Lege nr. 220/2008 stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie. Legea 220/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 743 din 03/11/2008
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Prezenta lege creeaza cadrul legal necesar
extinderii utilizarii surselor regenerabile de energie, prin:
a) reducerea costurilor de productie, transport si distributie a
energiei produse din surse regenerabile de energie, comparativ cu
utilizarea combustibililor clasici, fosili si, implicit, reducerea facturii
energetice a diferitelor categorii de consumatori;
b) atragerea in balanta energetica nationala a resurselor
regenerabile de energie, necesare cresterii securitatii in alimentarea cu
energie si reducerii importurilor de resurse primare de energie;
c) stimularea dezvoltarii durabile la nivel local si regional si
crearea de noi locuri de munca aferente proceselor de valorificare a
surselor regenerabile de energie;
d) reducerea poluarii mediului prin diminuarea producerii de
emisii poluante si gaze cu efect de sera;
e) asigurarea cofinantarii necesare in atragerea unor surse
financiare externe, destinate promovarii surselor regenerabile de energie;
f) definirea normelor referitoare la garantiile de origine,
procedurile administrative aplicabile si racordarea la reteaua electrica in
ceea ce priveste energia produsa din surse regenerabile;
g) stabilirea criteriilor de durabilitate ecologica pentru
biocombustibili si alte biolichide.
(2) Prezenta lege instituie sistemul de promovare a energiei
electrice produse din surse regenerabile de energie.
Art. 2 In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarele semnificatii:
a) ANRE Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
Energiei;
b) biomasa fractiunea biodegradabila a produselor, deseurilor
si reziduurilor din agricultura, inclusiv substantele vegetale si animale,
silvicultura si industriile conexe, precum si fractiunea biodegradabila a
deseurilor industriale si urbane;
c) biolichide combustibilul lichid utilizat in scopuri energetice
si produs din biomasa;
d) centrala electrica ansamblul de instalatii, constructii si
echipamente necesare pentru producerea de energie electrica;
e) centrala hidroelectrica retehnologizata centrala
hidroelectrica cu o putere instalata de cel mult 10 MW, care indeplineste
urmatoarele conditii:
are o durata de functionare de cel putin 15 ani de la data
punerii in functiune;
a fost supusa unui ansamblu de operatiuni de inlocuire a unor
tehnologii existente, uzate moral si/sau fizic, cu tehnologii moderne, in
scopul cresterii eficientei activitatii de producere;
f) centrala noua/grup electric nou centrala/grupul electric
pusa/pus in functiune dupa 1 ianuarie 2004;
g) certificat verde titlul ce atesta producerea din surse
regenerabile de energie a unei cantitati de 1 MWh energie electrica.
Certificatul verde se poate tranzactiona, distinct de cantitatea de energie
electrica pe care acesta o reprezinta, pe o piata organizata, in conditiile
legii;
h) consum intern brut de energie electrica cantitatea de
energie electrica echivalenta cu productia neta de energie electrica,
inclusiv cea a autoproducatorilor, la care se adauga diferenta dintre
importul si exportul de energie electrica;
i) consum final de energie electrica suma consumurilor de
energie electrica realizate de clientii finali de energie electrica din
Romania;
j) consumator final de energie electrica persoana care
utilizeaza energie electrica pentru consumul propriu, cu exceptia
consumului de energie electrica in procesele tehnologice de producere,
transport si distributie a energiei electrice;
k) furnizor de energie electrica persoana juridica titular al
unei licente de furnizare, care asigura alimentarea cu energie electrica a
unuia sau mai multor consumatori, pe baza unui contract de furnizare;
l) garantie de origine documentul emis de autoritatea
competenta producatorilor de energie electrica ce atesta provenienta
acesteia din surse regenerabile de energie sau in cogenerare;
m) grup energetic unitatea tehnologica producatoare de
energie electrica ce poate fi individualizata in privinta realizarii,
retehnologizarii si punerii in functiune;
n) incalzire sau racire urbana distributia de energie termica
sub forma de abur, apa fierbinte sau lichide racite, de la o sursa centrala
de productie, printr-o retea, catre mai multe cladiri, in scopul utilizarii
acesteia pentru incalzirea sau racirea spatiilor sau a proceselor;
