HG 1502/2009 privind organizarea si desfasurarea recensamantului populatiei si al locuintelor din Romania in anul 2011. Hotararea nr. 1502/2009
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 860 din 10 decembrie 2009
In temeiul prevederilor art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 5 alin. (4) si al art. 13 din Ordonanta Guvernului
nr. 36/2007 privind efectuarea recensamantului populatiei si al locuintelor din Romania in anul 2011, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 5/2008,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1 (1) Recensamantul populatiei si al locuintelor
se efectueaza pe intregul teritoriu al Romaniei in perioada
12—21 martie 2011.
(2) Informatiile care se inregistreaza la recensamant au drept
moment de referinta ora 0:00 din ziua de 12 martie 2011.
Art. 2 (1) Inregistrarea se face, de regula, la
domiciliul/resedinta persoanelor de catre recenzori, pe baza
declaratiei pe propria raspundere a persoanelor recenzate, sau
de catre un membru al gospodariei cu capacitate deplina de
exercitiu.
(2) Pentru inregistrarea corecta a datelor de identificare a
persoanelor, acestea vor prezenta, dupa caz, pentru cetatenii
romani actul de identitate, certificatul de nastere in cazul
minorilor, iar pentru persoanele de alta cetatenie ori fara
cetatenie documente de trecere a frontierei sau documente
eliberate de autoritatile romane care atesta dreptul de sedere
pe teritoriul Romaniei.
(3) Alte acte legale, cu exceptia celor prevazute la alin. (2),
care atesta validitatea informatiilor referitoare la persoane si
locuinte sunt consultate numai cu acordul persoanelor
recenzate.
(4) Pe toata perioada de recenzare, in indeplinirea atributiilor
ce le revin, personalul de recensamant si membrii comisiilor de
recensamant se identifica prin prezentarea legitimatiei care sa
le ateste calitatea.
(5) Persoanele prezente la domiciliu/resedinta sunt
inregistrate de catre recenzorul sectorului de recensamant in
care se afla amplasata locuinta.
(6) Persoanele absente temporar din gospodarie sunt
inregistrate la domiciliul lor, pe baza informatiilor furnizate de
celelalte persoane din gospodarie sau a informatiilor care rezulta
din evidentele oficiale existente pe plan local.
(7) Persoanele prevazute la alin. (6) sunt inregistrate si in
localitatea in care se afla prezente temporar la momentul de
referinta al recensamantului, pe baza declaratiei pe propria
raspundere si a documentelor prevazute la alin. (2) si (3).
(8) Persoanele care datorita unor situatii deosebite nu au fost
recenzate se prezinta, pana in ultima zi a perioadei de
inregistrare, la comisia de recensamant din localitatea in care se
afla, pentru inregistrare.
Art. 3 Recenzarea persoanelor din incinta unitatilor
Ministerului Apararii Nationale, ale Ministerului Administratiei si
Internelor si ale Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti
se poate face de catre aceste institutii publice, potrivit
domeniului propriu de activitate, in conformitate cu prevederile
prezentei hotarari si ale normelor specifice elaborate de ele si
aprobate de catre Comisia centrala pentru recensamantul
populatiei si al locuintelor.
Art. 4 Recenzarea cetatenilor romani plecati in strainatate
in cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si
reprezentantelor comerciale sau de alta natura din strainatate
se face de catre Ministerul Afacerilor Externe pe formulare
speciale, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari si ale
normelor speciale elaborate de Ministerul Afacerilor Externe si
aprobate de catre Comisia centrala pentru recensamantul
populatiei si al locuintelor.
Art. 5 Declaratiile populatiei inregistrate la recensamant
nu pot fi utilizate pentru stabilirea unor drepturi si obligatii pentru
subiectii statistici la care se refera.
Art. 6 (1) Persoanele care efectueaza inregistrarea,
respectiv recenzorii, precum si cele cu atributii de indrumare,
coordonare si control au obligatia sa respecte intocmai
prevederile prezentei hotarari si instructiunile specifice aprobate
de Comisia centrala pentru recensamantul populatiei si al
locuintelor.
(2) In indeplinirea atributiilor care le revin pe timpul efectuarii
recensamantului, persoanele prevazute la alin. (1) se bucura de
protectia legii, fiind considerate ca indeplinind functii ce implica
exercitiul autoritatii de stat.
Art. 7 (1) Organizatiile neguvernamentale pot delega
observatori pe langa Comisia centrala pentru recensamantul
populatiei si al locuintelor si comisiile judetene, ale municipiului
Bucuresti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
orasenesti si comunale pe toata durata recensamantului.
Delegarea observatorilor se face conform Programului privind
desfasurarea actiunilor si lucrarilor de pregatire si efectuare a
recensamantului populatiei si al locuintelor, aprobat de catre
Comisia centrala pentru recensamantul populatiei si al
locuintelor.
(2) Observatorii acreditati trebuie sa respecte prevederile
legale si instructiunile privind pastrarea caracterului confidential
al datelor.
Art. 8 (1) Pentru pregatirea, organizarea, conducerea si
efectuarea lucrarilor de recensamant, la nivel teritorial se
constituie comisii de recensamant judetene, municipale, ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, orasenesti si comunale,
potrivit art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 36/2007
privind efectuarea recensamantului populatiei si al locuintelor
din Romania in anul 2011, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 5/2008, in componenta prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Aceste comisii poarta raspunderea pentru efectuarea
recensamantului pe teritoriul in care isi desfasoara activitatea.
Art. 9 (1) Personalul de recensamant este format din
recenzori, recenzori-sefi, responsabili de circumscriptii urbane,
recenzori pentru recensamantul de proba, recenzori pentru
ancheta de control.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) este selectat din randul
personalului din primarii al personalului didactic, al specialistilor
in economie, informatica si in alte domenii, precum si din randul
pensionarilor, studentilor si al altor persoane, avand cel putin
studii medii.
(3) Pentru efectuarea in bune conditii a recensamantului si
pentru a nu se perturba procesul de invatamant, Ministerul
Educatiei, Cercetarii si Inovarii si Comisia centrala pentru
recensamantul populatiei si al locuintelor stabilesc de comun
acord vacanta scolara in perioada de efectuare a
recensamantului.
Art. 10 (1) Personalul prevazut la art. 9 alin. (1), precum
si specialistii din secretariatele tehnice organizate potrivit
prevederilor art. 8 alin (2) din Ordonanta Guvernului nr. 36/2007,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 5/2008, care apartin
administratiei publice locale si cei ai serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe de
specialitate a administratiei publice centrale sunt scutiti de toate
sarcinile care le revin la unitatile unde sunt incadrati si
beneficiaza de toate drepturile salariale, potrivit legii, pe intreaga
perioada de participare la lucrarile de recensamant.
(2) Persoanele prevazute la art. 9 alin. (1) primesc pentru
activitatea depusa, pe langa drepturile salariale, o indemnizatie
bruta pe zi de activitate, dupa cum urmeaza:
a) responsabilii de circumscriptii urbane — 50 lei pe zi de
activitate si lucreaza 21 de zile calendaristice;
b) recenzorii-sefi — 50 lei pe zi de activitate si lucreaza
18 zile calendaristice;
c) recenzorii — 50 lei pe zi de activitate si lucreaza 15 zile
calendaristice;
d) recenzorii care efectueaza recensamantul de proba —
50 lei pe zi de activitate si lucreaza 15 zile calendaristice;
e) recenzorii care vor efectua ancheta de control — 50 lei pe
zi si lucreaza 15 zile calendaristice.
(3) Prin zi de activitate se intelege munca desfasurata pe
parcursul unei zile calendaristice, indiferent de numarul orelor
prestate, dar nu mai putin de 6 ore pe zi.
(4) Indemnizatia prevazuta la alin. (2) se acorda intr-o
singura transa, la terminarea lucrarilor. Veniturile din
indemnizatiile prevazute la alin. (2) se impoziteaza conform Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(5) Plata indemnizatiilor prevazute la alin. (2) se face din
bugetul Ministerului Administratiei si Internelor pentru
organizarea recensamantului populatiei si al locuintelor din
Romania din anul 2011, prin bugetele institutiilor prefectului.
Art. 11 (1) Prefectii si consiliile judetene pentru judete,
prefectul si Consiliul General al Municipiul Bucuresti, precum si
primarii si consiliile locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si
sectoarelor municipiului Bucuresti asigura conditiile tehnicomateriale
necesare bunei desfasurari a activitatii de pregatire,
organizare si efectuare a recensamantului populatiei si al
locuintelor, potrivit actiunilor care sunt stabilite de catre Comisia
centrala pentru recensamantul populatiei si al locuintelor.
