OG 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier. Ordonanta 5/2011
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 79 din 31 ianuarie 2011
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I.10 din Legea nr. 274/2010 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. I Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002
privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 6, dupa punctul 6 se introduce un nou
punct, punctul 6^1, cu urmatorul cuprins:
"6^1. anvelope de iarna — anvelope omologate conform
Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind
pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si
montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru
Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau
Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a
Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz."
2. La articolul 102 alineatul (1), punctul 28 se modifica si
va avea urmatorul cuprins:
"28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice
acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie
dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de
transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare
de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai
mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto,
fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile
axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti
lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;".
3. La articolul 112 alineatul (1), dupa litera h) se introduce
o noua litera, litera h^1), cu urmatorul cuprins:
"h^1) autovehiculul nu este dotat, la circulatia pe drumurile
publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, cu anvelope de
iarna, iar autovehiculul de transport marfa cu o masa totala
maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si autovehiculul de
transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv
cel al conducatorului auto, nu sunt echipate cu anvelope de
iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau nu au montate pe
aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante
omologate;".
4. La articolul 112, alineatul (2) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b), c), e), g), h^1), k),
o), p), r) si s), la retinerea certificatului de inmatriculare sau de
inregistrare, politistul rutier elibereaza conducatorului de vehicul
o dovada inlocuitoare fara drept de circulatie, iar in cazurile
prevazute la alin. (1) lit. a), d), f), h), i), j), l), m), n), t), u), v) si x),
o dovada inlocuitoare cu drept de circulatie pentru 15 zile."
Art. II Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005
privind transporturile rutiere, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile
si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. La articolul 56, alineatul (1) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 56 (1) Inspectia, controlul si supravegherea modului
de respectare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta,
precum si a prevederilor normelor si reglementarilor prevazute
de aceasta se efectueaza in trafic si la sediul intreprinderilor
si/sau operatorilor de transport rutier de catre inspectorii de trafic
si/sau personalul autoritatii competente imputernicit in acest
scop."
2. La articolul 56^1, alineatul (6) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(6) La controlul efectuat in trafic asupra unui vehicul rutier,
inspectorii de trafic si/sau personalul autoritatii competente
imputernicit in acest scop vor verifica si starea tehnica a
vehiculelor rutiere utilizate la operatiunile de transport rutier, in
conformitate cu reglementarile specifice in vigoare."
3. Articolul 57 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57 (1) La efectuarea controlului la sediul
intreprinderilor si/sau operatorilor de transport rutier, inspectorii
de trafic si/sau personalul autoritatii competente imputernicit in
acest scop au dreptul sa patrunda in timpul programului de lucru
atat in spatiile de lucru, cat si in vehiculele detinute de acestia.
(2) La efectuarea controlului la sediul intreprinderilor si/sau
operatorilor de transport rutier, acestia au obligatia prezentarii
tuturor documentelor solicitate de personalul autoritatii
competente imputernicit in acest scop."
4. La articolul 58, dupa litera am) se introduc doua noi
litere, literele an) si ao), cu urmatorul cuprins:
"an) efectuarea transportului de marfuri sau de persoane pe
drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei fara ca
autovehiculele sa fie dotate cu anvelope de iarna pe rotile
axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti
lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;
ao) circulatia autovehiculelor cu lanturi montate pe roti, pe
portiunile de drum care nu sunt acoperite cu zapada, gheata sau
polei."
5. La articolul 59 alineatul (1), litera b) se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"b) de la 2.500 lei la 4.000 lei, faptele prevazute la art. 58
lit. ak), al), an) si ao);".
6. Articolul 62^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62^1 (1) In cazul utilizarii la transport a unui vehicul
rutier care prezinta defectiuni tehnice majore si/sau periculoase,
se suspenda dreptul de utilizare a vehiculului prin retinerea
placutelor cu numarul de inmatriculare, a certificatului de
inmatriculare si prin anularea inspectiei tehnice periodice,
aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare
de catre personalul competent potrivit legii.
(2) Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului prin
retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare, a certificatului de inmatriculare si prin anularea inspectiei tehnice periodice
inceteaza, iar placutele cu numarul de inmatriculare si
certificatul de inmatriculare prevazute la alin. (1) se restituie, la
cerere, dupa prezentarea dovezii privind efectuarea unei
inspectii tehnice in vederea redobandirii certificatului de
inmatriculare in conformitate cu legislatia in vigoare."
