DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Codul de bune practici pentru comertul cu produse agroalimentare, 2008






PRINCIPII


Agricultura si industria alimentara sunt considerate printre cele mai importante sectoare ce asigura competitivitatea in economia romaneasca.

In acelasi timp, exista o legatura economica stransa intre producatorii agricoli, industria alimentara si companiile distribuitoare, denumite generic FURNIZORI, si sectorul comercial reprezentat de persoanele juridice ce desfasoara comertul in locuri special amenajate ca suprafete comerciale, denumite generic COMERCIANTI.

Intr-un mediu economic tot mai competitiv, relatiile comerciale dintre producatori, industria alimentara, comert si consumatori au evoluat catre modele tot mai complexe.

Guvernul Romaniei, prin Memorandumul "Masuri pentru rezolvarea divergentelor aparute intre furnizori si marile lanturi de magazine” a recomandat crearea unui Cod de Bune Practici pentru a optimiza si clarifica relatiile comerciale dintre Comercianti si Furnizori. Acest Cod nu isi doreste sa inhibe libertatea comertului si incheierea de contracte bilaterale intre Comercianti si Furnizori.

Partile convin asupra necesitatii adoptarii unui cod de bune practici, cu respectarea legislatiei romanesti si europene in vigoare.
Totodata, CODUL DE BUNE PRACTICI reprezinta o declaratie de principii a Furnizorilor si Comerciantilor, care are rolul primordial de a asigura si garanta libertatea comertului, precum si respectarea intereselor marii categorii de consumatori reprezentata atat de persoanele fizice, cat si de persoanele juridice.

CODUL DE BUNE PRATICI va intra in vigoare numai dupa ce CONSILIUL CONCURENTEI caruia urmeaza a-i fi inaintat, va confirma faptul ca prin continutul lui nu se incalca legislatia specifica concurentei.

Dupa intrarea in vigoare, CODUL DE BUNE PRACTICI va fi respectat de semnatari, precum si de orice alta persoana juridica ce face parte din categoria Furnizorilor sau Comerciantilor, care declara expres ca intelege sa isi insuseasca principiile lui printr-o prevedere expresa in preambulul contractului.


CLAUZE



PARTEA 1 - Negocieri comerciale

1. Semnatarii codului convin asupra existentei unui contract cadru la nivelul fiecarui Comerciant care respecta legislatia in vigoare si clauzele prezentului cod de bune practici.
2. Termenii generali ai contractului cadru oferit de un Comerciant unui Furnizor al unei anumite categorii de produse vor putea fi adusi la cunostinta oricaruia dintre FURNIZORII aceleasi categorii de produse, la cerere.


PARTEA A DOUA – Preturi si contii de plata

3. Delistarea de catre Comerciant a unui produs al Furnizorului va trebui sa se realizeze prin notificare prealabila. O asemenea masura va fi justificata intr-o perioada rezonabila de timp, in asa fel incat in cazul existentei unei dependente economice, sa permita reconsiderarea strategiei comerciale a Furnizorului.
4. Furnizorul nu poate fi obligat de catre un Comerciant sa contribuie la costurile de marketing ale magazinului. De asemenea, Comerciantul nu poate fi obligat de catre Furnizor sa contribuie la costurile de marketing ale Furnizorului. Aceasta nu impiedica Furnizorul, care considera ca activitatile de marketing initiate de catre Comerciant sunt necesare pentru cresterea volumului de vanzari, sa participe la costurile ocazionate de aceste activitati de marketing.
Neacceptarea acestor servicii nu poate fi clauza de incetare a colaborarii.
5. Furnizorul nu poate fi obligat de catre Comerciant, in mod direct sau indirect, sa contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin sau la cele legate de cresterea suprafetei de vanzare, de alte amenajari, renovari, schimbari ale codurilor de bare. Aceasta nu impiedica Furnizorul, care considera ca aceste activitati sunt necesare pentru cresterea volumului de vanzari, sa participe la costurile ocazionate de acestea.
Neacceptarea acestor servicii nu poate fi clauza de incetare a colaborarii.
6. Serviciile oferite de Comerciant vor trebui comunicate Furnizorului inainte de efectuarea acestora, motiv pentru care se recomanda ca in contractele comerciale sa se stipuleze clauze privitoare la conditiile manifestarii acordului expres sau tacit al Furnizorului.

7.1. Este interzis Comerciantului sa conditioneze Furnizorul sa nu vanda si altor comercianti la un pret mai mic decat cel la care vinde si Comerciantului.
7.2. Este interzis Furnizorului sa conditioneze Comerciantul sa pastreze un anumit pret de raft.

8.1. Productia proprie a Comerciantului trebuie sa respecte legislatia in vigoare.
8.2. Productia proprie a Furnizorului trebuie sa respecte legislatia in vigoare.

9.1. Termenele de plata vor trebui sa tina cont de tipul produselor si de specificul vanzarii marfii si vor fi stabilite la un nivel rezonabil. Se recomanda ca acest termen sa nu depaseasca 30 de zile pentru produsele agroalimentare.
9.2. Se recomanda ca in contractul comercial sa nu fie impuse cantitati minime de comanda.
10. Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare de catre Furnizor si/sau Comerciant a unei obligatii comerciale poate genera plata de penalitati de catre partea in culpa, simetrice pentru parti, existenta si nivelul acestora fiind negociate la incheierea contractului.


PARTEA A TREIA – PROMOTII

11. In cazul in care Comerciantul solicita o plata Furnizorului pentru promovarea unui produs, Comerciantul va desfasura respectiva promotie numai dupa primirea acordului scris a Furnizorului.
12. Discounturile pentru promotii vor fi folosite in acest scop.
13. Baza de calcul a discounturilor si contravaloarea serviciilor va fi definita in termeni clari si agreata expres de ambele parti si cuprinsa in contract.


PARTEA A PATRA - COMPENSARI

14. Comerciantul nu poate solicita Furnizorului, direct sau indirect, o plata care sa compenseze Comerciantul in cazul in care veniturile rezultate din vanzarea produselor Furnizorului sunt mai mici decat cele prognozate (anticipate) de Comerciant, cu exceptia cazului in care Furnizorul nu a respectat termenele de livrare si/sau cantitatile comandate si acceptate.
15. Comerciantul poate refuza receptia marfii in conditiile in care aceasta nu indeplineste standardele legale de calitate, nu respecta cantitatile prevazute in contract sau termenele de livrare, nu respecta standardele legale de ambalare si de etichetare sau nu respecta standardele legale de transport la temperatura corespunzatoare a produsului.
16. Comerciantul poate sa ceara Furnizorului, direct sau indirect, sa ii plateasca pierderile sau distrugerile de produse primite de la Furnizor, pierderi sau distrugeri care au avut loc in magazinele Comerciantului, numai in cazul in care o asemenea pierdere sau distrugere este din culpa dovedita a Furnizorului.


PARTEA A CINCEA- TERTII

17. Partile nu se pot obliga reciproc, direct sau indirect, sa cumpere sau sa vanda bunuri si/sau servicii de la/catre vreo parte terta.


PARTEA A SASEA – PRETUL

18. Pretul de vanzare practicat de Furnizor in relatia cu fiecare Comerciant este negociabil, tinand cont atat de avantajele acordate Comerciantului (discount, bonus), cat si de costurile generate de serviciile prestate de Comerciant si facturate Furnizorului.
In aceste conditii, negocierea preturilor intre Furnizori si Comercianti va permite practicarea unor preturi diferite de la caz la caz si va asigura un mediu concurential sanatos.



Poate fi de interes si:
Legea 1/2017 privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Legea 152/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul inregistrarii in registrul comertului. Lege nr. 152/2015
Ordin 567/2014 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intercomunitar cu bunuri in anul 2015
Ordin 1082C/2014 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale
OUG 28/2014 pentru modificarea unor acte normative privind taxele si tarifele nefiscale. Ordonanta de urgenta 28/2014
Decizie 6/2014 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea Curtii de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei
Ordin nr. 1940/2012 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intracomunitar de bunuri in anul 2013
Legea 206/2012 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2012 privind modificarea art. 81 din Legea nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, precum si pentru completarea unor acte
OUG 59/2012 privind mandatarea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri in vederea infiintarii unei societati comerciale. Ordonanta de urgenta nr. 59/2012
Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, republicata 2012
Discutii de specialitate - Drept Comercial
Legea 39/2011 pentru modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007 si pentru completarea art. 51^1 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului. Lege nr. 39/2011
Decizie nr. 4/2011 pentru modificarea si completarea Regulilor de procedura arbitrala ale Curtii de Arbitraj Comercial International si pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea Curtii de Arbitraj Comercial International de
Ordinul 1865/2010 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intracomunitar cu bunuri in anul 2011. Ordin nr. 1865/2010
OUG 85/2010 privind modificarea art. 1 din OUG 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului. Ordonanta de urgenta 85/2010
Ordin 388/2010 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind definirea pietei relevante. Piata relevanta
OUG 75/2010 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996. Ordonanta de urgenta 75/2010
Ordinul 2101/2010 privind aprobarea Procedurii de organizare si functionare a Registrului operatorilor intracomunitari, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare. Ordin nr. 2101/2010
Legea 84/2010 privind aprobarea OUG 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului. Lege nr. 84/2010
HG 246/2010 privind numirea guvernatorului si a viceguvernatorului Romaniei in Consiliul Guvernatorilor Bancii pentru Comert si Dezvoltare a Marii Negre
Contabilitatea persoanelor fizice autorizate
Sorin-Constantin Deaconu

Pret: 29.9 lei
25.41 lei
COMANDA ACUM

Cautare legislatie:




Alte reglementari




Termeni juridici, grupare tematica




Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



Coordonator
Magdalena Popeanga

Website administrat de
Alioth Software
Politica de securitate
Termeni si conditii
 RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
Scriptul s-a intrerupt din cauza unei erori: Table './dreptonl_dr/useronline' is marked as crashed and should be repaired