DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  
Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Distrugere arhiva veche




Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Politici Europene - Justitia si afacerile interne




BAZA LEGALA


Noul Titlu IV al Tratatului CE, "Vize, azil, imigratie si alte politici legate de libera circulatie a persoanelor", este compus din prevederi pe care Tratatul de la Maastricht le-a elaborat dar le-a plasat ulterior in afara contextului comunitar, ca fiind "cel de-al treilea pilon".


REALIZARI



1. Prevederi ale Tratatului de la Maastricht (Titlul VI)


a. Domeniu de aplicare

In cadrul Tratatului de la Maastricht, cooperarea in domeniul justitiei si al afacerilor interne, cel de-al treilea pilon al Uniunii Europene, se aplica in noua zone de "interes comun":

1) Politica de azil;

2) Reguli care guverneaza traversarea de catre persoane a granitelor externe ale Statelor Membre si exercitarea controlului la aceste granite;

3) Politica de imigrare si politica referitoare la personele provenind din terte state:
  • conditii de intrare si circulatie pentru persoanele provenind din terte state pe teritoriul Statelor Membre;
  • conditii de rezidenta pentru persoanele provenind din terte state pe teritoriul Statelor Membre, inclusiv reintregirea familiei si accesul la munca;
  • combaterea imigratiei ilegale, a rezidentei ilegale si muncii neautorizate in cazul persoanelor provenind din terte state pe teritoriul Statelor Membre;

    4) Combaterea dependentei de droguri in masura in care aceasta problema nu este prevazuta de (7) pana la (9);

    5) Combaterea fraudei la scara internationala in masura in care aceasta problema nu este prevazuta de (7) pana la (9);

    6) Cooperare judiciara in probleme civile;

    7) Cooperare judiciara in probleme legate de infractionalitate;

    8) Cooperare vamala;

    9) Cooperare la nivelul politiei pentru a preveni si combate traficul de droguri si alte forme grave de infractionalitate la nivel international, inclusiv, acolo unde este necesar, anumite aspecte ale cooperarii vamale, in legatura cu organizarea unui sistem de schimb de informatii la nivelul Uniunii, in cadrul unui birou european de politie (Europol).

    b. Sistem de luare a deciziilor

    Organismul insarcinat cu luarea deciziilor era Consiliul, alcatuit din ministrii afacerilor interne si ai justitiei. Consiliul actiona in unanimitate, pe baza Articolului K.4(3) EUT. Comitetul Reprezentantilor Permanenti si un Comitet de Coordonare al inaltilor functionari publici, "Comitetul K4", pregatea deciziile acestuia pe baza Articolului K.4. Dreptul la initiativa apartinea, in functie de sector, fie Statelor Membre, fie Comisiei, care trebuiau sa se implice total in asemenea actiuni conform Articolului K.3 TUE. Acestia informau si consultau Parlamentul in anumite domenii, deoarece opiniile acestei institutii trebuiau "sa fie luate in considerare in maniera adecvata".


    2. Schimbari produse prin Tratatul de la Amsterdam


    Pentru a crea o noua "zona de libertate, securitate si justitie" in cadrul unui nou Titlu IV al Tratatului de infiintare a Comunitatii Europene, Tratatul de la Amsterdam a transferat o mare parte a celui de-al treilea pilon din Tratatul de la Maastricht in sfera comunitara, desi procedurile de luare a deciziilor si prerogativele Curtii de Justitie nu sunt neaparat in acord cu regulile comunitare. Acea parte a celui de-al treilea pilon ramasa in sfera interguvernamentala, limitata acum la cooperare judiciara si la nivel de politie in legatura cu probleme legate de infractionalitate, incorporeaza cateva aspecte comunitare.

    In final, subiectul include trei tipuri de clauze de flexibilitate, sapte protocoale suplimentare, 17 declaratii semnate de Statele Membre, cateva calendare de implementare si optiunea de a dezvolta in continuare procesul de cooperare. Astfel, se poate intampla ca implementarea sa fie extrem de dificila.

    Consiliul European de la Cardiff a recomandat Consiliului si Comisiei sa elaboreze un plan de actiune referitor la cele mai bune modalitati de a implementa prevederile legate de libertate, securitate si justitie.

    Planul adoptat in decembrie 1998 stabileste un calendar de prioritati pentru perioade de doi si cinci ani si subliniaza necesitatea de a incorpora sistemul Schengen in cadrul juridic al Uniunii, libertatea de miscare a persoanelor, combaterea traficului de persoane, dezvoltarea Europol si cooperarea mai stransa in domeniul judiciar. Acest plan acorda prioritate maxima luptei impotriva crimei organizate.


    ------------------
    Text preluat de la Centru InfoEuropa: www.infoeuropa



    Alte resurse





    Termeni juridici, grupare tematica





  • Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    9 useri online

    Useri autentificati: