DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English




Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Legea 43/2014 privind protectia animalelor utilizate in scopuri stiintifice. Lege nr. 43/2014



Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 326 din 6 mai 2014

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.


Capitolul I - Dispozitii generale


Articolul 1 - Obiectul si domeniul de aplicare
(1) Prezenta lege instituie masuri de protectie a animalelor utilizate in scopuri stiintifice sau in alte scopuri experimentale si, in acest scop, prevede norme ce reglementeaza urmatoarele:
a) inlocuirea si reducerea utilizarii animalelor in proceduri, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. a), precum si imbunatatirea metodelor de crestere, adapostire, ingrijire si utilizare a animalelor in proceduri;
b) originea, reproducerea, marcarea, ingrijirea si adapostirea, precum si uciderea animalelor;

c) activitatile crescatorilor, furnizorilor si utilizatorilor de animale;
d) evaluarea si autorizarea proiectelor ce implica utilizarea animalelor in proceduri, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. b).
(2) Prezenta lege se aplica in cazul in care animalele sunt utilizate in proceduri sau destinate utilizarii in proceduri ori in cazul in care sunt crescute in mod special pentru ca organele sau tesuturile acestora sa fie folosite in scopuri stiintifice sau educative.
(3) Prezenta lege se aplica pana in momentul in care animalele prevazute la alin.(2) sunt ucise, relocate sau returnate intr-un habitat sau sistem de crestere adecvat.
(4) Eliminarea durerii, a suferintei, a stresului sau a vatamarilor de durata prin utilizarea eficace a metodelor anestezice, analgezice sau a altor metode similare nu exclud utilizarea unui animal in proceduri din domeniul de aplicare a prezentei legi.
(5) Prezenta lege se aplica in cazul urmatoarelor animale:
a) animale neumane vertebrate vii, inclusiv forme larvare care se hranesc autonom si forme fetale de mamifere incepand cu ultima treime a stadiului lor normal de dezvoltare;
b) cefalopode vii.

(6) Prezenta lege se aplica in cazul animalelor utilizate in proceduri si care se afla intr-un stadiu de dezvoltare mai timpuriu decat cel prevazut la alin.(5) lit.a), daca animalul urmeaza sa fie lasat in viata dupa acest stadiu de dezvoltare si, in urma procedurilor efectuate, este probabil sa prezinte durere, suferinta, stres sau vatamari de durata dupa ce a ajuns la stadiul de dezvoltare respectiv.
(7) Prezenta lege nu se aplica in cazul:
a) actelor neexperimentale practicate in exploatatii agricole;
b) actelor veterinare practicate in clinici, in scopuri neexperimentale;
c) studiilor efectuate in clinici veterinare necesare in vederea autorizarii comercializarii unui produs medicinal veterinar;
d) actelor efectuate in cadrul practicilor recunoscute de crestere a animalelor;
e) actelor efectuate in scopul principal de identificare a animalelor;
f) actelor care nu sunt susceptibile sa provoace durere, suferinta, stres considerabil sau vatamari de durata echivalente sau mai puternice decat cele produse de introducerea unui ac, cu bunele practici veterinare.

Articolul 2 - Definitii
Pentru aplicarea prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos semnifica, dupa cum urmeaza:
a) procedura – orice utilizare, invaziva sau neinvaziva, a animalului in scopuri experimentale sau in alte scopuri stiintifice, cu rezultate cunoscute sau necunoscute ori in scopuri educative, care pot provoca animalului un anumit nivel de durere, suferinta, stres sau vatamari de durata echivalente sau chiar mai puternice decat cele provocate de introducerea unui ac cu bunele practici veterinare; este inclusa orice actiune care urmareste sau care ar putea sa aiba ca rezultat nasterea sau eclozarea unui animal sau crearea si mentinerea unei linii de animale modificate genetic in oricare dintre aceste conditii, insa este exclusa uciderea animalelor in scopul exclusiv al utilizarii organelor sau tesuturilor acestora;
b) proiect – un program de lucru cu obiective stiintifice definite, care presupune folosirea uneia sau a mai multor proceduri;
c) proiect multiplu generic – proiect efectuat pe baza unor metode uzuale in scopul testarii, diagnosticarii sau productiei in cadrul unei singure autorizari, insa fara ca aceste metode sa fie excluse din evaluarea proiectului;
d) unitate – orice structura, orice cladire, orice grup de cladiri sau orice alt spatiu, care poate include un loc ce nu este complet inchis sau acoperit, precum si instalatii mobile;
e) crescator – orice persoana fizica sau juridica, cu scop lucrativ sau nu, care creste animalele prevazute in anexa nr.1, pentru a fi utilizate in proceduri sau pentru utilizarea in scopuri stiintifice a tesuturilor sau organelor care provin de la acestea sau care creste alte animale, in principal pentru aceste scopuri;
f) furnizor – orice persoana fizica sau juridica, cu scop lucrativ sau nu, alta decat un crescator, care furnizeaza animale pentru a fi utilizate in proceduri sau pentru utilizarea in scopuri stiintifice a tesuturilor sau organelor care provin de la acestea;
g) utilizator – orice persoana fizica sau juridica, cu scop lucrativ sau nu, care foloseste animale in proceduri;
h) autoritate competenta – Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, respectiv unitatile din subordinea acesteia;
i) afectiune invalidanta – reducerea capacitatii normale de functionare fizica sau psihologica a unei persoane;
j) colonie autonoma – o colonie in care animalele sunt crescute exclusiv in cadrul acesteia sau provin din alte colonii, insa fara a fi capturate din salbaticie, iar animalele sunt adapostite intr-un mod care asigura familiarizarea acestora cu oamenii;
k) inspectie – activitate definita potrivit art. 2 pct. 7 din Regulamentul (CE) nr. 882/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind controalele oficiale efectuate pentru a asigura verificarea conformitatii cu legislatia privind hrana pentru animale si produsele alimentare si cu normele de sanatate animala si de bunastare a animalelor.

Articolul 3 - Principiul inlocuirii, reducerii utilizarii animalelor in proceduri si imbunatatirii metodelor de crestere, adapostire, ingrijire si utilizare a animalelor in proceduri
(1) In locul unei proceduri se utilizeaza o metoda sau o strategie de testare satisfacatoare din punct de vedere stiintific, care nu implica utilizarea de animale vii.
(2) Numarul de animale utilizate in proiecte trebuie redus la minimum, fara a compromite obiectivele proiectului ce implica utilizarea animalelor in proceduri.
(3) Trebuie luate toate masurile in vederea imbunatatirii conditiilor de crestere, adapostire si ingrijire a animalelor, precum si a metodelor utilizate in cadrul procedurilor, prin eliminarea sau reducerea la minimum a durerii, a suferintei, a stresului sau a vatamarilor de durata ce pot fi provocate animalelor.
(4) Prevederile prezentului articol se aplica in ceea ce priveste efectuarea procedurilor, cu respectarea cerintelor prevazute la art. 12.

