistratul-asistent va
consemna in registrul de note, numerotat si sigilat, numarul
dosarului, sustinerile orale ale partilor si ale procurorului,
masurile dispuse de Curtea Constitutionala, precum si toate
celelalte aspecte rezultand din desfasurarea dezbaterilor. Pe
baza acestuia, magistratul-asistent va intocmi incheierea de
dezbateri. Registrul de note se pastreaza in arhiva Curtii timp de
5 ani de la data ultimelor note scrise.
Art. 57 In cazul in care Curtea Constitutionala ramane in
pronuntare, presedintele anunta ziua stabilita pentru aceasta.
Amanarea pronuntarii nu va depasi, de regula, 30 de zile. In
condica de sedinta se va trece in momentul pronuntarii si
termenul la care au avut loc dezbaterile.
Art. 58 (1) Deliberarea se face in secret si la ea vor fi
prezenti numai judecatorii care au participat la dezbateri.
Magistratul-asistent care a pregatit dezbaterile si a participat la
ele poate fi consultat.
(2) Judecatorul-raportor voteaza primul, cel mai tanar
judecator, al doilea, apoi ceilalti judecatori si, la sfarsit,
presedintele Curtii Constitutionale.
(3) In situatia in care un judecator cere sa se intrerupa
deliberarea pentru o mai buna studiere a problemelor ce
formeaza obiectul dezbaterii si presedintele Curtii
Constitutionale sau cel putin o treime din numarul judecatorilor
Plenului considera cererea justificata, se va amana pronuntarea
pentru o alta data, tinandu-se seama de urgenta cauzei.
(4) Daca in cursul deliberarii se constata necesitatea lamuririi
suplimentare a unor aspecte, presedintele Curtii Constitutionale
poate dispune redeschiderea dezbaterilor, luand masurile
procesuale necesare.
Art. 59 (1) Rezultatul deliberarii se inscrie intr-o minuta,
care se semneaza de judecatorii care au participat la sedinta si
de magistratul-asistent.
(2) Magistratul-asistent va consemna de indata in condica
de sedinta solutiile date, care se semneaza de catre judecatori.
(3) Judecatorul care a votat impotriva poate formula opinie
separata. Cu privire la motivarea deciziei se poate formula
opinie concurenta. Opinia separata si, dupa caz, cea concurenta
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, impreuna
cu decizia.
Art. 60 (1) Deciziile, hotararile si avizele se redacteaza
in scris de catre magistratul-asistent care a participat la
dezbateri, sub indrumarea judecatorului-raportor. Termenul de
redactare este de cel mult 30 de zile de la pronuntare.
(2) Deciziile, hotararile si avizele se certifica de catre
presedintele Curtii Constitutionale si de magistratul-asistent care
a participat la dezbateri. Ele primesc numar in ordinea inscrierii
lor in condica de sedinta, separat pentru decizii, hotarari si avize.
(3) Curtea Constitutionala editeaza culegeri de decizii si
hotarari si organizeaza sistematizarea jurisprudentei sale.
Capitolul VI - Statutul judecatorilor Curtii Constitutionale
Art. 61 (1) Judecatorii Curtii Constitutionale sunt
independenti in exercitarea atributiilor lor si sunt inamovibili pe
durata mandatului.
(2) Judecatorii Curtii Constitutionale nu pot fi trasi la
raspundere juridica pentru opiniile si voturile exprimate la
adoptarea solutiilor.
(3) Judecatorii Curtii Constitutionale trebuie sa aiba pregatire
juridica superioara, inalta competenta profesionala si o vechime
de cel putin 18 ani in activitatea juridica sau in invatamantul
juridic superior.
(4) Functia de judecator este incompatibila cu oricare alta
functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din
invatamantul juridic superior.
Art. 62 Numirea judecatorilor, in conditiile prezentei legi,
se poate face numai cu acordul prealabil, exprimat in scris, al
candidatului. In cazul in care candidatul ocupa o functie
incompatibila cu aceea de judecator al Curtii Constitutionale sau
face parte dintr-un partid politic, acordul trebuie sa cuprinda
angajamentul candidatului de a demisiona, la data numirii, din
acea functie sau din partidul politic al carui membru este.