o) minister de resort Ministerul Economiei si Finantelor;
p) operator de transport si sistem persoana care detine, sub
orice titlu, o retea electrica de transport si este titulara a unei licente de
transport prin care raspunde de operarea, asigurarea intretinerii si, daca
este necesar, dezvoltarea retelei de transport intr-o anumita zona si,
acolo unde este aplicabila, interconectarea acesteia cu alte sisteme
electroenergetice, precum si de asigurarea capacitatii pe termen lung a
sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei
electrice;
r) operator de distributie orice persoana care detine, sub orice
titlu, o retea electrica de distributie si este titulara a unei licente de
distributie prin care raspunde de operarea, asigurarea intretinerii si, daca
este necesar, dezvoltarea retelei de distributie intr-o anumita zona si,
acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte sisteme,
precum si de asigurarea capacitatii pe termen lung a sistemului de a
raspunde cererilor rezonabile privind distributia energiei electrice;
s) operatori de retea operatorii de distributie si operatorul de
transport si sistem;
t) sistem de cote obligatorii mecanismul de promovare a
producerii de energie electrica din surse regenerabile de energie, care
impune furnizorilor achizitia unor cantitati minime de energie electrica
produsa din aceste surse, stabilite proportional cu vanzarile acestora de
energie electrica catre consumatorii finali. Indeplinirea cotelor se
dovedeste prin posesia unui numar corespunzator de certificate verzi,
dobandite in conditiile legii;
u) sistem de sprijin ansamblu de masuri destinat promovarii
producerii de energie din surse regenerabile prin reducerea costurilor de
productie a acesteia, prin cresterea pretului la care aceasta poate fi
vanduta sau prin cresterea cantitatii de astfel de energie achizitionata,
prin instituirea unor obligatii sau in alt mod;
v) Sistemul European de Certificate Verzi organizatia
europeana non-profit care promoveaza o piata europeana a energiei
electrice produse din surse regenerabile de energie, sustinuta de un
sistem informational armonizat la nivel european si acceptata de comun
acord de participanti;
x) surse regenerabile de energie sursele de energie nefosile,
cum sunt: eoliana, solara, geotermala si gazele combustibile asociate
apelor geotermale, a valurilor, a mareelor, energie hidro, biomasa, gaz
de fermentare a deseurilor, denumit si gaz de depozit, sau gaz de
fermentare a namolurilor din instalatiile de epurare a apelor uzate si
biogaz.
Art. 3 (1) Sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege,
se aplica pentru energia produsa din:
a) energie hidro utilizata in centrale cu o putere instalata de cel
mult 10 MW;
b) energie eoliana;
c) energie solara;
d) energie geotermala si gazele combustibile asociate;
e) biomasa;
f) biogaz;
g) gaz de fermentare a deseurilor;
h) gaz de fermentare a namolurilor din instalatiile de epurare a
apelor uzate,
si care este livrata in reteaua electrica.
(2) Sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege se aplica
pentru o perioada de timp de:
a) 15 ani, pentru energia electrica produsa in grupuri electrice
noi;
b) 5 ani, pentru energia electrica produsa in grupuri/centrale
electrice eoliene din import, care au mai fost utilizate pentru producerea
energiei electrice pe teritoriul altor state;
c) 10 ani, pentru energia electrica produsa in centrale/grupuri
hidroelectrice de maximum 10 MW, retehnologizate;
d) 3 ani, pentru energia electrica produsa in centrale/grupuri
hidroelectrice de maximum 10 MW, neretehnologizate;
e) 10 ani, pentru energia termica produsa din surse geotermale
in centrale de minimum 5 MWth.
(3) Sistemul de promovare se aplica de la data la care
producatorii detinatori ai capacitatilor de productie mentionate la alin.
(2) incep sa produca energie electrica si primesc certificate verzi pentru
energia electrica, conform art. 10, daca punerile in functiune, respectiv
retehnologizarile, de centrale/grupuri se fac pana la sfarsitul anului
2014.
(4) Cantitatea de energie electrica produsa intr-o centrala
hidroelectrica retehnologizata, pentru care se aplica sistemul de sprijin,
se stabileste conform unei proceduri aprobate de ANRE, pe baza
productiei nete de energie electrica realizate in ultimii 10 ani inainte de
retehnologizare si a productiei nete de energie electrica realizate dupa
retehnologizare.