(2) In acest scop, prefectul si autoritatile administratiei
publice locale au urmatoarele sarcini:
a) constituie si aproba, prin ordin al prefectului sau prin
dispozitie a primarului, dupa caz, componenta nominala a
comisiilor teritoriale de recensamant si a secretariatelor tehnice,
in conformitate cu prevederile prezentei hotarari si cu
instructiunile Comisiei centrale pentru recensamantul populatiei
si al locuintelor;
b) asigura spatiile, mobilierul si mijloacele de telecomunicatii
necesare desfasurarii activitatii comisiilor de recensamant si
secretariatelor tehnice, depozitarii si pastrarii in conditii
corespunzatoare a materialelor de recensamant, precum si alte
mijloace necesare desfasurarii in bune conditii a lucrarilor de
recensamant;
c) asigura verificarea si actualizarea denumirii strazilor si
numerotarea cladirilor pana la data de 31 martie 2011. In
perioada iulie 2010—martie 2011, autoritatile administratiei
publice locale nu mai efectueaza schimbari de denumiri ale
strazilor sau renumerotari ale cladirilor;
d) asigura instruirea si coordoneaza activitatea personalului
tehnic recrutat, necesar acestor lucrari;
e) efectueaza, potrivit normelor stabilite de catre Comisia
centrala pentru recensamantul populatiei si al locuintelor,
impartirea localitatilor in sectoare, sectii si circumscriptii de
recensamant;
f) asigura recrutarea si selectarea recenzorilor, recenzorilorsefi
si a responsabililor de circumscriptii urbane, precum si
spatiile necesare desfasurarii instructajelor;
g) asigura mijloacele de transport necesare pregatirii si
efectuarii recensamantului la termenele si pe duratele prevazute
in graficele elaborate de comisiile de recensamant.
Art. 12 Pentru desfasurarea actiunilor premergatoare de
organizare, precum si a celor de efectuare a recensamantului
populatiei si al locuintelor, cotele lunare ale consumului de
carburant pentru autoturisme, aprobate prin Ordonanta
Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile
publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 247/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se suplimenteaza cu cate
300 de litri de carburant pe luna, cu incadrarea in bugetul
aprobat pentru efectuarea recensamantului populatiei si al
locuintelor al fiecarei institutii publice implicate, pentru cate un
autoturism de la fiecare dintre acestea.
Art. 13 (1) Pentru verificarea practica a continutului
formularelor, a instructiunilor, a programului de inregistrare si de
prelucrare, precum si a masurilor organizatorice, in luna martie
2010 se va desfasura un recensamant de proba.
(2) Recensamantul de proba se va efectua in 3 sectoare de
recensamant din fiecare localitate resedinta de judet si din cate
o localitate resedinta de comuna din fiecare judet cu recenzori
special selectati in acest scop.
(3) Personalul prevazut la alin. (2) beneficiaza de drepturile
prevazute la art. 10 alin. (2).
Art. 14 (1) In perioada 26 martie—4 aprilie 2011 se
organizeaza o ancheta de control pentru verificarea volumului si
calitatii informatiilor inscrise in formularele de recensamant, care
se efectueaza cu recenzori special selectati in acest scop,
conform instructiunilor aprobate de catre Comisia centrala
pentru recensamantul populatiei si al locuintelor.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) beneficiaza de drepturile
prevazute la art. 10 alin. (2).
Art. 15 Prelucrarea datelor si publicarea rezultatelor
definitive ale recensamantului se fac de catre Institutul National
de Statistica pe baza programului si la termenele aprobate de
catre Comisia centrala pentru recensamantul populatiei si al
locuintelor.
Art. 16 Dupa publicarea rezultatelor finale ale
recensamantului populatiei si al locuintelor, baza de date cu
datele individuale este preluata spre pastrare, pe baza de
proces-verbal de predare-preluare, de catre directiile judetene
ale arhivelor nationale, respectiv de catre Directia Arhivelor
Nationale a Municipiului Bucuresti.
Art. 17 (1) Institutul National de Statistica si directiile
teritoriale de statistica angajeaza persoane cu contract de
munca pe perioada determinata, cu incadrarea in numarul de
posturi prevazut in anexa nr. 2.
(2) Avand in vedere importanta acestei lucrari, personalul
prevazut la alin. (1) trebuie sa aiba experienta metodologica si
organizatorica a recensamintelor anterioare, putand fi angajati si
pensionari din aparatul statistic.
Art. 18 Ordonatorii de credite implicati in pregatirea,
organizarea si efectuarea recensamantului populatiei si al
locuintelor cuprind in bugete sumele prevazute pe ani, conform
anexei nr. 3.
Art. 19 Ministerul Administratiei si Internelor, prin Agentia
Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, pune la
dispozitie materialul cartografic in format digital, pentru
municipiile si orasele din Romania, necesar in vederea
sectorializarii teritoriului in unitati de recensamant, respectiv
sectoare de recensamant.
Art. 20 Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage,
dupa caz, raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau
penala a celor vinovati.
Art. 21 (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) impiedicarea persoanelor implicate in actiunea de
recensamant pentru efectuarea inregistrarilor si controlului
datelor ce fac obiectul recensamantului in conformitate cu
prevederile prezentei hotarari sau a desfasurarii, in orice mod,
a lucrarilor recensamantului;
b) refuzul furnizarii personalului de recensamant a
informatiilor prevazute in programul de inregistrare sau
furnizarea de date eronate sau incomplete;
c) nerespectarea dispozitiilor legale si a instructiunilor privind
modul de inregistrare si prelucrare a populatiei si de pastrare a
caracterului confidential al datelor personale declarate de
cetateni;
d) nerespectarea de catre personalul prevazut la art. 9
alin. (1) a caracterului confidential al datelor;
e) utilizarea de catre personalul de recensamant a datelor
obtinute in alte scopuri decat cele statistice.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se
sanctioneaza cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei, iar
contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c), d) si e) se sanctioneaza
cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor,
prevazute la alin. (1) si (2), se fac de catre persoanele
imputernicite de prefect, primar, precum si de alte persoane
anume imputernicite in acest scop de catre Comisia centrala
pentru recensamantul populatiei si al locuintelor.
(4) Dispozitiile privind contraventiile prevazute la alin. (1) se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 22 Anexele nr. 1—3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Anexa nr. 1 - Componenta comisiilor judetene, a municipiului Bucuresti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, orasenesti si comunale pentru recensamantul populatiei si al locuintelor
A. Comisia judeteana
Presedinte:
prefectul judetului
Vicepresedinti:
presedintele consiliului judetean
un subprefect al judetului
secretarul judetului
directorul coordonator al directiei regionale/judetene de statistica
Secretar:
directorul coordonator adjunct al directiei regionale/judetene de statistica
Membri:
seful inspectoratului de politie judetean
inspectorul general al inspectoratului scolar judetean
directorul coordonator al directiei de asistenta sociala si protectia copilului
directorul coordonator al directiei judetene de sanatate publica
arhitectul-sef al judetului
directorul oficiului de cadastru si publicitate imobiliara
directorul agentiei judetene de protectie sociala
B. Comisia Municipiului Bucuresti
Presedinte:
prefectul municipiului Bucuresti
Vicepresedinti:
un viceprimar general al municipiului Bucuresti
secretarul general al municipiului Bucuresti
directorul coordonator al Directiei Regionale de Statistica a Municipiului Bucuresti
arhitectul-sef al municipiului Bucuresti
Secretar:
un director coordonator adjunct al Directiei Regionale de Statistica a Municipiului Bucuresti
Membri:
directorul adjunct al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti
directorul executiv al Directiei Generale de Evidenta a Persoanelor a Municipiului Bucuresti
seful Serviciului de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor
al Municipiului Bucuresti
inspectorul general al Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti
directorul Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bucuresti
directorul coordonator al Directiei de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti
directorul coordonator al Directiei de Munca si Incluziune Sociala a Municipiului Bucuresti
directorul coordonator al Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National
a Municipiului Bucuresti
directorul executiv al Directiei servicii publice deconcentrate, strategii guvernamentale
si relatii publice din Institutia Prefectului Municipiului Bucuresti
directorul Directiei evidenta imobiliara si cadastrala din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti
Presedinte:
primarul sectorului
Vicepresedinte:
secretarul sectorului
arhitectul-sef al sectorului
Secretar:
un sef de serviciu din cadrul Directiei Regionale de Statistica a Municipiului Bucuresti
Membri:
seful politiei de sector
inspectorul scolar cu managementul educational, evaluare si dezvoltare institutionala
si asigurarea calitatii al inspectoratului scolar de sector
un reprezentant al Directiei de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti
seful serviciului de cadastru si fond funciar din cadrul primariei de sector
seful compartimentului de administrare a fondului sau spatiului locativ din aparatul propriu
al primariei de sector
directorul general al administratiei domeniului public al sectorului
Presedinte:
primarul municipiului sau orasului
Vicepresedinte:
viceprimar al municipiului sau orasului
Secretar:
secretarul municipiului sau orasului
Membri:
seful serviciului/biroului/compartimentului de stare civila
seful politiei municipiului sau orasului
arhitectul-sef sau seful serviciului/biroului/compartimentului de urbanism
seful compartimentului de cadastru
un inspector scolar
seful compartimentului de asistenta sociala
un specialist al directiei de sanatate publica
un specialist din administratia publica locala
C. Comisia municipala si oraseneasca
D. Comisia sectorului municipiului Bucuresti
E. Comisia comunala
Anexa nr. 2 - Numarul de posturi aferente personalului angajat cu contract individual de munca, pe perioada determinata, in vederea efectuarii recensamantului populatiei si al locuintelor
Anexa nr. 3 - Bugetul recensamantului populatiei si al locuintelor
|