DreptOnline.ro, portal juridic, stiri, legislatie, raspunsuri juridice
Comunitate juridica online: DreptOnline.ro   AvocatRomania.ro   Avocat-Divort.ro   Avocat-Partaj.ro  


Intreaba un avocat

Sitemap

Comunitate
Home
Resurse
Tribuna
Jurisprudenta
Stiri
Dezbateri
Cariere
Comunitate
Dictionar juridic
Carti juridice
Evenimente

Monitorul Oficial
Monitorul Oficial
Arhiva Monitor

Raspunsuri juridice
Intreaba un avocat
Raspunsuri juridice
Arhiva raspunsuri

Traducatori
Cautare
Lista

Utile
Decizii RIL si NC
Hotarari CEDO
Informatii utile
Avocat
Legislatie
Legislatie pag 2
Divortul
Divort din strainatate
Personalitati
Interviuri
Modele cereri
Istorie
Adrese utile
Institutii
Curs valutar BNR
Calculator TVA
Verificare IBAN

Interactiv
Teste grila
Confruntare
Jurist vs Jurist
Dezbateri spete
Argumente
Jocul mintii
Test cunostinte
Fise tari
Afla profesia

User
Contact
Newsletter
Login
Inregistrare
Echipa DreptOnline
Linkuri
English


Login | Intreaba un avocat | Recomanda | Discutii |
Carti juridice Recursuri in interesul legii | Exceptii de neconstitutionalitate
   

Detaliu stire


Cautare stiri:    


Motivare CCR:Lipsa tezelor prealabile si a studiului de impact, explicata prin faptul ca e o actualizare a reglementarii in materia insolventei
21-06-2014
Sursa: Agerpres

------------------
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) sustine ca lipsa tezelor prealabile si a unui studiu de impact detaliat in cazul legii insolventei se poate explica prin faptul ca acest act normativ reprezinta o actualizare a reglementarii existente deja in aceasta materie.

CCR a publicat vineri pe site-ul institutiei decizia din 21 mai prin care a constatat ca, in raport de criticile formulate, sunt constitutionale prevederile din Legea privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.

"Asadar, se observa diferenta de nuanta in ceea ce priveste cele doua cerinte: tezele prealabile pot fi elaborate in cazul unor coduri sau a altor legi complexe, in timp ce studiile de impact sunt necesare in cazul proiectelor de legi de importanta si complexitate deosebita. Desi legea criticata, reglementand sistematic materia insolventei, cuprinde 344 de articole, grupate in cinci titluri, nu poate fi calificata drept un cod al insolventei, avandu-se in vedere sfera sa de aplicare, si nici nu se poate concluziona ca prin continutul sau normativ impunea elaborarea unor teze prealabile in sensul Legii 24/2000", se spune in motivare.

Curtea a retinut ca, potrivit expunerii de motive ce insoteste proiectul de lege, a fost creat un grup consultativ de experti format din reprezentanti ai instantelor judecatoresti, Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Finantelor Publice, Bancii Nationale a Romaniei, Autoritatii de Supraveghere Financiare, Uniunii Practicienilor in Insolventa din Romania, Asociatiei Romane a Bancilor si ai mediului universitar juridic.

"Impactul proiectului de lege este prezentat tot in expunerea de motive, dar, intr-o maniera lapidara, consemnandu-se faptul ca proiectul va avea un impact macroeconomic si concurential pozitiv, inclusiv in ceea ce priveste mediul de afaceri", se mentioneaza in document.

Referitor la critica art.77 alin.(4) din lege, Curtea a constatat ca legiuitorul a avut in vedere asigurarea echilibrului intre drepturile persoanelor cu interese contrare.

"Asadar, cu ocazia adoptarii legii analizate, legiuitorul a optat pentru o alta modalitate de pastrare a echilibrului intre interesele partilor. Aceasta masura are in vedere atat protectia intereselor debitorului, cat si pe cele ale creditorului furnizor de servicii, precum si celeritatea desfasurarii procedurii. Asadar, se urmareste, asa cum se arata si in expunerea de motive a legii, eficientizarea procedurii care sa conduca la reducerea duratei procedurii si la cresterea gradului de recuperare a creantelor.

Astfel, Curtea retine ca o atare solutie legislativa tine seama si de situatia in care creditorul, ca urmare a neincasarii sumelor restante, ajunge sa se gaseasca, la randul sau, intr-o situatie economica dificila, cu consecinte grave in privinta bunei desfasurari a activitatii sale. De altfel, alin.(5) al art.77 din lege prevede ca furnizarea serviciului va fi reluata in conditiile achitarii creantelor nascute dupa data deschiderii procedurii insolventei", sustin judecatorii.

Potrivit CCR, chestiunea platii unei taxe pentru a avea acces la Buletinul procedurilor de insolventa, prin raportare la dispozitiile art.21 din Constitutie, a mai fost analizata, judecatorii apreciind ca accesul la justitie si exercitarea dreptului la aparare nu sunt drepturi absolute, legiuitorul putand sa prevada anumite conditionari in vederea unei bune administrari a justitiei, conditionari ce pot imbraca si forma unor obligatii de ordin financiar.

"Citarea si comunicarea actelor prin intermediul Buletinului procedurilor de insolventa isi gasesc justificarea in insusi specificul acestei proceduri si au drept scop asigurarea desfasurarii cu celeritate a acesteia.

Obligatiile corelative ce decurg pentru parti in acest caz nu pot fi privite ca aducand o restrangere a dreptului de proprietate ori a dreptului la aparare, atat timp cat partile au posibilitatea, pe de o parte, sa participe la termenele fixate de judecatorul-sindic si sa consulte dosarul in vederea cunoasterii tuturor actelor de procedura depuse la acesta, iar, pe de alta parte, au posibilitatea de a solicita in cadrul cheltuielilor de judecata toate sumele avansate in vederea realizarii drepturilor lor pe calea acestei proceduri, invocand in acest sens dispozitiile Codului de procedura civila privind cheltuielile de judecata", mai mentioneaza sursa citata.

In ceea ce priveste critica referitoare la instituirea unei discriminari intre participantii la procedura cu domiciliul/ sediul in Romania si cei din alte state ale Uniunii Europene, Curtea retine faptul ca si aceasta este neintemeiata deoarece legiuitorul a stabilit ca anumite acte de procedura, cum ar fi comunicarea citatiilor, a convocarilor si a notificarilor catre participantii al caror sediu, domiciliu sau resedinta se afla in strainatate, sa se faca potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila coroborate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.1.346/2000 al Consiliului din 29 mai 2000 privind procedurile de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Regulamentului (CE) nr.1.393/2007.

"Solutia propusa de legiuitor a fost aleasa tocmai pentru a se asigura egalitatea intre participantii aflati in situatii diferite'', potrivit motivarii.

Pe de alta parte, instanta constitutionala subliniaza ca legiuitorul a dorit acordarea unei sanse debitorilor de redresare eficienta si efectiva a afacerii, permitand incheierea de contracte care sa duca la o atare finalitate.

"Pentru a stimula eventualii creditori sa participe la salvarea debitorilor, legiuitorul a instituit posibilitatea pentru acesti creditori, ca o masura de siguranta pentru ei, de a cere in termen de 60 de zile de la data luarii masurii de catre administratorul judiciar sau a hotararii instantei de judecata deschiderea procedurii falimentului. Mai mult decat atat, cererea creditorului mentionat este supusa aprobarii judecatorului-sindic, in conditiile art.143 alin.(2) si (3) din lege.

Asadar, deschiderea procedurii de faliment nu intervine doar la cererea creditorului", se mai spune in document.







Buletinul Curtilor de Apel nr. 4/2015
Editura C.H. Beck

Detalii si comenzi
Pret lei: 32.927.97






Comentarii introduse

Fii primul care comenteaza - Login si formularul de mai jos, in cadrul acestei pagini


Introduce un comentariu


Nu poti introduce un comentariu nou
fara a fi inregistrat - Login




Echipa Redactorilor de stiri DreptOnline.ro:



Linkuri rapide
  • Pagina de stiri
  • Pagina principala




  • Termeni juridici, grupare tematica




    Vezi reducerile de azi la televizoare 4k.

    Aici gasesti cele mai noi si ieftine telefoane mobile



    Coordonator
    Magdalena Popeanga

    Website administrat de
    Alioth Software
    Politica de securitate
    Termeni si conditii
     RSS DreptOnline.ro - Canale RSS juridice
    31 useri online

    Useri autentificati: