Legea 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 934 din 21 noiembrie 2016
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1 (1) Diminuarea risipei alimentare este un obiectiv
urmarit de toti operatorii economici din sectorul agroalimentar.
(2) In sensul prezentei legi, prin risipa alimentara se intelege
situatia in urma careia alimentele ies din circuitul consumului uman din
pricina degradarii si sunt distruse, conform legislatiei in vigoare.
Art. 2 (1) Operatorii economici din sectorul agroalimentar
sunt obligati sa intreprinda masuri de prevenire a risipei alimentare.
(2) Aceste masuri se desfasoara conform ierarhiei de prevenire a
generarii deseurilor alimentare, astfel:
a) masuri de responsabilizare pentru diminuarea risipei
alimentare pe lantul agroalimetar, incepand cu productia, procesarea,
depozitarea, distributia, comercializarea, ajungand pana la consumatorul
final, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor
alimentare;
b) masuri privind vanzarea cu pret redus a produselor aflate
aproape de expirarea datei-limita de consum, conform legislatiei in
vigoare;
c) masuri privind transferul alimentelor prin donare sau
sponsorizare, pentru consumul uman, dar aflate aproape de expirarea
datei-limita de consum, catre entitati, devenite operatori din sectorul
agroalimentar ca urmare a inregistrarii la Autoritatea Nationala Sanitara
Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, denumita in continuare
ANSVSA, cu obligatia respectarii prevederilor legale cu privire la
conditiile de igiena, inclusiv cerintele privind temperatura pe perioada
depozitarii si transportului precum si la etichetarea corespunzatoare;
|
|
d) masuri pentru directionarea subproduselor nedestinate
consumului uman conform Regulamentului (CE) nr. 1774/2002 al
Parlamentului European si al Consiliului din 3 octombrie 2002 de
stabilire a normelor sanitare privind subprodusele de origine animala
care nu sunt destinate consumului uman, categoria a 3-a pentru
consumul unor categorii de animale, in conditiile prevazute de legislatia
sanitar-veterinara in vigoare privind eliminarea subproduselor de origine
animala;
e) masuri pentru directionarea produselor agroalimentare
devenite improprii consumului uman sau animal prin transformarea in
compost, conform legislatiei sanitar-veterinare in vigoare privind
eliminarea subproduselor de origine animala nedestinate consumului
uman si legislatiei privind protectia mediului;
f) masuri pentru directionarea produselor agroalimentare
devenite improprii consumului uman sau animal in vederea valorificarii
lor prin transformare in biogaz conform legislatiei de mediu si legislatiei
sanitar-veterinare in vigoare;
g) masuri privind dirijarea catre o unitate autorizata de
neutralizare a produselor ramase dupa parcurgerea etapelor prevazute la
lit. a)-f).
Art. 3 (1) Directionarea alimentelor aflate aproape de
expirarea datei-limita de consum, provenite din donatii sau sponsorizari,
se face catre operatorii din sectorul agroalimentar prevazuti la art. 2
alin. (2) lit. c), acestora fiindu-le interzisa comercializarea in orice mod a
alimentelor catre alti operatori din sectorul alimentar sau direct
consumatorului final.
(2) Asociatiile si fundatiile care functioneaza in baza
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu
modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si intreprinderile sociale care functioneaza in baza
Legii nr. 219/2015 privind economia sociala, care devin operatori in
sectorul agroalimentar, pot comercializa alimentele aflate aproape de
expirarea datei-limita de consum, daca isi desfasoara activitatea in
domeniul asistentei sociale.
(3) Operatorii economici din domeniul agroalimentar pot oferi
catre asociatii, fundatii si intreprinderi sociale, alimentele aflate aproape
de expirarea datei-limita de consum, conform prevederilor art. 2 alin. (2)
si alin. (1) al prezentului articol, contra unei sume maxime de
3% + TVA din pretul de achizitie, in cazul comerciantilor, si de
3% + TVA din pretul de productie, in cazul producatorilor si
procesatorilor.
(4) Asociatiile si fundatiile prevazute la alin. (2) pot
comercializa alimentele oferite potrivit alin. (3), cu maximum
25% + TVA din pretul de achizitie, in cazul preluarii de la comercianti,
respectiv cu maximum 25% + TVA din pretul de productie, in cazul
preluarii de la producatori sau procesatori.
Art. 4 (1) Incalcarea uneia din prevederile art. 2 constituie
contraventie, daca nu intruneste conditiile unei infractiuni, si se
sanctioneaza astfel:
a) cu amenda contraventionala de la 1.000 lei la 3.000 lei,
pentru microintreprinderi;
b) cu amenda contraventionala de la 3.000 lei la 6.000 lei,
pentru intreprinderi mici si mijlocii;
c) cu amenda contraventionala de la 6.000 lei la 10.000 lei,
pentru intreprinderi mari.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
catre reprezentantii imputerniciti ai autoritatilor cu atributii de control in
domeniul agroalimentar.
Art. 5 Transferul alimentelor catre entitatile inregistrate la
ANSVSA, se face in baza unui contract de donatie sau sponsorizare.
Art. 6 Prezenta lege intra in vigoare in termen de 6 luni de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 7 In termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi,
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale elaboreaza normele
metodologice de aplicare a acesteia, care vor fi aprobate prin hotarare a
Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|