HG nr. 947/2000 republicata 2008 privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare
[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 643 din 09/09/2008
Art. 1 Prezenta hotarare reglementeaza modalitatea de indicare a pretului de vanzare si a pretului pe unitatea de masura la produsele existente in suprafetele de vanzare, oferite de operatorii economici consumatorilor, in scopul informarii complete, corecte si precise a acestora si pentru a le permite compararea cu usurinta a preturilor.
Art. 2 In sensul prezentei hotarari termenii de mai jos se definesc astfel:
a) pret de vanzare - pretul final pentru o unitate sau o cantitate determinata de produs, incluzand taxa pe valoarea adaugata si toate taxele suplimentare;
b) pret pe unitatea de masura - pretul final, incluzand taxa pe valoarea adaugata si toate taxele suplimentare, valabil pentru un kilogram, un litru, un metru, un metru patrat, un metru cub, o bucata sau pentru alta unitate de masura, atunci cand este utilizata in mod obisnuit la comercializarea unor produse;
c) produs preambalat - un produs ambalat in intregime sau partial, inainte de a fi oferit spre vanzare consumatorului, astfel incat cantitatea de produs sa nu poata fi modificata fara deschiderea sau modificarea ambalajului;
d) produs comercializat in vrac - un produs care nu a fost supus operatiunii de preambalare si care este masurat sau cantarit pentru vanzare in prezenta consumatorului;
e) suprafata de vanzare - suprafata destinata accesului consumatorilor pentru achizitionarea produselor, expunerii produselor oferite, platii acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitatii. Nu se considera suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii produselor, desfasurarii activitatilor de productie, birourilor si anexelor.
Art. 3 (1) Pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura se exprima in lei.
(2) In cazul in care vanzatorii ofera informatii privind preturile in alte valute, acestea trebuie sa fie clare si usor de inteles.
(3) Cheltuielile privind serviciul de livrare - ambalare si transport - pot fi mentionate separat, cu conditia ca acestea sa fie clare, usor de identificat si lizibile.
(4) Responsabilitatea indicarii pretului de vanzare si a pretului pe unitatea de masura revine vanzatorului.
Art. 4 (1) Pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura se indica intr-o forma clara, lizibila si usor de indentificat.
(2) Indicarea preturilor se face astfel incat consumatorul aflat in suprafata de vanzare sa le poata vedea in locurile de prezentare fara a intreba vanzatorul.
(3) Preturile se indica pe produse sau langa acestea ori pot fi cuprinse intr-o lista sau intr-un catalog, impreuna cu preturile altor produse, in imediata apropiere a acestora.
(4) In cazul utilizarii cataloagelor vanzatorul trebuie sa asigure un numar suficient de exemplare la dispozitia consumatorilor.
(5) In cazul in care preturile se afla in vitrinele exterioare, acestea se indica astfel incat consumatorul sa le poata vedea cu usurinta fara a intra in suprafata de vanzare.
Art. 5 (1) La produsele preambalate se indica pretul pe unitatea de masura si pretul de vanzare corespunzator cantitatii preambalate.
(2) In cazul in care pretul pe unitatea de masura este identic cu pretul de vanzare se indica numai pretul de vanzare.
(3) In cazul produselor preambalate pentru care reglementarile in vigoare prevad indicarea atat a cantitatii nominale, cat si a masei componentei solide, este suficient sa se indice pretul pe unitatea de masura al componentei solide.
Art. 6 Pentru produsele vandute in vrac prin cantarire sau masurare este obligatorie indicarea numai a pretului pe unitatea de masura.
Art. 7 (1) Indicarea pretului de vanzare si/sau a pretului pe unitatea de masura este obligatorie pentru orice tip de publicitate in care se face referire la pret.
(2) In cazul publicitatii destinate vanzarii la distanta este obligatorie informarea asupra pretului de vanzare si asupra pretului pe unitatea de masura.
Art. 8 Prezenta hotarare nu se aplica in cazul vanzarilor prin licitatie, al vanzarilor de obiecte de arta sau de antichitati si nici in cazul produselor furnizate cu ocazia unei prestari de serviciu.
Art. 9 Se excepteaza de la indicarea pretului pe unitatea de masura:
a) alimentele care fac obiectul consumului pe loc in: unitati de alimentatie publica, structuri de primire turistice, cinematografe, teatre, institutii de invatamant, spitale, camine si tabere pentru copii si tineret;
b) produsele preambalate in cantitati mai mici de 50 grame sau mililitri, precum si cele mai mari de 10 kilograme sau litri;
c) produsele preambalate vandute de vanzatorii itineranti prin intermediul carucioarelor, rulotelor, al tuturor tipurilor de mijloace de transport;
d) produsele vandute prin distribuitor automat;
e) in cazul in care informatia asupra pretului pe unitatea de masura nu ar folosi consumatorului sau ar crea confuzii, respectiv:
publicitatea cu timp scurt de expunere, in care informatia poate crea confuzii;
ofertele promotionale in care pretul a fost redus datorita deteriorarii produsului si/sau pericolului ca acesta sa se deterioreze;
produsele asortate vandute intr-un singur ambalaj, la care pretul pe unitatea de masura al fiecarui produs ar crea confuzie, iar indicarea pretului unui singur produs ar fi inselatoare.