Articolul 4 - Scopurile procedurilor
(1) Procedurile pot fi desfasurate numai in urmatoarele scopuri:
a) cercetare de baza;
b) cercetare transferabila sau aplicata;
c) pentru oricare dintre scopurile prevazute la lit. b) in dezvoltarea, producerea si testarea calitatii, eficacitatii si sigurantei medicamentelor, a produselor alimentare si a hranei pentru animale si a altor substante sau produse;
d) protectia mediului natural in interesul sanatatii sau al bunastarii oamenilor sau animalelor;
e) cercetare in scopul conservarii speciilor;
f) invatamant superior sau pregatire profesionala pentru dobandirea, mentinerea sau imbunatatirea competentelor profesionale;
g) investigatii medico-legale.
(2) Cercetarea transferabila sau aplicata prevazuta la alin. (1) lit. b) are drept scop urmatoarele:
a) prevenirea, profilaxia, diagnosticarea sau tratarea bolilor, a starilor de sanatate precare sau a altor anomalii sau a efectelor acestora la oameni, animale sau plante;
b) evaluarea, detectarea, controlul sau modificarea bolilor fiziologice la oameni, animale sau plante;
c) bunastarea animalelor si imbunatatirea conditiilor de productie pentru animalele crescute in scopuri agricole.

Articolul 5 - Metode de ucidere
(1) Uciderea animalelor trebuie sa fie realizata numai prin metode care provoaca cel mai mic nivel de durere, de suferinta sau de stres.
(2) Animalele trebuie sa fie ucise in unitatea unui crescator, furnizor sau utilizator, de catre o persoana competenta, instruita si pregatita in acest sens, care indeplineste conditiile prevazute la art. 22.
(3) In cazul unei aplicatii practice in teren, animalul poate fi ucis de catre persoana competenta potrivit alin. (2), in afara unei unitati.
(4) In ceea ce priveste animalele prevazute in anexa nr. 4, se utilizeaza metoda de ucidere adecvata indicata in anexa respectiva.
(5) Autoritatea competenta poate acorda, la cererea solicitantului, derogari de la cerintele prevazute la alin. (4), in urmatoarele situatii:
a) pentru a permite utilizarea unei alte metode, cu conditia ca metoda sa fie considerata cel putin la fel de umana pe baza dovezilor stiintifice;
b) cand, pe baza unei justificari stiintifice intocmite de catre solicitant, se demonstreaza ca scopul procedurii nu poate fi atins prin utilizarea unei metode de ucidere prevazuta in anexa nr. 4.
(6) Prevederile alin. (2)-(4) nu se aplica in situatia in care un animal trebuie ucis in cazuri de urgenta, din motive de bunastare animala, sanatate publica, sanatate animala sau de mediu. Atestarea acestor situatii trebuie realizata de catre medicul veterinar desemnat potrivit prevederilor art. 24.


Capitolul II - Dispozitii privind utilizarea anumitor animale in proceduri


Articolul 6 - Specii pe cale de disparitie
(1) Exemplarele din speciile pe cale de disparitie enumerate in Anexa A la Regulamentul (CE) nr. 338/97 al Consiliului din 9 decembrie 1996 privind protectia speciilor faunei si florei salbatice prin controlul comertului cu acestea, care nu intra sub incidenta art. 7 alin. (1) din regulamentul respectiv, nu se utilizeaza decat in proceduri care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) procedura are unul dintre scopurile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. c) sau lit. e) ori art. 4 alin. (2) lit. a);
b) exista o justificare stiintifica, intocmita de solicitant, conform careia scopul procedurii nu poate fi atins prin utilizarea altor specii decat a celor enumerate in respectiva anexa.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica speciilor de primate neumane.

Articolul 7 - Primate neumane
(1) Exemplarele de primate neumane nu se utilizeaza in proceduri, cu exceptia cazului in care procedurile indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
a) procedura are unul dintre scopurile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. c) sau art. 4 alin. (2) lit. a) si se realizeaza in scopul evitarii, prevenirii, diagnosticarii si tratarii unor afectiuni potential mortale sau invalidante care apar la om sau la art. 4 alin. (1) lit. a) sau lit. c);
b) exista o justificare stiintifica, conform careia scopul procedurii nu poate fi atins prin utilizarea altor specii decat a primatelor neumane.
(2) Exemplarele de primate neumane enumerate in anexa A la Regulamentul (CE) nr. 338/97, care nu intra sub incidenta art. 7 alin. (1) din regulamentul respectiv, nu se utilizeaza in proceduri, cu exceptia cazului in care procedurile indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
a) procedura are unul dintre scopurile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. c) sau art. 4 alin. (2) lit. a) si se realizeaza in scopul evitarii, prevenirii, diagnosticarii si tratarii unor afectiuni potential mortale sau invalidante care apar la om sau la art. 4 alin. (1) lit. e);
b) exista o justificare stiintifica, conform careia scopul procedurii nu poate fi atins prin utilizarea altor specii decat a primatelor neumane si prin utilizarea speciilor neincluse in anexa A la Regulamentul (CE) nr. 338/97.
(3) In conditiile respectarii prevederilor alin. (1) si (2), maimutele mari nu se utilizeaza in proceduri, sub rezerva recurgerii la clauza de protectie prevazuta la art. 49 alin. (2).

Articolul 8 - Animalele capturate din salbaticie
(1) Animalele capturate din salbaticie nu se utilizeaza in proceduri.
(2) Autoritatea competenta poate acorda derogari de la interdictia prevazuta la alin. (1) in baza unei justificari stiintifice, prin care solicitantul demonstreaza ca scopul unei proceduri nu poate fi atins prin utilizarea unui animal crescut pentru proceduri.
(3) Capturarea animalelor in salbaticie se face de catre persoane competente, autorizate sa desfasoare aceasta activitate in conditiile legii, si prin metode care nu provoaca animalelor durere, suferinta, stres sau vatamari de durata care pot fi evitate.
(4) Desfasurarea activitatilor ce vizeaza specii de animale salbatice strict protejate prevazute la art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se supune derogarilor stabilite potrivit respectivei ordonante de urgenta.
(5) In situatia in care, dupa capturare sau in timpul acesteia, se constata ca animalul este ranit sau intr-o stare de sanatate precara, acesta este examinat de catre un medic veterinar sau o alta persoana care indeplineste cerintele prevazute la art. 24 si se iau masuri de reducere la minimum a suferintei animalului iar, in cazul in care exista o justificare stiintifica, autoritatea competenta poate acorda derogari de la cerinta de a lua masuri pentru a reduce la minimum suferinta animalului.
(6) Procedura de acordare a derogarilor prevazute la alin. (5) se stabileste prin ordin comun al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, al ministrului mediului si schimbarilor climatice si al ministrului sanatatii, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Articolul 9 - Animalele crescute in scopul utilizarii in proceduri
(1) Animalele care apartin speciilor prevazute in anexa nr. 1 pot fi utilizate in proceduri numai in cazul in care au fost crescute in acest scop.
(2) Primatele neumane prevazute in anexa nr. 2 pot fi utilizate in proceduri, de la data stabilita in anexa respectiva, numai in cazul in care sunt urmase ale primatelor neumane crescute in captivitate sau care provin din colonii autonome.
(3) In baza unei justificari stiintifice, autoritatea competenta poate acorda derogari de la conditiile impuse prin alin. (1) si (2), in baza procedurii prevazute la art. 8 alin. (6).

Articolul 10 - Animale ratacite si semisalbatice din specii domestice
(1) Se interzice utilizarea in proceduri a animalelor ratacite si semisalbatice din specii domestice.
(2) Autoritatea competenta poate acorda derogari de la prevederile alin. (1) numai in cazurile in care sunt indeplinite urmatoarele conditii cumulative:
a) exista o necesitate esentiala de studii referitoare la sanatatea si bunastarea animalelor respective sau amenintari grave pentru sanatatea umana sau animala ori pentru mediu;
b) exista o justificare stiintifica, conform careia scopul procedurii nu poate fi atins decat prin utilizarea unui animal ratacit sau nedomesticit.


Capitolul III - Proceduri


Articolul 11 - Conditii privind efectuarea procedurilor
(1) Procedurile se efectueaza numai in cadrul unitatii utilizatorului.
(2) Orice derogare de la alin. (1) este acordata numai pe baza unei justificari stiintifice.
(3) Procedurile se desfasoara doar in cadrul unui proiect.

Articolul 12 - Alegerea metodelor
(1) Fara a aduce atingere dispozitiilor legislatiei nationale care interzic anumite tipuri de metode, o procedura se efectueaza doar daca la nivelul Uniunii Europene nu exista o alta metoda sau strategie de testare acreditata pentru a obtine rezultatul dorit si care nu presupune utilizarea animalelor vii.
(2) In situatia in care sunt alese procedurile, trebuie selectate cele care au cea mai mare probabilitate de a oferi rezultate satisfacatoare si indeplinesc in cea mai mare masura urmatoarele cerinte:
a) utilizeaza un numar minim de animale;
b) implica animale cu cea mai scazuta capacitate de a simti durere, suferinta, stres sau de a prezenta vatamari de durata;
c) provoaca nivelul cel mai scazut de durere, suferinta, stres sau vatamare de durata.
(3) Moartea ca punct final al unei proceduri se evita in masura in care este posibil si se inlocuieste cu puncte finale timpurii si umane. In cazul in care nu poate fi evitata moartea ca punct final, procedura este conceputa astfel incat:
a) sa duca la moartea unui numar cat mai mic de animale; si
b) sa se reduca la un minim posibil durata si intensitatea suferintei animalului si, pe cat posibil, sa se asigure o moarte lipsita de dureri.

Articolul 13 - Anestezia
(1) Exceptand cazurile in care acest lucru este inadecvat, procedurile sunt efectuate sub anestezie generala sau locala sau se folosesc analgezicele ori o alta metoda corespunzatoare pentru a se asigura ca durerea, suferinta sau stresul sunt reduse la nivel minim. Procedurile care pot cauza leziuni grave ce pot determina durere severa nu sunt efectuate fara anestezie.
(2) In momentul luarii deciziei privind oportunitatea folosirii anesteziei, se tine seama de urmatoarele criterii:
a) daca anestezia este considerata ca fiind mai traumatizanta pentru animal decat procedura insasi;
b) daca anestezia este incompatibila cu scopul procedurii.
(3) Se interzice administrarea la animale a unui medicament care sa opreasca sau sa restrictioneze manifestarea durerii fara un grad adecvat de anesteziere sau analgezie. In aceste cazuri, se furnizeaza o justificare stiintifica, insotita de detalii privind schema de anestezie sau analgezie.
(4) Un animal care poate suferi de durere odata ce dispare efectul anesteziei este tratat cu analgezice preventive si postoperatorii sau cu alte metode paliative adecvate, cu conditia ca acest lucru sa fie compatibil cu scopul procedurii.
(5) Imediat ce scopul procedurii a fost atins, se iau masurile necesare pentru a reduce la minimum suferinta animalului.

Articolul 14 - Clasificarea severitatii procedurilor utilizate
(1) Procedurile sunt incadrate in una dintre categoriile de severitate prezentate in anexa nr. 7, respectiv „fara recuperare”, „superficial”, „moderat” sau „sever” in functie de fiecare caz in parte, folosind criteriile de atribuire prevazute in anexa respectiva.
(2) Cu exceptia situatiei prevazute la art. 49 alin. (3), se interzice realizarea unei proceduri in cazul in care aceasta presupune durere, suferinta sau stres severe care pot sa dureze mult timp si care nu pot fi ameliorate.

Articolul 15 - Reutilizarea animalelor in proceduri
(1) Un animal care a mai fost utilizat in una sau mai multe proceduri poate fi reutilizat intr-o procedura noua in favoarea unui animal care nu a mai fost utilizat in proceduri, numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) severitatea efectiva a procedurilor anterioare a fost superficiala sau moderata;
b) se demonstreaza faptul ca starea generala de sanatate si bunastare a animalului este complet refacuta;
c) procedura ulterioara este clasificata drept „superficiala”, „moderata” sau „fara recuperare”;
d) sunt respectate indicatiile veterinare, tinandu-se seama de experienta de viata a animalului.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a) si in urma efectuarii unui examen veterinar al animalului, autoritatea competenta poate permite reutilizarea unui animal, cu conditia ca animalul sa nu fi fost utilizat decat o singura data intr-o procedura care a presupus durere severa, stres sau suferinte echivalente.

Articolul 16 - Finalul procedurii
(1) O procedura este considerata finalizata in situatia in care nu mai exista alte observatii de facut in legatura cu procedura respectiva sau, in cazul noilor linii genetice modificate ale animalului, in situatia in care nu mai sunt observate sau asteptate reactii de durere, suferinta, stres sau vatamari de durata asupra descendentilor, de o intensitate echivalenta sau superioara celei produse de introducerea unui ac.
(2) La finalul unei proceduri, medicul veterinar sau, dupa caz, o alta persoana competenta, potrivit legii, in acest domeniu, ia o decizie privind mentinerea in viata a animalului. Animalul este ucis in situatia in care este posibil sa ramana cu durere, suferinta sau stres moderate sau severe, ori cu vatamari de durata.
(3) In cazul in care animalul este tinut in viata, acesta primeste ingrijire si adapost adecvate starii sale de sanatate.

Articolul 17 - Utilizarea in comun a organelor si a tesuturilor
(1) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor faciliteaza, dupa caz, infiintarea de programe de utilizare in comun a organelor si a tesuturilor de la animalele ucise.
(2) Procedura de infiintare a programelor de utilizare in comun a organelor si a tesuturilor de la animalele ucise se stabileste prin ordin comun al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, al ministrului mediului si schimbarilor climatice si al ministrului sanatatii, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Articolul 18 - Eliberarea si relocarea animalelor
Autoritatea competenta poate permite ca animalele utilizate in proceduri sau destinate utilizarii in proceduri sa fie relocate sau returnate in habitatul lor sau intr-un sistem de crescatorie adecvat speciei respective, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) starea de sanatate a animalului permite acest lucru;
b) nu exista niciun pericol pentru sanatatea publica, sanatatea animala sau pentru mediu;
c) au fost luate toate masurile adecvate pentru protejarea bunastarii animalului.