(5) In cazul energiei electrice produse in capacitati de productie
multicombustibil care utilizeaza surse regenerabile si conventionale,
beneficiaza de schema de sustinere numai acea parte din energia
electrica produsa efectiv din surse regenerabile de energie, stabilita pe
baza continutului energetic aferent.
(6) Nu se aplica sistemul de promovare a producerii energiei
electrice din surse regenerabile de energie stabilit prin prezenta lege
pentru:
a) exportul de energie electrica din surse regenerabile care a
beneficiat de certificate verzi;
b) productia de energie electrica din deseuri industriale si/sau
urbane provenite din import, indiferent de puterea instalata a capacitatii
de producere.
Capitolul II - Sistemul de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie
Art. 4 (1) Pentru promovarea producerii energiei electrice din
surse regenerabile de energie se aplica sistemul cotelor obligatorii,
combinat cu tranzactionarea certificatelor verzi sau prin sistemul de
pret fix.
(2) Promovarea unuia dintre sistemele prevazute la alin. (1) se
aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea ANRE, in termen de
90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(3) Nivelul tintelor nationale privind ponderea energiei electrice
produse din surse regenerabile de energie in consumul final de energie
electrica in perspectiva anilor 2010, 2015 si 2020 este de, respectiv,
33%, 35% si 38% .
(4) La atingerea tintelor nationale prevazute la alin.(3), pe langa
energia electrica produsa din sursele regenerabile de energie prevazute la
art. 3 alin. (1), se ia in considerare si energia electrica produsa in
centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de10 MW.
(5) Cotele obligatorii anuale de certificate verzi pentru perioada
20082020 sunt prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta lege.
(6) Cotele obligatorii anuale de certificate verzi pentru perioada
20212030 se stabilesc de ministerul de resort si nu vor fi mai mici
decat cota stabilita pentru anul 2020.
(7) Cotele obligatorii anuale de achizitie de certificate verzi de
catre furnizorii clientilor finali de energie electrica se stabilesc si se fac
publice de catre ANRE pana la data de 15 martie, pentru anul precedent.
Art. 5 (1) Operatorul de transport si sistem emite lunar
certificate verzi producatorilor, pentru cantitatea de energie electrica
produsa din surse regenerabile de energie si livrata efectiv in reteaua
electrica si/sau la consumator.
(2) Producatorii de energie electrica din surse regenerabile
primesc:
a) un certificat verde pentru fiecare 1 MWh produs si livrat in
reteaua de energie electrica din centrale/grupuri hidroelectrice noi sau
centrale/grupuri hidroelectrice de maximum 10 MW, retehnologizate;
b) un certificat verde pentru fiecare 2 MWh livrati in reteaua de
energie electrica din centrale hidroelectrice cu o putere instalata cuprinsa
intre 1 si 10 MW, care nu se incadreaza in conditiile prevazute la lit. a);
c) doua certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat in reteaua
de energie electrica din centralele hidroelectrice cu o putere instalata de
pana la 1 MW/unitate;
d) doua certificate verzi, pana in anul 2015, si un certificat
verde, incepand cu anul 2016, pentru fiecare 1 MWh livrat in reteaua de
energie electrica de producatorii de energie electrica din energie eoliana;
e) trei certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat in reteaua
de energie electrica de producatorii de energie electrica din biomasa,
biogaz, biolichid, gaz de fermentare a deseurilor, energie geotermala si
gazele combustibile asociate;
f) patru certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat in reteaua
de energie electrica de producatorii de energie electrica din energie
solara.
(3) ANRE califica capacitatile de productie care beneficiaza de
schema de sustinere, in temeiul Regulamentului de calificare a
producatorilor de energie electrica din surse regenerabile de energie
pentru aplicarea schemei de sustinere.
Art. 6 (1) Operatorii de distributie transmit lunar, fara plata,
operatorului de transport si sistem date privind cantitatile de energie
electrica produse din surse regenerabile si livrate de producatorii
racordati la retelele de distributie din zonele lor de licenta si pentru care
au calitatea de concesionari, in temeiul unor contracte de concesiune.