7. Dupa articolul 62^1 se introduce un nou articol, articolul 62^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 62^2 (1) In cazul in care savarsirea faptei prevazute
la art. 58 lit. an) are drept consecinta blocarea unui sector de
drum, odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale personalul
prevazut la art. 60 lit. a) va face mentiune in procesul-verbal de
constatare a contraventiei si despre obligatia operatorului de
transport/intreprinderii de a achita costurile aferente interventiei
de degajare a sectorului de drum afectat.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), administratorul drumului
intocmeste devizul cuprinzand costurile aferente interventiei de
degajare a sectorului de drum afectat si notifica operatorului de
transport/intreprinderii, in termen de 7 zile de la data savarsirii
contraventiei, obligatia de a le achita in termen de 15 zile de la
data primirii notificarii.
(3) Operatorul de transport sau intreprinderea, dupa caz,
poate contesta notificarea conform Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare."
Art. III Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. La articolul 45, alineatele (5) si (6) se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"(5) Pentru situatiile prevazute la alin. (4), administratorul
drumului intocmeste un deviz cu contravaloarea daunelor
produse si depune, in termen de 5 zile de la data producerii
accidentului rutier, in conditiile Legii nr. 136/1995 privind
asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile si
completarile ulterioare, o cerere de despagubire la asiguratorul
cu care proprietarul sau utilizatorul vehiculului, raspunzator de
producerea accidentului rutier, a incheiat contractul de asigurare
obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin
accidente de vehicule.
(6) In situatia in care limitele de despagubire stabilite prin
contractul de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru
prejudicii produse prin accidente de vehicule nu acopera in
totalitate prejudiciul produs, administratorul drumului notifica
conducatorului auto vinovat de producerea accidentului si, dupa
caz, operatorului de transport sau intreprinderii obligatia de a
achita, in termen de 15 zile de la data primirii notificarii, partea
din prejudiciu pentru care asiguratorul nu a acordat despagubiri."
2. La articolul 45, dupa alineatul (6) se introduc doua noi
alineate, alineatele (7) si (8), cu urmatorul cuprins:
"(7) In situatia in care proprietarul sau utilizatorul vehiculului,
raspunzator de producerea accidentului rutier, nu avea incheiat
un contract de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru
prejudicii produse prin accidente de vehicule, valabil la data
accidentului, precum si in situatia in care accidentul s-a produs
ca urmare a nerespectarii obligatiei de a dota autovehiculele cu
anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante
omologate, administratorul drumului intocmeste devizul cu
contravaloarea daunelor si notifica conducatorului auto vinovat
de producerea accidentului si, dupa caz, operatorului de
transport sau intreprinderii, in termen de 7 zile de la data
savarsirii contraventiei, obligatia de a achita, in termen de
15 zile de la data primirii notificarii, costurile aferente repararii
sau inlocuirii elementelor de drum degradate/distruse.
(8) Conducatorul auto si, dupa caz, operatorul de transport
sau intreprinderea pot contesta notificarea prevazuta la alin. (6)
si (7), conform Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."
3. La articolul 61, dupa alineatul (2) se introduc trei noi
alineate, alineatele (3)—(5), cu urmatorul cuprins:
"(3) Pe langa amenzile contraventionale aplicate persoanelor
fizice si juridice de catre personalul cu atributii de inspectie si
control imputernicit de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii
pentru nerespectarea prevederilor referitoare la circulatia pe
drumurile publice cu depasirea masei totale maxime admise,
maselor maxime admise pe axe si/sau dimensiunilor maxime
admise prevazute in anexele nr. 2 si 3, contravenientul are
obligatia de a achita, in contul Companiei Nationale de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania — S.A., cu titlu de
tarif de despagubire, sumele stabilite potrivit anexei nr. 5.
(4) Agentul constatator va face mentiune in procesul-verbal
de constatare a contraventiei si despre contravaloarea
despagubirii si modul de achitare a acesteia.
(5) Sumele incasate cu titlu de tarif de despagubire, potrivit
alin. (3), vor reveni ca venituri proprii Companiei Nationale de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania — S.A. si vor fi
utilizate in exclusivitate pentru finantarea lucrarilor de
constructie, modernizare, intretinere si reparatie a drumurilor
nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor
externe si interne contractate in acest scop."
4. Articolul 66 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66 Anexele nr. 1—5 fac parte integranta din prezenta
ordonanta."
