Memorandum de intelegere pentru dezvoltarea coordonata a Automagistralei inelare a Marii Negre, legea nr. 27/2008
Text preluat din Indaco Lege
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 213 din 20/03/2008
Guvernele statelor membre ale Organizatiei pentru Cooperare Economica la Marea Neagra (OCEMN), denumite in continuare parti,
dorind sa intareasca cooperarea dintre statele membre OCEMN pentru promovarea transportului international rutier de marfuri si persoane, considerat de mare importanta pentru dezvoltarea lor economica,
crezand ca un plan coordonat de constructie si reabilitare de drumuri este vital pentru crearea si extinderea legaturilor dintre statele UE, Marii Negre si asiatice, necesar pentru a satisface cerintele traficului international in viitor,
accentuand faptul ca solutionarea problemelor comune ale dezvoltarii coordonate ale infrastructurii rutiere solicita abordari noi si inovatoare in cadrul cooperarii regionale,
considerand ca dezvoltarea Automagistralei inelare a Marii Negre, denumita in continuare AIMN, va promova de asemenea cooperarea pentru dezvoltarea infrastructurii de transport multimodal,
dorind sa aiba interconexiuni rutiere adecvate cu retelele de transport transeuropeana, paneuropeana si euroasiatica,
tinand cont de Declaratia comuna a ministrilor transporturilor ai statelor membre OCEMN privind legatura Retelei de transport a Marii Negre cu Reteaua de transport transeuropeana in cadrul legaturilor de transport euroasiatice, semnata la 28 ianuarie 2005 la Salonic,
dorind ca AIMN sa fie construita in colaborare cu UE cu scopul de a fi inclusa in Reteaua de extindere a axelor majore de transport transeuropene in vecinatatea statelor si regiunilor,
avand in vedere faptul ca cooperarea economica trebuie sa aiba in vedere nevoile reale si interesele partilor,
fiind constiente de faptul ca constructia AIMN constituie o provocare majora pentru OCEMN, ale carei organisme sunt solicitate sa participe activ si sa interactioneze pentru succesul sau,
constiente de faptul ca dezvoltarea infrastructurii este un proces pe termen lung,
consimt asupra prezentului memorandum de intelegere, ca un pas spre realizarea obiectivului comun de construire a AIMN:
Articolul 1 - Scopul
1. Intarirea cooperarii dintre parti pentru dezvoltarea Automagistralei inelare a Marii Negre (AIMN), o sosea internationala in jurul Marii Negre, in conformitate cu acordurile in vigoare si cu reglementarile si standardele relevante. Aceasta cooperare se va axa in primul rand pe crearea politicilor, inclusiv a principiilor si actiunilor, cum ar fi cele organizationale, legislative si economice, precum si modul lor de realizare si de urmarire.
2. Dezvoltarea AIMN va fi un pas major pentru crearea Coridorului inelar al Marii Negre, o retea de transport multimodala, si va include intretinerea, reconstructia, reabilitarea, modernizarea si constructia noua a infrastructurii rutiere principale si auxiliare.
3. Pregatirea sprijinirii proiectarii, constructiei, intretinerii tehnice, operarii si managementului AIMN pe teritoriul partilor, in cadrul infrastructurii europene de transport integrale, care sa permita construirea legaturilor care lipsesc in reteaua de autostrazi existenta in regiunea Marii Negre
4. Definirea premiselor si conditiilor pentru cea mai eficienta utilizare a fondurilor si know-how-ului obtinut din surse publice si private
5. Raspandirea in regiune in continuare a cunostintelor, experientei si know-how-ului acumulate pana acum in statele membre UE.
Articolul 2 - Principalele caracteristici ale AIMN
1. AIMN este o automagistrala de mare capacitate. Comitetul de conducere al AIMN, stabilit prin art. 3, poate examina in detaliu principalele rute exacte ale automagistralei, legaturile sale auxiliare, precum si standardele sale tehnice, pe baza recomandarilor si normelor aprobate de organizatiile internationale si UE, inclusiv Acordul european privind arterele de trafic international principale (AGR).
2. AIMN va furniza servicii de calitate adecvata pentru siguranta traficului la zi, viteza si confort si va facilita dezvoltarea economica si sociala spre beneficiul intregului continent european. In acest context, partile, tinand cont de faptul ca anumite parti din AIMN sunt de asemenea parti ale Retelei de transport transeuropene, sunt de acord sa promoveze AIMN autoritatilor internationale competente pentru ca in viitor sa fie inclusa in Reteaua pentru extinderea axelor principale de transport transeuropene in vecinatatea statelor si regiunilor.
3. Lungimea AIMN este de aproximativ 7.000 km. Ruta principala si conexiunile acesteia pot include urmatoarele orase: Istanbul (Turcia), Samsun (Turcia), Trabzon (Turcia), Batumi (Georgia), Poti (Georgia), Erevan (Armenia), Baku (Azerbaidjan), Novorossiysk (Rusia), Rostov-pe-Don (Rusia), Taganrog (Rusia), Mariupol (Ucraina), Melitopol (Ucraina), Odessa (Ucraina), Chisinau (Moldova), Bucuresti (Romania), Constanta (Romania), Haskovo (Bulgaria), Sofia (Bulgaria), Nish (Serbia), Belgrad (Serbia), Tirana (Albania), Edirne (Turcia), Komotini (Grecia), Alexandroupolis (Grecia), Istanbul (Turcia).
4. Comitetul de conducere al AIMN va elabora ruta principala si conexiunile acesteia la o data ulterioara.
Articolul 3 - Masuri organizationale pentru realizarea AIMN
1. Pentru realizarea proiectului AIMN, partile au convenit sa infiinteze Comitetul de conducere al AIMN, cu intalniri de cel putin o data pe an, imediat inainte sau dupa intalnirea Grupului de lucru pe transporturi al Organizatiei pentru Cooperare Economica la Marea Neagra (OCEMN). Comitetul de conducere al AIMN elaboreaza politica de dezvoltare a AIMN si ia toate masurile necesare pentru realizarea sa.
2. Fiecare parte si Secretariatul permanent al OCEMN vor fi reprezentate in cadrul Comitetului de conducere al AIMN si vor desemna un reprezentant impreuna cu un inlocuitor. Acesti reprezentanti pot coincide cu cei care participa la Grupul de lucru pe transporturi al OCEMN. Partile convin sa invite BSTDB sa participe la Comitetul de conducere al AIMN. Tuturor partilor li se vor comunica nominalizarile prin Secretariatul permanent al OCEMN. Comitetul de conducere al AIMN va lua toate deciziile prin consens, respectand regulile sale de procedura, pe care le va aproba. Limba de lucru a Comitetului de conducere al AIMN este limba engleza. Partile vor prezida Comitetul de conducere pe rand, prin rotatie bianuala, in ordinea prevazuta in anexa nr. I, care face parte integranta din prezentul memorandum de intelegere. Presedintia va fi exercitata de fiecare stat membru al OCEMN in conformitate cu programul stabilit. Vicepresedintia va fi exercitata de statul membru al OCEMN care urmeaza sa detina presedintia.
3. Reprezentantii observatorilor OCEMN, ai organizatiilor afiliate la OCEMN, partenerilor de dialog sectorial ai OCEMN, ai altor organizatii si institutii internationale interesate pot fi invitati la intalnirile Comitetului de conducere al AIMN, ori de cate ori este nevoie.
4. Partile convin, de asemenea, sa stabileasca un secretariat tehnic permanent comun, a carui sarcina este sa sustina lucrarile Comitetului de conducere al AIMN si sa intreprinda orice actiune necesara pentru implementarea automagistralei, pe baza instructiunilor stabilite de Comitetul de conducere al AIMN. Mai precis, Secretariatul tehnic permanent comun va face propuneri, va evalua studii si va coopera cu Comitetul de conducere al AIMN pentru identificarea resurselor financiare.
5. In fiecare stat parte va fi numit de guvernul statului respectiv un coordonator national pentru AIMN. Acest coordonator este responsabil pentru coordonarea oricarei activitati in tara sa privind AIMN. Acest coordonator poate fi persoana desemnata in Comitetul de conducere al AIMN sau inlocuitorul sau.
6. Finantarea masurilor administrative, organizationale si tehnice se va efectua de catre Fondul cu scop special al AIMN, creat printr-un acord international separat intre parti si care stabileste obiectivele, sarcinile, mijloacele si procedurile de management ale fondului.
Articolul 4 - Finantarea AIMN
Secretariatul tehnic permanent comun va fi stabilit la Salonic, iar Republica Elena va asigura costurile necesare desfasurarii activitatii sale.
Finantarea constructiei si reconstructiei AIMN poate fi asigurata din fonduri si bugete nationale, precum si din diferite surse din sectorul privat. Finantarea poate fi asigurata, de asemenea, prin fonduri europene si imprumuturi acordate de Banca Europeana de Investitii, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, Banca Mondiala si alte banci si fonduri.
Articolul 5 - Proceduri pentru amendarea memorandumului de intelegere
1. Prezentul memorandum de intelegere poate fi amendat in conformitate cu procedurile stabilite mai jos:
a) la solicitarea oricarei parti, propunerea sa de amendare va fi luata in considerare de Grupul de lucru pe transporturi al OCEMN;
b) in situatia in care amendamentul este aprobat de o majoritate de doua treimi din cei care participa la vot si daca aceasta majoritate include doua treimi din partile reprezentate si participante la vot, secretarul general al Secretariatului permanent al OCEMN va furniza amendamentele tuturor partilor pentru aprobare;
c) daca majoritatea de doua treimi a partilor aproba amendamentele, Secretariatul permanent al OCEMN va comunica aceasta partilor si amendamentul va intra in vigoare la expirarea a 12 luni de la data comunicarii. Amendamentul va intra in vigoare pentru toate partile.
2. La solicitarea a cel putin unei treimi a partilor, secretarul general al Secretariatului permanent al OCEMN va convoca o conferinta, la care vor fi invitate statele membre OCEMN. Procedura stabilita la alin. 1 lit. a) si b) se va aplica oricarui amendament introdus cu ocazia unei astfel de conferinte.
Articolul 6 - Comunicarea adresei administrative
Fiecare parte, in momentul semnarii, ratificarii, adoptarii sau aprobarii prezentului memorandum de intelegere sau al aderarii, va informa secretarul general al Secretariatului permanent al OCEMN asupra numelui si adresei administratiei sale la care propunerile de amendament vor fi transmise in conformitate cu art. 5.
Articolul 7 - Intrarea in vigoare a memorandumului de intelegere
Prezentul memorandum de intelegere va intra in vigoare in prima zi a lunii urmatoare datei cand 8 parti l-au semnat si au notificat Secretariatului permanent al OCEMN faptul ca au incheiat procedurile legale necesare in acest scop.
Articolul 8 - Durata
Prezentul memorandum de intelegere va fi in vigoare pentru un termen initial de 10 ani si va fi prelungit automat pentru perioade de 5 ani consecutivi, cu exceptia cazului in care va iesi din vigoare la solicitarea a doua treimi din parti. Reclamatiile lor trebuie exprimate cu nu mai putin de un an inainte de expirarea termenului de 10 ani.
Articolul 9 - Denuntarea si iesirea din vigoare a memorandumului de intelegere
1. Originalul prezentului memorandum de intelegere redactat intr-o copie in limba engleza va fi pastrat de catre Secretariatul permanent al OCEMN, care va transmite cate o copie autentificata fiecarei parti si va indeplini toate obligatiile care rezulta din rolul sau de depozitar.
2. Guvernele statelor membre OCEMN care nu au semnat prezentul memorandum de intelegere pot deveni parti la acesta numai dupa intrarea sa in vigoare.
3. Guvernele care au semnat prezentul memorandum de intelegere dupa intrarea sa in vigoare pot fi parti la acesta din a 30-a zi dupa trimiterea la depozitar a unei instiintari despre indeplinirea tuturor procedurilor nationale aplicate inainte de intrarea in vigoare a acordurilor internationale.
4. Fiecare parte poate denunta prezentul memorandum de intelegere prin transmiterea unei notificari secretarului general al Secretariatului permanent al OCEMN.
5. Prezentul memorandum de intelegere va fi nul daca, in decursul unei perioade de 12 luni consecutive, numarul partilor semnatare este mai mic de 4.
Semnat la Belgrad la 19 aprilie 2007, intr-un singur exemplar in limba engleza.
ANEXA Nr. I - Propunere de schema de rotatie la presedintia/vicepresedintia Comitetului de conducere
+------------------------------------------------------------------------------+
¦ Presedinte ¦ Vicepresedinte ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Federatia Rusa ¦Republica Bulgaria ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Republica Bulgaria ¦Ucraina ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Ucraina ¦Georgia ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Georgia ¦Republica Turcia ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Republica Turcia ¦Republica Azerbaidjan ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Republica Azerbaidjan ¦Republica Elena ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Republica Elena ¦Republica Albania ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Republica Albania ¦Republica Moldova ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Republica Moldova ¦Republica Armenia ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Republica Armenia ¦Republica Serbia ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Republica Serbia ¦Romania ¦
+--------------------------------------+---------------------------------------¦
¦Romania ¦Federatia Rusa ¦
+------------------------------------------------------------------------------+
REZERVA Republicii Azerbaidjan la Memorandumul de intelegere pentru dezvoltarea coordonata a Automagistralei inelare a Marii Negre
1. Republica Azerbaidjan declara ca niciunul dintre drepturile, obligatiile si prevederile stabilite in Memorandumul de intelegere pentru dezvoltarea coordonata a Automagistralei inelare a Marii Negre nu va fi aplicat de catre Republica Azerbaidjan cu privire la rutele si transporturile care strabat teritoriul sau, pentru care Republica Armenia este teritoriu de origine, tranzit sau destinatie.
Republica Azerbaidjan isi rezerva dreptul de a amenda sau de a revoca oricand prevederile paragrafului 1 din prezenta rezerva, iar celelalte parti vor fi notificate in scris asupra oricarui astfel de amendament sau revocare.
2. In conformitate cu prevederile art. 40 din Conventia de la Viena cu privire la dreptul tratatelor, Republica Azerbaidjan nu consimte sa aplice prevederile art. 5 alin. 1 lit. c) din textul Memorandumului de intelegere pentru dezvoltarea coordonata a Automagistralei inelare a Marii Negre.
Lege privind ratificarea Memorandumului de intelegere pentru dezvoltarea coordonata a Automagistralei inelare a Marii Negre, semnat la Belgrad la 19 aprilie 2007, legea nr. 27/2008
Text preluat din Indaco Lege
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 213 din 20/03/2008
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic Se ratifica Memorandumul de intelegere pentru dezvoltarea coordonata a Automagistralei inelare a Marii Negre, semnat la Belgrad la 19 aprilie 2007.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
|