(2) Producatorii care livreaza energie electrica in baza
contractelor directe, precum si autoproducatorii transmit lunar, fara
plata, operatorului de transport si sistem date privind cantitatile de
energie electrica produse din surse regenerabile.
Art. 7 Furnizorii de energie electrica sunt obligati sa
achizitioneze anual un numar de certificate verzi egal cu produsul dintre
valoarea cotei obligatorii stabilite pentru anul respectiv si cantitatea de
energie electrica, exprimata in MWh, furnizata anual consumatorilor
finali.
Art. 8 (1) Operatorul de transport si sistem si operatorii de
distributie sunt obligati sa garanteze transportul, respectiv distributia
energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, asigurand
fiabilitatea si siguranta retelelor de energie electrica.
(2) Racordarea producatorilor de energie electrica din surse
regenerabile la retelele de energie electrica se efectueaza, in baza unui
regulament, cu respectarea principiului suportarii in mod egal a
costurilor de racordare intre producatorii respectivi, operatorul de
transport si sistem si/sau operatorul de distributie, dupa caz.
(3) Investitiile realizate de un operator de distributie in baza
prevederilor alin.(2) se considera active reglementate, recunoscute in
acest sens de catre ANRE.
(4) Regulamentul prevazut la alin. (2) se elaboreaza de catre
Ministerul Economiei si Finantelor, in colaborare cu ANRE si se aproba
prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la intrarea in
vigoare a prezentei legi.
(5) Tarifele de transport si distributie sunt nediscriminatorii
intre energia produsa din surse regenerabile de energie si cea produsa
din surse conventionale de energie.
Capitolul III - Tranzactionarea certificatelor verzi
Art. 9 (1) Producatorii si furnizorii de energie electrica din
surse regenerabile de energie pot vinde certificatele verzi pe piata
centralizata a certificatelor verzi, precum si pe piata contractelor
bilaterale a certificatelor verzi.
(2) Cadrul de tranzactionare a certificatelor verzi pe pietele
prevazute la alin.(1) este asigurat de operatorul pietei de energie
electrica.
Art. 10 (1) Pentru perioada 20082014, valoarea de
tranzactionare a certificatelor verzi pe pietele mentionate la art.9 alin.(1)
se incadreaza intre:
a) o valoare minima de tranzactionare de 27 euro/certificat si
b) o valoare maxima de tranzactionare de 55 euro/certificat.
(2) In toate cazurile, valoarea in lei va fi calculata la valoarea
medie a cursului de schimb stabilit de Banca Nationala a Romaniei
pentru luna decembrie a anului precedent.
(3) Valorile de tranzactionare mentionate la alin. (1) se
ajusteaza anual cu indicele preturilor de consum pentru Romania.
(4) In perioada 2015-2030, valoarea minima de tranzactionare
nu poate fi mai mica decat valoarea minima de tranzactionare aplicata in
2014.
Capitolul IV - Indeplinirea cotelor obligatorii de catre furnizori
Art. 11 (1) Pana la data de 15 martie a fiecarui an, ANRE
stabileste pentru anul calendaristic precedent si pentru fiecare furnizor,
pe baza numarului de certificate verzi achizitionate si a energiei electrice
furnizate clientilor finali, gradul de indeplinire a cotei obligatorii
impuse, calculat potrivit prevederilor art. 7.
(2) Furnizorul care nu realizeaza cota obligatorie anuala este
obligat sa plateasca contravaloarea certificatelor verzi neachizitionate la
valoarea de 70 de euro pentru fiecare certificat neachizitionat, calculata
in lei la valoarea medie a cursului de schimb stabilit de Banca Nationala
a Romaniei pentru luna decembrie a anului precedent.
(3) Valoarea prevazuta la alin. (2) se ajusteaza anual cu indicele
preturilor de consum pentru Romania.
(4) Suma rezultata din aplicarea prevederilor alin.(2) este
colectata de operatorul de transport si de sistem si este alocata anual de
catre ANRE, in baza unor criterii transparente si obiective, pentru
investitii in vederea facilitarii accesului producatorilor din surse
regenerabile la reteaua de transport/distributie.
Capitolul V - Comercializarea certificatelor verzi
Art. 12 Dupa afilierea Romaniei la Sistemul European de
Certificate Verzi:
a) furnizorii de energie electrica pot sa-si indeplineasca cotele
obligatorii de certificate verzi, prin achizitionarea certificatelor verzi,
atat de pe piata interna de certificate verzi, cat si de pe piata europeana
de certificate verzi;
b) producatorii de energie electrica din surse regenerabile pot
comercializa certificate verzi pe piata europeana a certificatelor verzi, in
conditiile stabilite de ANRE;
c) pana la atingerea tintelor nationale, certificatele verzi pot fi
tranzactionate numai pe piata interna de certificate verzi.
Capitolul VI - Evaluarea regionala a potentialului surselor regenerabile de energie
Art. 13 (1) Ministerul de resort are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia de valorificare si promovare a surselor
regenerabile de energie;
b) evalueaza potentialul tehnic, economic si ecologic pentru
fiecare tip de resursa regenerabila de energie;
c) structureaza potentialul stabilit conform lit.b) pe zonele de
licenta aferente operatorilor de distributie de energie electrica, ce au
calitatea de concesionari in contractele de concesiune;
d) elaboreaza, impreuna cu ANRE, cadrul unitar de norme si
reglementari privind amplasarea si implementarea proiectelor de surse
regenerabile.
(2) Ministerul de resort elaboreaza masuri de promovare a
surselor regenerabile de energie, cum ar fi:
a) proceduri de amortizare accelerata privind investitiile in
domeniul surselor regenerabile de energie;
b) scutirea de la plata accizei pentru energia electrica produsa
din surse regenerabile de energie, conform prevederilor Directivei
96/2003/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a
energiei electrice si a produselor energetice;
c) reducerea cu 50% a taxelor de eliberare a
autorizatiilor/avizelor aferente implementarii proiectelor de investitii in
domeniul surselor regenerabile de energie si eliberarea acestora, in
regim de urgenta, fara costuri suplimentare;
d) subventionarea a 50% din contravaloarea energiei electrice
consumata in instalatii/schimbatoare de caldura pentru exploatarea
energiei geotermale;
e) sprijinirea autoritatilor administratiei publice locale in
vederea acordarii de facilitati investitionale, a simplificarii procedurilor
de autorizare precum si infiintarii unui birou unic de autorizare in scopul
atragerii de investitii directe in domeniul surselor regenerabile de
energie;
f) acordarea de ajutoare nerambursabile proprietarilor
plantatiilor de material lemnos infaptuite prin lastarire, cu destinatie
energetica, prin reglementari elaborate impreuna cu Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale privind scopul subventionarii,
conditiile acordarii subventiei si valoarea acesteia, precum si procedura
de depunere, evaluare si solicitare de plata.
(3) Ministerul de resort elaboreaza Planul National de Actiune
care prevede:
a) eliminarea diferentelor in promovarea surselor regenerabile
de energie existente intre energia electrica, biocombustibili si sistemele
de incalzire, respectiv de racire;
b) realizarea unui cadru de reglementare pentru biocombustibili;
c) asigurarea utilizarii energiei regenerabile, in special biomasa,
a energiei solare si geotermale, pentru instalatiile de incalzire, respectiv
racire;
d) eliminarea barierelor privind integrarea surselor regenerabile
de energie in Sistemul Energetic National;
e) simplificarea conditiilor de racordare si extindere, in sensul
facilitarii constructiei si instalatiilor pentru energie regenerabila;
f) facilitarea infiintarii intreprinderilor mici si mijlocii in
domeniul de cercetare dezvoltare a surselor regenerabile de energie;
g) promovarea unui cadru legislativ coerent si unitar adresat
inlaturarii barierelor in calea cresterii utilizarii energiei regenerabile in
sectorul instalatiilor de incalzire, respectiv de racire, inclusiv a
obstacolelor administrative;
h) dezvoltarea retelelor de transport si distributie in vederea
promovarii surselor regenerabile de energie;
i) dezvoltarea pietei interne de electricitate, luand in considerare
energia regenerabila si imbunatatirea transparentei si a separarii
activitatilor;
j) promovarea si sustinerea instrumentelor structurale si de
coeziune, a fondurilor de dezvoltare rurala si programelor de cooperare
internationala in sustinerea dezvoltarii surselor regenerabile de energie;
k) implementarea masurilor prevazute in Planul strategic
european pentru tehnologia in domeniul energiei (SET- Plan);
l) implementarea integrala a Planului de actiune pentru biomasa,
adoptat in 2005 la nivel european;
m) implementarea Programului Energie Inteligenta pentru
Europa, precum si a programelor de cercetare si dezvoltare tehnologica
in sustinerea tehnologiilor pentru producerea energiei cu emisii de
carbon zero sau foarte scazute;
n) asigurarea elaborarii de programe de educare, formare si
diseminare a informatiilor privind rolul si importanta economico-sociala
a surselor regenerabile, in colaborare cu autoritatile centrale si locale;
o) asigurarea elaborarii hartilor eoliene, a potentialului
microhidrologic, solar, geotermal, biomasei si biocombustibililor, in
vederea actualizarii Strategiei Nationale de valorificare a resurselor
regenerabile, si includerea acestora in Atlasul european.
(4) Masurile de natura celor prevazute la alin.(2) si (3) se aproba
prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la intrarea in
vigoare a prezentei legi, si se actualizeaza periodic.
Capitolul VII - Comercializarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie
Art. 14 (1) Producatorii de energie electrica din surse
regenerabile de energie vand energia electrica produsa pe piata angro de
energie electrica la pretul pietei.
(2) Energia electrica produsa din surse regenerabile de energie
in centrale electrice cu puteri instalate sub 1MW poate fi vanduta
furnizorilor impliciti in ale caror zone delimitate de licenta sunt situate
centralele, la preturi reglementate stabilite de ANRE, la nivel national,
diferentiate in functie de tehnologia de producere.
(3) Consumatorii care detin capacitati de productie pot vinde
energia electrica produsa, care depaseste nivelul consumului propriu,
furnizorului cu care consumatorii au incheiat contract de furnizare de
energie electrica, in conditiile stabilite prin reglementari ale ANRE,
daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) detin capacitati de producere a energiei electrice din surse
regenerabile de energie cu puteri instalate sub 1MW;
b) utilizeaza cu preponderenta energia electrica produsa pentru
consum propriu;
c) dispun de sisteme de masurare care respecta prevederile
legale in vigoare.
Art. 15 (1) Exportul de energie electrica produsa din surse
regenerabile de energie poate fi insotit de garantiile de origine aferente
numai:
a) in conditiile stabilite de ANRE si daca tintele nationale sunt
indeplinite;
b) daca furnizorul care exporta astfel de energie plateste
operatorului de transport si sistem contravaloarea certificatelor verzi
emise pentru energia care se exporta la pretul de inchidere a pietei de
certificate verzi din luna in care s-a realizat exportul;
c) daca furnizorul prevazut la lit. b) notifica ANRE garantiile de
origine utilizate in scopul anularii din registrul unic al garantiilor de
origine.
(2) Energia electrica produsa din surse regenerabile de energie
exportata, insotita de garantiile de origine aferente, nu se ia in calcul la
stabilirea indeplinirii tintelor nationale.
Art. 16 (1) Importul de energie electrica produsa din surse
regenerabile de energie, insotita de garantiile de origine, se poate realiza
dupa anul 2010 daca importatorul transmite garantiile de origine la
ANRE pentru inregistrare in registrul unic al garantiilor de origine.
(2) Energia electrica produsa din surse regenerabile de energie
importata, insotita de garantiile de origine aferente, se ia in calcul la
stabilirea tintelor nationale.
Capitolul VIII - Monitorizare si raportare
Art. 17 (1) ANRE monitorizeaza dezvoltarea si functionarea
pietei de certificate verzi, intocmeste anual si face public un raport
privind modul de functionare a sistemului de promovare a energiei
electrice din surse regenerabile.
(2) Trimestrial, ANRE intocmeste un raport privind
monitorizarea pietei de energie si a pietei certificatelor verzi pe care il
transmite comisiilor de specialitate ale Parlamentului si ministerului de
resort.
(3) Ministerul de resort intocmeste, odata la doi ani, incepand cu
luna octombrie 2009, raportul referitor la modul de realizare a tintelor
nationale si masurile intreprinse pentru a facilita accesul la retea a
energiei electrice produse din surse regenerabile de energie.