Capitolul IV - Autorizarea


Articolul 19 - Autorizarea sanitar-veterinara a crescatorilor, a furnizorilor si a utilizatorilor de animale
(1) Toti crescatorii, furnizorii si utilizatorii de animale trebuie autorizati sanitar-veterinar de catre autoritatea competenta. Autorizatia se acorda pentru o perioada de 5 ani.
(2) Procedura de autorizare sanitar-veterinara este stabilita prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 16/2010 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de inregistrare/autorizare sanitar-veterinara a unitatilor/centrelor de colectare/exploatatiilor de origine si a mijloacelor de transport din domeniul sanatatii si al bunastarii animalelor, a unitatilor implicate in depozitarea si neutralizarea subproduselor de origine animala care nu sunt destinate consumului uman si a produselor procesate, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Autorizatia sanitar-veterinara se acorda doar daca crescatorul, furnizorul sau utilizatorul de animale si unitatea acestuia respecta cerintele stabilite in prezentul capitol.
(4) In autorizatia sanitar-veterinara se specifica persoana care raspunde de asigurarea respectarii prevederilor prezentei legi, precum si persoana sau persoanele prevazute la art. 23 alin. (1) si la art. 24.
(5) Reinnoirea autorizatiei sanitar-veterinare este necesara in cazul aparitiei oricarei modificari semnificative in structura sau functionarea unitatii unui crescator, furnizor sau utilizator care ar putea afecta negativ bunastarea animalelor.
(6) In conditiile prevazute la alin. (4), autorizatia sanitar-veterinara este reinnoita pentru o perioada de 5 ani.
(7) Inlocuirea persoanei sau persoanelor prevazute la alin. (3) se notifica in mod obligatoriu autoritatii competente, in maximum 15 zile de la data inlocuirii acestora.

Articolul 20 - Suspendarea si retragerea autorizatiei
(1) In cazul in care un crescator, furnizor sau utilizator de animale nu mai indeplineste cerintele stabilite in prezentul capitol, autoritatea competenta, prin personalul de specialitate, aplica sanctiunile contraventionale principale prevazute de Hotararea Guvernului nr. 984/2005 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor, cu modificarile si completarile ulterioare, insotite, dupa caz, de sanctiunea contraventionala complementara a suspendarii sau a retragerii autorizatiei sanitar-veterinare.
(2) In cazul suspendarii sau retragerii autorizatiei sanitar-veterinare de catre autoritatea competenta, bunastarea animalelor adapostite in unitate nu trebuie sa fie afectata in mod negativ.

Articolul 21 - Cerinte privind instalatiile si echipamentele
(1) Toate unitatile apartinand unui crescator, furnizor sau utilizator de animale trebuie sa detina instalatii si echipamente adecvate atat pentru speciile de animale adapostite, cat si pentru performanta procedurilor, in cazul in care acestea sunt efectuate.
(2) Modelul, constructia si modul de functionare ale instalatiilor si ale echipamentelor prevazute la alin. (1) trebuie sa garanteze ca procedurile se realizeaza intr-un mod cat mai eficient si sunt destinate obtinerii unor rezultate fiabile folosind un numar minim de animale si provocand un grad minim de durere, suferinta, stres sau vatamari de durata.
(3) In vederea aplicarii prevederilor alin. (1) si (2), autoritatea competenta ia masurile necesare pentru respectarea cerintelor prevazute in anexa nr. 3.

Articolul 22 - Competenta personalului
(1) Fiecare crescator, furnizor si utilizator de animale trebuie sa dispuna de personal suficient.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) are educatia si pregatirea necesara inainte de a efectua oricare dintre urmatoarele activitati:
a) efectuarea de proceduri pe animale;
b) conceperea procedurilor si a proiectelor ce implica utilizarea animalelor in proceduri;
c) ingrijirea animalelor;
d) uciderea animalelor.
(3) Persoanele care desfasoara activitatile prevazute la alin. (2) lit. b) trebuie sa fie licentiate intr-o disciplina stiintifica relevanta activitatii desfasurate si sa aiba cunostinte specifice cu privire la specii.
(4) Personalul care efectueaza activitatile prevazute la alin. (2) lit. a), c) sau d) trebuie sa fie supervizat la indeplinirea sarcinilor care ii revin, pana demonstreaza ca are competenta necesara.
(5) Autoritatea competenta se asigura, prin autorizare sanitar-veterinara, ca sunt indeplinite cerintele prevazute la alin. (2)-(4).
(6) In baza elementelor prevazute in anexa nr. 5 se stabilesc, prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cerintele minime privind educatia si pregatirea profesionala si cerintele pentru obtinerea, mentinerea si demonstrarea competentei necesare pentru activitatile prevazute la alin. (2).

Articolul 23 - Cerinte specifice privind personalul
(1) Fiecare crescator, furnizor si utilizator de animale trebuie sa dispuna de una sau mai multe persoane in unitate, care:
a) raspunde/raspund de supravegherea bunastarii si ingrijirii animalelor din unitate;
b) instruieste/instruiesc personalul care se ocupa de animale, astfel incat acesta sa detina informatiile specifice privind speciile adapostite in cadrul unitatii;
c) este/sunt responsabila/responsabile de asigurarea faptului ca personalul are educatia, competenta si pregatirea profesionala corespunzatoare si ca este supravegheat pana face dovada competentei necesare.
(2) Persoanele prevazute la art. 39 alin. (2) lit. b) trebuie sa ia toate masurile pentru ca:
a) orice durere, suferinta, stres sau vatamari de durata inutile care sunt cauzate animalelor in cursul unei proceduri sa fie oprite;
b) proiectele ce implica utilizarea animalelor in proceduri sa se desfasoare cu autorizatia de proiect iar, in caz de nerespectare a conditiilor de autorizare, sa fie luate si inregistrate masurile corespunzatoare de rectificare a acesteia.

Articolul 24 - Medicul veterinar desemnat
Fiecare crescator, furnizor si utilizator de animale folosite in scopuri stiintifice sau educative trebuie sa aiba un medic veterinar desemnat de catre autoritatea competenta, cu experienta in medicina animalelor utilizate in scopuri stiintifice sau educative sau un expert cu o calificare corespunzatoare, acolo unde este necesar, insarcinat cu atributii de consiliere privind bunastarea animalelor si tratamentul acestora.

Articolul 25 - Structura responsabila cu bunastarea animalelor
(1) Fiecare crescator, furnizor si utilizator de animale folosite in scopuri stiintifice sau alte scopuri experimentale trebuie sa infiinteze o structura responsabila cu bunastarea animalelor.
(2) Structura responsabila cu bunastarea animalelor cuprinde cel putin persoana sau persoanele responsabile pentru bunastarea si ingrijirea animalelor si, in cazul unui utilizator, un membru cu competente stiintifice. Structura responsabila cu bunastarea animalelor beneficiaza si de contributia medicului veterinar desemnat sau a expertului prevazut la art. 24.
(3) Autoritatea competenta poate permite micilor crescatori, furnizori si utilizatori de animale sa isi indeplineasca prin alte mijloace sarcinile prevazute la art. 26 alin. (1).

Articolul 26 - Sarcinile structurii responsabile cu bunastarea animalelor
(1) Structura responsabila cu bunastarea animalelor, prevazuta la art. 25, trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele sarcini:
a) sa consilieze personalul care se ocupa de animale cu privire la problemele legate de bunastarea animalelor in timpul achizitiei, adapostirii, ingrijirii si utilizarii acestora;
b) sa consilieze personalul cu privire la aplicarea cerintei de inlocuire, reducere si imbunatatire a utilizarii animalelor in proceduri si sa il informeze cu privire la progresele tehnice si stiintifice privind aplicarea respectivei cerinte;
c) sa instituie si sa evalueze procesele operationale interne privind monitorizarea, raportarea si actiunile ulterioare necesare bunastarii animalelor adapostite in cadrul unitatii;
d) sa urmareasca evolutia si rezultatele proiectelor tinand seama de efectul asupra animalelor utilizate si identificand elementele care contribuie si mai mult la inlocuirea, reducerea si imbunatatirea metodelor de crestere, adapostire, ingrijire si utilizare a animalelor in proceduri;
e) sa acorde consiliere pentru programele de relocare, inclusiv privind socializarea adecvata a animalelor ce urmeaza a fi relocate.
(2) Toate inregistrarile recomandarilor facute de catre structura responsabila cu bunastarea animalelor, precum si ale deciziilor luate cu privire la recomandarile respective se pastreaza pentru o perioada de cel putin 3 ani.
(3) Inregistrarile prevazute la alin. (2) trebuie puse la dispozitia autoritatii competente, la cererea acesteia.

