Decizie nr. 792/2008 privind principii si reguli de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale
[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 679 din 02/10/2008
Consiliul National al Audiovizualului
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului, de garant al interesului public si de autoritate unica de reglementare in domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
conform dispozitiilor art. 2, art. 7 alin. (2), art. 15 alin. (1) lit. e), art. 29, art. 31-33, 37, 38, 381 si 382, art. 50 lit. h3) si h4), art. 51 alin. (1) si alin. (2) lit. g) din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d) si ale art. 42 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Campania electorala pe posturile de radio si de televiziune incepe in ziua de 31 octombrie 2008, ora 0,00, si se incheie in ziua de 29 noiembrie 2008, ora 7,00.
(2) Campania electorala prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfasoara in conditiile stabilite de Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Codului de reglementare a continutului audiovizual, adoptat prin Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 187/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale prezentei decizii.
Art. 2 (1) Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile legal constituite ale cetatenilor apartinand unei minoritati nationale reprezentate in Consiliul Minoritatilor Nationale, precum si candidatii independenti care inainteaza propuneri de candidatura, denumiti in continuare competitori electorali, au acces la serviciile publice de radio si de televiziune in conditiile art. 38 alin. (1) si (2) din Legea nr. 35/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Accesul candidatilor si reprezentantilor competitorilor electorali la serviciile private de radio si de televiziune poate avea loc numai in emisiunile electorale definite la art. 8; accesul in emisiunile de promovare electorala prevazute la art. 8 lit. a) va respecta conditiile art. 38 alin. (3) din Legea nr. 35/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3 Radiodifuzorii publici si privati sunt obligati sa asigure, in cadrul emisiunilor prevazute in prezenta decizie, desfasurarea unei campanii electorale cu respectarea urmatoarelor principii:
a) echitate - fiecare candidat sau competitor electoral trebuie sa aiba posibilitatea de a se face cunoscut electoratului;
b) echilibru - o prezentare proportionala cu importanta evenimentelor electorale, in cazul tuturor candidatilor si competitorilor electorali;
c) impartialitate - obligatia radiodifuzorilor de a trata toti candidatii si competitorii electorali obiectiv si echidistant.
Art. 4 Desfasurarea campaniei electorale prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale publice si private trebuie sa serveasca:
a) electoratului - pentru a primi informatii corecte, astfel incat sa poata vota in cunostinta de cauza;
b) candidatilor si competitorilor electorali - pentru a se face cunoscuti electoratului;
c) radiodifuzorilor - pentru a-si valorifica drepturile prevazute in legea electorala, precum si pentru a-si exercita libertatile si responsabilitatile ce revin mass-mediei intr-o societate democratica.
Capitolul II - Proceduri preliminare
Art. 5 Posturile de radio si de televiziune private care intentioneaza sa realizeze si sa difuzeze stiri electorale si emisiuni electorale au obligatia sa faca cunoscut public acest lucru prin presa si/sau prin programele lor si sa comunice Consiliului National al Audiovizualului implicarea lor in campania electorala, pana cel mai tarziu in ziua de 10 octombrie, printr-o adresa, conform modelului prezentat in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 6 (1) Competitorii electorali au la dispozitie intervalul 11-20 octombrie pentru a se adresa in scris posturilor private de radio si de televiziune care si-au anuntat intentia de realizare si difuzare a emisiunilor electorale, solicitand si timpii de antena pe care intentioneaza sa ii utilizeze.
(2) Dupa ramanerea definitiva a candidaturilor, potrivit art. 15, 31-33 si 38 din Legea nr. 35/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, posturile, in functie de solicitarile primite, isi vor definitiva grilele de program cu tipurile de emisiuni si participarile la acestea, in conformitate cu timpii de antena calculati proportional cu cei oferiti de posturile publice, precum si tarifele pe emisiune si pe unitate de timp pe care intentioneaza sa le practice.
(3) Tarifele pe emisiune si pe unitate de timp vor fi stabilite in urma negocierilor desfasurate cu toti reprezentantii candidatilor si competitorilor electorali interesati si vor fi facute publice.
(4) In situatiile in care unii candidati sau competitori electorali nu doresc utilizarea integrala a timpilor alocati, posturile vor solicita acestora completarea unei declaratii scrise in acest sens.
Art. 7 Dupa parcurgerea procedurilor prevazute la art. 6, radiodifuzorii vor comunica in scris Consiliului National al Audiovizualului grilele emisiunilor pe care le vor realiza, precum si intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, printr-o adresa, conform modelului prezentat in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezenta decizie.
Capitolul III - Emisiuni electorale
Art. 8 Pentru reflectarea desfasurarii campaniei electorale si a activitatilor de propaganda electorala, radiodifuzorii pot realiza si difuza numai urmatoarele tipuri de emisiuni electorale:
a) de promovare - in care candidatii si reprezentantii competitorilor electorali isi promoveaza propria candidatura, programele politice si activitatile de campanie electorala; in situatia transmiterii in direct a unor activitati de campanie, acestea se vor incadra in timpii de antena acordati fiecarui competitor electoral;
b) de dezbatere - in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor, reprezentantilor competitorilor electorali, jurnalistilor, analistilor si altor invitati.
Art. 9 (1) In perioada campaniei electorale candidatii au acces la posturile publice si private de radio si televiziune, inclusiv la cele prin cablu, numai in emisiunile prevazute la art. 8.
(2) In cadrul emisiunilor electorale si al spoturilor electorale este interzisa utilizarea simbolurilor nationale - drapel, stema, imn - ale Romaniei sau ale altui stat, ca elemente de propaganda electorala.
(3) In perioada campaniei electorale candidatii si reprezentantii competitorilor electorali nu pot fi producatori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati.
Art. 10 Candidatii care detin functii publice pot avea interventii in direct sau inregistrate si in alte emisiuni decat cele prevazute la art. 8, strict in probleme legate de exercitarea functiei lor; in aceste situatii radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si pluralismului de opinii.
Art. 11 (1) Radiodifuzorii pot realiza si difuza stiri electorale, care cuprind informatii privind activitatile de campanie ale candidatilor si competitorilor electorali.
(2) Stirile electorale pot fi prezentate numai in emisiuni informative special concepute in acest scop, identificate ca atare.
(3) Radiodifuzorii isi vor asuma integral responsabilitatea editoriala pentru realizarea si difuzarea acestor emisiuni, iar reflectarea in cadrul lor a activitatilor de campanie ale candidatilor si competitorilor electorali se va face cu respectarea principiilor de echitate si impartialitate.
(4) Radiodifuzorii pot prezenta in cadrul stirilor electorale interventii facute in direct de catre candidati cu prilejul activitatilor de campanie sau extrase din inregistrari transmise de catre acestia, cu respectarea obligatiilor prevazute la alin. (3).
(5) In cazul in care in stirile electorale sunt prezentate productii audiovizuale realizate de catre candidati sau competitori electorali, radiodifuzorii sunt obligati sa faca mentiune despre aceasta in cuprinsul lor sau, in cazul televiziunilor, sa marcheze in scris acest lucru pe ecran.
(6) Programele de stiri si emisiunile informative cu caracter electoral nu pot fi sponsorizate.
Art. 12 (1) Radiodifuzorii au obligatia sa se asigure ca emisiunile de promovare electorala, precum si spoturile si celelalte productii audiovizuale realizate de catre candidati sau competitori electorali respecta urmatoarele conditii:
a) nu contin afirmatii care pot aduce atingere demnitatii umane, dreptului la propria imagine sau moralei publice;
b) nu incita la ura sau discriminare pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex, orientare sexuala, dizabilitati sau etnie;
c) nu contin acuzatii cu incidenta penala sau morala la adresa altor candidati sau competitori electorali, fara a fi insotite de dovezi.
(2) Productiile audiovizuale electorale realizate de catre candidati sau reprezentanti ai competitorilor electorali pot fi difuzate numai in cadrul stirilor electorale si emisiunilor de promovare electorala.
(3) In cazul emisiunilor electorale ale serviciilor publice de radio si televiziune pot fi difuzate si spoturi electorale, cu incadrare in timpii de antena acordati competitorilor electorali.
Art. 13 Realizatorii si moderatorii dezbaterilor electorale au urmatoarele obligatii:
a) sa fie impartiali;
b) sa asigure echilibrul necesar desfasurarii emisiunii, oferind fiecarui participant la discutii posibilitatea sa isi prezinte opiniile;
c) sa formuleze clar intrebarile, fara a fi tendentioase sau partinitoare;
d) sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera de interes a campaniei electorale si a tematicii emisiunii;
e) sa intervina atunci cand invitatii incalca, prin comportament sau exprimare, regulile prevazute la art. 12 alin. (1); in cazul in care invitatii nu se conformeaza solicitarilor, moderatorul poate decide intreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupa caz.
Art. 14 (1) Radiodifuzorii privati pot difuza spoturi publicitare electorale numai in cadrul emisiunilor electorale, cu respectarea cerintelor referitoare la publicitate prevazute in Legea nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, a dispozitiilor Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 187/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a prevederilor art. 38 alin. (4) din Legea nr. 35/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durata mai mare de 30 de secunde si trebuie sa fie asumate in mod explicit, prin prezentare sau continut, de catre candidati sau competitorii electorali.
(3) Pentru difuzarea spoturilor publicitare electorale radiodifuzorii privati sunt obligati sa asigure candidatilor si competitorilor electorali conditii egale de acces si de tarifare pe unitatea de timp.
(4) In emisiunile de promovare electorala nu pot fi inserate spoturi ale unor candidati sau competitori electorali in portiunile de emisiune alocate altor candidati sau competitori electorali.
(5) In cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii pot insera spoturi publicitare electorale numai in calupuri separate si marcate corespunzator.
Art. 15 (1) Sondajele de opinie cu continut electoral pot fi difuzate numai cu respectarea conditiilor prevazute de art. 381 si 382 din Legea nr. 35/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul prezentarii unor televoturi sau anchete facute in randul electoratului, radiodifuzorii au obligatia sa precizeze, in mod expres, ca acestea nu sunt reprezentative pentru opinia publica sau pentru un anumit grup social sau etnic.
(3) Cu 48 de ore inainte de ziua votarii este interzisa prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete facute pe strada.
Art. 16 Cu 24 de ore inainte de inceperea votarii sunt interzise:
a) difuzarea de emisiuni electorale si stiri electorale;
b) invitarea sau prezentarea candidatilor in programe, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 17 alin. (3);
c) comentarii privind campania electorala.
Art. 17 (1) Candidatii si competitorii electorali ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unui program electoral a unor fapte neadevarate sau a unor informatii inexacte beneficiaza de drept la replica; solicitarea se va conforma dispozitiilor art. 52 alin. (1), respectiv art. 60 alin. (1) din Codul de reglementare a continutului audiovizual.
(2) Radiodifuzorii au urmatoarele obligatii privind dreptul la replica:
a) sa decida acordarea sau neacordarea dreptului solicitat in cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitari formulate in scris; in situatia in care solicitarea se refera la o emisiune difuzata in ultima zi de campanie electorala, decizia trebuie luata in cel mult 12 ore de la primirea solicitarii;
b) sa comunice solicitantului, in termenele prevazute la lit. a), telefonic si/sau in scris, decizia luata; in cazul neacordarii dreptului solicitat, motivele trebuie sa fie comunicate solicitantului si Consiliului National al Audiovizualului;
c) sa difuzeze replica, in cazul in care decide acordarea acesteia, in cel mult 48 de ore de la primirea solicitarii; in situatia in care emisiunea care face obiectul sesizarii a fost difuzata in ultima zi de campanie electorala, replica se difuzeaza in preziua votarii;
d) sa difuzeze replica, in cazul in care Consiliul National al Audiovizualului da castig de cauza solicitantului, in termenul si in conditiile comunicate radiodifuzorului.
(3) In preziua votarii, radiodifuzorii trebuie sa prevada in program, imediat dupa emisiunea informativa de seara, un spatiu de emisie pentru difuzarea replicilor ca urmare a sesizarilor care se refera la emisiunile difuzate in ultima zi de campanie.
Capitolul IV - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 18 (1) In perioada dintre intrarea in vigoare a prezentei decizii si inceperea campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni electorale si spoturi electorale, astfel cum acestea sunt definite la art. 8, respectiv la art. 14, si nici spoturi publicitare comerciale sau alte productii audiovizuale care transmit sau induc mesaje electorale.
(2) Pana la inceperea campaniei electorale emisiunile informative si de dezbatere vor respecta prevederile Codului de reglementare a continutului audiovizual si nu vor avea caracter de propaganda electorala.
Art. 19 (1) Radiodifuzorii vor asigura inregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale in conditiile stabilite in Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligatiile ce revin radiodifuzorilor la inregistrarea programelor de radio si de televiziune.
(2) Inregistrarile emisiunilor destinate campaniei electorale vor fi tinute la dispozitia Consiliului National al Audiovizualului pe toata durata campaniei electorale si inca 30 de zile dupa comunicarea oficiala a rezultatelor.
Art. 20 Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 50 si 51 din Legea nr. 35/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
ANEXA Nr. 1
Radiodifuzor ......................................
Licenta nr. .......................................
Catre
Consiliul National al Audiovizualului
Bucuresti, Bd Libertatii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 792/2008, va comunicam ca postul de radio/televiziune/distributie prin cablu cu numele ............................. din localitatea .......................................... intentioneaza sa difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2008 si ne angajam sa respectam prevederile Legii nr. 35/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si conditiile de acces si de difuzare a programelor electorale prevazute in decizia sus-mentionata.
Estimam ca difuzarea acestor emisiuni va incepe la data de ............ 2008.
Persoanele investite cu responsabilitati directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
- .........................., avand functia de .............................;
- .........................., avand functia de ..............................
si pot fi contactate la telefon/fax ......................................... .
.....................................................
(semnatura si stampila titularului de licenta)
ANEXA Nr. 2
Radiodifuzor ......................................
Licenta nr. .......................................
Catre
Consiliul National al Audiovizualului
Bucuresti, Bd Libertatii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 792/2008 si ca urmare a Comunicarii noastre nr. ............ din .... 2008 privind difuzarea de catre postul de radio/televiziune/distributie prin cablu cu numele ................................................. din localitatea .................................. a emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2008, va transmitem lista acestor emisiuni si programarea lor, pe zile si ore, pe intreaga durata a campaniei.
Pe langa persoanele pe care le-am comunicat deja ca fiind investite cu responsabilitati directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale mai nominalizam si pe:
- ........................., avand functia de ..............................;
- ........................., avand functia de ..............................,
care pot fi contactate la telefon/fax ....................................... .
.......................................................
(semnatura si stampila titularului de licenta)
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------
Alte reglementari
Termeni juridici, grupare tematica
|