(4) Raportul prevazut la alin. (3) detaliaza:
a) implementarea si functionarea sistemelor de sprijin si a altor
masuri de promovare a energiei electrice din surse regenerabile, precum
si modul de indeplinire a masurilor stabilite in Planul national de
actiune;
b) functionarea sistemului de garantii de origine pentru energia
electrica si masurile luate pentru a asigura fiabilitatea si protectia
impotriva fraudarii sistemului;
c) progresele inregistrate in evaluarea si imbunatatirea
procedurilor administrative de indepartare a obstacolelor legate de
reglementare si de alta natura, referitoare la dezvoltarea productiei de
energie electrica din surse regenerabile;
d) masurile luate pentru a asigura transportul si distributia
energiei electrice produse din surse regenerabile de energie; dezvoltarea
disponibilitatii si utilizarii resurselor de biomasa in scop energetic.
Capitolul IX - Facilitati
Art. 18 (1) In vederea stimularii investitiilor pentru productia
de energie din surse regenerabile de energie pe teritoriul Romaniei,
investitorii pot beneficia, in conditiile prezentei legi, de urmatoarele
facilitati pentru proiectele strategice prevazute in documentele de
politica energetica a Romaniei:
a) garantarea a cel mult 50% din valoarea imprumuturilor pe
termen mediu sau lung;
b) asigurarea infrastructurii de transport si utilitati necesare
initierii si dezvoltarii investitiei;
c) cai de acces si modificari ale infrastructurii existente,
necesare initierii si dezvoltarii proiectului de investitii;
d) scutiri sau reduceri de impozite si taxe pentru profitul
reinvestit, pentru o perioada de trei ani de la punerea in functiune a
investitiei;
e) acordarea de contributii financiare de la bugetul de stat pentru
locurile de munca nou create.
(2) Investitorii pot beneficia, in conditiile dreptului comun, de
urmatoarele facilitati:
a) scutiri sau reduceri de impozite si taxe pentru profitul
reinvestit, pentru o perioada de trei ani de la punerea in functiune a
investitiei;
b) acordarea de contributii financiare de la bugetul de stat
pentru locurile de munca nou create.
Art. 19 Conditiile si perioada pentru acordarea de facilitati
privind promovarea surselor regenerabile de energie prevazute la art. 18,
sunt aprobate prin hotarare a Guvernului, adoptata in termen de 90 de
zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Capitolul X - Accesul la reteaua electrica
Art. 20 (1) Producatorii de energie electrica din surse
regenerabile de energie au acces prioritar la reteaua de
transport/distributie a energiei electrice in masura in care nu este afectata
siguranta Sistemului Energetic National.
(2) Operatorii de retea vor elabora, in termen de 90 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, norme privind suportarea, separat si
in comun, a costurilor adaptarilor tehnice, racordarilor la retea si
consolidarilor retelei, necesare pentru racordarea la retea a
producatorilor de energie electrica din surse regenerabile.
(3) Normele prevazute la alin.(2) se revizuiesc periodic, la
solicitarea ministerului de resort.
(4) Suportarea in comun a costurilor prevazute la alin.(2) se
aplica prin intermediul unui mecanism bazat pe criterii obiective,
transparente si nediscriminatorii, avand in vedere beneficiile rezultate
din racordarea producatorilor de energie electrica din surse regenerabile
de energie, precum si ale operatorilor de retea.
(5) Operatorii de retea vor pune la dispozitia oricarui nou
producator de energie electrica din surse regenerabile care doreste
racordarea la retea o estimare detaliata a costurilor legate de racordare.
Capitolul XI - Dispozitii finale
Art. 21 Persoanele fizice care utilizeaza surse regenerabile
pentru producerea a minimum 20% din consumul propriu de energie
electrica au dreptul la deducerea din venitul anual global a unei sume de
pana la 50% din valoarea echipamentelor si instalatiilor achizitionate in
scopul producerii de energie electrica din surse regenerabile, in functie
de venitul lunar. Conditiile privind cuantumul dreptului de deducere se
aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 90 de zile de la intrarea
in vigoare a prezentei legi.