Articolul 27 - Strategia de crestere a primatelor neumane
Crescatorii de primate neumane trebuie sa elaboreze si sa aplice o strategie pentru cresterea procentului de animale care sunt urmase ale primatelor neumane crescute in captivitate.

Articolul 28 - Programul de relocare sau de eliberare a animalelor
In cazul in care autoritatea competenta permite relocarea animalelor, crescatorii, furnizorii si utilizatorii de la care pleaca animalele in cauza au obligatia de a stabili un program de relocare care vizeaza socializarea animalelor respective; in cazul animalelor salbatice, se stabileste un program de reabilitare, dupa caz, inainte ca acestea sa fie eliberate in habitatul lor.

Articolul 29 - Evidenta animalelor
(1) Toti crescatorii, furnizorii si utilizatorii de animale trebuie sa pastreze registre de evidenta, care contin cel putin urmatoarele date:
a) numarul si speciile de animale crescute, achizitionate, furnizate, folosite in proceduri, eliberate sau relocate;
b) originea animalelor, inclusiv daca acestea au fost crescute in scopul utilizarii in proceduri;
c) datele la care animalele au fost achizitionate, furnizate, eliberate sau relocate;
d) de la cine au fost obtinute animalele;
e) numele si adresa destinatarului animalelor;
f) numarul si speciile animalelor care au murit sau care au fost ucise in fiecare unitate; pentru animalele moarte, este inregistrata cauza mortii, daca este cunoscuta;
g) in cazul utilizatorilor, proiectele in care sunt folosite animale.
(2) Registrele prevazute la alin. (1) se pastreaza timp de minimum 5 ani si, la cerere, se pun la dispozitia autoritatii competente.

Articolul 30 - Informatii privind cainii, pisicile si primatele neumane
(1) Toti crescatorii, furnizorii si utilizatorii de caini, pisici si primate neumane trebuie sa pastreze registre cu urmatoarele informatii privind fiecare caine, pisica si primat neuman:
a) identitatea;
b) locul si data nasterii, in situatia in care acestea sunt disponibile;
c) daca este crescut pentru utilizarea in proceduri;
d) daca este urmas al primatelor neumane crescute in captivitate, in cazul primatelor neumane.
(2) Fiecare caine, pisica si primat neuman trebuie sa aiba un dosar individual, care insoteste animalul, atata timp cat este crescut in conditiile prezentei legi.
(3) Dosarul individual prevazut la alin. (2) se intocmeste la nasterea animalului sau cat mai curand posibil dupa aceasta si cuprinde orice informatii relevante reproductive, veterinare si sociale cu privire la acel animal, precum si la proiectele in care a fost utilizat.
(4) Informatiile prevazute in prezentul articol se pastreaza minimum 3 ani dupa moartea sau relocarea animalului si, la cerere, se pun la dispozitia autoritatii competente.
(5) In cazul relocarii animalelor, dosarul individual prevazut la alin. (2) insoteste animalul.

Articolul 31 - Marcarea si identificarea cainilor, a pisicilor si a primatelor neumane
(1) Fiecare caine, pisica sau primat neuman trebuie identificat cel tarziu la momentul intarcarii, cu o marca individuala permanenta, in modul cel mai putin dureros posibil.
(2) In situatia in care un caine, o pisica sau un primat neuman este transferat de la un crescator, furnizor sau utilizator la altul, inainte de a fi intarcat si, din motive practice, nu poate fi marcat in prealabil, destinatarul tine, pana la marcarea animalului, un registru in care se precizeaza in principal identitatea mamei animalului.
(3) In situatia in care un caine, o pisica sau un primat neuman nemarcat, care este intarcat, este primit de catre un crescator, furnizor sau utilizator, acesta este marcat permanent cat mai curand posibil si in modul cel mai putin dureros posibil.
(4) Crescatorul, furnizorul si utilizatorul trebuie sa prezinte, la cererea autoritatii competente, justificarile necesare din care sa rezulte motivele pentru care animalul nu este marcat.

Articolul 32 - Ingrijirea si adapostirea animalelor
(1) Toate animalele trebuie sa beneficieze de adapost, de mediu, de hrana, de apa si de ingrijire corespunzatoare pentru sanatatea si bunastarea lor.
(2) Restrictiile privind masura in care un animal poate sa-si satisfaca nevoile fiziologice si etologice trebuie sa fie limitate la strictul necesar.
(3) Conditiile fizice in care sunt crescute, tinute sau utilizate animalele trebuie verificate zilnic.
(4) Orice deficienta sau durere, suferinta, stres sau leziune de durata constatate care pot fi evitate trebuie sa fie eliminate in cel mai scurt timp posibil.
(5) Animalele trebuie transportate in conditii corespunzatoare.
(6) Standardele de ingrijire si adapostire prevazute in anexa nr. 3 se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2017.
(7) Autoritatea competenta poate acorda derogari de la prevederile alin. (1) si (6) din ratiuni stiintifice, de bunastare animala sau de sanatate animala.
(8) Procedura de acordare a derogarilor prevazute la alin. (7) se stabileste prin ordin comun al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, al ministrului mediului si schimbarilor climatice si al ministrului sanatatii, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Articolul 33 - Inspectiile efectuate de autoritatea competenta
(1) Inspectiile se efectueaza periodic la toti crescatorii, furnizorii si utilizatorii de animale, inclusiv la unitatile acestora, pentru a verifica respectarea masurilor instituite in sarcina acestora prin prevederile prezentei legi.
(2) Autoritatea competenta trebuie sa adapteze frecventa inspectiilor pe baza unei analize de risc pentru fiecare unitate, efectuata tinand seama de:
a) numarul si speciile de animale adapostite;
b) istoricul crescatorului, furnizorului sau utilizatorului in ceea ce priveste respectarea prevederilor prezentei legi;
c) numarul si tipurile de proiecte desfasurate de catre utilizatorul respectiv;
d) orice informatii care ar putea indica nerespectarea prevederilor prezentei legi.
(3) Inspectiile se efectueaza anual, la cel putin o treime din utilizatorii de animale, cu analiza de risc prevazuta la alin. (2). Crescatorii, furnizorii si utilizatorii de primate neumane sunt inspectati cel putin o data pe an.
(4) Autoritatea competenta efectueaza inspectii fara o notificare prealabila, in situatia in care exista motive intemeiate de ingrijorare asupra infrastructurii si functionarii controalelor nationale, precum si asupra aplicarii corecte a categoriilor de severitate.
(5) Evidentele inspectiilor efectuate se pastreaza cel putin 5 ani.

