Legea 153/2011 privind masuri de crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor. Lege nr. 153/2011
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 493 din 11 iulie 2011
In considerarea dreptului constitutional la un mediu inconjurator sanatos, reprezinta actiune de interes public major si
general cresterea calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor prin masuri de reabilitare structural-arhitecturala a anvelopei acestora,
in scopul asigurarii sanatatii, vietii, integritatii fizice si sigurantei populatiei, al conservarii caracterului estetic-arhitectural al cadrului
urban construit, precum si a calitatii mediului natural, in conditiile respectarii si punerii in valoare a specificitatii patrimoniului local
si national.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Detinatorii de orice fel ai cladirilor care, prin
nivelul de degradare a sistemului de inchidere perimetrala, pun
in pericol sanatatea, viata, integritatea fizica si siguranta
populatiei si/sau afecteaza calitatea mediului inconjurator, a
cadrului urban construit si a spatiilor publice urbane, in temeiul
si cu respectarea legislatiei in vigoare privind calitatea in
constructii si a prezentei legi, sunt obligati ca, din proprie
initiativa, sa ia masuri de realizare a lucrarilor de interventie
pentru reabilitarea structural-arhitecturala a anvelopei cladirilor.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a
elabora, organiza, monitoriza si controla realizarea programelor
multianuale privind cresterea calitatii arhitectural-ambientale a
cladirilor prin reabilitarea structural-arhitecturala a anvelopei
acestora, in concordanta cu planurile de urbanism si
regulamentele locale aferente, aprobate in conditiile legii.
(3) In situatia in care detinatorii cladirilor prevazute la alin. (1)
nu iau din proprie initiativa masurile de realizare a lucrarilor de
interventie pentru reabilitarea structural-arhitecturala a anvelopei
cladirilor, autoritatile administratiei publice locale notifica
acestora obligatiile care le revin in conditiile prezentei legi.
Art. 2 Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor
prezentei legi:
a) cladirile expertizate tehnic si incadrate, in conditiile legii,
in clasa I de risc seismic si pentru care proprietarii — persoane
fizice si juridice — sunt obligati sa actioneze pentru proiectarea
si executarea lucrarilor de interventie privind reducerea riscului
seismic al cladirilor;
b) cladirile reabilitate termic sau in curs de reabilitare la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, precum si blocurile de locuinte
inscrise in programe locale multianuale pentru executarea
lucrarilor de reabilitare termica, in conditiile legislatiei in vigoare
privind cresterea performantei energetice a blocurilor de
locuinte;
c) cladirile si ansamblurile clasate sau in curs de clasare, in
conditiile legii, ca monumente istorice.
Art. 3 Prezenta lege stabileste lucrarile de interventie
pentru reabilitarea structural-arhitecturala a anvelopei cladirilor,
etapele, termenele si modul de finantare a lucrarilor, obligatiile
si raspunderile autoritatilor administratiei publice locale si ale
detinatorilor cladirilor prevazute la art. 1 alin. (1), precum si
sanctiunile aplicabile pentru neindeplinirea/indeplinirea
necorespunzatoare a obligatiilor care le revin.
Art. 4 In sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) detinatori de orice fel ai cladirilor, denumiti in continuare
detinatori — proprietari — persoane fizice si juridice —, precum
si autoritati ale administratiei publice si institutii publice, care
detin in proprietate/administrare cladirile prevazute la art. 1
alin. (1);
b) program multianual privind cresterea calitatii arhitecturalambientale
a cladirilor, denumit in continuare program
multianual — document elaborat de catre autoritatile
administratiei publice locale, fundamentat pe planurile de
urbanism si regulamentele locale aferente, aprobate, si care
cuprinde organizarea, monitorizarea si controlul realizarii
masurilor de reabilitare structural-arhitecturala a anvelopei
cladirilor prevazute la art. 1 alin. (1) in conditiile prezentei legi,
inclusiv fundamentarea alocatiilor de la bugetul local si
modalitatile de recuperare a cheltuielilor de la detinatorii
cladirilor;
c) lucrari de interventie pentru reabilitarea structuralarhitecturala
a anvelopei cladirii, denumite in continuare lucrari
de interventie — totalitatea lucrarilor stabilite prin proiectul tehnic
elaborat cu respectarea proiectului initial de arhitectura si a
caracteristicilor de culoare, materiale, detalii, stabilite de
regulamentele de interventie pentru zonele de actiune prioritara
prevazute la lit. e);
d) anvelopa cladirii — ansamblul constructiv de inchidere
perimetrala a cladirii, compus din fatade, indiferent de materiale
si sistem de realizare, precum si sistem de acoperire — terasa
sau invelitoare —, inclusiv elementele exterioare functionale si
de plastica arhitecturala, precum balcoane, logii, bovindouri,
aticuri, cornise, ornamente — brauri, ancadramente, trafoare,
bosaje, profile —, si altele asemenea;
e) zona de actiune prioritara — zona omogena din punctul de
vedere al caracteristicilor urbanistice si arhitecturale, care
afecteaza atractivitatea si competitivitatea localitatii prin
procentul mare de cladiri a caror anvelopa necesita lucrari de
interventie in conformitate cu prezenta lege si care justifica
interventia prioritara. Pentru zonele de actiune prioritara se
stabileste un regulament de interventie ce cuprinde
caracteristicile urbanistice, estetice si arhitecturale care sa
asigure identitatea si coerenta zonei si integrarea armonioasa in
ansamblul localitatii;
f) beneficiar de credite — asociatia de proprietari a blocului
de locuinte, respectiv proprietarul, persoana/e fizica/e, al cladirii
tip locuinta unifamiliala care hotaraste sa execute lucrari de
interventie cu finantare din credit bancar cu garantie
guvernamentala si dobanda subventionata, in conditiile
prezentei legi, precum si cu respectarea normelor specifice de
creditare ale finantatorului;
g) finantator — institutie de credit, inclusiv unitatile teritoriale
ale acesteia — sucursale, agentii, altele asemenea —, care
accepta sa acorde credite in conditiile prezentei legi;
h) FNGCIMM — Fondul National de Garantare a Creditelor
pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii — S.A I.F.N.;
i) garantie guvernamentala — garantie asumata de
FNGCIMM, in numele si in contul statului, materializata intr-un
contract de garantare, care acopera pierderea suportata de
finantator, ca urmare a producerii riscului de credit, si care trebuie sa fie irevocabila, neconditionata si expresa, conform
reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei relevante din
perspectiva recunoasterii calitatii de diminuator de risc de credit
al garantiilor;
j) credit garantat — credit bancar acordat beneficiarilor de
credite, garantat in procent de 100% de FNGCIMM, in numele
si in contul statului, exclusiv dobanzile si comisioanele bancare
si alte sume datorate de beneficiar in baza contractului de credit;
k) dobanda subventionata — dobanda datorata de
beneficiarul de credite catre finantator in legatura cu creditul
garantat, care este platita in locul beneficiarului de credite de
catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, de la bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si
Turismului, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta
destinatie;
l) conventie de fideiusiune — conventie prin care
proprietarul/coproprietarul unei locuinte dintr-o cladire tip bloc
de locuinte/locuinta unifamiliala se obliga fata de Ministerul
Finantelor Publice sa plateasca el insusi obligatia pe care
asociatia de proprietari/coproprietarul nu o indeplineste la
scadenta, proportional cu cota-parte indiviza pe care o detine
din proprietatea comuna, respectiv pentru valoarea
partiala/totala de executare a garantiei in cazul coproprietarilor
cladirilor tip locuinta unifamiliala;
m) contract de garantare — contractul incheiat intre
FNGCIMM, finantator si beneficiarul de credite, in care se
prevad conditiile specifice de acordare si plata a garantiei
guvernamentale;
n) cadru urban construit — expresia fizic-perceptiva a
ansamblului rezultat prin asocierea in timp a elementelor fizicospatiale
— constructii si spatii amenajate —, interconectate prin
relatii de functionalitate si spatialitate, care caracterizeaza si
confera specificitate unei localitati;
o) locuinta unifamiliala — cladire cu destinatia de locuinta,
care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii.
Art. 5 (1) Pentru elaborarea si fundamentarea
programelor multianuale, autoritatile administratiei publice locale
au obligatia luarii masurilor necesare pentru identificarea si
inventarierea cladirilor prevazute la art. 1 alin. (1), precum si a
detinatorilor acestora, stabilirea zonelor de actiune prioritara si
a regulamentelor de interventie, in conditiile prevazute de
prezenta lege.
(2) Zonele de actiune prioritara si regulamentele de
interventie prevazute la alin. (1) se elaboreaza in conditiile
prevazute la art. 28 alin. (1) lit. b) si alin. (2).
(3) Programele multianuale, listele de inventariere a cladirilor
prevazute la art. 1 alin. (1) si a detinatorilor acestora, precum si
stabilirea zonelor de actiune prioritara si regulamentele de
interventie aferente se avizeaza din punct de vedere urbanistic,
estetic si arhitectural de catre comisiile locale de urbanism si
amenajarea teritoriului si se aproba, respectiv se actualizeaza
ori de cate ori este necesar, prin hotarari ale consiliilor locale ale
municipiilor, oraselor si comunelor, precum si ale Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(4) Comisiile locale de urbanism si amenajarea teritoriului
prevazute la alin. (3) pot fi abilitate prin hotarare a consiliilor
locale ale municipiilor, oraselor si comunelor, precum si a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, sa
avizeze documentatii tehnice pentru lucrarile de interventie, sa
monitorizeze executarea lucrarilor, inclusiv sa participe la
receptia la terminarea lucrarilor.
(5) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (3) si (4),
comisiile locale de urbanism si amenajarea teritoriului
colaboreaza, in conditiile legii, cu filialele teritoriale ale Ordinului
Arhitectilor din Romania, precum si cu Ministerul Culturii si
Patrimoniului National si/sau serviciile deconcentrate ale
acestuia, dupa caz.
Capitolul II - Lucrari de interventie
Art. 6 (1) Lucrarile de interventie privind reabilitarea
structural-arhitecturala a anvelopei cladirilor se stabilesc prin
proiectul tehnic elaborat de colective tehnice de specialitate
coordonate de un arhitect cu drept de semnatura si pot consta,
dupa caz, in:
a) lucrari de reparare/refacere a zidariilor/peretilor exteriori;
b) lucrari de reparare/refacere a finisajelor exterioare,
precum tencuieli, zugraveli, vopsitorii, placaje si altele
asemenea;
c) lucrari de reparare/refacere a sistemului de acoperire;
d) lucrari de reparare/refacere a tamplariei exterioare si a
elementelor exterioare functionale, precum balcoane, logii,
bovindouri, aticuri, cornise si altele asemenea;
e) lucrari de reparare/refacere a elementelor de plastica
arhitecturala, precum brauri, ancadramente, bosaje, profiluri si
altele asemenea;
f) lucrari de demontare a instalatiilor si echipamentelor
montate aparent pe fatade/acoperis, precum si remontarea
acestora dupa efectuarea lucrarilor de interventie.
(2) Odata cu lucrarile prevazute la alin. (1) se pot executa,
dupa caz, si lucrari de interventie justificate din punct de vedere
tehnic prin proiect, precum:
a) lucrari de reparare/refacere a trotuarului de protectie al
cladirii;
b) lucrari de eliminare a igrasiei, precum si de izolare a
rosturilor;
c) alte lucrari de aceasta natura, dupa caz.
Art. 7 Odata cu executarea lucrarilor de interventie
prevazute la art. 6, detinatorii pot decide si executarea lucrarilor
de reabilitare termica a anvelopei cladirii, in conditiile legislatiei
in vigoare privind cresterea performantei energetice a cladirilor.
Capitolul III - tapele necesare implementarii programului multianual si ermenele de realizare a lucrarilor de interventie
Art. 8 (1) Etapele necesare elaborarii si implementarii
programului multianual sunt urmatoarele:
a) identificarea si inventarierea cladirilor prevazute la art. 1
alin. (1), precum si a detinatorilor acestora;
b) stabilirea zonelor de actiune prioritara si elaborarea
regulamentelor de interventie, in baza strategiei de dezvoltare si
a planurilor de urbanism aprobate, precum si stabilirea
termenelor specifice pentru indeplinirea masurilor de crestere a
calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor, pentru fiecare
categorie de zone de pe teritoriul localitatii;
c) notificarea de catre primar a detinatorilor cladirilor
inventariate;
d) decizia detinatorului persoana juridica/asociatie de
proprietari luata prin hotarare emisa in conditiile legii ori, dupa
caz, acordul scris al detinatorului persoana fizica privind
realizarea masurilor notificate si asigurarea sumelor necesare
proiectarii si executarii lucrarilor de interventie;
e) proiectarea lucrarilor de interventie;
f) executarea lucrarilor de interventie;
g) receptia la terminarea lucrarilor de interventie;
h) receptia finala, dupa expirarea perioadei de garantie de
buna executie de 5 ani de la data receptiei la terminarea
lucrarilor.
(2) Notificarea prevazuta la alin. (1) lit. c), al carei continutcadru
este prevazut in anexa nr. 1, se transmite cu confirmare
de primire si cuprinde in principal:
a) obligatiile care revin detinatorilor pentru cresterea calitatii
arhitectural-ambientale a cladirilor prin executarea lucrarilor de interventie pentru reabilitarea structural-arhitecturala a anvelopei
acestora;
b) facilitatile prevazute de prezenta lege;
c) conditiile, masurile si elementele privind respectarea unor
caracteristici de culoare, materiale, detalii, prevazute in
regulamentul de interventie;
d) termenul general sau, dupa caz, termenul specific stabilit
pentru fiecare zona de actiune prioritara;
e) raspunderile detinatorilor;
f) sanctiunile aplicabile in cazul neindeplinirii/indeplinirii
necorespunzatoare a obligatiilor.
Art. 9 (1) Termenul general prevazut la art. 8 alin. (2) lit. d)
pentru executarea lucrarilor de interventie este de 12 luni de la
data primirii de catre detinator a notificarii transmise in conditiile
art. 8 alin. (2).
(2) La solicitarea scrisa a detinatorului notificat, depusa la
autoritatea administratiei publice competente in termenul
prevazut la art. 10, tinand seama de motivele invocate de
acesta, precum si de concluziile notei tehnice de constatare si
documentele tehnice prevazute de prezenta lege privind natura,
complexitatea si amploarea lucrarilor de interventie necesare,
primarul poate aproba, prin acord scris, majorarea
corespunzatoare a termenului general prevazut la alin. (1), dar
nu mai mult de 6 luni, putand stabili si termene intermediare de
control al executarii lucrarilor de interventie.
(3) Daca lucrarile de interventie necesare nu au fost
executate sau au fost incepute, dar nu au fost finalizate, in
termenele notificate, precum si in situatia in care detinatorii
notificati refuza executarea lucrarilor de interventie in conditiile
si la termenele notificate, primarul poate solicita consiliului local
aprobarea executarii de catre autoritatea administratiei publice
locale a lucrarilor de interventie, in numele si pe cheltuiala
detinatorilor notificati, in limita fondurilor aprobate anual cu
aceasta destinatie in bugetul local, cu conditia constituirii
dreptului de creanta si a recuperarii cheltuielilor de la detinatorii
notificati, in conditiile legii, pana la data receptiei finale a
lucrarilor de interventie executate.
(4) In toate cazurile in care detinatorul notificat aflat in situatia
prevazuta la alin. (3) nu permite accesul la cladirea supusa
lucrarilor de interventie in vederea executarii acestora de catre
autoritatea administratiei publice locale, primarul, pentru a pune
in aplicare hotararea consiliului local prevazuta la alin. (3), va
solicita autorizarea instantei judecatoresti competente, prin
ordonanta presedintiala, potrivit dispozitiilor Codului de
procedura civila.
Art. 10 Detinatorii notificati au obligatia de a transmite
primariei hotararea ori, dupa caz, acordul scris, prevazute la
art. 8 alin. (1) lit. d), insotita/insotit de nota tehnica de constatare
elaborata in conditiile prezentei legi, in termen de maximum
60 de zile de la data primirii notificarii, precum si de a instiinta
primaria si inspectoratul judetean in constructii cu privire la
inceperea executarii lucrarilor de interventie, respectiv receptia
la terminarea acestora, in conditiile legislatiei in vigoare privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii.
Art. 11 (1) In etapa privind proiectarea lucrarilor de
interventii, prevazuta la art. 8 alin. (1) lit. e), se elaboreaza:
a) nota tehnica de constatare, prin derogare de la prevederile
Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile
ulterioare, precum si documentatia de avizare a lucrarilor de
interventie, daca este cazul;
b) documentatia tehnica pentru autorizarea executarii
lucrarilor de interventie si obtinerea autorizatiei de construire,
daca este cazul;
c) proiectul tehnic si detaliile de executie elaborat/elaborate
in conditiile legii, cu respectarea proiectului de arhitectura
existent la cartea tehnica a constructiei si a caracteristicilor de
culoare, materiale, detalii stabilite de regulamentele de
interventie pentru zonele de actiune prioritara prevazute la art. 4
lit. e), precum si a notei tehnice de constatare si, dupa caz, a
documentatiei tehnice autorizate prevazute la lit. b);
d) documentatia de atribuire pentru achizitia contractarii
proiectarii si executarii lucrarilor de interventie, in conditiile legii,
daca este cazul.
(2) Documentatia tehnica prevazuta la alin. (1) lit. b) se
elaboreaza, respectiv autorizatia de construire se obtine, daca
lucrarile de interventie modifica aspectul arhitectural al fatadelor
si/sau al sistemului de acoperire, stabilit prin proiectul initial de
arhitectura existent la cartea tehnica a constructiei, prin
schimbarea formei, dimensiunilor, materialelor, cromaticii si/sau
ornamentatiei existente.
(3) Nota tehnica de constatare prevazuta la alin. (1) lit. a), al
carei continut-cadru este prevazut in anexa nr. 2, se elaboreaza
de catre experti tehnici atestati, in scopul stabilirii starii tehnice
a cladirii din punctul de vedere al asigurarii cerintelor esentiale
de calitate a constructiilor, in principal a cerintelor esentiale
„rezistenta mecanica si stabilitate”, „securitate la incendiu” si
„siguranta in exploatare”, prin aplicarea metodei de evaluare
calitativa pe baza examinarii directe, la fata locului, a cladirii,
conform reglementarilor tehnice in vigoare din domeniul
constructiilor.
(4) In cazul in care prin nota tehnica de constatare se
stabileste necesitatea efectuarii unei expertize tehnice pentru
structura de rezistenta si/sau pentru terenul de fundare ori a
unor lucrari de consolidare/reparatii la structura de rezistenta a
cladirii, care conditioneaza executarea lucrarilor de interventie,
detinatorul notificat informeaza in scris primarul si inspectoratul
teritorial in constructii, in termenul prevazut la art. 10, in vederea
initierii masurilor privind reducerea riscului seismic al cladirii, in
conditiile legii.
(5) Proiectarea si executarea lucrarilor de interventie se
realizeaza cu respectarea prevederilor Legii nr. 10/1995, cu
modificarile ulterioare, precum si a reglementarilor tehnice din
domeniul constructiilor.
(6) Proiectantii au obligatia de a asigura, prin proiectele
tehnice si detaliile de executie elaborate, nivelurile de
performanta prevazute de legislatia privind calitatea in
constructii, precum si calitatea estetica, arhitecturala si
ambientala a cladirilor, in scopul realizarii/conservarii
specificitatii cadrului urban construit.
(7) Documentatia tehnica pentru autorizarea executarii
lucrarilor de interventie, proiectele tehnice si detaliile de executie
se verifica de catre verificatori de proiecte atestati.
(8) In situatia in care, in conditiile legii, lucrarile de interventie
pot fi executate fara autorizatie de construire, acestea se
realizeaza cu avizul tehnic prealabil al arhitectului-sef al
municipiului, orasului sau al municipiului Bucuresti ori, dupa caz,
al arhitectului-sef al judetului sau al persoanei cu
responsabilitate in domeniul amenajarii teritoriului si
urbanismului si al autorizarii executarii lucrarilor de constructii
din cadrul primariei comunei, emis in baza proiectului tehnic si
detaliilor de executie, elaborate cu respectarea regulamentelor
de interventie si verificate in conditiile legii, depuse de detinator
la autoritatea administratiei publice locale competente.
(9) Prin avizul tehnic prealabil prevazut la alin. (8) emitentul
are obligatia de a asigura realizarea coerentei lucrarilor de
interventie asupra cladirii cu imaginea urban-arhitecturala a
zonei adiacente, respectarea caracterului zonei si pastrarea
identitatii acesteia.
Capitolul IV - Finantarea
Art. 12 Finantarea proiectarii si executarii lucrarilor de
interventie prevazute la art. 6 se asigura, pe cheltuiala proprie,
de catre detinatorii cladirilor prevazute la art. 1 alin. (1).
Art. 13 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 12,
autoritatile administratiei publice locale pot asigura prin bugetul
local, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie:
a) preluarea integrala a cheltuielilor aferente lucrarilor de
interventie corespunzatoare cotei proprietarului/proprietarilor de
locuinte aflat/aflati in imposibilitate de a asigura sumele ce ii/le
revin, la cererea acestuia/acestora, ca masura de protectie
sociala, daca proprietarul/proprietarii face/fac dovada ca
realizeaza venituri medii nete lunare pe membru de familie sub
castigul salarial mediu net lunar pe economie;
b) preluarea integrala a cheltuielilor aferente lucrarilor de
interventie in situatia prevazuta la art. 9 alin. (3), in conditiile
legii;
c) cofinantarea cheltuielilor aferente lucrarilor de interventie
la cladirile amplasate in zone construite protejate sau in centrele
istorice ale localitatilor, precum si in statiunile/localitatile/zonele
turistice, balneare, climatice si/sau balneoclimatice, definite in
conditiile legii.
(2) Conditiile de selectie si de preluare a cheltuielilor pentru
aplicarea prevederilor alin. (1), precum si masurile necesare in
vederea recuperarii de la detinatorii notificati a cheltuielilor
efectuate de la bugetul local se stabilesc si se aproba prin
hotarare a consiliului local/Consiliului General al Municipiului
Bucuresti.
Art. 14 Pentru cladirile amplasate in zone protejate si in
zone de protectie a monumentelor istorice inscrise in Lista
patrimoniului mondial, definite potrivit legii, autoritatile
administratiei publice centrale cu atributii in domeniul dezvoltarii
regionale si turismului, prin programe specifice aprobate in
conditiile legii, pot asigura de la bugetul de stat prin bugetul
propriu, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie,
preluarea partiala sau integrala a cheltuielilor aferente lucrarilor
de interventie care se executa la anvelopa acestor cladiri.
Art. 15 La termenele prevazute de legislatia in vigoare
privind finantele publice locale, autoritatile administratiei publice
locale stabilesc, in cadrul programelor multianuale, necesarul
de alocatii de la bugetul local pentru finantarea cheltuielilor
prevazute la art. 13.
Art. 16 (1) Prin exceptie de la prevederile art. 12,
asociatiile de proprietari — persoane juridice fara scop
patrimonial — si proprietarii locuintelor unifamiliale — persoane
fizice au dreptul de a beneficia de credite bancare acordate de
institutii de credit, denumite in continuare finantatori, cu garantie
guvernamentala si cu dobanda subventionata, pentru
executarea lucrarilor de interventie prevazute la art. 6 la
anvelopa cladirilor de locuit detinute de acestea/acestia, in
conditiile prezentei legi.
(2) Decizia de reabilitare structural-arhitecturala a anvelopei
cladirilor de locuit cu credite bancare cu garantie
guvernamentala si cu dobanda subventionata se ia de catre
asociatiile de proprietari/proprietarii de locuinte prevazute/
prevazuti la alin. (1), denumite/denumiti in cele ce urmeaza
beneficiari de credite.
(3) In cazul asociatiei de proprietari aflate in situatia
prevazuta la alin. (1), hotararea pentru executarea lucrarilor de
interventie se ia cu votul a minimum 90% din membrii asociatiei
de proprietari, iar hotararea de contractare a unui imprumut
bancar in conditiile prezentei legi se ia cu votul a minimum 90%
din membrii asociatiei de proprietari care nu pot asigura din
surse proprii cota-parte care le revine din lucrarile de interventie.
Hotararea adunarii generale a asociatiei de proprietari privind
executarea lucrarilor de interventie si contractarea imprumutului
bancar se aduce la cunostinta tuturor proprietarilor din
condominiu, inclusiv a celor care nu sunt membri ai asociatiei de
proprietari, prin afisare la avizierul asociatiei, in termen de 5 zile
de la data cand a fost adoptata.
Art. 17 (1) Lucrarile de interventie prevazute la art. 6 sunt
eligibile pentru contractare de credite bancare cu garantie
guvernamentala si dobanda subventionata daca se executa la
anvelopa cladirilor de locuit detinute de beneficiarii de credite
prevazuti la art. 16 alin. (1).
(2) Beneficiarul de credite este eligibil daca:
a) asociatia de proprietari nu inregistreaza mai mult de doua
rate scadente si neachitate la plata facturilor de utilitati in
ultimele 3 luni calendaristice anterioare evaluarii eligibilitatii de
catre finantator;
b) proprietarul de locuinta unifamiliala, persoana fizica, nu
inregistreaza mai mult de doua rate scadente si neachitate
la plata facturilor de utilitati — iluminat, gaze naturale si
apa-canal — in ultimele 3 luni calendaristice anterioare evaluarii
eligibilitatii de catre finantator.
(3) Conditia de eligibilitate prevazuta la alin. (2) reprezinta
conditie initiala care trebuie indeplinita in mod obligatoriu de
beneficiarul de credite in vederea solicitarii unui credit in
conditiile prezentei legi.
(4) In vederea obtinerii creditului cu garantie guvernamentala
si dobanda subventionata, beneficiarul de credite trebuie sa
indeplineasca cumulativ conditia initiala prevazuta la alin. (2) si
conditiile din normele de creditare ale finantatorului, precum si
cele prevazute de normele de aplicare a prezentei legi.
(5) Conditiile de eligibilitate a finantatorului si, respectiv,
conditiile de eligibilitate a constructorului se stabilesc prin
normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 18 Nota tehnica de constatare, proiectul tehnic si
detaliile de executie, precum si, daca este cazul, documentatia
de avizare a lucrarilor de interventie si documentatia pentru
autorizarea lucrarilor de interventie se realizeaza, in conditiile
legii, prin grija beneficiarilor de credite si se finanteaza din
sursele proprii ale acestora.
Art. 19 Executarea lucrarilor de interventie la anvelopa
cladirilor de locuit detinute de beneficiarii de credite se
finanteaza astfel:
a) din sursele proprii ale acestora, reprezentand minimum
10% din valoarea de executie a lucrarilor de interventie;
b) din credite bancare in lei, cu garantie guvernamentala si
cu dobanda subventionata, contractate de beneficiarii de credite
si garantate in cota de 100% de FNGCIMM in numele si in
contul statului, reprezentand maximum 90% din valoarea de
executie a lucrarilor de interventie.
Art. 20 Perioada de rambursare a creditelor bancare cu
garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata este de
maximum 5 ani.
Art. 21 (1) Dobanda aferenta creditelor bancare cu
garantie guvernamentala acordate beneficiarilor de credite se
suporta de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltarii
Regionale si Turismului, in limita sumelor aprobate anual cu
aceasta destinatie.
(2) Structura dobanzii, precum si plafonul maxim al creditului
cu garantie guvernamentala, pe beneficiar, se stabilesc prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi elaborate in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.
(3) Orice alte costuri aferente creditului, precum si penalitatile
percepute de finantator ca urmare a neplatii ratelor la termenele
scadente conform graficului de rambursare a creditului aprobat
se suporta de catre beneficiarul de credite.
Art. 22 (1) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu
modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor
Publice este autorizat sa mandateze FNGCIMM in vederea
emiterii de garantii in numele si in contul statului in favoarea
finantatorilor care acorda credite beneficiarilor de credite.
(2) Intre Ministerul Finantelor Publice si FNGCIMM se
incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile
partilor in derularea finantarii prin credite bancare cu garantie
guvernamentala si cu dobanda subventionata.
(3) Beneficiarul de credite va garanta prin angajament
asumat de catre proprietarii locuintelor unifamiliale sau ai celor
din blocurile de locuinte, in calitate de fideiusori, pentru
recuperarea sumelor neplatite de beneficiarul de credite,
rezultate din executarea garantiilor acordate de FNGCIMM in
numele si in contul statului. Nu incheie conventii de fideiusiune,
respectiv nu au calitatea de fideiusori membrii asociatiei de
proprietari care achita din surse proprii cota-parte ce le revine
din lucrarile de interventie.
(4) Conventiile de fideiusiune constituie titluri executorii si au
valoare de inscrisuri autentice.
(5) In baza conventiilor de fideiusiune, asupra cladirilor de
locuit detinute de beneficiarii de credite se noteaza in partea
a III-a a cartii funciare a imobilelor existenta contractului de
imprumut si a conventiei de fideiusiune.
(6) La transmiterea dreptului de proprietate, dobanditorul se
subroga in drepturile si obligatiile proprietarului, indiferent daca
proprietarul are sau nu calitatea de fideiusor.
(7) In cazul in care se ramburseaza integral creditul garantat,
notarea prevazuta la alin. (5) se radiaza in conditiile legii.
(8) In cazul in care beneficiarul de credite este o asociatie
de proprietari, in temeiul conventiilor de fideiusiune, proprietarii
din blocul de locuinte care nu au achitat sumele care le revin
catre asociatia de proprietari sunt obligati sa plateasca personal
sumele rezultate din executarea garantiilor acordate de
FNGCIMM in numele si in contul statului, in limita cotei-parti ce
le revine din valoarea creditului, proportional cu cota-parte
indiviza detinuta de fiecare dintre acesti proprietari din
proprietatea comuna.
