Legea 243/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2006 privind prevenirea si combaterea dopajului in sport
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 793 din 26 octombrie 2015
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I Legea nr. 227/2006 privind prevenirea si combaterea
dopajului in sport, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 147 din 27 februarie 2014, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3, dupa punctul 28 se introduce un nou
punct, pct. 28^1, cu urmatorul cuprins:
"28^1. oficial pentru recoltarea probelor de sange – ofiter de
control doping autorizat, care are si calificare medicala pentru efectuarea
punctiei venoase, obtinuta potrivit prevederilor legale;"
2. Articolul 4^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4^1 (1) Laboratorul de control doping este persoana
juridica de drept public, independenta din punct de vedere analitic si
operational fata de Agentie si orice structura sportiva.
(2) Organizarea, functionarea si finantarea Laboratorului de
control doping se stabilesc prin hotarare a Guvernului."
|
|
3. La articolul 6, punctele 3, 4 si 17 se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"3. raspunde de efectuarea testarilor doping si asigura
gestionarea rezultatelor si a procedurii de audiere;
4. elaboreaza si actualizeaza planul de distribuire a testarilor
doping, in conformitate cu prevederile Codului Mondial Anti-Doping si
ale Standardului international pentru testare si investigatii;
...
17. asigura organizarea si functionarea comisiilor prevazute la
art. 12 alin. (1);"
4. La articolul 6, dupa punctul 28 se introduc doua noi
puncte, pct.29 si 30, cu urmatorul cuprins:
"29. da publicitatii, anual, raportul statistic referitor la
activitatile de control doping intreprinse, copia acestuia fiind comunicata
Agentiei Mondiale Anti-Doping;
30. colecteaza, stocheaza, prelucreaza sau comunica date cu
caracter personal cu privire la sportiv si alte persoane, atunci cand este
necesar si aplicabil in desfasurarea activitatilor anti-doping, in
conformitate cu Codul Mondial Anti-Doping si legislatia nationala in
vigoare."
5. La articolul 12, alineatul (4) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(4) Pentru activitatea prestata de comisiile prevazute la
alin. (1) se percepe o taxa al carei cuantum se stabileste anual, prin
decizie a Consiliului director, aprobata prin ordin al presedintelui
Agentiei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
6. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26 Testarile doping pot fi efectuate de catre ofiterii de
control doping, precum si de catre personalul din cadrul Agentiei,
imputernicit in acest sens de catre presedintele acesteia."
7. La articolul 27, dupa alineatul (1) se introduc doua noi
alineate, alin. (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
"(2) Probele recoltate de la sportivi se afla in proprietatea
autoritatii de testare responsabile pentru respectiva sedinta de recoltare a
probelor.
(3) Autoritatea de testare poate transfera proprietatea asupra
probelor catre autoritatea pentru gestionarea rezultatelor sau o alta
organizatie anti-doping, la cerere."
8. La articolul 28, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Organizatia anti-doping responsabila cu gestionarea
rezultatelor stabileste laboratorul acreditat sau aprobat de Agentia
Mondiala Anti-Doping pentru analiza probelor."
9. La articolul 28, alineatele (4), (5) si (11) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(4) Inainte de informarea sportivului sau a persoanei, in cazul
unei incalcari a reglementarilor anti-doping, Agentia, prin sistemul
ADAMS si prin consultarea cu Agentia Mondiala Anti-Doping si alte
organizatii anti-doping, verifica daca persoana in cauza a savarsit o alta
incalcare a reglementarilor antidoping.
(5) In situatia in care verificarea nu evidentiaza una dintre
situatiile prevazute la alin. (3), Agentia informeaza sportivul in cauza si
federatia sportiva nationala responsabila, Ministerul Tineretului si
Sportului, Comitetul Olimpic si Sportiv Roman, federatia internationala
responsabila si Agentia Mondiala Anti-Doping asupra:
a) rezultatului constatat;
b) reglementarilor anti-doping incalcate;
c) dreptului sportivului de a cere, in scris, in termen de 48 de
ore de la notificare, analiza probei B, precum si perioada aleasa, iar
daca refuza isi pierde acest drept;
d) locului unde se desfasoara analiza probei B, precum si
perioadele comunicate de laborator in acest sens;
e) dreptului sportivului de a solicita, contra cost, pachetul de
documente pentru probele A si B;
f) dreptului sportivului de a accepta in scris suspendarea
provizorie pana la organizarea audierii, exceptand situatiile prevazute la
art. 351 alin. (1);
g) dreptului de a fi prezent personal sau prin reprezentant la
analiza probei B, daca aceasta este solicitata;
h) dreptului sportivului sau al personalului asistent al acestuia
de a renunta la audiere, fie in mod expres, fie cand nu contesta acuzatia
Agentiei, referitoare la faptul ca a avut loc o incalcare a reglementarilor
anti-doping, in termen de 10 zile de la primirea notificarii;
...