Articolul 34 - Controlul inspectiilor de catre Comisia Europeana
(1) In situatia in care Comisia Europeana desfasoara controale asupra infrastructurii si modului de efectuare a inspectiilor nationale de catre autoritatea competenta, precum si asupra clasificarii corecte a procedurilor din cadrul proiectelor in categoriile prevazute la art. 14, autoritatea competenta acorda toata asistenta necesara expertilor Comisiei Europene in realizarea sarcinilor acestora.
(2) Autoritatea competenta ia toate masurile necesare pentru ca rezultatele controalelor prevazute la alin. (1) sa fie luate in considerare.

Articolul 35 - Autorizarea proiectelor
(1) Proiectele ce implica utilizarea animalelor in proceduri se desfasoara numai cu o autorizare prealabila din partea autoritatii competente si cu aceasta.
(2) Proiectele se desfasoara numai dupa ce au primit, in prealabil, o evaluare favorabila din partea autoritatii competente, potrivit prevederilor art. 37.

Articolul 36 - Cererea de autorizare a proiectului
(1) Utilizatorul animalelor sau persoana responsabila de proiect trebuie sa depuna o cerere pentru autorizarea proiectului catre autoritatea competenta.
(2) Cererea trebuie sa includa cel putin urmatoarele elemente:
a) propunerea de proiect;
b) un rezumat cu caracter nontehnic al proiectului;
c) informatii privind elementele prevazute in anexa nr. 6.

Articolul 37 - Evaluarea proiectelor
(1) La evaluarea proiectelor se aplica un grad de detaliere corespunzator tipului de proiect si se verifica daca proiectele indeplinesc urmatoarele criterii:
a) proiectul este justificat din punct de vedere stiintific sau educational sau cerut potrivit legii;
b) scopurile proiectului justifica utilizarea animalelor;
c) proiectul este astfel conceput, incat sa permita efectuarea procedurilor intr-o maniera cat mai umana posibil si cu respectarea mediului.
(2) Evaluarea proiectelor ce implica utilizarea animalelor in proceduri consta in special in urmatoarele:
a) o evaluare a obiectivelor proiectului, a posibilelor beneficii stiintifice sau a valorii sale educative;
b) o evaluare a conformitatii proiectului cu cerintele privind inlocuirea, reducerea si imbunatatirea utilizarii animalelor in proceduri;
c) o evaluare a clasificarii severitatii procedurilor si atribuirea clasificarii corespunzatoare;
d) o analiza prejudiciu-beneficiu a proiectului, pentru a evalua daca raul cauzat animalelor sub aspectul suferintei, durerii si stresului este justificat de rezultatul scontat, tinand seama de considerente etice si daca ar putea fi, in final, in beneficiul oamenilor, animalelor sau mediului;
e) o evaluare a oricarei justificari prevazute la art. 5-11, art. 13, 15 si 32;
f) specificarea circumstantelor si a momentului in care proiectul ar trebui evaluat retrospectiv.
(3) La evaluarea proiectelor, autoritatea competenta care efectueaza evaluarea proiectelor ia in considerare, in special, expertiza in urmatoarele domenii:
a) domeniile de activitate stiintifica pentru care se utilizeaza animalele, inclusiv inlocuirea, reducerea si imbunatatirea utilizarii animalelor in proceduri, in domeniile respective;
b) conceperea de proceduri, inclusiv statistici, acolo unde este necesar;
c) practica veterinara in stiinta animalelor de laborator sau, dupa caz, practica veterinara in stiinta faunei salbatice;
d) cresterea si ingrijirea animalelor din specia care urmeaza sa fie utilizata.
(4) Procesul de evaluare a proiectelor trebuie sa fie transparent. Sub rezerva protejarii drepturilor de proprietate intelectuala si a informatiilor confidentiale, evaluarea proiectelor se efectueaza intr-o maniera impartiala.

Articolul 38 - Evaluarea retrospectiva
(1) In cazurile in care se specifica acest lucru, cu prevederile art. 37 alin. (2) lit. f), evaluarea retrospectiva este efectuata de autoritatea competenta care, pe baza documentatiei necesare prezentate de utilizator, evalueaza urmatoarele:
a) daca au fost indeplinite obiectivele proiectului;
b) raul cauzat animalelor, inclusiv numarul si speciile de animale utilizate, precum si severitatea procedurilor;
c) orice elemente care ar putea contribui la consolidarea aplicarii cerintei privind inlocuirea, reducerea si imbunatatirea utilizarii animalelor in proceduri.
(2) Toate proiectele care utilizeaza primate neumane si proiectele care implica proceduri clasificate drept severe, inclusiv procedurile prevazute la art. 14 alin. (2), sunt supuse unei evaluari retrospective.
(3) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (2) si prin exceptie de la art. 37 alin. (2) lit. f), autoritatea competenta poate scuti de obligatia evaluarii retrospective proiectele care includ numai proceduri clasificate drept moderate sau fara recuperare.

Articolul 39 - Acordarea autorizatiei de proiect
(1) Autorizarea proiectului ce implica utilizarea animalelor in proceduri de catre autoritatea competenta se limiteaza la procedurile care au fost supuse:
a) unei evaluari de proiect;
b) gradelor de severitate alocate procedurilor respective.
(2) Autorizatia de proiect trebuie sa specifice urmatoarele:
a) utilizatorul care desfasoara proiectul;
b) persoanele responsabile cu punerea in aplicare a proiectului in ansamblu si cu respectarea conditiilor in care a fost autorizat proiectul;
c) unitatile in care se va desfasura proiectul, in situatia in care este cazul;
d) orice conditii specifice impuse ca urmare a evaluarii proiectului, inclusiv daca proiectul trebuie sa fie evaluat retrospectiv si data la care trebuie sa fie evaluat retrospectiv.
(3) Autorizatia de proiect se acorda pentru o perioada de maximum 5 ani.
(4) Autoritatea competenta poate autoriza proiecte multiple generice desfasurate de acelasi utilizator, daca aceste proiecte indeplinesc prevederile prezentei legi sau daca utilizeaza animale in scopuri de productie sau de diagnosticare cu metode testate.

Articolul 40 - Termenul in care se acorda si se comunica autorizatia de proiect
(1) Autorizatia de proiect se acorda si se comunica de catre autoritatea competenta solicitantului in cel mult 40 de zile lucratoare de la primirea cererii complete si corecte, formulate potrivit prevederilor art. 36 alin. (2). Acest termen include si evaluarea proiectului.
(2) In situatia in care proiectul este complex sau multidisciplinar, autoritatea competenta poate prelungi termenul prevazut la alin. (1) o singura data, cu un termen suplimentar care nu trebuie sa depaseasca 15 zile lucratoare. Prelungirea termenului, precum si durata acestei prelungiri se motiveaza in mod corespunzator si se notifica solicitantului inainte de expirarea termenului prevazut la alin. (1).
(3) Autoritatea competenta confirma solicitantului primirea tuturor cererilor de autorizare in termen de 15 zile si indica termenul prevazut la alin. (1) in care urmeaza sa fie acordata autorizatia de proiect.
(4) In cazul unei cereri incomplete sau incorecte, autoritatea competenta informeaza solicitantul in termen de 15 zile cu privire la necesitatea de a transmite documente suplimentare si cu privire la posibilele consecinte asupra termenului aplicabil.

Articolul 41 - Procedura administrativa simplificata
(1) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor asigura, la nivel national, promovarea procedurii administrative simplificate pentru autorizarea proiectelor care contin proceduri clasificate drept „fara recuperare”, „superficiale” sau „moderate” si care nu folosesc primate neumane, care sunt necesare pentru respectarea cerintelor normative sau care folosesc animale in scopuri de productie sau de diagnostic folosind metode stabilite.
(2) Atunci cand se aplica procedura administrativa simplificata prevazuta la alin. (1), se respecta urmatoarele cerinte:
a) in cerere se specifica elementele prevazute la art. 39 alin. (2) lit. a)-c);
b) se efectueaza o evaluare a proiectului, in conformitate cu art. 37;
c) nu se depaseste termenul mentionat la art. 40 alin. (1).
(3) Normele privind autorizarea proiectelor prin procedura administrativa simplificata, prevazuta la alin. (1), se aproba prin ordin comun al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, al ministrului educatiei nationale si al ministrului sanatatii, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(4) Ordinul comun al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, al ministrului educatiei nationale si al ministrului sanatatii, prevazut la alin. (3), prevede atributiile si obligatiile tuturor institutiilor emitente.

Articolul 42 - Rezumatele cu caracter nontehnic ale proiectelor ce implica utilizarea animalelor in proceduri
(1) Sub rezerva protejarii drepturilor de proprietate intelectuala si a informatiilor confidentiale, rezumatul cu caracter nontehnic al proiectului prezinta:
a) informatii privind obiectivele proiectului, inclusiv raul adus animalelor si beneficiile preconizate, numarul si tipurile de animale care urmeaza sa fie utilizate;
b) o demonstrare a conformitatii proiectului cu cerintele privind inlocuirea, reducerea si imbunatatirea utilizarii animalelor in proceduri.
(2) Rezumatul cu caracter nontehnic al proiectului este anonim si nu contine nume si adrese ale utilizatorilor si ale personalului acestora.
(3) Autoritatea competenta poate impune ca rezumatul cu caracter nontehnic al proiectului sa mentioneze daca acesta urmeaza sa fie supus evaluarii retrospective, precum si termenul limita pentru aceasta. In acest caz, autoritatea competenta se asigura, prin controale efectuate de catre personalul de specialitate, ca rezumatul cu caracter nontehnic al proiectului este actualizat in functie de rezultatele evaluarii retrospective.
(4) Autoritatea competenta publica pe propriul site rezumatele cu caracter nontehnic ale proiectelor autorizate, precum si toate actualizarile acestora.

Articolul 43 - Reinnoirea si retragerea autorizatiei de proiect
(1) Orice modificare semnificativa a proiectului care ar determina un efect negativ asupra bunastarii animalului trebuie notificata autoritatii competente, in termen de 30 de zile si impune acordarea unei noi autorizatii de proiect, sub rezerva unui rezultat favorabil al evaluarii proiectului, cu prevederile prezentei legi.
(2) In cazul in care constata ca proiectul nu se desfasoara conform autorizatiei de proiect, autoritatea competenta poate retrage aceasta autorizatie.
(3) In cazul retragerii autorizatiei de proiect, bunastarea animalelor utilizate sau destinate utilizarii in proiect nu trebuie sa fie afectata.

Articolul 44 - Documentatia proiectelor
(1) Intreaga documentatie relevanta, inclusiv autorizatiile de proiect si rezultatul evaluarii proiectului, sunt pastrate timp de cel putin 3 ani de la data expirarii autorizatiei proiectului si trebuie puse la dispozitia autoritatii competente, la cerere.
(2) Prin exceptie de la prevederilor alin. (1), documentatia proiectelor care necesita evaluare retrospectiva se pastreaza pana la finalizarea evaluarii retrospective.


Capitolul V - Evitarea dublarii procedurilor si metode alternative


Articolul 45 - Evitarea dublarii procedurilor
Se accepta datele din alt stat membru al Uniunii Europene care sunt rezultate in urma unor proceduri recunoscute de catre legislatia Uniunii Europene, daca nu este necesar sa se efectueze alte proceduri privind datele respective, din motive care tin de protectia sanatatii si a sigurantei publice sau a mediului.

Articolul 46 - Metodele alternative utilizarii animalelor in proceduri
(1) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor contribuie la dezvoltarea si validarea metodelor alternative care ar putea asigura cel putin acelasi nivel de informatii cu cel obtinut din procedurile efectuate pe animale, dar care nu presupune utilizarea de animale sau utilizeaza mai putine animale ori care implica proceduri mai putin dureroase si intreprinde orice alte actiuni pe care le considera necesare pentru a incuraja cercetarea in acest domeniu.
(2) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor asista Comisia Europeana in identificarea si nominalizarea laboratoarelor adecvate specializate si calificate in vederea efectuarii studiilor de validare a metodelor alternative prevazute la alin. (1), realizate in cadrul Centrului Comun de Cercetare al Comisiei.
(3) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor asigura, la nivel national, promovarea de metode alternative utilizarii animalelor in proceduri si diseminarea informatiilor referitoare la acestea.
(4) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor ofera consiliere cu privire la relevanta si adecvarea metodelor alternative propuse spre validare.

Articolul 47 - Comitetul national pentru protectia animalelor utilizate in scopuri stiintifice sau educative
(1) In cadrul Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor se organizeaza si functioneaza Comitetul national pentru protectia animalelor utilizate in scopuri stiintifice care ofera structurilor responsabile cu protectia animalelor din cadrul autoritatii competente consultanta privind aspecte legate de achizitia, cresterea, adapostirea, ingrijirea si utilizarea animalelor in proceduri si participa la schimbul de informatii privind cele mai bune practici in acest sens.
(2) Comitetul national prevazut la alin. (1) este format din reprezentanti ai mediului academic din domeniul biomedical, ai Colegiului Medicilor Veterinari, ai altor asociatii profesionale si ai organizatiilor de protectie a animalelor, cu experienta in domeniul reglementat de prezenta lege.
(3) Componenta si regulamentul de organizare si functionare ale Comitetului national prevazut la alin. (1) se aproba prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(4) Comitetul national prevazut la alin. (1) face schimb de informatii cu comitetele nationale pentru protectia animalelor utilizate in scopuri stiintifice si educative din celelalte state membre ale Uniunii Europene privind functionarea structurilor responsabile cu protectia animalelor, privind evaluarile proiectelor ce implica utilizarea animalelor in proceduri si pune in comun cele mai bune practici in cadrul Uniunii Europene.
(5) La nivelul centrelor universitare de specialitate din Romania se organizeaza si functioneaza comitetele locale de etica cercetarii, care ofera structurilor responsabile pentru protectia animalelor din cadrul autoritatii competente consultanta privind aspecte legate de achizitia, cresterea, adapostirea, ingrijirea si utilizarea animalelor in proceduri si participa la schimbul de informatii privind cele mai bune practici in acest sens.

Articolul 48 - Raportarea
(1) Pana la data de 10 noiembrie 2018 si ulterior, la fiecare 5 ani, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor transmite Comisiei Europene informatiile privind punerea in aplicare a prevederilor prezentei legi, si in mod special a art. 9 alin. (1), a art. 25, 27, 33, 37, 38, 42 si 45.
(2) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor colecteaza si face publice, anual, pe propriul site, informatii statistice privind utilizarea animalelor in proceduri, inclusiv informatii privind severitatea procedurilor, precum si originea si speciile de primate neumane utilizate in proceduri. Pana la dala de 10 noiembrie 2015 si ulterior, anual, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor transmite Comisiei Europene aceste informatii statistice, pe suport de hartie si in format electronic.
(3) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor prezinta anual Comisiei Europene informatii detaliate cu privire la derogarile acordate in temeiul art. 5 alin. (5) lit. a).