Art. 10 Indicarea pretului pe unitatea de masura este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru care reglementarile specifice impun indicarea cantitatii nominale sau comercializarea in cantitati prescrise.
Art. 11 Produsele nealimentare pentru care este obligatorie indicarea pretului pe unitatea de masura sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 12 Neindicarea pretului pe unitatea de masura potrivit art. 4-7, 10 si 11 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei pana la 100 lei.
Art. 13 Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de inspectorii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum si de reprezentantii imputerniciti ai altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor.
Art. 14 Dispozitiile art. 12 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 15 Prezenta hotarare intra in vigoare:
a) la 12 luni de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pentru suprafete de vanzare mai mici de 100 m2 inclusiv;
b) la 3 luni de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pentru suprafete de vanzare mai mari de 100 m2.
*
Prezenta hotarare transpune prevederile Directivei Parlamentului European si a Consiliului 98/6/CE din 16 februarie 1998 privind protectia consumatorilor in indicarea preturilor pentru produsele destinate consumatorilor, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 80 din 18 martie 1998.
ANEXA - LISTA cuprinzand produsele nealimentare pentru care este obligatorie indicarea pretului pe unitatea de masura
A. Produse de uz curent si gospodaresc
1. Cosmetice - produse de infrumusetare si toaleta:
1.1. Produse pentru ingrijirea pielii si igiena bucala, creme de barbierit, creme si lotiuni de uz general, creme de maini si lotiuni, produse de plaja
1.2. Pasta de dinti
1.3. Produse pentru ingrijirea parului (mai putin produsele de colorat si de decolorat parul) si produse de baie: lacuri, sampoane, balsamuri, produse de clatire, fixative, briantine, spume de par, spumante de baie si alte spumante pentru baie si dus
1.4. Deodorante si produse de igiena personala
1.5. Pudre de talc
2. Produse pentru spalat:
2.1. Sapunuri solide pentru toaleta si uz casnic
2.2. Sapunuri fine
2.3. Fulgi de sapun, detergenti, balsamuri
2.4. Lichide pentru spalat, curatat, preparate auxiliare pentru spalat si preparate pe baza de hipoclorit
2.5. Pudra de curatat
2.6. Preparate de prespalare si inmuiere, sub forma de pudra
3. Produse de lustruit pentru piele si incaltaminte, lemn si parchet, cuptoare si metale, inclusiv pentru autoturisme, ferestre si oglinzi:
3.1. Solutii pentru indepartarea petelor, apret si vopsele de uz casnic
3.2. Insecticide pentru uz casnic, detartranti, deodorante de uz casnic, dezinfectante nefarmaceutice
4. Vopsele, lacuri si emailuri; se excepteaza culorile si vopselele utilizate in arta si in invatamant
5. Solventi
6. Produse de lipit si adezivi; se excepteaza cele ambalate in tuburi
7. Cabluri
8. Cuie
9. Geamuri si produse similare
10. Diferite sortimente de ciment, var, ipsos, balast, beton, mortar, nisip
11. Materiale textile si panouri pentru izolatie.
B. Materiale de gradinarit
1. Produse de intretinere si amenajare a solului
2. Turba, pamant de rasadnita, compost si produse fitosanitare
3. Diferite produse utilizate in agricultura (substante de fertilizare lichide sau granulate)
4. Seminte, cu exceptia celor ambalate in cantitati mai mici de 100 g.
C. Alte produse
1. Diferiti combustibili/uleiuri si produse pentru autoturisme (combustibili lichizi, lubrifianti lichizi/solizi, amestecuri de combustibili/ulei, antigel)
2. Diferiti combustibili solizi (lemn, carbune, cocs si derivati ai acestora)
3. Cerneluri
4. Fire de tricotat constand in fibre naturale, sintetice si amestecuri ale acestora
5. Produse de mercerie care se vand la metru
6. Hrana pentru animale si pasari
7. Folie de uz alimentar din aluminiu, polietilena sau hartie (metri/pachet)
8. Tutun pentru pipe si pentru tigarete fabricate manual sau printr-un dispozitiv actionat numai manual
9. Produse vandute sub forma de aerosoli.
|