Art. 63 (1) Judecatorii Curtii Constitutionale vor depune,
in fata Presedintelui Romaniei si a presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, urmatorul juramant:
„Jur sa respect si sa apar Constitutia, indeplinindu-mi cu
buna-credinta si fara partinire obligatiile de judecator al Curtii
Constitutionale. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!”
(2) Juramantul se depune individual. Judecatorii Curtii isi vor
exercita functia de la data depunerii juramantului.
Art. 64 Judecatorii Curtii Constitutionale sunt obligati:
a) sa-si indeplineasca functia incredintata cu impartialitate si
in respectul Constitutiei;
b) sa pastreze secretul deliberarilor si al voturilor si sa nu ia
pozitie publica sau sa dea consultatii in probleme de
competenta Curtii Constitutionale;
c) in adoptarea actelor Curtii Constitutionale sa-si exprime
votul afirmativ sau negativ, abtinerea de la vot nefiind permisa;
d) sa comunice presedintelui Curtii Constitutionale orice
activitate care ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe
care il exercita;
e) sa nu permita folosirea functiei pe care o indeplinesc in
scop de reclama comerciala sau propaganda de orice fel;
f) sa se abtina de la orice activitate sau manifestari contrare
independentei si demnitatii functiei lor.
Art. 65 Stabilirea abaterilor disciplinare ale judecatorilor,
a sanctiunilor si a modului de aplicare a acestora este de
competenta exclusiva a Plenului Curtii Constitutionale.
Art. 66 (1) Judecatorii Curtii Constitutionale nu pot fi
arestati sau trimisi in judecata penala decat cu aprobarea
Biroului permanent al Camerei Deputatilor, al Senatului sau a
Presedintelui Romaniei, dupa caz, la cererea procurorului
general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie.
(2) Competenta de judecata pentru infractiunile savarsite de
judecatorii Curtii Constitutionale apartine Inaltei Curti de Casatie
si Justitie.
(3) De la data trimiterii in judecata penala, judecatorul Curtii
Constitutionale este suspendat de drept din functia sa. In caz
de condamnare definitiva, el este exclus de drept, iar in caz de
achitare, suspendarea inceteaza.
Art. 67 (1) Mandatul de judecator al Curtii Constitutionale
inceteaza:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit sau in caz
de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de excludere de
drept ori de deces;
b) in situatiile de incompatibilitate sau de imposibilitate a
exercitarii functiei de judecator mai mult de 6 luni;
c) in caz de incalcare a prevederilor art. 16 alin. (3) sau ale
art. 40 alin. (3) din Constitutie, republicata, sau pentru incalcarea
grava a obligatiilor prevazute la art. 64.
(2) Constatarea incetarii mandatului, potrivit alin. (1) lit. a),
se face de presedintele Curtii Constitutionale, iar in celelalte
cazuri, incetarea mandatului se hotaraste in plen, cu votul
majoritatii judecatorilor Curtii.
Art. 68 (1) Cu 3 luni inainte de expirarea mandatului
fiecarui judecator, presedintele Curtii sesizeaza pe presedintele
Camerei Parlamentului care a numit judecatorul sau, dupa caz,
pe Presedintele Romaniei, solicitandu-l sa numeasca un altul in
locul lui; numirea trebuie efectuata cu cel putin o luna inainte de
incetarea mandatului judecatorului predecesor.
(2) In cazul in care mandatul a incetat inainte de expirarea
duratei pentru care judecatorul a fost numit, iar perioada ramasa
depaseste 6 luni, presedintele va sesiza autoritatea publica
prevazuta la alin. (1), in termen de cel mult 3 zile de la data
incetarii mandatului, in vederea numirii unui nou judecator.
Mandatul judecatorului astfel numit inceteaza la expirarea
duratei mandatului pe care l-a avut judecatorul inlocuit.
(3) In cazul in care perioada pentru care a fost numit noul
judecator, potrivit alin. (2), este mai mica de 3 ani, acesta va
putea fi numit, la reinnoirea Curtii Constitutionale, pentru un
mandat complet de 9 ani.