(11) Investigarea rezultatului atipic sau pozitiv, in cazul
pasaportului biologic al sportivului, se va face conform Standardului
international pentru laboratoare, iar procedura de gestionare va fi
prevazuta in normele metodologice privind organizarea si desfasurarea
controlului doping."
10. Articolul 32^3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32^3 In baza prevederilor art. 24 alin. (12), autoritatea de
gestionare a rezultatelor este Agentia, in cazul efectuarii de teste
suplimentare, si organizatorul competitiei internationale, in cazul in care
se solicita unui laborator doar efectuarea de analize suplimentare."
11. La articolul 32^5, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Procedura de gestionare a nerespectarii reglementarilor in
vigoare referitoare la disponibilitatea sportivului pentru testarea doping
in afara competitiei, inclusiv nerespectarea de catre sportiv a obligatiei
de a furniza informatii privind localizarea sa, precum si a
reglementarilor privind testele neefectuate si contestarea deciziilor
Agentiei emise cu privire la acestea se stabileste prin normele
metodologice prevazute la alin. (2)."
12. La articolul 33 alineatul (2), litera i) se abroga.
13. La articolul 35^1, alineatele (1) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 35^1 (1) Suspendarea provizorie a unui sportiv, pe baza
unui rezultat pozitiv al probei A pentru substante nespecifice sau pentru
utilizarea unei metode interzise, este obligatorie.
...
(3) Perioada de suspendare provizorie nu este obligatorie in
cazul unei substante specifice."
14. La articolul 36, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) In termen de 20 de zile de la pronuntarea deciziei Comisiei
de audiere, supuse apelului, conform art. 49, sau de la data la care s-a
renuntat la procedura de apel sau s-a renuntat la audiere, in conformitate
cu art. 28 alin. (5) lit. h), Agentia trebuie sa faca publica decizia."
15. La articolul 37, dupa alineatul (2) se introduc trei noi
alineate, alin. (3)-(5), cu urmatorul cuprins:
"(3) In situatia in care sportivul dovedeste lipsa vinovatiei sau
neglijentei semnificative in legatura cu incalcarile prevazute la alin. (1),
rezultatele individuale ale sportivului la celelalte competitii nu vor fi
descalificate decat daca rezultatele sportivului in competitie, alta decat
cea in care s-a produs incalcarea reglementarilor anti-doping, ar fi putut
fi afectate de incalcarea de catre sportiv a prevederilor art. 2 alin. (2).
(4) O incalcare a reglementarilor anti-doping intr-un sport
individual, survenita in timpul unei testari in competitie, duce automat la
descalificarea rezultatelor individuale obtinute in acea competitie, cu
toate consecintele ce decurg de aici, inclusiv retragerea de medalii,
puncte sau premii.
(5) In plus fata de descalificarea automata a rezultatelor
obtinute in competitia in cadrul careia s-a prelevat proba pozitiva, prin
aplicarea alin. (4), toate celelalte rezultate obtinute de sportiv incepand
cu data prelevarii probei pozitive sau cu data savarsirii oricarei alte
incalcari a dispozitiilor art. 2 alin. (2) lit. b)-j) si pana la data inceperii
perioadei de suspendare provizorie sau suspendare vor fi descalificate,
cu toate consecintele ce rezulta din aceasta, inclusiv retragerea de
medalii, puncte si premii, cu exceptia cazului in care principiul echitatii
va impune o alta solutionare."
16. La articolul 39, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Pentru incalcarile prevazute la art. 2 alin. (2) lit. d),
perioada de suspendare va fi de 2 ani, cu posibilitatea reducerii acesteia
la o perioada minima de un an, in functie de gradul de vinovatie a
sportivului."
17. La articolul 39, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Individualizarea sanctiunii suspendarii din activitatea
sportiva cuprinsa intre un an si 2 ani nu se aplica sportivilor cu un istoric
de modificare a informatiilor de localizare de ultim moment sau o
conduita similara a sportivului care genereaza o suspiciune grava de
incercare a evitarii procedurii de testare."
18. La articolul 39, dupa alineatul (6) se introduce un nou
alineat, alin. (7), cu urmatorul cuprins:
"(7) Incalcarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. g) si h), care pot
constitui si incalcari ale unor alte reglementari legale in vigoare, este
raportata autoritatilor profesionale si judiciare competente."
19. La articolul 41, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) In conditiile in care sunt aplicabile prevederile alin. (2),
toate rezultatele competitionale obtinute pe durata perioadei de
suspendare vor fi descalificate."
20. La articolul 42, dupa alineatul (4) se introduce un nou
alineat, alin. (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Decizia cu privire la incalcarea dispozitiilor alin. (1) si (2)
este adoptata de organizatia anti-doping a carei gestionare a rezultatelor
anti-doping a condus la aplicarea perioadei de suspendare."
21. La articolul 42, alineatul (5) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(5) In situatia in care decizia adoptata potrivit alin. (4^1)
stabileste ca s-a produs o incalcare a dispozitiilor alin. (1) si (2)
rezultatele vor fi descalificate, iar perioada de suspendare aplicata initial
va incepe sa curga din nou de la data incalcarii interdictiei."
22. La articolul 42, dupa alineatul (5) se introduce un nou
alineat, alin.(5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Dispozitiile art. 39 alin. (5) sunt aplicabile si personalului
asistent al sportivului care ajuta sportivul sa incalce interdictia de
participare pe timpul perioadei de suspendare, in oricare dintre
modalitatile prevazute la art. 2 alin. (2) lit. i). Sanctiunea se aplica de
organizatia anti-doping care are in jurisdictia sa personalul asistent al
sportivului.
23. La articolul 42, alineatul (6) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(6) Perioada de suspendare acordata in conditiile alin. (5) si (5^1) poate fi redusa in functie de gradul de vinovatie si de alte
circumstante privitoare la caz."
24. Articolul 47^7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47^7 (1) In situatia in care un sportiv sau o alta persoana
din cadrul personalului asistent al sportivului dovedeste ca are dreptul la
reducerea unei sanctiuni, fiindu-i incidente dispozitiile art. 47, 47^1, 47^2 alin. (2), 47^3 si 47^4 alin. (1), inainte de aplicarea reducerii sau inghetarii
sanctiunii, perioada de suspendare aplicabila va fi determinata conform art. 38, 39, 47 si 47^1.
(2) Perioada de suspendare poate fi redusa sau inghetata, dar nu
sub pragul de 1/4 din perioada de suspendare altfel aplicabila."
25. Articolul 47^8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47^8 Sportivul sau persoana din cadrul personalului
asistent al sportivului care ar putea face obiectul unei suspendari, pe o
perioada de 4 ani, pentru incalcarea reglementarilor anti-doping
prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) si c), daca admite imediat incalcarea
reglementarilor anti-doping de care este declarat vinovat, poate beneficia
de o reducere a perioadei de suspendare pana la un maximum de 2 ani,
in functie de gradul de vinovatie, cu incuviintarea Agentiei Mondiale
Anti-Doping."
26. La articolul 49, litera b) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"b) deciziile luate potrivit dispozitiilor art. 42 alin. (4^1), (5) si (6);"
27. La articolul 49, dupa litera k) se introduce o noua litera,
lit. l), cu urmatorul cuprins:
"l) deciziile emise cu privire la nefinalizarea gestionarii
cazurilor de incalcari ale reglementarilor anti-doping din motive
procedurale sau ca urmare a intervenirii prescriptiei."
28. La Titlul II, titlul Capitolului XIII se abroga.
29. La articolul 50, partea introductiva a alineatului (1) si
alin. (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 50 (1) Deciziile prevazute la art. 49 lit. a)-g) si i)-l),
luate in legatura cu o competitie din cadrul unei manifestari sportive
nationale sau care implica sportivi de nivel national, pot fi contestate la
Comisia de apel, in termen de 21 de zile de la data comunicarii, de catre
urmatoarele persoane:
...
(2) Deciziile prevazute la art. 49 lit. h) pot fi contestate la
Curtea de arbitraj sportiv de la Lausanne, denumita in continuare CAS,
in termen de 7 zile de la data comunicarii, numai de catre organizatiile
anti-doping intre care s-a ivit disputa cu privire la raspunderea privind
gestionarea rezultatelor testarii doping."
30. La articolul 50, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alin.(4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Organizatiile anti-doping cu drept de a formula apel,
potrivit dispozitiilor alin. (1) lit. b)-f) pot solicita, in termen de 15 zile de
la comunicarea deciziei, o copie a dosarului complet in baza caruia s-a
emis decizia."
31. La articolul 50^2, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 50^2 (1) Deciziile Comisiei de apel pot fi contestate la
CAS numai de entitatile prevazute la art. 50 alin. (1) lit. c) si f), in
termen de 21 de zile de la data comunicarii."
32. Articolul 50^3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50^3 (1) Deciziile Comisiei de audiere, prevazute la
art. 49 lit. a)-g) si i)-l), luate in legatura cu sportivul de nivel
international sau alta persoana pot fi contestate exclusiv la CAS in
termen de 21 de zile de la data comunicarii, de catre:
a) sportivul de nivel international sau alta persoana care este
subiect al deciziei contestate;
b) structura sportiva careia ii apartine sportivul;
c) federatia internationala responsabila, Comitetul Olimpic
International, Comitetul Paralimpic International;
d) organizatia anti-doping a tarii de domiciliu al
persoanei/sportivului;
e) Agentia.
(2) Agentia Mondiala Anti-Doping poate face apel impotriva
deciziilor prevazute la alin. (1) exclusiv la CAS in termen de 21 de zile
de la ultima zi in care orice parte ar fi putut face apel la CAS sau in
termen de 21 de zile de la primirea de catre aceasta a dosarului complet
referitor la cazul solutionat."
33. Dupa articolul 50^7 se introduc doua noi articole, art. 50^8 si 50^9, cu urmatorul cuprins:
"Art. 50^8 Comisia de apel solutioneaza cauza sub toate
aspectele si nu se limiteaza la elementele, temeiurile sau scopul
revizuirii din prima instanta.
Art. 50^9 (1) Atunci cand Agentia Mondiala Anti-Doping are
dreptul de a contesta si nicio alta parte nu a formulat contestatie
impotriva deciziilor prevazute la art. 49 lit. a)-d), f)-h) si i)-l) in cadrul
procedurii organizatiei anti-doping potrivit art. 50 alin. (1), Agentia
Mondiala Anti-Doping poate face apel impotriva unei astfel de decizii
direct la CAS.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu exclud contestarea deciziilor de
catre Agentia Mondiala Anti-Doping la Comisia de apel."
34. Inaintea articolului 51 se introduce Capitolul XIII^1, cu urmatoarea denumire:
"Capitolul XIII^1 - Obligatiile structurilor sportive nationale si ale Comitetului Olimpic si Sportiv Roman"
35. Dupa articolul 51 se introduce un nou articol, art. 51^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 51^1 (1) Federatiile sportive nationale, precum si orice
alt organizator al unei competitii au obligatia de a desemna o persoana
care sa asigure:
a) spatiul necesar pentru organizarea statiei de control doping
potrivit art. 25 alin. (2);
b) hidratarea sportivilor in statia de control doping, potrivit
Standardului international pentru testare si investigatii.
(2) Prin derogare de la dispozitiile alin. (1), in cazul
competitiilor organizate pentru sporturile de echipa ce se desfasoara pe
parcursul mai multor etape, obligatia prevazuta la alin. (1) revine
cluburilor sportive gazda."
36. La articolul 52^2, alineatele (1) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 52^2 (1) In vederea protejarii sanatatii sportivilor si
prevenirii dopajului in sport, federatiile sportive nationale, cluburile
sportive si ligile profesioniste au obligatia sa isi prevada in bugetul anual
sume destinate testarii doping a sportivilor, precum si educarii acestora.
...
(3) In vederea protejarii sanatatii sportivilor si prevenirii
dopajului in sport, federatiile sportive nationale, cluburile sportive, ligile
profesioniste si personalul asistent al sportivilor au obligatia sa
desfasoare programe de educatie anti-doping."
37. La articolul 52^5, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Nerespectarea prevederilor art. 511 constituie contraventie
si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei."
38. La articolul 74, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 74 (1) Membrii comisiilor prevazute la art. 12 alin. (1),
ofiterii de control doping, personalul Agentiei imputernicit sa efectueze
testari doping si personalul Laboratorului de control doping nu raspund
civil sau penal, dupa caz, daca instantele judecatoresti constata
indeplinirea ori omisiunea indeplinirii de catre acestia, cu buna-credinta
si fara neglijenta, a oricarui act sau fapt in legatura cu exercitarea, in
conditiile legii, a atributiilor ce le revin acestora."
39. Dupa articolul 82 se introduce un nou articol, art. 83, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 83 Ordinea rambursarii sumelor legate de hotararile
CAS si a premiilor in bani retrase va fi urmatoarea:
a) plata sumelor acordate prin hotararile CAS;
b) realocarea, in beneficiul altor sportivi, a premiilor in bani
retrase, daca se prevede astfel in regulamentul federatiei internationale
de specialitate;
c) rambursarea costurilor suportate de organizatia anti-doping
care a efectuat gestionarea rezultatelor in cazul respectiv."
40. Anexa se abroga.
Art. II In tot cuprinsul Legii nr. 227/2006 privind prevenirea
si combaterea dopajului in sport, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege,
sintagma Directia cercetare si laborator control doping se inlocuieste
cu sintagma Laboratorul de control doping. In tot cuprinsul actului
normativ, cuvantul antidoping se va inlocui cu anti-doping.
Art. III Legea nr. 227/2006 privind prevenirea si
combaterea dopajului in sport, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea 1, nr. 147 din 27 februarie 2014, cu modificarile si
completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|