Articolul 49 - Clauze de salvgardare
(1) In situatia in care Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor are motive justificabile din punct de vedere stiintific pentru a considera ca este esentiala utilizarea primatelor neumane in scopurile prevazute la art. 7 alin. (1) lit. a) in ceea ce priveste fiintele umane, dar aceasta utilizare nu este intreprinsa pentru evitarea, prevenirea, diagnosticarea si tratarea unor boli potential mortale sau care pot induce o afectiune invalidanta, aceasta poate stabili o masura tranzitorie prin care sa autorizeze o asemenea utilizare, cu conditia ca scopul sa nu poata fi realizat prin utilizarea altor specii decat primatele neumane.
(2) In situatia in care exista motive intemeiate pentru a considera ca este esential sa fie luate masuri pentru conservarea speciilor sau pentru combaterea unei epidemii neasteptate, a unei boli mortale ori care poate induce o afectiune invalidanta care apare la om, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor poate stabili o masura tranzitorie prin care sa permita utilizarea maimutelor mari in proceduri desfasurate in unul dintre scopurile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. c) sau lit. e) ori alin. (2) lit. a), cu conditia ca scopul procedurilor in cauza sa nu poata fi atins prin utilizarea altor specii decat maimutele mari sau prin folosirea de metode alternative. Trimiterea la art. 4 alin. (2) lit. a) nu se interpreteaza ca facand referire la animale si la plante.
(3) In situatia in care, din motive exceptionale si justificabile din punct de vedere stiintific, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor considera ca este necesar sa permita utilizarea unei proceduri care cauzeaza durere, suferinta sau stres severe, care tinde sa fie de lunga durata si care nu se poate ameliora, astfel cum se prevede la art. 14 alin. (2), poate stabili o masura tranzitorie prin care sa autorizeze o asemenea procedura. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor poate decide sa nu permita utilizarea primatelor neumane in cadrul unor asemenea proceduri.
(4) In cazul in care Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor intentioneaza sa stabileasca o masura tranzitorie potrivit prevederilor alin. (1), (2) sau (3), aceasta informeaza fara intarziere Comisia Europeana si celelalte state membre ale Uniunii Europene, prezentand motivele stabilirii masurii tranzitorii si dovezile care probeaza situatia de tipul celor descrise la alin. (1)-(3) care stau la baza masurii tranzitorii.
(5) Masura tranzitorie prevazuta la alin. (1)-(3) este stabilita prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si poate fi aplicata pe perioada prevazuta prin decizie a Comisiei Europene sau poate inceta la solicitarea Comisiei Europene.


Capitolul VI - Dispozitii tranzitorii si finale


Articolul 50 - Sanctiuni
(1) Faptele care constituie contraventii la masurile instituite de prezenta lege, precum si sanctiunile aplicabile acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor notifica Comisiei Europene dispozitiile care stabilesc sanctiunile prevazute la alin. (1), precum si orice modificare sau completare ulterioara a acestora.

Articolul 51 - Transpunerea
Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor informeaza Comisia Europeana cu privire la actele normative si la masurile administrative necesare pentru implementarea prezentei legi.

Articolul 52 - Dispozitii tranzitorii
(1) Pentru proiectele ce implica utilizarea animalelor in proceduri aprobate anterior datei intrarii in vigoare a prezentei legi si a caror durata nu depaseste data de 1 ianuarie 2018 nu se aplica prevederile art. 35-44.
(2) Proiectele ce implica utilizarea animalelor in proceduri aprobate anterior datei intrarii in vigoare a prezentei legi si a caror durata se extinde dupa 1 ianuarie 2018 primesc autorizare doar pana la aceasta data.

Articolul 53 - Anexe
Anexele nr.1-7 fac parte integranta din prezenta lege.

Articolul 54 - Dispozitii finale
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ordonanta Guvernului nr. 37/2002 pentru protectia animalelor utilizate in scopuri stiintifice sau in alte scopuri experimentale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 471/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.

******

Prezenta lege transpune Directiva 2010/63/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 22 septembrie 2010 privind protectia animalelor utilizate in scopuri stiintifice, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L, nr. 276 din 20 octombrie 2010.


Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.


Anexe


Click pentru anexe, format PDF




Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Monitorul Oficial

Poate fi de interes si:
OUG 12/2017 pentru modificarea si completarea OUG 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare. Ordonanta de urgenta nr. 12/2017
OUG 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare. Ordonanta de urgenta nr. 41/2015
Ordin 5232/2015 privind aprobarea Metodologiei de organizare a predarii disciplinei Religie in invatamantul preuniversitar
Legea 220/2015 pentru modificarea si completarea art. 36 din OUG 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice. Lege nr. 220/2015
Ordin 3165/2015 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii in ciclurile de studii universitare de licenta, de master si de doctorat pentru anul universitar 2015-2016
Ordin 657/2014 pentru aprobarea Regulamentului privind regimul actelor de studii in sistemul de invatamant superior
HG 1003/2014 privind suspendarea cursurilor universitare in zilele de 14 si 17 noiembrie 2014. Hotarare nr. 1003/2014
Ordin 4553/2014 pentru aprobarea Calendarului activitatilor prevazute in Metodologia privind echivalarea pe baza ECTS/SECT a invatamantului universitar de scurta durata, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durata de
Ordin 4619/2014 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare si functionare a consiliului de administratie din unitatile de invatamant preuniversitar
Ordin 4542/2014 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea si functionarea invatamantului tertiar nonuniversitar, organizat la nivelul colegiilor din cadrul institutiilor de invatament superior acreditate, in anul scolar 2014-2015
OUG 49/2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative. Ordonanta de Urgenta nr. 49/2014
Legea consortiilor universitare nr. 287/2004 republicata 2014
Ordin nr. 5578/2013 privind transferul de locuri intre cicluri de studii universitare
Ordin nr. 5578/2013 privind transferul de locuri intre cicluri de studii universitare
Ordin 5734/2013 privind cadrul general de organizare si desfasurare a admiterii in ciclurile de studii universitare de licenta, de master si de doctorat pentru anul universitar 2014-2015
Ordin nr. 5455/2013 pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar
Ordin nr. 4959/2013 pentru aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a concursurilor de ocupare a posturilor didactice/catedrelor care se vacanteaza pe parcursul anului scolar in unitatile de invatamant preuniversitar de stat
Ordin 5037/2013 privind corespondenta intre domeniile de studii universitare de doctorat/masterat, domeniile de studii universitare de doctorat si domeniile de doctorat
HG 268/2013 privind aprobarea cifrelor de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar si superior de stat in anul scolar/universitar 2013-2014. Hotararea nr. 268/2013
Legea 49/2013 pentru modificarea art. 12 din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare. Lege nr. 49/2013
Drept international public. Volumul II. Editia 2
Besteliu-Miga Raluca

Pret: 54.9 lei
46.67 lei
COMANDA ACUM

Cautare legislatie:



-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------


Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica




Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
61 useri online

Useri autentificati: