|
|
|
|
Legea 140/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici. Lege nr. 140/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 471 din 8 iulie 2010
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
Art. I Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 22 alineatul (1), litera j) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"j) realizeaza recrutarea si promovarea pentru functiile
publice pentru care organizeaza concurs, monitorizeaza
recrutarea si promovarea pentru celelalte functii publice, in
conditiile prezentei legi;".
2. La articolul 22 alineatul (1), dupa litera j) se introduc
doua noi litere, literele j^1) si j^2), cu urmatorul cuprins:
"j^1) organizeaza concursuri sau examene pentru ocuparea
functiilor publice de conducere vacante, in conditiile prevazute
la art. 58;
j^2) dispune suspendarea organizarii si desfasurarii
concursurilor, in conditiile legii;".
3. Dupa articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 22^1,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 22^1 Agentia Nationala a Functionarilor Publici
dispune suspendarea organizarii si desfasurarii concursului sau,
dupa caz, a examenului, in urmatoarele cazuri:
a) in situatia in care este sesizata si se constata ca nu sunt
indeplinite conditiile legale privind organizarea si desfasurarea
concursurilor de recrutare si de promovare in functii publice din
cadrul autoritatilor si institutiilor publice;
b) autoritatea sau institutia publica nu a transmis Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici planul de ocupare a functiilor
publice, potrivit prevederilor art. 23 ALIn. (4) si (5);
c) autoritatea sau institutia publica care organizeaza
concursul sau examenul nu a obtinut avizul Agentiei Nationale
a Functionarilor Publici, potrivit prevederilor art. 107."
4. La articolul 57 alineatul (6), litera b) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"b) 3 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei
publice, pentru ocuparea functiilor publice de conducere, altele
decat cele prevazute la lit. a)."
5. La articolul 58, dupa alineatul (3) se introduc cinci noi
alineate, alineatele (4)—(8), cu urmatorul cuprins:
"(4) Instiintarea va cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele:
a) identificarea functiilor publice vacante prin denumire,
categorie, clasa si, dupa caz, grad profesional, precum si
compartimentul din care fac parte;
b) conditiile de studii de specialitate si, dupa caz, alte conditii
specifice prevazute in fisa postului pentru fiecare functie publica
vacanta;
c) data propusa pentru organizarea concursului.
(5) In termen de 10 zile, Agentia Nationala a Functionarilor
Publici verifica in baza de date privind evidenta functiilor publice
si a functionarilor publici daca exista functionari publici care
indeplinesc conditiile pentru a fi redistribuiti.
(6) In conditiile in care nu exista functionari publici care sa
poata fi redistribuiti, Agentia Nationala a Functionarilor Publici
comunica autoritatilor si institutiilor publice desemnarea unui
responsabil de procedura, functionar public, reprezentant al
acesteia in comisia de concurs. Responsabilul de procedura
verifica indeplinirea conditiilor legale de organizare si
desfasurare a concursurilor si indeplineste si celelalte activitati
corespunzatoare calitatii de membru in comisia de concurs.
(7) Responsabilul de procedura sesizeaza cu celeritate
Agentia Nationala a Functionarilor Publici in situatia
nerespectarii de catre autoritatile si institutiile publice a
procedurii de Organizare si desfasurare a concursurilor. Pe baza
analizei sesizarii formulate de responsabilul de procedura,
Agentia Nationala a Functionarilor Publici dispune suspendarea
organizarii si desfasurarii concursului.
(8) Responsabilul de procedura poate fi desemnat din cadrul
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici sau din cadrul
institutiei prefectului, pe baza propunerilor prefectilor."
6. La articolul 62, alineatele (2) si (3) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) Numirea in functiile publice de conducere pentru care se
organizeaza concurs in conditiile art. 58 alin. (1) lit. b) se face
prin actul administrativ emis de conducatorii autoritatilor sau
institutiilor publice din administratia publica centrala si locala, la
propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(3) Numirea in functiile publice pentru care se organizeaza
concurs in conditiile art. 58 alin. (1) lit. c) se face prin actul
administrativ emis de conducatorii autoritatilor si institutiilor
publice din administratia publica centrala si locala care au
organizat concursul."
7. La articolul 64, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Promovarea in functia publica de executie in gradul
profesional imediat superior celui detinut de functionarul public
se face prin concurs sau examen, organizat semestrial de catre
autoritatile si institutiile publice, prin transformarea postului
ocupat de functionarul public ca urmare a promovarii concursului
sau examenului. Fisa postului functionarului public care a
promovat in functia publica se completeaza cu noi atributii si
responsabilitati sau, dupa caz, prin cresterea gradului de
complexitate a atributiilor exercitate."
8. La articolul 65, alineatele (1) si (2) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 65 (1) Concursul sau examenul de promovare in
gradul profesional se organizeaza de autoritatea sau institutia
publica, in limita functiilor publice rezervate promovarii, cu
incadrarea in fondurile bugetare alocate.
(2) Pentru a participa la concursul sau examenul de
promovare in gradul profesional imediat superior celui detinut,
functionarul public trebuie sa indeplineasca cumulativ
urmatoarele conditii:
a) sa aiba cel putin 3 ani vechime in gradul profesional al
functiei publice din care promoveaza;
b) sa aiba cel putin 2 ani vechime in treapta de salarizare din
care avanseaza;
c) sa fi obtinut cel putin calificativul «bine» la evaluarea
anuala a performantelor individuale in ultimii 2 ani calendaristici;
d) sa nu aiba in cazierul administrativ o sanctiune disciplinara
neradiata in conditiile prezentei legi."
9. La articolul 65, dupa alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile art. 58 alin. (2) si (3) se aplica in mod
corespunzator."
10. La articolul 68, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 68 (1) In urma dobandirii unei diplome de studii de
nivel superior, functionarii publici de executie au dreptul de a
participa la examenul organizat pentru ocuparea unei functii
publice intr-o clasa superioara celei in care sunt incadrati, daca
studiile absolvite sunt in specialitatea in care isi desfasoara
activitatea sau daca autoritatea ori institutia publica apreciaza
ca studiile absolvite sunt utile pentru desfasurarea activitatii."
11. La articolul 68, dupa alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Promovarea in clasa nu se poate face pe o functie
publica de auditor sau de consilier juridic."
12. La articolul 87 alineatul (1), litera b) se abroga.
13. La articolul 87 alineatul (2), litera d) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"d) mutarea in cadrul autoritatii sau institutiei publice ori in
cadrul altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau
institutiei publice, in conditiile prezentei legi;".
14. La articolul 87, alineatul (3) se abroga.
15. La articolul 89, dupa alineatul (2) se introduc trei noi
alineate, alineatele (2^1)—(2^3), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) In mod exceptional, detasarea se poate dispune si pe o
functie publica din categoria inaltilor functionari publici, cu
aplicarea prevederilor art. 92 alin. (1^1), daca functionarul public
indeplineste conditiile de studii si de vechime in specialitatea
studiilor necesare exercitarii functiei publice in conditiile
prezentei legi. In acest caz, detasarea se dispune prin act
administrativ al persoanei care are competenta legala de numire
a functionarilor publici care ocupa functii publice din categoria
inaltilor functionari publici, la propunerea conducatorului
autoritatii sau institutiei publice in care urmeaza sa isi
desfasoare activitatea functionarul public detasat.
(2^2) Functionarii publici cu statut special pot fi detasati pe
functii publice generale echivalente functiilor publice specifice
ocupate, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici,
cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor alin. (1)—(2^1) si cu
respectarea prevederilor art. 110.
(2^3) Functionarii publici pot fi detasati si pe functii publice cu
statut special, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici, cu respectarea prevederilor art. 110."
16. La articolul 90, alineatul (6) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(6) In cazul functionarilor publici de conducere, Transferul se
poate realiza pe functii publice de conducere de acelasi nivel
sau, dupa caz, de nivel inferior, ale caror conditii de ocupare si
experienta profesionala necesara in vederea ocuparii sunt
similare cu cele ale functiei de pe care se efectueaza transferul,
cu respectarea prevederilor alin. (2), (4) si (5). Autoritatile sau
institutiile publice intre care se realizeaza transferul sunt obligate
sa verifice indeplinirea conditiei de similaritate a conditiilor de
ocupare si a experientei profesionale."
17. La articolul 90, dupa alineatul (7) se introduce un nou
alineat, alineatul (8), cu urmatorul cuprins:
"(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), in cazul inaltilor
functionari publici, transferul la cerere se poate dispune de
persoana care are competenta legala de numire in functia
publica, la solicitarea motivata a inaltului functionar public si cu
aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice in a
carei structura se gaseste functia publica vacanta pe care
urmeaza a fi transferat, cu indeplinirea conditiilor specifice
prevazute pentru functia publica de conducere sau de executie
respectiva si cu respectarea prevederilor alin. (7)."
18. Articolul 91 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91 (1) Mutarea in cadrul autoritatii sau institutiei
publice ori in cadrul altei structuri fara personalitate juridica a
autoritatii sau institutiei publice poate fi definitiva ori temporara.
(2) Mutarea definitiva poate avea loc in urmatoarele situatii:
a) cand se dispune de catre conducatorul autoritatii sau
institutiei publice in care isi desfasoara activitatea functionarul
public pe o functie publica vacanta echivalenta, de aceeasi
categorie, clasa si, dupa caz, de acelasi grad profesional, sau pe
o functie publica vacanta de nivel inferior pentru care sunt
indeplinite conditiile specifice prevazute in fisa postului. In cazuri
temeinic justificate, mutarea se poate dispune motivat de
conducatorul autoritatii sau institutiei publice, cu repartizarea
postului corespunzator functiei detinute de functionarul public. In
oricare dintre situatii este necesar acordul scris al functionarului
public;
b) la solicitarea justificata a functionarului public, cu
aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, pe o
functie publica vacanta echivalenta, de aceeasi categorie, clasa
si, dupa caz, la acelasi grad profesional, sau pe o functie publica
vacanta de nivel inferior pentru care sunt indeplinite conditiile
specifice prevazute in fisa postului;
c) in alte situatii prevazute de dispozitiile legale.
(3) In cazul inaltilor functionari publici, mutarea definitiva se
poate dispune de persoana care are competenta legala de
numire in functia publica, la solicitarea motivata a inaltului
functionar public si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau
institutiei publice in care se gaseste functia publica de
conducere ori de executie vacanta pe care urmeaza a fi mutat
definitiv, cu indeplinirea conditiilor specifice prevazute pentru
functia publica respectiva.
(4) Mutarea temporara pe o alta functie publica se dispune
motivat, in interesul autoritatii sau institutiei publice, de catre
conducatorul autoritatii ori institutiei publice, pe o functie publica
vacanta echivalenta, de aceeasi categorie, clasa si, dupa caz,
de acelasi grad profesional, pentru care sunt indeplinite
conditiile specifice prevazute in fisa postului sau, dupa caz, cu
repartizarea postului corespunzator functiei detinute de
functionarul public, pentru o perioada de maximum 6 luni intr-un
an calendaristic.
(5) In mod exceptional, mutarea temporara sau definitiva
poate fi solicitata de functionarul public in cazul in care starea
sanatatii, dovedita pe baza unui examen de specialitate, nu ii
mai permite desfasurarea activitatii in acel compartiment.
Mutarea temporara sau definitiva se face in conditiile prezentei
legi, daca functionarul public in cauza este apt profesional sa
indeplineasca atributiile care ii revin.
(6) Daca mutarea se dispune in alta localitate, functionarul
public beneficiaza de drepturile prevazute la art. 90 alin. (3).
(7) Functionarul public poate refuza mutarea in cadrul altei
structuri a autoritatii sau institutiei publice in alta localitate, daca
se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 89 alin. (3).
Refuzul nejustificat constituie abatere disciplinara."
19. La articolul 92, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 92 (1) Exercitarea cu caracter temporar a unei functii
publice de conducere vacante sau temporar vacante se
realizeaza prin promovarea temporara a unui functionar public
care indeplineste conditiile de studii si de vechime in
specialitatea studiilor pentru ocuparea functiei publice si care nu
are o sanctiune disciplinara aplicata, care nu a fost radiata, in
conditiile prezentei legi."
20. La articolul 92, dupa alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) In mod exceptional, la propunerea justificata a
conducatorului autoritatii sau institutiei publice in al carei stat de
functii exista functia publica corespunzatoare categoriei inaltilor
functionari publici vacanta sau temporar vacanta, exercitarea cu
caracter temporar a acesteia poate fi realizata de functionari
publici sau, dupa caz, de functionari publici cu statut special care
indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1), cu avizul Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici. Aceasta masura se dispune
prin act administrativ al persoanei care are competenta legala
de numire in functia publica corespunzatoare categoriei inaltilor
functionari publici, in conditiile in care, din motive obiective,
functia publica nu a putut fi ocupata prin mobilitate."
21. La articolul 92, alineatele (2) si (4) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca functia publica este vacanta, masura prevazuta la
alin. (1) se dispune de catre persoana care are competenta
numirii in functia publica, pe o perioada de maximum 6 luni
intr-un an calendaristic, cu avizul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
....................................................................
(4) Daca functia publica este temporar vacanta, masura
prevazuta la alin. (1) se dispune de catre persoana care are
competenta legala de numire in functia publica, pana la data
incetarii suspendarii din functia publica, a detasarii titularului
functiei publice, pana la radierea de drept a sanctiunii
disciplinare prevazute la art. 77 alin. (3) lit. c) sau, dupa caz, in
situatia in care functionarul public de conducere exercita cu
caracter temporar o alta functie publica de conducere vacanta
sau temporar vacanta ori din categoria inaltilor functionari
publici, pana la expirarea perioadei pentru care s-a dispus
exercitarea cu caracter temporar, in conditiile legii."
22. La articolul 93, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Refuzul neintemeiat al numirilor prevazute la alin. (1)
atrage eliberarea din functia publica. In aceasta situatie, inaltul
functionar public intra in corpul de rezerva al functionarilor
publici, beneficiind de dreptul de a fi redistribuit pe o functie
publica de conducere sau de executie vacanta, in conditiile
prezentei legi."