Art. 23 Intre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului
si finantatorii care acorda credite bancare beneficiarilor de
credite in conditiile prezentei legi se incheie conventii, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice, prin care se stabilesc drepturile
si obligatiile partilor in finantarea dobanzii subventionate
aferente sumelor utilizate din creditele acordate, in limita
plafonului anual aprobat cu aceasta destinatie in bugetul
Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Art. 24 (1) Sumele rezultate din executarea garantiilor
acordate de FNGCIMM in numele si in contul statului se platesc
finantatorului de catre Ministerul Finantelor Publice din bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice — Actiuni
generale, pe baza documentelor justificative prezentate de
FNGCIMM.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) ce urmeaza a fi recuperate
sunt scadente incepand cu ziua urmatoare datei efectuarii platii
de catre Ministerul Finantelor Publice.
(3) Inscrisurile intocmite de directia de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, prin care se individualizeaza
sumele de recuperat exprimate in moneda nationala, constituie
titluri de creanta si cuprind elementele actului administrativ fiscal
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Creantele individualizate in aceste titluri sunt
asimilate creantelor fiscale.
(4) In termen de 15 zile de la data efectuarii platilor prevazute
la alin. (1), titlurile de creanta impreuna cu dovada comunicarii
acestora se transmit organelor fiscale competente subordonate
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea colectarii,
potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare. In cadrul aceluiasi termen
titlul de creanta se comunica debitorului.
(5) Titlul de creanta devine titlu executoriu la implinirea
termenului de 60 de zile de la data comunicarii acestuia catre
debitor.
(6) Sumele incasate potrivit alin. (4) constituie venituri ale
bugetului de stat si se vireaza intr-un cont de venituri bugetare
distinct.
(7) Dispozitiile art. 154 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, nu sunt aplicabile in cazul executarii silite pentru
stingerea creantelor datorate bugetului de stat rezultate din
executarea garantiilor emise in numele si in contul statului, in
conditiile prezentei legi.
Art. 25 (1) Plafonul anual al garantiilor care pot fi emise
potrivit art. 22 alin. (1) se stabileste de Ministerul Finantelor
Publice si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Conditiile generale de acordare a creditelor, a garantiilor
guvernamentale, criteriile de eligibilitate pentru beneficiarii de
credite, altele decat cele prevazute la art. 17 alin. (2), criteriile de
eligibilitate pentru banci si operatori economici cu activitate in
constructii, precum si regulile de gestionare a subventiilor si
garantiilor se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei legi,
elaborate de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul
Dezvoltarii Regionale si Turismului si aprobate prin hotarare a
Guvernului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi.
Art. 26 Atribuirea contractelor de servicii privind
executarea lucrarilor de interventie la anvelopa cladirilor de
locuit prin credite bancare cu garantie guvernamentala si
dobanda subventionata se efectueaza in conditiile legii.
Capitolul V - Obligatii si raspunderi
Art. 27 Consiliul local/Consiliul General al Municipiului
Bucuresti aproba, la propunerea primarului/primarului general
al municipiului Bucuresti, documentele prevazute la art. 5
alin. (3), precum si masurile prevazute la art. 9 alin. (3).
Art. 28 (1) Primarul/Primarul general al municipiului
Bucuresti are urmatoarele obligatii:
a) de a realiza identificarea si inventarierea cladirilor
prevazute la art. 1 alin. (1) si a detinatorilor acestora;
b) de a realiza, prin intermediul institutiei arhitectului-sef,
stabilirea zonelor de actiune prioritara si elaborarea
regulamentelor de interventie aferente acestora;
c) de a notifica detinatorii cladirilor inventariate, potrivit
prevederilor art. 8 alin. (1) lit. c) si alin. (2);
d) de a monitoriza si de a controla modul de realizare a
lucrarilor de interventie de catre detinatorii notificati, pe toata
durata executarii masurilor notificate;
e) de a autoriza executarea lucrarilor de interventie, in
conditiile legii;
f) de a participa la receptia la terminarea lucrarilor;
g) in situatia prevazuta la art. 13 alin. (1) lit. b), de a
contracta, potrivit prevederilor legale in vigoare, proiectarea si
executarea lucrarilor de interventie, de a efectua receptia la
terminarea lucrarilor, de a transmite detinatorilor documentele
care completeaza cartea tehnica a constructiei si de a asigura
recuperarea cheltuielilor de la detinatorii notificati, pana la data
receptiei finale a lucrarilor de interventie;
h) in situatiile prevazute la art. 13 alin. (1), de a asigura
controlul utilizarii eficiente a fondurilor alocate si de a raspunde
in conditiile legii pentru necesitatea si oportunitatea sumelor,
precum si pentru realitatea, exactitatea si legalitatea sumelor
cheltuite in scopul pentru care au fost alocate.
(2) Pentru ducerea la indeplinire a obligatiilor prevazute la
alin. (1) lit. b), primarul/primarul general al municipiului
Bucuresti, prin institutia arhitectului-sef, colaboreaza, in
conditiile legii, cu Ordinul Arhitectilor din Romania, cu arhitecti si
urbanisti cu drept de semnatura, precum si cu experti tehnici in
constructii.
Art. 29 Detinatorii de constructii notificati:
a) isi dau acordul ori, dupa caz, hotarasc, in conditiile legii,
realizarea masurilor notificate;
b) asigura sursa de finantare necesara pentru realizarea
masurilor notificate;
c) contracteaza proiectarea si executarea lucrarilor de
interventie, in conditiile legii;
d) organizeaza receptia la terminarea lucrarilor, precum si
receptia finala la sfarsitul perioadei de garantie de 5 ani si
completeaza cartea tehnica a constructiei cu documentele
aferente lucrarilor de interventie executate.
