Hotarare 5/2007, Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de mediere
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 505 din 27 iulie 2007
Atentie Versiunea consolidata de fata nu are un caracter oficial, are un caracter pur informativ, poate sa nu fie actualizata, nu poate fi folosita in niciun cadrul oficial, DreptOnline.ro neasumandu-si nicio raspundere pentru eventualele prejudicii aduse de utilizarea ei, indiferent de forma, destinatie si scop. Pentru orice inadvertenta identificata, va rugam sa ne contactati la office@dreptonline.ro
Versiunea a fost consolidata cu urmatoarele prevederi:
Hotarare nr. 128/2007 privind modificarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere, aprobat prin Hotararea Consiliului de mediere nr. 5/2007
Hotararea 263/2010
CONSILIUL DE MEDIERE
In temeiul art. 20 lit. m) si al art. 71 alin. (1) si (3) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de
mediator,
Consiliul de mediere adopta prezenta hotarare
Art. 1 Se aproba Regulamentul de organizare si
functionare a Consiliului de mediere, prevazut in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2 Prezenta hotarare intra in vigoare de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3 Se deleaga Cabinetul de avocatura Arin Alexandru
Avramescu sa indeplineasca toate formalitatile in vederea
publicarii Regulamentului de organizare si functionare a
Consiliului de mediere in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Anexa - Regulament de organizare si functionare a Consiliului de mediere
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 In temeiul art. 17 alin. (1) din Legea nr. 192/2006
privind organizarea si exercitarea profesiei de mediator,
denumita in continuare Lege, s-a infiintat Consiliul de mediere,
denumit in continuare Consiliu, organism autonom cu
personalitate juridica, de interes public, cu sediul in municipiul
Bucuresti.
Art. 2 Prezentul regulament de organizare si functionare
a Consiliului de mediere, denumit in continuare regulament,
reglementeaza punerea in aplicare a prevederilor cu privire la
activitatea Consiliului de mediere.
Art. 3 Prin mediator se intelege persoana prevazuta la
art. 1, 7 si 72 din Lege, care isi desfasoara activitatea in
conditiile art. 2224 si ale art. 75 din aceasta.
Art. 4 Consiliul isi desfasoara activitatea pe baza
urmatoarelor principii: principiul viziunii globale si unitare;
principiul legalitatii; principiul impartialitatii; principiul cooperarii;
principiul prevenirii; principiul parteneriatului; principiul
complementaritatii, transparentei si dialogului social; principiul
confidentialitatii, precum si principiul responsabilitatii.
Capitolul II - Organizarea si functionarea Consiliului de mediere
Sectiunea 1 - Functionarea Consiliului de mediere
Art. 5 (1) Consiliul este format din 9 membri, alesi prin
vot direct sau prin reprezentare de catre mediatori. Alegerea
membrilor Consiliului se face conform procedurii adoptate prin
hotarare a Consiliului, publicata cu minimum 6 luni inainte de
incetarea mandatului.
(2) Conform procedurii de la alin. (1) pot fi alesi si 3 membri
supleanti ai Consiliului.
(3) Membrii Consiliului sunt validati prin ordin al ministrului
justitiei, pe o durata de 2 ani. Mandatul oricaruia dintre membrii
Consiliului poate fi prelungit pentru aceeasi durata o singura
data.
(4) Pot face parte din Consiliu numai mediatorii care dispun
de cunostinte teoretice si de experienta practica in domeniul
medierii.
(5) Pentru activitatea depusa, membrii Consiliului au dreptul
la o indemnizatie lunara in cuantum stabilit prin bugetul anual de
venituri si cheltuieli adoptat prin hotarare a Consiliului.
(6) Consiliul isi exercita mandatul pana la data validarii
membrilor unui nou Consiliu.
Art. 6 (1) Activitatea Consiliului este coordonata de un
presedinte si un vicepresedinte alesi prin vot secret dintre
membrii sai pentru un mandat de 2 ani.
(2) Pentru activitatea depusa, presedintele si
vicepresedintele au dreptul la o indemnizatie lunara de
conducere in cuantum prevazut prin bugetul anual de venituri si
cheltuieli, aprobat prin hotarare a Consiliului.
Art. 7 (1) Lucrarile Consiliului sunt pregatite de o comisie
cu activitate permanenta, denumita in continuare Comisia
permanenta, formata din 5 membri desemnati de Consiliu dintre
membrii sai pentru o perioada de un an. Presedintele si
vicepresedintele sunt membri de drept ai Comisiei permanente.
(2) Pentru activitatea depusa, membrii Comisiei permanente
au dreptul la o indemnizatie lunara in cuantum prevazut prin
bugetul anual de venituri si cheltuieli aprobat prin hotarare a
Consiliului.
Art. 8 (1) In structura Consiliului functioneaza un
secretariat tehnic, conform organigramei prevazute in anexa nr. 1.
(2) Pentru buna functionare si indeplinirea atributiilor ce ii
revin in conditiile legii, Consiliul poate infiinta si coordona comisii
de specialitate formate din experti pe domenii si poate angaja
contracte cu terti.
Art. 9 Consiliul isi acopera cheltuielile de organizare si
functionare din venituri proprii dupa cum urmeaza:
a) taxe provenind din autorizarea mediatorilor;
b) taxe provenind din avizarea programelor de formare
profesionala a mediatorilor;
c) taxe provenind din avizarea programelor postuniversitare
de nivel master in domeniul medierii;
d) taxe de inscriere in lista furnizorilor autorizati de formare
profesionala a mediatorilor;
e) donatii, sponsorizari, alte surse de finantare, dobandite in
conditiile legii;
f) resurse obtinute de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale;
g) incasari din vanzarea materialelor proprii;
h) sume provenite din amenzile aplicate ca sanctiuni
disciplinare;
i) alte venituri stabilite prin hotarari ale Consiliului.
Art. 10 (1) Calitatea de membru al Consiliului inceteaza
in urmatoarele situatii:
a) prin renuntare scrisa;
b) prin deces;
c) prin incetarea calitatii de mediator;
d) prin absenta nemotivata la mai mult de 3 sedinte ordinare
consecutive, in conditiile stabilite prin hotarare a Consiliului.
(2) Incetarea calitatii de membru se constata prin hotarare a
Consiliului.
(3) In caz de incetare a mandatului de membru al Consiliului,
membrii supleanti alesi conform procedurii stabilite la art. 5
alin. (1) vor completa Consiliul in ordinea listei pentru perioada
de mandat ramasa vacanta.
Art. 11 Suspendarea calitatii de mediator atrage
suspendarea calitatii de membru al Consiliului.
Art. 12 Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, Consiliul
coopereaza cu ministerele si celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu institutiile administratiei
publice locale, organizatiile neguvernamentale, cu alte persoane
juridice, precum si cu persoanele fizice, in conditiile legii.
Art. 13 (1) Coordonarea activitatii Consiliului este
asigurata de un presedinte si un vicepresedinte al caror mandat
incepe de la data adoptarii hotararii Consiliului privind validarea
alegerilor.
(2) Presedintele coordoneaza intreaga activitate, reprezinta
Consiliul in relatiile cu tertii si este ordonator de credite.
(3) Presedintele prezideaza sedintele Consiliului si ale
Comisiei permanente.
(4) In exercitarea functiei sale presedintele emite decizii.
(5) Presedintele poate delega exercitarea unor atributii din
competenta sa si poate incredinta mandatul de reprezentare
vicepresedintelui ori altor persoane din cadrul Consiliului, in
conditiile legii.
(6) Vicepresedintele este inlocuitorul de drept al
presedintelui. Daca presedintele si vicepresedintele sunt in
imposibilitate temporara de a-si exercita functiile, Consiliul poate
delega unul dintre membrii sai pentru a indeplini, partial sau in
totalitate, atributiile presedintelui.
Art. 14 (1) Mandatul presedintelui sau al vicepresedintelui
inceteaza in urmatoarele situatii:
a) prin renuntare scrisa;
b) prin deces;
c) prin incetarea calitatii de membru al Consiliului;
d) prin absenta pentru o perioada mai mare de 3 luni
consecutiv;
e) la implinirea termenului mandatului dat de Consiliu pentru
calitatea de presedinte sau de vicepresedinte;
f) prin revocare, cu votul a minimum 5 membri ai Consiliului.
(2) Incetarea mandatului de presedinte sau vicepresedinte
se constata prin hotarare a Consiliului.
(3) In caz de incetare a mandatului, Consiliul va organiza noi
alegeri in termen de maximum 30 de zile de la constatarea
vacantarii postului.
Art. 15 (1) Activitatea Consiliului se desfasoara pe baza
planului anual de activitati, aprobat prin hotarare a Consiliului.
(2) Consiliul se intruneste lunar in sedinta ordinara si ori de
cate ori este necesar in sedinta extraordinara, la convocarea
presedintelui.
(3) Convocarea in sedinta extraordinara se face la
propunerea presedintelui sau a minimum 3 dintre membrii
Consiliului.
(4) Convocarea pentru sedintele ordinare se face cu
minimum 10 zile inainte de data sedintei, iar pentru cele
extraordinare se face cu minimum 3 zile inainte. In oricare caz,
convocarea cuprinde luna, ziua, ora, locul desfasurarii sedintei
si propunerea de ordine de zi a acesteia si este transmisa prin
orice mijloace care asigura confirmarea primirii ei.
(5) Sedintele Consiliului sunt publice, cu exceptia cazului in
care membrii sai hotarasc altfel.
(6) Lucrarile Consiliului se desfasoara in prezenta a cel putin
7 membri.
(7) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul adopta hotarari
cu votul majoritatii membrilor care il compun, respectiv 5 voturi.
In mod exceptional, Consiliul poate hotari exprimarea votului
prin alte modalitati. Opiniile diferite se motiveaza si se
consemneaza separat in cuprinsul hotararii.
(8) Hotararile Consiliului care se refera la profesia de
mediator sunt obligatorii pentru toti mediatorii si se publica pe
site-ul Consiliului in maximum 5 zile de la data adoptarii lor.
(9) La lucrarile Consiliului pot fi invitate sa participe persoane
din orice alte institutii, organisme profesionale sau organizatii
neguvernamentale.
(10) Cheltuielile de deplasare si diurna ale membrilor care
participa la sedintele ordinare sau extraordinare ori reprezinta
Consiliul in relatia cu tertii sunt suportate din bugetul anual al
Consiliului, in limitele stabilite prin hotarare a acestuia.
Sectiunea 2 - Atributiile Consiliului de mediere
Art. 16 Atributii de organizare si functionare:
a) promoveaza activitatea de mediere, reprezinta interesele
mediatorilor autorizati si adopta strategii in acest sens;
b) vegheaza la asigurarea conditiilor corespunzatoare de
desfasurare a activitatii mediatorilor;
c) apara si promoveaza interesele mediatorilor;
d) hotaraste cu privire la accesul in profesie al cetatenilor
straini;
e) adopta hotarari in toate problemele privind formarea
initiala si continua a mediatorilor;
f) organizeaza si editeaza publicatiile Consiliului;
g) accepta donatiile si legatele facute Consiliului;
h) alege si revoca presedintele si vicepresedintele Consiliului
si membrii Comisiei permanente;
i) intocmeste si actualizeaza lista furnizorilor de formare a
mediatorilor care au obtinut autorizarea in conformitate cu cadrul
legal existent in domeniul formarii profesionale initiale si
continue a adultilor;
j) autorizeaza mediatorii, in conditiile prevazute de Procedura
de autorizare a mediatorilor;
k) intocmeste si actualizeaza tabloul mediatorilor autorizati;
l) avizeaza si tine evidenta formelor de exercitare a profesiei
de mediator;
m) primeste instiintarile depuse in scris si tine evidenta
cetatenilor straini care desfasoara cu caracter ocazional
activitate ca mediator pe teritoriul Romaniei;
n) ia masuri pentru aplicarea in practica a dispozitiilor art. 26
alin. (2) din Lege;
o) colaboreaza cu alte institutii publice pentru punerea in
practica in mod unitar a legislatiei in domeniul medierii, precum
si pentru promovarea corecta a medierii si a activitatii
mediatorilor;
p) colaboreaza cu organizatii similare din strainatate pentru
cresterea permanenta a calitatii formarii mediatorilor si pentru
promovarea intereselor acestora;
q) adopta planul de activitati anuale, bugetul de venituri si
cheltuieli si raportul de bilant financiar-contabil anual;
r) stabileste si actualizeaza cuantumul taxelor si amenzilor
din care isi acopera cheltuielile de organizare si functionare
conform art. 21 lit. a), c), d) si e) din Lege;
s) organizeaza Conferinta nationala anuala a mediatorilor
pentru a promova profesia de mediator si activitatea Consiliului;
t) stabileste natura si regimul documentelor si informatiilor
referitoare la activitatea Consiliului.
Art. 17 Atributii de reglementare:
a) avizeaza modificarea standardului ocupational al
mediatorului;
b) propune si avizeaza modificari ale standardelor
ocupationale existente, precum si propuneri de noi standarde
ocupationale care contin denumirea de mediator, competente
de mediator sau prevederi referitoare la mediere;
c) elaboreaza standardele de formare in domeniul medierii,
pe baza celor mai bune practici internationale in materie;
d) evalueaza periodic si actualizeaza standardele si
programele de formare in domeniul medierii;
e) elaboreaza si adopta Procedura de avizare a furnizorilor
de formare in domeniul medierii, programa-cadru, standardul de
formare a mediatorului si procedura de evaluare periodica a
furnizorilor de servicii de formare in domeniul medierii;
f) elaboreaza metodologia si adopta Procedura de avizare a
programelor postuniversitare de nivel master in domeniul
medierii;
g) elaboreaza metodologia si adopta Procedura de
autorizare a mediatorilor, in conditiile legii;
h) stabileste conditiile in care se poate face publicitate
profesiei, care sunt adoptate prin hotarare a Consiliului;
i) adopta Codul de etica si deontologie profesionala a
mediatorilor autorizati, precum si normele de raspundere
disciplinara a acestora;
j) face propuneri pentru completarea, modificarea sau, dupa
caz, corelarea legislatiei privind medierea;
k) adopta regulamentul privind organizarea si functionarea sa.
Art. 18 Atributii de control:
a) exercita controlul asupra activitatii mediatorilor;
b) exercita controlul asupra activitatii si asupra deciziilor
Comisiei permanente a Consiliului, presedintelui si
vicepresedintelui;
c) avizeaza programele de formare profesionala a
mediatorilor;
d) avizeaza programele postuniversitare de nivel master in
domeniul medierii;
e) supravegheaza respectarea standardelor de formare in
domeniul medierii;
f) ia masuri pentru respectarea prevederilor continute de
Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor
autorizati si aplica normele de raspundere disciplinara a
acestora;
g) primeste sesizarile in legatura cu savarsirea unei abateri
dintre cele prevazute la art. 38 din Lege;
h) aplica sanctiunile stabilite de Comisia de disciplina.
Art. 19 Consiliul indeplineste orice alte atributii prevazute
de Lege si de prezentul regulament.
Sectiunea 3 - Atributiile Comisiei permanente
Art. 20 Atributiile Comisiei permanente sunt:
a) duce la indeplinire hotararile Consiliului;
b) elaboreaza proiecte de strategii, de planuri de activitati si
de bugete de venituri si cheltuieli;
c) pregateste sedintele Consiliului si propune ordinea de zi;
d) analizeaza Raportul anual de venituri si cheltuieli si
formuleaza propuneri pentru a fi discutate si adoptate de
Consiliu;
e) elaboreaza proiecte de regulamente, metodologii,
standarde si proceduri privind organizarea profesiei de mediator
si le propune spre adoptare Consiliului;
f) formuleaza propuneri pentru completarea, modificarea
sau, dupa caz, corelarea legislatiei privind medierea;
g) formuleaza propuneri pentru continutul tematic al
Conferintei nationale anuale;
h) analizeaza cererile de autorizare a mediatorilor.
Art. 21 (1) Comisia permanenta este condusa de
presedintele Consiliului si lucreaza valabil in prezenta majoritatii
membrilor sai.
(2) Comisia permanenta indeplineste si alte atributii stabilite
de Consiliu.
(3) Comisia permanenta se intruneste ori de cate ori este
necesar, in vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin.
Sectiunea 4 - Atributiile presedintelui si vicepresedintelui
Art. 22 Atributiile presedintelui sunt:
a) duce la indeplinire hotararile Consiliului;
b) reprezinta Consiliul in relatiile cu persoanele fizice si
juridice din tara si din strainatate;
c) incheie conventii, acorduri si contracte in numele
Consiliului, cu autorizarea prealabila a acestuia;
d) semneaza actele Consiliului si ale Comisiei permanente;
e) convoaca si conduce sedintele Consiliului si ale Comisiei
permanente;
f) coordoneaza activitatea Consiliului;
g) coordoneaza activitatea Secretariatului tehnic;
h) este ordonator de credite;
i) ia masuri pentru respectarea prevederilor legale cu privire
la protectia muncii de catre intregul personal;
j) colaboreaza cu vicepresedintele in toata activitatea sa;
k) in exercitarea atributiilor sale, presedintele emite decizii;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de Lege, de
prezentul regulament si de hotararile Consiliului.
Art. 23 Atributiile vicepresedintelui sunt:
a) duce la indeplinire hotararile Consiliului;
b) asigura coordonarea activitatii Consiliului, in lipsa
presedintelui;
c) conduce lucrarile in sedintele Consiliului si in sedintele
Comisiei permanente, in lipsa presedintelui;
d) asigura reprezentarea Consiliului in raport cu tertii, in lipsa
presedintelui;
e) coordoneaza activitatea Secretariatului tehnic, in lipsa
presedintelui sau ca urmare a unui mandat scris din partea
presedintelui;
f) indeplineste orice alte atributii prevazute de Lege, de
prezentul regulament si de hotararile Consiliului;
g) colaboreaza cu presedintele in toata activitatea sa.
Sectiunea 5 - Secretariatul tehnic
Art. 24 Secretariatul tehnic duce la indeplinire hotararile
Consiliului si deciziile presedintelui Consiliului si are urmatoarele
atributii:
a) primeste si ia in evidenta corespondenta adresata
Consiliului;
b) asigura suportul tehnic necesar desfasurarii activitatilor
specifice Consiliului, presedintelui si vicepresedintelui, precum
si membrilor Comisiei permanente;
c) redacteaza, inregistreaza, arhiveaza si tine evidenta
documentelor Consiliului;
d) pregateste activitati de relatii publice pe plan intern si
extern;
e) pune la dispozitia mijloacelor de informare in masa, a
diferitelor institutii, organizatii sau a cetatenilor, in mod oportun
si complet, informatiile solicitate, in masura in care acestea au
fost aprobate de catre Consiliu ca fiind publice;
f) raspunde de realizarea si actualizarea site-ului Consiliului
si asigura informatizarea in conditii optime a activitatii acestuia;
g) asigura activitatea de primire, depozitare, conservare,
intretinere si exploatare a materialelor, inventarului propriu si a
mijloacelor fixe;
h) raspunde de intretinerea cladirii si a bunurilor din dotare,
de buna functionare a instalatiilor, intocmeste documentatiile
tehnice pentru executarea lucrarilor de reparatii curente;
i) raspunde de modul de aplicare a masurilor de prevenire a
incendiilor, stabilite prin planul pe unitate.
Capitolul III - Formele de exercitare a profesiei de mediator
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 25 Mediatorii isi pot desfasura activitatea in cadrul
unei societati civile profesionale, al unui birou in care pot
functiona unul sau mai multi mediatori asociati, cu personalul
auxiliar corespunzator, sau in cadrul unei organizatii
neguvernamentale, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
Art. 26 (1) Mediatorul isi poate exercita profesia in una
dintre urmatoarele forme:
a) societate civila profesionala;
b) birou de mediator, in care pot functiona unul sau mai multi
mediatori asociati;
c) angajat cu contract individual de munca in interiorul
profesiei, in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003 Codul
muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Avocatii, notarii publici si consilierii juridici care dobandesc
calitatea de mediator potrivit Legii pot desfasura activitatea de
mediere in cadrul formelor de exercitare a profesiei lor.
(3) Formele de exercitare a profesiei pot angaja traducatori,
juristi, alt personal de specialitate, precum si personal
administrativ si de serviciu necesar activitatii de mediere.
(4) In desfasurarea activitatii sale, mediatorul autorizat este
obligat sa tina arhiva si registre proprii, precum si o evidenta
financiar-contabila.
(5) Mediatorul poate sa incheie asigurari de riscuri
profesionale care sa acopere si eventuale daune efective
suferite de client si rezultate din exercitarea profesiei cu
nerespectarea prevederilor Legii, ale prezentului regulament si
ale Codului de etica si deontologie profesionala a mediatorilor
autorizati. Polita de asigurare, a carei copie este certificata de
mediator, poate fi depusa de Consiliu.
(6) Cheltuielile ocazionate de incheierea politei de asigurare
pentru riscuri profesionale si de plata primelor de asigurare
reprezinta cheltuieli deductibile in conformitate cu prevederile
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 27 Activitatea de mediere poate fi desfasurata in
cadrul organizatiei neguvernamentale pe baze contractuale cu
oricare dintre formele de exercitare a profesiei de mediator.
Art. 28 (1) Mediatorul este liber sa opteze si sa isi
schimbe in orice moment optiunea pentru una dintre formele de
exercitare a profesiei, prevazute de Lege.
(2) Mediatorul este obligat sa instiinteze in scris Consiliul
despre orice modificare intervenita in forma de exercitare a
profesiei.
(3) In oricare dintre formele de exercitare a profesiei,
mediatorul isi poate desfasura activitatea dupa obtinerea
avizului Consiliului, in conditiile Legi si ale prezentului
regulament.
Art. 29 Toate formele de exercitare a profesiei de
mediator sunt supuse urmatoarelor reguli:
a) spatiul in care mediatorul isi are sediul profesional si isi
desfasoara activitatea este propice pentru exercitarea profesiei
de mediator, asigurand conditii pentru respectarea principiului
confidentialitatii, primirea clientilor si desfasurarea sedintelor de
mediere;
b) patrimoniul comun este afectat exclusiv activitatii
profesionale si are regimul patrimoniului de afectatiune
profesionala;
c) mediatorul nu poate desfasura activitati de mediere in
afara formei de exercitare a profesiei pentru care a optat;
d) formele de exercitare a profesiei se individualizeaza prin
denumire, conform prevederilor Legii si ale prezentului
regulament. In cazul tuturor formelor de exercitare a profesiei
de catre mediatorii straini se pot utiliza, la alegere, denumirea si
numele formei de exercitare a profesiei din tara sau din
strainatate.
Art. 30 Intre formele de exercitare a profesiei se pot stabili
raporturi de conlucrare profesionala. Conventia de conlucrare
profesionala se inregistreaza la Consiliu. Regulile privind
publicitatea profesionala se aplica in mod corespunzator.
Sectiunea 2 - Societatea civila profesionala
Art. 31 (1) Societatea civila profesionala este constituita
din 2 sau mai multi mediatori care contribuie in natura si/sau in
numerar la constituirea unui patrimoniu de afectatiune in
vederea desfasurarii activitatii profesionale.
(2) Raportul civil se naste intre clienti si societatea civila
profesionala, serviciile profesionale urmand sa fie indeplinite cu
acordul clientilor de oricare dintre mediatorii asociati sau
angajati.
Art. 32 (1) Societatea civila profesionala se
individualizeaza printr-o denumire specifica ce cuprinde numele
a cel putin unuia dintre asociati, urmata de sintagma "Societate
civila de mediatori" (de exemplu: "MIHAI POPESCU Societate
civila de mediatori" sau "POPESCU, BARBU Societate civila
de mediatori").
(2) Denumirea poate figura pe firma societatii civile
profesionale si se utilizeaza in actele profesionale, cu
respectarea prevederilor prezentului regulament.
Art. 33 (1) Contractul de societate civila profesionala si
statutul acesteia sunt incheiate in forma scrisa intre mediatorii
asociati, potrivit legii civile si cu respectarea anexelor nr. 3 si 4.
(2) Contractul de societate civila profesionala si statutul
acesteia se inregistreaza la Consiliu.
Sectiunea 3 - Biroul de mediator
Art. 34 In biroul de mediator isi exercita profesia unul sau
mai multi mediatori asociati. Biroul de mediator se infiinteaza in
baza actului de infiintare a biroului de mediator, inregistrat la
Consiliu si intocmit conform anexei nr. 5.
Art. 35 (1) Biroul de mediator este individualizat printr-o
denumire specifica ce cuprinde numele mediatorului titular sau
al cel putin unuia dintre asociati, urmata de sintagma "Birou de
mediator(i)" (de exemplu: "MIHAI POPESCU Birou de
mediator" sau "POPESCU, BARBU Birou de mediatori").
(2) Dispozitiile art. 32 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Sectiunea 4 - Mediatorul angajat in interiorul profesiei prin contract individual de munca
Art. 36 Mediatorul autorizat poate fi angajat in interiorul
profesiei cu contract individual de munca in conditiile Legii
nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, incheiat
cu biroul de mediator, biroul de mediatori asociati, societatea
civila profesionala si organizatiile neguvernamentale care au ca
obiect de activitate medierea astfel cum este reglementata de
Lege.
Art. 37 (1) In contractul individual de munca, la sectiunea
"Clauze speciale" se inscrie o mentiune referitoare la obligatia
de confidentialitate a mediatorului si dreptul sau de a refuza
angajatorului divulgarea continutului discutiilor dintre parti in
timpul medierii.
(2) La contractul individual de munca se anexeaza Codul de
etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati.
Art. 38 Pentru toata activitatea sa ca mediator, mediatorul
angajat cu contract de munca are obligatia de a tine aceeasi
evidenta a cauzelor in care a intervenit ca mediator ca si in cazul
celorlalte forme de exercitare a profesiei.
Capitolul IV - Procedura de autorizare a mediatorilor
Art. 39 (1) Procedura defineste responsabilitatile
Consiliului si modalitatea de autorizare a mediatorilor in
Romania.
(2) Autorizarea mediatorilor se realizeaza prin:
a) constatarea de catre Consiliu a indeplinirii conditiilor
prevazute la art. 7 lit. a)f) sau art. 72 alin. (2) din Lege;
b) achitarea taxei de autorizare stabilite de Consiliu si
emiterea autorizatie
Art. 40 (1) In vederea constatarii de catre Consiliu a
indeplinirii conditiilor prevazute la art. 7 lit. a)f), persoanele
fizice, absolventi ai cursurilor de formare de mediatori organizate
in Romania in conditiile legii sau in strainatate, depun la
secretariatul Consiliului o cerere, prezentata in anexa nr. 2, la
care se ataseaza urmatoarele documente:
a) actul de identitate fotocopie;
b) certificat de casatorie, daca este cazul fotocopie;
c) diploma de licenta sau titlul de studii insotit de atestatul de
echivalare eliberat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii
fotocopie;
d) certificatul de absolvire a cursului de formare ca mediator
obtinut in conditiile Legii sau dovada absolvirii unui program
postuniversitar de nivel master in domeniul medierii, acreditat
conform legii si avizat de Consiliu fotocopie;
e) documente care atesta programa de formare parcursa (in
cazul persoanelor care se incadreaza in prevederile art. 8 din
Lege);
f) adeverinta medicala cu precizarea «clinic sanatos»,
eliberata de medicul de familie original;
g) cazier judiciar in termen de valabilitate la data depunerii
cererii la Consiliu, pentru cetatenii romani, sau declaratie
notariala pe propria raspundere, pentru cetatenii straini
original;
h) dovada vechimii in munca fotocopie;
i) dovada platii taxei de autorizare.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) primesc dovada
depunerii cererii, respectiv numarul de inregistrare din registrul
de intrari-iesiri al Consiliului.
(3) In cazul persoanelor prevazute la art. 72 alin. (2) din
Lege, inainte de autorizare se va parcurge etapa de evaluare a
programului de formare ca mediator. Persoanele interesate vor
depune la Consiliu o cerere insotita de documentele care atesta
programul de formare parcurs.
(4) Hotararea Consiliului cu privire la un program de formare
ca mediator, evaluat in conditiile art. 72 alin. (2), se aplica tuturor
cererilor formulate de persoane care au parcurs acelasi program
de formare.
Art. 41 (1) Secretariatul tehnic verifica existenta
documentelor mentionate la art. 40 in vederea constatarii
indeplinirii conditiilor de autorizare si poate solicita completari
sau clarificari.
(2) Comisia permanenta analizeaza continutul documentelor
si face recomandari argumentate Consiliului, de admitere sau
respingere a fiecarei cereri.
(3) Consiliul ia act de propunerile Comisiei permanente si
hotaraste admiterea sau respingerea cererilor conform
propunerilor formulate de Comisia permanenta
Art. 42 Consiliul de mediere comunica in scris raspunsul
motivat la orice solicitare, in termen de maximum 60 de zile de
la depunerea acesteia.
Art. 43 (1) In vederea practicarii profesiei de mediator,
persoanele interesate care indeplinesc conditiile de mediator
autorizat vor depune la Consiliu o cerere de avizare a formei de
exercitare a profesiei, insotita in mod obligatoriu de o copie de
pe toate inscrisurile doveditoare.
(2) Cererea de avizare a formei de exercitare a profesiei se
poate depune odata cu cererea de autorizare ca mediator sau
ulterior.
(3) In cazul modificarii sau incetarii formei de exercitare a
profesiei, mediatorul va depune la Consiliu o cerere insotita de
documente specifice.
Art. 44 (1) Comisia permanenta verifica existenta
documentelor in vederea constatarii indeplinirii conditiilor de
avizare si intocmeste situatia pe care o va prezenta Consiliului;
Consiliul ia act de propunerea Comisiei permanente si o
transmite presedintelui in vederea avizarii, modificarii sau
incetarii formei de exercitare a profesiei.
(2) Consiliul comunica raspunsul in scris in termen de
maximum 60 de zile de la depunerea cererii mentionate la
art. 43.
(3) Consiliul va efectua modificarile cuvenite in Tabloul
mediatorilor autorizat
Art. 45 (1) In vederea avizarii formei de exercitare a
profesiei si a inscrierii in Tabloul mediatorilor autorizati, se vor
depune la Consiliu urmatoarele documente:
a) o declaratie pe propria raspundere ca spatiul in care
urmeaza sa isi desfasoare activitatea este adecvat procesului
de mediere;
b) documente privind spatiul in care urmeaza sa isi
desfasoare activitatea de mediator fotocopie;
c) documente care atesta domeniul medierii in care acesta
este specializat, daca este cazul fotocopie;
d) documente care atesta durata experientei practice in
domeniul medierii, daca este cazul fotocopie;
e) atestat de competenta lingvistica limba straina, daca este
cazul fotocopie;
f) documente care atesta calitatea de membru al unei
asociatii profesionale in domeniul medierii sau al altor
organizatii, daca este cazul fotocopie;
g) dovada achitarii taxei de autorizare in cuantumul stabilit
prin hotarare a Consiliului fotocopie;
h) actul de infiintare a biroului de mediator/biroului de
mediatori asociati sau contractul si statutul societatii civile
profesionale de mediatori, dupa caz doua exemplare
originale;
i) contractul de munca si statutul organizatiei
neguvernamentale in care se angajeaza cu contract de munca
doua exemplare, in copie.
(2) In conditiile alin. (1), Consiliul va elibera in original
autorizatia care da dreptul de practica, insotita de anexa in care
este mentionata forma de exercitare a profesiei de mediator
Capitolul V - Formarea mediatorilor
Sectiunea 1 - Programe si standarde de formare
Art. 46 Formarea profesionala a mediatorilor are ca
principale obiective:
a) dobandirea de cunostinte teoretice in domeniul
conflictelor, al solutionarii alternative a disputelor si medierii;
b) dezvoltarea de abilitati practice in mediere;
c) cunoasterea cadrului de reglementare in domeniul
medierii;
d) asigurarea accesului in profesia de mediator.
Art. 47 (1) Formarea profesionala a mediatorilor se
realizeaza pe baza unor programe de formare intocmite pe baza
criteriilor cuprinse in standardul de formare in domeniu, elaborat
de Consiliu.
(2) Revizuirea programelor de formare este obigatorie in
maximum 6 luni dupa publicarea in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a unor modificari ale standardului de
formare.
Art. 48 Standardul de formare in domeniul medierii
stabileste criteriile minime pentru realizarea programelor de
formare in ceea ce priveste:
a) structura pe arii tematice;
b) calificarea si experienta formatorilor;
c) durata minima a cursurilor pentru fiecare arie tematica,
precum si
d) conditiile logistice minime ce trebuie asigurate de
furnizorul de formare sau institutia de invatamant superior pe
durata formarii.
Art. 49 Standardul de formare adoptat de Consiliu si
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, este
obligatoriu pentru elaborarea sau, dupa caz, revizuirea
programelor de formare.
Sectiunea 2 - Autorizarea furnizorilor de formare a mediatorilor
Art. 50 (1) Formarea profesionala a mediatorilor se
realizeaza prin:
a) cursuri organizate de furnizori de formare autorizati
conform legislatiei in domeniul formarii adultilor;
b) programe postuniversitare de nivel master acreditate,
desfasurate de institutii de invatamant superior.
(2) Programele de formare in domeniul medierii, precum si
programele postuniversitare de nivel master in domeniul
medierii se intocmesc pe baza criteriilor cuprinse in standardele
de formare elaborate de Consiliu si se avizeaza in prealabil de
catre acesta.
Art. 51 In vederea avizarii, furnizorii de formare depun la
Consiliu o cerere insotita de urmatoarele documente in doua
exemplare:
a) certificat de inregistrare fiscala fotocopie;
b) programul de formare propus;
c) lista formatorilor propusi;
d) curriculum vitae al fiecarui formator, insotit de fotocopii ale
documentelor care atesta pregatirea si experienta in
conformitate cu criteriile stabilite de standardul de formare in
domeniul medierii.
Art. 52 (1) In termen de 15 zile de la data la care a fost
inregistrata cererea de avizare a programului de formare,
Comisia permanenta formuleaza o propunere si o inainteaza
Consiliului spre analiza si aprobare.
(2) Hotararea de avizare data de Consiliu este valabila
maximum 90 de zile de la data comunicarii ei catre furnizorul de
formare.
(3) Comunicarea hotararii Consiliului se face in scris, cu
confirmarea primirii.
(4) Un exemplar al documentelor depuse spre avizare se
returneaza petentului, iar pe fiecare pagina se inscrie mentiunea
"Avizat de Consiliul de mediere, astazi, ....".
Capitolul VI - Normele de raspundere disciplinara a mediatorilor
Sectiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 53 Protectia onoarei si prestigiului profesiei, precum
si respectarea normelor de reglementare a profesiei sunt in
sarcina Consiliului.
Art. 54 Prin probitate profesionala se intelege respectarea
obligatiilor profesionale din continutul Legii, al prezentului
regulament, al Codului de etica si deontologie profesionala a
mediatorilor autorizati si al hotararilor Consiliului.
Art. 55 (1) Atrage raspunderea disciplinara neindeplinirea
obligatiilor profesionale stabilite in sarcina mediatorilor prin
Lege, prin prezentul regulament, prin Codul de etica si
deontologie profesionala a mediatorilor autorizati si prin
hotararile Consiliului de mediere, care aduc atingere probitatii
profesionale.
(2) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul se poate sesiza
din oficiu cu privire la neindeplinirea obligatiilor profesionale ale
mediatorilor.
Art. 56 Raspunderea disciplinara a mediatorului nu
exclude raspunderea civila, penala sau administrativa.
Art. 57 Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen
de cel mult un an de la data savarsirii abaterii.
Art. 58 Repetarea unei abateri disciplinare constituie o
circumstanta agravanta care va fi luata in considerare la
aplicarea sanctiunii.
Art. 59 Consiliul este obligat sa tina evidenta sanctiunilor
disciplinare aplicate fiecarui mediator.
Art. 60 In cadrul Consiliului functioneaza Comisia de
disciplina cu competentele stabilite de Lege, care efectueaza
cercetarea abaterii si sesizeaza Consiliul, constituit ca instanta
disciplinara in conditiile legii.
Sectiunea 2 - Organizarea si functionarea Comisiei de disciplina
Art. 61
(1) Consiliul hotaraste ca, ori de cate ori este nevoie, sa se constituie o comisie de disciplina, din care fac parte in mod obligatoriu un membru al Consiliului anume desemnat prin hotarare a Consiliului de mediere in calitate de presedinte al Comisiei de disciplina, 2 reprezentanti ai mediatorilor si un secretar.
(2) Procedura de numire a celor 2 reprezentanti ai mediatorilor ca membri in Comisia de disciplina este urmatoarea:
(i) fiecare asociatie inregistrata de Consiliul de mediere ca asociatie profesionala a mediatorilor poate desemna anual, pana la data de 31 martie, maximum 2 mediatori autorizati din randul membrilor sai, care sunt inscrisi intr-o Lista, pentru o perioada de maximum un an calendaristic;
(ii) ordinea Inscrierii in lista se stabileste prin tragere la sorti de catre Secretariatul tehnic, sub coordonarea presedintelui Comisiei de disciplina;
(iii) desemnarea pentru cercetarea unei cauze se va face prin rotatie, incepand cu primii 2 mediatori de pe lista rezultata in urma tragerii la sorti de catre Secretariatul tehnic. In masura in care din motive intemeiate mediatorul desemnat in Ordine cronologica nu poate face parte din Comisia de disciplina, se va numi urmatorul de pe lista, iar dupa epuizarea listei, aceasta se va relua de la primul mediator inscris in lista;
(iv) numirea in Comisia de disciplina a celor 2 reprezentanti ai mediatorilor se face prin decizie a presedintelui Consiliului de mediere, in care se va preciza Totodata obiectul cercetarii si perioada pentru care Comisia a fost investita.
(3) Consilierul juridic al Consiliului de mediere detine de drept functia de secretar in Comisia de disciplina.
Art. 62 Comisia de disciplina astfel desemnata este
coordonata de presedintele sau, care este membru al
Consiliului. Consiliul va desemna din personalul angajat cu
contract un secretar, care devine membru al comisiei, tine
evidentele si efectueaza lucrarile necesare desfasurarii activitatii
comisiei. Secretarul lucreaza sub indrumarea presedintelui.
Art. 63 Comisia de disciplina are in compenta cercetarea
abaterii, in urma careia se intocmeste un dosar care va fi
inaintat Consiliului. Cu privire la raspunderea disciplinara a
mediatorilor, Consiliul hotaraste cu majoritatea prevazuta de
art. 19 din Lege, in termen de 30 de zile de la sesizarea sa.
Art. 64 Cheltuielile necesare activitatii Comisiei de
disciplina si ale Consiliului, ca instanta disciplinara, sunt
suportate din bugetul Consiliului.
Sectiunea 3 - Reguli de procedura
Art. 65 Orice persoana interesata poate sesiza Consiliul
in legatura cu savarsirea de catre un mediator a unei abateri
prevazute la art. 38 din Lege.
Art. 66 (1) Plangerea se va face in scris si va fi semnata.
Aceasta trebuie sa cuprinda numele, domiciliul sau resedinta
partii si abaterea pretins savarsita de catre mediator.
(2) Lipsa datelor de identificare a petentului sau a semnaturii
duce la respingerea plangerii formulate.
Art. 67 (1) Cercetarea abaterii se va face cu celeritate.
Cercetarea abaterii se efectueaza de catre Comisia de disciplina
desemnata in conditiile art. 40 din Lege, in termen de cel mult
60 de zile de la data inregistrarii plangerii.
(2) Audierea petentului si a mediatorului este obligatorie.
(3) Mediatorul cercetat va fi instiintat in vederea luarii la
cunostinta despre plangere si piesele dosarului intocmit, pentru
a-si putea formula apararea.
(4) Convocarea partilor in vederea audierii se face prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Art. 68 Cercetarea disciplinara se efectueaza numai dupa
indeplinirea demersurilor aratate la art. 67.
Art. 69 Refuzul de a da curs convocarii nu impiedica
desfasurarea cercetarii disciplinare. In caz de neprezentare, se
va incheia un proces-verbal semnat de catre membrii comisiei,
din care sa rezulte faptul ca, desi procedural convocati,
mediatorul si/sau petentul nu s-au prezentat la termenul stabilit.
Art. 70 (1) In cursul cercetarilor, presedintele Comisiei de
disciplina va asculta persoana care a formulat plangerea,
precum si orice alte persoane ale caror declaratii pot elucida
cazul, va efectua verificari de inscrisuri si va culege informatii in
legatura cu abaterea pretins savarsita, prin mijloacele prevazute
de lege.
(2) Pe baza datelor culese va intocmi un dosar al abaterii
cercetate. Dosarul cuprinde si un referat scris in care va
consemna faptele, probele administrate, pozitia celui cercetat si
propunerea de sanctionare sau de neaplicare a unei sanctiuni
disciplinare.
(3) Dosarul astfel intocmit va fi inaintat Consiliului, care, in
termen de 30 de zile de la primirea lui, va hotari cu privire la
raspunderea disciplinara a mediatorului.
Art. 71 La stabilirea sanctiunilor, astfel cum sunt
prevazute la art. 39 din Lege, se va tine seama de gravitatea
faptei, de cauzele si imprejurarile in care aceasta a fost
savarsita, de gradul de vinovatie al mediatorului, daca acesta a
avut si alte abateri in trecut, precum si de urmarile abaterii.
Art. 72 Limitele amenzii prevazute de art. 39 alin. (1) lit. b)
din Lege se actualizeaza anual de catre Consiliu.
Art. 73 Hotararea motivata se comunica, prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire sau direct prin semnatura
pe copie, mediatorului cercetat si petentului, in termen de cel
mult 15 zile de la pronuntarea hotararii cu privire la raspunderea
disciplinara a mediatorului.
Art. 74 (1) Hotararea Consiliului prin care s-a aplicat una
dintre sanctiunile prevazute de art. 39 alin. (1) din Lege poate fi
atacata la instanta de contencios administrativ competenta de la
domiciliul sau resedinta mediatorului, in termen de 15 zile de la
comunicarea acesteia.
(2) Actiunea in contencios declansata potrivit alin. (1)
suspenda executarea hotararii atacate.
(3) Consiliul, la cererea instantei de judecata, va inainta
dosarul cauzei in copie certificata.
Art. 75 (1) Hotararea disciplinara ramasa definitiva este
obligatorie fata de parti si Consiliu. Hotararea de aplicare a
amenzii prevazute de art. 39 alin. (1) lit. b) din Lege constituie
titlu executoriu.
(2) Neachitarea amenzii aplicate in termen de 30 de zile de
la data ramanerii definitive a hotararii de sanctionare atrage
suspendarea de drept a calitatii de mediator pana la achitarea
sumei.
(3) Dupa plata amenzii, masura suspendarii din calitatea de
mediator inceteaza.
Sectiunea 4 - Suspendare. Perimare. Reabilitare
Art. 76 Consiliul, ca instanta disciplinara, va putea
suspenda cercetarea plangerii:
a) cand ambele parti o cer;
b) cand s-a inceput urmarirea penala pentru o infractiune
care ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza
a se da.
Art. 77 Cercetarea plangerii se reia prin cererea de
redeschidere facuta de catre una dintre parti.
Art. 78 Petentul poate oricand sa renunte la cercetarea
plangerii, fie verbal in sedinta Comisiei de disciplina, fie prin
cerere scrisa.
Art. 79 Orice sesizare disciplinara se perima de drept
daca a ramas in nelucrare timp de un an din vina petentului.
Art. 80 Cursul perimarii este suspendat atat timp cat
dainuieste suspendarea pronuntata in baza art. 76.
Art. 81 Perimarea se constata din oficiu sau la cererea
partii interesate.
Art. 82 Mediatorul sanctionat se reabiliteaza de drept in
termen de un an de la terminarea executarii sanctiunii aplicate.
Art. 83 Raspunderea civila a mediatorului poate fi
angajata, in conditiile legii civile, pentru cauzarea de prejudicii
prin incalcarea obligatiilor profesionale.
Capitolul VII - Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 84 (1) Fisele posturilor pentru functiile prevazute in
organigrama Consiliului sunt in competenta de numire a
presedintelui si se aproba de catre acesta.
(2) Fisele posturilor pentru presedintele si vicepresedintele
Consiliului sunt aprobate prin hotarare a Consiliului.
Art. 85 Pentru organizarea si functionarea primului
Consiliu, in primul an de la inceperea activitatii, fondurile
aferente cheltuielilor de intretinere si functionare sunt alocate
de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei, pentru
urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuielile de intretinere: cheltuieli efectuate pentru plata
utilitatilor la sediul Consiliului, cheltuieli de reparatie curenta
pentru sediu etc.;
b) cheltuielile de functionare: cheltuieli efectuate cu
transportul, cazarea si diurna membrilor Consiliului si ai
comisiilor de specialitate, pentru deplasarea la Bucuresti, care
este localitatea unde Consiliul isi are sediul, cheltuieli de
transport, cazare si diurna in alte localitati ale tarii, cheltuieli
pentru procurarea de bunuri pentru mobilarea sediului, dotarea
cu tehnica de calcul, aparatura de comunicare, birotica,
consumabile, literatura de specialitate, cheltuieli ocazionate de
realizarea site-ului, actualizarea si intretinerea acestuia, servicii
pentru intretinerea calculatoarelor, servicii de contabilitate,
servicii de consultanta financiara si specialitate, alte servicii care
sa sprijine si sa imbunatateasca activitatea Consiliului etc.
Art. 86 (1) In termen de o luna de la data publicarii
prezentului regulament in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
incepe procedura de autorizare a mediatorilor.
(2) Persoanele care au absolvit pana la data publicarii
prezentului regulament in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
un curs de formare a mediatorilor in tara ori in strainatate, daca
indeplinesc conditiile prevazute la art. 7 lit. a)e) din Lege, pot
solicita autorizarea ca mediator, in conditiile legii si prezentului
regulament, avand obligatia prezentarii documentelor care
atesta programa de formare parcursa. Consiliul va decide
autorizarea dupa evaluarea continutului documentelor care
atesta programa de formare prezentata, inclusiv a duratei
pregatirii pe baza criteriilor definite de Consiliu. Dispozitiile
art. 8 alin. (5) din Lege se aplica in mod corespunzator.
Art. 87 In termen de o luna de la publicarea prezentului
regulament in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, va fi
adoptat Standardul de formare al mediatorului si Programacadru
in vederea autorizarii furnizorilor de formare a
mediatorilor.
Art. 88 Dispozitiile prezentului regulament devin aplicabile
de la data adoptarii lui.
Art. 89 Anexele nr. 16 fac parte integranta din prezentul
regulament.
Anexa nr. 1 la regulament - Organigrama Consiliului de mediere
Anexa nr. 2 la regulament - Cererea de autorizare
Domnule Presedinte,
Subsemnatul/Subsemnata, ......................................, domiciliat/domiciliata in ...................., str. ............................. nr. ...,
sectorul ........., e-mail ..............................., nr. telefon ......................., cetatean ...................., posesor/posesoare al/a CI seria .....
nr. ......................, absolvent/absolventa al/a cursurilor de formare a mediatorilor, avizate de Consiliul de mediere prin Hotararea
nr. .................., derulate de .........................................., va rog sa-mi aprobati prezenta cerere prin care solicit constatarea de catre
Consiliul de mediere a indeplinirii conditiilor prevazute la art. 7 li.a)f) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea
profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare, si autorizarea ca mediator.
In vederea constatarii indeplinirii conditiilor, anexez urmatoarele documente:
actul de identitate fotocopie;
certificat de casatorie fotocopie (daca este cazul);
diploma de licenta fotocopie;
dovada absolvirii cursurilor de formare de mediatori fotocopie;
programa de formare, eliberata de furnizorul de servicii de formare fotocopie;
adeverinta medicala cu precizarea «clinic sanatos», eliberata de medicul de familie original;
cazier judiciar in termen de valabilitate la data depunerii cererii la Consiliul de mediere original;
dovada vechimii in munca fotocopie;
dovada achitarii taxei de autorizare de 880 RON in contul Consiliului de mediere RO62 BRDE 410S V965 1163 4100,
deschis la BRD-GSG, sucursala Calderon.
In vederea autorizarii, anexez:
declaratia pe propria raspundere privind datele personale care pot fi inscrise in Tabloul mediatorilor autorizati.
Mentionez ca:
I. Imi voi exercita activitatea ca mediator:
[] intr-un birou de mediator;
[] intr-un birou de mediatori asociati;
[] intr-o societate civila profesionala de mediatori;
[] cu contract de munca intr-o organizatie neguvernamentala din domeniul medierii, depunand in sensul acesta cererea
de avizare a formei de exercitare a profesiei insotita de documentele cerute de aceasta.
II. Nu imi voi exercita activitatea intr-o forma prevazuta de Legea nr. 192/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ma angajez sa achit intocmai si la termen eventuale taxe hotarate de Consiliul de mediere, sa particip la diverse cursuri
de formare continua in domeniu si intalniri specifice profesiei de mediator si sa respect hotararile Consiliului de mediere.
Data
.......................
Semnatura
........................
Anexa nr. 3 la regulament - Contract de constituire a societatii civile profesionale de mediatori
Domnului presedinte al Consiliului de mediere
Contract de constituire a societatii civile profesionale de mediatori
1. dl/dna .....................................................................;
2. dl/dna .....................................................................;
3. dl/dna .....................................................................;
4. dl/dna ......................................................................
s-a convenit constituirea unei societati civile profesionale de mediatori, supusa reglementarilor prevazute de Legea nr. 192/2006
privind medierea si organizarea profesiei de mediator si in conformitate cu Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului
de mediere.
Art. 1 Denumirea societatii
Societatea civila profesionala de mediatori poarta denumirea de ..................................... si are sediul in ....................... .
Art. 2 Societatea se constituie pe o durata de ....................................................... .
Art. 3 Conditiile de asociere sunt prevazute in statutul societatii civile profesionale de mediatori, incheiat potrivit
Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere si care face parte integranta din prezentul contract.
Localitatea
......................
Data
.......................
Semnatura
.................
Anexa nr. 4 la regulament - Statutul societatii civile profesionale de mediatori
Statutul societatii civile profesionale de mediatori.......................................
Subsemnatii:
.........................................................., domiciliat in ..................................., cod numeric personal ................................,
nascut in .................................................., la data de .....................................................,
............................................................, domiciliat in .................................., cod numeric personal ..................................,
nascut in .................................................., la data de ......................................................,
............................................................, domiciliat in ................................., cod numeric personal ................................,
nascut in .................................................., la data de ......................................................,
au convenit, dupa cum urmeaza, Statutul societatii civile profesionale de mediatori ................................, infiintata conform
art. 22 din Legea nr. 192/2006 si art. 3234 din Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de mediere.
TITLUL I - Forma, obiect, scop, denumirea (forma profesionala), sediu, durata
Articolul 1 - Forma
Prezenta societate este infiintata ca o societate profesionala
de mediatori si este compusa din subsemnatii:
...................................................................... - asociat;
...................................................................... - asociat;
...................................................................... - asociat.
Articolul 2 - Obiect
Societatea are ca obiect exercitarea in comun a profesiei de
mediator conform Legii nr. 192/2006 si Regulamentului de
organizare si functionare a Consiliului de mediere.
Articolul 3 - Scop profesional
(1) Fiecare asociat si mediator salarizat in interiorul profesiei
isi angajeaza raspunderea profesionala pentru activitatea
desfasurata in cadrul societatii.
(2) Societatea este denumita .............................................
societate civila de mediatori.
Articolul 4 - Sediul
(1) Sediul principal al societatii este situat in ...................... .
(2) Societatea isi poate deschide birouri de lucru in/pe raza
judetului/judetelor .................................................................... .
Articolul 5 - Durata
Societatea se constituie pentru o durata de ......... ani din
momentul inscrierii sale la Consiliul de mediere.
TITLUL II - Capitalul social
Articolul 6 - Compunerea capitalului social
(1) Capitalul social este compus dupa cum urmeaza:
Dl .....................................................................................:
aport in numerar/natura/clientela: ......... lei (.......) lei;
Dl ....................................................................................:
aport in numerar/natura/clientela: ......... lei (.......) lei;
Dl ......................................................................................:
aport in numerar/natura/clientela: ......... lei (.......) lei.
(2) Aporturile in natura/clientela ale asociatilor sunt
constituite din urmatoarele bunuri:
......................................................, evaluat de catre
asociati/conform raportului de expertiza nr. ................. din data
de ........................ la valoarea de .............................. lei;
......................................................, evaluat de catre
asociati/conform raportului de expertiza nr. ................ din data
de ............................ la valoarea de ............................. lei;
.........................................................., evaluat de catre
asociati/conform raportului de expertiza nr. ....................... din
data de ...................... la valoarea de ........................ lei.
Articolul 7 - Repartizare
Capitalul social este divizat in .............................. parti
sociale a cate ..................... lei fiecare, integral subscrise si
varsate de catre asociati, potrivit aporturilor mentionate la art. 6,
astfel:
............................... -.............................. parti sociale;
............................... - .............................. parti sociale;
............................... - .............................. parti sociale.
TITLUL III - Adunarea generala
Articolul 8 - Adunarile generale
(1) Adunarea generala reprezinta totalitatea asociatilor si
deciziile luate sunt obligatorii pentru toti asociatii.
(2) Fiecare parte sociala subscrisa si varsata da dreptul la
un vot.
(3) Asociatii nu pot fi reprezentati in adunarea generala decat
de alti asociati.
(4) Adunarile generale se convoaca de oricare dintre asociati
prin orice mijloace care sa poata proba realizarea convocarii cu
minimum 5 zile inainte de data tinerii lor.
(5) Adunarea generala se va intruni la sediul principal al
societatii sau cu acordul unanim al asociatilor, in orice alt loc.
(6) Hotararile adunarilor generale se iau prin votul asociatilor
reprezentand majoritatea partilor sociale.
(7) Pentru hotararile avand ca obiect modificarea actelor de
constituire este necesar acordul unanim al asociatilor.
Articolul 9 - Atributiile adunarii generale
Principalele atributii ale adunarii generale sunt:
a) aprobarea bilantului anual;
b) repartizarea rezultatelor financiare (beneficiul);
c) marirea sau reducerea capitalului social;
d) fuziunea;
e) schimbarea denumirii societatii;
f) schimbarea sediului principal, infiintarea de birouri de lucru
sau sedii secundare;
g) crearea sau anularea partilor de industrie;
h) primirea de noi asociati;
i) excluderea asociatului/asociatilor;
j) alegerea mediatorului coordonator al societatii;
k) desemnarea lichidatorului/lichidatorilor;
l) orice modificare a statutului societatii.
Articolul 10 - Procedura adunarii generale si procesele-verbale
(1) Adunarile generale sunt prezidate de mediatorul
coordonator sau asociatul desemnat de catre acesta.
(2) Procesul-verbal va fi intocmit de secretarul adunarii
generale, desemnat dintre asociati, si va cuprinde: data, locul,
prezenta, ordinea de zi, rezumatul dezbaterilor, hotararile luate,
voturile exprimate pentru fiecare hotarare. Procesul-verbal va fi
semnat de asociatii prezenti.
(3) Lucrarile adunarii generale se consemneaza intr-un
registru numerotat si parafat de coordonatorul societatii.
TITLUL IV - Coordonarea activitatii
Articolul 11 - Coordonarea
(1) Societatea este coordonata de un mediator coordonator
sau asociatul desemnat de acesta. El este numit prin hotararea
asociatilor ce detin impreuna mai mult de 1/2 din capitalul social.
(2) Mandatul mediatorului coordonator este de 2 ani.
(3) Calitatea de mediator coordonator inceteaza prin
revocare, deces, demisie, retragere voluntara din societate sau
pentru motive temeinice, cu aprobarea adunarii generale a
asociatilor.
Articolul 12 - Desemnarea mediatorului coordonator
Dl(Dna) .............................................. este desemnat(a)
incepand cu data de ...................................... mediatorul
coordonator al societatii.
Articolul 13 - Drepturile si obligatiile mediatorului coordonator
(1) Mediatorul coordonator reprezinta societatea in
raporturile cu tertii.
(2) Actele de instrainare cu privire la drepturile si bunurile
societatii se incheie numai cu autorizarea prealabila a asociatilor
conform art. 8. Asociatii pot fixa un plafon maximal al valorii
bunurilor care pot fi instrainate de catre mediatorul coordonator
fara a fi necesara autorizarea prealabila si fara ca aceasta
valoare sa poata depasi 10% din valoarea capitalului social.
(3) Raporturile dintre mediatorul coordonator si ceilalti
mediatori ai societatii nu implica nicio subordonare in plan
profesional.
Articolul 14 - Remunerare
Mediatorul coordonator poate fi remunerat potrivit hotararii
adunarii generale.
TITLUL V - Conturile si informarea asociatilor cu privire la rezultatele obtinute de societate
Articolul 15 -Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe de la 1 ianuarie si se sfarseste la
data de 31 decembrie a fiecarui an, cu exceptia primului an,
cand incepe la data infiintarii si dureaza pana la 31 decembrie.
Articolul 16 - Conturile si informarea asociatilor
(1) Operatiunile in conturile bancare ale societatii sunt
efectuate de mediatorul coordonator singur, alaturi sau
impreuna cu alte persoane desemnate prin hotararea adunarii
generale. La incheierea exercitiului financiar, mediatorul
coordonator intocmeste bilantul, contul de profit si pierdere si
raportul de activitate, intocmite de coordonator.
(2) Asociatii pot lua cunostinta de bilant, de anexele acestuia
si pot consulta orice registru si document contabil al societatii.
(3) Societatea poate angaja cenzori si auditori pentru a
verifica evidentele contabile ale societatii si a intocmi raportul
asupra gestiunii.
Articolul 17 - Rezultatele financiare
Adunarea generala ordinara aproba conturile, exercitiul
financiar, bilantul si hotaraste cu privire la utilizarea rezultatelor
financiare.
Articolul 18 - Repartizarea beneficiilor
(1) Beneficiul net al societatii va fi stabilit dupa scaderea din
totalul veniturilor a cheltuielilor deductibile, urmand a fi repartizat
catre asociati.
(2) Dupa deducerea tuturor celorlalte obligatii si contributii
care pot greva profitul net al societatii, repartizarea rezultatelor
financiare ramase se va face astfel:
cota alocata detinatorilor partilor sociale ............................;
cota alocata detinatorilor partilor de industrie ....................;
alte alocari (fond de premiere, provizioane de risc, fond
de rezerva, fond de investitii etc.) ............................................. .
TITLUL VI - Cesiunea si transmiterea partilor sociale
Articolul 19 - Cesiunea partilor sociale
(1) Cesiunea de parti sociale poate fi facuta numai catre
mediatori cu drept de exercitare a profesiei, in conditiile legii.
(2) Cesiunea intre asociati este libera.
(3) Partile sociale pot fi cesionate numai cu acordul unanim
si exprimat in scris al asociatilor.
(4) Oricare asociat isi poate exercita dreptul de preemptiune
in termen de 30 de zile de la primirea notificarii ofertei de
cesiune. In caz de concurs intre asociati, la pret egal, este
preferat asociatul care doreste sa achizitioneze numarul total de
parti sociale ofertate sau, in lipsa, dupa caz, asociatii vor
achizitiona partile sociale proportional cu cotele detinute la
capitalul social.
Articolul 20 - Notificarea cesiunii
(1) Asociatul care intentioneaza sa cedeze partile sociale
este obligat sa notifice intentia sa cu minimum 30 de zile anterior
transmiterii, catre toti asociatii.
(2) In caz de neexercitare a dreptului de preemptiune,
cesiunea poate fi facuta catre mediator/mediatori
neasociat/neasociati, fara ca ceilalti asociati sa se poata opune,
dispozitiile art. 19 alin. (2) nefiind aplicabile.
(3) Oferta notificata este irevocabila pe toata durata ei de
valabilitate.
Articolul 21 - Retragerea asociatilor
(1) Asociatul se poate retrage oricand din societate cu
conditia de a notifica, in scris, celorlalti asociati si Consiliului de
mediere intentia de retragere cu cel putin 3 luni inainte.
(2) La implinirea termenului prevazut in notificare Consiliul
de mediere va lua act de retragerea asociatului, operand
modificarile corespunzatoare in evidentele sale.
(3) In caz de neintelegere cu privire la desocotirea
consecutiva a retragerii se aplica in mod corespunzator
urmatoarele prevederi ale prezentului statut: ...............................
....................................................................................................
Articolul 22 - Incetarea calitatii de asociat
(1) Asociatul care din orice motiv pierde dreptul de exercitare
a profesiei de mediator, asociatul exclus din societate, asociatul
care s-a retras din societate sau asociatul pus sub interdictie
are la dispozitie un termen de 3 luni pentru cesionarea partilor
sociale, in conditiile prevazute in prezentul titlu.
(2) In cazul in care la expirarea acestui termen cesiunea nu
a avut loc, partile sociale se vor anula, iar statutul se va modifica
in mod corespunzator.
Articolul 23 - Decesul asociatului
(1) La data decesului unui asociat, partile sociale detinute de
acesta se anuleaza.
(2) Partile semnatare convin ca desocotirea dintre asociati si
succesorii asociatului decedat se va face potrivit urmatoarelor
reguli:
.......................................................................................................
................................................................................................. .
(3) In termen de maximum 3 luni de la data anularii partilor
sociale, asociatii vor proceda dupa cum urmeaza:
a) reducerea corespunzatoare a capitalului social;
b) emiterea de noi parti sociale in vederea reconstituirii
capitalului social la valoarea existenta la momentul decesului;
c) incetarea formei de exercitare a profesiei.
Articolul 24 - Alte dispozitii
Cesionarii sunt obligati sa depuna la Consiliul de mediere un
exemplar original al actului de cesiune. (Se pot introduce clauze
specifice privind retragerea fortata, retragerea voluntara etc.)
TITLUL VII - Exercitarea profesiei
Articolul 25 - Activitatea si raspunderea profesionala
(1) Asociatii si mediatorii salarizati in interiorul profesiei
exercita profesia de mediator in numele societatii.
(2) Fiecare mediator raspunde pentru actele profesionale pe
care le indeplineste.
(3) Societatea va incheia contracte de asigurare
profesionala, in nume propriu si pentru fiecare mediator care isi
exercita profesia in cadrul acesteia.
Articolul 26 - Suspendarea asociatilor
..................................................................................................
...................................................................................................
Articolul 27 - Intervenirea cazurilor de incapacitate de exercitare a profesiei
..................................................................................................
...................................................................................................
TITLUL VIII - Dizolvarea si lichidarea
Articolul 28 - Dizolvarea
Societatea se dizolva in urmatoarele situatii:
a) prin hotararea luata in unanimitate de asociati;
b) prin hotarare judecatoreasca;
c) prin radierea din profesie a tuturor asociatilor;
d) prin decesul simultan al tuturor asociatilor;
e) prin dobandirea tuturor partilor sociale de catre un singur
asociat si pastrarea lor de catre acesta o perioada mai mare de
3 luni;
f) la cererea simultana de retragere din societate formulata
de toti asociatii.
Articolul 29 - Lichidarea
(1) Societatea intra in lichidare din momentul dizolvarii sale.
In toate actele sale se va mentiona "In lichidare".
(2) Asociatii vor desemna un lichidator cu votul cerut pentru
numirea mediatorului coordonator. In caz contrar acesta va fi
numit de catre decan.
(3) Asociatii vor fi convocati pentru a decide cu privire la
rezultatele obtinute de lichidatori, la repartizarea activului net si
pentru a constata incheierea lichidarii.
(4) In situatiile in care in societate ramane un singur asociat
pentru o perioada mai mare de 3 luni, societatea intra in
lichidare, cu exceptia cazului in care asociatul ramas decide
reorganizarea acesteia.
TITLUL IX - Conditia suspensiva si publicitate
Articolul 30 - Conditia suspensiva
(1) Societatea este constituita intre asociati de la data
semnarii statutului, sub conditia suspensiva a inscrierii sale in
Tabloul mediatorilor.
(2) Dupa inscrierea societatii, mediatorul coordonator va
convoca o adunare generala extraordinara pentru a se constata
indeplinirea tuturor conditiilor cerute pentru inceperea activitatii.
Articolul 31 - Publicitate
In termen de 15 zile de la semnarea statutului, acesta va fi
prezentat Consiliului de mediere.
Semnaturi:
Mediator ..............................................................................
Mediator ...............................................................................
Mediator ...............................................................................
Avizat in sedinta Consiliului de mediere din ..................................... .
Presedinte,
L.S.
Anexa nr. 5 la regulament - Act de infiintare a biroului de mediator(i)
Act de infiintare a biroului de mediator(i)
Subsemnatul/Subsemnatii, ..................................................................., persoana/persoane care indeplineste/indeplinesc
conditiile prevazute de art. 7 lit. a)f) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator,
INFIINTEZ/INFIINTAM
birou de mediator(i) cu:
1. denumirea ......................................................................................................................................................................;
2. sediul profesional al biroului este: .....................................................................................................................................;
3. aportul la constituirea patrimoniului de afectatiune profesionala necesar cabinetului consta in: (se descrie aportul,
valoarea, actul sau modalitatea de dobandire) ............................................................................................................................... .
Ma angajez sa achit intocmai si la termen taxele hotarate de Consiliul de mediere (se fac mentiuni suplimentare).
Data ....... Semnatura ........
Depus azi, ..........., la Consiliul de mediere si copiile certificate ale hotararilor de autorizare.
Secretar,
.........................
Avizat in sedinta Consiliului de mediere din .....
Presedinte,
L.S.
Anexa nr. 6 la regulament - Modelul stampilei formelor de exercitare a profesiei
1. Stampila are forma rotunda.
2. Diametrul stampilei este de 3 cm.
3. Continutul stampilei:
a) Consiliul de mediere;
b) judetul sau, dupa caz, municipiul Bucuresti (in care isi are sediul forma de exercitare a profesiei);
c) denumirea formei de exercitare a profesiei.
4. Mentiunile privind Consiliul de mediere si denumirea judetului se inscriptioneaza in interiorul circumferintei stampilei,
urmarind linia circumferintei.
5. Mentiunea privind forma de exercitare a profesiei se inscriptioneaza in interiorul circumferintei stampilei.
Exemple:
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Materialul de fata reprezinta o prelucrare si formatare neoficiala a prevederilor oficiale, avand la baza texte publice preluate de la: Monitorul Oficial
Poate fi de interes si: Legea prevenirii, legea nr. 270/2017. Legea preventiei Hotararea 52/2015 privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere, aprobat prin Hotararea Consiliului de mediere nr. 5/2007 Cursuri formare in profesia de mediator.
Cursuri mediatori Hotarare nr. 4346/2013 privind modificarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere, aprobat prin Hotararea Consiliului de mediere nr. 5/2007 Legea nr. 214/2013 pentru aprobarea OUG 4/2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative conexe. Lege nr. 2 Hotarare nr. 1044/2013 privind modificarea si completarea Standardului de formare a mediatorului OUG 4/2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative conexe. Ordonanta de urgenta 4/2013 OUG 90/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, precum si pentru modificarea art. II din Legea nr. 115/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea OUG 59/2012 privind mandatarea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri in vederea infiintarii unei societati comerciale. Ordonanta de urgenta nr. 59/2012 Legea 115/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator. Lege nr. 115/2012 Hotararea 195/2012 privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere, aprobat prin Hotararea Consiliului de mediere nr. 5/2007 Hotarare 2450/2011 privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere Hotararea nr. 2247/2011 privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere. Reguli de publicitate mediator, codul dentologic al profesiei de mediator Mediere pentru divort. Mediator divort Hotararea 517/2010 privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere Legea 202/2010 privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor. Legea 202/2010, Mica reforma a Justitiei Hotararea 263/2010 privind modificarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere, aprobat prin Hotararea Consiliului de mediere nr. 5/2007 Legea 192/2006 actualizata privind medierea si organizarea profesiei de mediator. Legea profesiei de mediator consolidata OG 13/2010 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei in vederea transpunerii Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile in cadrul pietei interne Lege nr. 370/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator
| Elemente de drept notarial. Editia 3 Les Ioan
 38.17 lei COMANDA ACUM
| |
|
|
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|