5. Dupa anexa nr. 4 se introduce o noua anexa, anexa
nr. 5, avand cuprinsul prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta ordonanta.
Art. IV Prezenta ordonanta intra in vigoare la 15 zile de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu
exceptia prevederilor art. I si ale art. II pct. 4 si 5, care vor intra
in vigoare la data de 1 noiembrie 2011.
Anexa - Anexa 5 la OG nr. 43/1997
Cuantumul tarifelor de despagubire aplicabil pentru incalcarea prevederilor referitoare la circulatia pe drumurile publice cu depasirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe su/sau dimensiunilor maxime admise prevazute in anexele nr. 2 si 3 la ordonanta
Tabel Cuantumul tarifelor de despagubire aplicabil pentru incalcarea prevederilor referitoare la circulatia pe drumurile publice cu depasirea masei totale maxime admise
Contravaloarea tarifelor de despagubire in lei se va calcula
la cursul de schimb lei/euro publicat de Banca Nationala a
Romaniei la data intocmirii procesului-verbal de constatare a
contraventiei.
Modul de aplicare a tarifelor de despagubire prevazute in
prezenta anexa:
a) se aplica pentru vehiculele inmatriculate in Romania sau
in alte state, pe traseul origine — punct control;
b) prin vehicul se intelege orice autovehicul rutier avand cel
putin doua axe sau un ansamblu de vehicule format dintr-un
autovehicul si semiremorca/remorca tractata de acesta, cu sau
fara incarcatura;
c) masele si dimensiunile maxime admise sunt prevazute in
anexele nr. 2 si 3 la ordonanta;
d) tarifarea pentru depasirea masei se efectueaza prin
compararea rezultatului obtinut pentru tarifarea masei totale cu
rezultatul obtinut pentru tarifarea maselor pe axe ale vehiculului,
luandu-se in considerare valoarea cea mai mare rezultata;
e) tarifarea pentru depasirea masei totale se calculeaza prin
aplicarea tarifului unitar corespunzator masei reale a vehiculului;
f) in situatia in care cel putin doua vehicule sunt cuplate
lateral pentru efectuarea unui transport, clasificarea axelor, din
punctul de vedere al distantei dintre axe, se efectueaza pentru
fiecare vehicul, indiferent de numarul de axe sau de roti ale
fiecarui vehicul;
g) tarifarea pentru depasirea masei maxime admise pe axe
se calculeaza prin aplicarea tarifului unitar corespunzator valorii
cu care este depasita masa maxima admisa pe axe, in functie
de categoria drumului pe care se circula;
h) pentru axe multiple constituite din cel putin doua axe
consecutive ale aceluiasi vehicul, tarifarea pentru depasirea
masei maxime admise pe axe se calculeaza pentru fiecare
categorie de axe (simpla, dubla, tripla), in functie de distanta
dintre axe;
i) tarifarea pentru depasirea masei maxime admise pe axa
dubla si tripla se efectueaza pentru ansamblul de axe, fara a se
compara si a se lua in considerare axele componente ale
configuratiei de axe;
j) in cazul vehiculelor prevazute in anexa nr. 3 la ordonanta,
combinatiile de axe (simpla, dubla, tripla) se stabilesc de la
partea din fata a vehiculului spre spatele acestuia;
k) in cazul depasirii masei maxime admise pe mai multe axe
sau configuratii de axe distincte ale aceluiasi vehicul, tarifarea se
cumuleaza;
l) nu se aplica tarife de despagubire daca depasirea masei
maxime admise pe axe si a masei totale maxime admise sau a
maselor pe axe si a masei totale inscrise in autorizatia speciala
de transport, rezultata in urma cantaririi, este de pana la:
(i) 4% inclusiv, pentru masa pe axa simpla;
(ii) 4% inclusiv, pentru masa pe axa dubla;
(iii) 4% inclusiv, pentru masa pe axa tripla;
(iv) 5% inclusiv, pentru masa totala;
m) tarifarea pentru depasirea masei totale sau pe axe nu se
aplica pentru vehiculele de transport de persoane (autoturisme,
microbuze, autocare, autobuze);
n) tarifarea pentru depasirea dimensiunilor maxime admise
se calculeaza prin aplicarea tarifului unitar corespunzator valorii
cu care este depasita dimensiunea maxima admisa;
o) in situatia in care sunt depasite cel putin doua dintre
dimensiunile maxime admise, se cumuleaza tarifarea pentru
dimensiunile care sunt depasite.
|