Art. 69 (1) Dupa incetarea mandatului ca urmare a
expirarii perioadei pentru care el a fost acordat, judecatorul are
dreptul sa revina in postul ocupat anterior, daca numirea sa la
Curtea Constitutionala s-a facut cu conditia rezervarii acestuia.
(2) In cazul in care judecatorul ocupa un post de magistrat,
rezervarea postului este obligatorie.
(3) In perioada cat este rezervat, postul prevazut la alin. (1)
si (2) poate fi ocupat numai prin contract de munca pe durata
determinata.
Art. 70 Judecatorii care nu au domiciliul in municipiul
Bucuresti beneficiaza de cazare gratuita, de transport
saptamanal la si de la localitatea de domiciliu, precum si de
diurna pentru zilele in care participa la lucrarile Curtii
Constitutionale, in conditiile prevazute de lege pentru deputati si
senatori.
Art. 71 (1) La incetarea mandatului, ca urmare a expirarii
termenului acestuia sau a imposibilitatii exercitarii sale din
motive de sanatate, judecatorii Curtii Constitutionale beneficiaza
de o suma egala cu indemnizatia neta pe 6 luni de activitate.
(2) Judecatorii Curtii Constitutionale, la data pensionarii sau
recalcularii pensiilor anterior stabilite, beneficiaza de pensie de
serviciu egala cu 80% din indemnizatia lor bruta lunara. Pensia
astfel stabilita se actualizeaza in raport cu indemnizatia
judecatorilor Curtii Constitutionale si se impoziteaza potrivit legii.
(3) Judecatorii Curtii Constitutionale au dreptul la pasaport
diplomatic, in conditiile legii.
Capitolul VII - Personalul Curtii Constitutionale
Art. 72 (1) Personalul Curtii Constitutionale este constituit
din corpul magistratilor-asistenti si din personalul Secretariatului
General, care este condus de un secretar general.
(2) Secretarul general este asimilat magistratilor, beneficiind
in mod corespunzator de drepturile acestora. Perioada de
indeplinire a functiei de secretar general al Curtii Constitutionale
constituie vechime in magistratura.
(3) Secretarul general este ordonator de credite, in conditiile
art. 9 alin. (2).
Art. 73 Statutul personalului Curtii Constitutionale se
reglementeaza prin lege speciala.
Capitolul VIII - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 74 (1) Curtea Constitutionala are un buget propriu,
care face parte integranta din bugetul de stat.
(2) Proiectul de buget se aproba de catre Plenul Curtii
Constitutionale si se inainteaza Guvernului pentru a fi inclus
distinct in proiectul bugetului de stat supus legiferarii.
Art. 75 (1) Prima Curte Constitutionala se constituie in
cel mult 10 zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei*).
(2) In acest scop, fiecare Camera a Parlamentului numeste
cate 3 judecatori, pentru o perioada de 3, 6 si 9 ani, cu
respectarea prevederilor art. 5 alin. (4). Judecatorii vor fi numiti
in ordinea numarului de voturi exprimate pentru fiecare candidat.
De asemenea, Presedintele Romaniei numeste 3 judecatori
pentru aceleasi perioade.
(3) In termen de 3 zile de la constituire, Curtea isi alege
presedintele, iar in termen de 10 zile adopta regulamentul**) de
organizare si functionare.
-----
*) LegeA nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii ConstitutionaLe a fost publicata In Monitorul oficial al Romaniei, ParTea I, nr. 101 din
22 mai 1992.
**) A se vedea Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 2/2005 pentru adoptarea Regulamentului de organizare si functionare a Curtii Constitutionale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 4 februarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 76 Autoritatile publice, institutiile, regiile autonome,
societatile comerciale si orice alte organizatii sunt obligate sa
comunice informatiile, documentele si actele pe care le detin,
cerute de Curtea Constitutionala pentru realizarea atributiilor
sale.
Art. 77 Pentru anul 1992, sumele necesare functionarii
Curtii Constitutionale se asigura de Guvern, din rezerva
bugetara aflata la dispozitia acestuia.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
|