Art. 22 (1) ANRE adapteaza cadrul de reglementare privind
aplicarea sistemului de promovare a energiei electrice produse din surse
regenerabile de energie, in conformitate cu prevederile prezentei legi, in
termen de 90 de zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(2) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
legi, ANRE elaboreaza Regulamentul de calificare a producatorilor de
energie electrica din surse regenerabile de energie pentru aplicarea
schemei de sustinere.
Art. 23 (1) In cazul in care in 2 ani consecutivi nu se atinge
nivelul tintelor obligatorii anuale, Guvernul va lua masuri de stimulare a
investitiilor in vederea respectarii dispozitiilor prezentei legi.
(2) Prevederile legislative adoptate de Uniunea Europeana dupa
intrarea in vigoare a prezentei legi vor fi transpuse in legislatia nationala
prin lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Anexa - Valoarea cotelor anuale obligatorii pentru perioada 2008-2020
+------------------------------------------------------------------------------+
¦ Anul ¦ Cota anuala ¦
¦ ¦ obligatorie (%) ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2008 ¦ 5,26 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2009 ¦ 6,28 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2010 ¦ 8,30 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2011 ¦ 8,30 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2012 ¦ 8,30 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2013 ¦ 9,0 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2014 ¦ 10,0 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2015 ¦ 10,8 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2016 ¦ 12,0 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2017 ¦ 13,2 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2018 ¦ 14,4 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2019 ¦ 15,6 ¦
+------------------------------------+-----------------------------------------¦
¦ 2020 ¦ 16,8 ¦
+------------------------------------------------------------------------------+
Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Camera Deputatilor, Repertoriul Legislativ
Poate fi de interes si: Legea 267/2015 privind aprobarea OUG 91/2014 pentru modificarea si completarea OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale Legea 122/2015 pentru aprobarea unor masuri in domeniul promovarii producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie si privind modificarea si completarea unor acte normative HG 1104/2014 privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 495/2014 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind exceptarea unor categorii de consumatori finali de la aplicarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului Legea 174/2014 privind aprobarea OUG 35/2014 pentru completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012 Legea 127/2014 pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012 si a Legii petrolului nr. 238/2004. Lege nr. 127/2014 OG 28/2014 privind unele masuri pentru dezvoltarea infrastructurii de stocare a energiei electrice si de echilibrare a Sistemului electroenergetic national, prin construirea si operarea centralelor hidroelectrice cu acumulare prin pompaj cu putere in Ordin 64/2014 pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clientii finali Legea 121/2014 privind eficienta energetica. Lege nr. 121/2014 Ordin 54/2014 privind unele masuri pentru dezvoltarea pietei gazelor naturale OUG 35/2014 pentru completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012. Ordonanta de urgenta 35/2014 HG 224/2014 pentru aprobarea cotei de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru anul 2014. Hotarare 224/2014 Ordin nr. 14/2014 privind actualizarea valorilor-limita de tranzactionare a certificatelor verzi si a contravalorii unui certificat verde neachizitionat, aplicabile pentru anul 2014 Legea 23/2014 pentru aprobarea OUG 57/2013 privind modificarea si completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie Ordin 12/2014 privind stabilirea cotei obligatorii de achizitie de certificate verzi aferenta anului 2013 OUG 6/2014 privind exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor ce decurg din calitatea de actionar al statului la Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice Transelectrica ? S.A. si la Societatea Nationala de Transport Gaze Natura Ordin 80/2013 pentru aprobarea Conditiilor generale asociate autorizatiei de infiintare si a Conditiilor generale asociate licentei pentru exploatarea comerciala a capacitatilor de producere a energiei electrice si, dupa caz, a energiei termice produ Ordin 73/2013 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a pietei intrazilnice de energie electrica OUG 95/2013 pentru modificarea si completarea art. 5 din OUG 75/2013 privind unele masuri pentru reorganizarea prin divizare partiala a Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, pentru modificarea unor acte normative, precum si Legea 226/2013 privind aprobarea OUG 164/2008 pentru modificarea si completarea OUG 195/2005 privind protectia mediului. Lege nr. 226/2013 OUG 75/2013 privind unele masuri pentru reorganizarea prin divizare partiala a Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, pentru modificarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri privind activitatea Dep
| Dreptul comertului international Dumitrescu Aida Diana
 42.42 lei COMANDA ACUM
| |
|
|
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|