23. Articolul 107 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 107 (1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia
de a solicita Agentiei Nationale a Functionarilor Publici avizul
privind functiile publice in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) stabilirea sau modificarea structurii de functii publice
pentru fiecare autoritate si institutie publica, in parte, de catre
conducatorul acesteia ori prin hotarare a consiliului judetean
sau, dupa caz, a consiliului local, pe baza activitatilor prevazute
la art. 2 alin. (3);
b) modificarea calitatii posturilor, potrivit art. 111 alin. (1)
sau (5);
c) reorganizarea activitatii autoritatii sau institutiei publice.
(2) Autoritatile si institutiile publice au obligatia de a instiinta,
in termen de 10 zile lucratoare, Agentia Nationala a
Functionarilor Publici, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) intervenirea unor modificari in structura functiilor publice
din cadrul autoritatilor sau institutiilor publice, ca urmare a
promovarii in clasa si in grad profesional a functionarilor publici;
b) transformarea unei functii publice vacante intr-o functie
publica cu o alta denumire sau intr-o functie publica de nivel
inferior ori superior, cu incadrarea in numarul maxim de posturi
aprobat pentru autoritatea sau institutia publica si in fondurile
bugetare anuale alocate.
(3) Avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici este
prealabil si obligatoriu in toate situatiile prevazute la alin. (1).
(4) In situatia in care, dupa obtinerea avizului Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, actele administrative prin care
se stabilesc masuri din categoria celor prevazute la alin. (1) se
aproba cu modificari sau completari, ordonatorii principali de
credite din administratia publica locala au obligatia de a
comunica Agentiei Nationale a Functionarilor Publici aceste acte
administrative, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la
data aprobarii lor prin hotarare a consiliului local sau, dupa caz,
prin hotarare a consiliului judetean.
(5) In situatia prevazuta la alin. (4), autoritatile administratiei
publice locale pot pune in aplicare dispozitiile hotararii consiliului
local sau, dupa caz, a consiliului judetean, numai dupa obtinerea
avizului Agentiei Nationale a Functionarilor Publici. In acest caz,
avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se emite in
termen de maximum 10 zile lucratoare de la data primirii actelor
administrative prevazute la alin. (4).
(6) Lista documentelor necesare pentru obtinerea avizului
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, precum si
modalitatea de transmitere a acestora de catre autoritatile si
institutiile publice se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I."
24. Dupa articolul 107 se introduce un nou articol,
articolul 107^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 107^1 (1) Pentru respectarea drepturilor de cariera
ale functionarilor publici, in cuprinsul actelor normative sau
administrative privind modificari ale structurii organizatorice, reorganizari sau desfiintari de structuri si functii publice,
autoritatile si institutiile publice initiatoare din administratia
publica centrala si locala sunt obligate sa prevada un termen de
minimum 30 de zile, in vederea aplicarii procedurilor legale
prevazute de prezenta lege.
(2) Dupa aprobarea actelor normative, in conditiile legii,
pentru structura de functii publice care rezulta in conditiile
alin. (1), autoritatile si institutiile publice din administratia publica
centrala solicita avizul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici, in conditiile prevazute la art. 107."
Art. II In cursul anului 2010, intrarea in categoria inaltilor
functionari publici se poate face pe orice functie publica vacanta
corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici, prin
concurs de intrare in categoria inaltilor functionari publici,
organizat in conditiile legii.
Art. III Procedurile privind organizarea concursurilor de
recrutare sau, dupa caz, de promovare, aflate in derulare la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, se desfasoara potrivit
regimului juridic aplicabil la data la care au fost demarate.
Art. IV In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi, autoritatile si institutiile publice au obligatia de
a reanaliza si de a lua masurile necesare pentru stabilirea
regimului juridic aplicabil posturilor, in conditiile art. 111 din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
cu cele aduse prin prezenta lege, cu avizul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
Art. V La data intrarii in vigoare a prezentei legi,
prevederile art. I pct. 6—25 si ale art. VII din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 105/2009 privind unele masuri in
domeniul functiei publice, precum si pentru intarirea capacitatii
manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice
centrale din unitatile administrativ-teritoriale si ale altor servicii
publice, precum si pentru reglementarea unor masuri privind
cabinetul demnitarului din administratia publica centrala si
locala, cancelaria prefectului si cabinetul alesului local, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 668 din 6 octombrie
2009, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare se abroga.
Art. VI Aplicarea prevederilor art. 22 alin. (1) lit. o), art. 65
alin. (3) si art. 70 alin. (1) lit. b), alin. (2) si (3) din Legea
nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezenta lege, se suspenda pana la data de
31 decembrie 2010.
Art. VII Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, in conditiile art. 147 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75
si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|
|
|
|
|
|