Capitolul VI - Sanctiuni
Art. 30 Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare
a obligatiilor care revin detinatorilor notificati cu privire la
realizarea lucrarilor de interventie pentru reabilitarea structuralarhitecturala
a anvelopei cladirilor inventariate se constata de
catre organul cu atributii de control al autoritatii administratiei
publice locale, in limita competentelor care ii revin, la expirarea
termenului comunicat detinatorului prin notificarea prevazuta la
art. 8 alin. (1) lit. c) si, dupa caz, a termenului prevazut la art. 9
alin. (2) si se consemneaza in procesul-verbal de constatare.
Art. 31 (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 28 alin. (1)
lit. a), cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei;
b) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 28 alin. (1)
lit. b), cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei;
c) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 29 lit. c), cu
amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei;
d) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 29 lit. d), cu
amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevazute la alin. (1) se fac dupa cum urmeaza:
a) de catre prefect, pentru cele prevazute la alin. (1) lit. c) si d);
b) de catre persoanele cu atributii de control anume
imputernicite de primariile municipiilor, oraselor si municipiului
Bucuresti, precum si, dupa caz, de consiliile judetene sau ale
comunelor, pentru cele prevazute la alin. (1) lit. a) si b).
Art. 32 Contraventiilor prevazute la art. 31 alin. (1) le sunt
aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Capitolul VII - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 33 In termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, primarii municipiilor si oraselor, primarul general
al municipiului Bucuresti, precum si, dupa caz, primarii
comunelor finalizeaza identificarea si inventarierea cladirilor
prevazute la art. 1 alin. (1) si a detinatorilor acestora, stabilirea
zonelor de actiune prioritara, precum si elaborarea
regulamentelor de interventie.
Art. 34 (1) In situatia prevazuta la art. 11 alin. (2), prin
derogare de la prevederile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, se aplica urmatoarele prevederi:
a) certificatul de urbanism si autorizatia de construire pentru
executarea lucrarilor de interventie se elibereaza, in regim de
urgenta, in cel mult 15 zile de la data inregistrarii solicitarii, cu
scutire de taxa;
b) autorizatia de construire se emite fara prezentarea
extrasului de plan cadastral si a extrasului de carte funciara de
informare.
(2) Acordul primarului prevazut la art. 9 alin. (2) se emite cu
titlu gratuit, in cel mult 10 zile de la data inregistrarii solicitarii
depuse la primarie de catre detinatorul notificat.
(3) Avizul tehnic prealabil prevazut la art. 11 alin. (8) se emite
cu titlu gratuit, in cel mult 15 zile de la inregistrarea
documentatiei tehnice depuse la primarie de catre detinatorul
notificat.
Art. 35 (1) Pentru lucrarile de interventie prevazute in
prezenta lege, prin derogare de la prevederile legale in vigoare,
detinatorii notificati beneficiaza de urmatoarele facilitati: scutirea
de la virarea cotei de 0,7% si a cotei de 0,1%, dupa caz, catre
Inspectoratul de Stat in Constructii, precum si a cotei de 0,5%
catre Casa Sociala a Constructorului, din cheltuielile cu lucrarile
de interventie.
(2) Autoritatile administratiei publice locale pot hotari, in
conditiile legii, scutirea de la plata impozitului pe cladiri, datorat
pentru o perioada de 5 ani consecutivi, cu incepere din anul
fiscal in care a fost efectuata receptia la terminarea lucrarilor.
Art. 36 (1) Cuantumul cheltuielilor efectuate de catre
autoritatea administratiei publice locale, in numele si pe
cheltuiala detinatorului notificat, aflat in situatia prevazuta la
art. 9 alin. (3), pentru executarea lucrarilor de interventie, se
consemneaza intr-un inscris, ce constituie titlu de creanta, in
care se stabilesc inclusiv termenele de plata a sumei datorate de
catre detinatorii notificati. In cazul cladirilor inscrise in cartea
funciara, titlul de creanta va mentiona numarul cadastral al
cladirii.
(2) Detinatorul nemultumit de cuantumul sumei datorate in
inscrisul ce constituie titlu de creanta poate formula contestatie
in conditiile art. 209 alin. (4) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) Decizia prin care se solutioneaza contestatia se comunica
contestatarului si poate fi atacata la instanta judecatoreasca
competenta in conditiile Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Inscrisul care constituie titlu de creanta devine titlu
executoriu la expirarea termenului de plata prevazut in acesta.
(5) Somatia insotita de titlul executoriu se comunica
detinatorului notificat aflat in situatia prevazuta la art. 9 alin. (3),
potrivit legii.
(6) Sumele recuperate potrivit prezentului articol se vireaza
in conturile comunicate de catre autoritatile administratiei
publice locale si constituie venituri la bugetele locale.
Art. 37 Prezenta lege se completeaza cu prevederile Legii
nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Legii nr. 422/2001 privind protejarea
monumentelor istorice, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 38 Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta
lege.
Art. 39 Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexe
Anexele 1 si 2 la Legea 153/2011
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|